Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 92 reacties
Submitter: Compworm

Er zijn foto's en specificaties van de Canon EOS 5D Mark IV-dslr online verschenen. De foto's tonen een camera die niet veel afwijkt van het huidige model, maar volgens de geruchten krijgt het toestel een nieuwe 30,4-megapixelsensor en een 4k-filmfunctie.

Net als de huidige 5D Mark III zal de opvolger een sensor van het fullframe-formaat krijgen. De 22-megapixelsensor wordt vervangen door een exemplaar met 30,4 miljoen pixels en ook zou de chip Dual Pixel CMOS AF krijgen; de autofocustechniek die Canon al langer gebruikt in aps-c-camera's, waarbij iedere pixel ingezet kan worden voor autofocus tijdens liveview. De specificaties maken ook melding van 'dual pixel raw', wat mogelijk betekent dat de raw-bestanden opgebouwd worden uit meer pixels, wat zou kunnen resulteren in een hoger dynamisch bereik. De precieze werking en implementatie hiervan is nog niet duidelijk.

Voor fasedetectiefocus krijgt de Canon 5D Mark IV een systeem met 61 focuspunten. De maximale fotografeersnelheid van de camera zou 7fps bedragen. Het scherm achterop de camera is vermoedelijk aanraakgevoelig, maar het is geen kantelscherm. De lichtgevoeligheid van de sensor loopt van 100 tot 102.400 iso.

Volgens de gepubliceerde specificaties krijgt de 5D Mark IV een 4k-filmfunctie en is het mogelijk om in 30fps te filmen in uhd-resolutie. Vermoedelijk is dat de maximale framerate en zijn snelheden van 24 en 25fps ook mogelijk. In hd-resolutie is filmen tot 120fps mogelijk; het is niet duidelijk of dit om 720p of 1080p gaat.

Vermoedelijk gebruikt de camera niet de volledige breedte van de sensor tijdens het filmen in 4k-resolutie, maar wordt er een uitsnede gemaakt van het midden van het beeld. Dat is nodig omdat het veel rekenkracht kost om de volledige resolutie van de sensor uit te lezen en terug te rekenen naar een uhd-resolutie.

De foto's en de specificaties zijn gepubliceerd door het Japanse digicame-info, dat bekend staat om het vroegtijdig publiceren van informatie over nog niet aangekondigde camera's. Volgens de site volgt de officiële aankondiging op 25 augustus. Naast de camera verwacht digicame-info ook de aankondiging van twee objectieven: de EF 24-105mm f/4L IS II en de EF 16-35mm f/2.8L III.

Canon EOS 5D Mark IVCanon EOS 5D Mark IVCanon EOS 5D Mark IVCanon EOS 5D Mark IVCanon EOS 5D Mark IV

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (92)

Vermoedelijk gebruikt de camera niet de volledige breedte van de sensor tijdens het filmen in 4k-resolutie, maar wordt er een uitsnede gemaakt van het midden van het beeld. Dat is nodig omdat het veel rekenkracht kost om de volledige resolutie van de sensor uit te lezen en terug te rekenen naar een uhd-resolutie.
Dus als ik het goed begrijp heb je met een andere cropfactor te maken wanneer je 4K filmt. En dus ook met een andere cropfactor wanneer je full HD filmt. Dat lijkt mij niet erg handig als je een videographer bent en ook graag foto's maakt. Lijkt mij erg irritant dat je 50mm lens ineens een 85mm lens is als je filmt.
Mooie camera, maar had op meer vernieuwingen gehoopt, zoals een uitklapbaar scherm. Dat kan in lastige situaties vaak uitkomst bieden.
Canon doet daar niet aan mee. Canon maakt camera's die hun klanten willen kopen. Ik gok dat de doelgroep van deze camera voor het grootste deel "gewoon" ouderwets door de zoeker kijkt bij het fotograferen. Heel veel klanten zijn ook echte fotografen en niet zo geinteresseerd in technische zaken. De camera is slechts een stuk gereedschap om hun doel te realiseren. Een uitklapbaar scherm voegt dan niet veel toe.
Dat is misschien de houding van de conservatieve fotograaf. Een klap/kantelscherm voegt wel degelijk wat toe als je vanuit andere hoeken wilt fotograferen. Met een kantelschermpje kun je lekker makkelijk kinderen fotograferen zonder door je knieën te gaan en ze zo dus makkelijker volgen in bv een speeltuin. Ook plantjes en dingen boven je hoofd; achteraan in een menigte. Ik heb het best wel eens gemist.
Jammer dat de zogenaamde pro's dat soort dingen niet zeggen te waarderen. Zegt meer over hen dan over de feature. Ik fotografeer ook door mijn zoeker bij voorkeur, maar soms is zo'n schermpje écht veel handiger. De camera is een tool, gebruikt het zoals het kan, niet zoals een of ander fundamentalistisch regeltje het 'voorschrijft'.

