Nederlanders blijven smartphones in combinatie met abonnement kopen

Nederlanders blijven smartphones aanschaffen in combinatie met een abonnement. Dat blijkt uit cijfers van onderzoeksbureau Telecompaper. Waar vier jaar geleden 49 procent van de aansluitingen een abonnement met toestel was, is dat nu 46 procent.

In diezelfde tijd is het aandeel van sim-only-abonnementen met 12 procentpunten gestegen, blijkt uit de cijfers van Telecompaper waar GSM Helpdesk als zustersite toegang toe heeft. De stijging van sim-only gaat vooral ten koste van prepaid, dat een stuk minder populair is geworden afgelopen jaren. Volgens de site komt dat vooral door de opkomst van goedkope sim-only aanbieders die abonnementen bieden met lage tarieven die per maand opzegbaar zijn.

Als veel mensen een telefoon blijven kopen in combinatie met een abonnement, heeft dat grote gevolgen voor de smartphonemarkt. De verwachting van veel mensen binnen de Nederlandse telecomindustrie was dat het aantal mensen dat telefoons bij een abonnement zouden kopen snel zou afnemen. Daardoor zouden de verkopen van goedkopere smartphones aantrekken ten koste van duurdere modellen. De koop op afbetaling van toestellen die mensen aanschaffen in combinatie met een abonnement maakt duurdere toestellen bereikbaar voor veel mensen, omdat ze het aanschafbedrag van soms tot boven 800 euro niet in een keer op tafel hoeven te leggen.

De cijfers komen uit het Telecompaper Consumer Panel, een panel van consumenten dat op regelmatige basis vragen beantwoordt over hun abonnement en telefoon.

Door Arnoud Wokke

Redacteur Tweakers

17-08-2016 • 17:35

225

Reacties (225)

225
218
173
2
0
31
Wijzig sortering
Is het niet relevant om te vragen waarom GSM-paper een verandering had verwacht in de trend dat mensen een smartphone + abbo blijven kopen? Welke grote, invloedrijke gebeurtenissen zijn er voor Q1 en Q2 2016 geweest die een trendbreuk kunnen veroorzaken? Daar schrijft GSMpaper niks over. En logisch ook: er is niets om te schrijven.

Een trendbreuk is wel te verwachten wanneer straks de providers hun telefoons (>250 euro) moeten verkopen met kredietcheck. De verwachting is dat dit vanaf 1 december 2016 verplicht gaat zijn. Daarna zou je - in theorie- een trendbreuk van jewelste moeten kunnen zien: minder dure telefoons met abonnementen. Daarvoor is een heftige stijging te verwachten, wanneer alle providers t/m 30 november 2016 "verleng nu zonder BKR" acties gaan houden.
Interessante link.

Als dit idd gewoon zo doorgaat, zie ik ook wel een kentering in de verkoop van dure toestellen in het straatbeeld.
Als iedereen straks moet aantonen financieel draadkrachtig te zijn voor een abbo+dure telefoon, is het bij veel gezinnen niet meer vanzelfsprekend dat het hele gezin maar een dure iPhone of Samsung heeft.

Of per toestel, afhankelijk van de abbo, het restbedrag in een keer moeten afbetalen.
Voor een hoop mensen wordt dat even slikken denk ik zo....
Neem aan als je jezelf niet noemt dat je niet onder die uitzonderingen valt :)
Wat is nou eigenlijk over het algemeen voordeliger?
Een toestel met abbonement kopen of toestel los kopen en sim only?
Wisselt echt heel erg per provider/toestel. Het is echter wel vrij simpel uit te rekenen.
Vooral je gebruiksgedrag is van invloed. Abonnementen die voordelig zijn met toestel, hebben vaak behoorlijk wat belminuten en MB's. Als je een andere balans in je abonnement wilt of überhaupt weinig verbruikt, moet je alsnog veel geld bijbetalen. Of je houdt belminuten over waar je wel voor betaald hebt.
Dit terwijl je een sim-only abonnement of prepaid precies zo samen kunt stellen zoals jij wilt, en bij veel providers ook nog maandelijks kunt veranderen. Is een jaar later een andere provider goedkoper? Stap je gewoon over. Toestel heb je toch al.

Volgens mij verkijken veel mensen zich hier ook flink op. Het abonnement met telefoon kan op papier best heel voordelig zijn, maar als het niet bij je verbruik past betaal je alsnog véél te veel.

[Reactie gewijzigd door mcDavid op 24 juli 2024 19:07]

Hier sluit ik mij bij aan. Ik zit nu met een abonnement welke ik heb afgesloten bij een iPad waarvan ik de looptijd van twee jaar aan het uitzitten ben. Ik heb nu wel spijt dat ik elke maand €43 aftik (valt nog mee opzich) voor iets dat ik niet meer nodig heb (10GB). Althans, op dit moment. Daarom wil ik graag flexibel zijn en daar ben ik al mee begonnen. Inmiddels heb ik mijn normale nummer omgezet in prepaid en zit die in een andere telefoon. Het iPad 10GB abo zit in mijn iPhone en mijn iPad heeft nu prepaid. Snap je hem nog? Nog een paar maanden dan zet ik alles over op maandelijkse sim only abo's icm prepaid voor devices die af en toe internet nodig hebben.
Kun je de MB's niet verlagen of verhogen tijdens je abonnementsperiode?

zelf zit ik bij t-mobile en is dat wel mogelijk!
In principe wel, maar niet lager dan waarop ik ingestapt ben. En laat ik nou net het duurste abo hebben genomen omdat dat voor mij voordeliger was, namelijk Hi/KPN (2014) 10GB + Spotify icm met wat ik moest bijbetalen voor de iPad. Aangezien ik ook na dit abo muziek wil luisteren, zie ik die €10 die ik nu bespaar als een voordeeljte, en zou ik ook kunnen zeggen dat dit abo mij €33 kost + €10 Spotify. Maar dat is een typisch geval van wat recht is krom lullen :p

Maar ik hoef nog maar 4 maanden hoor, en nu heb ik wel - voor mijn gebruik - zorgeloos internet. Ik hoop dat de iPhone 7 32, 128 en 256GB opslag gaat bieden. Dan koop ik de 128GB, en sla ik mijn veelbeluisterde muziek offline op. Daarnaast hoop ik dat Netflix eind dit jaar met een offline functie komt. De meerprijs van een iPhone met meer opslag valt dan in het niet bij de besparing die een goedkope databundel oplevert :)
Hier sluit ik mij bij aan. Ik zit nu met een abonnement welke ik heb afgesloten bij een iPad waarvan ik de looptijd van twee jaar aan het uitzitten ben. Ik heb nu wel spijt dat ik elke maand €43 aftik (valt nog mee opzich)
Ik vind 43 euro behoorlijk wat geld voor een mobiel abonnement. Ik betaal daar nog niet eens de helft van.
Klopt, maar aangezien in dat bedrag ook de financiering van de iPad zit, valt dat nog relatief mee als je ziet wat voor abo je tegenwoordig moet nemen tegenwoordig om een Apple product erbij te krijgen. Dan ga je al gauw richting de €60. Die dingen vallen altijd in de A categorie en dan betaal je het meeste.

Maar zoals ik al zei vind ik het nu ook veel geld omdat ik nu betaal voor iets wat ik momenteel niet nodig heb. Dat is iets wat ik 1,5 jaar geleden niet kon voorspellen. Mijn abo kan niet omlaag omdat ik al het hoogste aantal GB heb. Had ik een lager abo genomen, dan kreeg ik geen Spotify en moest ik weer meer bijbetalen voor de iPad. Vandaar.

Daarom ben ik tegenstander geworden van abonnementen (op jaarbasis). Tele2 heeft het bijvoorbeeld goed begrepen met goedkope 4g maandabonnementen. Dat wil ik.
Tenzij spotify iets was wat je graag wou, is dat wel typisch een lokkertje. Misschien niet voor u hoor.

Je zou dan wel meer moeten bijbetalen voor de ipad, maar je betaalt ook minder abbo.
KPN doet dit onder andere https://www.kpn.com/mobiel/abonnementskosten.htm

Naast dat het bedrag dat je moet bijbetalen verschilt tussen toestellen, wordt je ook verschillend ingedeeld in categorie. Dus een Huawei P9 kost bij een tweejarig abo met 5GB data en onbeperkt bellen €49 p/mnd en is 'gratis'.
Hetzelfde abo, maar dan met een Galaxy S7 of iPhone 6s, kost €59 p/mnd en dan betaal je respectievelijk €29 en (toevallig ook) €29 bij.

Dat maakt het vergelijken al lastig he, dat je voor hetzelfde abonnement andere maandbedragen hebt omdat je voor een bepaald toestel kiest, waar je bij de high end telefoons ook nog veel moet bijbetalen. Nu lijkt €29 niet veel, maar als een iPhone net is gereleased betaal je al gauw €200 bij voor alleen al het instapmodel.
Klopt, kwestie van goed zoeken naar de juiste abonnement.

Zo heb ik een LG G3 die destijds €299 euro kostte met een Telfort abonnement genomen met onbeperkt SMS en geen data (bewust gedaan, zie onder).

Ik betaal 2 jaar lang 11 euro per maand en ik moest 10 euro bijbetalen voor de toestel, dat is dus €274 na 2 jaar, goedkoper dan een losse G3 destijds met nog een abonnement erbij.

Maar waarom geen data erbij? Ik zou op deze manier niet alleen goedkoper uitkomen maar ook flexibeler, ik kan nu data iedere maand uit en aan zetten indien nodig, als ik dat met het abonnement mee nam zou ik eraan vast zitten, nu zit ik alleen aan de 300 minuten en onbeperkt SMS vast, en die 10 voor de toestel betalen in dat ge al verdient zichzelf snel terug, met 1gb data zou het mij dan 18 euro per maand kosten maar ik zou het bedrag achteraf niet kunnen verlagen naar 11 euro.

Je kan altijd ergens een goede deal vinden, kwestie van zoeken zo had een kennis vorig jaar een abonnement met Moto G 2nd genomen voor 1 jaar voor 14 euro per maand met 150 minuten/sms en 500mb data zonder bijbetaling, ook een prima deal achteraf, zeker met een toestel erbij.

