Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Samsung begint met aanbieden Android 7.0-update voor Galaxy S7 en S7 edge

Door , 132 reacties, submitter: robcoenen

Samsung is begonnen met het aanbieden van de Android 7.0-update voor de Galaxy S7 en S7 edge. Gebruikers van de bèta kunnen de definitieve versie over-the-air binnenkrijgen, reguliere gebruikers volgen later.

De update voor gebruikers van de bèta is 215MB groot, meldt SamMobile. Het is onbekend wanneer de update precies uitkomt voor gebruikers die nu nog op Android 6.0 zitten. Samsung heeft in de afgelopen maanden een bètaprogramma gedraaid, waarin gebruikers de update alvast konden testen om zo bugs te helpen vinden.

Het was al langer duidelijk dat Samsung de update deze maand wilde uitbrengen. De update lijkt gebaseerd op Android 7.0 en niet het nieuwere Android 7.1, zoals dat draait op de Google Pixel-telefoons. Android 7.1 brengt onder meer compatibiliteit met vr-systeem Daydream met zich mee, al is het onbekend of Samsung dat zal ondersteunen. De S7 en S7 edge ondersteunen de Gear VR al, de vr-bril van de Zuid-Koreaanse fabrikant.

Samsung bracht de Galaxy S7 en S7 edge vorig voorjaar uit. Het blijven tot op heden de duurste telefoons in het assortiment van de hardwaremaker. Dat had de Note 7 moeten worden, maar Samsung blies de release van dat toestel in de Benelux af vanwege problemen met de accu van die telefoon.

Door Arnoud Wokke

Redacteur mobile

12-01-2017 • 11:16

132 Linkedin Google+

Submitter: robcoenen

Reacties (132)

Wijzig sortering
In de bron van SamMobile staat ook dat de update voor reguliere gebruikers waarschijnlijk volgende week dinsdag uitkomt (17 januari). (https://www.sammobile.com...ld-occur-on-january-17th/)
nou het is nu de 19 januari en de update heb ik nog niet gezien dus je info klopt niet
Dit verschilt zoals eerder gezegd per provider en alleen unbranded S7's hebben de update dus die dag gekregen.
Nee, het is vandaag 25 Februari. Ik heb zelf een unbranded s7 en de update is nog niet binnen.
Is het al bekend of ook de S6 de update krijgt naar Nougat? Heb er nog niks over gehoord. Toestel is nog geen 2 jaar op de markt dus lijkt me wel dat het nog moet komen..?
Jazeker die update gaat er komen. Er zijn zelfs al benchmarks gevonden met de s6 met android 7.0

https://www.google.nl/amp...6-android-7-0-nougat/amp/
Ik ben benieuwd!!
geld dit ook voor S7/S7 edge modelen die een carrier branded/profile hebben zoals de mijne is van T-Mobile duurt het dan weer langer (of geheel niet) voor ik die update krijg of is dit gewoon voor alle samsung S7/S7 edge gebruikers ongeacht of ze een branded toestel hebben of niet?
Bij de S2 waren er veel accu issues. Google had al lang een update maar Samsung heeft daar eerst lang over gedaan, daarna ging T-mobile er nog eens een paar maanden over doen om de Samsung update geschikt te maken.
Dus in het verleden kon je flink de pineut zijn, of dat nu nog veel gebeurt weet ik niet.
Mijn advies is daarom altijd om een los toestel te halen. misschien is het met abbo wel een paar euro goedkoper maar dit soort onzin zit niemand op te wachten.
Of koop een branded toestel (als het goedkoper is of je hem perse bij je abonnement wilt), en flash gewoon de PHN versie (of BTU voor de UK firmware die de update eerst krijgt), dat is de versie zonder provider bemoeienis.

Dit kan en mag gewoon zonder dat die toggle die aan geeft dat je custom firmware hebt geflashed word getriggerd.

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 12 januari 2017 12:30]

Als je deze "dirty flash" zou doen ben je wel je gegevens kwijt op je telefoon. En niet op je sd.
Dat is inderdaad het vermelden waard, voor mij vanzelfsprekend, maar uiteraard niet voor iedereen ;)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 12 januari 2017 14:41]

En als je dan de BTU versie flasht.
Kan je dan ook kiezen als Nederlanderse taal?
Want ikzelf heb nu de PHN en met instellen kon ik bijna alle talen kiezen.
Is dst met de BTU ook zo?
Ook in de BTU versie is een meertalige ondersteuning. Net zoals je nu (op de PHN versie) ook veel verschillende talen kunt kiezen.
En wat is het verschil met BTU en PHN dan?
Nu word het interessant. Want als er geen verschil is en die BTU het snelste de updates heeft flash ik meteen.
Het verschil is dat de provider zijn merkje niet op de BTU versie heeft gelegd, waardoor deze ook niet goedgekeurd hoeft te worden door een provider.
Precies hetzelfde als met de PHN versie dus.

