'EU-lidstaten bereiken akkoord over roamingprijzen providers'

De Europese lidstaten hebben naar verluidt overeenstemming bereikt over de prijzen die providers elkaar gaan betalen bij roaming. Tot dusver waren de lidstaten verdeeld over het onderwerp.

De uiteindelijke prijzen komen neer op 1 eurocent per MB aan data vanaf 2017. Vanaf 2021 moeten de kosten gedaald zijn naar een halve cent per MB, zo schrijft Reuters. Deze daling is geleidelijk. De overeenkomst moet nog goedkeuring krijgen van de ministers en het Europees Parlement. De lidstaten waren verdeeld over het onderwerp, omdat de mogelijkheid bestaat dat providers hogere kosten aan klanten zouden doorberekenen om hun verlies goed te maken.

Reuters schreef eerder dat Slowakije met een soortgelijk voorstel was gekomen, waarin een verlaging van de prijzen na 2021 doorgevoerd zou worden. Tot nu toe was de prijs voor dataverkeer vastgelegd op 0,85 cent per MB in het voorstel van de Commissie, wat lager is dan het huidige akkoord. Veel landen, waaronder Nederland, zijn van mening dat deze prijs te hoog is. De tegenstelling tussen de lidstaten komt doordat landen met veel toeristen vrezen dat hun providers met hoge kosten te maken krijgen. Deze voornamelijk Zuid-Europese landen waren daarom voorstander van een hoge prijs.

Bronnen meldden verder aan Reuters dat er bovendien een regeling komt waaronder providers een hogere prijs mogen vragen als ze toeristen uit andere landen ontvangen en niet in staat zijn om hun kosten terug te verdienen. Daarvoor zou dan toestemming van de toezichthouders nodig zijn.

Vanaf 15 juni 2017 mogen providers geen kosten aan hun klanten in rekening brengen als die in het buitenland van hun bundel gebruikmaken. Providers mogen deze kosten wel onderling in rekening brengen, met inachtneming van de geldende maximumtarieven.

De Europese Commissie kwam onlangs met een gewijzigd voorstel voor de afschaffing van roamingtarieven in 2017. Daarin is geen beperking opgenomen aan de tijd dat gebruikers in het buitenland mogen verblijven en gebruik kunnen maken van hun bundel. In een eerder voorstel was er wel sprake van limieten, dit werd kort na de bekendmaking ingetrokken.

Door Sander van Voorst

Nieuwsredacteur

26-10-2016 • 14:22

93

Reacties (93)

93
93
66
2
0
22
Wijzig sortering
Dat is inderdaad duur zeg: €10,- per GB.
En de daling van die prijs is ook meteen wel érg geleidelijk.
Dat is inderdaad duur zeg: €10,- per GB.
En de daling van die prijs is ook meteen wel érg geleidelijk.
dat is de prijs voor de providers onderling. Ze mogen jou niets in rekening brengen. Dat verkeer kunnen ze relatief goedkoop (veel goedkoper dan 1 cent per GB) met elkaar uitwisselen op alle internet exchanges en private interconnects die ze sowieso hebben liggen. Dus ze maken er echt geen verlies op.
Je moet niet vergeten dat er betaald moet worden voor:
- Lidmaatschap internet exchange (dus de kosten per poort die de IX rekent)
- Patchkosten
- Kosten voor de optic
- Kosten voor de lijnkaart/poort zelf
- Kosten voor de achterliggende infrastructuur om het verkeer op de IX te krijgen

Het is enigszins apart om op deze manier te rekenen, want over het algemeen worden kosten voor uitwisseling van verkeer tussen netwerken verrekend op basis van verbruikte capaciteit (95th percentile, dus de 5% hoogste pieken eruit en dan de overgebleven hoogste waarde) en niet op daadwerkelijk uitgewisselde bitjes.

Maar goed, dat gezegd hebbende weet ik helaas niet hoe dit tussen mobiele providers onderling geregeld is, daar gaat het wellicht toch obv daadwerkelijk verbruikte data. Hoe de kosten dan uitpakken durf ik helaas niet met zekerheid zeggen, omdat het een heel ander soort rekensom wordt op die manier.

Dat alles gezegd hebbende zullen ze er ongetwijfeld weinig/geen verlies op maken in de directe zin, maar wellicht wel dus in de overstappende klanten (waar ze iig bang voor lijken te zijn).
providers onderling peeren. dat is niet op basis van 95 percentile.

en ja, ze berekenen nu op verstookte MB's, en dat is nou precies waar ze woekerwinsten meer behalen, wat leidt tot marktverstoring, en dat is precies waarom de EU ingrijpt.

In mijn 'nog geen cent' per MB, had ik namelijk ook nagedacht over datacenter ruimte, kosten internet exchange / andere exchange, kosten optics, en fibers, routers, etc. Als je volumes doet, is de prijs die jij kwijt bent per MB, helemaal niet hoog. Ik durf zelfs te stellen dat je moet gaan denken aan een cent per GB, niet eens per MB.