[Reactie gewijzigd door Mizgala28 op 24 juli 2024 19:07]

Dat verschilt volgens mij per toestel of abonnement. In mijn geval was het op de totale kosten ongeveer 200 euro GOEDKOPER om het toestel (de S7 Edge) met een 2 jarig abonnement af te nemen, in plaats van toestel los en SIM-Only verlengen. Kun je overigens vrij eenvoudig uitrekenen in een mooi Excel overzichtje. Gewoon even 24x Sim-Only + toestelprijs vergelijken met een abonnement voor 24x en dan abonnementskosten (incl toestel). Evnetueel kortingen etc eraf....dan komt er een totaal bedrag uit.
In mijn geval:

Iphone 6 met 2 jarig Vodafone abbo van 50 euro per maand; 1000 MB, 300 belminuten en sms'jes.

Ik ga switchen naar Ziggo, 15 euro per maand; 1500 MB, 500 belminuten en sms'jes. Plus: elke maand opzegbaar en Vodafone netwerk.

24 x 50 = 1200 euro
24 x 15 = 360 euro

Verschil van 840 euro.

Kan je prima een nieuw toestel voor kopen, en je gaat er tevens 500 MB en 200 belminuten op vooruit, en elke maand opzegbaar, en op hetzelfde netwerk.

Voor 5 euro meer heb je zelfs 3000 MB en 700 belminuten bij Ziggo.

Mijn keuze heb ik wel gemaakt.
50 euro vind ik wel duur voor wat je er terug krijgt. Ik betaal 54 euro per maand voor 7 GB data, onbeperkt bellen en smsen met een Galaxy S7 Edge (vergelijkbaar qua prijs met de iPhone 6) bij Vodafone ook. Als je binnen dezelfde provider blijft (dus met toestel of sim only) is het vaak goedkoper om het toestel bij het abo te doen.

Moet je trouwens al Ziggo klant zijn om Ziggo mobiel te nemen?

[Reactie gewijzigd door RebelwaClue op 24 juli 2024 19:07]

Nee moet niet, maar je krijgt wel korting op het maandtarief als je al Ziggo kabelklant bent.
Je hoeft geen klant te wezen, als je dat wel bent scheelt het je 5 euro per maand. Wellicht ga ik een zakelijke sim only doen bij Ziggo, is weer iets meer voor hetzelfde geld.
Dit staat op de website van ziggo:
* Ziggo Mobiel is alleen beschikbaar voor klanten van Ziggo. Zeg je in de toekomst je vaste diensten op dan kun je Ziggo Mobiel behouden, maar dan vervalt de korting van € 5 p.m. en de extra data.
Nee want het product is niet afhankelijk van het andere.
Qua marketing is het wel een vorm van.
Dan heb je gewoon niet een erg scherp abonnement. Ik heb een s7 met 4gb en onbeperkt bellen voor 37 euro per maand (gehaald op de dag dat ie uit kwam). moest 23 euro aftikken bij afsluiten van het abo scheelde 2 euro / maand. Het is een kwestie van goed uitzoeken waar het het goedkoopste is en vooral kijken ook bij retailers etc (mijn abo was bij coolblue bijvoorbeeld net iets goedkoper dan bij tele2 zelf waar ik wel een abonnement heb).

Uiteindelijk omgerekend heb ik ongeveer 400 euro betaald voor mijn galaxy s7, vond ik een goeie deal.

Heb ook een aantal jaren geleden een sony xperia S gehad bij een 1jarig abo (gratis). Totale kosten van het abonnement waren lager dan het lost aandschaffen van de telefoon =))

[Reactie gewijzigd door Sokkeh op 24 juli 2024 19:07]

Ik heb veel geïnformeerd 2 jaar geleden, veel beter kon ik niet krijgen met de nieuwe iPhone 6 die net uit was. Sowieso moet ik zeggen dat abbo's met een nieuwe iPhone toch wel duurder zijn dan een vergelijkbare Samsung. Dat is wel jammer. Dus ik blijf voorlopig bij mijn iPhone 6, of ik koop straks de iPhone 7 los (en dan gelijk zakelijk)
De restwaarde van een iPhone is natuurlijk ook hoger.
Klopt, maar toch wordt de Samsung als voorbeeld aangehaald bij een goedkoper abonnement. Terwijl een iPhone 6S abonnement nog steeds vrij duur is; om een voorbeeld te schetsen.
Dat is een leuke bijkomstigheid, maar het heeft natuurlijk niets met de abonnemenstprijs te maken.
de prijs van Samsungs dalen ook veel sneller dan die van iPhones
Niet alleen Samsung. Ooit kocht ik de HTC One M7 toen ie net nieuw was. 650 euro. Anderhalve maand later was de nieuwprijs ineens net onder de 500 euro, dat is dan wel zuur.
Ik zou zeker een los toestel doen.

Met de 6 plus waren abonnementen schreeuwend duur (tegen de €80 in de maand en dan moest je als nog €200 bijbetalen voor 128GB).

Dan hab je een mager abonnementje met 8GB internet en 500 minuten/sms ofzo. Ik ben toen maar bij mijn huidige sim only gebleven met een los toestel. Achteraf geen spijt van gehad. Toestel werkt nog prima en betaal nu "slechts" €32 voor 24Gb internet onbeperkt bellen en smsen. Das wel ff wat anders dan €80.
Er is idd een tijd geweest dat losse toestellen duurder waren dan de totale abonnementskosten maar dat is tegenwoordig wel voorbij.

Als je gebruiksverdrag aansluit bij een toestel-abonnement kun je inderdaad nog steeds leuk voordeel mee hebben. Voor mij persoonlijk geldt dat niet. Ik bel max. 100 minuten per maand en mijn dataverbruik is minder dan 1GB. Met zo'n abonnement moet je alsnog heel veel bijbetalen voor het toestel. Of ik zou een te groot abonnement moeten nemen, wat natuurlijk ook zonde is.

Voor mij is sim-only veel voordeliger. Plus dat ik de vrijheid heb om iedere maand mijn bundels te wijzigen, en kan overstappen wanneer ik maar wil (mocht een andere provider goedkoper zijn).

Daar komt nog eens bij dat ik door zelf het toestel te kopen, alle vrijheid had. De Oneplus 3 die ik begin deze maand besteld heb, is überhaupt niet icm een abonnement te krijgen.

Nu heb ik dus een nieuw toptoestel voor 400 euro, plus alle vrijheden van mijn sim-only abonnement. Met een toestel-abonnement had ik ten eerste een veel duurder toestel (vergelijkbare toestellen zijn zo 600-700 euro) moeten uitzoeken, en had ik daar op zijn best een paar tientjes korting gekregen of zelfs meer moeten betalen.
sim only abbo van ben.
2 jarig: 100 bel min/sms + 1gig data voor 12 euro.
toestel erbij een lumia 640XL voor 8 euro in de maand extra.
Abbo korting van 8 euro in de maand.

Vond dat een goede deal.
Met een Windows toestel snap ik het wel :+ nee grapje.

Ik wil van dat hele '2 jaar vast' af. Gewoon kunnen switchen wanneer ik dat wil. Dan is Ziggo toch echt wel interessant. (100 belminuten is mij ook te weinig)
Ik betaal 3 euro meer per maand voor hetzelfde + 1GB extra, ook bij Ben. Dus 15 euro per maand 2 jaar lang, voor 2GB per maand vind ik prima, zeker als je dus nagaat dat daarin ook toestelkosten zitten.
Wow, zo'n abbo had ik überhaupt niet eens overwogen. Ik heb KPN, onbeperkt bellen/sms'en en 10 GB (2*5GB omdat ik ook KPN glasvezel heb) met de destijds nog vrij nieuwe Galaxy S5 voor 39 euro per maand. Eerste 6 maanden kreeg ik nog 15 euro korting ook.
Dit was 2 jaar geleden bij Vodafone de beste deal, en ik had nog een iPhone 4S, en wou toch eigelijk echt wel de iPhone 6, tsja dan toch maar. Nu gaat de iPhone 6 nog wel even mee, dus lekker naar een sim only over 2 maandjes.
Mijn Iphone 6 abbo loopt ook in mei volgend jaar af, toestel voldoet prima aan mijn eisen nog.
Dus ik ga ook lekker in ieder geval 1 jaar door met een simonly, ik heb ziggo thuis en vodafone mobiel. dus misschien is er dan al wel een leuke alles in 1 korting(Als ze samen zijn gegaan).
Die is er in feite al. Als Ziggo klant heb je 5 euro korting op je abbo.

Wellicht dat ik eind dit jaar de iPhone 7 zakelijk koop. IPhone 6 krijg je nog redelijk wat voor, scheelt toch weer ruim de helft van de aanschaf van een nieuwe.

[Reactie gewijzigd door xoniq op 24 juli 2024 19:07]

Ja echter loopt mijn Vodafone abbo nog tot mei, dus kan sowieso nog geen korting krijgen.
What die van mij loopt half oktober af (klopt ook wel had de iPhone 6 toen ie net uit was) dus ben al ruim aan 't rond kijken.
Tip, bij youfone heb je 2000Mb voor 15 euro en 4G+ op het kpn netwerk
Maandelijks opzegbaar?
Ja, dan is het 16 euro per maand
K betaal 12 euro voor 2gb en 100 bel minuten/smsjes 2 jarig contract. Geen 4G maarja wat heb je der aan heb continu H+ is snel zat voor mij!
Niet echt een eerlijke vergelijking. Je vergelijkt je oude abonnement met een nieuwe sim only. Je moet dan ook kijken naar wat een nieuw abonnement kost met een nieuw toestel.

Vodafone heeft voor €50 per maand een iPhone 6 16GB met onbeperkt bellen/sms en 5000MB data. Fors meer dus dan de 300min/sms en 1000 waarmee jij nu vergelijkt.

Het verschil per maand is €35 tussen Vodafone en Ziggo, waar je bij Vodafone een iPhone 6 bij krijgt én meer data em belminuten. Voor een eerlijke vergelijking zul je dus abonnementen moeten vergelijken waar vergelijkbare bundels bij zitten.

