Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Volkswagen gaat spraakdienst Alexa verwerken in autosoftware

Door , 88 reacties

Volkswagen heeft bekendgemaakt de spraak- en informatiedienst Alexa te zullen verwerken in zijn auto's. Met de dienst van Amazon komen verscheidene features beschikbaar, waaronder het geven van informatie over de auto of het automatisch aanschaffen van benodigdheden.

De komst van Alexa werd bekendgemaakt op de CES-beursvloer, waarbij ook een demo werd gegeven, zo meldt Engadget. Amazon, de maker van Alexa, gebruikt de spraak- en informatiedienst onder andere in de slimme Echo-speaker, en de bedoeling is dat Volkswagen veel van de functionaliteit zal overnemen. Daarbij komen overigens ook een aantal autospecifieke functies beschikbaar. Een voorbeeld dat werd genoemd is het geven van statusupdates over de auto, zoals het brandstofniveau en of de auto is vergrendeld. Deze functies zijn vooral nuttig als de bestuurder zich niet in de auto bevindt.

Ook is het mogelijk om met Alexa in de auto informatie op te zoeken, en kan het systeem automatisch onderdelen of andere autogerelateerde zaken aanschaffen. Een voorbeeld is het automatisch bestellen van ruitenwisservloeistof of olie. Alexa biedt ook navigatie, en tevens is het mogelijk om herinneringen in te stellen, die bovendien gekoppeld kunnen worden aan locaties.

Wanneer Alexa naar de auto's van Volkswagen komt is nog niet bekend. De fabrikant is nog bezig met de ontwikkeling, maar heeft al wel aangekondigd dat elke auto met de Car-Net-software toegang krijgt tot Alexa; Volkswagen introduceerde Car-Net in 2013.

Overigens kondigde concurrent Ford ook tijdens de CES aan dat het Alexa gaat gebruiken voor zijn autosoftware. De Amerikaanse fabrikant wil volgende maand al beginnen met de uitrol van de software.

Reacties (88)

Wijzig sortering
Kan iemand mij zeggen waarom ik allerlei spraakdiensten in mijn auto wil? Buiten het praten met mijn navigatiesysteem, muziek opzetten en bellen (dingen die al kunnen) zie ik geen toegevoegde waarde. Praten over het brandstofniveau? Serieus, het wijzertje in dashboard is niet voldoende? 'Benodigdheden' bestellen? Wat heb ik nodig in mijn auto!? Nieuw ruitenwissers en een ijskrabbertje? Daar heb ik toch geen spraakassistent voor nodig.

Net als de robots die thuis muziek voor me gaan opzetten of de verwarming hoger zetten: ik heb er niets mee en niets aan.
Kijk, dat heet nu slimme marketing. Oplossingen door de strot duwen voor problemen die helemaal niet bestaan. Dat doen de marketeers en fabrikanten bijzonder slim en ze weten dat de schare schapen het als dť oplossing voor hun niet bestaande problemen zullen omarmen.
Maar zoals zoveel van die rommel is beveiliging ver te zoeken en van privacy weten de marketeers en fabrikanten vaak niet eens hoe ze het moeten spellen. Tegenwoordig is de mens zijn mobiel en straks ook zijn auto. Maar goed, de schapen onder ons kiezen daar zelf voor dus ook voor de negatieve aspecten van hun keuzes.
Laten we beginnen met waarom jij dat niet wil? Waarschijnlijk omdat je conservatief bent ingesteld. Jij zult niet voorop lopen met nieuwe dingen. En dat is prima, eerst de kat uit de boom kijken scheelt je veel stress en ergernis. Maar dat diskwalificeert je wel een beetje om een nieuw iets op waarde te kunnen schatten. Dat is geen aanval, ik ben zelf ook zo.
Waarom wil zou je wel een uitgebreide spraakherkenning assistent in je auto willen? Heel simpel, het zal nog wel even duren totdat iedereen autonoom rijdt. Tot die tijd heb je als bestuurder nog je handen aan het stuur en de ogen op de weg. Maar de featureset van de auto wordt net als die van je smartphone steeds uitgebreider. En daarmee gecompliceerder te bedienen. Stel, je bent om 22.24u ergens aan het rijden en de tank raakt leeg. Je wilt naar een Shell station, want daar spaar je de punten van en dat Shell station moet om 22.34 ook nog open zijn. Het wordt een hele tour om die informatie uit je navigatiesysteem te krijgen. Echter een een spraakbediende database heeft met zoiets geen enkele moeite. Of als je weer eens laat bent "Stuur Jessica een SMS dat ik 10 minuten later kom" en waarbij de assistent je dochter Jessica dan een SMS stuurt met "pappa komt 10 minuten later". Dat zijn gewoon handige features.
Tja, zo klinkt het bijna aannemelijk. Alleen kan ik mij in de mijn 22 jaar rij ervaring maar 1 keer herinneren dat ik echt een pompstation heb lopen zoeken.

