Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Samsung wil Nougat-update voor S7-toestellen in januari uitbrengen

Door , 113 reacties

Samsung heeft via een bericht via zijn Galaxy Members-app te kennen gegeven dat het 'zijn best doet' om de Nougat-versie van Android in januari uit te brengen. Dit geldt voor de Galaxy S7 en zijn edge-variant.

In de mededeling schrijft Samsung verder dat het bètaprogramma voor Android 7 op 30 december ten einde is. Dit programma begon op 10 november en zou minstens tot medio december duren. Het Zuid-Koreaanse bedrijf voegt daaraan toe dat het niet van plan is om een nieuw bètaprogramma op te starten.

Samsung had eerder bekendgemaakt dat het bij de eerste release voor de Galaxy S7-toestellen om versie 7.1.1 van Android gaat, aldus de Nederlandse fansite SamMobile. Updates voor veel concurrerende toestellen hebben momenteel het in augustus uitgekomen Android 7.0 aan boord. Het is onduidelijk of de mededeling dat het bedrijf 'zijn best doet' ook daadwerkelijk betekent dat de update in januari uit zal komen.

Sander van Voorst

Nieuwsredacteur

30 december 2016 11:13

113 reacties

Linkedin Google+

Reacties (113)

Wijzig sortering
Te bedenken dat mijn Jiayu S3, een Chinaphone van 2 jaar geleden, al soepel Android 7.1.1 draait met de beveiligingspatch van December. :)

Al moet ik eerlijk zeggen dat de snelheid van Samsung wel tegenvalt, de toptoestellen van Sony en LG bijvoorbeeld hebben al Nougat. En dan heb ik het nog niet eens over Samsung zijn mid-range toestellen. Best teleurstellend als je realiseert dat Samsung toestellen vaak een flinke duit kosten.

Aan de andere kant, het kan ook erger. Huawei die de P8 en de Mate S, twee toptoestellen van vorig jaar die respectievelijk ¤500,- en ¤650,- bij launch kostte, niet eens een update naar Nougat geeft.

[Reactie gewijzigd door Jvann op 30 december 2016 11:51]

Heb jij de normale S3 of de S3 +(Plus)?

welke ROM draai jij met 7.1.1 nu? ik zie er een paar op needrom, maar niet echt stable als ik comments mag geloven.

ik moet bekennen dat mijn S3 gewoonweg nog op 4.4.4 draait, meest recente officiele rom is volgens mij van 5.1 inmiddels van Jiayu. In principe moet ik hem ook maar weer eens gaan flashen naar een nieuwere versie ;)

[Reactie gewijzigd door Downstar2 op 30 december 2016 15:44]

Het oudje (S3 MT6752 3GB + 16GB NFC).

https://forum.xda-develop...-aosp-n-jiayu-s3-t3451923

Niet officieel :P maar draait erg goed.
Thanks :)

Ik heb de 2GB variant, de eerste zeg maar.
Ook maar eens kijken welke *custom* roms daarvoor beschikbaar zijn ;)
Wat duurt dat toch altijd lang bij die externe fabrikanten om die nieuwe versies van Android uit te brengen. Ik snap dat er het een en ander aan drivers gedaan moet worden, maar zoveel maanden lijkt me haast alsof het gewoon een prio 0 heeft. Erg zonde, dit gaat Android op de lange termij nog eens de kop kosten verwacht ik.

[Reactie gewijzigd door Zingo op 30 december 2016 12:01]

Ik vind dit toch altijd zo'n onzin. Vaak zie je binnen een Samsung, LG, Sony of welke skin dan ook, het verschil niet eens tussen Android 4 en Android 7. Veel functionaliteit van nieuwe Android-versies zit in fabrikantenskins al verwerkt, of conflicteert er mee waardoor het er buiten wordt gelaten. Bovendien, ook zonder nieuwste Androidversie blijft je toestel het gewoon doen, zoals hij het deed zoals je hem kocht.

Het is gewoon irrelevant. Als ik een oven koop verwacht ik ook niet dat de fabrikant er na een jaar nieuwe functies aan toevoegt omdat hun nieuwe modellen dat wel hebben.

Waar het om gaat bij updates is veiligheid. En juist met die securitypatches (binnen dezelfde Android) zit het vaak een stuk beter. En als dat niet goed gaat, DAN heb je als klant een reden om te klagen.
.
Ik vind dit toch altijd zo'n onzin. Vaak zie je binnen een Samsung, LG, Sony of welke skin dan ook, het verschil niet eens tussen Android 4 en Android 7. Veel functionaliteit van nieuwe Android-versies zit in fabrikantenskins al verwerkt, of conflicteert er mee waardoor het er buiten wordt gelaten. Bovendien, ook zonder nieuwste Androidversie blijft je toestel het gewoon doen, zoals hij het deed zoals je hem kocht.

Het is gewoon irrelevant. Als ik een oven koop verwacht ik ook niet dat de fabrikant er na een jaar nieuwe functies aan toevoegt omdat hun nieuwe modellen dat wel hebben.

Waar het om gaat bij updates is veiligheid. En juist met die securitypatches (binnen dezelfde Android) zit het vaak een stuk beter. En als dat niet goed gaat, DAN heb je als klant een reden om te klagen.
Sorry, niet om te bashen, maar slechte vergelijking een telefoon en een oven. Iets met een tang en een varken. Je punt is mij wel duidelijk en als OS updates en security patches niets met elkaar te maken zouden hebben zou ik het absoluut met je eens zijn. Helaas is dit bij de meeste fabrikanten niet de dagelijkse praktijk.