Precies de reden dat ik al jaren niet meer op de fotografie fora kom. Je wordt helemaal dol van de gasten die er alleen maar over lullen, en dan vooral hoe het 'hoort' ipv het gewoon doen.
Wederom, niet echt de doelgroep van deze camera.

Er kleven nadelen aan uitklapbare schermpjes. Je hoeft niet van te voren je foto te kunnen bekijken.

Ik heb uitklapschermpjes op een aantal toestellen, nu en in het verleden. Die op m'n 60D bevalt me nog het meeste; hij is namelijk "dicht". Regelmatig foto's mee gemaakt in allerlei hoeken en bochten, dat gaat prima "blind".

Wat ik persoonlijk liever had gezien, maar wat wellicht ook wel gewoon kan, is de camera op afstand via smartphone bedienen. Nog veel en veel meer flexibiliteit, terwijl de camerabody nog steeds elke val overleefd en geen extra bewegelijke en dus potentieel mee trillende onderdelen hoeft te bevatten.
Op canonrumors verwachten ze inderdaad ook dat er WIFI op zit, waarmee dat kan (zoals nu bijv al mogelijk is op de Canon 6D)
Niet alleen WIFI maar ook NFC. Dus wie dat wil kan het via de app doen en hoe maakt dus niet uit. Er is onder de pro's zeker wel interesse om onder een hoek te kijken e.d. Echter een 5D mark IV is primair bedoeld voor de Pro en semi Pro een werkpaard (build like a tank) dat heel blijft in zware omstandigheden. In alle hectiek die bij sommige takken van fotografie kan ontstaan kan het wel eens gebeuren dat hij ergens tegen aanstoot of valt. Je moet dat ding weer beet kunnen pakken en verder kunnen. Een afgebroken scherm omdat je even niet zorgvuldig genoeg was en hem liet vallen stoten of dat je struikelde zou heel onhandig zijn. En niet iedereen heeft geld voor 2 of meerdere 5D IV's om er 1 op reserve te hebben of domweg geen mogelijkheid om reserve mee te nemen omdat je minimaal bepakt moet zijn.

Daarom proberen ze de XD reeks robuust te houden zonder klap schermen. Als je dat perse wil is er de xxD en xxxD. En een 80D is nu een geweldig alternatief als reserve body.

En nu straks per Wifi of NFC en de APP bieden ze een alternatief. Voor de 7D mark II komt een adapter en firmware update waardoor je naar verwachting ook via de APP kan. Echter zou deze update niet alleen voor de 7D2 zijn. Mogelijk ook dus voor de 5D3 volgens de geruchten gaat hij in het SD kaart slot en daar heeft de 5D3 ook ondersteuning voor WIFI en zou je die na firmware update hopelijk via app kunnen bedienen.

Het is een keuze. Voor de Pro's met meerdere geregisterde Pro body's en L lenzen is er een gratis onderhoudsprogramma. Ik denk dat die het erg druk krijgen als ze deze body's voorzien van klapscherm.

[Reactie gewijzigd door vavoem op 18 augustus 2016 10:02]

Inmiddels is de lijst verder aangevuld.

http://www.canonrumors.co...images-of-eos-5d-mark-iv/

Specifications: (Google translated)
30.4mp
7fps
150,000 actuation rating for shutter
DIGIC 6+
100% viewfinder
Magnification: 0.71
LCD: 3.2 inches 1.62 million dot touch panel LCD tone adjustment (warm / standard / cool1 / cool2)

Dual Pixel RAW: record one normal RAW file as well as a Dual Pixel RAW file. You can then use Canon’s Digital Photo Professional and have access to three new post processing techniques listed below: Image Micro-adjustment: by using the depth information, fine adjustment enables the position of the maximum sharpness and resolution
Bokeh Shift: to change the position of the previous blur (original: re-positions the viewpoint of foreground bokeh for a more pleasing result)
Ghosting Reduction: reduces the ghost and flare

New noise reduction algorithm
61 point AF, 41 crosstype
-3ev (-4ev in live view)
150,000-pixel RGB + IR metering sensor. 252 zone photometry
EOS iSA system
EOS iTR system
Anti-flicker
ISO 100-102400 (extended sensitivity)
24/30fps @ 4K
60fps @ 1080
120fps @ 720
4:2:2
8bit 500mbps MJPEG
Full HD: ALL-I (For editing / I-only), IPB (Standard), IPB (Light)
HD: ALL-I (I-only)
RAW file size RAW: 6270 x 4480 about 36.8MB (A few have noted aspect ratio is wrong, 6720×4480 perhaps?)
DPRAW: 6270 x 4480 about 66.9MB (A few have noted aspect ratio is wrong, 6720×4480 perhaps?)
M-RAW: 5040 x 3360 about 27.7MB
S-RAW: 3360 x 2240 about 18.9MB

