Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 95 reacties

Canon heeft de EOS 80D aangekondigd. De spiegelreflex krijgt een 24,2-megapixelsensor met Dual Pixel AF-techniek. Ook verschijnt er een nieuw 18-135mm f/3.5-5.6 IS-objectief met een nieuwe Nano USM-focusmotor en een accessoire waarmee vloeiend gezoomd kan worden.

De Canon EOS 80D is de opvolger van de EOS 70D, die in 2013 op de markt kwam. Dat was de eerste spiegelreflex die gebruikmaakte van Dual Pixel AF, een techniek waarmee de camera met fasedetectie scherpstelt bij gebruik van live view. Tot nog toe konden camera's met deze techniek niet blijven scherpstellen tijdens het fotograferen in de continu-stand, maar dat is bij de 80D wel het geval.

De nieuwe beeldsensor van het aps-c-formaat heeft 24,2 megapixels en een iso-bereik van 100 tot 16.000, dat digitaal verder omhoog kan naar 25.600. Met 7fps is de fotografeersnelheid gelijk aan de 70D. Bij het fotograferen in live view is de maximale snelheid 5fps. Net als de Canon EOS 7D Mark II en 5DS krijgt de 80D een spiegelmechanisme dat trillingen moet beperken.

Een van de grootste vernieuwingen ten opzichte van de 70D is het nieuwe autofocussysteem met 45 scherpstelpunten, die allemaal kruislings gevoelig zijn. Van deze autofocuspunten blijven er 27 werken als cross-type-sensor bij gebruik van een objectief met f/8 als grootste diafragma-opening. Dat komt met name van pas bij gebruik van teleconverters op teleobjectieven. Het middelste focuspunt is extra gevoelig en blijft werken tot lichtwaarden van -3EV.

Canon EOS 80DCanon EOS 80DCanon EOS 80DCanon EOS 80D

De filmfunctie is verbeterd, maar wat mogelijkheden betreft beperkt ten opzichte van de meeste systeemcamera's die vaak 4k-video bieden. De maximale resolutie is 1920x1080 pixels met 60fps. Het is mogelijk om een koptelefoon en externe microfoon aan te sluiten, ook is er een stereomicrofoon ingebouwd. Opties zoals focus peaking of schone hdmi-uitvoer voor opname met externe recorders ontbreken.

Net als de 70D heeft het nieuwe model wifi, de 80D voegt daar echter ook nfc aan toe. De behuizing, die is afgedicht tegen stof en vocht, is grotendeels gelijkgebleven. Het 3"-scherm beschikt over 1,04 miljoen beeldpunten en is aanraakgevoelig. De optische zoeker laat 100 procent van het beeld zien, een verbetering ten opzichte van de 98% die de 70D toont. Canon levert de EOS 80D vanaf april en geeft de losse body een adviesprijs van 1299,99 euro.

Canon EOS 80D

Samen met de EOS 80D introduceert Canon de EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS USM. Het is de derde zoom van Canon met deze brandpuntsafstanden, maar het eerste exemplaar dat over een snelle USM-af-motor beschikt. Bovendien gaat het om een nieuwe Nano USM-variant, die stil en vloeiend kan scherpstellen volgens Canon, wat gewenst is bij video-opnames. Het optische ontwerp bestaat uit zestien elementen in twaalf groepen en bevat een ud-lens en een asferische lens. De minimale scherpstelafstand is 39 centimeter. Vanaf maart is de nieuwe zoom te koop voor een adviesprijs van 589,99 euro.

Ook brengt Canon de Power Zoom Adapter PZ-E1 uit, die onder de 18-135mm IS USM gemonteerd kan worden. In dit hulpstuk is een motor verwerkt, die op verschillende snelheden is in te stellen, waarmee het mogelijk wordt om vloeiend in te zoomen. Het accessoire komt in juli op de markt voor 159,99 euro.