Het merendeel van die kosten is al shared, omdat ze het toch al nodig hebben. Dat drukt de prijs aanzienlijk.
Lang niet alle providers peeren met elkaar. Dat is enkel bij een gelijkwaardige relatie, maar als provider X veel groter is dan provider Y dan kun je er donder op zeggen dat ze er bij X niet op zitten te wachten dat provider Y zomaar even gratis verkeer gaat verbruiken. Peering gebeurt veel, zeker, maar er zijn maar heel weinig providers die zonder transit afkunnen.

Maar dat zei ik ook helemaal niet, ik zei enkel dat in het algemeen in de internetwereld er afgerekend wordt obv throughput en niet verbruikte bitjes, dus dat ik het vandaar vreemd vond dat men de onderlinge verrekening voor internet data dan wel weer op die manier zou doen. Het is logisch in de zin van dat ze er op deze manier natuurlijk meer voor kunnen verdienen, en dat het voor de telefonie mensen dichter bij het afrekenen per telefoontik zit, maar het is raar dat het zo afwijkt van de algemene wijze waarop men handelt in de "reguliere" internet data wereld.
Dus zullen providers steeds meer gaan samenwerken om de kosten laag te houden.

Voor data kan jou provider dan zorgen dat je in spanje eerst bij provider a aanmeld waarmee ze afspraak hebben en pas daarna bij andere providers waar ze meer moeten betalen.

Neem je bijv vodafone die netwerken in meerdere landen heeft dan is het broekzak vestzak ene land andere land het blijft binnen vodafone. Deze kunnen klanten dus extra lage tarieven aanbieden als ze dat zouden willen.
Het vreemde aan mobiele providers en wat ze aan elkaar doorberekenen zie je bijv bij het ouderwets bellen.

Als ik 'n simkaartje in Azie koop, kan ik van daaruit goedkoper naar een NL mobiel nummer bellen, dan een gemiddeld simkaartje in NL naar NL.

Misschien berekent een NL provider minder door naar een Aziatische provider dan aan een ander NL provider? Omdat het kan? En zo dus ook met MB's?
Klopt, ik had het vorige keer eens berekend - de potentiële winst was een paar duizend euro per MBit aan traffic. Dat is gewoon ziek eigenlijk, dan hebben ze niets te klagen.
Klopt, ik had het vorige keer eens berekend - de potentiële winst was een paar duizend euro per MBit aan traffic.
Een aantal jaar (4) geleden is er eens een poging gedaan om uit te rekenen hoeveel een belminuut kostte.... en de conclusie was dat het zo goed als onmogelijk is om dit gewoon zomaar even uit te rekenen omdat kosten van apparatuur niet publiek inzichtelijk zijn.

Nu 4 jaar later, is het niet veel anders. Het is dus knap als je zou kunnen spreken over een paar duizend euro (potentiële) winst per Mbit terwijl hierin ook nog uren van personeel (die dit moet zowel administratief als technisch) moet regelen, afschrijving van apparatuur, frequenties, plaatsing antenne's etc. etc.

Je kunt n.l. niet kijken naar wat de winst is van een enkele Mbit, daarom worden kwartaal en jaarcijfers bijgehouden. Wat zijn al die vaste kosten (uitgaven), wat zijn de inkomsten, wat is de belastingafdracht en mogelijk verlies aan aandelen....

Daarnaast is er ook onderscheid tussen zakelijke en particuliere gebruikers. Zakelijke gebruikers hebben tenslotte hele andere tarieven. Dit zie je trouwens ook niet echt goed terug in de winst (het uiteindelijke cijfertje die we altijd in discussies lezen op Tweakers, als in.... KPN heeft weer .... miljoen winst geboekt, zie je wel dat ze ons naaien). Het probleem is n.l. hierin vaak dat er onderscheid moet worden gemaakt tussen vaste en mobiele diensten, zakelijke en particuliere diensten enz. enz. die paar duizend euro winst zie ik dus zo 1.2.3. niet echt als correct.
Dat er enorme winsten worden gemaakt per MBit is echter nogal makkelijk vast te stellen. Dat je het niet exact uit kan rekenen, dat klopt natuurlijk.
Wholesale zijn ze een paar euro kwijt per MBit aan traffic. Maar laten we voor de lol stellen dat ze een retail prijs lappen bij een redelijk dure toko en €30 per MBit betalen. Als ze dan 1 cent per MB krijgen (wat blijkbaar minder is dan voorheen), dan levert dat iets van €3350 op. Dat is natuurlijk geen directe winst. Maar gezien we ook weten dat de providers petabytes aan informatie over het netwerk heenknallen op jaarbasis, is het moeilijk te ontkennen dat hier tientallen miljoenen aan winst overheen gedraaid wordt.
95th percentile is niet per definitie de standaard, maar gewoon een keuze die je kunt maken...
Ik kies altijd wel degelijk voor daadwerkelijk gebruik, want vind 95th maar een brak systeem. Neem tegenwoordig steeds vaker unmetered pipes af - dat kost tegenwoordig bijna geen hol meer en zorgt dat je nergens naar om hoeft te kijken.