Je koopt voor de hoofdprijs een high end smartphone koop, dan is het totaal niet raar dat daar een verwachting aan vast zit dat de fabrikant mijn duur betaalde toestel nog wel even up to date houd. Bied een fabrikant dat niet aan, dan koop ik een ander merk of wacht ik na aankondiging van een nieuwe versie van een besturingssysteem wel op het opvolgende model. Tenminste, als daar functionaliteit in zit die ik niet wil missen.

En dat is waar de schoen wringt: nieuwe smartphones en nieuwe OS versies bieden geen grote en spectaculaire toevoegingen of verbeteringen meer. Ging vroeger je toestel vlotter draaien door verbeterd geheugengebruik en betere processor ondersteuning, tegenwoordig levert een OS update niet merkbaar iets op. Wat wel anders wordt is onzichtbaar onder de motorkap. Door een update naar OS 7.1 weet ik dat mijn toestel nog weer een of 2 jaar langer zal samenwerken met apps in de playstore. Dat maakt mijn toestel weer beter verkoopbaar of wordt het een prima toestel voor mijn vriendin of famillie. En wat voor de fabrikanten ook nog geldt: Mid segment telefoons hebben voor de huidige gebruikers vaak echt voldoende in huis, dus waarom dan nog geld uitgeven aan een top segment smartphone? Juist de updates en ondersteuning maken het verschil. Je betaalt misschien iets meer voor een high end toestel, tegelijkertijd gaan ze theoretisch gezien ook net wat langer mee.

Helaas gaat het up tot date houden met security patches vaak wel op voor toestellen die een OS update gaan krijgen, maar worden ze niet geleverd bij toestellen die ook geen update gaan ontvangen. Vaak is de enige zekerheid dat je nog 1 of 2 jaar security patches kan verwachten na aankoop het signaal van de fabrikant dat er een OS update gaat komen. Jammer maar waar, aangezien hierboven terecht gesteld wordt dat dit 2 losse zaken zijn die ook los geleverd kunnen worden door de toestel fabrikant.

Tenslotte zijn veel top telefoons de laatste jaren als ze uitkomen ook een Bèta product wat nog verder uit ontwikkeld moet worden aan de hand van wat klagende gebruikers aangeven.

De laatste jaren koop ik daarom liever een wat ouder High end model, voor de helft van de prijs met volledig uitgerijpte software en updates in het vooruitzicht dan een actuele mid ranger.

[Reactie gewijzigd door ucsdcom op 30 december 2016 12:00]

Je koopt voor de hoofdprijs een high end smartphone koop, dan is het totaal niet raar dat daar een verwachting aan vast zit dat de fabrikant mijn duur betaalde toestel nog wel even up to date houd.
Misschien tijd om je verwachting bij te stellen, waarom zou je een verachting die al jaren niet uit komt nog steeds verwachten? Als ik een bal naar je gooi en jij vangt hem niet, en ik gooi hem nog een keer en weer vang je hem niet, wat verwacht ik dan de 3de keer dat ik hem gooi? Dat je hem miraculeus ineens wel vangt? Nope :)
Juist de updates en ondersteuning maken het verschil. Je betaalt misschien iets meer voor een high end toestel, tegelijkertijd gaan ze theoretisch gezien ook net wat langer mee.
Nee, het totaalpakketje, vrijwel alles is beter, niet enkel/specifiek de ondersteuning...
Helaas gaat het up tot date houden met security patches vaak wel op voor toestellen die een OS update gaan krijgen, maar worden ze niet geleverd bij toestellen die ook geen update gaan ontvangen.
Dan heb je het vast niet over Samsung, die geeft oudere (2+ jaar) high-end toestellen wel degelijk security updates (echter niet maandelijks), ondanks dat ze geen nieuwe Android meer krijgen! Speur Samfirmware.com er maar op na, veel oude toestellen hebben nog een stuk of ~5 updates gehad zonder dat er een Android versie verhoogd is :)

Note 3: https://www.sammobile.com/firmwares/database/SM-N9005/PHN/
S4: https://www.sammobile.com/firmwares/database/GT-I9505/PHN/
Note 4: https://www.sammobile.com/firmwares/database/SM-N910F/PHN/
Tenslotte zijn veel top telefoons de laatste jaren als ze uitkomen ook een Bèta product wat nog verder uit ontwikkeld moet worden aan de hand van wat klagende gebruikers aangeven.
Klopt is ook al jaren zo, als je er niet aan mee wilt doen moet je inderdaad niet het nieuwste van het nieuwste kopen.

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 30 december 2016 20:17]

Maar het gaat hier over Samsung, en naar mijn weten doet Samsung het helemaal niet slecht op dat gebied.
Een OS update naar een nieuwe naam lig ik persoonlijk ook totaal niet wakker van, vroeger vond ik het wel leuk in de tijd van de S1 - S2, vooral omdat het OS daadwerkelijk volwassener werd met elke grote update.
Ga ik naar security updates kijken, de S5 van de vrouw die krijgt nog altijd security updates, volgens mij is deze telefoon zo'n ~3 jaar oud. Het OS op zich is gewoon goed en loopt naar behoren (beter dan bij aanschaf!).
Waarom Samsung binnen een week snel snel snel een nieuw OS erop moet kwakken weet ik niet, het zal meer nadelen dan voordelen kennen lijkt mij zo.