Als je Ziggo zou nemen voor €20 pm, heb je 3000MB en 700 minuten. De iPhone 6 16GB is nu €560 goedkoopst te vinden (pricewatch). Gemiddeld kost je dit per maand €23,33 (delen door 24). Effectief kom je dan per maand dus uit op €43,33.

Dan is de vergelijking opeens heel anders.

Vodafone onbeperkt bel/sms + 5000MB en iPhone 6 = €50 per maand.
Ziggo 700 min/sms + 3000MB en iPhone 6 = €43,33.

Dan is het verschil opeens €6 per maand, waar je bij Vodafone wel meer bel min en data krijgt. Of het nodig is, is natuurlijk een ander verhaal. Maar ik kan me goed voorstellen dat er mensen zijn die voor die €6 per maand extra liever 5000MB willen ipv 3000MB. En als die persoon thuis ook Vodafone heeft, kan die tot 3GB extra gratis erbij krijgen.

Even een vergelijking maken is zoals je ziet anders dan even snel 2 zaken berekenen. (Wat ik in mijn post hierboven ergens ook uitlegde).
Die vergelijking gaat niet op bij mij, omdat ik vast zit aan het abbo, zit ik 24 maanden vast aan de vergelijking vanaf het moment dat ik het abbo afsluit. Het is een vergelijking van bijna 2 jaar geleden waar ik nu nog aan vast zit. Dus op dit moment klopt de vergelijking voor mij wel, maar voor iemand die het nu afsluit niet. Straks met de iPhone 7 zal het wel weer een gelijkwaardige vergelijking zijn.
Anoniem: 732079 @xoniq17 augustus 2016 19:02
Dan moet je wel constant bij Ziggo blijven qua vaste diensten zoals TV/Internet etc.
Als je dat niet doet, komt er €5,- meerprijs bij als je wenst te blijven.
Ondertussen ben ik al heel wat jaren klant bij Ziggo, en onlangs zakelijk. Bevalt me uitstekend. (Uiteraard heb ik geen idee wat er gebeurt als ze in NL gefuseerd zijn met Vodafone, maar daarom is het prettig om het ook maandelijks opzegbaar te hebben)
Lekker ja Ziggo. Wij hebben een familie abbonement voor 3 personen, maar omdat ik een instelling op de website heb aangepast kunnen mijn kinderen en mijn vrouw al sinds april niet meer internetten. Mijn zoon kan daarbij ook niet bellen. Ik heb al tich keer gebeld maar het is een probleem in hun systeem en ze krijgen het er niet uit... Probleem afdeling is er ook al langere tijd mee bezig maar nog steeds geen resultaat. Ik ben nu aan het kijken voor een andere provider. Ik ben blij met hun kabelinternet maar qua mobiele telefonie... Amateurs.
Ik heb al eerder mobiel gehad bij Ziggo, maar nooit problemen gehad, vandaar dat ik gewoon weer terug ga.
Dus jij past iets aan, en zij zijn de amateurs ? :+
De Ziggowebsite biedt de mogelijk om bijvoorbeeld bellen & internet in het buitenland uit te zetten. Ik wilde geen verassingen toen wij op vakantie gingen naar het buitenland.

Dat deze niet werkt op familiecontracten stond er eerst niet bij, toen het er wel bij stond had ik de optie al gebruikt. Gebruik je deze optie op een familieabonnement dan gaat er blijkbaar iets stuk in het systeem. Dat zou snel opgelost worden maar we zijn nu 4 maanden verder en nog geen oplossing.

Dus ja, ze zijn zware amateurs op dit gebied. Zowel in het afhandelen van het probleem, als in de communicatie naar ons toe (dus gewoon geen communicatie).

Dit weekend ga ik het Ziggo familieabonnement opzeggen en 3x een abonnement nemen bij Tele2. Ben ik ook nog 4 euro goedkoper uit in de maand, en is ook maandelijks opzegbaar.
Nadat jij dat contract voor 2-jaar tekent kunnen die SIM-only's in prijs dalen of zodanig veranderen dat je met een goedkoper abonnement toe zou kunnen. Iemand met een maandelijks of 1-jarig SIM-only contract kan dan actie ondernemen, jij niet.

Nu is 200 EUR wel een erg groot verschil, en denk ik wel dat je de juiste keuze hebt gemaakt, maar bij kleinere verschillen is dat toch iets om rekening mee te houden.
Daar heb je gelijk in. Daarom is het ook een idee om een schreeuwend duur toestel (bijvoorbeeld iPhone 6S Plus 64GB of meer) bij een abbonement aan te schaffen. Dat toestel verkoop je direct en gesealed door via de V&A op Tweakers en je koopt je eigen, goedkopere, toestel naar keuze. Uiteraard het verschil met Sim-Only wel berekenen.

Ik roam veel bij Vodafone dus ik krijg al jaren ook veel korting op het toestel. En ik dreig natuurlijk bij Vodafone Loyalty dat ik vertrek naar de concurrent.

Zo heb ik een aantal keer €200 of zelfs €350 verdiend in 1x verdiend.

Mensen betalen grif voor het nieuwste toestel in de doos met slechts '€50' korting. Een keer had ik een Tweaker aan huis waarbij we samen de HTC uitpakten en een dode pixel zagen. Direct terug in de doos naar Vodafone en de nieuwe direct naar zijn huis.

Extra voordeel van deze 'truc' is dat een abbonement niet verlengen (bij Vodafone vanaf 4 maanden voor einde contract) elke maand geld 'kost', dus je moet verlengen. Door deze truc kun je dat gewoon direct doen en je eigen toestel pas vervangen op een moment naar eigen keuze, bijvoorbeeld bij de release van je favoriete toestel.

[Reactie gewijzigd door Malarky op 24 juli 2024 19:07]

Dat was vroeger zo, bij de nieuwe abonnementen stopt het deel van de toestelbetaling nu automatisch na 12 of 24 maanden en wordt het eigenlijk automatisch een sim-only.
Maar niet voor 'kortingen' die voor de looptijd worden gegeven. Soms ga je na afloop ineens fors meer betalen.
Het porbleem is alleen dat dit dus ook de reden is waarom er nu aangepaste wetgeving is doordat mensen die het eigenlijk niet kunnen betalen zo even snel €400 bij elkaar harken en dat dan direct weer uitgeven. Dit klinkt natuurlijk erg leuk, maar is het domste wat je kunt doen. Zonder de toestel subsidies betaal je het namelijk dubbel en dwars af. Voor een paar tientjes?

De toestel kortingen zijn namelijk allang geen €350 meer. En ga je dan ook €50 korting geven dan is dat helemaal niet meer handig.
Als het verschil een paar tientjes was geweest, dan had ik het ook niet gedaan hoor. Tuurlijk kan het zo zijn dat die sim-only abonnementen goedkoper worden, zo doe ik het wel met mijn energiecontract. Altijd voor max een jaar (of de prijzen moeten historisch laag zijn) en na een jaar evalueren en vaak dan overstappen :+ Heb daar hele Excelsheets voor gemaakt...
Klopt, dat had ik ook met m'n eenjarig abbo icm een LG g4. Was veel goedkoper dan de g4 los met sim only. Dusja dan weet je het wel.

Als het goed is doet m'n toestel het nog prima na een jaar en dan weer goedkoop sim only.

[Reactie gewijzigd door spokje op 24 juli 2024 19:07]

Net even naar de S7 gekeken. als je het duurste sim only abo pakt ben je bij KPN 37,5 kwijt (zonder buitenland bellen) een abo met s7 kost 69 voor hetzelfde abo. dit scheelt 31,5 per maand. over een periode van 2 jaar betaal je dus 756 euro voor je telefoon. los kost de s7 bij bel simpel 588. bij kpn betaal jij bij het duurste abo dan ook nog 30 euro bij voor je toestel. dus in dat geval is een sim only en los kopen een stuk voordeliger. Pak je straks echter de note 7 met een prijs van 850 euro, dan is dit een ander verhaal. echter zal KPN de bij betaal prijs gigantisch gaan opschroeven voor dat toestel. Je betaald bij KPN dus eigenlijk al ruim meer dan het toestel waard is en daar bovenop komt ook nog een bedrag wat je daar nog bij moet leggen.

Bij andere providers weet ik het niet eigenlijk. Ik weet wel dat KPN sinds ze Hi opgedoekt hebben belachelijk duur is geworden.
Ik heb een maand geleden gebruik gemaakt van de Mediamarkt aanbieding, ging om een T-mobile abo, 6 gb 120 minuten bellen en 250 mb in EU, voor 37 euro. Dit was inclusief een S7. Betaal je over 2 jaar dus 888 euro.
Als ik nu kijk voor een zelfde sim only, ben je al 25 euro per maand kwijt. Dat is 600 euro over 2 jaar. Voor 288 euro een S7 lijkt mij een prima deal. Natuurlijk was dit een aanbieding.
Anoniem: 612425 @Fist17 augustus 2016 23:50
En wat gebeurt er als je toestel gejat word? Juist, je betaald doodleuk 2 jaar lang te veel voor je abonnement. Bovendien moet het data gebruik binnen de EU binnenkort gelijk worden behandeld, en dan zit jij nog vast aan je abonnement. Heb niet zo lang geleden nog een Z5 Compact aangeschaft en me toen georienteerd en het viel me juist op dat een abonnement nemen niks scheelde cumulatief. Sterker nog bij menig kwam je veel duurder uit EN zit je er 2 jaar aan vast.
Nee, geef mij maar een los toestel met maandelijkse opzegbaarheid. Even duur, maar met iets meer vrijheid
Maakt niks uit, als je toestel gejat wordt ben je 'm gewoon kwijt, of je 'm nu zelf gekocht hebt of op afbetaling.
En wat als je het toestel los koopt en hij wordt gejat?
Dan zit je dus niet vast aan een abo waar je voor het toestel betaald per maand… ;) En wordt je niet 2 jaar lang aan je ongeluk herinnerd.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 612425 op 24 juli 2024 19:07]

Maakt toch niks uit? Je bent in beide gevallen ongeveer evenveel geld kwijt.
Of je bent in 1 keer een smak geld kwijt of je bent verspreid over de rest van je abonnementsduur een smak geld kwijt. In beide gevallen is het gewoon k*t.
NIet helemaal waar. Ik heb onlangs mijn abbo verlengd bij KPN waar bij ik icm toestel 170 euro goedkoper uitwas, op een toestel van 290 euro.