En komt de BTU altijd als eerst?
BTU is eigenlijk gewoon de unbranded versie voor het Verenigd Koninkrijk, net zoals PHN de unbranded versie voor Nederland is. Het mocht alleen vaak zo uitkomen dat de updates voor de Europese toestellen als eerste in het Verenigd Koninkrijk uitgerolt worden. Daarbij komt ook dat het bètaprogramma voor Nougat alleen maar in het Verenigd Koninkrijk opgezet zou worden wat betreft Europa. Om daar binnen te komen was het helaas niet zo makkelijk als 'even' een BTU versie flashen, ook had je een bijpassende CSC van de BTU versie nodig. (Voor de officiële release is dat volgens mij niet meer zo)

PS: Wat betreft het verschil tussen BTU en PHN, voor verschillende landen bestaan er ook verschillende standaard systeemapps die in de ROM ingebakken zitten. Zo staat (stond) Android Pay als standaard applicatie wel in de BTU versie, maar niet in de PHN versie.

[Reactie gewijzigd door WinturMjoet op 12 januari 2017 19:44]

Enige waar je eventueel problemen mee kan krijgen als je de BTU ipv PHN flasht is provider functies zoals VoLTE :)
of je hem perse bij je abonnement wilt
Ik heb nou al 4x of 5x een 2 jarig abonnement gehad, achter elkaar, en ik heb nog nooit een branded toestel gehad. Wanneer en waarom krijg je eigenlijk een branded toestel?
Wanneer de provider vindt dat ze iets moeten toevoegen aan de standaard android ervaring. |:( Waarbij ik nog nooit gezien heb dat het voordelen voor de klant heeft.

Misschien gebeurt het tegenwoordig ook minder omdat providers misschien meer moeite stoppen in een app met al je providerspecifieke gegevens
Hoe weet je welke buyercode je hebt, is makkelijk roepen dan je PHN hebt. Ik weet ook dat PHN voor nederland staat en voor onze zuiderburen LUX en zo heeft elke land zijn eigen code. Ik spreek ook uit ervaring dat het problemen kan opleveren als je met verkeerde buyercode flashed. Dus voor een leek zou ik enorm uitkijken. De knox warranty (oftewel custom software) zal op 0 blijven met welke landcode je ook flashed, maar als het misgaat en je wil hem opsturen in garantie, dan ben je hem een tijd kwijt. Ik denk dat je daar ook niet op zit te wachten.
In de praktijk komen unit in garantie binnen met software problemen met een andere landcode als waar ze vandaan komen, je weet tenslotte niet waar bv een t-mobile die units heeft gekocht of een mediamarkt.
Je 'buyercode' zoals je zelf noemt (eigenlijk Product Code) kun je volgens mij vinden in je instellingen -> About Device -> Software Info. Verder zijn er ook tal apps die het voor je kunnen opzoeken, bijvoorbeeld 'Check Fus' (https://play.google.com/s...ls?id=com.johnan.checkfus) In deze app kun je trouwens ook zien welke versies van je PDA en AP (Phone) je hebt.
Volgens mij gaat het rechtstreeks via de Samsung servers als je wilt updaten. Ik heb ook T-Mobile toestel en kreeg de Android 6.0.1 update direct OTA toen Samsung die gereleased had. Carrier branded toestellen maakt volgens mij (voor T-Mobile tenminste) niet uit.
Dat is ook nog niet zo lang geleden veranderd. Mijn oude S2 had toen update naar android 4 en was toen branded. Vanaf de S4 was het toestel unbranded (alleen t-mobile logo tijdens opstarten)
Ik had ook meegekregen dat het updaten zolang duurt omdat de carrier info ook wordt gewijzigd bij de updates, Dan moet T-mobile hun test weer uitvoeren. Volgens mij is dat tegenwoordig niet meer zo (correct me if i'm wrong)
Carrier branded versies zijn altijd wat later, dat kan dagen tot weken zijn afhankelijk van de snelheid van de carrier. Ook kan het zomaar nog een week duren voor non branded versies van de S7 omdat de update alsnog door de provider moet worden gepushed. Ik heb Vodafone en heb nog zeker tot een week na de start van de uitrol moeten wachten met de android 6 update afgelopen jaar.
Dit hangt simpelweg af van de provider. Maar meestal wel wanneer de fabricant het uitgeeft.
Carrier branded/profile? ik snap em ff niet. Ik heb via t-mobile ook een s7 edge met abbo genomen en die zou gewoon simlockvrij etc moeten wezen. Maar wat bedoel je dan met branded/profile?
Als jou telefoon opstart zie en hoor je dan het tmobile logo? Zo ja dan is je toestel tmobile branded

