Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Indieontwikkelaar brengt vr-ruimtegame uit voor Oculus Rift en HTC Vive

Door , 31 reacties

Ontwikkelaar 3rd Eye Studios heeft Downward Spiral: Prologue uitgebracht; een game in de ruimte die bedoeld is voor virtual reality-brillen. Er kan zowel individueel als met anderen worden gespeeld, en er is ondersteuning voor de HTC Vive en de Oculus Rift.

De game is verkijgbaar op Steam, en heeft daar een prijs van 10 euro, al wordt er momenteel 10 procent korting gegeven. In Downward Spiral: Prologue moet de speler door een verhaallijn werken in een zwaartekrachtloze omgeving. Er zijn drie verschillende spelmodi: eentje om individueel te spelen, eentje om samen te werken met anderen, en een deathmatch-modus.

Downward Spiral: Prologue is de eerste reeks in een serie met 'afleveringen' die de Finse indieontwikkelaar uit wil brengen. Deze uitbreidingen zullen individueel te spelen zijn, maar er is wel een achterliggend verhaal die de games met elkaar verbindt. Het is nog niet duidelijk wanneer de volgende versie in de reeks uit zal komen.

Vaak klagen spelers over misselijkheid in games waarin zwaartekrachtloosheid wordt gesimuleerd. Ontwikkelaar 3rd Eye Studios stelt echter dat het voorzorgsmaatregelen heeft genomen om te voorkomen dat spelers zich ziek beginnen te voelen. Om een idee te geven hoe het spel eruit komt te zien heeft de ontwikkelaar een demonstratievideo vrijgegeven.

Door Bauke Schievink

Admin Mobile / Nieuwsposter

01-04-2017 • 12:47

31 Linkedin Google+

Reacties (31)

Wijzig sortering
Is er een manier om psvr 100% compatibel te maken met steam?
Dan hoef je maar 1 vr bril te kopen.
geen idee, het zal vast wel kunnen, maar je mist sowieso de roomscale mogelijkheden van de HTC-vive.
Niet iedereen zit op 'roomscale' te wachten, niet iedereen heeft daar de ruimte voor. En voor staande belevenis (zoals dit spel er uit ziet) is de psvr perfect geschikt.
Als je geen roomscale kan, kun je dus ook niet alle games spelen. Waarover de vraag ging.
Een staande belevenis is wat mij betreft nagenoeg synoniem aan 'room scale'. Strek je armen uit en je bent al snel 1,5 meter breed. Je hebt gewoon wat ruimte om je heen om te voorkomen dat je tegen muren gaat aanslaan. In die zin had je voor een Wii al 'room scale' nodig om genoeg ruimte om je heen te hebben en al helemaal met twee spelers :)
Maar met de Wii kon je tenminste nog zien waar je tegenaan dreigde te lopen :+ en zelfs dat resulteerde al in schade aan tv's en dergelijke.
Bij de Vive weet je ook of je buiten je veilig gebied komt. Dan komen er rode lijnen omhoog om je te waarschuwen dat je tegen iets aan gaat lopen wanneer je aan de rand van je "veilig" gebied bent.
Een verschil is wel dat met de Wii etc. kan je over de bank heen zwaaien, bij de Vive moet je de hele hoogte leeg hebben. Naja, het hoeft niet, maar vergeet je dat een keer dan loop je tegen de bank aan.
Bij de Vive en Rift kun je ook zien waar je niet moet komen, er zijn misschien een paar gevallen geweest waarbij er een wii remote door een TV ging, en dat was dan waarschijnlijk omdat het touwtje niet om de pols zat. Nauwelijks een probleem dat bij iedereen voorkwam.
https://www.youtube.com/watch?v=I9cUfN23mes
Geen volledige support natuurlijk

[Reactie gewijzigd door Finntasy op 1 april 2017 13:31]

Als je dan toch 1 bril neemt, doe dan een Rift of Vive, de PS4 oplossing komt niet in de buurt in mijn beleving.
Dit ga ik zeker even bekijken!

De muziek is overigens van Ville Valo. De oprichter van de band HIM (die inmiddels aan zijn laatste tour bezig is en daarna wordt opgeheven).
Ik snap al die ruimte games niet: je neemt het concept VR dat heel intens is en plaatst iemand dan in een game waar je niet weet wat onder of boven is. Voglens mij zijn dit de meest misselijkmakende games op de markt?
Denk om de mogelijkheid te scheppen om makkelijk door de hele ruimte te gaan. Met zwaartekracht moet je om hoog gaan klimmen terwijl je gewoon op de grond staat met je voeten.
Hopelijk komt de game ook naar PSVR, lijkt me wel interessant.
Er komen bijna elke week VR games uit op steam van indie ontwikkelaars. Is deze mega speciaal ofzo?
Ik wacht de reviews wel eerst even af... Adr1ft leek ook een enorm mooie game maar simpelweg niet te doen in VR voor de meeste mensen.
Lijkt me wel vet om AA te spelen met een VR bril.
Roomscale zou in principe niet hoeven.

Film Lawnmowerman laat zien, nog enigszins futuristisch..... Maar toch praktisch haalbaar moeten zijn anno 2017.

Iemand een idee c.q.leesvoer / videofeed?