Ik heb namelijk de nexus 5x bij mijn abbo genomen en de toestelbundel van 5 euro per maand. Hierdoor hoefde ik 0 euro bij te betalen voor mijn toestel.

24*5=120 euro
nexus 5x 32gb nieuw = 290 euro

Dat is maar liefst een korting van 58%

Nu zeg ik niet dat het met alle telefoons zo is, want dat is niet zo. Maar als je goed zoekt kun je icm toestel een stuk goedkoper uit zijn.
Mijn abonnement met de S7 edge is 24 euro per maand duurder tov sim only bij kpn, via coolblue verlengd. 576 euro betaal ik dus voor het toestel (met de gear VR als bonus) volgens mij is de S7 edge (toen in ieder gevaluatie niet) voor die prijs te vinden.
Dat verschil laat zien dat je voor een los toestel dus teveel betaald...

Moet je eens goed over nadenken, 200 euro goedkoper... er is geen telco die gratis 24 maanden op z'n geld gaat wachten... een abbo van telefoon + dienst + rente en toch goedkoper...

Ik zou me flink genaaid voelen...
Dat klopt inderdaad, dus waarom zou je dan in hemelsnaam een los toestel (en daarbij dan Sim-Only) aanschaffen. Gaat voor de 'gratis' (en vaak goedkope) toestellen niet op natuurlijk, daar betaal je dat toestel waarschijnlijk wel een aantal keer. Maar bij de dure toestellen is het eigenlijk altijd (ik reken het altijd uit en toestel bij abo is altijd goedkoper). Of de providers vragen gewoon TEVEEL voor sim-only...dat kan natuurlijk ook.
Bij dure en populaire toestellen is het vaak echt wel goedkoper om sim only te doen daar providers altijd een paar eu extra rekenen met een kompleet abo.
Tja...in het geval van de Galaxy S7 Edge was dat niet het geval...
Bij toestellen als een S7 Edge, of welk ander 'hoogste segment' toestel dan ook, ben ik benieuwd of de BKR toets in de komende jaren een verschuiving in de grafiekjes gaat veroorzaken.
Wellicht dat de gemiddelde consument voor (goedkopere midrange) toestel+abo blijft gaan omdat je anders met de hoge initiële kosten zit bij combi met sim-only.
Hangt van het abonnement en de telefoon af, gewoon eventje uitrekenen.
Ik meen dat je wel kunt stellen dat hoe duurder de telefoon en hoe duurder het abonnement hoe vaker het gunstiger is deze als te combinatie te nemen.
tja, in de meeste gevallen is het los kopen van een toestel met een sim only abbo goedkoper (mits je in iedergeval goed rondkijkt voor het toestel). Maar zoals het artikel zegt, is het voor veel mensen het duurdere abbonement een vorm van duur toestel kopen op afbetaling..
Voordeel van los toestel is wel vaak dat je niet afhankelijk bent van de provider voor nieuwere updates van het OS, want dat is in de regelmaat vaak nog minder frequent als van de fabricant.
Daar zijn altijd veel discussies en vergelijkingen over. Maar voor elke verlenging reken ik het altijd nog even uit en het verschil is nihil of niets. Het is dus niet zo dat de providers extra veel rente rekenen.
Ik ben verassend genoeg twee maal op de constructie: (toestel + 1jarig abbo) + 1jaar sim-only uitgekomen. :*)

Er wel vanuit gegaan dat je dus twee jaar met een toestel kan/wil/gaat doen
Over het algemeen is het alleen bij de hoger geprijsde telefoons goedkoper om een abbo af te sluiten.
Tegenwoordig zie je bij de meeste providers wat je apart betaalt voor je toestel.Om als voorbeeld te noemen, Vodafone. Bij deze provider betaal je voor een apple iphone 5S 240 euro over 2 jaar gespreid (een tientje per maand) voor je toestel, en de rest is je sim only prijs. Als je dat vergelijkt met een losse toestel prijs, dan kom je minimaal uit op de 300 euro. Tegenwoordig loont het dus wel om te kijken naar een combinatie prijs.
Bij de introductie van Samsung S7 betaalde je voor het toestel (wat nu bij elke provider los gespecificeerd is) wel 200 euro minder dan een los toestel icm met sim-only.
Wil je het nieuwste en ben je in het algemeen een "groot" verbruiker is een toestel met abonnement vaak het beste. Daartegen heb ik ook mijn eigen Lumia 640 voor 99 euro aangeschaft bij Tele2. Toestel kreeg je er zo'n beetje gratis bij met een simpel instap abonnement.
Over het algemeen is de combi abonnement+telefoon duurder.

Je koopt je telefoon op afbetaling. Daarbij rekenen de aanbieders gewoon een extra bedrag per maand (rente)

Over het algemeen.

Als je goed shopt en niet rechtstreeks bik de provider kun je goedkoper uit zijn dan dit gecombineerde abonnement.
Ik heb de prepaid You S bundel van Vodafone. Komt neer op 5 euro per maand. Das 120 euro over 2 jaar. Geen idee wat andere mensen al dan niet met smartphone kwijt zijn over 2 jaar.
Sim Only is voordeliger.
Dit omdat je minder geld kwijt bent dan bij toestel + abonnement.
Er is al berekend dat je bijna 2x meer betaalt voor toestel+abonnement of zelfs meer. Dat is dure lening. Jammer trappen er nog veel mensen in.

Bij Sim Only wordt toestel in een keer betaald. Daar verlies je verder niks mee. Hoewel sim-only ietsje hoger is, wordt het zeker niet 2x meer dan normaal.
Op 1 jaar of 2 jaar termijn wordt het dan wel zichtbaar goedkoper.
In het algemeen is een abbo+toestel combi alleen voordelig bij de nieuwste toestellen. Dat komt doordat providers altijd met de adviesprijs rekenen, die daalt niet zo snel als de echte prijs.
Anoniem: 200498 @kafje4517 augustus 2016 20:45
In mijn geval betaal ik 17,50 euro voor 200 minuten, 1gb en 1000 extra sms gratis.
Bij Ben in combinatie met een P9 Lite. Totaalbedrag:420 euro, telefoon bij moment van afsluiten: +-290.
130 euro voor een 2-jarig abonnement dus :D
ligt eraan hoe je het bekijkt.
Een toestel op afbetaling zou normaal altijd duurder moeten zijn, maar bij een goede deal kun je wel eens geluk hebben en voor het toestel uiteindelijk dezelfde of lagere prijs betalen.

Echter, het is nu wel zo dat het koop op afbetaling is en dus een BKR registratie tot gevolg heeft. Dit kan gevolgen hebben als je een huis wil kopen. (ookal is het een positieve registratie zolang je elke maand netjes betaald)
Dat ligt er aan. Dat moet je individueel berekenen per toestel en soort abonnement. Daarnaast kan een toestel van 800 euro geheel op afbetaling je zo maar 4-5000 euro schelen op je hypotheek. Het is maar wat je doet.
Op zich maakt het qua prijs niet zo heel veel verschil, maar er kleven gewoon erg veel nadelen aan een dergelijke vorm van abonnement. Ten eerste is er het feit dat de smartphone pas van jouw is aan het einde van het laatste termijn. Kan je dus, door welke omstandigheid dan ook, niet betalen, kan de telefoon teruggevorderd worden. Een ander groot nadeel is dat je 2 jaar vast zit aan hetzelfde abonnement. Waar je bij sim only's vaak maandelijks kan switchen, zit je bij een dergelijk abonnement 2 jaar vast. Het nadeel is dat je in die 2 jaar vaak dus niet je abo kan aanpassen op je gewijzigd gebruik.

Ook groeien abonnementen niet mee. Nu betaal je bijvoorbeeld een bepaald bedrag voor 10 GB, maar over een jaar kan dat bedrag bij een nieuw abonnement al een stuk goedkoper zijn. En omdat je niet kan wisselen van provider, betaal je dus vaak in het 2e jaar de prijs voor minder tegoed.

Dan is er nog de kredietwaardigheid's check, wat ik een inbreuk op privacy vind. En als laatst wordt er dik verdiend aan de lakse houding van de consument, die vaak hun abonnement door laten lopen na de duur van het abonnement, waardoor ze onnodig blijven 'afbetalen' aan de smartphone die je 2 jaar ervoor hebt aangeschaft.
Anoniem: 383914 @kafje4518 augustus 2016 04:16
Ik hebs S7 edge.

Voor mij was het meest voordelige om 480 euro o.i.d. direct te betalen (dan heb je dus geen "toestel lening" meer. En min of meer het goedkoopste internet abbo via tmobile. + nog een 15 euro vriendenactie ding waarbij iedere persoon 15 euro retour krijgt op bankrekening.

