Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 58 reacties

De Chinese smartphonefabrikant Xiaomi zal op 25 oktober zijn nieuwe topmodel onthullen. De Mi Note 2 krijgt een Edge-scherm, vergelijkbaar met dat van de Samsung Edge-toestellen. Volgens geruchten heeft het toestel twee camera's, een Snapdragon 821 en 6GB ram.

Dat het toestel volgende week dinsdag aangekondigd wordt en een scherm heeft dat aan twee kanten is afgerond, is door Xiaomi zelf bevestigd. In februari gingen er al geruchten dat onder andere Xiaomi een Edge-scherm zou gaan gebruiken. Volgens die berichten gaat het ook daadwerkelijk om een 5,7"-oledscherm met een resolutie van 2560x1440 pixels uit de fabriek van Samsung, dat de Zuid-Koreaanse fabrikant zelf gebruikt voor de edge-uitvoeringen van de Galaxy S6 en S7.

Via het Chinese Weibo zouden al slides van de presentatie van de Xiaomi Note Mi 2 zijn gelekt, meldt AndroidPure. Daarop is te zien dat het toestel een Snapdragon 821-soc van Qualcomm krijgt en 4GB of 6GB ram, afhankelijk van de uitvoering. Er zouden aan de achterkant twee camera's zijn: een 23-megapixelmodel met Sony IMX318-sensor en een 12-megapixelcamera met IMX378-chip. Aan de voorkant zou een 8-megapixelcamera zitten, met ondersteuning voor inloggen via een irisscan.

Of de informatie op die afbeeldingen klopt, is nog niet zeker. De genoemde prijs van 2999 yuan, omgerekend 407 euro, voor het topmodel, lijkt te laag te zijn. Xiaomi heeft eerder zelf aangegeven met een dure high-end smartphone te komen die tussen 4000 en 5000 yuan zal kosten. Andere geruchten geven aan dat Xiaomi de Mi Note 2 voor 5699 yuan in China op de markt wil brengen.

Xiaomi Mi Note 2Xiaomi Mi Note 2Xiaomi Mi Note 2Xiaomi Mi Note 2Xiaomi Mi Note 2Xiaomi Mi Note 2Xiaomi Mi Note 2

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (58)

Ik hoop dat hij ook een ip68 rating krijgt net als de note 7.

Sta ik vooraan in de rij

Wat een beuker

Helaas zal dat wel niet vanwege eerdere uitspraken
nieuws: Xiaomi komt dit jaar met dure high-end smartphone

https://www.telefoonabonn...phones-xiaomi-waterdicht/

[Reactie gewijzigd door Tha op 21 oktober 2016 20:24]

In principe klopt die combinatie: Als de geruchten kloppen, dan zijn de prijzen veel hoger dan bij de Mi Note. Als je daarnaast bedenkt dat LeEco in Amerika de Le3 Pro heeft gepresenteerd incl. CE-keurmerk label en als het goed is ook de juiste rechten voor $399,-, dan moet Xiaomi ervoor zorgen dat ze deze opkomende concurrent voor moeten blijven. Xiaomi zakt langzaam uit de top-10 als ze zo doorgaan. Komt dat door de vele telefoons die ze uitbrengen, door de diverse schandalen of doordat men Xiaomi-moe is geworden? Hoe dan ook, Xiaomi moet aan de bak om meer telefoons te verkopen.
Als de telefoon te duur wordt zonder veel extra's (waterdichtheid en curved screen zijn goede extra's), dan zal deze Mi Note2 niet populair zijn voor de import. Voor nagenoeg dezelfde prijs heb je telefoons van gevestigde merken die in Europa actief zijn.

[Reactie gewijzigd door Kiswum op 22 oktober 2016 08:06]

Maar die LeEco heeft geen headphone jack, groot nadeel.
LeEco zou ik links laten liggen. Ik heb de x800 pro, de voorganger van deze. De ROM zat helemaal vol met SPAM en spyware. Iedere paar minuten gleed een ander (chinees) reclame scherm over mijn scherm. LeEco bleef zich verontschuldigen online en riep dat de ROM niet van hen was. In de software zat geen mogelijkheid tot OTA updates (en er is ook geen update geweest!) en het systeem was niet rooted. Daarnaast maar een paar alternatieve roms. Was nog een heel gedoe.
Zat er ook een NL taal in? Dan was het waarschijnlijk een fake rom. De officiŽle ROM wordt om de 6-8 weken geŁpdatet.
Wil je de originele rom op je telefoon hebben, dan kun je dat eenvoudig voor elkaar krijgen. In mijn 2 reviews heb ik daarover een handleiding geplaatst.

