Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 90 reacties

Canon heeft zijn nieuwste EOS-dslr aangekondigd: de EOS 70D. De camera is voorzien van een 20-megapixelsensor en beschikt over een fasedetectie-autofocussysteem waarbij in de praktijk tachtig procent van de pixels op de beeldensor ingezet kan worden.

Canon noemt het nieuwe focussysteem 'Dual Pixel CMOS AF'. Het systeem kan in principe alle pixels van de nieuwe 20,2-megapixelsensor inzetten voor snelle fasedetectie-af, doordat elke pixel opgesplitst is in twee fotodiodes. Hierdoor zou de focussnelheid bij het opnemen van video's, maar ook bij het maken van foto's via de live view-modus drastisch verbeterd zijn. Volgens Canon blijft het systeem goed werken bij weinig licht en nauwe lensopeningen.

Fasedetectie-af is niet nieuw, maar volgens Canon gebruikt de 70D een veel groter deel van de aanwezige pixels dan andere camera's; in de praktijk zou tachtig procent van de sensor ingezet worden. Volgens de fabrikant moet dat vooral voordelen opleveren bij het maken van video's van bewegende objecten.

Voor het maken van foto's via de zoeker is een tweede af-systeem aanwezig met 19 cross-type-punten, waaronder een centraal af-punt met hoge precisie. Dit systeem werd eerder al gebruikt in de EOS 7D. De rauwe beelddata van de 20,2-megapixelsensor wordt verwerkt door Canons digic5+-chip, die eerder al dienstdeed in de EOS 6D, 5D Mark III en 1D X. Het iso-bereik van de sensor loopt standaard van 100 tot 12.800, met een optioneel maximum van 25.600, en er kan maximaal met 7 beelden per seconden geschoten worden.

De 70D borduurt uiterlijk voort op de 60D en beschikt over hetzelfde draaibare 3"-lcd met een resolutie van 1.040.000 pixels. Hoewel de grootte van de lcd gelijk is aan dat van de 60D, beschikt het scherm van de 70D over touchfunctionaliteit. De gebruikte interface is dezelfde als bij de vorig jaar geïntroduceerde 650D. De zoeker heeft nog steeds een vergroting van 0,95x, maar biedt nu een dekking van 98 procent, waar de 60D nog 96 procent bood. Het gewicht inclusief batterijen is met 755 gram identiek aan dat van de 60D.

Ook nieuw ten opzichte van de 60D is de ingebouwde wifi-module, waarmee verbinding gelegd kan worden met een Android-smartphone of iPhone die een speciale app van Canon draait. Met die opstelling kunnen gemaakte foto's snel verstuurd worden via e-mail of gedeeld worden via sociale media.

De maximale filmresolutie bedraagt 1080p bij 30fps en voor compressie van de videobestanden is er ondersteuning voor de all-i- of ipb-codec, waarbij optioneel een tijdcode geëmbed kan worden. Via een 3,5mm-ingang kan een externe stereomicrofoon aangesloten worden.

De EOS 70D moet eind augustus in Nederland verkrijgbaar zijn en heeft een adviesprijs van 1099 euro voor de body zonder lens.

Canon EOS 70D Canon EOS 70D Canon EOS 70D Canon EOS 70D Canon EOS 70D Canon EOS 70D
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (90)

Hulde Canon! Na de 5D Mk3 zit er ook eindelijk een gezond AF-systeem in de xxD serie. Het oude was nauwkeurig en voldeed, maar daar was echt alles mee gezegd. Iedereen die ook maar een beetje aan sportfotografie dacht heb ik altijd richting Nikon D7000 gestuurd (of de duurdere EOS 7D), nu is dat niet meer nodig.

Het touchscreen lijkt een nutteloze gimmick, maar nadat ik er even mee mocht werken (zit ook in de 650D van een kennis) kon ik concluderen dat het toch vooral voordelen heeft.

Ik ben wel erg benieuwd naar die nieuwe 20mp sensor - de 18mp sensor begon in de 7D/60D/550D als behoorlijke stap vooruit t.o.v. de 15,1mp van de 50D en is in de 600D/650D nog wel wat fijner geworden in de tussentijd (ik vermoed door software-optimalisaties). Stilstand is geen achteruitgang gebleken zullen we maar zeggen!
Leuk om alle reacties te lezen, ook van de pixelpeepers onder ons! Wensen mag :)

De AF-in-action vind ik trouwens erg overtuigend!!

DPreview heeft vandaag een toevoeging gedaan en een 'Canon movie' en 'making of that movie' op haar site gelinkt:
http://www.dpreview.com/n...-videos-show-70d-focusing

Focussing gaat soepeler dan ik had verwacht eigenlijk. Natuurlijk heeft de videographer in kwestie ook mooie rigs en dergelijke tot z'n beschikking, maar toch... die Auto Focus zelf gaat erg vloeiend.

Ik heb geen 'hunting' of moeilijk kunnen locken kunnen ontwaren in de video's.

Petje af Canon. Als ik meer zou filmen wist ik het wel.
Nou, de 18mpix sensor van de 7D heeft toch wel als nadeel dat hij erg ruizig is ook op lagere isowaardes. Laten we hopen dat Canon DAT nu gefixed heeft, want dat is voor mij de reden geweest om de 7D niet te nemen. Meer megapixel....tja, ik blijf me toch afvragen of het de image quality ten goede komt; het is immers een APS-C en volgens mij geldt nog steeds de regel dat hoe meer megapixels je op eenzelfde grootte qua sensor blijft stoppen, hoe potentieel minder licht elke individuele pixel kan opvangen en dus per definitie ruiziger is.
Met de prijs van 1099 euro valt de 70D niet erg gunstig moet ik zeggen. Beter koop je dan een 7D. Meer fps, veel beter gebouwde camera....alleen de sensor die wat ruiziger is...tja. Mijns inziens is de 70D wel een kleine verbetering t.o.v. de 60D, maar eigenlijk nauwelijks tot niks vergeleken met de 7D.
LOL.