Either way, providers onderling en de peering berekenen het zo niet.
Nu is het max 0,0605 per MB in Europa dus € 60,50 per GB, dus dan is die € 10 euro niet zo duur

[Reactie gewijzigd door Breezers op 31 juli 2024 23:04]

Jij vergelijkt nu consumentenprijzen ( € 60,50 per GB) met de prijs die providers onderling met elkaar gaan verekenen. Was 8,50 en wordt dus nu 10 euro per Gb
Anoniem: 167912 @Philos3126 oktober 2016 16:01
Dat is nooit 8.50 euro geweest, het ging om een eerste voorstel dat werd afgeschoten. Het gaat wel degelijk om een mooie prijsdaling tov huidige situatie
De wholesale cap is nu 5 eurocent per MB en wordt 1 eurocent per MB. (bron)
Vind je? Ik heb KPN zakelijk, als ik op vakantie ben rekent die 5 euro per 250 MB. Dan vind ik de helft goedkoper toch wel relaxt. Maar dat is dus zoals door andere al vermeld niet wat wij gaan betalen maar onze providers aan buitelandse providers.

Ik ga er van uit dat wij hetzelfde tarief als heden blijven betalen. Kan wel betekenen dat abbo prijzen iets hoger worden wanneer het wel heel voordelig is. Maar 1gb voor 10 euro is in NL gebruikelijk geloof ik.
Vind je? Ik heb KPN zakelijk, als ik op vakantie ben rekent die 5 euro per 250 MB. Dan vind ik de helft goedkoper toch wel relaxt.
Je bent helemaal niets meer kwijt, want ze mogen die 1 cent per MB alleen onderling in rekening brengen. (bijvoorbeeld Telefonica in Italië, aan KPN, voor jouw gebruik in Italië). KPN mag jou echter - mits het binnen je bundel valt - niets in rekening brengen. Valt het buiten je bundle, geld het afgesproken tarief voor buiten de bundle gebruik.

Dus als je afgelopen zomer 100 euro kwijt was aan roaming, dat wordt bij gelijk gebruik volgend jaar: 0. (mits je binnen je bundel blijft ;-))
Dat is inderdaad duur zeg: €10,- per GB.
En de daling van die prijs is ook meteen wel érg geleidelijk.
Voor jou kost het niets extra en dat is wat telt toch?
Maar voorheen verdiende de KPN (in het voorbeeld van @Gopher) 20 euro per GB aan jou. Die lopen ze nu mis terwijl ze dat tientje nog steeds (het is niet duidelijk wat ze nu betalen, maar ze leggen er vast geen geld op toe) moeten betalen. Dus als de providers gelijke winsten willen behalen, dan zullen de abonnementskosten omhoog moeten om de roamingopbrengsten op te vangen.

Ik juich dus pas als ik de abonnementsprijzen voor 2017 gezien heb.
€10 /GB roaming
Dat is iig. al een flinke stap in de goede richting.
.oisyn Moderator Devschuur® @NullCrayfish26 oktober 2016 14:28
Dit is wat providers elkaar in rekening mogen brengen. Het zegt niets over wat je als klant betaalt, wat volgens actuele wetgeving die volgende zomer ingaat gewoon je standaard lokale abonnementstarief is:
Vanaf 15 juni 2017 mogen providers geen kosten aan hun klanten in rekening brengen als die in het buitenland van hun bundel gebruikmaken.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 31 juli 2024 23:04]

Tuurlijk zegt dat wel wat, want het moet ergens vandaan komen uiteindelijk. Dus lokale prijzen zullen licht stijgen.
Gadverdamme, ik erger mij kapot aan het argument/excuus dat de "prijzen wel zullen stijgen" of dat het "ergens vandaan zal moeten komen". Al sinds we in 2006 wisten dat de EU vanaf september 2007 een prijslimiet zou stellen voor het bellen in roaming, horen we elke jaar weer dat de prijzen omhoog zullen gaan.
Je kunt gewoon de prijzen erbij pakken en min of meer vergelijken.
In 2007 kostte KPN Mobiel met 2000 min/sms €91,51 en moest je daarnaast een internetbundel nemen van 2GB voor € 13,29.
Nu heb je voor € 45 € 30 onbeperkt min/sms, 5GB, en roaming voor minder dan 7 cent per min/sms/MB.

Heeft er niemand trouwens ooit bij stilgestaan dat de providers ook nieuwe markten aanboren en daar weer veel geld mee verdienen? "4G at home", SIMs voor tablets, drones, Car WiFi, GPS locators voor honden, Vodafone Xone, .... Misschien verdienen ze wat minder op roaming, maar KPN heeft haar omzet zien verdubbelen tussen 2007 en 2013.

[Reactie gewijzigd door Rex op 31 juli 2024 23:04]

Maar in die periode (vanaf 2007) is ook de opmars van de smartphone en tablet begonnen. Abonnementen moesten wel goedkoper worden, anders riskeerde men een massale overloop op wifi voor nagenoeg alles.
All things being equal, los van wat er in het algemeen met de prijs gebeurt en los van nieuwe markten is roaming nu iets waar iedereen meer aan meebetaalt, een soort nivellering van tarieven.