Moest aardig wat uitrekenen om op het goedkoopste uit te komen.
Tel volledig los kopen en sim only o.i.d. was niet goedkoper.
los toestel en goedkoop abo is altijd goedkoper als een combi.
S5 neo kost 300 euro in de price watch, kon bij telfort voor mijn moeder de s5 neo voor 9 euro in de maand krijgen dus voor 2 jaar betaald ze 216 euro voor de telefoon.
Providers verdienen niets op de telefoon, ze moeten het hebben van het gebruik, een netwerk wat haast niet gebruikt wordt is duurder dan dat beetje rente wat ze aan de telefoons uitgeven.
bij een duur abo mss. maar je vergeet dat ze bij het afsluiten van een abo vaak al een bedrag rekenen. die telcos gaan echt geen verlies maken op een toestel..
als je een duur toestel 'gratis' wil hebben heb je vaak een heel duur abo en als je een goedkoper abo pakt met een duurder toestel betaal je ook gewoon vaak 200 plus euro bij. afhankelijk van het toestel.. dus ik geloof er niet heel veel van dat een abo met toestel goedkoper is ,, je betaald links om of rechtsom dat toestel gewoon dik terug,
6 euro voor telefonie en geen aansluit kosten.
Natuurlijk is de telefoon niet gratis ze zijn tegenwoordig verplicht om duidelijk weer te geven wat je van je abo aan je telefoon kwijt bent.
Mischien is de 216 euro wel de inkoop prijs van de s5 neo en als dat zo is weet je meteen wat een winst marge er op de losse toestellen zit.
Klopt niet, gelukkig zijn er inmiddels een hoop mensen hier op Tweakers die dat bevestigen. Z3c en Z5c abonnement i.c.m. abonnement waren in 2014 en 2016 goedkoper met een telefoon, dan zonder een telefoon.
Het is een kwestie van vergelijken en je wensen duidelijk onzichtbaar hebben.
Ligt aan je provider, ik reken het af en toe na en bij Tele2 haal je bijvoorbeeld de Galaxy Note 7 in huis voor 46,00 euro per maand, en dan betaal je ongeveer 11 euro per maand voor alleen het abonnement (onbeperkt bellen, sms-en en 4GB data). Ik geloof niet dat een sim only abonnement daar aan kan tippen. De concurrentie is vaak wel aanzienlijk duurder, soms scheelt het wel 10,00 euro per maand.
Je kunt dit inderdaad vrij simpel uitrekenen. Als je nu een Vodafone abonnement neemt bijvoorbeeld, zie je precies wat je maandelijks voor het gekozen toestel betaald. Deze maand prijs vermenigvuldig je met 12 of 24 (afhankelijk van de gekozen contract duur) en je vergelijkt de uitkomst met de detail prijs van je toestel.
Allereerst is het natuurlijk evident dat een toestel in 1 keer aflossen goedkoper is dan in maandelijkse termijnen. In deze laatste optie wordt er immers een lening afgesloten, en geld lenen kost geld.

Daar tegenover staat wel dat de meeste providers korting geven op een toestel als 'beloning' om bij hen het contract af te sluiten. Soms is deze korting zo hoog dat dit het renteverhaal opheft.

On topic:
Het merkwaardige aan klanten is dat ze in mijn ervaring bewust kiezen voor maandelijkse betalingen. Ik werk als bijbaan op zaterdag in de t-mobile winkel.
Wij verkopen daar abonnementen met een toestel, en je mag zelf kiezen of je het toestel maandelijks betaalt of in 1 keer. Zelfs als ik uitleg dat het in 1 keer betalen rond de 5% goedkoper is dan maandelijkse toestelbetalingen zeggen mensen vaak: "oh, het is maar dertig euro verschil"...
Je bent altijd duurder uit met een abonnement met toestel. Afhankelijk van je verbruik en het toestel dat je kiest (low, mid of high end) kan dit variëren tussen een paar tientjes en honderden euro's per jaar.

Het beste is je toestel los kopen en sim only contracten van 2 jaar aangaan (bij langere contracten gaat de prijs vaak omlaag). Maar zelfs al zou je een 1-jarig contract aangaan, zou je nog kiet spelen. De echte 'winst' zit echter in het aangaan van een twee-jarig contract.
Afhankelijk van je deal; soms betaal je fors meer geld door hem op afbetaling te kopen. Het is echter ook mogelijk om te shoppen; en een abonnement te scoren waar je de telefoon uiteindelijk met een korting krijgt.

Dit zou op zich wel een onderzoek voor Tweakers waard zijn. Ik heb namelijk geen idee in hoeveel % van de gevallen je nu echt teveel betaald voor je toestel.

Wel ken ik een aantal mensen die hier dus totaal niet naar kijkt, en gewoon bij de huidige telecom provider "gratis" een nieuw toestel krijgt. Ik heb ze proberen uit te leggen dat ze er wel degelijk voor betalen; maar het gaat er niet in.

Op de centen letten om elke maand weer rond te komen, maar zodra ze het aanbod krijgen om weer een nieuwe telefoon t.w.v. 600 - 800 euro uit te zoeken; gaan ze zonder blikken of blozen over tot koop.

Bizar. |:(
En dan abonnementen met een telefoon voor slechts € 56,- in plaats van € 250,-.
"Ja maar, hiermee is de telefoon goedkoper!"
Ik heb hem overigens verlengd via Coolblue, via KPN had het mij ongeveer 100 euro meer gekost over dezelfde periode. Overigens verschilt het bij KPN ook nog of ik het toestel 'gratis' krijg (dan zijn de maandkosten wat hoger), of nog wat voor het toestel betaal. Dit laatste levert door de lagere maandlasten een betere deal op (scheelt met de eerdere optie nog eens 150 euro).
Het is moeilijk om met een onderzoek te komen waar je direct kan laten zien wanneer je wel of niet met toestel moet afsluiten. Dit komt omdat er meerdere factoren zijn. Zo kan het zijn dat een fabrikant kortingen geeft aan een provider, waardoor een toestel al gratis is bij een lager abonnement. Of de provider wil af van een toestel en biedt het lager aan dan concurrenten. En dan heb je verschillende promoties en acties die bij providers elke kwartaal (ruw geschat) veranderen. En dan heb je nog bepaalde kortingen als je meerdere abonnementen of diensten hebt. Bij KPN kon je voorheen bijvoorbeeld een hoog abonnement nemen en na 3 maanden verlagen; toestel was gratis omdat het een duur abonnement was en na 3 maanden verlaagde je het. Het was in veel gevallen goedkoper om 3 maanden meer te betalen voor het abonnement zonder eenmalige toestel kosten en na 3 maanden lager, dan eerste 3 maanden ook lager met eenmalige kosten.

Dus zoals je ziet, is het eigenlijk ondenkbaar om met een onderzoek te komen waar je echt duidelijke resultaten in kan tonen. Er zijn simpelweg teveel factoren die de prijs kunnen beïnvloeden. Het beste wat je daarom kan doen is om op het moment dat je een nieuw toestel wil, te vergelijken. Sim only prijs + laagste prijs toestel vergelijken met een abonnement met exact zelfde bundel en toestel. Veel mensen kijken ook blind naar wanneer een abonnement een gratis toestel aanbiedt. Soms kan het lonen om eenmalig bij te betalen met een lager abonnement, om per maand goedkoper uit te zijn.

Zeggen dat sim only + toestel altijd goedkoper is, is simpelweg niet waar en erg kort door de bocht. Maar andersom ook. Als je slim zoekt en tijd ervoor neemt om vergelijkingen te maken kan je een abonnement + toestel vinden dat goedkoper is dan los toestel + sim only. En als je geluk hebt is er een sim only waar je 1/3 betaalt als een abo + toestel en is de telefoon in de aanbieding toevallig bij een webshop. Totaal prijs na 24 maanden berekenen en dat delen door 24, en ze tegenover elkaar zetten. Zo weet je alleen welke vorm écht goedkoper is, op dat moment voor dat toestel met dat abonnement.

Ter info: ik heb bijna 6 jaar gewerkt bij de de "grootste". Om echt te weten wat de beste deal is, zul je even de tijd ervoor moeten nemen om alles goed te berekenen. Vandaar is het erg lastig om dit te onderzoeken en presenteerbaar te maken. Je kan wel een case nemen met een bepaald merk toestel en belminuten/mb's als voorwaarde. Maar zoals ik al aangaf: over 3 maanden kan het weer anders zijn en met een ander toestel kan dit ook weer verschillen.

[Reactie gewijzigd door ASNNetworks op 24 juli 2024 19:07]

Kijk voor shits&giggles eens naar producten van een duitse supermarkt en vergelijk de kwaliteit van je budget pesto, budget hagelslag, budget bier, etc. ga zo maar door.. De duitse consument pikt die vorm van winstmaximalisatie absoluut niet, en wij domme hollanders wel; dat is het verschil.
In Duitsland liggen de lonen ook lager. Zelfs gecorrigeerd naar prijsverschillen. Kijk zelf maar:

http://www.imf.org/extern...s=NGDPPC%2CPPPPC&grp=0&a=
Wat is eigenlijk het voordeel van het kopen van het toestel i.c.m. een abonnement?
Ik ga toch ook geen cash in de sloot gooien?

Waar komt ook eigenlijk die verslaving vandaan dat men perse moet verlengen als het contract is verlopen?
Niet iedereen heeft in 1x €800 te besteden waardoor een maandelijks bedrag de enige optie is om het nieuwste toestel te hebben, ook al betaal je op de langere termijn meer.

Dit geldt ook voor private-lease van auto's, waar je uiteindelijk duurder uit bent maar in ieder geval geen mega bedrag hoeft te sparen voor een nieuwe auto.

Nu het allemaal BKR geregistreerd wordt als schulden zal het wellicht aanzienlijk minder gedaan worden omdat je anders veel moeilijker een hypotheek kan krijgen.

[Reactie gewijzigd door Dannydekr op 24 juli 2024 19:07]

Dus het enige voordeel is dat je een schuld creeert die, als je netjes afbetaalt, voor een goede credit standing zorgt?

Sorry, maar dan gebruik ik liever m'n creditcard. Die max ik al iedere maand en betaal ik ook einde van de maand, net voor de renteaftrek, af. Daar krijg je dan ook nog eens echte zaken voor in plaats van belminuten.

Ik begrijp dat sommigen het liefst zo veel mogelijk BKR registraties willen hebben, maar ik vind het prettiger om gewoon een klein aantal BKR registraties te hebben met grote bedragen. Daarmee krijg je uiteindelijk dezelfde good credit standing dan met een onoverzichtelijke BKR lijst.

Bovendien moet je geen telefoon van 800 euro op afbetaling kopen. Dat kost alleen maar geld.

[Reactie gewijzigd door Trommelrem op 24 juli 2024 19:07]

Credit standing? Is dat tegenwoordig een ding in NL?
Het hebben van veel BKR registraties zonder achterstanden kan er op wijzen dat iemand verantwoordelijk met schulden om kan gaan en altijd netjes betaalt, maar het niet hebben van zulke kredieten toont aan dat men niet eens schulden nodig heeft om hun ding te doen... En het klopt dat wanneer je ergens een doorlopend krediet hebt staan dat de maximale roodstand van je financiële ruimte wordt afgetrokken dus voor een maximale hypotheekverstrekking is het beter die afgelost opgezegd te hebben voor je de hypotheek aanvraagt.
Precies. In de USA schijnt het zo te zijn dat je juist schulden moet maken en deze afbetalen om zo een paper trail op te bouwen van kredietwaardigheid.