Canon 18-135mm IS USMCanon 18-135mm IS USMCanon 18-135mm IS USMCanon 18-135mm IS USM

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (95)

De sensor gebruikt volgens de speculaties een on-sensor ADC, wat dan weer tot verbetering zou leiden van het dynamische bereik. Dit uit het feit dat de sensor veel meer aansluitpunten heeft dan de oude.

https://downloads.canon.c...ures/80d_features_03a.jpg

Ter vergelijking de sensor van de 70D:
https://downloads.canon.c...ures/70d_features_03a.jpg

Dat zou een welkome toevoeging zijn voor Canon. Bij de EOS 1DX-II zijn al tests gedaan met een +5EV push en daaruit blijkt (blijkbaar) dat die sensor 2 a 3 stops meer dynamisch bereik heeft. Als deze 80D dat ook heeft, dan zou dat echt fantastisch zijn.

Het is echter wel zo dat deze 80D dan beter zou zijn qua sensor dan de duurdere 7D-II en de 5D-III, dus men denkt dat Canon dit feit niet al te veel wil benadrukken. Maar het komt er bij de tests wel uit, dus daar kijk in naar uit. Eigenlijk kijk ik meer uit naar de 6D-II, met on-sensor ADC.

[Reactie gewijzigd door zonoskar op 18 februari 2016 17:41]

Je loopt wel een beetje op voor met je modellen tegen de tijd dat de 5D-VI er is zijn we wel een jaar of 10 tot 15 verder :) gok dat je de 5D-III bedoelt de IV komt er eerst aan :)
He ja, die romeinse cijfers ook :) Ik heb het aangepast, thanks.
video interesseert mij helemaal niet op een (foto) camera . koop dan een goede videocamera .
wat ik veel belangrijker vind is de ruis verhouding van een sensor.

maar snap ik dan als enige hier het nut van al die focus punten? ik heb de 7Dmk2 en de 100-400 L mk2
en ik fotografeer voornamelijk natuur en wild en vogels. als ik in mijn schuiltent zit en de vogels gaan zitten is het wel makkelijk om met de centrale focus punt te werken .. MAAR probeer maar eens scherp te stellen op een vogel in vlucht die op 30 meter afstand voorbij komt vliegen . gaat je niet lukken .. dan kan ik met 1 druk op de knop al mijn 65 focus punten in één keer inschakelen dan dan is het een eitje om die vogel in vlucht te schieten ..
maar ik zou mijn 7dmk2 ook niet willen inruilen voor de 80D .
wat ik wel mooi zou vinden is dat een een update komt dat de 7Dmk2 iets meer focus punten kan gebruiken als je grootste diafragma F8 is . (bij gebruik extender.)
Die update heet 7D mark III ;) . de 80D is wel een mooi backup voor de 7D mark II en met 45AF punten beter in tracking dan de originele 7D.

Je bent niet de enige die het nut begrijpt van die AF punten zie ook mijn eerdere reactie. Ik verbaas me er wel over dat er kennelijk nog een hoop zijn die ze niet gebruiken. Maar heel verbazend is het ook weer niet ken diverse die de apparatuur te gecompliceerd vind en alles lekker op auto laten staan in de voorkeurs modus. Voor hen is er nog een hele wereld te ontdekken :)

Ik heb serieus overwogen voor onze foto club leden technische trainingen te geven om meer uit hun camera te halen dan ze nu deden. Er waren er toch een hoop die nooit verder kwamen dan de eerste versnelling (full auto). Av? Tv? M??? eng. Flitser nog enger, eerste en tweede sluitergordijn die heb ik niet ik heb lamellen voor het raam.

[Reactie gewijzigd door vavoem op 18 februari 2016 16:23]

het is zeker een mooie backup maar als die echt 1300 euro kost zou ik er 200 bij doen voor de 7D2 en die ook als backup nemen .. maar de update van de 7D mk2 die is er nog lang niet hoor dat duurt zeker nog 3 jaar . ben ik van overtuigt . maar als die komt haal ik hem zeker.

ik heb me tot op de dag van vandaag ingelezen in het AF systeem van de 7d en weet no gniet alles . En dat terwijl ik hem al een jaar heb , het is een super fijne camera en die geweldige AF moet je dan ook echt gewoon gebruiken net als de AV, TV ,M modes doe je dat niet en werk je alleen maar op Auto dan kan je beter een compact camera kopen inmijn ogen . dat is zo jammer van deze camera.