Voor het versturen van een SMS daar heb ik toch de telefoon voor? Waarom moet VW dat voor mij doen. En over het bedienen van alle optie"s vind ik het meer een gecreŽerde oplossing. Ik heb veel opties op de auto en heb daar gewoon een knopje voor en die kan ik blind bedienen. Door alles eerst touchscreen te maken hebben ze eerst de bediening lastiger gemaakt. Nu moet daar weer een oplossing voor komen.
SMSen etc is toch gewoon voice control. Dit doen auto's al jaren. Ik mag hopen dat ze iets NIEUWS introduceren. Mijn Ford huurauto die ik 3 jaar geleden ofzo had kon al smsen en spraak omzetten naar een berichtje. Is volgens mij zelfs een tijd op tv geweest in notabene een fiesta.

Dat van het shell station is denk ik ook niet wat fabrikanten ermee in de gedachte hebben. Mijn huidige volvo navigatie geeft dat ook aan. Als het brandstof niveau opraakt vraagt hij me gewoon of ik naar een tankstation wil waarna ik zelf mag zeggen welke en bij de meeste geeft hij aan of je er op dat tijdstip kunt tanken. Zelfde met parkeergarages, openingstijden etc.

Verwacht wel wat vernieuwende functies bij een nieuwe techniek want wat je nu noemt bestaat al en functioneert prima. Ben wel benieuwd wat uiteindelijk mogelijk gaat worden.

iets van:
Rij weg op het werk, auto besteld shoarma pizza, en hij geeft de afhaaltijd aan. Heb ik vertraging dan wordt dit gecommuniceerd naar de pizzabakker en ligt hij 15 min later klaar.
Ideaal O-)
Laten we beginnen met waarom jij dat niet wil? Waarschijnlijk omdat je conservatief bent ingesteld. Jij zult niet voorop lopen met nieuwe dingen. En dat is prima, eerst de kat uit de boom kijken scheelt je veel stress en ergernis. Maar dat diskwalificeert je wel een beetje om een nieuw iets op waarde te kunnen schatten. Dat is geen aanval, ik ben zelf ook zo.
Ja speel maar op de man. Ik helemaal voor nieuwe dingen, maar ik heb noch van jou, noch van anderen en serieuze functie gehoord. Vooralsnog is dit een stappentellennde smartwatch of Google now dat adverteert met de feature vluchttijden automatisch in je agenda en dan onder je neus te zetten. Alsof iedereen zo vaak vliegt dat ze niet meer weten wanneer. Het kost een berg maar schreeuwt nog om waarde.
Ik speel op de man omdat je iets nieuws meteen afwijst zonder argumentatie. Dat negativisme nut niemand iets, ook jezelf niet. Voorgang komt in kleine stappen waarvan we in het begin het voordeel meestal niet zien. Revoluties zijn zeldzaam, evolutie de norm.
Alsof iedereen zo vaak vliegt dat ze niet meer weten wanneer
Waarom het idee dat de feature alleen handig zou zijn als deze voor iedereen is? Sommige dingen zijn heel handig voor sommigen en sommige weer voor anderen. Ik ben bijvoorbeeld heel blij met mijn stappen tellende smartwatch.
Er zijn tijden geweest dat ik zo vaak vloog dat ik het vluchtschema uit het hoofd wist en juist dan heb je een hulpje nodig want die vluchtschema's zijn niet altijd hezelfde.

[Reactie gewijzigd door mashell op 9 januari 2017 14:12]

Gewoon voor alle functies die nu al met knoppen kan bedienen: verwarming opzetten, airco opzetten, het verbruik, alle radio en gps functies, ... Misschien kan je uitbreiden naar richtingsaanwijzers gebruiken, starten van de emissietesten, etc. Op die manier ben je minder afgeleid van hetgeen op de weg gebeurt omdat je het knopje niet moet zoeken.