Branded betekent dat het toestel aangepast is softwarematig en soms zelfs hardwarematig door de provider zelf waardoor het begin scherm veranderd is en er vaak extra apps worden meegeleverd van de provider zelf

Simlock of niet heeft er weinig mee te maken maar dat start scherm blijft aanwezig dus je zal ook dat tmobile geluidje en animatie krijgen als je een vodafone simkaart in je mobiel stopt maar omdat het toestel is aangepast moet vaak de rom van samsung eerst worden aangepast door de provider anders kan het maar zo zijn dat bij de update die branding van tmobile weg zou zijn en dat vind ik geheel niet erg maar tmobile misschien wel? Daarom kan het langer duren voor wij als tmobile s7 gebruikers voor we de update krijgen en dat hangt van tmobile af
Ohh dat. Tegenwoordig is dat in ieder geval bij tmobile in NL volgens mij niet meer zo. Mijn s7 heeft niks van tmobile er op staan gelukkig :3
De mijne is 2 weken oud en als ik me toestel helemaal uit doe en weer aan schrik ik me altijd de pleuris als dat keiharde tmobile melodietje voorbij komt en een super fel roze tmobile scherm en logo :)
ouch, pijnlijk. Ik dacht echt dat dat verleden tijd was bij hun. Ik heb mijn s7e tijdens de gratis gear VR dagen genomen in augustus. Over het algemeen tevreden, maar de snelheid valt me best tegen :(
Yay fragmentatie *O*
Tegen de tijd dat Samsung 7.1 uitbrengt, zit Android waarschijnlijk al op 8.0 ofzo...
Yay optimalisatie van een os/rom voor het platform waar het ook daadwerkelijk om moet draaien inclusief een fatsoenlijk test traject. Eerdere Samsung updates op de s2, s3 en een beetje op de A4 konden de telefoon behoorlijk om zeep helpen qua stabiliteit of batterij leven. Irritante mini bug gefixed, battery drain erbij.

Ben best te spreken over hoe Samsung software zich tegenwoordig gedraagt. Het kan altijd beter en sneller.. Maar veel hebben we niet te klagen tegenover hoe het eerst bij Samsung was.
"Het kan altijd beter en sneller"

Precies. Naast het verbeteren van fragmentatie kunnen ze(*) bijvoorbeeld er ook wat aan doen dat je voor je flagship telefoon maar 2 jaar updates krijgt. Als je geluk hebt.

*: Met 'ze' bedoel ik niet alleen Samsung. Ook Google kan er aan meewerken. Dat ze grote leveranciers al eerder betrekken bij releases. Zodat ze al eerder kunnen beginnen met hun eigen optimalisaties, launchers, thema's, etc.

[Reactie gewijzigd door Chester op 12 januari 2017 11:47]

De Galaxy S5 van maart 2014 heeft onlangs een update gekregen met de laatste Security Patch naar December 2016. Dat toestel is al bijna 3 jaar oud.

De HTC One M8 van april 2014 heeft een laatste patch gekregen naar December 2015, oftewel een jaar korter updates. Nog geen twee jaar dus.