Door min of meer nu Samsung te vergelijken met de gemiddelde fabrikant vind ik dan ook niet helemaal correct, voor zover ik het weet staat Samsung toch wel ver boven het gemiddelde op dit gebied. Als je nu de nieuwste Samsung high-end telefoon koopt, dan koop je helemaal geen Bèta product, hoe kom je daar nou weer bij? Je koopt een telefoon die het bij de eerste seconde perfect doet. De vergelijking vs Apple vind ik dan ook kant noch wal slaan.
Als je al die bekende klachten leest bij Apple dankzij het nieuwste iOS dan is dat nieuwe OS echt niet ten voordelen van de klant maar eerder ten voordelen van Apple (men kan een nieuw toestel aanschaffen).
Fijn indien de ios update goed gaat en het toestel ook daadwerkelijk beter wordt, bij oudere toestellen is dat vrijwel nooit het geval, eerder het tegenover gestelde.
Ik weet nog dat ik op mijn iPhone 6 een ''grote'' iOs update kreeg, na het herstarten ging ik zoeken naar verschillen.. Je wilt niet weten wat er allemaal verandert was, er waren een hele reeks aan nutteloze opslagvretende apps toegevoegd wat ik nooit van mijn leven zal gebruiken. Het mooiste is, ik kon ze niet eens verwijderen... Dan laat mij kiezen of ik wel of geen nutteloze apps erbij wil, ja leuk ik kreeg een ios update die alleen maar nadelen kent. Toestel werd er overigens niet beter of slechter van, behalve mijn beperkte opslag werd nog beperkter.
Dan laat bij Samsung maar gewoon het OS zoals het is aangezien die perfect loopt, en update dan alleen belangrijke zaken zoals de security. En laat dat nou net iets zijn wat Samsung gewoon netjes doet.

Ik ben het wel met je eens indien we zo'n 5 jaar terug in de tijd gaan, maar anno 2016-2017 sla je de plank volledig mis.

Ps ik kan over een half jaar ook weer verlengen en ik zou niet weten wat het gaat worden, een S8 Edge of een iPhone 7s / 8. Ik heb totaal niks tegen iPhone's, ik vind het heerlijke apparaten.. Maar doen alsof Apple op update gebied zo superieur is vergeleken Android / Samsung is gewoonweg niet meer waar, stiekem is het misschien andersom tegenwoordig.

[Reactie gewijzigd door LopendeVogel op 31 december 2016 10:06]

He tweaker, zet je roze bril af!

Samsung geeft alleen echt langer updates voor de topsegment toestellen. De low end en midrage hebben ze laten vallen als een baksteen, tot ze een jaar of 2 terug het low end segment totaal opgeheven hebben en een hogere prijs opvde midrange en high end toestellen hebben kunnen plakken doordat de merknaam een sterker merk werd. Dus voor ze in de bres springen heeft geen pas. Er is notabene actie nodig van consumentenorganisaties om Samsugs doofheid voor de wens voor updates af te helpen, dus laten we nu niet gasn doen of Samsung een walhalla merk is.

Geen enkele fabrikant staat te springen om na een geslasgde verkoop nog veel tijd en moeite te investeren. Ze geven updates, daar waar ze denken er niet mee weg te komen om ze niet te geven. Voor de rest gaat de winst voor.

Nog even een linkje naar het Nederlandse consumenten initiatief:
https://www.consumentenbond.nl/acties/updaten/

Het neemt niet weg dat ze de laatste jaren het prima doen met de Galaxy S serie. Dat de Galaxy S5 nog steeds ondersteund wordt geeft mij wel vertrouwen in de toekomst van de huidige Galaxy S6, en S7 (edge) updates. Op de S6 edge en S7 die ik gebruik komen de security patches al vlot na het uitbrengen binnen. Ook andere updates gaan vlot. Het is wel een Samsung uit de Samsung shop. Als er nog weer een provider tussen moet, dan kan het anders zijn.

En dat Samsung niet in staat is binnen enkele dagen een update te lanceren, klopt ook niet. De Samsung Nexus die ik eerder met veel plezier gebruikte kreeg direct updates. Ze kunnen het wel als er weinig aanpassingen en extra testen noodzakelijk zijn. Natuurlijk kwam dat ook door het ontbreken van de stevige Touchwiz schil. Die schil is op de Samsung S7 en S7 edge al flink slanker geworden en voor haters er van geen reden meer om geen Samsung te kunnen kopen.

[Reactie gewijzigd door ucsdcom op 31 december 2016 11:30]

Nieuwe features OK, daar heb je niet voor betaald en het is meegenomen als je die krijgt. Maar securityupdates/fixes moeten gewoon ASAP gepatcht worden niet eerst van Google naar Samsung naar Vodafone naar apparaat, dat is gewoon te belachelijk voor woorden.

Google heeft hier wel wat stappen in gezet maar het is nog steeds raar dat een tech bedrijf dit überhaubt heeft toegestaan.

Volgens mij doen zowel Windows (op mobiel) als iOS dit vele male beter door gewoon 1 versie door 1 fabrikant instant te pushen en vanaf het begin NEE te zeggen tegen het provider logootje op de ui.
De reden dat Android zo populair is is omdat elke fabrikant zelf kan kiezen wat voor een tattoo ze op hun lul willen (skin in andere woorden). Bij Microsoft was 0,0 keuze waardoor de fabrikanten niet uniek (lees: tattoo op lul konden kiezen) konden zijn. Apple beheerd werkelijk alles in de ketting waardoor Apple buiten discussie valt
Wat uitmaakt is of de apparaten fatsoenlijk bijgewerkt kunnen worden, niet hoe ze dat doen. Dat Apple buiten de discussie valt is onzin.