"AF-systeem dat niet voldeed..."
"7D die ruist op lage ISO-waarden...."

Volgens mij hebben velen die hier posten nog nooit een DSLR zoals de EOS D60, 10D, of 20D in handen gehad. Er zijn in het verleden met die camera's prachtfoto's geschoten (ja, ook door mij), en die toestellen worden door iets als een 7D of (of zelfs een 40D, die ik ook heb gehad) moeiteloos de grond in gestampt qua aantal megapixels, ruis- en AF-prestaties.

Nu jammert men als een camera niet ruisvrij meer is bij ISO 6400. Nou, de ruis die je tegenwoordig ziet bij ISO 6400 en hoger, die had je "vroeger" al te pakken bij ISO 1600. In de tijd van de rolletjes kon je met een gepusht ISO 1600 rolletje bijna een plank schuren.

En mijn opa? Die had niet eens AF, of zelfs maar een ingebouwde lichtmeter, en ook hij schoot al prachtplaten.

Minder z**** en meer fotograferen, zodat je leert om snel de beperkingen van een camera te ontdekken, en eromheen te werken tijdens het schieten of in de nabewerking. Uiteindelijk kun je dan overweg met nagenoeg elke digitale camera sinds 2002 en er prima plaatjes mee schieten.

[Reactie gewijzigd door Katsunami op 2 juli 2013 09:32]

Je hebt twee soorten fotografen:
  • De pixelpeepers die meer op fora rondhangen dan fotograferen.
  • Fotografen die gewoon lekker naar buiten gaan en platen schieten.
Stop het geld in een leuke reis en ga foto's maken i.p.v. een nieuwe dure dSLR aan te schaffen. Geniet je veel meer van.

Ik fotografeer nog regelmatig met mijn good-old 40D en ook de AF voldoet prima van dat apparaat. Gevoel hebben voor compositie en verstand van belichten (en evt. flitsen) maakt je een betere fotograaf dan de laatste 1Dx...
Je geniet ook meer als je niet gefrsutreerd raakt van het steeds missen van focus, of dat je geen fatsoenlijke sluitertijd kan bereiken bij de nachtdieren in de dierentuin. Doe mij dan maar een camera die gewoon werkt, zodat ik meer van m'n vakantie kan genieten ;)
De EOS 10D had een focus-systeem dat tegenwoordig in de categorie "Brakkius Maximus" zou vallen.

Het middelste AF-punt van de 10D was het gevoeligst, zoals bij de meeste camera's. Wetende dat de AF niet briljant was, gebruikte ik in minder goed licht altijd dat punt, en focuste bewust op een plek met een hoog contrast. (Meestal een lijn tussen twee verschillende kleuren.)

Het kwam maar zelden voor dat ik met die camera focus miste, en met de 40D werd het alleen maar beter.

Wat betreft sluitertijd... vaak is software beter in het verwijderen van ruis dan de camera zelf. Meestal misbruikte ik dat door een stop onder te belichten, en die stop in de RAW-bewerking weer te pushen, waarbij je tevens ruis kunt verwijderen (wat vroeger niet kon met rolletjes), en het contrast van de foto kunt herstellen.

Soms is het een kunst om gewoon een goed resultaat te bereiken met het spul dat je hebt. Dat levert je veel kennis op, en het bespaart je ladingen met geld.

[Reactie gewijzigd door Katsunami op 2 juli 2013 11:19]

Leuk experiment:
- Pak een EF 85mm f/1.2 L USM
- sleur je vriend of vriendin even op 1,2m afstand voor de foto.
- Stel camera in op f/1.2 en pas sluitertijd naar wens aan
- Houd body in portretstand en focus met middelste punt op het oog
- Hercomposeer en maak de foto
- Laad in in computer en bekijk op 1:1
- Et voila, out of focus (waarschijnlijk ligt de focus ergens in de buurt van het oor.
- Gebruik Pythagoras om te berekenen wat er mis gegaan is.

Die 45 punten uit de 1D(s) zitten er niet voor niks ;)

[Reactie gewijzigd door kakanox op 2 juli 2013 11:41]

Oh, het klassieke Focus & Recompose met een lens die een flinterdunne DOF oplevert. Ja, ik weet dat het focuspunt naar achteren verschuift bij een hercompositie.

Maak je niet dik. Zelfs een oude bak als de 10D is in staat om met een van zijn buitenste AF-punten focus te locken bij het schieten van portretten. Geen enkel probleem. Je moet alleen je onderwerp niet willen tracken met zo'n AF-punt, maar dat ga je in dit geval toch niet doen.
Het is puur de vraag waar die AF-punten zitten.

Bij de 10D is dat inderdaad nog niet zo'n heel groot probleem. Heb je al eens door de zoeker van een 5D (Classic) gekeken?
Als je een portretfoto maakt met f/1.2 en dan moeilijk doet over out of focus, dan begrijp je m.i. niet goed waar je mee bezig bent (DoF).
Waarom zou je dan überhaupt scherpstellen?

Een goede portretfoto op f/1.2 is m.i. scherp op de ogen (of op het puntje van de neus als dat was waar het jou om ging). Met focus leg je de aandacht op een bepaald punt en kan je storende elementen verdoezelen.