New Picture Style “Fine Detail”
Dust and weathersealed
8.8mp still from 4K video
Time-lapse movie
Electronic Level, 2 axis
Mirror vibration control system (MVCS)
Built-in interval timer and valve timer
GPS built-in
Wi-Fi
FTP · FTPS can be transferred wirelessly also only in the body
NFC
SD / SDHC / SDXC and CompactFlash TypeII
USB 3.0, HDMI, microphone
Battery: LP-E6N / LP-E6
900 shot battery life (approx)
Size X 116.4Mm X 150.7Mm 75.9Mm
Weight 890g (1.96lbs)

Read more: http://www.canonrumors.co...5d-mark-iv/#ixzz4HuXpU4FP

[Reactie gewijzigd door vavoem op 20 augustus 2016 23:39]

Het is idd een pro camera echter steeds meer consumenten kopen semi pro en pro camera's om ze toch als consument te gebruiken.

Kijk je dan naar de specs van sommige ander merken, neem sony dan zijn die heel hard op weg canon voorbij te vliegen.

Canon kan er voor kiezen alleen de pro markt te willen bedienen maar de vraag is dan of ze daar over 10 jaar nog van kunnen leven. Tegen die tijd zijn ze waarschijnlijk links en rechts ingehaald door andere merken.

Ze leven nu nog van het feit dat veel gebruikers een vracht aan lenzen hebben die nu eenmaal bij een canon camera horen en die niet snel overboord gooien voor een ander merk.

zie het ook zo wat nu pro is, is over 15 jaar consument. Neem als voorbeeld video camera. 15 jaar geleden groot verschil tussen pro en consument. Nu is dat verschil heel klein en heb je als consument als bijna pro kwaliteit. Met fotocamera's begint dat verschil ook steeds kleiner te worden.
De D750 heeft ook een kantelbaar scherm, ik denk dat het meer te maken heeft met het feit dat ze dan drastische wijzigingen moeten doen aan het design van de body, de weathersealing, ... Maw. het kost wat en veel klanten gaan ze er niet mee winnen/verliezen.
In de handleiding van de D750 staat echter een duidelijke waarschuwing m.b.t. de stevigheid en weerbestendigheid van dat scherm. En dat de D810 dan weer geen kantelbaar scherm heeft, zegt ook wel wat. Canon heeft bij de 5D een andere keuze gemaakt dan Nikon, maar zeker geen slechtere keuze. Het is maar net waar je je camera voor gebruikt.
Nfc is alleen maar om gemakkelijk te koppelen. Je kan er echt niet veel data mee transporteren. Daarvoor wordt gewoon wifi gebruikt.
Zelfs de nieuwste bluetooth standaard gebruikt eigenlijk wifi om de hoogste snelheid te kunnen halen.
NFC is ook niet voor veel data maar om je telefoon met remote app te gebruiken😀 Bijv als los liveview scherm (lage res) of om remote te ontspannen en in te stellen.
Ja, alles is mogelijk. Een scherm is helemaal niet nodig op een camera, er is 100 jaar zonder zo'n ding gefotografeert. Maar dat wil niet zeggen dat een flink aantal mensen het wél handig vinden.
Mijn eerste digitale cam had zo'n scherm en ik vond dat enorm handig. Later, met de DSLR's heb ik semi pro geschoten en op de 1D was dat eigenlijk het enige dat ik min of meer miste. Het is niet zo dat ik niets kan zonder kantelscherm, maar het maakt het leven makkelijker.

Wat doelgroep betekent weet ik niet. Ik zou niet weten of de doelgroep van de 5D zoiets niet waardeert. Zoals ik al zei: fotografen zijn behoorlijk conservatief, dat merkte je al toen de digitale camera zijn intrede deed. Waarom een kantelscherm niet 'nodig' zou zijn ontgaat me dus. Je kunt in de auto ook zonder centrale vergrendeling, airco, rem- en stuurbekrachtiging...maar het is best handy om te hebben.

Maar goed, we hoeven er niet eeuwig over te halen en trekken. Ik vind het handig, jij niet. Klaar...
De 5D is altijd meer gericht geweest op studiofotografie dan op actie. Ook altijd enigszins beperkt geweest om de 1D z'n marktruimte te geven. Vroeger was dat op snelheid en focusmogelijkheden, tegenwoordig misschien op dit soort dingen.
Vrij veel als je als fotograaf bijvoorbeeld ook macroshots wil maken buiten.