Was voor mij een reden om nu voor een Samsung te kiezen.
Zelfs de S4 heeft eind vorig jaar nog een security update gekregen (bron).
Die update heeft mijn toestel bricked :P Hij looped boot heb al contact met samsung tot op heden geen oplossing. Ik ga het toestel waarschijnlijk moeten opsturen. Maar of het dat nog waard is weet ik niet om eerlijk te zijn. (heb toch een S7 Edge ondertussen)
Sh*t, dat is dan bij mij misschien ook gebeurd... ook een bootloop na een update vorig jaar...
Gewoon samsung support centre in je buurt bezoeken.
Een beetje flagship gebruiker heeft binnen 2 jaar natuurlijk al lang weer een andere gekocht :-)
Nou nee ik koop niet voor niets een flagship toestel zodat ik er een tijd tegenaankan met het toestel
Nou, in de loop van dit jaar moeten de providers je bij de koop van een toestel net zo gaan behandelen als een klant die een lening afsluit, inclusief check of je het toestel en abonnement wel kan betalen.
Ook mag een toestelprijs al wat langer niet meer in een fors hogere abonnementsprijs verstopt worden. Kijk maar eens wat je nu moet bijbetalen als je niet voor een "toestellening" oftewel toestelbundel er bij kiest.

De vraag is dus of er nog wel zoveel klanten vlaggeschepen gaan kopen nu de hardware van midrange en vorige topmodellen zo goed is dat 800 bijleggen voor een vlaggeschip minder hip wordt.
Een telefoon koop je met een functies en softwareversie en software-updates hoef je in principe niet persé te krijgen. Beveiligingsupates daarnaast zijn wel belangrijk en in Nougat (Xperia X compact) zit ook een niveau van beveiligingsupdates en daarvan vind ik wel dat je telefoon minimaal twee jaar ondersteund dient te worden.

Vroeguh zielen die samen met een software-upate, maar lijken nu dus losgekoppeld.
Als je Samsung en Google noemt als 'ze' dat er geen updates zijn voor sommige toestellen, moet je aan die lijst ook de producenten van chipsets en processors meenemen.
Als er geen drivers gemaakt worden voor een nieuwe Android versie hebben Samsung en Google ook geen mogelijkheid een update uit te rollen.
De fragmentatie op Android heeft niet alleen te maken met kosten of de diversiteit aan toestellen maar ook aan de hoeveelheid partijen die nodig zijn om een nieuwe versie uit te rollen voor elke telefoon.
Bij Apple is het altijd 1 en dezelfde partij waardoor die veel beter toestellen op langere termijn kunnen ondersteunen.
Ben best te spreken over hoe Samsung software zich tegenwoordig gedraagt. Het kan altijd beter en sneller.. Maar veel hebben we niet te klagen tegenover hoe het eerst bij Samsung was.
Android 7 komt binnen een jaar nadat Google het heeft uitgebracht op een Samsung telefoon...
Wanneer kwam de final 7 voor de Nexus serie uit ?

Juist ja, Samsung en andere merken volgen helemaal niet zo lang daarna.
Ik hoef niet de eerste steeds te zijn met een OS update, zitten altijd issues in en ik upgrade wel als het allemaal klaar en getest is.
Waarmee ze toch nog een van de eersten zijn...
Komt dit niet omdat google android 7 als eerste wou gebruiken in de pixel toestellen?
helemaal mee eens.
ik heb liever een stabiel top draaiende rom dan een of ander rag ding waar niets van getest is.
Dat komt omdat een dergelijke opmerking helemaal niets toevoegd aan het bericht of de discussie. Het is ook wel een klein beetje kinderachtig (en het begint ook wel een beetje sneu te worden) om dergelijke opmerkingen onder elk Android/Windows bericht terug te vinden. Wat wil je men nu ook met zo'n opmerking bereiken?
Klopt, want er verandert ook nauwelijk wat met IOS updates ...
Veel nieuwe functies voegen weinig toe of zijn alleen leuk met de nieuwste hardware en in combo met andere Apple producten.
The waiting game begins... Kijken hoe lang ik dit keer moet wachten voor de update binnenkomt!
Leuk, maar wat zijn nou de grootste veranderingen/verbeteringen? Dat mis ik een beetje.
Kijk anders hier eens even...

In het kort
- Multitasking
- Splitscreen mode (+ drag en drop tussen de verschillende modes)
- Splitscreen chrome tabs
- Close all apps
- Bundled notifications + quick reply vanuit notifications
- Notifications priority settings
- Data saver
- Settings navigation is aangepast
etc...

Een aantal hiervan had samsung al trouwens :)
Een aantal van die features zitten toch echt al in Android 6 op mijn SGS6. De splitscreen functie bijvoorbeeld, en de close all apps zit geloof ik zo'n beetje op elk toestel, want dat zit volgens mij ook al jaren in Android.