Dat maakt dit tot een in mijn ogen mislukte foto (want focus op de jas, ogen zijn OOF), en dit een vrij goede, ondanks dat ie nog niet ragscherp is op de ogen.
Dat is nu precies wat ik bedoel. Fotografen gaan niet experimenteren en op 100% kijken. Die maken gewoon foto's.

En als je een EF 85 F1.2L USM kunt veroorloven, dan mag ik aannemen dat je dit soort basics van het camerawerk ook wel snapt. Je kunt natuurlijk ook een buitenste focuspunt gebruiken, dan hoef je haast niet te recomposen.

Mijn punt is dat er veel op camera's gebashed wordt en dat wordt voornamelijk gedaan door mensen die zelf de kunst van het fotograferen niet in zich hebben. Het is makkelijker om de techniek de schuld te geven dan je eigen tekortkomingen toe te geven.
Het spijt me zeer hoor, maar ik heb in mijn leven al heel wat camera's gehad, van de EOS 100 en 33 (nog analoog, wat de meeste mensen hier nooit mee hebben gemaakt) tot de 10D en de 40D. In het analoge tijdperk en zelfs met de 10D had ik bijna nooit missers, ondanks dat ik 'm gebruikte voor sport fotografie als Windsurfen en autosport.

Vooral de waterspray met windsurfen icm met relatief lange sluitertijden ( 1/60 met 200mm lens) konden het AF behoorlijk verstoren, desondanks heb ik met de 10D de mooiste foto's gemaakt en had ik minder dan 5% afkeur op scherpte. het is ook een kwestie van techniek en je camera kennen. Afkeur door foute kadering en onscherpte door niet juist meetrekken kwam vaker voor.

De 10D was wel langzaam vergeleken met de 40D, die qua FPS ook beter geschikt was voor sportfotografie. Ik fotografeer nog steeds met de 40D en doe dat liever dan dat ik eindeloos discussieer over pixels en AA filters. De engelsen zeggen niet voor niks " a fool with a tool is still a fool".

Als ik upgrade dan is het vooral omdat ik de film functie nu voldoende ontwikkeld vind. De 70D is het juiste antwoord van Canon, die echt een goede camera heeft aangekondigd. Ik wacht nog even wat de 7DmkII gaat bieden en dan mag de 40D na jaren trouwe dienst het veld ruimen.
Zou het me vooral niet teveel laten spijten en er blij mee zijn als ik jou was :)

Feit blijft wel dat het hier puur over een nieuw type camera gaat die op één bepaald punt (AF systeem) eindelijk weer echt kan concurreren met Nikon. Ik schiet ook vrolijk met een 1D (mk1) en heb momenteel niet meer nodig.

Foto's en fototechnieken bespreken hoort in een fotoforum thuis.
Grappig dat je die 20D noemt ( V&A aangeboden: Canon EOS 20D + 18-50mm f/2.8 + accessoires ), ik vind 'm namelijk nauwelijks onder doen voor een 40d (die ik idd ook veel gebruikt heb, net als de 10D, 30D, 50D, 5D, 5D mk2, 7D, 1Ds mk2, 1Ds mk3, 1D mk3 en nog wat leuk speelgoed). De stap van de 10D naar de 20D was enorm, van de 20D naar de 30D waren er ook wat leuke extra mogelijkheden maar wat de 40D extra bood vond ik niet echt noemenswaardig.

Bovenstaande is een leuk verhaal voor op een verjaardag of om te vertellen aan een beginnend fotograaf, en - begrijp me niet verkeerd - ik ben het helemaal met je eens, maar waarom het hier een spotlight krijgt begrijp ik niet helemaal.

Het betreft hier namelijk de aankondiging van een nieuw model van Canon, geen cursus fotografie.

Dat je met kennis van je apparatuur betere foto's schiet is daarmee een beetje een dooddoener; het is namelijk geen enkel excuus voor Canon om op bepaalde punten minder te presteren dan "die andere grote" (Nikon).

Of vinden jullie ook dat Steve & Linus maar slimmer moeten programmeren omdat AMD's wat langzamer zijn dan Intels?

[Reactie gewijzigd door kakanox op 2 juli 2013 11:13]

Ik snap niet waarom jij mensen gaat uitlachen, want je weet uberhaupt niet wat voor type fotografie ze doen of willen gaan doen.

Ik geloof best dat je opa zonder af beste mooie plaatjes schiet, maar voor bepaalde type fotografie, zoals sport en wilde dieren, is een goede af systeem cruciaal. Natuurlijk zullen er scherpe sportfoto's zijn genomen met oudere camera's, maar je ziet niet welke er mislukt zijn.

En lijkt mij triviaal om uit te leggen waarom goede hoge iso prestatie handig is.

Ik ben dus niet overtuigd dat je even om de beperkingen van je camera heen kan werken, want vaak betekend om heen werken, gewoon je camera in je tas houden.
...maar waarom het hier een spotlight krijgt begrijp ik niet helemaal.
Ik begrijp dat wel, en de reden staat hieronder.
Ik snap niet waarom jij mensen gaat uitlachen, want je weet uberhaupt niet wat voor type fotografie ze doen of willen gaan doen.
Omdat hier op T.Net en op fotografiefora de amateurs al ruim 10 jaar lopen te jammeren dat de AF-prestaties niet goed genoeg zijn, de ISO-waarden niet hoog genoeg kunnen, dat de ruisprestaties beter moeten, dat de IS nog meer moet stabiliseren.... en ze hopen elke keer weer dat *de volgende* camera hen de mogelijkheden geeeft om nou eens *echt goede foto's* te maken.