In NL is dat niet zo, tenzij er veel veranderd is. Als ik nul geschiedenis heb bij het BKR of elders, dan wordt dat als het algemeen gezien als kredietwaardig.
Uiteraard mag iedereen dit lekker zelf weten, maar ik vind dat indien je niet ineens 800 euro kunt aftikken, het bijzonder onverstandig is om dat dan maar uit te smeren. Je bent nog steeds boven je stand aan het uitgeven.

Een auto is andere koek. Dan hebben we het over misschien wel 20K, terwijl je hem misschien wel echt nodig hebt voor werk.
Dan regelt de werkgever maar een auto. Ik ga niet met mijn prive auto voor mijn werkgever rijden. Mijn priveauto is voor privegebruik. Komt de werkgever niet met een auto over de brug? Dan ga ik wel naar de volgende werkgever. Voor hem duizend anderen.

Stel dat je schade rijdt met je prive auto tijdens werktijd. Werkgever is verantwoordelijk, maar toch krijg je van verzekeringsmaatschappijen nooit een vervangingswaarde vergoed en je auto gaat er altijd op achteruit. Als ik een keer iets met een auto voor iemand anders moet doen, dan huur ik wel een auto. Eigen risico is een duidelijk getal i.t.t. een no-claimverhoging die onbetaalbaar is. Ik vind het niet erg als iemand er een deuk in rijdt tijdens privetijd, maar ik zou het wel erg vinden als er een deuk in komt terwijl ik iets voor iemand anders doe.

[Reactie gewijzigd door Trommelrem op 24 juli 2024 19:07]

De meeste mensen rijden met een prive auto voor de werkgever, in de zin dat ze naar het werk en terug rijden, wat iets anders is dan rijden als beroep hebben. Daarvoor krijgen ze een vergoeding. De meeste mensen kunnen ook niet uit duizend werkgevers kiezen, maar goed we gaan offtopic.
Als je in the middle of nowhere woont, met slechte OV verbindingen en je moet om 06.00 uur beginnen terwijl het bedrijf 30 kilometer verderop ligt, heb je toch iets van vervoer nodig. Je hebt de auto dus nodig voor je werk, maar niet voor je werkgever... ;)
Als je niet in 1x 800 euro kunt neerleggen ga je toch lekker nog een jaartje of 2 door met je huidige telefoon en leg je elke maand 30 euro aan de kant. Neem je voor die 2 jaar een simonly en zo spaar je die 800 bij elkaar. Dan kun je twee jaar daarna wel in 1x dat geld wegtikken.

De meeste telefoons overleven het wel 3 a 4 jaar (of langer)
Wanneer je geen 800 euro te besteden hebt dan is 800 euro op afbetaling ook niet te besteden. Want wanneer iemand niet in staat is om 800 euro in twee jaar te sparen kan dat er in theorie dus ook niet op afbetaling van af.

Kopen op afbetaling is verplicht sparen met negatieve rente.
Voor mij was het goedkoper. T-Mobile moet een deal hebben met Samsung, want ik ben véél goedkoper uit: Ik betaal 0 euro per maand extra (ik betaal 21/maand voor 3GB 4G en 120 minuten, met 100MB in de EU en ongelimiteerd smsen), en ik kon de S7 voor 350 euro kopen bij mijn abonnement.

Ik ben normaal neit voor koppelverkoop, maar dit was gewoon een erg goede deal.

[Reactie gewijzigd door kiang op 24 juli 2024 19:07]

Ja, ik had hetzelfde met Tele2. Er was zo'n slider waarbij je zelf kon bepalen hoeveel je per maand aan de telefoon betaald en hoeveel je vooraf betaald. Als ik de per maand slider helemaal op 0 zette hield ik dus een veredeld sim-only over (wat dus technisch gezien een abbo is) en een dijk van een lage prijs voor het toestel (LG G4).
Het gaat er niet om dat het goedkoper is, maar het belangrijkst is dat men op afbetaling een duur toestel kan kopen. Vrijwel niemand met bijv. een iPhone kan in één keer even €700 aftikken in één keer om dat ding te kopen, dus blijft er niets over dan het op afbetaling te doen
Dan moet je geen telefoon van 700 euro kopen. Eigenlijk is het zo kansloos als je dat wel doet. Een tijdje geleden was er in de kroeg een man die een briefje van 50 in de fik stak. Zo van "kijk ik heb geld." Maar dat is juist een teken dat hij geen geld heeft. Dat was best wel kansloos. Maar een telefoon op afbetaling kopen omdat je hem niet los kunt kopen is net zo kansloos.

Dat is hetzelfde als een auto leasen omdat je geen geld hebt. Een auto lease je alleen als je voor je werk afhankelijk bent van die auto, bijvoorbeeld omdat je rijschoolhouder, taxichauffeur of koerier bent, vanwege de 4 uur SLA. Maar een auto leasen omdat je hem niet kunt betalen: Kansloos.

[Reactie gewijzigd door Trommelrem op 24 juli 2024 19:07]

Dan huur je zeker je huis? Of heb je die in 1x betaald? Als je de rentekosten van een huis uitrekend over de 30 jaar die je waarschijnlijk over doet om af te lossen is dat relatief nog veel meer dan voor de telefoon.

Maar goed, ik ben het wel eens dat je geen toestel moet kopen op afbetaling.

[Reactie gewijzigd door kr0nt4b op 24 juli 2024 19:07]

Een huis is wel wat waardevaster dan een consumptiegoed.
Dat dacht men inderdaad tot zo rond 2009.
Helemaal mee eens dat je dan waarschijnlijk een goedkopere telefoon moet kopen ipv 24 maanden lang een duur abonnement betalen. Als ik om me heen kijk in mijn omgeving zie ik ook steeds meer mensen die zich dat realiseren gelukkig, en die overgaan op een midrange toestel van rond de 250/300 die tegenwoordig ook meer dan goed zijn.
Nou, idd, die OnePlus 3 gaat qua specificaties aardig op met de S7 en het prijskaartje is de helft!
Anoniem: 147126 @RoccoS17 augustus 2016 19:35
Maar wat ik dan zo gek vind, als je niet in een keer 'even' €700 euro kunt aftikken, waarom zou je dan wel 2 jaar lang 50 euro per maand kunnen aftikken? Dat is toch raar? Ergens gaat er dan iets fout...
Precies: men heeft in twee, drie, vier jaar tijd geen 700 euro kunnen sparen voor een telefoon, maar legt zich lachend vast om de komende twee jaar 1200 te betalen...
Maar goed, dat gaat niet alleen op voor telefoons: in de Mediamarkt folder kun je je TV gespreid betalen tegen 13,5% rente, bij de EP kan je een TV van 999 euro ook leasen (60 maanden a 38.95 = ruim 2300 euro). Als je geen geld hebt zijn er genoeg dingen waar je met een budget model of met een afdankertje prima mee uit de voeten kunt en telefoons en tv zijn daar prima voorbeelden van...
Veel mensen (bijvoorbeeld studenten) zullen nu echt niet denken "hé, ik wil over 2 jaar de iPhone 7s, die zal dan +-900.- kosten, laat ik de komende twee jaar 18,75 per maand opzij leggen zodat ik hem dan kan kopen in combinatie met een sim-only van €25,- per maand omdat ik wel veel data wil".

Ik snap niet wat er dan zo verkeerd aan is dat mensen de telefoon dan op afbetaling kopen. Natuurlijk zijn er mensen die hier niet mee om kunnen gaan en daardoor in de problemen komen, maar die mensen komen ook in de problemen bij het afsluiten van een alles-in-een-abonnement van Ziggo, of moeten ze daar volgens jouw logica ook eerst 3 jaar voor sparen zodat ze dat geld daarvoor kunnen gaan gebruiken?

Uiteraard betaal je wat meer per maand als je een telefoon neemt i.c.m. een abonnement, maar zo heel veel scheelt dat nu ook weer niet, in de meeste gevallen is het nog geen 5 euro per maand duurder.

Ik snap alle mensen niet die erom zeuren dat je geen telefoon moet nemen i.c.m. een abonnement omdat ze het denken dat je het eigenlijk niet echt kan missen. Ik kan best €50,- in de maand missen, waarom zou ik het dan perse moeten sparen en vervolgens in één keer uitgeven i.p.v. maandelijks €50,- kwijt zijn aan m'n telefoon. Komt dan toch op precies hetzelfde neer?
Goed punt! Maar wat wel zo is, en in mijn opinie zonde is, is dat mensen een iPhone 7 willen, omdat het de nieuwste iPhone is en niet omdat die iPhone specifieke dingen doet die ze echt nodig hebben. 75% van de iPhone bezitters had denk ik net zo goed uit de voeten gekund met een mid-end Android toestel en dan had er (voor hun) qua functionaliteit niets ontbroken. Toch, wegens peer pressure (en erbij willen horen), kiezen ze, wanneer ze mogen verlengen, voor de nieuwste iPhone voor € 64,- - € 74,- p/m en gooien ze dus € 30,- - € 40,- p/m weg.

Dat was dus geld geweest wat ze twee jaar lang opzij hadden kunnen zetten voor een iPhone 19s over twee jaar of hadden kunnen sparen voor 'zware tijden' of doneren aan een goed doel, weet ik het. In plaats daarvan verdwijnt het in de zak van een telecomgigant en dat is zonde. Vind ik.
Anoniem: 457607 @RoccoS17 augustus 2016 21:17
Vrijwel iedereen kan een iPhone van 700 euro kopen, ineens, en ook wel meerdere. Dat blijkt uit eenvoudige statistieken. Waarschijnlijker is dat mensen dat niet willen uitgeven.
Een toestel bij je abonnement kopen is ook koop op afbetaling. Tegenwoordig hoeft dat geen duurkoop (en dus niet sneu) te zijn wanneer dit gelijk uit komt met de retail prijs van een toestel
Elke keer dat ik een nieuw contract neem, kijk ik wat het goedkoopste voor mij is. Door te vergelijking tussen providers en websites merk ik dat ik meestal ongeveer hetzelfde betaal als ik een Sim only neem met een Los toestel als wanneer ik het in een neem. Natuurlijk zijn er goedkoper providers, maar ik verwacht ook een stukje service. Ook betaal ik graag over die 2 jaar een paar tientjes meer om het gespreid te betalen.