Er zijn best andere oplossingsen te bedenken die branding+updates toestaan maar het ontwerp was daar gewoon niet goed in voorzien.

Overigens denk ik niet dat branding het success van Android verklaart, ik denk eerder dat de kwaliteit (zeker in het begin ten opzichte van symbian) in combinatie met de lage prijs het heel aantrekkelijk maakt.
Je leest een beetje verkeerd tussen de lijnen. Wat ik zeg is dat Android updates slecht, moeizaam en langzaam verlopen omdat elke fabrikant praktisch een OS om Android heen bouwt, iets wat in mijn ogen totaal niet nodig is. Daardoor is er enorm veel extra ontwikkel kosten om een update te pushen in plaats van enkel testen of de drivers compatible zijn (vandaar dat Windows mobile relatief vlot geüpdate word). Apple daarintegen heeft een handje vol hardware met weinig drivers en een OS dat volledig naar smaak is gebouwd (lees: super simpel om up to date te houden)

Misschien heeft mijn openlijke haat naar Android Skins en fragmentatie ervoor gezorgd dat dit niet goed verwoord is.

PS ik gebruik zelf Windows 10 mobile momenteel en heb mijn ogen op een nieuwe pixel wanneer de prijs gaat zakken. iPhones heb ik daarvoor al gehad, dus ben zeker niet onbekend met de praktijken van de verschillende fabrikanten aangezien ik altijd Samsung telefoons van de zaak heb
Het is gewoon irrelevant
Wut ?
Als Android developer ben ik het daar totaal niet mee eens. Vaak genoeg meegemaakt dat er features uit apps geschrapt worden omdat deze alleen zou werken in een nieuwe OS versie en zo veel toestellen nog op oude OS versies zitten. Iedereen heeft hier last van, ook al heb je dat niet direct door. De kwaliteit van Android apps lijd hier enorm onder.

En dan heb ik 't nog niet eens over dingen als volledige Java 8 support, waar je Android 7.0 of later voor moet hebben. Niks heb je daar aan als developer, want je kan er pas over een jaar of 5 gebruik van maken vanwege Google's achterlijke update beleid.

Gevolg: apps zijn duurder om te ontwikkelen voor Android dan voor iOS, Android apps hebben minder features of meer bugs, etc.

[Reactie gewijzigd door Aaargh! op 30 december 2016 13:46]

Inderdaad, de Android versie boeit mij vrij weinig, maar je apparaat moet wel veilig blijven. Niet dat dat altijd het geval is natuurlijk...
Inderdaad, de Android versie boeit mij vrij weinig, maar je apparaat moet wel veilig blijven. Niet dat dat altijd het geval is natuurlijk...
Dit is nu net het probleem, vriend :)
En de oplossing is wél patchen.

Nieuwe functionaliteit(een nieuwe Android versie) op een oudere phone MAG wat mij betreft achterwege blijven, zo lang de oude versie maar veilig gehouden wordt. En aangezien patches minder werk zijn dan een nieuwe versie van het gehele OS is de kans groter dat fabrikanten dat langer volhouden. En onder de voorwaarde dat het veilig blijft vind ik dat ook helemaal geen gemis.
Het enige wat echt zou werken is bemoeienis van overheden met de update praktijken van bedrijven als Samsung. De EU zou bijvoorbeeld kunnen afdwingen dat een telefoon die in de EU word verkocht voor minstens 3 jaar word voorzien van de laatste versie van het desbetreffende besturingssysteem en minimaal 5 jaar van beveiliginspatches
Nja dwingen om er het nieuwste OS voor 3 jaar lang op te zetten vind ik onzin. Je koopt een toestel met de bijbehorende functies en dan is het alleen maar leuk indien daar iets bijkomt.
Security doen ze al redelijk lang, zoals ik aangegeven heb krijgt de S5 hier nog altijd security updates. Oké het toestel is nog geen 5 jaar oud, maar de S4 van mijn moeder krijgt ook nog altijd security updates.
Samsung doet dat helemaal niet slecht, waarom je dan over ''Samsung praktijken'' spreekt weet ik niet..
Ook HTC is wel redelijk goed/actief met hun security beleid, zo kreeg de HTC Desire (jawel die eerste) ongeveer 6 jaar na release nog een security update.
Ik weet niet welke fabrikanten (android) minder actief zijn op dat gebied, ik heb alleen ervaring met Samsung, HTC en de iPhone.
Een aantal skins levert inderdaad al zaken uit Android 7, maar het is wel compleet verdeeld over alle fabrikanten. Android 7 geeft de mogelijkheid voor iedereen om deze functies te gebruiken. Zo zitten er ook een aantal veranderingen in welke zeer handig kunnen zijn op het gebied van beveiliging en accuduur. En natuurlijk blijft je toestel het goed doen ook zonder de updates.

Je vergelijking raakt kant nog wal trouwens, een oven hoef je (momenteel) ook niet te updaten. Naar Android 7 hoef je ook niet als het kan, maar het woordje kan doet het hem. Ookal hem ik hem niet nodig, ik wil in elk geval de mogelijkheid hebben en die heb ik nog niet eens. Als je dan vergelijkt pak dan een gemiddelde windows pc. Die kan je tenminste (in 99% van de gevallen) gewoon upgraden als je wil.

