Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Mozilla's nieuwe logo heeft link met url

Door , 73 reacties, submitter: moeilijkenaam

De stichting Mozilla, maker van de Firefox-browser, heeft een nieuw logo gepresenteerd. Daarin vervangt het de 'ill' door ://, een verwijzing naar url's. Firefox behoudt vooralsnog hetzelfde logo en icoon als dat het had.

Mozilla-logo (2017)Het nieuwe logo moet uitstralen dat Mozilla een organisatie is die om internet draait. Daardoor wil Mozilla meer mensen bereiken dan het nu doet, blijkt uit de aankondiging. Mozilla vroeg vorig jaar zomer gebruikers om mee te denken over het nieuwe logo.

De stichting heeft gekozen voor de verwijzing naar de url om uit te stralen dat de organisatie staat voor een ongefilterd en vrij internet, waarbij het de url als symbool ziet van het open web. Het is voor het eerst in lange tijd dat Mozilla zijn logo en merkuitingen wijzigt.

Arnoud Wokke

Redacteur mobile

18 januari 2017 19:40

73 reacties

Submitter: moeilijkenaam

Linkedin Google+

Reacties (73)

Wijzig sortering
Firefox en ook andere browsers zijn bezig om het protocol niet meer te tonen, http:// en https:// worden vervangen door kruizen en slotjes. Wel raar moment om dan juist een protocolnotatie in het logo op te nemen - volgens die redenatie heten ze nu dan a... ;)

Daarnaast vind ik het eigenlijk een veel te nerdy logo, leuk voor ons wellicht maar het bij het grote publiek zaait dit meer verwarring en afstand dan populariteit.
Het grote publiek kent wellicht sowieso alleen maar Firefox...
Wat een prachtig en doordacht logo. Ik vind het niet vaak van logo's, maar dit is toch echt wel geniaal bedacht. Ik heb het woord mozilla zo vaak gezien, maar nog nooit gedacht er :// van te maken. Zo simpel en zo veelzeggend. Heel mooi :)

[Reactie gewijzigd door Tarabass op 19 januari 2017 09:56]

Vind het eerlijk gezegd net een 'skeptical smiley'. And what has been seen.. haha

: / = :/

[Reactie gewijzigd door Cogency op 18 januari 2017 20:28]

Ik keek er eerst niet zo tegenaan. Nu wel. Je wordt bedankt! :+
Nu je het zegt...
Ook zit de 'z:' er in, ook wel ':z' in een gebruikelijkere oriŽntatie, wat wel een beetje op :? lijkt.
Vind het wel een grappig en toepasselijk logo. Denk dat het met zulke interpretaties wel mee zal vallen, al hadden ze misschien beter een ander font kunnen nemen om de nadruk er vanaf te halen. Ze zouden het ook gewoon kunnen animeren op bepaalde media: moz://a ---> moz:))a. Bijvoorbeeld op hun website, een transform bij mouse-over naar de vrolijke variant o.i.d.

[Reactie gewijzigd door XVI op 19 januari 2017 10:12]

Het simpel te houden is het moeilijkste wat er is.
Mwah echt goed doordacht vind ik het niet. Weet je wat een goed doordacht logo is? Het logo van bavaria. Ben er een keer geweest voor een rondleiding en een kijkje in hun supply chain management. Tien legde ze uit dat het kompas in het logo wijst naar het Zuiden, omdat de eerste brouwerij in het zuiden van Nederland stond en het nog altijd in het Zuiden gebrouwd wordt. De driehoek verwijst naar de drie broers die het familiebedrijf startten, en die ‘S’ (van South) staat ook voor Swinkels, hun naam. Als je waar de S staat verder gaat met het rondje kun je op de strepen van het kompas precies 'Swinkels' schrijven.

Toen ik dat hoorde dacht ik pas echt: wow. Het logo zie je zo vaak, maar dat er zo'n verhaal achter zit had ik nooit verwacht.
Het is dan wel een heel lelijk logo, en daarnaast niet praktisch.
Het probleem is dat een Logo eigenlijk ongeacht kleur met 1 enkele kleur geprint moet kunnen worden. Bij Bavaria is dit dan een grote zwarte vlek bijv.