[Reactie gewijzigd door biglia op 8 januari 2017 11:51]

Voor hetzelfde ben ik meer afgeleid doordat ik in gesprek ben. Airco, lampen, ruitenwissers, het gaat allemaal al met ťťn korte beweging, richtingaanwijzers gaan helemaal zonder te denken. De perfectionering van handmatige bediening is groot m.i. en we zijn er allemaal in getraind. Ik kan ook praten tegen mijn computer of telefoon, maar typen gaat voorlopig beter en is meestal handiger.
En als je nu geen Amazon in je auto wil maar wel een VW wilt rijden. Waarom kun je niet kiezen welk systeem je wil, ik heb geen zin om iets opgedrongen te krijgen als ik bijvoorbeeld liever Google heb dan een ander.
Alexa zal beschikbaar zijn op alle wagens met Car-Net. Met behulp van Car-Net Mirrorlink kan je je smartphone koppelen aan je auto. Hierdoor kan je apps van Volkswagen of andere fabrikanten (bv Amazon met hun Alexa) gebruiken in je wagen. Daarboven kan je nog eens de optie nemen om Android Auto en Apple CarPlay in je mediasysteem te hebben.

Mijn vader heeft sinds vorig jaar een Tiguan en daarmee kan je dus: Google's assistent gebruiken via Android Auto, Siri via CarPlay en in de toekomst ook Alexa via Mirrorlink.

Ik denk dat ze daarmee bijna iedereen kunnen tevreden stellen?

Edit: link was fout

[Reactie gewijzigd door CedricB op 8 januari 2017 10:16]

Dat maakt inderdaad veel mogelijk wat veel mensen tevreden zal stellen. (Het begint te lijken op Star trek waar dje de computer ook van alles kan vragen.) Maar net wat je zegt; bijna iedereen. Ik weet nog wel een paar dingen waar ze naar kunnen kijken om nog meer mensen tevreden te krijgen.


Levensduur

Hoe zit het bijvoorbeeld op de lange termijn. Een quote uit de voorwaarden van Car-Net: "Enkel bruikbaar met compatibele smartphones"(1). Vooralsnog gaan auto's stukken langer mee dan smartphones. Is het dadelijk hetzelfde als met smartTV's, waarvan bij de eerste het smart gedeelte nu 'onbruikbaar' begint te worden? Een tweede quote:"The availability of Car-Net services varies from country to country. Services will be provided for at least 36 months after the manufacturing date of the vehicle."(2) Drie jaar t.o.v de levensduur van een auto... Volkswagen zou kunnen beloven ervoor te zorgen dat deze functionaliteit de komende 15 tot 20 jaar gegarandeerd wordt. Of, wanneer de ondersteuning stopt, de broncode voor dit systeem vrij te geven zodat derde partijen ermee aan de slag kunnen.


Privacy

Nieuwe techniek is hartstikke leuk, maar de laatste jaren betaal je er naast met je portemonnee vaak ook met je data voor. Ik kan me met mijn Volkswagen niet aanmelden voor CarNet. Da's jammer, want ik had graag een keer door het privacy policy willen lijken. Ik zou het verzamelen en het verzenden van mijn data graag onder controle willen hebben. Ik besef wel dat ik dat nu ook niet heb met mijn auto; De ANWB onderzocht het al eens; "My car my data" (3)


(1) http://volkswagen-carnet.com/be/nl/start.html
(2) http://volkswagen-carnet....tml#tab/open/guide-inform
(3) http://www.anwb.nl/auto/connected-car/my-car-my-data
Je slaat de spijker op z'n kop wat betreft de privacy. Ik durf te wedden dat we binnen een aantal jaren situaties krijgen waarbij een derde partij met veel interesse al jouw spraakdata gaat opvragen. Bijvoorbeeld om een verzekeringsclaim af te wijzen, of om je te vervolgen omdat je iets "strafbaars" hebt gezegd/gedaan.

Ik wil als eigenaar microfoons hardwarematig kunnen uitzetten, net zoals dat nu kan met het afplakken van spiekcams op laptops, tvs etc. Het zal dan nog even duren totdat deze handelingen (privacy intact houden) je automatisch flaggen als verdacht..