op YT staan heel erg veel zeer goed filmpjes over de 7d2 met name over de AF systeem , doorgaans werk ik wel op center punt maar komt regelmatig voor dat ik meerdere AF punten actief wil hebben .
Ik gebruik bijna alle opties van het AF de verschillende tracking modes pas ik aan op onderwerp en doel. Ja de 7D3 zal nog wel lang wachten worden. Hij staat nu in de lijst voor ¤1300,- maar net als alle xxD's gaat deze daar snel onder komen zodra de winkels voorraad voldoende hebben. Dat is met alle xxD's nog gebeurd en dat zal bij deze ook zo zijn alleen de 5D en 1D series willen niet erg door zakken ook niet met verloop van tijd ik heb de 5D3 gekocht voor 2699,- in Jul 2012 nu staat hij al tijden rond de 2799,- bij alle winkels in de price watch dus concurrentie ho maar.

Afuture heeft hem voor maar liefst 10 cent onder alle andere aanbieders staan :) dat is wel een significante besparing als je hem daar besteld 8)7 .

[Reactie gewijzigd door vavoem op 18 februari 2016 16:58]

hahahah 10 cent nou ze durven wel daar .. we zullen zien wat de 80d over 2 maand nog kost ..
van de 7d2 vind ik het fijn dat je alle tracking modes zelf aan kan passen naar eigen wens . zelf heb ik geen FF omdat ik daar geen behoefte aan heb ..
Ik heb beide. De 7D2 en 5D3 zeer goede camera's en AF is erg prettig. Ik gebruik ook veel de geclusterde AF punten. En het AF sub menu is erg prettig dat zal de 80D gok ik niet hebben. De 1Dx heb ik ook mee geschoten ook een mooi ding maar dan heb ik voor dat geld liever de 5D3 en 7D2 en wat mooi glas werk of een extra 5D3 of 5DSR. Maar ja ik ben geen (indoor) sport fotograaf waar de 1Dx serie het beste uit de bus komt. En om nu portretten te schieten met 12FPS is wel een beetje overdreven hoewel mijn ELC's 500 daar weinig moeite mee hebben omdat bij te houden :) met 20 flashes per sec. En voor wildlife wat ik ook graag op de gevoelige plaat vast leg volstaat de 7D2 prima en heeft 1.6 crop en de 10FPS is ook niet kinderachtig traag :).
voor dat laatste heb ook ook indd gekozen voor de 7D2 perfecte camera daarvoor . De 1dx vind ik persoonlijk veel te duur , wel een mooi ding maar net wat je zegt stop ik liever dat geld in goed glaswerk .
ook denk ik niet dat de 80D het AF systeem van de 7d2 heeft omdat Canon zich dan zelf in de vingers zou snijden .

Met geclusterde AF punten bedoel jij de groepen die ja kan maken toch ? of ook wel zone AF punten genoemd . die gebruik ik zelf ook indd zo ontzettend handige optie . en het heel snel kunnen switchen tussen AF-one en AI-servo vind ik ook geweldig . en gebruik ik regelmatig .
m.a.w ik ben nog lang niet uitgekeken op deze camera :D
Niet alleen om te tracken zijn die focus punten belangrijk. Als je alleen met het middelste punt scherp stelt, je brandpunt is niet al te lang en je DOF is klein zit de kans er dik in dat je achter je onderwerp scherp gesteld hebt.

Pythagoras pakt ons ook gewoon nog in 2016 ;)

[Reactie gewijzigd door kakanox op 28 februari 2016 11:10]

De optische zoeker laat vrijwel 100 procent van het beeld zien, een verbetering ten opzichte van de 98% die de 70D toont. Canon levert de EOS 80D vanaf april en geeft de losse body een adviesprijs van 1299,99 euro."
98% vind ik ook vrijwel 100%, dus wat is het nu? :)

Daarnaast vind ik de prijs van de body eerder passen bij de 7D range. Volgens mij waren de body's van de xxD series altijd rond de 800/900. Flinke prijsstijging lijkt me.

En ben ik nu de enige die al die focuspunten niet gebruikt? Ik gebruik alleen maar mijn centrale focuspunt en ga daarna mijn compositie maken. Zie de noodzaak van al die focuspunten niet in, misschien dat iemand mij dat kan verduidelijken?