Dat om andere redenen tarieven wel zijn verlaagd, doet daar niets aan af.
Dat zou alleen zo zijn voor een provider die onvoldoende winst maakt om dat te kunnen opvangen. En dan nog is het niet zeker of ze hun prijzen verhogen want als de concurrent dat niet doet kan dat klanten kosten wat nog minder winst betekent.

Wat ik nog wel zie gebeuren is dat providers dit 'probleem' aangrijpen om prijsafspraken te maken, wat de EU vervolgens door de vingers ziet. Dan zijn we als consument nog verder van huis.
Een bedrijf maakt altijd onvoldoende winst om kostenstijgingen zelf te absorberen. :P Dit wordt er wel in verwerkt, zien we al aan de prijzen.

Het is eigenlijk een beetje triest, want het is leuke marketing dat "gratis" roaming - maar puntje bij paaltje kon je er eerst voor kiezen om een buitenlandbundel te nemen en hoe groot die was, nu wordt je verplicht ervoor te betalen door een duurder abonnement. Per saldo is iedereen dus veel duurder uit, ook als je niet gaat roamen. :/ Het enige moment dat je beter uit bent is als je er echt een maand zit en een bundel van 20 gig er doorheen ramt, maar dat is eerder uitzondering dan regel. (En door powerusers gaat de prijs ook omhoog.)

Daarom vind ik dit soort dingen eigenlijk maar ruk, het is puur voor de buhne om goodwill te kweken en hopen dat consumenten hierdoor "het belang van de EU inzien", terwijl je er dus gewoon zelf collectief voor betaald... Maar vast zat mensen die de ziel van hun land hiervoor willen verkopen.
De EU staat voor vrij verkeer van personen, één interne markt en dan gaat het volledig tegen de doelstellingen in als je veel kosten moet maken wanneer je de landsgrens over gaat. Dat is de reden waarom de EU ingrijpt, die wil niet dat het vrije verkeer van personen en de gezamenlijke markt belemmerd wordt door hoge roamingkosten. Het is dus zeker niet alleen voor de bühne.
Het is eigenlijk een beetje triest, want het is leuke marketing dat "gratis" roaming - maar puntje bij paaltje kon je er eerst voor kiezen om een buitenlandbundel te nemen en hoe groot die was, nu wordt je verplicht ervoor te betalen door een duurder abonnement. Per saldo is iedereen dus veel duurder uit, ook als je niet gaat roamen. :/ Het enige moment dat je beter uit bent is als je er echt een maand zit en een bundel van 20 gig er doorheen ramt, maar dat is eerder uitzondering dan regel. (En door powerusers gaat de prijs ook omhoog.)
Is er al bewijs dat je abonnement veel duurder gaat worden? Of is dat slechts FUD van de telecomproviders die een makkelijk te pakken winst nu zien verdwijnen?
De EU staat voor vrij verkeer van personen, één interne markt en dan gaat het volledig tegen de doelstellingen in als je veel kosten moet maken wanneer je de landsgrens over gaat. Dat is de reden waarom de EU ingrijpt, die wil niet dat het vrije verkeer van personen en de gezamenlijke markt belemmerd wordt door hoge roamingkosten. Het is dus zeker niet alleen voor de bühne.
Daar moeten we het dan over oneens zijn.
Maar het blijft een leipe maatregel, ongeacht hoe wij er naar kijken. Immers, die paar mensen (relatief gezien een kleine minderheid) die er (zakelijk) gebruik van maken - die kunnen altijd al een bundel kopen of speciale zakelijke abonnementen.
De meeste mensen nemen 1x per jaar een bundeltje omdat ze eens naar het buitenland gaan, misschien 2 dagbundeltjes voor een weekendje weg - en klaar. Kosten zullen zo rond de €15 gemiddeld zijn ongeveer. (En voor veel mensen zelfs €0, zat mensen die niet op vakantie gaan, binnen NL blijven of het gewoon geen hol interesseert dat ze op vakantie geen mobiel internet hebben - "daar zijn we immers voor op vakantie" ;))

Nu stijgen de abonnementskosten, gemiddeld met €5 per maand. Dat kost je dan €60 op jaarbasis, ook als je *niet* de grens overgaat. Daarnaast zijn de kosten gestegen, maar de databundels binnen Nederland niet vergroot. (Logisch, want dat kunnen ze nu niet meer doen zonder dat je dit ook over de grens mag verbruiken. Helaas! ;() Dat zie ik ook als "duurder geworden". Deze kosten moet je dus ook lappen als je helemaal nooit de grens overgaat.
Het enige voordeel is dat als je wel de grens overgaat, dat je dan onbezorgd kan internetten uit je binnenland bundel. Dat zal vaak meer MB zijn dan dat je uit je tijdelijke bundel weet te persen.
... Maar die bundels waren voor de meeste mensen behoorlijk toereikend.

Situatie: je betaald nu een stuk meer, terwijl je er per saldo weinig tot niets mee opschiet. Enkel de grootverbruikers over de grens en mensen die veel over de grens moeten zijn zullen hier baat van hebben.