De doelgroep zal idd mensen zijn die al zeer lange tijd vast zitten in het Canon ecosysteem. Dat is gevaarlijk voor de continuïteit. Komende generaties zullen minder snel voor Canon kiezen.
Hoeveel beroeps fotografen doen heel veel macro tov. de groep die deze camera gebruikt voor 'gewoon' werk.

Afgelopen week mijn oudje, de 5DII, nog erg intensief gebruikt. Weer positief verrast hoe robuust dat ding is in pittige omstandigheden. Zo'n klapscherm maakt de camera alleen maar dikker en kan kapot gaan.

Niet dat het me niet handig lijkt maar heb liever een dijk van een camera die consistent als een trein werkt dan allerlei technische snufjes.
Sorry maar er is geen enkel excuus om geen klapscherm te leveren, het is geen rocket science. Het stelt iedereen in staat, of je nu amateur of pro bent, diverser om te gaan met standpunten en dus creativiteit. Zelfs wanneer je dat echt niet nodig meent te hebben, is er niets op tegen. Het is een klapscherm, het bestaat al 30 jaar op iedere video camera.
Hoe veel professionele camera's hebben een klapscherm? Ik ben buitengewoon blij dat mijn 5DII niet dit soort gekkigheden heeft om de consument te pleasen. Hoe je het wend of keert; een extra scharnier zal altijd een grotere kans op ellende opleveren.

Heb daarnaast ook de functionaliteit nog nooit gemist.
"Hoe veel professionele camera's hebben een klapscherm?"

Heel veel, en dat is precies mijn ergernis. Een andere ergernis is het ontbreken van ingebouwde GPS.

Van een klapscherm die je niet gebruikt heb je geen last. Je hebt geen last van een scharnier, dat is paranoia. Het is al 30 jaar een bewezen concept en wordt gewoon op instap DSLRs geleverd die tig jaren meegaan.
Dat gaat hij nu wel krijgen net als de 7D2. De reden dat ze dit niet hadden was dat ze geen concessies wilden doen aan de robuustheid van de camera. Daar hebben ze sinds de 7D2 een oplossing voor dus gaat dat zijn weg vinden naar de modellen die nu vervangen worden.

Ook GPS staat op de lijst van de specs die gelekt zijn. 25 aug weten we meer dan word hij gelanceerd naar verluid. Eerst werd gesproken over de 27ste. Best kans dat wij het pas een dag later weten i.v.m. tijd verschil.
Mooi, dat is goed nieuws. Ik zit overigens in het Nikon systeem dus ik hoop dat de trend doorzet.
Bij 5D denk ik veelal aan "studiowerk op locatie", "landschap fotografie", "(product) stillevens", "high-end reiscam".

Dingen waarbij net als in de 7D je cam nogal wat te voorduren krijgt.

Maar erger aan een uitklap scherm, is dat ze meetrillen met beweging. Ooit een vergelijking gemaakt met een uitklapschermpje op een body en zonder bij lange sluitertijden?

Voor de keren dat je het wel nodig hebt en aan het experimenteren bent, is wifi-direct of desnoods bleutooth naar een smartphone veel prettiger. En het compromiteert je weather seal tenminste niet.
De 5D is mateloos populair onder reportage fotograven of het nu is voor nieuws of een trouw reportage. Vaak hebben pro fotograven meerdere 5D's en daarnaast vaak de 1D serie er boven of een backup in de reeks er onder.
Het maakt je camera een stuk minder robuust en dat is dus wel een reden om het niet te doen ;)
Het excuus van een uitklapbaarschermpje dat minder robuust is gaat allang niet meer op: https://youtu.be/87yGmD71nyA?t=380

meer dan dit is niet nodig
Dat is jou mening, ik en canon in dit geval dus ook denken daar anders over, ik blijf erbij dat extra openingen en scharniertjes de camera een stuk minder robuust maken, hier kan heel makkelijk zand en stof tussen komen bv, maar dat is mijn mening dus vind het prima dat het er niet op zit.
Ik ben geen beroepsfotograaf en ik koop een 80d waar wel een uitklapbaar scherm op zit. Heb je wel al eens een beroepsfotograaf gezien? Die sleuren nogal met hun camera's en elk zwak plekje is niet gewenst. Ik kan je zeggen dat ik altijd wat schrik heb dat als ik met die 80d op stap ben dat het scherm zou kunnen breken, zeker als er een grotere lens op zit.
Dikker? Er zijn veel kleinere camera's met klapscherm. Die vlieger gaat dus niet op. Alles kan kapot gaan, maar een klapscherm is bewezen technologie. Al een kleine 10 jaar passen andere fabrikanten het toe ook op professionele modellen zonder problemen. Daarnaast kan je het scherm naar binnen klappen wat juist de robuustheid van een camera kan verhogen.