Gelukkig zijn er ook fabrikanten die inzien dat privacy ook een feature is. Als ik me niet vergis doet o.a. Mercedes dit.
Qua levensduur is dat natuurlijk lastig. Ik zie eigenlijk ook niet hoe VW deze functionaliteit (veel) langer dan 3 jaar kan garanderen. Als bijv. Google de stekker uit Andriod Car trekt, of Apple CarPlay stop zou zetten gaan dit soort systemen natuurlijk gewoon functionaliteit verliezen omdat het een wissel werking is tussen 2 systemen, daar kan VW niet veel aan garanderen. Tevens heb je veelal te maken met diensten, die kunnen en mogen juridisch gezien gewoon stopgezet worden wanneer ze niet meer rendabel zijn, of wanneer bijv. de hardware niet meer afdoende is voor nieuwe versie's, hetzelfde zie je ook bijv. bij de door jou al aangehaalde smarttv's, een TV die bijv. in 2011 Netflix gecertificeerd is, kan bijv. nu niet meer door de certificering komen (bijv. omdat Netflix strengere eisen stelt aan de hardware / SoC), zo'n TV kan dan de Netflix app verliezen zonder de fabrikant van de TV er iets aan kan doen.
Serieus, Mirrorlink? Dat is echt het slechtste systeem wat ooit bestond!

Ik heb een Seat Ibiza met Mirrorlink, Android Auto en Apple Carplay. Android Auto gebruik ik eigenlijk altijd. Mirrorlink werkt bijna niet. Navigatie geeft zwart scherm als je harder als 10 km/u rijd.
ziet er bekend uit: https://www.youtube.com/watch?v=aeEybD_xDiQ

Een kennis had ongeveer dezelfde problemen en kwam tot een oplossing via deze topic: http://www.autoautomobile...irrorlink-issues-t22.html
Dat klinkt al een stuk beter :) Als die Alexa niet standaard meedraait op de achtergrond is het helemaal goed.
Dit is dus ook gewoon uit te zetten, of gaan de auto's op ons spyen zoals de smartphones dit doen?
Nu is dat toch al niet anders. In Renault zit TomTom, klaar. Kan dit argument permanent blijven gebruiken maar er moet toch iets structureels veranderen om dit voor elkaar te krijgen.

edit: je kan dus wel voor een ander merk kiezen, zie het android vs apple verhaal

[Reactie gewijzigd door Slechdt op 8 januari 2017 09:52]

Maar de Google- en Apple-oplossingen kunnen naast elkaar worden geÔntegreerd in een auto toch? Volgens mij doet o.a. Honda dat.

Ik bekijk dit soort ontwikkelingen echt met argusogen. Overal waar "slimme" computertechnieken worden geÔntegreerd blijkt ineens dat de levensduur van het apparaat, door gebrek aan updates, veel minder wordt en datzelfde vrees ik voor Alexa in je auto. Hoelang blijft de dealer daar updates voor bieden of (minder erg, maar toch) wat voor exorbitante bedragen worden er voor updates gevraagd? En wat gebeurt er dan als er geen updates meer komen en een bepaalde functie van ej auto doet het ineens niet meer omdat Amazon/Google/Apple/Microsoft beslist dat "apparaten" (jouw auto is ook een stuk elektronica) vanaf versie X niet meer ondersteund worden? Een auto hoort heel wat langer mee te gaan dan een smartphone.
VW heeft nu al Carplay, Android Auto en Mirrorlink naast elkaar. Android Auto is echt een achteruitgang met navigeren: Je krijgt een erg slecht gerenderd scherm (llijkt wel 320 resolutie), terwijl je met de standaard navigatie HD googlemaps hebt...

Ben erg benieuwd naar de implementatie van Alexa in VW. Hoop dat de huidige modellen ook mee gaan in deze 'upgrade'.
Hoe kom je daarbij? De VW kaarten zijn bij modellen met carplay en android auto van Telematics van TomTom, zit niets van Google bij. Kaarten die 2x per jaar een update krijgen.

Natuurlijk hebben de Google kaarten voordelen. Zo is er geen enkele kaartenmaker die elke lokale supermarkt en bloemist kent inclusief openingstijden en telefoonnummer. Laat staan dat autofabrikanten die informatie uberhaupt hebben geintegreerd. GMaps heeft dat out-of-the-box. Google is gewoon extreem goed in POI's naast dat je gmail en agenda informatie automatisch verwerkt wordt in je Maps. Dat doet ook geen enkele autofabrikant.

