Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 19 reacties

Xiaomi heeft zijn eigen vr-bril aangekondigd: de Mi VR Play. De vr-bril is een instapexemplaar dat vergelijkbaar is met Googles Cardboard en Samsungs Gear VR, en dat smartphones met beeldschermdiagonalen van 4,7 tot en met 5,7 inch kan huisvesten.

De Mi VR Play is voorzien van een lycralaag en Xiaomi belooft exemplaren met verschillende prints uit te brengen. De smartphone kan in een houder gestoken worden die dicht te ritsen is. Bovenop zit een metalen knop voor de bediening.

Xiaomi maakt de bril in eerste instantie alleen in China beschikbaar en dan nog voor een beperkte groep gebruikers die zich voor de testperiode hebben aangemeld. Zij betalen het symbolische bedrag van 1 Chinese yuan, omgerekend 13 cent. Later wil de fabrikant de vr-bril breder beschikbaar maken, maar de Benelux zal waarschijnlijk nog lang niet onder de regio's van beschikbaarheid vallen.

Xiaomi Mi VR PlayXiaomi Mi VR PlayXiaomi Mi VR Play

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (19)

De vr-bril is een instapexemplaar die vergelijkbaar is met Googles Cardboard en Samsungs Gear VR
Dat is toch wel een beetje sneu voor Samsung, deze vergelijking zo stellen.

Google Cardboard is letterlijk van karton. Een stukje karton met twee plastic lensjes die je voor 2 euro of zo kunt kopen.

Samsung Gear VR is, hoewel verre van perfect, toch wel zo'n beetje het toppunt wat je nu kunt kopen als we het hebben over VR devices waar je een telefoon in kunt steken.

Je zou zelfs kunnen zeggen dat deze twee modellen de extremen van het mobile VR spectrum zijn. Dus om te zeggen dat het allebei instapmodellen zijn :?

Het wordt interessant om te zien waar deze device van Xiaomi terecht gaat komen... Ik vermoed ergens midden tussen deze twee in.

[Reactie gewijzigd door OddesE op 4 augustus 2016 19:52]

Ik denk dat ze bedoelen dat mobile VR een instap is van VR(Vive, Rift).
Verder denk ik dat de prijs rond de 20 gaat liggen aangezien er vergelijkbare brillen zijn op de Chinese markt die +- 15 kosten.
Idd, maar dan alsnog is de stap van cardboard, naar Gear VR al een dusdanige verbetering dat zo als @OddeseE al zegt, je daar de Gear VR te kort mee doet.
Hebben dit soort brillen ook niet last van niet kloppend beeld? Ik bedoel al die verschillende scherm grootes? Lijkt me dat de diepte en scale die je dan ziet niet altijd klopt.
Neem aan dat je het e.e.a. kan verstellen waardoor je het vast kloppend kan krijgen, beetje la Gear VR waar je hem kan verstellen om er een S7/6 en een S7/6Edge in te doen.

Tja, vind het wel geinig dat VR. Heb zelf m'n Gear VR nog wel eens op voor een spelletje of filmpje, en Google Maps blijft leuk.

Vervelende is IMO dat je je telefoon er in moet klikken. Zie je content op sociale media langskomen in VR? Dan betekent dat je telefoon uit het hoesje halen, in de bril klikken en dan pas kijken. Je moet er maar net de tijd/motivatie voor hebben, en hoewel het aanbod steeds groter wordt, zeker op Facebook, is het het niet waard om voor een fototje of filmpje van 30 seconden die hele bril klaar te maken en op te zetten. Voor dat soort content zou je gewoon een losse bril moeten hebben.
En toch denk ik dat Augmented Reality Glasses het gaat worden, kijk maar eens naar pokemon go, met Augmented Reality Glasses zou dat volgens mij nog veel leuker worden.
Dat zijn 2 totaal verschillende technieken met totaal verschillende doeleinden. Beide zullen we hoogstwaarschijnlijk in de toekomst meer van gaan zien.
Zal deze bril daydream ondersteunen? Ik denk dat vanaf nougat, en dan vooral vanaf de galaxy s8/lg g6/ htc 11/ etc, vr een vluchtje zal nemen. Mits die rits toestellen daydream geschikt zijn natuurlijk.
Maar de reikwijdte is beperkt.

De doosjes hebben bij lange na niet genoeg capaciteit om echt los te gaan met 3D.

Je krijgt volgens mij hetzelfde als met de bioscoop-films, hetzelfde trucje dat eindeloos herhaald wordt alleen heb je het op een gegeven moment wel gezien en wil je de extra moeite er niet voor nemen.
Je kijkt een beetje links, kijkt een beetje rechts, achtergrond beweegt een beetje mee, en dan heb je het grotendeels gehad.

Het doosje kan wel handig zijn om een (normale) film mee te kijken. Resolutie van een telefoonscherm is vaak hoog genoeg. Maar dat heer weinig met VR te maken.
Wat bedoel je precies met beetje links en rechts kijken? Je kunt hier namelijk prima games mee spelen. Daar werken de sensoren van een smartphone goed genoeg voor. Niet uitstekend natuurlijk, maar je kunt er aardig wat mee.
Dat valt nog vies tegen.
Teneerst is resolutie altijd gedeeld.

En wat ik hoor (zelf niet mee gemaakt), is dat de sensoren toch niet accuraat genoeg zijn om het "wagen ziek" gevoel tegen te gaan.
Een beweging -> beeld lag hoger dan 20ms doet het al...zeggen zij :)
Daydream is afhankelijk van camera's en sensoren op je telefoon. Dit ding heeft 1 fysieke knop en en een opening voor je camera. Dus tuurlijk. Het is immers geen bril ala Vive en Oculus.
Nee, er zit namelijk geen Daydream controller bij. Althans, ik neem aan dat toestellen+VR bril enkel Daydream ondersteunen als ze aan alle eisen voldoen. De controller is daar onderdeel van meende ik.

[Reactie gewijzigd door GENETX op 4 augustus 2016 20:18]

Zonde dat 6 inch niet wordt ondersteund.
Nog een instap bril erbij. Er zijn al zoveel van dit soort brillen dus ik denk niet dat deze bril zoden aan de dijk gaat zetten, hoewel dit wellicht in China gaat gebeuren?

Wat VR nodig heeft, op mobiel gebied, is meer de kwaliteit van de Gear VR. Google Daydream kan daar verandering in gaan brengen en kwalitatieve VR naar de massa brengen. Wanneer dat gebeurt hebben de Vive/Rift bezitters er ook wat aan wat dat betekent meer goede content voor VR.

Nu nog van de verschillende app stores af zien te komen, of de gedachte dat iedere VR beleving een eigen app / platform nodig heeft, en dan komen we ergens.
De VR brillen industrie raakt nu aardig verzadigd. Lijkt me een goeie ontwikkeling i.v.m monopoly taferelen etc.
Nja maar dit is gewoon een houder die je aan je hoofd bind.
Een telefoon accessoire, daar zul je niet snel een monopolie op zien.
Nee het gaat me meer om de totaliteit van VR keuzes. Voor iedere toepassing een keuze. :)
Ja precies hoewel je hoesjes als dit overal tegenkomt tegenwoordig, zelfs bij de action.
Ergens moeten ze ook wel, daar waar Google natuurlijk hun stempel gezet heeft door dit te doen maar dan met een stuk karton.
Waar ik liever meer goede concurrentie op zie is op de echte vr/ar markt waar HTC en Facebook zitten, Facebook wilt/kan iedereen wel missen lijkt mij dus dan blijft alleen HTC over..
Daar mag nog wel wat meer concurrentie komen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True