[Reactie gewijzigd door Ossi op 18 februari 2016 10:14]

Die prijsstijging wordt veroorzaakt door 2 zaken.

1. De Euro ten opzicht van de Yen. Waardoor je nu relatief meer moet betalen.
2. De ingezakte cameramarkt - Om winstgevend te blijven moeten de prijzen wel omhoog. Deze range camera's moet nu het verlies opvangen door het verloren marktsegment van point-and-shoots dat ten goede is gevallen aan de smartphones..
Ook niet helemaal. Dit was over het algemeen al de prijs range bij introductie.

"De EOS 70D moet eind augustus in Nederland verkrijgbaar zijn en heeft een adviesprijs van 1099 euro"
"De EOS 60D-body is vanaf oktober beschikbaar voor een adviesprijs van 1229 euro"
"De 50D zal een adviesprijs krijgen van 1399 dollar voor alleen de body"
40D "De prijs op Amazon voor alleen de body ligt op 1300 dollar"
De 30D vind ik niet zo terug maar ik meen dat ik daar destijds na introductie dit bedrag voor heb betaald de 10D en 20D waren nog duurder.

Dus alleen de 70D was bij introductie voordeliger maar dat moest ook wel omdat de straat prijs van de 7D al daar zat.

Na verloop van tijd gaat de prijs omlaag en bij alle modellen met meer dan twee cijfers een stuk harder dan de (semi) pro lijn met 1 getal. de 60D en 70D waren eigenlijk meer consumenten apparaten de 10D t/m 50D was semi pro. Toen kwam de 7D die de xxD lijn naar benede drukte in het segment en daarom ook SD kaarten heeft ipv CF kaarten die (7/5/1D) gelukkig nog steeds CF hebben en vervangen gaan worden hoop ik door CFast en geen SD kaartjes (buiten het tweede geheugen slot hoewel ik graag zou zien dat de 5D4 en 7D3 ook CF en CFAST (als 1Dx2) krijgen of dual CF (als 1Dx)).

[Reactie gewijzigd door vavoem op 19 februari 2016 08:44]

De euro is ten opzichte van alles erg zwak momenteel. Euro/dollar koers zit ook historisch laag.
De kernramp in Japan schijnt ook iets met de prijzen gedaan te hebben, althans voor Nikon is dat zo, ik weet niet of het ook voor Canon geld.
Met die prijs ga je toch voor een 7D Mk ii, of zeg ik dan iets heel geks? Die heb je nieuw met kit lens voor 1400 euro! En als je al glas hebt heb je een 6D voor hetzelfde bedrag.

Ben toevallig aan het kijken voor een nieuwe Body en was in afwachting van deze aankondiging. Ze maken het wel heel makkelijk met deze prijs. Ik geef geen drol om FullHD filmen en WiFi e.d. Het gaat om de fotos,(GPS is wel handig om precies te weten waar je die gemaakt hebt.)
Dat is een mening. Een 7D mk II heeft weer geen klapscherm, wat andere mensen weer heel handig vinden.
Mijn huidige cameras hebben niet eens live view (Canon EOS 350D en Canon A-1). Maar goed, mij gaat het voornamelijk om de beeld kwaliteit, de rest is handig, maar ben ik dan niet bereid veel voor te betalen.

Nu de specs en prijs van de 80D bekend zijn is hij voor mij uit de running. 6D, 7Dmk2 en 70D zijn nog in de running.
Is dat niet een beetje kort door de bocht? Om de 80D nu al van de lijst te halen? De eerste weken zolang er schaarste is zal de adviesprijs gehanteerd worden helemaal voor de preorders. Daarna gaat hij on herroepelijk gestaag naar het prijs niveau van de 70D voor de zomer komen er cashback/tegoedbonen acties met dit model omdat Canon ook wel weet dat het prijs verschil met de 7D2 klein is.

Ik weet niet wat je fotografeert en hoe anders zou je ook prima een gebruikte 5D2 kunnen overwegen die zou ik zelf prefereren boven een 6D maar 1 keer gewend aan de 5D3 is er bij mij geen haar op het hoofd die denkt terug te gaan naar de 5D2/6D met het wel erg karige achterhaalde iets opgewaardeerde 20D AF systeem anno 2016.
Vooral landschappen en natuur en vaak bij weinig licht. Soms (huwelijks) feesten e.d. als er geen geld is voor een professional. In ieder geval geen sport fotografie en dergelijke. De snelheid van dat achterhaalde 20D AF systeem is wel het minimum acceptabele.