Daarnaast werkt de spraakbediening van Google erg goed in de auto, het is het volledige potentieel waar zelfs Alexa nog geen antwoord op heeft (kan minder diverse informatie aan, lees de reviews maar). De huidige eigen spraakimplementatie van VW is de pure basic die maar magertjes werkt.

Google is ongetwijfeld ook minder in bepaalde aspecten (geen maximum snelheidsinformatie), maar op andere fronten heeft niemand, inclusief Apple, nog een antwoord. Zeker wereldwijd gezien niet.

[Reactie gewijzigd door Malarky op 8 januari 2017 11:58]

OK, Google Earth en Streetview dan.....
En er is ook geen enkele technische reden waarom er naast Alexa geen andere spraakdienst in het voertuig voorzien kan worden. Alleen heeft VW van Amazon de beste deal gekregen of het beste verkoopspraatje.

Alexa (net als de meeste spraak assistenten) is voornamelijk een web platform. In de auto zijn updates niet noodzakelijk om van verbeteringen in de dienst gebruik te kunnen maken aangezien zowat alles server side gebeurd. Zolang Amazon in dit geval de API niet laat vallen is er in principe geen probleem. Bijkomend verwacht ik dat auto leveranciers daar degelijke contracten voor afsluiten zodat de dienst in de eerste 5 tot 8 jaar niet zal verdwijnen.
Helemaal mee eens. Het begint een beetje op Smart TV te lijken. Een enorm scala aan allemaal verschillende platforms, die nog enorm in ontwikkeling zijn. De een na de ander legt het loodje en je zit met een TV waarvan vele "smart" functies het niet meer doen.

Voor een TV irritant, maar voor een auto straks cruciaal. Een auto moet ook nog eens veel langer meegaan. Wat werkt er nog over 10 jaar? En stel je wilt je auto na x jaar verkopen, maar alle smart functies worden niet meer ontwikkeld/ondersteund of nog erger werken niet meer. Dan gaat dat je een hoop geld kosten.
Omdat dat economisch niet haalbaar is voor een autofabrikant. Die wil de garantie hebben van een bepaalde kwaliteit, support kunnen bieden, integratie van andere in-car functionaliteiten in het systeem, support aan de klant kunnen geven, nieuwe features integreren, de auto in meerdere landen kunnen verkopen etc.

Dit kost allemaal veel te veel als een auto 3 verschillende systemen moet kunnen ondersteunen.
Dit kost allemaal veel te veel als een auto 3 verschillende systemen moet kunnen ondersteunen.
Wel, mijn auto (Volvo) ondersteunt zowel Apple CarPlay (wat ik zelf gebruik) en Android auto. Ondersteuning toevoegen voor Alexa zal dan ook wel kunnen zeker? Dus het lijkt me wel mogelijk om 3 systemen te ondersteunen.
Een standaard ook functionaliteit tussen auto en toestel te delen is wel wat anders als een spraakgestuurde assistent.
Volvo kiest voor Cortana
Laat het ons hopen, kan ik misschien mijn 930 van onder het stof halen ;-)
Omdat de implementatie veel R&D kost en het daarna ook nog ondersteuning vereist. Wil je Google zal je hier Alexa moeten uitschakelen en je telefoon gebruiken maar dan mis je uiteraard de voertuigspecifieke mogelijkheden tenzij iemand daar weer een app voor maakt.
moesten er een standaard protocol zijn voor auto's dan zou google, apple, amazon, ... zich daar aan moeten houden en dan maakt het niet uit. Koop je een 2e hands wagen dan kan je achteraf gewoon andere hardware in stoppen en klaar is kees.
Waarom zouden zij zich daar aan moeten houden? Er is geen enkele wettelijke verplichting die stelt dat je niet mag afwijken van standaarden.

En die standaard is er. Die noemt OBDII. Alle voertuiginformatie is via de OBDII poort (wat gewoon het CAN netwerk van het voertuig is) te raadplegen.
En zelfs daar zit gewoon verschil in per autofabrikant. Overigens heet de europese variant dan weer EOBD ;)

[Reactie gewijzigd door DarkBlaze op 8 januari 2017 10:53]

Ik wil ook een Dell laptop met OSX en een iPhone met Android.

Waarom kan ik (bij aankoop) niet kiezen? :(
Tja. Ik vind de atmosfeer bij de Griek veel leuker dan bij de Chinees (met die enge draken op de muur) maar Bami wil Stavros me nog altijd niet serveren. Ik bedoel, sommige dingen worden gewoon in een bepaalde combinatie verkocht, daar kun je moeilijk over doen maar daar heb je alleen jezelf mee.
Mee eens, die beperking is in dit stadium echt een gok. Zeker voor ons Nederlanders, waar Amazon nog niet zo actief is als in de omringende landen. Ben benieuwd of je als eigenaar de keuze hebt om de dienst niet te gebruiken.