Ik had dan ook liever gezien dat het een soort keuze was... Uniforme tarieven die providers moeten handhaven, en die optioneel zijn. Dus je kan in Nederland 20GB hebben voor €25 per maand. En dan kan je EU-bundels kopen die, ongeacht je binnenland bundel, altijd hetzelfde kosten. Vervolgens moeten de providers dat geld gewoon overboeken naar whoever de provider in het andere land is; eg:
1GB - €2,50
5GB - €5
10GB - €12,50

Ik noem maar wat natuurlijk, maar gewoon goed geprijsde buitenland bundels die *optioneel* in te schakelen zijn. Dat scheelt de consument veel geld op jaarbasis: de consument die het wél wilt hebben schakelt het naar believen in tegen een leuk tarief - en de niet-gebruikers hoeven niet mee te betalen aan het verbruik van de mensen die wel roamen.

Sociaal zijn is leuk enzo, maar ik vind het eigenlijk onzin dat anderen mee moeten betalen aan mijn verbruik in het buitenland... Want ja, ik ben zo iemand die dus dik profiteert van deze nieuwe regeling gezien ik veel in andere EU landen kom :P Dus voor mij is het helemaal leuk en aardig, maar het is toch van de zotte dat mevrouw <naam> van 70 hier op de hoek, die een abonnementje heeft puur om wat te bellen en WhatsAppen met de kleinkinderen, een prijsverhoging krijgt zodat ik lekker onbezorgd kan roamen over de grens :P
Het aantal mensen die (vaak en veel) roamen is vele malen kleiner dan de mensen die nauwelijks tot nooit roamen. En dat maakt dit eigenlijk een beetje een raar plan.

Uiteindelijk burgeren die prijzen wel in natuurlijk en zijn we het gewend, maar het blijft een verkapte prijsverhoging. ;)
Is er al bewijs dat je abonnement veel duurder gaat worden? Of is dat slechts FUD van de telecomproviders die een makkelijk te pakken winst nu zien verdwijnen?
Ja, bij KPN zijn abonnementen tot ong. max. €7,50 gestegen en bij Vodafone tot ong. max. €6.
De kleinste bundels zijn nagenoeg hetzelfde in prijs gebleven bij beide providers - maar dat is ook ergens wel logisch, immers lopen ze daar niet zoveel risico dat er een hog buitenland verbruik zal optreden.
Daar moeten we het dan over oneens zijn.
Over het uitgangspunt zelf of over het feit dat dit de achterliggende gedachte is?
Nu stijgen de abonnementskosten, gemiddeld met €5 per maand.
En precies dit waag ik te betwijfelen. (Wat is jouw bron?) Het aandeel klanten dat flink roamt zal niet enorm zijn, en vergeet niet dat de providers nog steeds blijven concurreren. 5 euro per maand er bij bij _alle_ providers lijkt me echt sterk.
Beiden.

Ik heb aan het einde van m'n post vermeld hoe ik bij die prijsstijgingen kom - die zijn bij twee providers al bekend: geen grotere databundel, en een paar euro meer per maand gemiddeld. Dit kan je gewoon zien op hun sites en de aankondigingen.

Als je de post niet leest vind ik niet dat je er vragen over moet stellen. :P
Ik betwijfel ook dat de kosten echt hard zullen stijgen voor de providers. We mogen niet vergeten dat providers nog altijd concureren met elkaar en als er 1 zijn prijzen laat stijgen en de rest niet dan zal die ene klanten verliezen, en dat zijn net niet de klanten die veel roamen, maar net de klanten die het zelden tot nooit doen en daardoor ook nog eens het meest winstgevend zijn.
Precies. En met de 4 netwerken en de vele MVNO's in Nederland is de markt daar competitief genoeg voor.
.oisyn Moderator Devschuur® @Sorcerer847226 oktober 2016 15:02
Het zegt niet dat je dan minstens €10/GB gaat betalen, zoals basix aangeeft. En hoeveel de prijzen stijgen (of dalen! al zal dat in NL niet snel gebeuren) hangt af van het verschil tussen hoeveel Nederlanders in het buitenland roamen, en hoeveel buitenlanders in NL roamen.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 31 juli 2024 23:04]

Bovendien is wat ze MOGEN rekenen en niet wat ze moeten rekenen. Verder ga ik er vanuit dat dat providers die hun eigen buitenlandse netwerken gebruiken daar niet of nauwelijks kosten voor berekenen. Dus niet iedere provider zal hier evenveel last van hebben, maar ik maak me dan zorgen om Tele-2 bijvoorbeeld met een eigen netwerk.
Alleen zijn er bijna geen providers die eigen buitenlandse netwerken hebben. Een Vodafone in land X heeft geen gratis toegang tot het Vodafone netwerk in land Y. Dat zijn 2 aparte firmas die onderdeel uit maken van dezelfde multinational maar wel onderling factureren aan elkaar en moeten zien dat ze zelf winstgevend blijven.
Als providers straks €10 per 1GB aan elkaar moeten betalen ipv €8,50 nu en je als consument vanaf juni 2017 niet extra hoeft te betalen goor roaming, zal de consument dit toch op een andere manier gaan betalen.