De originele rom heeft geen malware/spyware. de fake rom heeft dat wel (getest met Malwarebytes). Ik ga er vooralsnog vanuit dat je een fake rom hebt en de fabrikant daarvan de schuld geeft en dat is onterecht. Ik denk dat je even kritisch naar jezelf moet kijken (dergelijke dingen zie je helaas ook te vaak bij Xiaomi telefoons terug komen.)
naar jezelf moet kijken, een bedrijf moet gewoon zorgen dat hij zijn toestellen leverd met de juiste rom, en als je het toestel bij een beetje normale toko hebt besteld mag je er vanuit gaan dat een fabrikant die toko in de gaten houd om zo zijn goede naam en status op te bouwen, als er van jouw toestel fakes worden verkocht en je doet er niets aan, verdien je die slechte rep ook.... zowiso als je de klant niet vraagt zijn haar toestel op te sturen of in ieder geval, of in ieder geval helpt te valideren dat hij wel een echt toestel met echte rom heeft... ... tja misschien dat je daarom een chinese-namaaktoko bent... van htc of samsung maar ook bijv motorola weet ik dat ze je helpen om te valideren of je wel de juiste software hebt als je dit soort klachten hebt, vaak vragen ze dan om een serienummer een build nummer en eventueeel om een checksum uit je bootloader.... heeeel heel heel vroeger heeft htc me zelfs wel eens het toestel in dev modus laten zetten om zo root te krijgen een een tooltje te draaien, er was namelijk een baseband driver niet geinstalleerd na een update en men wilde weten waarom, dat was met de desire HD, en ook direct het enige stukje goede service dat ik ooit van htc heb gehad.
Grote kans dat je dan gewoon een custom rom had die de verkoper er op gezet heeeft. Gebeurd met veel Xiaomi's ook. Dat ligt niet aan het merk maar aan de verkoper.
Er zit een gratis usb-c naar 3,5 jack converter bij :)

Persoonlijk gebruik ik al 5 jaar een BT headset, waardoor ik geen jack meer nodig heb. Aangezien de meeste Qualcomms geen ingebouwde radio tuner meer hebben, heeft het ook bijna geen nut meer om perse een bedrade hoofdtelefoon te gebruiken.
De hardware/geluidsversterker in mijn headset is over het algemeen beter dan wat er in de meeste telefoons zit. Al moet ik bekennen dat de CDLA Audio van LeEco zeer goed is als je de usb-c converter gebruikt. Dat zou een reden kunnen zijn om alsnog gebruik te maken van een 3,5mm jack.

Is het nog steeds een nadeel dat je gebruik moet maken van zo'n converter (die voor zo'n §2,50 extra is bij te bestellen)? Ik zou er niet zo'n punt van maken ;)
Ja maar wie wil er nou een jack converter hebben? Die heb ik echt niet altijd opzak en raak ik geheid kwijt.

Het is een oplossing voor een probleem die er Łberhaupt niet had moeten zijn

[Reactie gewijzigd door smiba op 21 oktober 2016 23:00]

jack is anders ook niet bepaald de heilige graal, als je weet hoe onnoemelijk veel jack-aansluitingen er kapot gaan op telefoons is het een wonder dat ze niet al 5 jaar geleden volledig over zin gegaan op.. bt
Ja, want niets handiger dan oordopjes die je moet laden en op de meest vervelende tijd leeg zijn. Of uitvallen als je op de fiets zit zodat je ze nooit meer terugvind. De jack aansluiting is een van de meest degelijke aansluiingen op je device (alleen al omdat hij ouderwets en groot is :) ) Ik heb op al mijn devices er echt nog nooit een stuk gehad!
Die converter laat je toch aan het snoer zitten? Het is een verlengstukje van je snoer van je koptelefoon. Waarom heb je daar last van? Of gebruik je je koptelefoon steeds op wisselende apparaten? De weinige mensen in mijn omgeving die Łberhaupt een koptelefoon (of 'oortjes') gebruiken, doen dit enkel in combinatie met hun telefoon, bijvoorbeeld tijdens het sporten.
Ik switch steeds tussen mijn telefoon (Onderweg) en Computer (Thuis) en verwacht ook niet dat ik de enige ben
Idd, ik gebruik (dezelfde) koptelefoon in mijn telefoon thuis en op het werk, soms iin een tablet, als ik aan het mountainbiken ben in de telefoon die in een sportband zit, in een iPod als ik hardloop, af en toe in mijn werk of thuislaptop, etc. Dat kan allemaal zonder gedoe vanwege 1 ding: een universele aansluiting. En eentje die prima voldoet.
Een "CE keurmerk" is geen keurmerk. Het heet dan ook een CE Markering. Deze markering zet je als fabrikant van elektrische apparaten zelf op je apparaat, waarbij er wel een dossier dient te zijn, waaruit blijkt dat je als fabrikant voldoet aan de CE richtlijn. Het is mogelijk dit dossier door een externe partij te laten samenstellen, maar dat hoeft niet.