De eerste fabrikant die een vrije keuze toelaat (Cortana, Alexa, Siri, Google of geen van allen) heeft m'n zegen.
Volkswagen biedt dit aan. Jij vindt dit niks, dan koop je maar geen volkswagen. Vw kan niet overal rekening mee houden.
Dit gaat nooit mogelijk zijn. Tegenwoordig is het niet meer louter een navigatiesysteem maar kan je ook je bandenspanning zien, oliepeil, etc. Dit gaan zo nooit zomaar openstellen dat je er eender welk spraaksysteem op kunt installeren.
VW gaat er ongetwijfeld geld voor vragen, niets is standaard, vooral in dit land waar de autoprijzen door BPM worden bepaald. Extras = meer marge.

Vergeet ook niet dat Alexa op dot moment alleen Duits en Engels verstaat.
Dan zet je het systeem uit en lees je de lampjes op het dashboard uit, zoals men dat vroegah ook deed.
Bij webdiensten en apps kijk je toch ook niet waar deze gehost worden? Of kijk jij eerst of iets op AWS of Azure draait? Dat is uiteindelijk net zo iets. VW gebruikt nu de technologie die door Amazon is ontwikkelde net als dat je dat doet als je iets op AWS laat draaien.
Maar wat als je deze troep gewoon niet in je auto wilt? Ik heb nu een radio die ik nooit aan heb en een hands free set heb ik ook niet want ik telefoneer gewoon niet tijdens het rijden. Ik wil deze meuk gewoon niet. Ik wil een auto met stuurwiel gaspedaal rem en een koppeling als het geen automaat is. Ik hoef die kermis niet die over 10 jaar gewoon niet meer werkt of kuren vertoont. (Als het niet in 5 jaar is). Begrijp me niet verkeerd. Ik ben voor techniek. ABS EPS en whatever more zijn goede technieken. Maar die dashboard kermis. Nee. Ik wil er niet aan en ik zie er alleen maar ongelukken van komen.
Wordt gewoon opgedrongen, net als elektrisch bedienbare ruiten en centrale deurvergrendeling. Los nog van de zaken die de EU in je auto wil om je te kunnen volgen.
Ga Dacia rijden. Tegen de tijd dat die ramen hebben die je elektrisch open en dicht kunt doen, zijn we 10 jaar verder. Dus voordat dit soort technieken daarin zitten... :P
Zo de ... wat heeft Alexa dan een vliegende start gemaakt. Die echo met Alexa is echt een schot in de roos geweest voor Amazon. Ben benieuwd waar dit allemaal toe gaat voor Amazon.
Klopt echt geweldig. Zelfs met kinderen werkt het super goed: https://www.youtube.com/watch?v=CaF5ieBkFs4
Spraaksturing wordt gemeengoed in de auto. Zo kunnen we de oogjes op de weg houden. Een goede ontwikkeling imho, wat het verkeer veiliger maakt.
Misschien maken we nog mee dat er geen verkeersdoden meer vallen door automobilisten.
De oogjes op de weg houden is niet het probleem. De aandacht bij het verkeer houden wel. Dan gaat de extra informatie die je geeft en krijgt met een pratende auto niet helpen. Ik denk eerder dat mensen weer te veel informatie krijgen en hierdoor juist minder goed opletten. Radio luisteren (niet muziek maar het geouwehoer van een dj) en een gesprek voeren met een bijrijder dan wel met iemand aan de telefoon, is voor mensen ook al genoeg om de aandacht niet meer bij de weg te houden.
Ook waar. Toch denk ik dat spraakbesturing op zich beter is dan een knop op een lcd-scherm.
Daarom hebben we in auto's altijd al gewone knoppen, die je niet hoeft op te zoeken, niet hoeft "aan te roepen", maar die op een vaste plaats zitten!
Gewoon, druk op de knop en 't werkt.
Stukken beter dan een praatmobiel die je mogelijk ook nog niet verstaat.
Als je drie keer moet herhalen dat je naar rechts wil om je knipperlichten aan te zetten, ben je de bocht al om.
Zo zijn er ook auto;s die een dagrijlichtlamp of verstraler "automatisch" laten branden naar de kant die je opstuurt op bv een rotonde.
Nou, dat is fijn....werkt zo traag, dat je allang de rotonde verlaat en de lamp nog aan de linkerkant brandt.
Welke wetgever dat ooit heeft toegestaan?
Niet dat ik VW rij of wil rijden (en dan niet alleen door de sjoemelsoftware maar gewoon omdat het mijn merk niet is) maar ik heb geen behoefte aan een apparaat in mijn auto die constant luistert op de achtergrond en alles opneemt (en doorstuurt voor verbetering naar amazon), ik hoop dan ook dat het altijd optioneel blijft bij welk merk auto dan ook.