Deze van Mozilla is inderdaad dan niet superdoordacht, juist heel straight-forward. Wat eigenlijk wel handig is vooral wanneer men 't bedrijf niet kent wordt al snel duidelijk d.m.v. het :// waar het voor staat. Veel grote organisaties hoeven dit echter niet omdat ze al bekend zijn...
Het logo van Brand waarin het jaartal 1340 in de naam is verwerkt (de B is de 1 en 3) vind ik erg goed gevonden.
Vergeet het logo van FEDEX niet, een pijl van links naar rechts tussen de E en de X..
En Sony Vaio met de 2 symbolen. de V & A is voor analoog, en de I & O voor digitaal (101010)

:)
Zo'n goede logo is het dus niet, want ik had namelijk nooit eens gemerkt dat er Łberhaupt een kompas in het logo zit! Okť ik drink Bavaria maar heel zelden, maar toch...
Ik voorspel een trend... :)
Dit gaat geheid problemen opleveren met alle scripts die proberen url's in teksten te herkennen en te vervangen door een hyperlink: moz://a

[Reactie gewijzigd door StephanVierkant op 18 januari 2017 19:48]

Tuurlijk niet :) het bedrijf heet nog steeds Mozilla. Het is alleen het beeldmerk/logo dat is veranderd. Tenzij het script de hyperlink in een logoafbeelding gaat herkennen (OCR) zul je daar dus geen last van hebben.
Inderdaad: net zoals HP z'n logo een tijd terug veranderde voor de high end toestellen. Dan verwijs je ook niet opeens naar |,|' (voor zover deze tekens iets lijken op dit logo van HP.
De naam blijft onveranderd en staat los van het logo.

[Reactie gewijzigd door HetGezegde op 18 januari 2017 19:51]

Ik vind het nieuwe logo van HP meer op prikkeldraad lijken... :)
Er zijn een hoop scripts die automatisch URLs in tekst detecteren. Als mensen het dus als moz://a gaan schrijven (zullen er genoeg zijn die dat doen) dan zou dit kunnen gebeuren, zie mijn reactie elders: s1h4d0w in 'nieuws: Mozilla's nieuwe logo heeft link met url'
Zolang moz geen valide protocol is, zal je weinig parsers zien die moz:// automatisch gaan parsen naar een klikbare link. En tot die tijd zal je het (expres dus) handmatig moeten doen.

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 18 januari 2017 22:12]

Malware kan -net als normale applicaties- als protocolhandler optreden. Een link met callto: of skype:// activeert Skype als erop geklikt wordt.


Er zullen vaste manieren zijn om "moz://" te misbruiken.

[Reactie gewijzigd door RoestVrijStaal op 18 januari 2017 22:30]

Alleen al de string // is een correcte URL. Het is het voorvoegsel van een protocol-relatieve link.
Ik weet dat dat zo is. Maar zoals je in mijn reactie kunt lezen gaat het om het logo en niet de naam. Iemand die de moeite neemt om die naam zo te schrijven omdat het in het logo staat (zoals de andere reactie hieronder aangeeft: l,l') verdient het om een dode link te krijgen in z'n tekst wat mij betreft ;)
Welke scripts zijn dat? Volgens mij is dat namelijk nihil.
Dat zouden er stiekem best veel kunnen zijn.

Ik zelf heb bijv. een website die video's van Youtube scraped. Ik scrape dan de description welke in plain text wordt aangeleverd. Links hebben dus bijv. niet al de HTML om er echt een link van te maken (<a href=""></a>). Daarom gebruik ik code om met regex url's te detecteren en automatisch de benodigde HTML toe te voegen om het aanklikbare links te maken.

Er zijn zo ook veel websites die dit doen voor content die door gebruikers wordt ingevoerd. Denk bijv. aan de editor van Tweakers die automatisch van http://website.nl een link maakt.

Hopelijk zullen de meeste websites het niet detecteren aangezien die ook checken of er nog een punt in voorkomt om de TLD te detecteren. Maar er kunnen zeker websites zijn die enkel op "://" detecteren en er een link van maken.

[Reactie gewijzigd door s1h4d0w op 18 januari 2017 20:05]

An sich is automatisch URL's parsen op basis van :// onzin natuurlijk. Je weet immers niet om wat voor protocol het gaat en in HTML kan je bijvoorbeeld //cdn.jquery.com gebruiken, maar dan geef je met // aan dat hetzelfde protocol gebruikt moet worden als waarmee jij de website bezoekt en staat het protocol dus vast. Met :// ben je gewoon fout bezig en kun je nooit een valide URL krijgen. De kans dat :// dan ook automatisch geparsed gaat worden is dan ook 0.