En natuurlijk zijn algemene functie updates wel belangrijk, al ik het maar omdat het updaten van een systeem buiten beveiligingstoepassingen apps bijvoorbeeld meer mogelijkheden geeft. Dat fabrikanten graag willen dat we elk jaar een nieuwe telefoon kopen doet daat niks aan af.
Beetje onzin. Dit is nu eenmaal hoe deze markt in elkaar zit. Apple brengt gratis updates uit voor iOS en macOS en Microsoft brengt gratis updates uit voor Windows en ... wel, nog meer Windows. Ieder andere OS doet dit ook. En die updates brengen met de regelmaat van de klok nieuwe features met zich mee, waarom zouden Android-gebruikers dat niet mogen verwachten? Dat is uiteindelijk toch het doel van feature updates? Als ze dat niet moeten verwachten, waarom bestaat dit dan ook op Android? Dit klinkt meer als een excuus om de slechte situatie met feature updates goed te praten op Android.

Want wat maakt het uit dat veel van de functies al in de lagen zitten die fabrikanten erop plaatsen? Fabrikanten hebben dan geen werk meer aan hun eigen implementatie en kunnen die er uit slopen wat resulteert in minder werk voor hen, en een betere ervaring voor gebruikers én snellere updates (want minder werk).
Buiten het feit dat je twee ver uit elkaar staande producten vergelijkt ga je ook voorbij aan het feit dat we tegenwoordig in een tijd leven waarin het heel gewoon is dat producten met een stuk software of besturing systeem aan boord voor in ieder geval een paar jaar mee moeten kunnen met de andere ontwikkelingen in wereld (op dat vlak), en veilig moeten blijven. Of het nou een telefoon, je navigatie in de auto, of de auto zelf is (om ook maar even volledig andere producten te benoemen). Daarbij is het tegenwoordig zelfs een sellig point voor fabrikanten, en als dit niet wordt geleverd is wordt dit over het algemeen gezien als een minpunt.

Om dan maar even op jou oven terug te komen, zou ik het echt een pluspunt vinden als deze voor meerdere jaren wordt bijgehouden met software updates zodat de oven: Meer programma's krijgt of verbeteringen erop. Zuiniger/sneller werkt dan voorheen door vernieuwde software of betere aansluitmogelijkheden heeft op mijn overige slimme apparaten. Helemaal niet zo gek vind ik.
In principe vind ik dat je een punt hebt, maar dan wel als voorwaarde dat je wel een mogelijkheid hebt zonder allerlei omwegen nieuwe geüpdate versies zelf op je mobiel te zetten.

Zelfde als bij een pc, kan dat niet dan ligt imo de verantwoording van vooral veiligheids updates bij de fabrikant.
Toch niet helemaal mee eens. Er komen met Android 7 wel nieuwere functies bij plus verbeteringen.

En, het zet de deur ook open voor google assistent. Nu zal dit momenteel niet out of the box werken met android 7.1.1 gok ik, want dat is voor nu alleen voor de pixel telefoons, maar volgens mij moet het met deze versie redelijk makkelijk zelf te activeren zijn, en zal google het in de toekomst waarschijnlijk vrijgeven voor andere telefoons, zoals de S7.
Google assistent? IK ken het niet, maar het zal vast weer niet nederlandstalig werken. Al die onzin schakel ik direct uit omdat het in nederland toch niet fatsoenlijk werkt.
Google Assistent werkt inderdaad momenteel nog niet op NL, maar dat gaat ongetwijfeld komen. Siri was eerder ook niet in het NL beschikbaar.

Ik denk dat een vorm van een assistent wel een groter ding gaat worden, maar time will tell ;)
Nederland is vaak als laatste aan de beurt voor dat soort taal features. Nederlands als taal is ingewikkeld vergeleken met andere Europese talen (Fins daarbuiten gelaten). En dat gepaard met de relatief kleine bevolking die de taal spreekt vind ik het een klein wonder dat Siri al Nederlands kan.
True, maar aangezien ze het qua taalherkenning en uitspraak al werkend hebben met Now, lijkt het me dat het meeste werk al gedaan is. Ze moeten alleen de taal interpreteren.
Nou ja, bij de huidige google app (gesproken commando's) wachten we er ook al een paar jaar op,...
Nee hoor, je kunt nu gewoon vragen hoe warm het wordt en je krijgt antwoord.
Ook iemand bellen, sms sturen, agandapunten maken etc?
Ja hoor, dat werkt prima als je Google Now in het Nederlands hebt staan.

Mijn Nexus 5X ligt nu bij de reparatie, maar als ik daar Google Now activeer, en bel [contact] zeg, dan gaat mijn telefoon de bellen. SMSen en reminders werken ook.

[Reactie gewijzigd door TheFes op 30 december 2016 13:31]

Dat kan je met google assistent allemaal spraakgestuurd doen ja. Welkom in de digitale wereld ;)

Je kan zelfs je agenda spraakgestuurd wijzigen, en als je dat gekoppeld hebt aan een reservering in een restaurant bijvoorbeeld dan wordt dat automatisch doorgegeven...

[Reactie gewijzigd door Mike1718 op 30 december 2016 15:48]

Ik heb nooit gezegd ergens recht op te hebben. Maar dit is Tweakers toch? Ik denk dat de meeste mensen hier graag tweaks toepassen op hun apparaten om er het maximale uit te halen...
Als het Android de kop zou kosten was het al lang gebeurd. We aanvaarden het al jaren van hen.