Een grappig artikel met een serieuse ondertoon met betrekking tot Alexa en Privacy is deze van de guardian of ook een van de Washinton Post over wat de Echo allemaal hoort en er mee doet.

Ook grappig om te zien is hoe het sentiment omtrent dit issue behoorlijk is omgeslagen in zo'n 2 a 3 jaar op tweakers. Ik bedoel, een paar jaar terug werd door het gross van de tweakers bijvoorbeeld de XBOX One afgeslacht op het always-on met Kinect verhaal omdat niemand behoefte had aan deze service die als NSA backdoor bestempelt werd omdat het continue aan stond met luisteren voor commando's, en nu lijkt het ook OK om het na het huis, ook in de auto toe te laten.

Ik zit graag in mijn auto op weg naar werk vreselijk vals mee te zingen met het foute uur, maar heb geen behoefte dat een Amazon of Google of Apple de hele tijd mee zit te luisteren!

Edit: Added Washington Post artikel.

[Reactie gewijzigd door imagica op 8 januari 2017 11:51]

Inderdaad opmerkelijk om die omslag hier te zien. Waar eerst de gemiddelde tweaker zich druk maakte over alle opslag van data bij de verschillende 3 letter organisaties, wordt het nu massaal omarmt. Hoe meer cameras en microfoontjes overal en altijd hoe beter.
Nou, ik hoef niet al mijn spraak in mijn woning en in mijn auto opgeslagen te hebben bij een cloud dienst in te zien voor iedere overheid, icm alle andere rij data uiteraard.
Helaas maken partijen als de d66 zich op om onder het mom van de kostenverhogende kilometerheffing je auto ook nog eens vol te gooien met spionage kastjes die alle data rechtstreeks naar de overheid toe stuurt.
En uiteraard houdt je auto er na de garantie termijn onmiddelijk mee op.
De natte droom van elke autofabrikant en van elke overheid.
Versnippering van diensten is de nieuwe standaard......helaas
Concurrentie jaagt innovatie aan.
Maar ook vendorlocking, om concurrentie te versterker.
Marktaandeel onder 50%: Wij zijn open, we ondersteunen alles en iedereen. bla bla

Marktaandeel boven 50%: Je kan alleen onze platform gebruiken voor deze feature.
Is het niet juist het tegenovergestelde? Vroeger had elk merk zijn eigen, vaak brakke, implementatie.
Het feit dat fabrikanten nu juist met Amazon/Google/Microsoft/Apple in zee gaan lijkt me alleen maar positief.
Dat VW dat wil is leuk, maar mijn ervaringen met dealers hier te lande zijn slecht als het op vragen of reparaties op dit gebied aankomt. Vragen over bv Mirrorlink, verwacht er geen direct antwoord op, laat staan oplossingen.
Dealers groeien helaas niet mee op dit gebied.

[Reactie gewijzigd door paulmes op 8 januari 2017 09:55]

Ik ben het helemaal met je eens, ik heb nu een VW met CarPlay mirrorlink en android auto en natuurijk de standaard VW software. Ik vergeet wel eens mijn iPhone te koppelen en dan druk ik per ongeluk toch op de "siriknop" op mijn stuur. Pfff dat wil je echt niet, dus ik begrijp waarom VW opzoek is naar iets wat flexibel kan zijn, Alexa is daarbij een mooi voorbeeld, kan net iets meer dan siri en google.

Maar de ondersteuning nu al van bijvoorbeeld CarPlay is om te huilen bij de dealers. Het eerste wat ze zeggen als je een vraag hebt of iets werkt niet goed. "Ik denk dat we hem even moeten updaten" ......
Los van jouw ervaring is een software-update voor een garagist de enige oplossing naast het vervangen van de hardware.