Ik had sowieso al besloten even af te wachten, dus ik zie tegen die tijd wel wat de prijzen doen.
Klopt, ik had eerst alleen een 7D, later voor het gemak een systeemcamera erbij met klapscherm. En nu staat het voor mij vast: mijn volgende dSLR moet absoluut een klapscherm hebben! Als ik in de herfst een close-up wil maken van een leuke compositie vlak boven de grond dan is dat echt ideaal.

Ik ga de prijs van deze 80D met veel interesse volgen. Voor 1300 no wai! Maar als de prijs interessant genoeg wordt dan kan dit nog wel eens de vervanging van mijn 7D worden. De 7DII lijkt mij na reviews gelezen te hebben nogal underwhelming én geen klapscherm. Dat wifi mist vind ik ook erg jammer, ik vind eigenlijk dat dat wel standaard mag worden op alles boven instap dSLR's :) Erg handig om bijvoorbeeld je telefoon als AB te kunnen gebruiken, inclusief het scherm om te zien wat de camera ziet (in liveview dan). Daarnaast wil ik niet zoveel geld meer uitgeven aan alleen een body ivm verschoven prioriteiten in mijn leven ;)

Ik heb al wel vaker gehoord dat de sensor van de 7D tov mid-range consumer dSLR's kwalitatief niet beter meer is. Dat is niet zo vreemd natuurlijk na een jaar of 5. Voor mij is ook de vraag of de 80D qua snelheid mijn huidige 7D kan benaderen. Als dan ook de ruisprestatie en het dynamisch bereik beter is en op andere fronten doet de sensor niet (veel) onder dan wordt dit denk ik mijn volgende dSLR :)

[Reactie gewijzigd door JT op 18 februari 2016 12:09]

Op de pricewatch kom ik niet onder 1430 voor alleen de body?
pricewatch: Canon EOS 7D Mark II Zwart

Het is natuurlijk ook een adviesprijs en zal in winkels vrijwel altijd lager aangeboden worden.

Mocht de 80D inderdaad boven de 1100 in de schappen komen, vrees ik dat het inderdaad geen succes gaat worden.

[Reactie gewijzigd door Pisang op 18 februari 2016 11:39]

Waarom zou je dan voor de 7D mk II gaan? Die heeft maar heel weinig specifieke voordelen. Het grootste voordeel t.o.v. de 70D was het AF systeem, en dat is met de 80D vrijwel gelijk. De 80D heeft zijn eigen voordelen, zoals klapscherm. En als de sensor van de 80D inderdaad het dynamic range probleem van de Canon sensoren opgelost heeft, dan zie ik juist geen enkele reden om naar de 7D Mk II te gaan. Tenzij je echt perse die 10fps nodig hebt...

Enne... adviesprijzen bij introductie liggen altijd een heel stuk hoger dan de daadwerkelijk winkelprijs over twee maanden.
Ik wacht nog even af, er komt straks vast een goede vergelijking op dpreview. En als de beeldkwaliteit echt beter is dan de 70D en de werkelijke prijs flink lager uitvalt dan wat ze nu roepen dan is het wellicht wel een optie.

Het is natuurlijk heel persoonlijk, ik geef weer niets om een klapscherm. Belangrijkste voor mij is prestaties bij hoge iso waarden en dat de focus snel genoeg is, en dat laatste is een 70D in principe ook al.
Bij sportfotografie als je geen tijd hebt om te herkaderen is het erg handig.
Niet alleen bij sportfotografie maar iedere form van actie en reactie. Ook bij portret en bruidsfotografie je kunt niet alles in scene zetten. Spontane foto's zijn het leukst en een scherp oog essentieel ik vind daarom het 61 punts AF van mijn 5D3 geweldig en gebruik doorgaans allee de AF punten aan de buiten rand. Van mij mag de spreiding ook nog wel wat breder. Daarnaast is door de vertekening van een groothoek recompose de slechtste optie. Als je de tijd hebt en je onderwerp niet beweegt is manual focus het best.