Ik vermoed dat het team dat deze ports maakt zeer klein is en dat er daarnaast een enorme batterij aan testen moet gebeuren. Vergeet niet dat het upgraden van toestellen helemaal geen vereiste is en vooral als een kostelijke last wordt aanzien door fabrikanten.

Het gaat uiteindelijk niet alleen om het uitbrengen van het OS voor een toestel, maar alles wat er rond hangt moet ook voorbereid worden zoals de mensen die de ondersteuning moeten leveren.
Dat is de macht van marketing beste vriend. Het aanspreken van de niet IT'ers zorgt voor het grote succes. Apple en Samsung zijn daar gigantisch goed in. Het is daarom ook niet vreemd dat die met zijn 2en verantwoordelijk zijn voor het gros van de smartphone verkopen
Het gaat ze zeker niet de kop kosten, hou er rekening mee dat het gros van de gebruikers update eerder als storend en irriant bestempelen dan nuttig.. Zolang hun telefoon goed werkt en doet wat ze willen zijn de meeste gebruikers tevreden. Er worden ook gewoon (beveilings)patches gemaakt voor bugs terwijl de nieuwe versie er al is.
Onzin, dat is al jaren zo. De meeste consumenten zijn hier helemaal niet echt mee bezig. Behalve als er een megaleak is, waardoor klanten echt gedupeerd worden.
Maar de meeste consumenten zijn hier echt niet mee bezig.
Er is op zich weinig mis met Android 6, dus ik denk niet dat veel mensen zich daar aan zullen ergeren.

Als Samsung daadwerkelijk 'zijn best doet' en Android 7 volgende maand uit weet te rollen, is het in ieder geval een belofte die ze waar maken over hun update-beleid. Ik zit op dit moment namelijk al een paar maandjes te wachten op Android 7 voor de Moto G4 Plus, die in Q4 uit zou komen. Volgens mij geeft het lang wachten op een aangekondigde update meer frustratie dan een laat aangekondigde, maar snel uitgerolde update.
Ik bewtijffel of dat ook het geval is.
Vergeet niet dat er meerdere leveranciers voor Android telefoons zijn, de eene update zijn telefoon sneller dan de ander.
De reden waarom het zo lang duurd is omdat er
1. Geen prio bij zit, het toestel werkt ook zonder de update.
2. Sommige features uit een update niet goed werken met hun bestaande functies/skin.

Deze worden en dan ook vaak nog eens uitgesloopt zodat er alleen nog maar een security patch wordt want ja... wie wilt touchwiz nou kwijt?

Als je zoveel haast hebt met android versies kan je beter google's eigen telefoon kopen of met custom roms gaan werken, deze zijn vaak veel sneller uitgebracht, zijn lekker schoon van bloatware(weet niet hoe dat zit met de google telefoon) en willen soms nog wel eens wat dingetjes overnemen van andere toestellen die ook ondersteund worden op je oude toestel.
Zo had mijn Note 4 een Edge functie.... er zat alleen echter geen edge scherm op maar het werkte wel.

Iets wat Samsung ongetwijfeld nooit had toegevoegd, kan ik ze dat kwalijk nemen?
Nee Edge functies zijn gemaakt voor Edge telefoons maar wellicht een keuze bij het installeren of een instelling zou fijn zijn geweest om me het toch te laten proberen en wellicht over een jaar een Edge telefoon te kopen waar deze functie in volle glorie op werkt.

Uiteindelijk merk je gewoon dat grote bedrijven nieuwe toestellen willen blijven uitbrengen want ja... dat levert nog wat op, een update zie ik ook maar als klantenservice van... zo je telefoon is weer ff een stukje veiliger.
Google heeft het voordeel dat ze stock draaien dus de update er zo overheen kunnen gooien.
Custom roms komen vaak met wat bugs(meeste zijn ook projectjes van 1-3 man) maar zijn zelde storend imo.
Erg zonde, dit gaat Android op de lange termij nog eens de kop kosten verwacht ik.
... want dan stappen gebruikers over naar... ja, wat dan?

Niet dat ik ontken dat er een probleem is, maar er is gewoon geen alternatief.
Hoezo ?

Heb je zelf een S7 of een edge versie ?
Nou ik wel en die draait als een trein. Ik heb niet direct de nieuwste Android versie nodig, zeker niet met iedere maand een security update (erg netjes !!).

Met andere woorden, wat mis je nu dan ?
Het feit dat je iets niet mist, wil niet zeggen dat je misschien toch iets misloopt :)
Simpel voorbeeld: met de update naar Windows10 liepen veel pc's soepeler als met Windows7. De eigenaren daarvan misten dus eigenlijk ook niks, maar waren achteraf toch blij met de update naar Win10.