Uiteindelijk heeft hij zelf de handleidingen van zo'n entertainment systemen, maar geen specifieke kennis. Als het toestel niet werkt zoals het hoort blijft dus het bijwerken tot de laatste versie, het vervangen van de hardware en het intern doorgeven van problemen.

Ik begrijp dat dat frustrerend is, maar dat is niet minder dan een werknemer van een electrozaak voor je kan doen als je media apparaat niet werkt zoals je verwacht.
Ik zal je een echt voorbeeld geven.

Ik heb dat als ik radio luister en ik een flitsmeester melding krijg via CarPlay, dat mijn radio daarna niet terug komt. Dit lijkt mij een probleem ergens, ik heb geen flauw idee. Het lijkt mij dat VW en Apple toch ergens een FAQ hebben opgesteld voor VW garagehouders om deze vragen/problemen te checken. Maar dat is er allemaal niet. VW kan helemaal niks met CarPlay. Ik heb daarna contact gezocht met apple maar die verwijzen mij naar een VW dealer, en die zegt weer dood leuk. Er zal wel een update voor zijn. Maar die is er dus niet.

Het is allemaal hardstikke leuk dat grote bedrijven zoals apple en google de auto media markt in willen, maar dan moeten ze ook iets gaan regelen aan kennis bij de dealers of leveranciers, of zelf iets opzetten wat de consument zou willen helpen. Nu wordt CarPlay en android door N00b (oftewel de gewone consument) gebruikers te vaak af gedaan als niet werkbaar of nog niet af.
VW geeft z'n dealers best goeie ondersteuning zover ik weet (incl troubleshooting guides...), je dealer hoort†zoiets met VW op te nemen ipv aan te modderen ;)

Ik heb btw alle begrip voor dit soort frustraties, maar ik denk dat die niet uniek zijn voor de automarkt. Stel je voor dat je een gelijkaardig issue tegenkomt met een stereoketen en naar de mediamarkt trekt...†ook daar (en 99% van de zaken) wordt je†eveneens van het kluitje in het riet gestuurd.

[Reactie gewijzigd door the_stickie op 8 januari 2017 18:07]

Ik heb een soortgelijk probleem met CarPlay in mijn Opel. De iPhone kan met CarPlay blijkbaar de gps snelheid of coŲrdinaten uitlezen van de auto. Echter dit gaat fout. In Flitsmeister heb ik daardoor een snelheid van 68 km/h ipv de 130 die ik rij. Trek ik de kabel los dan gaat hij netjes terug naar 130.

Bij wie ligt dit dan vraag ik me af, erg lastig. Opel, Apple CarPlay, type iPhone of Flitsmeister.

Waarschijnlijk niet Flitsmeister want ik heb al iemand met hetzelfde probleem gezien met een andere app.

Nu kan ik dit wel melden bij Opel of Apple maar die gaan daar waarschijnlijk toch niks aan doen.
Ik heb zelf de auto techniek gewerkt.
En hoe ironisch het ook klinkt.
De meeste haten computers.

De meeste willen alles mechanisch hebben.
"Repareren" is een woord dat niet in de vocabulaire van -in ieder geval VW- dealers voorkomt, als het om electronica gaat.
Simpele radio/cd speler combinatie, waarvan de cd speler defect is?
Repareren we niet, koopt u maar een nieuw a raison van 600 Euro, is het antwoord.
geweldig...
Hoop dat dit een optie wordt en niet standaard.
Of als het standaard is niet zit geÔntegreerd in de essentiŽle componenten van de auto en dus ook kan worden uitgezet of toch bij defect niet de auto onbruikbaar maakt of toch bijna.

Dit laatste heb ik al bij 2 mensen gezien gebeuren.
fout in het entertainment systeem bij 1 persoon was de auto onbruikbaar is getakeld moeten worden.
Bleek een software foutje te zijn (renault van 2016)
Bij een oud collega ook een fout in het entertainment systeem (bmw) kon hij nog rijden maar al de rest deed het niet meer of viel na 5minuten uit.
Dit bleek uit eindelijk een kabelbreuk te zijn ergens aan de gps antenne in het dak maar voor ze in de garage dit doorhadden hebben ze wel eerst al de rest vervangen irc heeft hem dat iets van een 5000§ gekost .
Nou, daar zat ik niet echt op te wachten.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Nintendo Switch Google Pixel XL 2 LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*