Dit terwijl de profs (en de mensen die zich de moeite ervoor nemen) die goede foto's 10 jaar terug al maakten, en wel met de "brakke" camera's uit die tijd.
Dan reageer je dus met je eigen frustraties over dingen in het forum op een nieuwsbericht dat enkel en alleen betrekking heeft op een nieuw product.

Je hebt helemaal gelijk, maar het hoort hier simpelweg niet thuis.

Als ik 1 dag vrij zou krijgen voor iedere tweaker met (uitgesproken behoefte aan) een i7 die met een i3 en wat tweaks ook prima af had gekund zou ik met pensioen kunnen.

[Reactie gewijzigd door kakanox op 2 juli 2013 14:47]

Het AF-systeem voldeed sinds de 40D allerzins imho, maar over die sensoren ben ik minder tevreden. De 30D was prima, de 40D was prima met grote DR maar vanaf de 50D is het minder. De 50D sensor is imho bagger en die in de 7D is redelijk, maar ik vind 'em in termen van kleuren matig. Daarnaast gaat de definitie er snel vanaf in de hogere isostanden. Ik krijg er gewoon niet uit wat ik uit de 30D krijg, alleen is de AF van de 30D in de lichtomstandigheden waar ik in werkt domweg te onbetrouwbaar.

Als ze me de 30D of 40D sensor in de 7D hadden geduwd was ik helemaal tevreden geweest. Weg met die emopixels, welcome kleuren en DR. Om op je vraag te antwoorden: ik heb ze allemaal gehad en heb nu nog de 7D en 30D.

Stiekem wil ik graag naar een 5D3 maar ik kan de overstap niet verantwoorden:

5D3
10-22 eruit, 24-70/2.8 erin
30/1.4 eruit 50L erin

Dat loopt nogal op, zelfs met een eigen zaak, 4k excl. BTW. is geen peanuts :X

[Reactie gewijzigd door neographikal op 2 juli 2013 14:29]

Dit is zo'n cliché. Klinkt allemaal heel poëtisch & nostalgisch maar je negeert wel basis logica. Het is niet omdat toestellen vroeger maar een fractie van de mogelijkheden van de huidige modellen leverden, dat er geen kritiek mag geuit worden op huidige en nieuwe modellen - waarvoor producenten telkens de volle prijs en investering vragen en in sommige gevallen ondermaats innoveren. Hetzij in vgl met vorige modellen of concurrentie. Dat is gemeengoed, bij alle types van producten.

Beetje trouw - en eventfotograaf staat mijlen achter zijn concurrentie als hij materiaal gebruikt van 10 jaar geleden. Kleuren, ruis, betrouwbaarheid qua AF in moeilijke lichtomstandigheden...deze zijn allemaal drastisch verbeterd de laatste jaren.

Vandaag worden er letterlijk foto's genomen die vroeger niet mogelijk waren.

Allemaal leuk voor de hobby fotograaf die met z'n 4mp Nikon D2h foto's neemt van oude gebouwen in z'n streek en zichzelf op de schouder klopt dat hij nog mooie plaatjes schiet met een oldtimer, maar ondertussen zijn er fotografen met deadlines en uitdagingen.
Dat soort fotografen zit niet op fora te miepen over hoe "slecht" dat camera's wel niet zijn. Die kopen de beste camera die ze zich kunnen veroorloven, en die schieten er foto's mee. Dat zijn dan ook mensen die de kwaliteiten van een dergelijke nieuwe camera ook daadwerkelijk kunnen benutten.

De gemiddelde hobbyist schiet geen betere foto's als je zijn 40D vervangt door een 7D of zelfs 1D Mark IV.
Het is niet omdat iemand een hobbyist is, dat hij of zij geen waar voor zijn geld mag eisen. Ik zie niet in waarom je daar een heel betoog moet over neerpennen. Of miepen, zoals je zelf zegt. Mensen die midrange smartphones kopen, mogen toch ook kritiek uiten als hun fabrikant een zwakke opvolger uitbrengt of hun huidig toestel begint te happeren?

Bovendien vind ik het onrealistisch en wat hoogdravend dat je blijft herhalen dat "goede fotografen met brakke camera's wel mooie plaatjes maken".

Puur creatief is er misschien meer dieptegang, maar met een "brakke" camera of een oude camera loop je als goede fotograaf evengoed tegen de nadelen van een mindere camera, nadelen waar je vaak niet magische omheen kan werken.

Iemand die (terecht) kritiek heeft op een minpunt van een moderne camera afsnauwen met "vroeger gebruikte men film en en geen autofocus" slaat qua argumentatie op bijzonder weinig. Zo kan je àlles kapot relativeren.

Er was ongetwijfeld ook kritiek op bepaalde punten van een Nikon FE2 of Canon AE-1 bij lancering. Vroeger =| niet beter.
Misschien kun je ietsje minder vijandig reageren ;) Ik heb nergens gezegd dat een AF-systeem niet voldeed. En overigens, de 7D....Ik heb live voorbeelden gezien van ISO100, ISO400 en ISO800 met een 7D....Ik heb om dit te valideren een 7D van een collega geleend en had hetzelfde resultaat. Ik zeg niet dat het verschrikkelijk is of dat je geen mooie foto's ermee kunt schieten ;) Ik stond op het punt om de 7D te kopen (upgrade vanaf 40D), maar het was vooor mij verschrikkelijk genoeg om niet tot aankoop over te gaan omdat ik niet vooruitging op IQ t.o.v. de 40D.
Dus vandaar dat ik zei dat ik hoopte dat de sensor van de 70D geen 7D-sensor is met meer mpix. Ik geloof best dat er mensen zijn die het ruizen van de 7D niet (genoeg) opvalt....mij wel.
Ik fotografeer al jaren en ik vind dat ik wel mag zeggen dat ik weet waar ik het over heb en wat ik nodig heb van een body, dus het feit dat je vindt dat ik minder moet z**** en de conclusie dat ik niet geleerd heb wat de beperkingen van een body zijn, is totaal ongegrond.