Maar ook voor natuur en wildlife zou ik niet zonder de AF punten willen. Met deze 80D zou ik wel weer wat zien in een terug keer in de xxD range de 30D was mijn laatste die ik zelf in bezit had. Daarnaast wel familie en of goede frienden die de 40/50/60/70D in bezit hadden maar zelf ben ik na de 30D over gegaan naar de 1D3, 7D en 7D2.

Probeer het eens met kinderen dat moet pats boem klaar zijn in een fractie van een seconde. Die kun je niet vragen even die gezichtsuitdrukking vast te houden tot je een goede recompose hebt gedaan.

Ik gebruik de AF punten meer dan ook om er voor te zorgen dat er altijd een AF punt op het scherpte vlak van het oog zit bij portret en bruidsfotografie. Maar ook met wildlife.

[Reactie gewijzigd door vavoem op 18 februari 2016 11:12]

En ben ik nu de enige die al die focuspunten niet gebruikt? Ik gebruik alleen maar mijn centrale focuspunt en ga daarna mijn compositie maken. Zie de noodzaak van al die focuspunten niet in, misschien dat iemand mij dat kan verduidelijken?
Bij statische composities werkt jouw methode uitstekend. Bij het vastleggen van actie, zoals een bewegend onderwerp, is het echter verre van ideaal. Dan zijn zoveel mogelijk autofocuspunten - liefst ook nog eens verspreid over het hele beeld - van groot belang. Alle af-punten gebruik je dus vooral in combinatie met AI Servo en met name bij sport en actie.
omdat er kans bestaat dat het onderwerp na het veranderen van de compositie buiten focus valt, de afstand wordt te groot. met name bij een kleine scherptediepte (DOF) wordt dit risico erg groot.
diafragma f/2,8 bijvoorbeeld.

je richt op de neus, maar je wilt altijd dat de ogen scherp zijn.

en met name actie fotos daar licht het onderwerp / actie punt niet altijd in het midden en heb je niet te tijd om aan je compositie te denken.
Als die (19 in mijn geval) focuspunten zet ik ook altijd uit. Gewoon handmatig instellen. Heb ook echt nooit het nut gesnapt van al die focus punten. Meestal ( als die op automatisch staat) focust die toch weer op het verkeerde deel van de viewfinder. Maar misschien snap ik het ook niet hoor, dat kan.

10:24 zie net dat voor sportfotografie dit zeer van belang is :) Weer wat geleerd :)

[Reactie gewijzigd door Treadstone op 18 februari 2016 10:24]

Bedoel je nu dat je autofocus uitzet en handmatig sherpsteld aan de hand van de af punten of dat je handmatig scherpsteld oznder enig hulpmiddel? Dat laatste is echt een ramp namelijk XD
De gebruikers van dergelijke body's hebben geen probleem met MF hoor...
Je kan nooit honderd procent handmatig scherpstellen zonder enige indicatie. Je komt een heel eind, maar je zult zien dat het met af-punten net ff scherper kan op de punten waar je het wilt.
Natuurlijk kan dat wel! Hoe dacht je dat men dit vroeger deed?

Zeker composities waar men zoekt naar een mooie bokeh is MF heerlijk.
Ware het niet dat ze vroeger andere spiegels matglazen gebruikten.
Die kun je nu nog steeds kopen trouwens voor de gangbare body's.

Dit bijvoorbeeld:
http://photogearfinder.co...ps-from-USA-P2680775.aspx

Zoek op Split focus screen in combinatie met je body versie en de kans is groot dat het wel te vinden is.