Canon is echt niet de enige die camera's maakt die consistent en als een trein werken.
Macro's gaan prima met een traditionele SLR met OVF. Daar bestaan al jaren hoekzoekers voor.
Canon doet daar wel degelijk aan mee; getuige bijvoorbeeld de 80D.

Alleen de professionele bodies hebben het (nog) niet. Ik zou het zelf erg handig vinden dus vindt het wel jammer, maar ok, prima. Ik gebruik het ding voor mijn werk en vind het ook niet erg even op de grond te liggen voor een low level shot ;). Moet zeggen dat je door de viewfinder heen kijkend bij snelle actie wel snellere foto's kan maken dan door op een schermpje te kijken (laat staan als er bijvoorbeeld felle zon is, dan zie je op zo'n scherm weinig), maar macro opnames bijvoorbeeld en landschappen is een ander geval, of shots boven je hoofd. Nou ja, we komen er wel over heen.
Canon en vernieuwing? Als je vernieuwing zoekt kan je beter bij zo'n beetje elk ander merk kijken. Canon is oer conservatief.
Zoals (welk merk)?
Sony, eigenlijk elk merk met mirrorless. Maar Sony is het beste voorbeeld. Bij hen lijkt het haast compulsief. En er zijn pro's en cons met beide. Wat Canon doet werkt in de regel helemaal perfect. Wat Sony doet is groundbreaking maar werkt soms net niet helemaal (4k met overheating en Rolling schutter op de a6300)

Dus wil je the latest and greatest van uit een technisch perspectief dan is Canon de laatste jaren niet je merk. Maar wil je 100% betrouwbaar dan is Canon een geweldige keuze
Met Magic Lantern zijn de mogelijkheden toch behoorlijk "latest and greatest". Raw video, dual iso, silent shutter, geavanceerde timelapse functies, instellingen tot in de kleinste details.
Waarbij het gros van die zaken volgens mij meer betrekking hebben op filmen. Voor fotograferen heb je niet veel nodig qua instellingen. ISO, sluiter en diafragma, dan ben ik in 98% van de gevallen wel klaar.
Eens, hoewel mijn reactie was op een bericht hoe ground breaking sony is met o.a. 4k filmen.

Dual iso = fotos met bijna de volledige 14 stops dynamic range van de sensor
Silent shutter = raw foto's zonder shutter geluid.
Sony sensoren hebben dat trucje niet nodig om die 14 stops te halen.

Die hebben dat op de lage ISO's gewoon in de raw bestanden. Dat sinds de d7000 van 2010
Klopt, Sinds Sony met A7 kwam, heeft Sony eigenlijk andere merken achter zich gelaten wat prijs / functies betreft. Ik ben wel benieuwd of Canon de C-LOG beschikbaar stelt voor de 5D4, zo niet, is deze camera minder aantrekkelijk voor de videografen want de S-LOG van Sony is echt super. Ook de ingebouwde sensor stabilizer van de 2de generaties A7 cameras een killer toevoeging, het werkt ook super goed met Canon EF lenzen.

Maar goed, de A7 camera's zijn zo klein, dat we 'm op kantoor een glazen schoen van Cinderella noemen, het is mooi en het kan heel veel, maar ook zo klein dat het zo breekbaar uitziet. We gebruiken dus de 5D3 nog veel als de main workhorse.
Sony maakt mechanisch veel minder sterke behuizingen dan canon. Canon heeft veel meer ervaring met professionele fotografen en die zal wel weten waarom je een camera stevig moet maken.
Sigma bijvoorbeeld op gebied van lenzen. Je kan er al van op aan dat de Sigma 18-35 1.8 beter en goedkoper gaat zijn dan deze nieuwe Canon 16-35 2.8, terwijl de range bijna gelijk is.
Enkel is de 18-35 een APS lens en de 16-35 geoptimaliseerd voor FF, dus een scheef vergelijk. Geen idee of de Art ook perfect op FF werkt. Maar stel dat, dan is ie afgestopt mogelijk even goed (minder vignet op FF) dan de 16-35. Alleen verlies je hierdoor de winst van F1.8, een voordeel is wellicht de scherpte t.o.v. de 16-35 wijd open (beide 2.8). Dus ja, als het werkt heb je een goed punt.
Sony, Panasonic, Olympus, Pentax, Nikon en misschien ook Fuji.
Deze tabel laat een heel ander beeld zien. En dat is geen uitzondering, want in 2014, 2013, en 2012 stond Canon ook al derde achter IBM en Samsung.
Canon is wel degelijk vernieuwend. Niet alleen met nieuwe vindingen zoals DPAF, maar ook met het toepassen van nieuwe technologie. De touchscreen-interface die Canon momenteel op camera's toegepast wordt in vrijwel iedere review geprezen; hij zit veel beter in elkaar dan bij andere zogenaamd 'vernieuwende' fabrikanten.
Als je vanuit andere hoeken wil kijken EN een betere kwaliteit video wil recorden zet je er toch een extern scherm/recorder als een Atamos Ninja of zo op. Doe ik ook met de D800. Intern recorden is meestal inferieur aan een externe recorder die je aan de clean HDMI out hangt.
En ben je weer 500 euro verder en moet je weer een extra apparaat meeslepen in je al overvolle tas met lenzen, filters, accu's, etc.
Snap niet dat ze er geen kantelscherm op doen. Het is gewoon super makkelijk om de camera op de grond te leggen of laag op een statief en dan je display naar je toe te kunnen draaien.