Daarnaast: met de update naar Nougat hoop ik dat mijn S7 langer mee zal gaan (softwarematig) en ga ik er vanuit dat deze veiliger is (want laatste versie van besturingssysteem en daarmee waarschijnlijk veiliger).
Dus mis ik iets? Nee. Wil ik de update naar Nougat? Ja, graag!
Ik heb een s7 edge en ik zou graag android 7 krijgen vanwege de emoticons want al men iphone vrienden sturen emoticons die ik niet kan lezen 😉
Dat zou via een kleine update te fixen zijn. Maar zelfs dat lijkt moeilijk (waarschijnlijk teveel moeite om te patchen, kost extra geld om de patch te maken en alles draait uiteindelijk natuurlijk om de winst).
Ik had over de reactie van Bomberman71. Hij had gezegd dat updates niet belangrijk zijn. Ik vind het persoonlijk van wel. Een vlaggenschip telefoon verdient een goede software-ondersteuning wat bij Samsung niet is. Je geeft ongeveer 700 euro aan een telefoon en binnen 2 jaar wordt dat toestel oud bestempeld. Eigenlijk zonde van uw geld.
Leer lezen !
Heb nergens geplaatst dat ik geen nieuwwe updates nodig heb.
Wat ik zei was, aansluitend op de discussie wanneer de update precies komt, dat het mij niet zo uitmaakt. Het wachten boeit mij niet aangezien het draait als een trein en ik niet per direct een fix nodig heb.

De S7 heeft sinds maart al een half dozijn updates gehad, hoezo geen ondersteuning ?
Een iphone krijgt ook niet ieder half jaar een nieuw OS, vaak slechts 1x per jaar en de S7 bestaat nog niet eens een jaar.
Tijd om wakker te worden ... Stagefright is zo 2015 ...
Bovendien de grootste hype ooit.
Sorry dat ik uw reactie niet goed begreep. Ok Stagefright is nog van 2015 maar is nog steeds besmettelijk en er zullen nog andere virussen komen. Tot nu toe is Android 7.0 het veiligst en maar weinig telefoons zullen die update krijgen (gelukkig de S7 wel). Maar ja ieder zijn eigen mening. ;)

[Reactie gewijzigd door MthtB op 31 december 2016 15:13]

Niemand kan ook maar 1 geval van daadwerkelijke Stagefright hacks in de praktijk noemen.
Natuurlijk zijn er altijd exploits te vinden maar dat wil niet zeggen dat zoiets in de praktijk ook werkt.

Er zijn meer dan 1 miljard Android phones die vatbaar zouden zijn, en ga je mij vertellen dat ze dan express wachten op een gunstig moment om die massaal te besmetten ? Maw waarom merken we er dan niks van.

Beetje dezelfde discussie als het zeggen dat internet bankieren niet veilig is. Als dat zo was dan maakten ze geen ransomware en andere rotzooi maar waren inmiddels alle rekeningen leeg getrokken. Het is allemaal niet zo simpel, en dat is de realiteit.
Daar heb je wel gelijk in. Maar je weet nooit dat je 1 van de slachtoffers kan zijn.

Ik wens u ook nog een gelukkig nieuwjaar!
Beter dan de weg die bijvoorbeed Apple de laatste jaren is ingeslagen met elke 2 à 3 maanden weer een update met nieuwe bugs die twee later weer worden gepatched met nog een update. Of een Microsoft die bij elke Windows 10 update een aantal zaken radicaal wijzigt. De toegevoegde waarde is veelal nihil. Niet elke major update is een vooruitgang, soms verliest het ook functionaliteit waar iedereen aan gewend was en achteraf best prettig werkte.
Precies ....
Het uitbrengen van wat nieuws om maar innovatief te zijn.

Ik ben heel blij met steeds een security update iedere maand op mijn S7E...
Nougat zal ik zeker omarmen hoor maar als ik tot april moet wachten vind ik dan ook wel best.
Hoezo zou dat android de kop kosten? Alle telefoons doen het nog gewoon ondertussen ... Zoveel spannends veranderd er nu ook weer niet als je van MM naar Nougat gaat. Denk dat 90% van de gebruikers het weinig tot niets interesseert. Vaak stellen ze een update vaak uit omdat ze bang zijn dat er iets veranderd :)
Toen ik van mijn Nexus 5 overstapte naar mijn huidige S7 Edge verwachtte ik dat ik het jammer zou vinden dat ik niet meteen de nieuwste update zou krijgen. Dit valt echter enorm mee, TouchWiz heeft eigenlijk de functies uit 7.0 al (multi-window). Het enige wat ik nog wil is een blauwlichtfilter en laat dat nu in de Nougat update zitten. Ben prima tevreden.
Mijn grootste hoop is dat samen met de 7.1.1 ook vrij snel de google assistant gaat volgen. Iets waar ik best wel eens mee aan de slag wil :)

Verder zou Samsung zijn touchwiz vervangen door "samsung experience". Weet niet of het buiten een naamsverandering andere grondige changes met zich mee gaat brengen....
En een update voor AOD :)
Ik heb de beta geprobeerd en werkte echt al goed en stabiel de UI was wel wat aanpassen maar vind ik nu ook een verbetering. Enigste reden waarom ik terug op Android 6.0.1 zit is dat Xposed nog niet werkt op Nougat. Hoop wel dat Samsung direct naar Android 7.1 gaat.
Samsung blijft bezig met reputatie handling :+ Maar het is een statement van niets voor een bedrijf: we gaan ons best doen |:(

De mobiele markt stagneert, vernieuwing zijn minimaal en ik zie sommige voortuigangen als achteruitgang. S7 staan bekijken maar ik zie geen meerwaarde tov mijn Note 4 van 2 jaar terug. Mijn Note waait in ieder geval niet uit mijn handen :P
Komt ook deels omdat het grotendeels al ontwikkeld is. Als je Windows 10 vergelijkt met bijvoorbeeld Windows 3.1 of Windows 95 is er qua interface ook niet echt veel veranderd.
Ja, onder de moterkap is er veel veranderd, de implementatie van internet etc., maar echt qua gebruikersgemak hebben we nauwelijks meer echte grote ontwikkelingen gezien sinds de muis.