Net zoals Neografikal ervaar ik dezelfde "issues". Ik ga ook de overstap maken naar een 5D3, omdat ik niet teveel consessies wil doen op AF-gebied, maar de voor de foto's die ik maak, kan en wil ik niet "achteruit" gaan op IQ door een 7D te kopen sorry. Ook ik moet de 10-22 en 17-55 dan gaan vervangen en daar kijk ik nog tegenop.

[Reactie gewijzigd door Deathchant op 3 juli 2013 11:08]

Ik vind persoonlijk de hoge ISO ruis van de 60D ook niet zo mooi, dus ben benieuwd in hoeverre de nieuwe sensor hierop verbetering biedt. Meer pixels betekent misschien meer ruis per pixel (bij gelijk blijvende signal-to-noise ratio), maar als je uit gaat van een print op hetzelfde formaat, verandert er niks aan de ruis op de foto.
Wel mooi dat ze voor de 70D de AF micro adjust weer hebben teruggebracht van de 50D.
Qua introductieprijs is het niks nieuws. Op het moment dat de 650D/700D uitgebracht werden, hadden die dezelfde sensor en dezelfde AF als de 60D en tegen min of meer dezelfde prijs. Nu heb je initiëel ook dezelfde situatie voor de 70D/7D, maar volgens mij was de introductieprijs van de 60D ook iets rond de 1100 euro, dus je mag verwachten dat de 70D vanzelf naar het prijsnivo van de 60D afdaalt.

Op zich lijkt de 70D zo wel een aardige camera te zijn, maar ik denk niet dat ik hiervoor mijn 60D in ga wisselen. Dat geld spendeer ik liever aan nieuwe lenzen.
Wat ik heb gehoord is dat de 70D een stuk betere weather sealing heeft, en dat de bouwkwaliteit toch weer een stuk dichterbij de 7D brengt. De 60D was schoot hierin nogal te kort van wat ik heb gehoord.

Dit wordt een serieuze kanshebber voor de opvolger van mijn 600D. 7FPS is meer dan genoeg voor zelfs de meest snelle actiefotografie, de sensor lijkt me optisch beter te presteren dan een 7D, gezien de camera 4 jaar nieuwer is, en de 20MP is nooit verkeerd voor als je echt goed glas hebt.

Het draaibare aanraakgevoelige LCD scherm maakt het helemaal af! Hoe vaak ik niet vanaf de grond of een laag punt schiet en dan het schermpje even open klap zodat ik weet welke kant ik op richt.
Ik kan niet zeggen dat het oude systeem voldeed. Begin dit jaar de keuze moeten maken voor een nieuwe camera, en de EOS 650D was een kanshebber. Na wat proberen werkte de autofocus bij slecht licht en live view slechter dan mijn 7 jaar oude bridgecamera. Dat vond ik niet acceptabel. Ook binnen filmen leverde het bekende gehunt op.
Om die reden overgestapt naar de NEX 6 van de concurrent, maar toch wel goed om t zien dat Canon er iets aan doet.
@ Nas T

Tot dusver waren DSLR’s ook niet echt geschikt voor alledaags film werk zoals de kinderen thuis. Daar had je film camera’s voor een ook de EVILs waren hier beter op toegerust dus de NEX was een goede keus als filmen een grote wens was. Dit is ook altijd waar ik op af heb gegeven op deze functie in mijn reviews. Hoewel je er prachtige beelden mee kunt maken zijn ze erg handig voor filmmakers maar je moet er dan wel een dozijn aan accessoires bijkopen om er wat fatsoenlijks mee te kunnen. Dus in dat opzicht heb je wel gelijk. Kennelijk was dat alleen niet de doelgroep voor de film functie. Sony heeft daar met zijn vaste spiegel minder last van. Nu heeft Canon de film functie dus kennelijk ook bruikbaarder gemaakt voor alledaags werk wat een goede ontwikkeling is. Overigens hadden de DSLR’s niet zo zeer last van hunting maar was het gewoon traag en schokkerig maar hunting kon je dat niet noemen. Ook de lenzen zijn er minder geschikt voor ze hebben niet voor niks nu veel lenzen voorzien van een nieuw STM motoren om snel scherp te stellen in live view mode.

Ik ben wel benieuwd nu naar de 7D mark II die er nu wel moet komen na 4 jaar. Nu de 1D serie geen snelle crop meer heeft is er ruimte naar boven en met een 70D die nu de 7D voorbij gaat op alle fronten behalve het aantal FPS en misschien nog wat kleine dingetjes (dig. horizon ,remote flash). Kan een 7D een 1.6 crop 5D3 worden en daarmee veel sport en natuur fotograven blij maken als 1.6 crop opvolger van de 1D4 in 7D/5D3 jas. De 60D was overigens wel het langs geproduceerde xxD model geweest met 3 jaar was dat eerst 2 tot 1,5 werd het later een jaar en toen bleef het 3 jaar lang stil je mag dan ook wel wat voorruitgang verwachten na 3 jaar R&D.

De 70D ziet er dus erg goed uit, voor hen die er mee willen filmen. Een ook het 7D AF is een grote stap voorwaarts voor actie foto's. En de sensor techniek is vast een stuk verbeterd.

[Reactie gewijzigd door vavoem op 2 juli 2013 14:04]

Ik ben benieuwd naar de eerste echt onafhankelijke reviews van de 70d

Hoe zit het met foto's bij weinig licht wat zijn de prestaties van de sensor dan. De foto's nu zijn natuurlijk allemaal in ideale omstandigheden gemaakt.