Eigenlijk verklaar je er dus als fabrikant mee dat je voldoet aan de Europese veiligheidsrichtlijnen voor elektrische apparaten. Ten behoeve van aansprakelijkheid zorgen fabrikanten er doorgaans voor dat dit goed geregeld is. Vraag blijft echter of er (al dan niet Chinese) fabrikanten zijn die de markering op hun toestel zetten, zonder daadwerkelijk te voldoen aan de eisen...

Ik zeg niet dat dit het geval is bij deze fabrikant, maar het is sowieso een foute aanname dat het een (kwaliteits)keurmerk betreft.

[Reactie gewijzigd door Edddd op 22 oktober 2016 03:05]

Heel vaak staat CE voor: China Export. ;) Het heeft te maken met de afstand tussen de C en de E.

[Reactie gewijzigd door Texamicz op 22 oktober 2016 10:38]

China Export is een mythe, er bestaat niet zoiets als China Export.
Wel bestaat er neppe CE..
Mooi toestel! Kende hem nog niet, geen geld! Jammer dat hij niet waterdicht is

https://www.cect-shop.com...z-android-6-0-4g-lte.html
Het klinkt als een ontzettend tof toestel. Ben wel benieuwd naar het prijskaartje, zelfs al is het Xiaomi. Rond de 400 euro zou dan enorm goedkoop zijn, dus ik vermoed dat ze er een stuk boven gaan zitten. De Mi 5s Plus is echter ook al onder de 500 te vinden, maar die heeft dan geen 'Edged' AMOLED scherm.. Het belooft wat. :)
De spec sheet geeft "vanaf 2799 RMB" aan. Dat is omgerekend 380 euro. De Mi5 heeft een prijs vanaf 1399 RMB en daar gaat wellicht nog een stuk vanaf met de 11/11 en 12/12 acties in China, dus m.i. klopt die prijs wel.
Wellicht inderdaad ook wel.. :o Dan is het toch wel een bijzonder interessant product. De prijs zal het succes ook wel een beetje bepalen, in ieder geval in het "westen". Wat duurder en hij wordt meteen een stuk minder interessant wegens de kosten dat het importeren met zich mee zal brengen.

[Reactie gewijzigd door Danny.G op 21 oktober 2016 21:42]

Ik dacht dat jij niet van Edge hield 8)7
Hoe kom je daar bij? :P

Het ziet er ten eerste heel erg tof uit, en lijkt ook wel serieus voordelen met zich mee te brengen mits goed uitgevoerd.
Al die goedkope Hollanders ook altijd met hun koopjes... Schaam ik me altijd een beetje.
Dat maakt ze niet zozeer goedkoop Hollanders, hoor. En het is niet alsof de 'Hollanders' de enige zijn die zo denken. China shopping is een wereldwijd fenomeen en een bedrijf als Xiaomi laat gewoon zien dat je ook goede toestellen kan leveren voor een veel lagere prijs zonder echt ergens op in te leveren.