Zo zie ik ook de vernieuwingen voor smartphones en hun interfaces. Het geraamte van de touch screen ligt er sinds de eerste Iphone.
Nu zijn we 10 jaar verder en gaat er gewoon niet veel meer revolutionair gebeuren. Het is eerder nog een beetje finetunen verwacht ik.
Dat de basis er al enkele jaren ligt, is helaas erg duidelijk :o Innoveren daarentegen is niet de camera 2MP omhoog gooien elke iteratie telefoons, of biometrie implementeren.

Continuum van Microsoft is imho een revolutionaire stap. Gaat veel tijd overheen maar het komt eraan, zij het van Win of een concurrent. De VR bril is leuk voor telefoons maar non functioneel, ze zijn allen ingestapt om flink te cashen tijdens de eerste babyjaren van het product.

Dan mijn wensen, telefoon projector op mijn arm geïntegreerd in mijn smartmobilewatch. Of tussenstapje, gebogen scherm over mijn pols :D
"Samsung blijft bezig met reputatie handling :+ Maar het is een statement van niets voor een bedrijf: we gaan ons best doen |:( "

Klopt. Dat zeg ik ook tegen mijn collega's als ik weet dat het nooit gaat lukken :)
Doe ik ook, maar ben geen geheel bedrijf :+
Ik was altijd een Samsung liefhebber en dacht dat het een geweldig merk was, totdat ik een high end model kocht begin dit jaar van Motorola (een model uit 2014 gen 2).

Hoewel de camera beduidend minder is en voor gamen minder geschikt, verslaat deze 2014 Motorola de Samsung S7 op snelheid browsen/appen/youtuben en bevat het geen bloatware en is het geluid ook nog eens vele malen beter. En ook het scherm van deze 2014 tel is nog groter, maar dankzij de smalle bezel is die kleiner dan de S7.

Hoe kan de S7 een Samsung's vlaggenschip zijn als een 2 jaar oudere telefoon van een ander merk op vele fronten beter is?

Zo keer ik nooit terug naar Samsung, haal die verschrikkelijke bloatware van dat apparaat, maak de speaker eens beter (schande!) en bespaar niet op de processor (mijn 2 jaar oude tel met 2,5 ghz is nog sneller) en support de telefoon eens goed, moet je kijken hoelang je moet wachten op android 7.0.

Samsung heeft zijn zaken niet echt op orde.

[Reactie gewijzigd door Da Queen op 30 december 2016 12:33]

hmm, dit komt niet echt overeen met menig ervaringen van de S7 (edge), heb zelf de edge, en de bloatware is echt niet veel, over de snelheid kan je misschien je eigen mening hebben maar hij echt sneller, eventueel speelt er eerder een animatie wat langer oid? browsen, appen en youtube is bij mij namelijk allemaal instant (animaties uitgezet), dus het zou dan eerder een probleem moeten zijn met je internet?
Deel met ons dan welke Motorola jij hebt ....
Ben benieuwd wanneer voor de S6...
Ben benieuwd wanneer voor de S6...
http://www.samsung.com/nl/info/contactus.html

Leef je uit .... ze zijn open vandaag
Als je het doet, doe het dan wel goed i.p.v. zinloze linkjes te geven.
Het komt er op neer dat het voor de S6 serie nog niet duidelijk is wanneer de update precies gaat komen. Dat 'ie er komt is zeker. Voor de S6 non-Edge wordt 'ie momenteel getest.
https://www.galaxyclub.nl...e-wanneer-s7-s6-tab-a5-j5
Over zinloze linkjes ....
Om een S6 update roepen in een nieuwsbericht over de S7

Bij vragen op tweakers mag je er van uitgaan dat men zichzelf kan redden, met mijn link kan hij dat in ieder geval zeker.
Zolang Samsung ZELF niets naar buiten brengt, blijven het geruchten.
Het programma kan zomaar afgeblazen worden, als er teveel problemen ontstaan.

Dat zal niet zo'n vaart lopen, maar niemand hier heeft insiderinfo bij Samsung
Nou inderdaad zou wel aangenaam zijn dat ze niet alleen de nieuwste modellen updaten maar ook de oudere modellen met dezelfde regelmaat *indien mogelijk*
ik hoop dat de update snel op mijn Samsung Galaxy S7 edge binnen komt
Nice... Ik hoop alleen dat good lock beschikbaar blijft, of dat de task switcher aangepast is. Ik heb echt een gruwelijke hekel aan de 3d carousel task switcher van Android, dat was het punt waar ik het meeste moeite mee had toen ik van HTC naar Samsung schakelde. Good lock biedt gewoon een simpele duidelijke lijst van recente apps, function over form, yes please.
Zoals het nu lijkt werkt Good Lock (nog) niet op Android 7.x. Er zijn verschillende mensen die via een sideload APK Good Lock wilde installeren op de 7.0 Beta de afgelopen maanden, maar dit resulteerde alleen maar in vastgelopen telefoons... Wellicht komt Samsung later nog met een update voor Good Lock zodat het ondersteund wordt in 7.x, maar tot nu toe is daarover nog niks bekend vanuit Samsung.
Hopelijk S7 Nougat rom voor de Note 3 :)
Draai nu Note 7 rom op m'n Note 3

[Reactie gewijzigd door SuperVeloce op 30 december 2016 11:34]

CM14.1 is ook geport naar de Note 3
Dan heb je op dit moment al een 7.1.1 toestel :)