Natuurlijk is dit niet in alle gevallen zo, maar bij mij was het gunstiger.
Waar komt ook eigenlijk die verslaving vandaan dat men perse moet verlengen als het contract is verlopen?
Is geen verslaving. Voor sommigen is het gemak (hoeven ze geen uren te zoeken en vergelijken), voor anderen is het onwetendheid (idee dat ze toch niet of niet veel goedkoper uit zullen zijn).
Ik heb echt niet altijd verlengd als mijn abonnement verlopen was, maar dit jaar werd mijn oude toestel slecht. Wat prijzen vergeleken en het was goedkoper om een toestel dat ik wilde hebben (galaxy S7) met abbonnement te kopen dan het toestel in een keer aan te schaffen en dan een sim only abonnement te nemen. Het verschil kwam net als voor TheVMaster hieronder uit op ongeveer 200 euro. Dat is een bedrag dat uiteindelijk niet snel met andere kortingen opgevangen kan worden. Het enige nadeel is dat je aan een 2 jarig abonnement vast zit.

[Reactie gewijzigd door jellebaris op 24 juli 2024 19:07]

Korting op het toestel
Blijft bizar dat mensen niet beseffen hoeveel ze eigenlijk uitgeven aan een mobiel. Omdat het in maandelijkse termijnen gaat denkt men dat het niet duur is terwijl ze een dergelijke aanschaf nooit zouden doen als ze in 1x moeten afrekenen. 30 euro is niet veel wellicht, wanneer je 24x30 euro gaat uitgeven daar slaap je normaal gesproken 1 of 2 nachtjes over.
Dit is niet altijd het geval. Als je uitrekent hoe duur een los toestel kost en ook nog eens een gelijkwaardig sim only abonnement dan verschilt het nauwelijks. Het enig verschil is dat de ene een hoop geld in 1 keer kost en de andere het uitsmeert over 24 maanden.

Mijn S6 64 GB heb ik via Tele2 met onbeperkt bellen en smsen met 1.5gb data voor 38 euro pm. Voor 3 euro meer zou ik 4gb data kunnen krijgen.
Dezelfde voorwaarden maar dan sim-only zou ik dus 16 euro pm betalen.
Ik zou eerder gek zijn als ik de volle pond zou betalen en hiernaast een sim only abonnement nemen.
Toch maken mensen snel andere keuzes wanneer het toestel in 1x betaald zou moeten worden. Is gewoon een psychologisch ding. Het gaat niet zozeer of de deal onder aan de streep met sim only aantrekkelijker is of niet wanneer je vergelijkt met dezelfde telefoon en bundel, maar als je het bedrag in 1x moest betalen dan zou je wellicht sneller genoegen nemen voor een toestel met lagere specificaties. Nu ben je geneigd te denken dat de meerprijs hogere specificaties verantwoord, want het is bijvoorbeeld maar 5 euro in de maand. Voor 24 maanden is het echter een totale meerprijs van 120 euro en dat is andere koek, alleen een groot deel van de mensen rekent niet zo.
Voor 24 maanden is het echter een totale meerprijs van 120 euro en dat is andere koek
En in diezelfde 24 maanden heeft de gemiddelde Nederlander 72.000 euro inkomen en dan is die 120 euro nog geen 0,17%....
Anoniem: 738905 @Zer017 augustus 2016 18:56
5 euro is het in veel gevallen niet, eerder 25 euro dat bespaard had kunnen worden door het toestel zelf te kopen. Maar je doet nu net of 120 euro niks is, komop zeg, met een bruto inkomen van 36000 per jaar is 120 euro een leuk bedrag om dat netto te kunnen besteden.
Maar een marginaal aantal Nederlanders verdienen dat, en dat is dan bruto. Voor heel veel mensen is die 120 euro iets wat ze niet kunnen missen, maar ze geven het om deze reden wel uit omdat ze niet beseffen wat ze in werkelijkheid uitgeven door deze constructies.
Ik mag toch hopen dat diegene die 72k binnenhaalt ook een telefoon van 800 euro zo los uit de broekzak kan betalen...Dat is niet de doelgroep voor de "gratis" telefoon bij een abo.
DIe 72k haalt de gemiddelde Nederlander binnen, en die zijn wel degelijk deel van de doelgroep.
2 keer modaal is niet de gemiddelde Nederlander.
En in diezelfde 24 maanden heeft de gemiddelde Nederlander 72.000 euro inkomen
Betaal jij je zorgverzekering in 1 keer per jaar of maandelijks? Je bespaart ook ongeveer 30 tot 50 euro meer. Je legt wel 1000 euro in 1 keer neer.

Sparen en kopen heeft het minste risico natuurlijk. Stel dat hij stuk gaat dan hoef je niet maandelijks door te betalen.
Een risico nemen is niet erg. Iemand kan geen 700 euro op de bank hebben staan maar is wel bereid om 2 jaar 50 euro per maand te betalen. Dat laatste voel je minder erg omdat je salaris ook 1x per maand binnen komt.
Dat er mensen zijn die geen besef hebben over hun financiele zaken vind ik langzamerhand een dooddoener en dat het een beetje onder bemoeien valt. Zo heeft iedereen zijn eigen uitgaven.
Deze abonnementsvorm bestaat al zo lang dat het inmiddels ingeburgerd is.

[Reactie gewijzigd door com2,1ghz op 24 juli 2024 19:07]

Je begrijpt mijn vergelijk niet ...
Mijn argument was dat maandelijkse bedragen aanmoedigen tot duurdere aanschaf gedrag.
(overigens wel gewoon max eigen risico ;))
Vind het niet zo bizar. Ik gebruik dat ding (te) veel, heel veel. Overal mee naar toe, overal voor gebruikt. Het is het geld gewoon waard, vind ik.
Dat is inderdaad precies zoals ik erover denk! Je gebruikt dat ding al gauw 2 a 3 uur, dan heb ik liever dat het gewoon altijd snel en gewoon goed werkt. Ik had ook een telefoon van 200 euro kunnen kopen, maar zou mij kapot ergeren.
Je betaalt ook het abbo, en slaap je dan 3 nachtjes voor al je verzekeringen?
Soms is het echt een stuk voordeliger: Ik betaal 0 euro per maand extra (omdat ik ervoor koost mijn S7 volledig vooraf te betalen), en ik betaalde slechts 350€ voor het toestel. En mijn abo zelf kost ook niet buitensporig veel (21/maand voor 3GB 4G, 120 EU minuten, ongelimiteerd smsen, en 100MB in de EU). Veel goedkoper vind je die bundel ook niet, ook niet bij sim-only (voornamelijk met die 100MB roaming erbij, gezien ik elke maand toch minstens 1 weekend over de grens zit).

Die actie is nu wel voorbij zie ik, maar nu kost de S7 alsnog slechts 460 euro: https://www.mobiel.nl/sam...provider_id=1&retention=0

Terwijl hij los rond de 600 euro kost: https://tweakers.net/product/456957/samsung-galaxy-s7/
Anoniem: 789025 17 augustus 2016 18:15
Twee jaar geleden met de iPhone 6 heb ik het ook gedaan: los toestel en lage maandlasten. Echter, de maandlasten van Sim Only zijn ook flink opgeschroefd in de tussentijd. De tijden dat je voor 5 euro per maand een abbo had zijn echt voorgoed voorbij. Een beetje Sim Only kost al gauw 30 euro (of je moet genoegen nemen met 1 of 2 GB per maand), dan zit je niet ver meer van een 40-50 euro die je neerlegt voor een telefoon + abonnement.

Daarnaast krijg je van 1000 euro aftikken voor een smartphone toch echt een soort schuldgevoel. Het verschil is uiteindelijk niet veel, maar het lijkt moeilijker te verantwoorden om het op die manier te doen. Zal wel iets psychologisch zijn ofzo.

Volgende keer stap ik in elk geval weer over naar een telefoon icm abonnement.
Je moet eens kijken bij virtuele providers, en niet alleen bij Vodafone en kpn zelf.
Kijk maar eens naar ziggo of andere, hier heb je prima nog goedkope abbo's voor.

En trouwens bij kpn kan je ook voor 20 euro ongeveer 5GB data al hebben.
Als je daarnaast de specifieke extra opties erbij neemt als bij de hoofdprovider, dan ben je vaak alsnog hetzelfde kwijt. Tevens is de service eigenlijk altijd minder goed, doordat zij niet de gehele keten van netwerk, apparatuur en klantenbestand bezitten. Als er iets mis is dan wordt er vaak naar elkaar gewezen.
Ja service mm maar heb je hun nu echt nodig zo vaak?, ik heb nu al 9 jaar een abbo heb Vodafone denk ik pas 2 keer nodig gehad.

1 keer om te kijken of 2de abbo eerder kon afsluiten
2 keer omdat telefoon was gesloten, om simkaart blokkeren lang geleden voor smartphone tijdperk.
Welnee man, je hebt al een sim-only met onbeperkt (!) bellen en behoorlijk grote databundel voor €25 tegenwoordig (Ziggo, Tele2, etc.).

[Reactie gewijzigd door RoccoS op 24 juli 2024 19:07]

Anoniem: 789025 @RoccoS18 augustus 2016 09:51
Sorry voor de late reactie, natuurlijk is het mogelijk om een goedkoper sim only abonnement af te sluiten, maar je zit dan vaak aan lage datalimieten vast. Ik verbruik, als ik me goed inhou, ruim 6 GB de maand. Even een paar voorbeelden:

Ziggo: 8GB - 45 euro
Hollands Nieuwe: gaat niet eens verder van 2GB - 26 euro, erg duur per GB
Ben: max 3GB - 21 euro (niet genoeg voor mij)
Tele2: 24GB - 36 euro, zeer voordelig per GB
Simyo (waar ik nu zit): 6GB - 33 euro

Dit zijn allemaal totaalbedragen, dus met belminuten en sms'jes. In mijn geval is 30 euro toch echt eerder regel dan uitzondering.