De quick reply functie zit ook al in sommige notificaties, wellicht dat dat nu wat verder uitgebreid is. In Google Hangouts en WhatsApp zit de functie in elk geval al.
Vandaar de opmerking:
Een aantal hiervan had samsung al trouwens :)
Dat is wat nieuw is voor Nougat zelf. Samsung had sommige features al voordat ze in Nougat kwamen. ;)
Dit is wat er nieuw is specifiek voor de S7 (Edge). Die artikelen gaan over de Nougat Beta voor de S7.

[Reactie gewijzigd door EnigmaNL op 12 januari 2017 12:46]

Ik zie dat ik op de verkeerde heb gereageerd, mea culpa.
Wat mij betreft: "Android 7.1 brengt onder meer compatibiliteit met vr-systeem Daydream met zich mee"

Ik ga me dan ook zo'n degelijke headset aanschaffen met afstandsbedieningkjeen dan eens lekker racen in Need For Speed 360 https://www.youtube.com/watch?v=mya7GJC5J9o
Alleen is dit een update naar 7.0, en niet naar 7.1 ;).
Vreemd, men zou updaten naar 7.1.1 :(

[Reactie gewijzigd door EnigmaNL op 12 januari 2017 11:58]

Precies, dat werd in het laatste bericht hier verteld dat ik gelezen heb!
Waarom nou ineens toch naar 7.0?
Heb elders gelezen dat Samsung 7.1.1 vrij kort na de 7.0 release zou gaan uitbrengen, als patch, maar andere bronnen zeggen weer iets anders. Ik vermoed het eerste, dat lijkt me logischer gezien de bèta test volledig op 7.0 is geweest.
Lees nou eens het bericht hierboven...
Het is maar de vraag of de S7 ondersteuning krijgt...
Heeft de S7 wel alle vereisten (sensoren) aan boord bat betreft Daydream, volgens mij niet!
Wat ik las inderdaad ook niet, iets met low-latency high-quality sensors (onder 20ms) die met de huidige firmware/software het niet aan zouden kunnen.

[Reactie gewijzigd door Woesjah op 13 januari 2017 09:45]

Sensors die er niet inzitten via updates toevoegen...???
Nee, meer als in de firmware, de sensoren zitten er wel in maar zijn niet op die 'stand' gezet. Mijn zin is inderdaad een beetje krom, zal het wel even aanpassen.

[Reactie gewijzigd door Woesjah op 13 januari 2017 09:44]

Voor degene die de update al snel willen: als je weet in welk land de update als eerst is uitgerold, kan je met behulp van bijvoorbeeld Opera VPN, de update ophalen. Vervolgens zet je de VPN uit, en download je weer met je eigen snelheid.

[Reactie gewijzigd door AnonymousWP op 12 januari 2017 11:30]

Uitrol is gebaseerd op basis van de firmware (welke weer aan een land gekoppeld is) i.p.v. IP adres helaas :(
Geldt dit enkel bij Samsung? Bij oneplus werkt dit trucje namelijk wel...
Dat durf ik niet te zeggen. Bij Samsung zul je iig echt de BTU versie van Marshmallow op te telefoon moeten flashen voordat je Nougat krijgt.
Oei. Dat wist ik niet. Bij OnePlus toestellen wordt het namelijk per land uitgerold. Maar hoe werkt dat dan? Krijgen de mensen met de oudste/nieuwste firmware als eerst de update?
Samsung kiest een land uit waar de update als eerst uitgerold wordt. Als jij een toestel hebt dat uit dat land afkomstig is (wat af te leiden is a.d.h.v. firmware), krijg je de update.

Dus als ik nu een UK firmware had zou ik ook de update krijgen, ook al zit ik in Nederland. Helaas heb ik een firmware uit Zwitserland. :P
Aha. Ik snap niet waarom ze zo'n rare methode toepassen. De enige reden die ik kan bedenken, is dat ze niet willen dat de servers overbelast raken.

Hoe kan het dat je firmware uit Zwitserland hebt?? Heb je de telefoon in Zwitserland gekocht?
Voor de mensen die geïnteresseerd hierin zijn, de fragmentatie van de verschillende Android versies.
Klopt! Screenshot uit het Android Dashboard. Zie hier de "live" informatie en nog meer statistieken.
Ik kan niet wachten tot dat ik over ben
Dan heb je toch een probleem. Volgens de berichtgeving zou je namelijk toch nog even moeten wachten..
Dat had de Note 7 moeten worden, maar Samsung blies de release van dat toestel in de Benelux af vanwege problemen met de accu van die telefoon.
Mits onbedoeld kon ik hier iig om lachen! :+

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*