Als ik iemand zie kruipen achter zijn camera denk ik altijd, dat is een Pro !

[Reactie gewijzigd door Treadstone op 17 augustus 2016 19:32]

Asjeblieft, geen kantelbaar scherm. De enige situatie waar het voor mij handig zou kunnen zijn is bij productfotgrafie.. Maarja, dan hangt hij al aan een laptop of pc.

Zoals ergens hierboven gesteld, het is een stuk gereedschap, voor mij voornamelijk fotografie en dan biedt een kantelbaarscherm voor mij zeer weinig meerwaarde.
Alsjeblieft wel een kantelbaar scherm.

Dat is de reden waarom ik niet overgestap ben naar een FullFrame, omdat het aanbod van kantelbare schermen bij FullFrame veel te laag is.

Kantelbare scherm is handig bij het filmen en fotograferen op vreemde hoeken bijvoorbeeld fotograferen van sterren. Wat ga je doen als je geen kantelbaar scherm hebt. Met je hoofd tussen de statiefpoten liggen? en wat als je een tas als tegengewicht hebt? dan kun je niets zien.enz
Daarnaast bij het opbergen, geen krassen op het scherm tijdens vervoer.
Als je echt goede video wil schieten hang je er toch wel een externe recorder aan.
Waarom moeilijk doen als het ook makkelijk kan.

Extra apparatuur/accessoires is extra gewicht. Nadelig bij warme oorden waar extra gewicht = extra flink zweten. En de hele setup in elkaaar zetten, verbinding synchroniseren kost onnodig tijd en handelingen. Vergeet de prijs niet van alle losse accessoires.

[Reactie gewijzigd door solidous op 18 augustus 2016 22:08]

Omdat je soms het beste uit je gear moet halen. Waarom makkelijk doen als het beter kan. Maar dat zal wel een persoonlijk dingetje zijn :)
Dan zeg precies wat ik vind. Een kantelbaar scherm biedt meer voordelen dan nadelen, dus je haalt meer uit je gear.
Of een kantelbaar scherm meer voordelen dan nadelen biedt, hangt van de fotograaf af. Je kan niet zomaar alle fotografen op één hoop gooien. Daarom past Canon zo'n scherm op het ene toestel wel toe, en op het andere niet.
Dat probeer ik dus de hele tijd duidelijk te maken. Er is meer dan zat aanbod van FullFrames met vast scherm. Gun anderen zoals ik ook een plezier met een kantelbaar scherm in een FullFrame. Wij zijn degene die meer profijt hebben met een kantelbaar scherm.

Is dat echt zo veel gevraagd? Waarom zo stug een monopolist worden met vast scherm op een FullFrame? Kom op zeg.
Dus in een nichemarkt wil je een nog een extra onderverdeling aanbrengen door extra modellen met kantelbaar scherm aan te bieden. Je loopt constant te zeuren over de extra kosten van accessoires. Ook hier lul je jezelf vast.
Semi kantelbaar scherm en een sensor die de canon 5D mark3 in lichtgevoeligheid verslaat:
Nikon D750
http://petapixel.com/2014...on-youve-created-monster/
Bekijk even dat stukje over: Extreme Sensor Test: 5 Stop Under Exposure
Daar heb ik ook naar gekeken, semi kantelbaar klinkt als iemand blij maken met een dooie mus. Wat mij betreft kunnen ze net zo goed vast maken, dus volledig kantelbaar of niet.