*edit na reactie van curkey* :)

[Reactie gewijzigd door Ossi op 18 februari 2016 14:31]

Matglazen bedoel je, niet spiegels :-)
Hij stelt handmatig in welk focuspunt hij wilt gebruiken volgens mij. Heb ik ook gedaan en die staat op het centrale focuspunt.
Wat voor landschappen uitstekend werkt, maar wat dus voor enorm dynamische omgevingen zoals sportfotografie niet goed werkt. (Bedankt r.j.deroos en Yero voor het uitleggen!)
eens over de prijs.....valt me op dat veel andere merken hetzelfde doen. Nieuw model in zelfde klasse ineens een heel stuk hoger geprijst introduceren....erg teleurstellend
Voor dat geld zou ik een Canon 7D mk2 kopen, die heeft al bewezen een erg goede camera te zijn. Wat betreft de AF punten die zijn zeker handig als je snel bewegende objecten wilt fotograferen.
Zie mijn reactie hierboven. En de stelling van Pythagoras, en - ik weet hem nog uit m'n hoofd - www.dofmaster.com/dofjs.html
De Power Zoom Adapter PZ-E1 is dus eigenlijk een focus puller als ik het goed begrijp?

Verder naar mijn mening niet echt een spannende of vernieuwende camera, wanneer ik dit afweeg tegen wat er de afgelopen twee maanden op het gebied van systeemcamera's is uitgekomen. Zowel op APS-C als M4/3 gebied zie je dan mooiere camera's met betere specificaties.

Ik krijg daarmee toch het gevoel dat Canon wat 'oubollig' wordt en dat is erg jammer!
Tijd dat zij weer gaan innoveren en de concurrentie aan willen gaan. Dat zou misschien weer nieuw leven in de brouwerij kunnen brengen.
Als je het artikel van de Pentax K-1 leest met bewegende sensoren en pixel shift en astro tracer functie... Yeps, weinig spannends aan de nieuwe 80D. Sowieso aan Canon en Nikon. Lijkt alsof de andere merken sneller en beter innovaties toepassen

nieuws: Pentax K-1-dslr met gestabiliseerde fullframe-sensor en gps kan sterren volgen

[Reactie gewijzigd door Treadstone op 18 februari 2016 10:12]

Canon stopt stabilisatie in zijn lenzen, dat is een iets andere filosofie, maar je zult niet snel in camera stabilisatie bij Canon gaan zien.
aanvulling: De reden daarvoor is een zalig OPTISCH zoekerbeeld :)
idd en zeker met telelenzen is het een verademing.
Maar combinatie van IS in het objectief en in de body zoals bij Sony is een mooie ontwikkeling.
Ja de Pentax K-1 is een geweldige camera - waarvan ik het persoonlijk jammer vind dat zij deze camera als DSLR op de markt hebben gezet.

Dit was een fantastische concurrent geweest tegen de Sony A7rII. Die 6 megapixels meer van de sony doen er niet toe.
Heb zelf al een tijdje een 70d maar echt warm wordt ik ook niet van de 80d.
Het is in ieder geval niet zo dat ik nu zeg weg 70d kopen 80d.

Wat de 80d net als de 70d mis is uncompressed hdmi uit. Voor uncompressed video kun je deze camera dus ook weer niet gebruiken. Dat is voor video toch echt een groot nadeel.
De concurrentie zit ondertussen ook al op 4k video, daar blijft canon achter.

Ze bieden dus wel een leuke lens met heel mooi video feature maar qua specs blijft het videogedeelte dan toch weer achter. Ik krijg daar een beetje een dubbel gevoel van.

Ik ben eerder benieuwd naar de nieuwe canon 6d mk ii, daar wil ik de 70d wel voor inruilen.
Ik vermoed dat Canon zijn speciaal voor 4K uitgebrachte video cameras niet in de weg wil zitten. Ze verkopen liever meer C500 cameras.
De C500 kost $ 15.000 en is voor een heel andere doelgroep bedoeld (professionele filmers) dan de 80D, die minder dan 1/10 van die prijs kost en bedoeld is voor enthousiaste foto-amateurs.

Daarom zitten de C500 en de 80D elkaar niet in de weg. Het lijkt me sterk dat iemand zou denken, "ik neem maar die 80D in plaats van de C500".
Oeps, ik moet die dingen ook niet uit het blote hoofd doen. Ik doelde uiteraard op de XC10 en C100 Mk II voor als je verwisselbare objectieven wil.
Geen focus puller spijtig genoeg maar een zoom puller (of hoe noemt dat?). Meer iets voor de amateur met geld, daar een videographer, daar dit zelden (waarschijnlijk zelfs nooit) zal gebruiken.
De Power Zoom Adapter PZ-E1 is dus eigenlijk een focus puller als ik het goed begrijp?