De providers berekenen het ergens door. De Zuid Europese landen verwachten dus dat hun klanten minder hun land uit komt misschien dan anderen naar Spanje oid. Misschien wel logisch.

Heb nu een 5+5 GB abo voor €20 bij KPN afgesloten. Ben benieuwd of dat een goede keuze blijft als alles uitgekristalliseerd is. :+
"Tot nu toe was de prijs voor dataverkeer vastgelegd op 0,85 cent per MB in het voorstel van de Commissie, wat lager is dan het huidige akkoord. "

Ik begreep het artikel als volgt:
- Eerst lag er een voorstel voor 0,85 cent
- Aantal landen waren het er niet over eens en voorstel is aangepast naar 1,00 cent en goedgekeurd.
- Wat de kosten NU zijn, haal ik er niet meteen uit. Zou dus zomaar kunnen dat de kosten nu nog hoger (of lager) zijn?
Providers betalen nu elkaar (maximaal) 5 eurocent per MB. (Dus €50/GB)
Dat is de prijs die providers aan elkaar gaan betalen.
De gebruikers hoeven vanaf volgend jaar helemaal geen roamingkosten meer te betalen.
op je maandelijkse prijs na dan natuurlijk die je opeens ruim 30 a 40 uero per jaar extra kost.... (naar de grote 3 gekeken)
Dat concurreren ze vanzelf weer naar beneden, als de markt inderdaad zo goed werkt als ze zelf zeggen.
En natuurlijk cost-efficientie over de komende jaren en zullen de prijzen blijven dalen op hogere snelheden/data(net zoals over de kabel).

Ik weet dat het bij mobiele connecties anders ligt omdat je vooral betaald voor de investering in frequenties waar providers miljarden voor betalen, maar het zal toch een keer moeten dalen... hopelijk?

[Reactie gewijzigd door MrFax op 31 juli 2024 23:04]

Bij KPN ga ik €2 per maand betalen, dat is €24 per jaar. Nog best een heel eind van €30-€40 verwijderd dus.
Bij KPN is onbeperkt bellen/sms'en met 1 en 5 GB data € 2,50 goedkoper geworden. Het Basis abonnement (100/100) is daarentegen met € 1,50 gestegen en voor 200 min/sms met 1GB betaal je eveneens € 2,50 meer.

Tenzij je het over een jaar contract hebt, maar of het interessant is zo'n abonnement af te sluiten bij een provider met fysiek netwerk ???
------
Ik verwacht echter wel dat dit nog wel omhoog gaat, nu de prijzen bekend zijn die providers elkaar n.l. onderling in rekening gaan brengen, kan men beter inschatten wat men per 2017 gaat inleveren. Je mag er n.l. vanuit gaan dat de onderlinge tarieven tussen nu en 2017 al lager liggen en het verlies hierin toch links of rechtsom goed gemaakt moet gaan worden.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 52706 op 31 juli 2024 23:04]

Dat is al wat ik afgelopen zomer heb betaald voor data in het buitenland, niets nieuws onder de zon. Wat wel nieuw is dat het -zoals gezegd- jou en mij niets meer gaat kosten omdat dit het tarief wordt tussen providers onderling.
Dat betaal je in Ierland standaard op prepaid ;)
En dan niet zodat je die gieg op 1 dag op moet maken ;-) (zoals dat nu bijv. wel bij Vodafone moet met hun 125MB voor €3,36 per dag bullshit vakantieplan)
Tja, het wordt dan toch wel erg interessant om elders in de EU een abonnementje af te sluiten. Die kan je dan toch overal -en dus ook in NL- gebruiken.
Ben nu bijvoorbeeld in Polen op vakantie:
* 10GB 4G
* Onbeperkt bellen en SMSen
Voor 50zl = +/- 12,- per maand !!!
Uhhh, dat wil ik wel...
.oisyn Moderator Devschuur® @DaveCool26 oktober 2016 15:12
Er zitten limitaties aan het roamen in het buitenland om juist dat te voorkomen. Iets van maximaal 6 weken aaneengesloten.
Volgens de laatste alinea in het artikel is er geen tijdslimiet, toch?
.oisyn Moderator Devschuur® @Yggdrasil26 oktober 2016 16:35
Technisch klopt dat, maar wel een beetje raar verwoord. Je kunt het lezen in het bronartikel waarnaar verwezen wordt.