Het dual pixel scherp stellen klink ook leuk maar wat is de invloed op de kwaliteit.
Op papier allemaal leuk maar nu wachten op echte tests om te zien hoe goed de prestaties werkelijk zijn.

Wilde een nikon d7100 kopen maar ben benieuwd of de canon beter is.
@bbob1970

Ja hij zal zich nog moeten bewijzen maar zoals ik al aangaf de R&D heeft er 3 jaar over gedaan dat is gemiddeld 2x lager als met vorige XXD's en 3x langer als bij de XXXD's en vergelijkbaar met de XD's die vaak 3 jaar of langer mee gingen.

Omgerekend naar Full Frame hebben we het over een 51Mpixel sensor en dat is pittig meer dan de 38 van de bejubelde Nikon D800. Vergeet niet dat ze wel echt getest zijn door diverse Canon Professionals die ambasaduur voor het merk zijn en die zullen toch ook wel testen in slechte omstandigheden. Hoewel ik ook niet te spreken was over de low light prestaties van mijn 1D3 die is daarvoor meerdere malen terug geweest.

Tja en body alleen is voor mij geen overweging ik heb te veel duur L glas om even over te stappen. En is dan ook niet 1 van de punten waar ik op adviseer dat is nog altijd primair kijk naar het glas afhankelijk van de wensen van de gebruiker. Voor body's: Vandaag is Canon de betere morgen Nikon en overmorgen Sony dat wisselt zo snel. Kiezen voor een systeem is wijzer. Ik verbaas me wel eens over de eigenaren met een 7D met een 18-55 lensje die de snelheid van de 7D teniet doen door een trage AF motor of een 70-300 zonder USM. Dat is een beetje als naar de supermarkt rijden met een Ferrari 8)7 alles moet wel in balans zijn.
Zoals i het goed begreep zijn het dus 40 miljoen pixels. Meer pixels op kleiner oppervlak zou meer ruis betekenen en dat moet gecompenseerd worden. De vraag is hoe goed dat gedaan is.

Wat is tot nu toe aan reviews gezien heb tussen full frame en aps-c kun je toch grote verschillen zien bij hogere iso waardes vanaf 1600 waar de full frames toch stukken minder ruis hebben.

Maar het is gewoon afwachten op wat meer tests.
@bbob1970

Hier kun je wat meer lezen over o.a. AF e.d. Er zijn nog wat meer artiekelen van CPS te vinden.

EOS 70D Technology

ambassador brutus ostling tests the eos 70d
Toch wel jammer dat Canon er geen GPS in heeft gestopt. GPS had ik persoonlijk liever gezien dan WIFI. Ze moesten waarschijnlijk een feature over laten voor de 80D ;).
GPS kun je prima doen met een losse GPS tracker. Die gaan makkelijk een hele dag mee en importeren in Lightroom is tegenwoordig kinderspel. Het nadeel van GPS in de camera is (was???) altijd dat het lang duurde voordat je een fix had. Liet je de GPS aanstaan, dan was je accuduur dramatisch kort.
Een losse tracker? Come on, een 2 jaar oud compactcammetje van ¤200 heeft GPS, maar een ¤1100 gloednieuwe hypermoderne DSLR niet :?

Het klinkt me meer in de oren als dat ze de consument nog nét een beetje verder willen uitzuigen voor een "officiele" Canon GPS module, die een WHOPPING ¤250 moet kosten.

[Reactie gewijzigd door _Thanatos_ op 2 juli 2013 10:27]

Een compactcamera van ¤200 heeft waarschijnlijk ook prachtige functies voor 'ludieke effecten' op de foto's, en die DSLR van ¤1100 euro niet. Minder wil niet altijd zeggen dat het slechter is, de doelgroepen zijn immers compleet verschillend. Ik ken nauwelijks hobbyfotografen die zonodig graag al hun foto's gegeotagged willen hebben. Da's handig om alles mooi getagged op facebook te krijgen, maar voor de rest..?
Ik ben een hobbyfotograaf en ik zou bijzonder graag zo'n geotag functie in mijn camera willen. Dat scheelt heel wat gepiel met een smartphone en synchronisatie achteraf. Het hoeft niet altijd aan te staan, maar aanwezig zou zeer fijn zijn.

Niet alleen voor Facebook is het handig maar ook voor Flickr. Nog handiger is het gewoon voor je eigen fotobibliotheek in Aperture.
en die DSLR van ¤1100 euro niet.
Jawel ;)

Een GPS module neemt echt niet meer plek in dat een paar kubieke millimeter. Daar is ergens in de body echt wel plek voor. Een Wi-Fi module kon immers ook. En als je het niet gebruikt, dan zet je het toch uit?
En die 2 jaar oude compact heeft ook het probleem dat de accu in no-time leeg is en dat de helft van de foto's geen juiste GPS coordinaten heeft, omdat het apparaat te laat een fix kreeg.

GPS maakt de camera duurder en veel dSLR gebruikers geven er niet veel om, dus daarom zullen ze het wel weglaten. Die officiele module wordt denk ik amper verkocht.
En die 2 jaar oude compact heeft ook het probleem dat de accu in no-time leeg is en dat de helft van de foto's geen juiste GPS coordinaten heeft, omdat het apparaat te laat een fix kreeg.
Als de accu voor jouw gebruik te snel leeg is, kun je GPS nog altijd uitzetten. Een GPS-module heeft eigen accu's , maar dat maakt het niet veel anders dan een batterygrip kopen.

