Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 16 reacties

Futuremark heeft zijn benchmarksoftware voor virtual reality uitgebracht. Met VRMark kunnen gebruikers testen of hun pc vr-headsets als de Oculus Rift en HTC Vive aankunnen. Bovendien kan VRMark kijken naar de prestaties van de vr-headsets zelf.

Gebruikers kunnen de benchmark draaien, maar ze kunnen ook de beide testomgevingen verkennen met de headset op zonder dat de benchmark daadwerkelijk iets meet, om zo met eigen ogen waar te nemen hoe de headset het doet, zegt FutureMark.

VRMark bevat twee tests. Daarvan is Orange Room de lichtste en die is gericht op pc's die voldoen aan de systeemeisen van de Oculus Rift en HTC Vive. Blue Room is grafisch zwaarder en vooral gericht op het testen van toekomstige hardware. In die modus in combinatie met de headset slaagt een systeem als het minimaal 88,9fps haalt, voor pc's is dat 109fps. Die hogere framerate op pc's is nodig, omdat pc's meer tijd nodig hebben om een frame op te bouwen op headsets, vanwege onder meer het uitlezen van sensoren. De vr-benchmark is te downloaden vanaf Steam of vanaf servers van onder meer Chip.de of TechPowerUp.

VRMark

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (16)

Dit kan in beperkte mate (zonder grafische schil/eye candy) ook met Valve's gratis SteamVR Performance Test tool.

[Reactie gewijzigd door born4trance op 3 november 2016 16:46]

Volgende is een beetje dubbelzinnig geschreven:" In die modus in combinatie met de headset slaagt een systeem als het minimaal 88,9fps haalt, voor pc's is dat 109fps."

Ik ga er hier vanuit dat de minimale framerate 88,9 (109) is en niet dat het een keer die waarde heeft gehaald. Ik kon dit op gelinkte futuremark website niet 1-2-3 vinden.
Ik denk dat als een headset is aansloten dat hij 88,9fps moet halen. Indien geen headset is aangesloten, maar een monitor wordt gebruikt (of zwart?) dit 109fps moet zijn.
Dat snap ik, mijn vraag ging ook over het woord' minimaal'. Die dubbelzinnigheid komt letterlijk terug in jouw antwoord waar je het hebt over "88,9 fps moet halen". Dit suggereert dat er ergens een framerate is behaald die hoger is dan die waarde, maar ook minder.

Voor mij is het logisch als de minimale framerate 88,9 is en dus ten alle tijde meer is. Immers je wilt niet dat stottering gaat krijgen als je framerate lager wordt dan dat van de (huidige) refreshrate van de display(s).
Ik las je tekst verkeerd, je hebt gelijk.
Als het systeem constant het minimum haalt moet het slagen, niet als het gemiddeld 30fps doet maar 1x de 90 aanraakt. Tekst kan als beide mogelijkheden gelezen worden.
op hun site en in het filmpje lees ik dat je kan testen of je pc VR ready is. dit is een mooie tool zodat je weet of het zin heeft om een vive, oculust of toekomstige vr bril te kopen of dat je eerst moet upgraden.
Je kan van deze VRmark ook gewoon een Demo draaien (Gratis) en laat zien of je PC VR ready is en welke FPS je gemiddelt hebt gehaald. Ook zie je wat je score is t.o.v. andere systemen.
Wie gaat er nu in hemelsnaam 20¤ betalen voor een benchmark programma?
Het is veel gemakkelijker en goedkoper om je specs te vergelijken met de recommended specs van de headset.
IMO geen -1 waard dus even +1 gegeven,
Maar als antwoord: inderdaad reviewers maar ook mensen die het verschil tussen hun upgrades in willen zien of bijvoorbeeld over het algemeen leuk vinden scores van zichzelf te vergelijken met anderen.
Het is veel gemakkelijker en goedkoper om je specs te vergelijken met de recommended specs van de headset.
Dat is lang niet altijd zo. Voor de Vive wordt bijvoorbeeld een "Intel® Core™ i5-4590/AMD FX™ 8350 equivalent or better" aangeraden... Maar is bijvoorbeeld een i7 2600k beter dan een i5-4590? Voldoet een Xeon E3-1230? Het is moeilijk om dat zo maar even uit de tekst te halen.
Gelukkig is er voor de SteamVR test, anders blijft het soms een gok.
Ja, want specs komen altijd perfect overeen met de werkelijkheid ;)
Of de gratis tool van Valve...
Nou 2017 upgrade wordt een Zen 8 core en Vega highend dan zal VR en 4K redelijk gedekt zijn. Mijn ouwe PC begin ik niet eens aan VR of 4K.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Nintendo Switch Google Pixel Sony PlayStation VR Samsung Galaxy S8 Apple iPhone 7 Dishonored 2 Google Android 7.x Watch_Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True