Er was dus een limiet van 90 dagen (zeg 3 maanden, ik had 1,5 maand in mijn hoofd, vandaar de 6 weken die ik noemde). Die limiet is momenteel ingetrokken wegens zowel klachten van providers (die vinden het te lang) als klachten van consumentenorganisaties (die vinden het te kort). Er ligt dus momenteel geen limiet op tafel, maar het is wel de bedoeling dat er een komt :)

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 31 juli 2024 23:04]

Daar is vast wel omheen te werken. Sim kopiëren lijkt mij niet zo heel moeilijk.
Maar wat zijn de tarieven van bellen en SMSen naar het buitenland. Je betaald wellicht geen roamingkosten, maar onbeperkt bellen en SMSen zal waarschijnlijk alleen gelden naar nummers in het thuisland van de provider en iemand die jou moet bellen zou daarom ook niet vrolijk worden
Volgens mij zijn de EU afspraken juist om te voorkomen dat je voor elk land binnen de EU een ander tarief moet betalen. Dus zou je in elk land in de EU hetzelfde tarief als in NL moeten betalen.
Dit geldt ook voor bellen en sms'en, maar wie doet dat nog/ dat is al zo goedkoop voor de providers
De KPN variant heeft een fair use policy van niet meer dan 60 dagen per jaar roamen.
Dat zal dus helaas niet kunnen vanaf 2017. Men mag vrij 3 maanden uit eigen bundel roamen, dit is om te voorkomen dat men in een ander land een abonnement gaat nemen. Ik hoop zelf echt dat dit gaat veranderen, dan kunnen we tenminste ook in een andere land een abonnement nemen en zal er ook meer concurrentie zijn omdat de EU dan een markt is dus zullen de prijzen ook omlaag gaan
Dus als ik mijn 6GB aan data volledig ga roamen moet mijn provider 60 euro aan kosten betalen voor de 25 euro die ik moet betalen? In theorie zou dat wel eens prijzig kunnen worden. Anderzijds heb ik wel geen maand vakantie en maken ze de rest van het jaar natuurlijk zeker winst.

@Goldwing1973: hoe kleiner het land, hoe groter de kans dat je gebruikers gaan roamen. Het risico is dus groter voor providers van kleinere landen. Het gaat ook een probleem vormen voor operatoren zoals Mobile Vikings die bij ons op het Base/Telenet netwerk zitten en dus zelf niet kunnen rekenen op inkomsten van buitenlanders.

[Reactie gewijzigd door bbc op 31 juli 2024 23:04]

Je vergeet dat de gebruikers van de andere provider ook roamen bij jouw provider.
Dus er zal veel tegen elkaar afgeschreven worden.
Er zullen lang niet zoveel Spanjaarden, Fransen, Grieken, Turken en Italianen naar Nederland komen als er Nederlanders naar daar gaan.
Aan de Duitsers valt dan wel weer te verdienen, zolang zie niet bij T-Mobile zitten.
Ik woon in Duitsland en ik kan al lang gratis roamen met m'n (minimalistische) Duitse abonnement. Omdat de kosten voor de Duitse providers omlaag gaan is het dus een win-win.

[Reactie gewijzigd door AJediIAm op 31 juli 2024 23:04]

Dat valt wel mee, er zijn bv veel meer Nederlanders die naar Griekenland gaan, dan er Grieken naar Nederland gaan.

Roamende toeristen zijn een flinke bron van inkomsten voor de zuidelijke landen, en die zien het als niet erg fair dat de noordelijke landen (die het meest roamen) dit geld simpelweg door een groter aantal stemmen bij hen wegneemt. Natuurlijk hebben ze daar een terecht punt, maar zoals met elk politiek vraagstuk wordt dit met geven en nemen op allerlei andere gebieden wel opgelost, daar is de EU nou eenmaal voor.
Dat is inderdaad het principe wat toegepast wordt. Alleen gaat dat in de praktijk niet op en zijn er landen waar meer roamers komen, zoals de typische vakantielanden. Daarom begrijp ik ook dat ze dit "niet eerlijk" vonden.
Er zal wellicht een verrekening plaatsvinden waarbij ze onderling e.e.a. wegstrepen en de rest betalen.
.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 167912 op 31 juli 2024 23:04]

dus eigenlijk hebben de "zuidelijke vakantie bestemming" landen hun zin gekregen t.o.v. de "noordelijke" landen en zijn de maximale wholesale tarieven dus hoger geworden dan oorspronkelijke al de bedoeling was. Eigenlijk geen goed nieuws dus dit...
Dit zijn de kosten die men onderling rekent, als klant zie je er vanaf 15 juni dus niets meer van.

Overigens is het een feit dat de meeste vakantiegangers naar het zuiden gaan, dus begrijp dat standpunt wel.
Dit zijn de kosten die men onderling rekent, als klant zie je er vanaf 15 juni dus niets meer van.

Overigens is het een feit dat de meeste vakantiegangers naar het zuiden gaan, dus begrijp dat standpunt wel.
Behalve dat de abonnementen gewoon weer duurder worden voor iedereen :(
Dat is toch ook hoe het hoort? Ik heb liever dat je als (potentiele) klant van tevoren kunt zien hoeveel je abonnement je gaat kosten (en dat providers daar dus ook op gaan concurreren) dan dat je er pas achter komt als je terugkomt van vakantie dat jouw gekozen provider de duurste roamingtarieven blijkt te hebben.