Gemiste coördinaten is helemaal niet erg, want je hebt iig *iets* om mee te werken. Je kunt de coördinaten in Lightroom nog altijd finetunen als ze niet (helemaal) kloppen.
Ik heb GPS in mijn 6D, en met GPS aan gaat een accu best een dag mee als ik een paar honderd foto's maak (dus de hele dag continu in gebruik), zelfs wanneer ik gebruik maak van live view (om scherp te stellen als ik een lens zonder auto-focus gebruik).

Met GPS en live view uit gaat de batterij uiteraard langer mee, maar het is niet zo dat GPS ervoor zorgt dat je batterij in een paar uur leeg is. Natuurlijk is het altijd goed om een volle reserve-batterij bij je te hebben.
Ik had stiekem gehoopt dat de 70D een magnesium body zou krijgen. Toch jammer.
Ik denk dat ze de afstand tot de 7D willen behouden. Die krijgt straks ook een update en het lijkt me dat ze deze sensor zullen hergebruiken. Meerwaarde zit dan vooral in bouw, AF en dat soort 'professionele' features. En plastic gaat ook niet zo gauw kapot hoor...
Ik denk niet dat dat daarmee te maken heeft. De 50D was immers ook gewoon van magnesium. Zal eerder een geld kwestie zijn.
dat is wel zo. De 50D was de voorganger van de 7D. Toen de 7D en 60D uitgebracht werden wilden ze verschil aanbrengen tussen de 7D en x0D, dus werd de 60D van plastic gemaakt en werden er wat andere "pro-features" weggelaten.
Het binnenwerk verslijt eerder dan het buitenwerk.
Sterker nog, plastic dat wél kapot gaat is goedkoper om te vervangen/repareren ;)

@M4d8u7ch3r
Dat ligt er natuurlijk aan waar je fotografeert ;)

[Reactie gewijzigd door _Thanatos_ op 4 juli 2013 13:46]

Waar zie je dat dat niet zo is? Canon Rumors heeft tijdenlang volgehouden dat ie (iig deels) magnesium is.
DPReview bijvoorbeeld: "Body construction is mainly plastic, ...". Die website is wat mij betreft wel wat betrouwbaarder dan Canon Rumors.
Dat is de buitenkant toch? Plastic is dan prima. Niks mis met plastic. Dat roest niet, is waterdicht, en gaat tientallen jaren mee. Goed plastic is niet slechter dan aluminium of wat dan ook.

Maar hoe dan ook, de officiele specs zeggen:
Materiaal behuizing: Aluminium en hars van polycarbonaat met glasvezel en geleidende vezel
Polycarbonaat is goed plastic.

[Reactie gewijzigd door _Thanatos_ op 4 juli 2013 13:45]

Het is eigenlijk meer een aanname. Ik ging er eigenlijk vanuit dat het wel in het artikel zou staan als dit het geval was (omdat het m.i. noemenswaardig is).

Hopelijk is mijn aanname fout en is hij wel van magnesium.
Eindelijk aangekondigd. De opvolger van de 60D. Ik zat al een tijdje te wachten op een waardige opvolger van mijn (lach niet) 300D.
Op mijn 300D kreeg ik bv. wel mooie foto's met mijn 70-200L2.8 maar mist wel een heleboel megapixels.
Blij dat er nu ook zoals ik gehoopt had 19 crosstype af-punten op zitten.
Ik zal deze niet mee kunnen nemen op vakantie gok ik (15-7). Nog even geduld dus en mijn wachten is beloond.

Tov de D7100 mist hij wel enkele megapixels en een heleboel af punten maar dat zegt niet alles natuurlijk.

Voor een uitgebreidere hands-on review:

http://www.dpreview.com/previews/canon-eos-70d
Hoe zouden we moeten lachen dat je met een 300D foto's schiet? Het is een prima camera. Maar het is niet de camera die mooie foto's maakt maar het is de fotograaf. Ik heb als tiener fantastische foto's geschoten met een gammele praktika en net zo gammele lenzen. Daarna met Canon AE-1 en F-1 geschoten. Nu fotografeer ik met een 400D en een 40D. Mijn glaswerk is wel van hoge kwaliteit. De 70D staat nu trouwens ook op mijn verlanglijstje en met 1100 euro adviesprijs, dus lagere straatprijs, voor de body is de investering vast wel te overzien.

* nu de dpreview handson lezen
Er is niet mis met de 300D, zelf heb ik de 350D en deze werkt nog exact hetzelfde vanaf het moment dat ik hem kocht.
Uiteraard heb ik al een aantal jaar een verlanglijstje met eisen waarop de opvolger moet voldoen maar met de beperkingen heb ik kunnen leven.
- Eisen grotere RAW buffer (en sneller legen) nu 350D - 6 RAW, 70D - 19 RAW.
- Hogere ISO met gelijke ruis (1600 is wel heel beperkt, 12800 zou heel mooi zijn)
- AE Bracketing (350D 3 frames, 70D 2,3,5,7 frames)
- Snellere en naukeuriger autofocus.
- Indien filmen mogelijk is dit met bruikbare AF. (bespaart aanschaf losse HD Cam)

Voor zover ik kan zien voldoet de 70D aan al deze eisen. Als ze nu ook nog even de 7DmkII aankondigen eind augustus dan kan ik beide vergelijken en kijken of de 7D zijn meerprijs voor mij waard is. Budget is al lang gereserveerd, nu alleen de juiste camera nog.
Toevallig gisteren zitten kijken naar de 60D omdat die best netjes geprijsd is nu. Toen vroeg ik me af of er binnenkort wellicht een 70D zou komen die inderdaad het nieuwe touchscreen zou overnemen en verbeterde AF zou hebben. Zo te zien word ik op mijn wenken bediend! Alleen de prijs is wel een flinke stap omhoog vanaf de 60D (momenteel rond de 670,-) maar die is dan ook alweer een tijdje op de markt.