Schamen is nergens voor nodig. :P
Mwa echt goed... Camera is het net niet, scherm is het net niet, software is het net niet, geen SD kaart, niet waterdicht, etc. Daarnaast is de Mi Note 2 echt schaamteloos gekopieerd van the S7.
Ik heb het natuurlijk specifiek over dit toestel. ;) Camera's kunnen zeker wel goed presteren, de Mi 5 doet het bijvoorbeeld goed. Software is heel persoonlijk en daar ik een grote liefhebber van (vrijwel) stock Android, kon ik MIUI heel erg waarderen. Het draait snel, zit vol features en zit goed in elkaar. SD kaart is wellicht niet aanwezig bij dit toestel, maar bij veel budget toestellen van ze is deze wel aanwezig. Waterdichtheid is inderdaad niet aanwezig, al is dit sowieso nog niet heel vaak het geval, zelfs bij de grotere merken niet. Wel vermoed ik dat het niet lang duurt voordat het ook bij deze telefoons gaat komen, sinds er een soort opmars plaatsvindt. :P
Volgens die berichten gaat het ook daadwerkelijk om een 5,7"-oledscherm met een resolutie van 2560x1440 pixels uit de fabriek van Samsung
Ik wil niet lullig doen, maar in die afbeelding van die specs tabel staat toch duidelijk 5.7 LG 2K Super-AMOLED. LG en Samsung is haat en nijd dus lijkt me niet dat zij samen ťťn fabriek gebruiken toch? Dus het gaat hoogstwaarschijnlijk om een LG panel, en niet een van Samsung.
Hopen dat LG hierdoor wat bekender wordt op de mobiele markt. De enige schermen die ze hebben gemaakt zitten in de LG Flex series niet?
Ik dacht dat lg enkel inzette op oled schermen voor tv's, niet voor telefoons. Of was het samsung die op telefoons inzette en niet op tv's? Ik weet wel dat lg het oled scherm van de apple watch maakt, dus ze schijnen het te kunnen.
Kan je dit wellicht toelichten? Ik begrijp je reactie namelijk niet helemaal eerlijk gezegd. Een paneel van Samsung is toch prima mogelijk?
Bekijk de laatste afbeelding bij het artikel. Is een specs table, daar staat het gewoon in.
Haha scherp van me. Die foto's stonden er bij publicatie volgens mij nog niet. :P

LG lijkt me echter onwaarschijnlijk want volgens mij produceren ze amper kleinere schermen..
Die foto stond er bij publicatie al hoor ;) Of die 'uitgelekte' foto's ook echt kloppen, is echter niet zeker. Zoals staat in het artikel. Datzelfde geldt dus voor die specsheet.
Ahh, fair enough. Dan niet helemaal goed gekeken. Laat op de avond.. :*)

Even wachten en we weten het, en gelukkig duurt het niet lang meer. :)
Dat zijn goede specs, Xianomi is goed bezig lijkt me. Hopelijk hebben ze qua bouwkwaliteit het frame ook goed op orde deze keer. Bij de Xiaomi Mi 5 stond die nog ter discussie, reviews: Xiaomi Mi 5: de beste telefoon die je niet wil kopen
We moeten Xiaomi wel credits geven voor het updatebeleid. De fabrikant blijft toestellen prima ondersteunen en toestellen als de Mi 2 krijgen nog altijd updates, meer dan vier jaar na de release. Bovendien zijn er reguliere, tweewekelijkse releases voor wie dat wil, met daarin bugfixes en tests van nieuwe functies
Zeker met zo'n update beleid gun ik Xiaomi succes! Ben benieuwd naar meer info over dit toestel.
Volgens mij zijn die slides door fans gemaakt op basis van de geruchten die verschenen zijn in de Chinese social media.

Wat wel vrijwel zeker is de gebogen scherm, real-life foto van de voorkant zijn al een paar dagen geleden gelekt op Chinese social media. Die gebogen scherm zou volgens geruchten eerst door LG geleverd worden, in de toekomst zou Samsung die schermen ook kunnen leveren.

Ander feitje gemeldt door een Xiaomi medewerker is dat de Xiaomi Mi Note 2 nu meer Internetbanden heeft (CDMA1x en EVDO), waardoor meer gebruikers in de Verenigde Staten deze smartphone kunnen gebruiken. Voorgaande modellen van Xiaomi waren beperkt te gebruiken in de VS.

[Reactie gewijzigd door Gsus86 op 21 oktober 2016 21:04]

Diverse Xiaomi modellen waren niet geschikt voor 4G van Tele2, geen ondersteuning van band 20 (800 MHz), alleen voor band 7 (2600 MHz). Daarmee zou je maar beperkt 4G bereik hebben.
De vraag is of dit model wel de in NL gebruikte banden heeft.
Mooie specs en mooi toestel, voor mij is het scherm ietwat te groot :P

Jammer dat Xiaomi de stap naar Europa nog niet heeft gemaakt, van de lever- en wachttijden via de bekende Aziatische websites word je ook niet echt vrolijk. Ik denk dat ze best wel een marktdeel kunnen wegsnoepen van de andere fabrikanten die wel officieel verkopen binnen de EU.
Wordt toch wel eens tijd dat Xiaomi in Europa gaat leveren.
Zijn prima telefoons voor een lage prijs.