Het draait allemaal om meer transparantie zodat je als klant weet waar je aan toe bent. In de huidige situatie weet je als klant niet wat voor tariefafspraken jouw provider heeft met iedere buitenlandse provider en kun je dus onmogelijk een redelijke inschatting maken. Het zorgt dat de markt niet werkt door een gebrek aan informatie bij de klant.
Het valt nog maar te bezien of de abonnementen veel duurder worden. Dat betekent dat de providers uit mogen leggen dat de abonnementsprijzen enorm moeten stijgen voor dat (gemiddeld) beetje roamen in de vakanties. Ik denk dat het wel losloopt.
En jij denkt dat de aandeelhouders dat verschil uit eigen zak gaan ophoesten. News flash, dat wordt gewoon doorberekend in jouw maandprijs
Bizar. Met een abonnement uit de V.S. kun je ongelimiteerd roamen binnen Europa, maar wij moeten binnen ons eigen land uitgezonderd Nederland betalen per data eenheid?
Nee, dat staat er toch helemaal niet.
Vanaf 15 juni 2017 mogen providers geen kosten aan hun klanten in rekening brengen als die in het buitenland van hun bundel gebruikmaken.
Let op het woord GEEN.

[Reactie gewijzigd door aval0ne op 31 juli 2024 23:04]

In de staat Nederland bestaat ongelimiteerd echter niet meer. In sommige andere staten van Europa wel. Dan wordt het dus heel interessant om in het buitenland abonnementen af te sluiten?
Dit mag alleen als je een aantoonbare band met dat buitenland hebt: werk, studie, woonplaats, directe familie.
De tegenstelling tussen de lidstaten komt doordat landen met veel toeristen vrezen dat hun providers met hoge kosten te maken krijgen. Deze voornamelijk Zuid-Europese landen waren daarom voorstander van een hoge prijs.
Nou weet ik niet wat het providers kost om dit mogelijk te maken, maar het lijkt mij juist averechts werken om de kosten zo hoog mogelijk te houden je hebt immers minder klandizie, dus hopelijk blijft het inderdaad 1 euro cent per MB, dat is dan tenminste beter te doen dan dat je nu zou roamen mits je je zelf wel een beetje in de hand hebt.

[Reactie gewijzigd door Argonar op 31 juli 2024 23:04]

Het is de prijs die Tele-Espania aan KPN mag vragen voor de MB's die jij in Spanje gebruikt. KPN mag die kosten niet direct aan jou doorberekenen (dat is nu juist afgeschaft) en zal de kosten dus op een andere manier terug moeten verdienen. Een deel door vergelijkbare tarieven in rekening te brengen aan de providers van buitenlandse toeristen en de rest uitgesmeerd over alle abonnees in hun maandbedrag.
Die E10 per GB kunnen ze wel uitsmeren over een hoop abonnees die het 'gratis roamen' in hun maandbedrag hebben zitten.
Anoniem: 398486 26 oktober 2016 14:54
Voorbeeld Vodafone hier:

12 GB lokaal data
4 GB roaming data
Onbeperkt sms/bel
19,20 per maand (of 25 voor 25GB en 4GB EU)

iD mobile:
10GB voor zowel lokaal als EU Inc bellen in het buitenland voor rond de 25,00 Inc 2000min/5000 sms

Meteor Ierland:
30 dagen EU data voor 10,00

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 398486 op 31 juli 2024 23:04]

Ik vraag me eigenlijk af wat er gaat gebeuren met lopende contracten? Gaan ze hiermee ook afdwingen dat MB's uit databundel van lopende contracten gehaald kan worden tijdens roaming? Of in het slechtste geval hebben deze gebruiker nog een jaar lang pech zoals bij de vervroegde wijziging van Vodafone het geval is.
Zoals elk jaar sinds 2007, gaan de nieuwe roamingprijzen voor iedereen in op de dag dat het ingevoerd wordt. Je hebt geen nieuw contract nodig of wat dan ook.
Tarieven geloof ik best. Maar kunnen de reeds afgesloten bundels ook in het buitenland worden gebruikt? Dat vraag ik me af... aangezien op die voorwaarden geen contract is aan gegaan.
Vanaf de dag dat het Eurotariff (het afgesproken Europese tarief) ingaat, geldt dat als maximumprijs door de gehele EU heen, of je nou prepaid bent of postpaid.

Providers mogen bundels/pakketten/extras aanbieden met andere prijzen en hiermee elkaar beconcurreren op het roaminggebruik.
Het is mogelijk dat als je "buitenlandbundel"-afneemt, dat je ook DUURDER uit kunt komen dan met het Eurotariff, omdat die pakketten vaak op z'n manier opgesteld zijn dat je een X aantal minuten per dag krijgt, terwijl je dat vaak niet opmaakt. Het Eurotariff geeft het maximumprijs aan voor het bellen naar een ander EU-nummer, dus nu kun je voor 5 eurocent met je NL mobiel in DE bellen naar een FR mobiel.
Het is voorgekomen dat de bundels alleen gelden voor gesprekken naar je eigen land + bezochte land, dus soms kon je een bundel afnemen en als je dan vanuit DE naar FR belde, betaalde je alsnog een veelste dure prijs.
Je kunt gewoonweg zo'n bundel stopzetten en dan mag vanaf dat moment alleen nog maar het Eurotariff gerekend worden die op dat moment geldt.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.