Een ander alternatief is de Sony Alpha 99
pricewatch: Sony A SLT-A99V Zwart
Nadeel geen interne flitser en scharnier zit onderaan en dat zicht wordt geblokkeerd door het stafief. Ook lekker onhandig. En inmiddels ook alweer 3,5 jaar oud.
Zie mijn reactie op Kram Nelook
Ik wijs je alleen maar op het bestaan ervan, want jouw zin "Wat ga je doen als je geen kantelbaar scherm hebt. Met je hoofd tussen de statiefpoten liggen?" laat duidelijk zien dat je daar niet van op de hoogte was. En als je je zo druk maakt om zweet, dan kan ik je geruststellen. Een OVF met hoekzoeker zuigt je batterij niet leeg, een scherm wel. Die hoekzoeker weegt net zoveel als een paar batterijtjes die je door die hoekzoeker thuis kunt laten.
Tuurlijk weet ik van de lapmiddelen, dat heb ik in de reactie tegen Kram Nelook gezet, namelijk "extra accessoires". Ik weet ook dat er externe live view vensters zijn. Mijn canon kan zelfs wireless verbinden met een smartphone en dat scherm als live view gebruiken en bedienen. Vreet wel veel batterij en lag/vertraging. En ik heb niet meer dan 2 handen om alles vast te houden.

Een hoekzoeker kost geld en moet kwalitatief ook goede lenzen, spiegel, mechaniek enz. hebben. Anders krijg je een vertekend beeld zoals lachspiegels/vervormingen of je focust verkeerd waardoor je slechte eindresultaten hebt. Lichtsterkte verkeerd inschatten enz.

Daarom zeg ik ook waarom moeilijk doen als het makkelijk kan, daarnaast snap ik het verzet niet tegen een kantelbare scherm.
Waarom stel je die vraag dan als je de 'lapmiddelen' kent?

De hoekzoekers van de bekende merken (zoals de afgebeelde Canon) zijn van uitstekende kwaliteit. Scherpstellen gebeurt nog steeds op het matglas in de OVF, en de hoekzoeker heeft geen enkele invloed op de lichtmeting. Weer drie opmerkingen waaruit blijkt dat je er NIET bekend mee bent.

Overigens verzet ik me helemaal niet tegen kantelbare schermen, maar ze hebben wel degelijk ook nadelen (naast de bekende voordelen). Dat jij dat niet snapt zou ook wel eens aan jezelf kunnen liggen.
Jij bent degene die het niet snapt, mijn standpunt is: ik wil zo min mogelijk lapmiddelen gebruiken als dat niet nodig is.

En de nadelen die ik opnoem van een hoekzoeker is met betrekking tot goedkope merken. Als je een canon neemt dan ben je al gauw 200,- Euro extra kwijt. Ik heb nergens gezegd dat ik aan de kwaliteit van canon twijfel. De negatieve punten heb ik enkel genoemd zodat niemand met een goedkope b-merk aan komt zetten in de zin van dat is ook een hoekzoeker.
Met kwaliteit of lichtverlies bedoel ik het inschatten van wat je optisch ziet en niet zozeer wat de camera registreert. Als je bijvoorbeeld door de zoeker ziet dat het donker is, dan ga je de ISO verhogen terwijl het eigenlijk niet nodig is en dat resulteert tot het maken van "slechte" foto's.

Ik heb niet gezegd dat er geen nadelen zijn van een kantelbaar scherm. Ik zeg een kantelbaar scherm heeft meer voordelen dan nadelen.
De Canon Angle Finder kost 189 euro, ten opzichte van welke hoekzoeker ben je dan 200 euro EXTRA kwijt?
Door de zoeker zie je precies dezelfde info over ISO, sluitertijd en diafragma. Dat je door de hoekzoeker zou besluiten om een hogere gevoeligheid te kiezen toont WEER aan dat je niet weet waar je over praat. Hou eens op met dat slappe gelul om je hieruit te redden, dat gaat echt niet werken.
resistance is futile :D
De versie 2 van de 24-105 was te verwachten. Al had ik stiekem gehoopt op een f2.8 variant.
Zou zeker niet verkeerd zijn, maar dat is een andere markt qua prijs, plus stuk duurder om te maken, daarmee zouden ze een grote afzetmarkt uitsluiten met minder omzet.
Ben ook wel bijzonder geïnteresseerd in het dynamisch bereik van de sensor die in deze camera gebruikt zal worden. Want dat vind ik van mijn Mark II toch nog steeds wel een zwakker punt als ik het vergelijk met Nikon gebruikers om mij heen.
Er gaan geruchten dat een een soortgelijke sensor krijgt als in de nieuwe 1DX, en die presteerd zeer goed. (kan goed meekomen met de concurentie)
Geen baanbrekende vernieuwingen, maar gewoon een solide camera.
Wil je klapscherpjes en verlichte knopjes, kun je beter voor de Pentax k1 gaan.
Canon is erg conservatief betreft de lay-out van zijn 5d maar hou er rekening mee dat een flink deel van de kopers mensen zijn die deze pakken als de 5d Mark 2 of 3 tot op de draad versleten is. Die nemen hem vast en zijn er direct mee weg.