Nog even doorsparen dus...
Dat was ook mijn idee.
Mijn 10D begint ook aan het einde van zijn leven te komen lijkt het.
Software slaat soms spontaan vast en zegt dat in de zoeker 'busy'.
Uit-aan werkt dan ook niet. Moet dan echt de batterij er uit halen en terug instoppen.
Ik had ook hetzelfde idee. De 70D beantwoord ook voor mij op papier aan mijn wensen. Nog even de reviews afwachten hoe die dual AF uitdraait in de praktijk.

Ik ben ook benieuwd hoe snel de prijs naar een acceptabel niveau zakt...
Ik hoop stiekem dat de 60D nu richting ¤ 600,- of misschien nog wel lager zal gaan (¤ 550 iemand??)... ik heb namelijk mijn oog op die camera laten vallen als eerste DSLR na altijd compact te hebben gehad..

70D is dan misschien net iets teveel (overbodig?) van het goede als camera (even afgezien van de prijs die ook buiten budget valt)
Dat is ie al. 670 -/-80 euro cash back is zo'n 590. Heel erg grappig om te zien wat mensen op marktplaats nog willen voor hun 2-3 jaar oude 60D....
Ik ben benieuwd of er ook mogelijkheden qua wifi tethering zijn. Ik wil met de 50d nog wel eens wat spelen met een USB kabel aan de camera, maar dat is toch behelpen. De optionele WiFi module was overdreven duur en die SDHC wifi kaartjes werken weer niet in alle adapters
Schiet je RAW tethered? Dat is met USB nl. nog wel te doen, maar via WiFi...
Beetje wifi kan dat wel bijbenen, hoewel er natuurlijk ook een stapel meer RAW data uit deze sensor komt tov de 50d, praktijk zal het leren :)

Gekloot met een enorm USB snoer en een mini USB connector op de camera, dat dat ding nog niet uit de camera gebroken is mag een wonder heten :)

[Reactie gewijzigd door _-= Erikje =-_ op 2 juli 2013 08:58]

Ik maak de kabel altijd met een tiewrap vast aan een boutje onderin. Werkt prettig en plaatst de spanning op de kabel ipv de aansluiting.
Daarnaast gebruik ik altijd een korte kabel met een verlenger eraan, zo heb ik dan zes meter en loop ik minder risico dat ik m'n dure lange kabel sloop. Er zit een klein versterker-achtig-blokje in die ervoor zorgt dat ik geen fouten krijg.

In de studio produceert een 5DII (21,1 mp) gemiddeld zo'n 25MB per seconde bij bijvoorbeeld een fashion shoot (1 foto/sec).

[Reactie gewijzigd door kakanox op 2 juli 2013 11:36]

Voor onder de honderd euro kun je zelf een wifi module knutselen voor volledige remote control van je camera, en dan doen functies als video recording it ook nog, in tegenstelling tot de normale wifi mode.
Trigger Trap is ook een hele mooie oplossing: https://triggertrap.com

Dit Kickstarter project geeft je bijzonder veel control over je camera via IOS/Android!
Hopelijk komt microadjust ook weer terug met deze 70d.
Van DPreview.com: The 70D also regains an array of features that disappeared between the EOS 50D and 60D, such as AF microadjustment.
komt terug, zie filmpjes en persberichten.
Denk niet dat ik mijn 60D hiervoor in ga ruilen. Ik film bijna nooit en gebruik alleen live-view als ik onder zo'n hoek schiet dat ik niet door de zoeker kan kijken. Dan steek ik het geld liever in een nieuw objectief.
Ben ik nu de enige die het jammer vind dat het zoveel richting video gaat? Natuurlijk moeten we de testen nog afwachten, maar dat hele dual AF gebeuren heeft nogal wat impact op de sensor. Ik denk dat ze nog meer kwaliteit hadden kunnen behalen als ze dit achterwege hadden gelaten. Het schijnt 2x zoveel fotodiodes nodig te hebben en dat gaat hoe dan ook ten kosten van de signaal/ruis verhouding.

Ik gebruik nooit live-view (heb nog een 40D), want normale AF is beter en een dSLR fotografeert gewoon lekkerder met je oog op de zoeker. Als deze vorm van AF net zo goed is als de traditionale AF, dan zou ik liever een ander soort camera gebruiken. Zet er een top-notch LCD in en haal die spiegel eruit. Dan kun je pas echt stappen zetten naar een nieuw soort camera...
Maximaal 1080p en 30fps?

Waarom wordt hier niet de mogenlijkheid voor 1080p 60fps gegeven? Of 720p met 120fps? Met een GoPro 3 kan je dat al.

Goed, ik weet ook niet de details van de internals, bitrate etc., maar vind het raar dat deze camera dezelfde video output heeft als mijn 550D en GoPro 1. Beide enkele jaren oud alweer.

Ik zou graag met meer dan 60fps sport dingen opnemen, en meer vrijheid hebben over de slow motion effecten. De beeldkwaliteit van een DSLR overstijgt een GoPro natuurlijk vele malen, dus vind het jammer als ik op een kwalitatief matige GoPro aangewezen moet zijn daarvoor.

Of is dit weer een poging om conventionele video camera's te verkopen?
Helaas. DPReview meldt nog over video resoluties:
  • 1920 x 1080 (29.97, 25, 23.976 fps)
  • 1280 x 720 (59.94, 50 fps)
  • 640 x 480 (59.94, 50 fps)
Bron: http://www.dpreview.com/previews/canon-eos-70d/2

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True