Nee, want een focus pull heb je nodig wanneer een object zich in de diepte door je scene beweegt. Bijvoorbeeld iemand die op je toe komt lopen. Dat wordt met een focus pull nog steeds handmatig gedaan.

Dit accessoire is om te zoomen en alleen relevant tijdens opnemen. Zoomen in een opname is in de tv-wereld wel geaccepteerd, in de filmwereld een behoorlijk taboe. Al moeten we daaraan toevoegen dat geen enkele regel absoluut is.
Natuurlijk is de lens ook te gebruiken op andere camera's maar icm deze 80D is het deels voor de filmliefhebber misschien niet je van het (samen met de power zoom bedoel ik). Kan me voorstellen dat bij het in- en uitzoomen het heel handig is als je dat mooi vloeiend kan doen, maar als je dan maar kan filmen op 1080p... Goed, icm andere systeemcamera's die het wel ondersteunen is het een leuke toevoeging voor misschien een net wat professionelere video.

[Reactie gewijzigd door orange.x op 18 februari 2016 09:56]

Van de andere kant is het natuurlijk wel zo dat er nog niet veel mensen zijn die beschikken over een scherm >1080P en ook niet veel mensen die 4k oid kunnen bewerken op hun computer. Ik geloof dat 4k wel gaaf had geweest, maar 1080p/60 vind ik alsnog niet slecht.
4k hoeft van mij niet zo nodig, maar een iets groter formaat dan 1080P zodat je nog wat kan croppen en eventueel ook digitaal kan stabiliseren (of juist de-stabiliseren als je dat zou willen) zou wel fijn zijn.
Wat wel een misser is, is dat er wederom geen uncompressed hmdi aanwezig is waardoor je niet het maximale qua video uit de camera kan halen.
Het is alleen wel zo dat deze cameras makkelijk 6+ jaar mee gaan.
Ik heb een 450D en maak nog steeds mooiere fotos dan dat elke point en shoot of telefoon kan en het beestje stamt toch echt al uit 2008!

Dus nu hebben niet veel mensen het maar in 4 jaar tijd is het de standaard en dan ha het toch wel prettig geweest als je camera het ook al kon leveren.

De chip is er duidelijk snel genoeg voor maar het is gewoon een bewuste keuze geweest van canon en niet een hardware limitatie.
Wellicht dat het wel doel was van Canon om dit nog uit te stellen zodat ze een 4k video functie eerst kunnen introduceren op de wat 'hogere' modellen (7d, 5d etc?)

Ik ben in ieder geval wel benieuwd naar de reviews van deze camera, zeker hoe deze zich verhoud met mijn 60D.
Tja maar mensen die nu een 80d zouden kopen kopen echt niet over 3 jaar een 90D.

Daarvoor is de upgrade te krijn en dan voel je je toch wel genaaid zonder deze functie terwijl de rest van je camera nog prima is.

Denk dat ten opzicht van de 60D vooral de FPS en het focus systeem een grote vooruitgang zijn.

Ik heb nog een camera met 1x cross type en zou graag een camera hebben met meer cross type focus punten.

Enige dat ik nog mis in dit focus systeem is focus punten in de 4 hoeken.
Maar die mis je bij ALLE camera's helaas.
Nu moet je focussen en dan de camera bewegen wat uit mijn ervaring toch niet ideaal is.

Soms wil je gewoon net dat fototje hebben waarbij 1 punt in de hoek haarscherp is en de rest vervaagd en dat blijft nu erg lastig.
GPS, hoe snel heeft dat een fix, wanneer je snel wilt fotograferen? Lijkt me relevant, wanneer je GPS aan een camera toevoegt, dat het ook wel 100% - en snel - werkt.
Zo te zien een fout in het artikel, want hij heeft geen GPS, is een accessoire. Deze zet je apart aan, is gelijk een tracking log, dus zal als je foto's maakt altijd al de juiste locatie hebben
Mits je deze natuurlijk op tijd vantevoren aanzet. Voorbeeld op vakantie: dier gespot buiten de hut, camera (en daarmee de GPS) aan vanuit een koude start. GPS? Nee. Een koude fix kan minuten duren.