en laten we eerlijk zijn de 5d is een oerdegelijk apparaat met een erg goed doordachte lay-out. Van mij mogen ze hem over 20 jaar nog steeds zo maken. Topmachientje.
inderdaad; mijn 5d3's hebben gezamelijk nu ruim 350.000 kliks op de teller en zitten vol deuken en butsen. Heb er dan ook wel 4,5 jaar mijn brood mee verdiend. Ik sta gelukkig al op een lijstje bij een dealer voor 2x 5D IV zodra ze die in het systeem kunnen pre-orderen ;)
Ik had een 5d (1e gen) met een 24-70 2.8 en 70-200 2.8 en dit 2 jaar geleden helaas moeten verkopen. Nu er weer wat ruimte was, zocht ik een camera binnen budget en 1 enkel objectief. Mijn keuze is op de 80D met 18-135 gevallen en vergeleken met de fullframe van inmiddels al heel oud valt het beeld qua scherpte en ruis nog altijd iets tegen.

Dit is te verhelpen maar het blijft extra werk. Inmiddels "loop ik wat achter" en komt hier de 5D Mark IV al bijna uit. Ik kan mij zo voorstellen dat het nog steeds een geweldige camera met verbluffend goede prestaties is. Ondanks dat Canon technisch niet het laatste van het laatste gebruikt, er altijd pro's en con's zullen zijn en je altijd mensen hebt die voor een ander merk veel warmer lopen, ben ik vooralsnog (na 12 jaar) tevreden met Canon.

Ja de 80D had net ff wat scherper gemogen, maar het is een hobby en moet ook leuk blijven voor de portemonnee.

Ik kijk uit naar de reviews.
Ben je echt serieus over dat de 80D scherpte tegen valt?
Heb je wel eens een andere lens getest inplaats van de kit-lens (canon-ef-s-18-135mm-f-35-56-is-stm) ?
Bijvoorbeeld de Canon EF 50mm f/1.4 USM.

[Reactie gewijzigd door 7th op 18 augustus 2016 11:07]

Hoewel het er wellicht nog eens van komt, hou ik het vooralsnog bij de kitlens: vanwege budget en om de reden niet meer te willen sjouwen en/of constant wisselen. Ik zocht dus een allround lensje en de 18-135 is vooralsnog voldoende.

Of ik doe iets verkeerd, of de lens is slechter dan ik had gehoopt, hoe dan ook mis ik wat detail. Onlangs heb ik alle correcties vanuit de camera uitgezet en alles op neutraal ingesteld om de nabewerking volledig in de hand te hebben. Ik moet toch redelijk veel verscherping aanbrengen en dst brengt weer wat ruis met zich mee.

Maar eenmaal verscherpt en iets verkleind is het prima te doen.

Als geld wat minder had meegespeelt had ik een fullframe met 24-105 gehaald.

Tips (anders dan koop een andere lens :)) zijn natuurlijk ook welkom! Het is al een tijd geleden dat ik serieus met fotograferen bezig ben geweest. Just for fun, maar techniek (apparatuur, maar ook instellingen) en meningen / ervaringen zijn welkom ;)
Ik heb de oude 5D (1st gen) en de 5D Mark III. De Mark III is een grote stap vooruit ten opzichte van de originele 5D; vooral het autofocussysteem is veel beter dan op de originele 5D en ook dan op de Mark II, en de camera is een stuk sneller.

Het verschil tussen de Mark III en Mark IV zal minder groot zijn, maar als je de Mark IV ooit eens in handen hebt zul je zien dat het vanaf de originele 5D een veel betere camera is.
Wat zal dit wel niet gaan kosten samen met de nieuwe 24-105mm ll?
Zelf een trotse bezitter van de Mark ll met 24-105mm maar daar krijg ik nog maar een goede 1200¤ voor met geluk...
Alhoewel. De Mark lll wordt nu natuurlijk weer goedkoper 😂
Poeh, wat een geneuzel over een kantelbaar scherm. Kunnen we niet gewoon concluderen dat als je een camera met kantelbaar scherm wil, dit niet het model is?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Nintendo Switch Google Pixel Sony PlayStation VR Samsung Galaxy S8 Apple iPhone 7 Dishonored 2 Google Android 7.x Watch_Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True