Edit: ik moet daarbij zeggen dat ik vrijwel nooit bel, dus elke vorm van belminuten is voor mij waardeloos.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 789025 op 24 juli 2024 19:07]

Toch blijf ik het doen en ik krijg er absoluut geen schuldgevoel van. Ik krijg eerder het gevoel dat het waardevol ding is, waar ik zuinig op ga zijn. Ik heb geen enkele druk om iets te verlengen en doe zo lang met mijn toestel als ik wil. En als hij voor mij op is, krijgt hij nogmaals een leven bij een familie lid.
Ik begrijp hier helemaal niks van. Tegenwoordig zijn providers verplicht om rente in rekening te brengen, omdat het gewoon onder een lening valt. Dat moet mijns inziens gezorgd hebben dat smartphone's in combinatie met een abbo duurder zijn dan wanneer je het geld zelf in 1x kunt lappen. Bij mijn vorige mobiel heb ik dat nog uitgebreid uitgezocht (4 jaar geleden), toen was het al iets voordeliger om zelf te kopen. Kan me niet voorstellen dat dat verschil niet groter is geworden sinds de renteverplichting...
Providers kunnen echter wel weer voordeel geven op de toestel prijs als je in combinatie koopt. Denk aan oplopende kortingen afhankelijk van hoeveel producten je koop wat heel gebruikelijk is bij bijvoorbeeld kleding.

Een normale winkel moet de volledige winst halen uit de marge op het toestel, een provider kan lagere marge hanteren omdat ze ook winst halen uit het abonnement.
Volgens wat vluchtig ge-Google ligt de (winst)marge voor retailers rond de 8%, afhankelijk van het merk en type smartphone. Zolang de rente die ze rekenen lager is dan de marge blijven ze gewoon winst maken op het toestel zonder de prijs te hoeven verhogen.

Bovendien vermoed ik dat grote internationale providers als Vodafone or T-Mobile aardige kortingen kunnen bedingen waardoor de marge hoger is dan bij een gemiddelde webshop.
Wat niet helpt is dat de vergelijking niet helemaal zuiver te maken is. Zo heb ik doorgaans een duur sim-only toestel met een superlicht abbo.

Indien ik dit toestel bij een abbo zou afnemen, zou dat een dik abbo betekenen, met tig belminuten/sms/data die ik niet nodig heb, maar puur om de prijs rond te krijgen van het toestel.
Ik hoor niemand over het feit dat als je bijvoorbeeld je telefoon verliest of hij buiten de garantievoorwaarden stuk gaat, je beter geen telefoon in een abonnement kunt hebben. Je betaalt namelijk de volledige resterende periode voor een toestel dat je niet meer in je bezit hebt. Ik koop alleen al om die reden altijd een los toestel en een sim only.
Klopt, maar als je sim-only toestel na 6 maanden verloren of kapot gaat (buiten garantievoorwaarden) zal je toch ook een nieuwe moeten kopen voor de volle mep. Enige voordeel is dan dat als je een sim-only hebt zonder minimale periode (1 of 2 jaar) dat je dan alsnog een nieuw abo met telefoon kan nemen om hem te vervangen, als je het geld op dat moment niet hebt liggen.

[Reactie gewijzigd door RoccoS op 24 juli 2024 19:07]

Als mijn sim-only toestel zoals in jouw voorbeeld kapot gaat, moet ik een nieuwe kopen maar vraag ik eventueel een vervangende simkaart aan een maak gewoon m'n oude abonnement af.
Dat maakt in principe geen verschil toch? Wanneer je een toestel met abonnement koopt verdeel je de kosten, wanneer je een toestel los koopt betaal je het in één keer. Het enige verschil is dat het moment van betaling anders is. Stel, jij koop een iPhone. Je betaalt vandaag, dus 17 augustus 2016 €699,-. Wanneer jouw toestel over 3 weken buiten de garantie kapot gaat heb je dus voor €699,- aan telefoon minder. Wanneer je hetzelfde toestel had gekocht, alleen dan in combinatie met een abonnement had je nu nog €699,- in je zak gehad, omdat de eerste factuur nog niet is aangekomen.
Dat risico is net zo groot als bij een telefoon waarvoor je maandelijks €30 hebt apart gelegd, daarnaast betaalde je vermoedelijk ook gewoon de kosten voor je Sim only waardoor je nagenoeg op hetzelfde maandelijkse bedrag uitkomt. Mocht je telefoon defect gaan, dan kun je terug gaan naar je oude mobiel, een nieuwe kopen of een 2e handse aanschaffen. Wat mij betreft zit er geen verschil in.
Vraag me af hoe het goedkoper is.. Wie betaald het toestel dan als je goedkoper uit bent? Of wordt je gewoon zoo hard genaaid qua kosten.
Als ik even kijk en in schat. Dan zijn de meeste mensen die een iPhone 16GB hebben, hebben meestal een abonnement bij Tele2. Het is wel een stuk goedkoper dan bij Vodafone bijvoorbeeld.
Voor de rest heb ik geen idee hoe service van Tele2 is.
Op het moment dat ik mijn abonnement uit ging zoeken heb ik vergeleken wat goedkoper was en het maakte eigenlijk zo goed als niks uit. Scheelt ook dat ik mijn Galaxy S6 2 dagen na release nam, waardoor hij overal nog ongeveer zelfde prijs was dus ook bij Vodafone, waardoor dat ook in de afbetalingsregeling meegenomen werd van het toestel.

Een paar maanden na release van een toestel word een toestel uiteraard goedkoper en dan kunnen bedrijven, ook bij de abonnementen wat meer gaan stunten, dan word het echt even puzzelen waar je goedkoper mee uit bent. :)
Vaak wordt beweerd dat abonnementen met een telefoon nog duurder zijn dan een toestel los kopen i.c.m. een Sim Only. Dat is lang niet altijd zo, gewoon even simpel rekenen leert dat je met een abonnement vaak best een stukje goedkoper uit kan zijn wanneer je het combineert met een toestel. Voordeel is vaak ook dat je precies kunt betalen op de manier dat jij het wilt. Veel mensen vinden het namelijk veel geld om ineens €600,- of meer neer te leggen voor een telefoon (of zijn daar op dat moment niet toe in staat) en verdelen het liever over 2 jaar. Of ze betalen €200,- in één keer om de maandlasten iets te drukken.
Ik rekende uit dat ik met een los toestel, waarmee ik 2 jaar zou doen, en een vergelijkbaar sim-only abonnement goedkoper uit ben dan een abonnement met toestel. Alle maanden erna bespaar ik alleen nog maar meer.
Daarbij is het toestel al van mij, dus aan het eind van het contract hoef ik het niet in te leveren of af te kopen.

Soms is een abonnement goedkoper, maar lang niet altijd.

[Reactie gewijzigd door EliteGhost op 24 juli 2024 19:07]

Klopt, het verschilt per abonnement. Ik had een iPhone 6 Plus bij T-Mobile met Stel Samen en Stel Bij, en bij elkaar opgeteld kostte het me als ik mijn toestel los kocht ruim €1600,- voor twee jaar. Precies dezelfde combinatie, alleen dan met een abonnement kostte nog geen €1200,-. Daarnaast is het toestel ook direct van mezelf, wat jij bedoelt is een toestel leasen. Dat is een tijdje geweest, maar is er (zover ik weet) ook al weer uit. Mijn toestel is dus vanaf het begin af aan gewoon al van mij.
Klopt, het was inderdaad een lease vergelijking. De toestel lease is er weer uit? Top nieuws! Ik had een galaxy S2 als lease toestelen besloot daarna een Note 3 los te kopen (was goedkoper).
Misschien weer tijd om te kijken wat het tegenwoordig (ongeveer 2.5 jaar later :) ) allemaal kost. wellicht is een toestel + abbo weer een goede optie.
Heb even gauw zitten kijken, maar ik zag dat het sinds mei 2014 afgeschaft is. Net nadat jij je abonnement afgesloten hebt dan waarschijnlijk ;) bij het afsluiten van mijn huidige abonnement was Stel Samen en Stel Bij net nieuw, waardoor ik echt forse kortingen gekregen heb. Verder ook nog geen klachten gehad over T-Mobile, terwijl hun prijzen in mijn optiek relatief laag zijn, vooral als je een grootverbruiker in data bent. Misschien een goeie om even mee te nemen in je overwegingen ;)
14 euro voor onbeperkt KPN 4G data en snelheid.
Oh lol combi voordeel via iemand in de familie? 9 euro ook goed.

Ja, en telefoon los kopen scheelt ongeveer 400 euro na 2 jaar (en counting).
Met welk abbo betaal je 14 euro dan bij de KPN?!
Het abonement dat hij heeft bestaat niet meer. Waarschijnlijk een oud Hi abonnement met onbeperkt internet (3G indertijd, met fair use policy) dat is omgezet naar een onbeperkt abonnement (4G) met (nog steeds) Fair use Policy.

Zo zijn er nog veel meer mensen die gekke constructies hebben waardoor ze bijna niets betalen. Toevallige samenloop van kortingen/overzettingen/bonussen en weet ik niet wat meer.

Dat is nog een voordeel van SIM Only ten opzichte van toestel in het abo, je kan het langdurig aanhouden als het bevalt. Kan ook voordelen opleveren als je besluit naar het buitenland te gaan. Zit je telkens met 2 jaar te verlengen icm toestel kan je niet halfjaartje omzetten naar prepaid en weer verdergaan bij terugkomst. In het geval van Sim Only, als je eenmaal goed zit kan je het rustig 4 jaar aanhouden zodat je al die tijd contractsvrij bent. Tegenwoordig kan je ook vaak direct maandelijks opzegbare sim only contracten afsluiten.
Dat had ik jaren met T-mobile. Mijn abonnement was zo goed en goedkoop door de verzamelde kortingen en bonussen dat het zonde was om weg te doen. Betaalde op een bepaald moment € 12,50 voor 200 minuten en 200 sms + onbeperkt internet met fair use policy.

Inmiddels ander abonnement bij t-mobile omdat ik bij direct afrekenen van toestel 270 euro korting kreeg op toestel en extra 50 euro op toestel als ik mijn abonnement omzette. Totaal 330 euro korting toen op mijn 930. Dat was het wel waard :)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.