Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Nvidia presenteert grafische benchmark voor vr-systemen

Door , 12 reacties

Nvidia heeft een grafische benchmark voor vr-headsets online gezet. Met de tool kunnen gebruikers testen of hun systeem de framerates en frametimes halen die zij dachten. De tool werkt op de Oculus Rift en HTC Vive.

De tool Fcat VR is te downloaden vanaf de site van Nvidia. Fcat VR houdt dropped frames bij in vr-games, naast warp misses en frametimes. Die data komt van stats van Nvidia-drivers, Event Tracing for Windows op de Oculus Rift en SteamVR's performance api op de HTC Vive. Daardoor zijn het volgens Nvidia de beste metingen van prestaties van vr-games en systemen tot nu toe.

Fcat VR is een afgeleide van de in 2013 gepresenteerde tool Fcat, waarmee hetzelfde mogelijk is op desktopsystemen. Het is niet de eerste benchmark voor vr-systemen. Zo kwam een paar maanden geleden VRMark van Futuremark uit. Basemark en Crytek kwamen met VRSCore. Omdat gebruikers van de Rift en Vive zelf een systeem kunnen samenstellen om de headset op aan te sluiten, kunnen de benchmarks fors uiteenlopen.

Reacties (12)

Wijzig sortering
Was wel zo handig geweest om in het artikel aan te geven dat geen standaard benchmark is die mensen zomaar kunnen uitvoeren op hun systeem.

Het betreft een methode om de output van een DVI-signaal te capturen met een ander systeem waar een speciale capturekaart in aanwezig is. Door systeembestanden op het bronsysteem te wijzigen wordt bij elke output-frame een overlay geplaatst.

Hier wordt vervolgens een capture van gemaakt op het tweede systeem waarna de software de overlays kan herkennen in de opgenomen video en zo een framerate vast kan stellen.

Zonder speciale hardware heb je hier dus niets aan.
Misschien nog een fijne link ter toevoeging aan je verhaal:
http://www.tomshardware.c...-benchmark-fcat,4943.html

En lees dan ook even pagina 2 voor de tweakers die erop klikken...

[Reactie gewijzigd door Vipeax op 15 maart 2017 21:00]

Zoals gebruikelijk heeft de kleine buurman huisgenoot het uitgebreider beschreven en getest: https://nl.hardware.info/...g-in-vr-vijf-gpurs-getest
Fijn dat er steeds meer benchmarks komen voor VR maar is dit alleen voor Nvidia gpu's of is AMD ook bij het feestje aanwezig?
FCAT VR Capture works for all GPUs independent of GPU vendor
http://international.down...eviewers-guide-public.pdf

Pagina 5

http://www.tomshardware.c...enchmark-fcat,4943-9.html
We also have to applaud Nvidia for keeping FCAT VR freely available, modifiable, and redistributable. The very source of these tools means they’re under increased scrutiny (and rightly so). Putting them in front of the largest audience possible gives everyone an opportunity to validate their results.
De 'buren' hebben overigens een review online staan al:
https://nl.hardware.info/...g-in-vr-vijf-gpurs-getest
Nvidia introduceert vandaag een tool waarmee VR op een goede manier getest moet kunnen worden, met beide populaire headsets (de Oculus én de Vive) en met alle videokaarten, ongeacht het merk. Uiteraard moeten de alarmbellen afgaan als een GPU-fabrikant een utility voor het testen van videokaarten aandraagt en een gezond wantrouwen is altijd op z’n plaats. Gelukkig kan bewezen worden dat Nvidia de boel niet beduvelt; de nieuwe FCAT VR software is allereerst volledig open source en daarnaast is er een mogelijkheid om de gegenereerde data dankzij frame captures te verifiëren.

[Reactie gewijzigd door Vipeax op 15 maart 2017 20:50]

Die stats komen van de analyze-tool die een video analyseert.

Deze video wordt gemaakt door op de te testen computer Nvidia-drivers aan te passen zodat bij elke frame een overlay wordt geplaatst en de bron-computer met DVI te verbinden op een tweede werkstation dat met een capturekaart dit DVI signaal captured naar een videobestand.

Als AMD een aangepaste driver maakt die dezelfde overlay-informatie toevoegd dan zal deze tool, neem ik aan ook gebruikt kunnen worden om AMD-kaarten te benchmarken. Het gaat namelijk om het frame voor frame inlezen van een videobestand.

De data en stats komen dus uit een videobestand. De drivers voegen alleen een overlay toe.
daar las ik de eerste keer ook overheen, was al een post een het typen dat NVidia kaarten waarschijnlijk wel beter zouden scoren ivm optimalisaties ed, toen las ik dat en dacht....OK, gewoon niet mogelijk op non-NVidia hardware.

lijkt me wel handig voor gebruikers om te kijken waar precies de fine line ligt......als je graka sterk genoeg is, maar de cpu officieel niet genoeg zou zijn, dat je dan kan kijken of je er bijvoorbeeld met een lekker overklok wel net aankomt, en dus geen nieuwe cpu/mobo daarvoor hoeft te kopen, terwijl je daarvoor daarover mogelijk wel twijfelde.

Edit***

Hieronder zie ik dat we niet de enigen zijn met dat probleem :P
En hierboven zie ik de reactie gewijzigd zijn.....dus val ik terug op mijn previous statement over optimalisaties etc

[Reactie gewijzigd door Pim0377 op 15 maart 2017 20:52]

Ik snap dat deze tools nuttig zijn, maar is het niet een beetje gevaarlijk dat een GPU maker dit uitbrengt? Heeft het niet direct de schijn tegen dat structureel AMD minder zal scoren in de benchmark?
Jazeker, maar als ze dat doen krijgen we dat wel te weten :Y). In het verleden zijn dat soort akkefietjes al aan de orde geweest (in het algemeen) dus ik denk niet dat Nvidia zich daaraan wil stoten.
Ik vraag me af hoe VR gaming gaat evolueren. Op het eerste zicht lijken de prijzen voor de vr-brillen hoog omdat er te weinig mensen zo'n bril kopen want als je ziet naar de hardware stelt dat op zich weinig voor in vergelijking met een game monitor.

Als de prijs zou zakken tot 200 euro dan zou ik overwegeb om een VR-bril kopen én een standaard monitor van 200euro ipv één deftige monitor van 400euro.

Het probleem is dat VR een krachtige grafische kaart vraagt en het is nu wat 'onduidelijk' hoeveel kracht je nodig hebt voor een vlotte VR-beleving. Je moet al 2x 1080p renderen + de extra fps om de bewegingen van uw hoofd vloeind te renderen. Het beeld is continu is beweging en uw hersenen verwachten op zijn minst 60fps per oog. Grofweg kan je stellen dat je het equivalent van 120fps op 1080p setup nodig hebt voor een deftige VR-ervaring. Dan lijkt me een gtx-1080 geen overbodige luxe?
De bench die je zelf schrijft - kan je ook zelf 't best "bijsturen"... Zo is dat - Nvidia is een bedrijf - die doen dus niet aan liefdadigheid, mocht u dit fantastisch vinden, idd. het is fijn dat er iets is - maar hopelijk komen er meer benchmarks dan dit.
Iemand die weet welke game of demo hier gebruikt wordt? Of is dit onderdeel van FCAT?

Edit: Nevermind gevonden: SportsBar VR

[Reactie gewijzigd door RoelZ op 16 maart 2017 08:03]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Nintendo Switch Google Pixel XL 2 LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*