Met de regex(p) waar jij op doelt, ga je hopelijk wel verder, want dan wil je ook filteren op basis van domein en eventueel de rest van de URI.

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 18 januari 2017 22:15]

Ik neem aan dat je dan in je regex ook zoekt naar http(s) (misschien met ftp(s)), niet (.+?)://
Ik detecteer in principe op alles, omdat je ook custom URI schemes hebt die bijv. een app opstarten. De video's die ik scrape zijn door mij zelf gemaakt dus dan kan ik garanderen dat er geen schadelijke links zullen voorkomen in de description.

Voorbeeld: https://www.lepel.tv/watch.php?v=4YfEl47NT1Q

[Reactie gewijzigd door s1h4d0w op 18 januari 2017 20:14]

Dan zou je inderdaad een kleine aanpassing moeten maken om moz:// te negeren. Maar in de praktijk denk ik dat dit geen problemen zal geven aangezien het hier om een logo gaat en de naam gewoon Mozilla blijft (zolang iedereen dat snapt en niet opeens moz://a gaat schrijven)
Het is een nieuw _logo_. Niet een nieuwe naam ;)
Tja, maak een app die moz: URLs registreerd als primaire verwerker :)

Nu nog iets ludieks bedenken voor die fuctionaliteit:

Ah, start de video bij dit artikel.
Good one. Ik kom uit op moz :D
Meeste reguliere expressies die ik heb geschreven voor urls begint met https:// of http:// of :// zonder toevoeging van letters aan het begin. Dus ik maak me geen zorgen
De naam is nog steeds mozilla. De url-slashes zitten alleen in het logo.
Ik weet niet wat ik ervan moet denken, het doet mij toch denken aan de smiley :/
Bij mij een eend. de // is de snavel. :+
Bedankt om :// voor me te 'verpesten' nu zie ik steeds overal een eend. :+ :+
"Dan ga je naar http eend tweakers punt net" :o
@Evanenscent Moet je nagaan hoeveel makkelijker dit gaat bij een helpdesk! :D
Maarja, eenddracht maakt macht he... :+
Het is een gave. Alleen maak ik er niet veel vrienden mee. :+
Ik was de hele tijd aan het kijken hoe je hier toch een eend in ziet. Kreeg het niet voor elkaar.

Even later zie ik op DevRant het nieuwe Mozilla logo weer terug, en meteen zie ik die eend >.< Nou - dat raak ik dus niet meer kwijt.

[Reactie gewijzigd door icratox op 19 januari 2017 08:04]

Zouden de meeste mensen wel weten wat :// betekent? 8)7
Maakt niet uit, het is dan nog steeds een mooi logo waar je nog steeds Mozilla in leest.
ik betwijfel of de meeste mensen er Mozilla in gaan lezen :)
Veel zullen iets lezen als: MOZ !@#$% A

Als je nick s1h4d0w is ofzo, zullen er ook genoeg mensen zijn die denken WTF ?

[Reactie gewijzigd door P.A.T.R.I.C.K op 18 januari 2017 21:44]

ik betwijfel of de meeste mensen er Mozilla in gaan lezen :)
Veel zullen iets lezen als: MOZ !@#$% A

Als je nick s1h4d0w is ofzo, zullen er ook genoeg mensen zijn die denken WTF ?
Euhmm, I dunno .... "P.A.T.R.I.C.K" ?
Die puntjes zijn toch wel heel duidelijk aanwezig ;)
:)

ik dacht de eerste keer toen ik het zag, oh een nieuw protocol :)
Dan de vraag wie als eerste een moz-protocol gaat implementeren ;)
Ik vind de logo's die iets met hun tekst doen nog altijd de beste logo's en helemaal als er iets van de activiteiten van de organisatie naar voren komt. Erg goed gedaan, mooi logo en duidelijk wat voor soort organisatie!

[Reactie gewijzigd door -NR- op 18 januari 2017 20:06]

Leuk wel. Op Twitter zag ik al een tweet voorbijkomen dat het wel typisch is dat ze :// in de URL verbergen tegenwoordig
Hier kan je het hele proces terug vinden van het design. Ik vind alleen het oude logo een stuk mooier dan de voorgestelde logos. Ik vind memes gebruiken in je logo nou ook weer niet heel professioneel overkomen.
Grappig logo, maar kan niet echt het volgende uit het logo halen: "ongefilterd en vrij internet". Denk wel dat er over nagedacht is, maar misschien te ver over nagedacht, als in kunstzinnig.