:) Theo Roeland
Je zou dit kunnen zien als Descent game :) Want die doet het ook ongeveer zelfde, vrij bewegen in alle kanten en verdachte dingen kapotschieten.
Doet erg aan quake2 denken qua graphics en geluiden.
Die vergelijking vind ik wel heeeeel erg ver gezocht. Desalniettemin snap ik dat je de graphics dus niet adequaat vindt. Nou moet ik daarbij zeggen dat niet iedereen een i7 7700K met een dual 1080ti in zijn VR setup heeft. Dus moeten ze games maken die er aantrekkelijk uitzien, maar wel op het gemiddelde (VR) game systeem draait.

Dat allemaal gezegd te hebben, vind ik het jammer dat dit direct de kritiek is, zonder dat je de game hebt meegemaakt in de setting dat deze bedoeld is.
Ben desondanks nog niet onder de indruk.
Maar dat is dan natuurlijk je goed recht.
Dat zie je vaak bij VR berichten... Mensen hebben hun oordeel al klaar voordat je het echt hebben geprobeerd...

En dat is jammer, want pas dan weet je of iets echt wat was of niet.
Dat is niet alleen bij VR, dat is bij ALLES.
wa de boer nie ken, da vret ie nie.

Ik weet nog wel dat mijn moeder Ún mijn zusje het nut van een smartphone niet in zagen tot ze er eindelijk eens eentje hadden en nog geen maand later konden ze niet meer zonder...

[Reactie gewijzigd door Ayporos op 1 april 2017 16:04]

Dat weet ik wel maar op VR gebied snap ik niet dat er zoveel "boeren" onder de Tweakers zitten...
nouja VR lijkt me best leuk om eens te proberen.. alleen een bril aanschaffen voor minimaal 600.- is even het punt..

ik denk dat er daarom zoveel "boeren" zijn ;)

verder ziet dit er tof uit allemaal maar zolang VR nog in de kinderschoenen staat en er nog niet echt praktische oplossingen voor zijn om de prijs van een bril te doen dalen zal het nooit echt super aanslaan denk ik.

ben er niet echt in thuis maar zou er bijvoorbeeld een apart systeem in zitten waardoor alle games compatible zijn (zoals bijv bij een gameconsole)
dan zou dit de prijs kunnen drukken en zouden de "boeren" dit soort items ook wel kopen
Ik heb anderhalf jaar met VR gewerkt in een onderzoekssetting en kan e.e.a. redelijk beoordelen. Ja, misschien is het nog heel wat als je het in 3D meemaakt. Maar op basis van wat ik hier zie is dat noch qua graphics noch qua gameplay (beetje doelloos gemik en gekijk, ik zie geen gameplay-elementen laat staan iets tofs met VR) het geval .

De verwijzing naar quake2 was overigens een compliment van de allerhoogste orde, en vind ik een pluspunt. De atmosfeer van die game vond ik meesterlijk en origineel. Dit lijkt en voelt als een hommage aan die game.

Maar het kan best zijn dat het een uitstekende game is hoor. Na die flopgame no mans nogwat is er ruimte zat voor een echte goeie spacegame, en ik kan niet wachten ;-)

Maar nogmaals, en mod me maar down als je het een troll of beledigende opmerking vindt, ik ben op basis van wat ik zie niet enthousiast of onder de indruk. Terwijl de game alles mee heeft: setting, VR, quake2-sfeertje....

Misschien kunnen ze gewoon geen demo's maken.

[Reactie gewijzigd door Znorkus op 3 april 2017 21:03]

Maakt het maar voor een tientje verkoop prijs :)

Overigens 'in mijn tijd' was Quake best leuk, alhoewel ik geen gamer ben of was, heb ik er wel een paar uurtjes mee gespeeld (daarna gewoon weer lekker software kloppen).

Ik ik zo deze Demo zie, is dat toch echt wel beter dan Quake II.
Je moet wel heel erg scheel/blind zijn als je dit vergelijkbare graphics vindt.
Ik had het niet over de resolutie of grafische technieken, meneer kort door de bocht. Kijk eens naar het leveldesign, kijk eens naar de textures, luister eens naar de geluiden. Dit is een onvervalscht ID-atmosfeertje uit de goede legendarische oude doos, en dat is alleen maar een pluspunt. Heb overigens voor quake2 multiplayer deathmatch levels gemaakt, leer mij q2 kennen. Dit is gemaakt door q2 fans of ik ben een biet. Trapezium deuren met een rode lijst. Bleekoranje muren. Lichtbronnen in nissen. Lowgravity missions in zeer hoge indoor ruimtes. Zweven door semi-ronde tunnels met om de paar meter een cirkel met lichtgevende blokjes. Zeskantige shrines met glazen cover met een button eronder waar je dan een soortement key uithaalt. De schuine computerpanelen (jaren 80 stijltje) die in een hoek van 45 graden achterover liggen op heuphoogte. Gun op 1:10 is precies een blaster inclusief gelijksoortig gelig kleurtje. Speel 1x quake2 (ik speelde het duizend keer) en de gelijkenis is onmiskenbaar.

Edit: goed, toegegeven, het ruikt ook wel een beetje naar Doom. Met die dunne gele relingen, en de roosters etc.

Ik had het niet over de grafische details. Quake 2 is, wat is het, bijna 20 jaar uit. Natuurlijk is het niet hetzelfde.

[Reactie gewijzigd door Znorkus op 3 april 2017 21:14]

Dan moet je niet zeggen "Doet erg aan quake2 denken qua graphics", want daarmee suggereer je dus wel dat de graphics er uit zien als die van Q2.. Je had dan moeten zeggen, "Doet erg aan quake 2 denken qua design van de maps"...

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*