En als je de roms van xiaomi.eu gebruikt heb je zelfs bijna elke week een nieuwe versie.

Heb zelf een Redmi Note 2 en deze werkt beter als mijn Galaxy S5..
Betere wifi ontvangst en vreemd genoeg veel snellere gps fix,pakt ook meer satellieten(en dat voor een MediaTek soc..)
Wordt ook veel minder warm :)

Met Vodafone ook geen problemen met 4G, bijna overal goed bereik.

Zou best goed kunnen verkopen hier, zijn een goede concurrent voor Huawei.
Reden dat ze niet in Europa en Amerika leveren is omdat ze anders aangeklaagd worden voor hun schaamteloze kopieergedrag van Samsung telefoons.

En de S5... Tja. Je weet dat er inmiddels de S6 en S7 zijn? Beetje appels met peren vergelijken.
Ben zeer benieuwd! Heb sinds een half jaar nu een Note 3 Pro en ben erg tevreden over de prijs/kwaliteit-verhouding. Je begint steeds meer te merken dat merken (see what i did there }> ) als Xiaomi de Nederlandse markt binnendringen en het erg goed doen.
Zolang de accu's maar niet door Samsung gemaakt worden. :P Genoeg mensen die nu de naam 'Note' zien en hem niet meer hoeven door het gedoe met de 7 van Samsung. Kan zelf echter absoluut niet klagen over mijn Mi5, Xiaomi biedt echt goede specs voor het geld, maar je moet wel zelf een beetje kunnen klooien als je geen MIUI wilt.
Dat is eigenlijk ook meteen een groot struikelblok voor veel mensen. Moet wel zeggen dat hardwarematig het spul erg goed in elkaar steekt. Qua afwerking super (doet niet onder voor een iPhone) en vaak zeer goede hardware (zelfs op de goedkopere modellen als de redmi note).

Heb zelf onlangs de Mipad 2 geÔmporteerd en ben erg onder de indruk van het apparaat.
Maar hoe veel last heb je nog van miui als je gewoon een minuutje de tijd neemt om een custom launcher te installeren?
(Zelf geen ervaring met miui dus wellicht mis ik iets - maar notifications zien er prima bruikbaar uit en dan blijft alleen een iets afwijkend settings-menu over toch?)
MIUI is prima bruikbaar, het is anders dan stock android maar eens je het gewoon bent valt het wel mee.
De meeste Xiaomi toestellen met Qualcomm soc krijgen wel Cyanogenmod na de release van de sources wat wel een tijdje kan duren.

[Reactie gewijzigd door GoldenBE op 21 oktober 2016 20:43]

Er zijn al genoeg Xiaomi's geŽxplodeerd, zou best Samsung SDI batterijen kunnen zijn.
https://www.youtube.com/watch?v=frMZ70w27Cc
http://www.gizmochina.com...eportedly-explodes-china/
http://www.patentlyapple....w-mi-max-smartphones.html
Maar daar hoor je verder weinig over.
Of batterijen door SDI zijn gefabriceerd lijkt me niet echt interessant. Er zijn afgelopen 3 jaar ongeveer 3 miljard mobiele Li-ion accu's in de markt gezet door SDI, met andere woorden, bijna elk huishouden heeft er ergens wel ťťntje, zoniet meer.

Ontopic: mooie specs, ongetwijfeld voor een mooie prijs. Ik ben benieuwd of Xiaomi nu toegang krijgt tot de meest recente schermtechnologie. In het verleden "kregen" andere OEM fabrikanten meestal AMOLED schermen die qua kwaliteiten (en dan met name de helderheid) 1 Š twee generaties oud waren. Recent is dat verschil visueel in elk geval kleiner geworden, ook omdat het verschil tussen bijvoorbeeld een S6 en S7 scherm in de praktijk niet zo heel groot meer is.

[Reactie gewijzigd door Jortio op 22 oktober 2016 01:55]

Schaamteloze kopie van Samsung die Mi Note. Als je daar mee gaat lopen zegt dat een hoop over je vind ik.