Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 49 reacties

Skype heeft een nieuwe client uitgebracht van zijn Linux-software. Het betreft een alfa-uitgave die draait op het Electron-framework. Veel normale functies werken nog niet. Zo is het nog niet mogelijk videogesprekken te voeren en te bellen naar telefoonnummers.

Skype for Linux maakt gebruik van WebRTC, wat de webversie van Skype ook gebruikt. In een bericht op zijn Community-pagina waarschuwt de ontwikkelaar dat het gaat om een alfa-versie. Het is daarom alleen mogelijk contact te maken met mensen die de laatste versie van Skype op Windows, Mac, iOS of Android gebruiken. Contact krijgen met gebruikers van de oude Skype for Linux met versienummer 4.3.0.37 is niet mogelijk.

Skype maakt direct van de gelegenheid gebruik om aan te kondigen dat het nu ook mogelijk is om via web.skype.com skype te gebruiken op Chromebooks, iets wat Tweakers al begin juli opgevallen was. Ook daar functioneert de videofunctie of bellen naar telefoonnummers nog niet, maar deze mogelijkheid zou snel naar de webclient moeten komen. De laatste release van Skype voor Linux kwam meer dan twee jaar geleden uit.

Skype for Linux AlphaSkype for Linux Alpha

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (49)

Niet zo gek dat deze alpha-build nog geen videogesprekken ondersteunt als de web-app dat ook nog niet doet binnen Chrome. Electron is in de basis immers een op Chromium gebaseerde wrapper voor web-apps. Fascinerend vind ik dan wel dat de web-app het bèta label draagt, en deze versie een alpha-label

[Reactie gewijzigd door RadiusK op 13 juli 2016 16:51]

Het is de alpha vd bèta :')
Ik vraag mij af hoeveel Linux gebruikers überhaupt Skype gebruiken.
Het is namelijk nog steeds 32bits en op 64bits PC's is het niet makkelijk aan de praat te krijgen.
Zelfs op Android werkt het niet goed.

Vroeger, toen ik nog jong was werkte het op Windows nog prima net als Trillian.

[Reactie gewijzigd door DJMaze op 13 juli 2016 16:43]

Wat zou jij dan gebruiken om contact te leggen met andere Skype-gebruikers?
web.skype.com, Ghetto Skype of de skype4pidgin/skypeweb plugin. Allemaal niet geweldig/compleet te noemen, maar je kunt hetzelfde zeggen over de officiële "stable" client waarin features zoals groepsvideogesprekken missen en er een ongelofelijke boel bugs zijn.
Telefoon, Facebook Messenger, E-mail, WhatsApp, XMPP, Google Hangouts, Gadu Gadu, Line, ICQ, etc. etc. etc.

[Reactie gewijzigd door DJMaze op 13 juli 2016 16:52]

Skype wordt door MS nogal gepushed als bedrijfcommunicatietool. Het is dus leuk dat linux ondersteund wordt, anders kan dit als bijkomende rem gebruikt worden om een heterogeen netwerk (verschillende OS'en) binnen een bedrijf af te blokken.

[Reactie gewijzigd door Oljoner op 14 juli 2016 11:15]

Skype for Business is gewoon een rebrand van MS Lync (daarvoor Office Communicator). Staat los van Skype voor consumenten.
Uh, ik draai al tijden Skype for Linux op Archlinux 64bit, en dat werkt prima hoor.
Het zit gewoon in de AUR, en vergt ongeveer 2 commando's om het aan de praat te krijgen :)
Het is alleen geen 64-bit software. Het depend gewoon op allemaal 32-bits libraries die je voor vrijwel geen andere software nodig hebt.
So what? Die paar megabytes aan diskspace kunnen er wel vanaf. Het is wat minder efficient dan wanneer het allemaal 64 bit was maar realistisch gezien merken de meeste mensen daar niks van. De systeemeisen zijn toch niet zo hoog, dat beetje overhead zal geen probleem zijn.
Een aantal van de 32 bit libraries waar Skype voor Linux van afhankelijk is heb je juist wel nodig als je andere 32 bits software op Linux draait, zoals bijvoorbeeld Steam. Bovendien zal ik net als CAPSLOCK2000 niet malen om dat kleine beetje diskruimte dat ze innemen, zelfs niet op mijn SSD.
*kuch* multilib

4 multilib/skype 4.3.0.37-7 [installed]
P2P software for high-quality voice communication
Ik snap je punt niet zo goed? Dat is toch precies wat ik zeg? Of bedoel je dat het in de repos zit?
Zit gewoon in de pacman multilib repo...

https://www.archlinux.org/packages/multilib/x86_64/skype/

AUR nog geen eens voor nodig :)
Ah dat bedoelde je, kan best zijn dat ik hem daar inderdaad ook gewoon vandaan heb, gokte even dat hij uit AUR kwam :+
Ooir gehoord van multiarch? Skype daarmee werkt perfect op Ubuntu en Debian 64bit, zonder problemen.
Het draait inderdaad out-of-the-box, maar de oude Linux client heeft wel z'n problemen. De schermkwaliteit van een van Windows of OSX naar Linux gedeeld scherm wordt bijvoorbeeld zo zwaar gecomprimeerd dat tekst niet meer leesbaar is. In de andere richting werkt het wel perfect. Is een bekend probleem waar MS al jaren een oplossing voor belooft...
Kwestie van 32 bits libraries installeren en het loopt.
De Skype .rpm package welke ik vroeger gebruikt heb sleurde ze automatisch binnen zodra je die installeerde.

Maar Skype... dat gebruik ik al flinke tijd niet meer inderdaad. LAatste keer was anderhalf jaar geleden, toen heb ik het speciaal voor een klant uit verweggistan geïnstalelerd.

[Reactie gewijzigd door Ultraman op 13 juli 2016 16:45]

32-bit is het probleem niet, alleen kreupele Linuxdistributies hebben last met 32-bit applicaties, maar die verdwijnen zienderogen nu Steam op Linux aan de weg timmert en distributies willen dat hun gebruikers spellen kunnen spelen.

Wel is de Linuxversie van Skype zwaar verwaarloosd, zodat je momenteel in de situatie zit dat je Pulseaudio moet gebruiken, dat je geen groepsgesprekken kunt voeren die door Windows-gebruikers zijn begonnen, of dat je gesprekspartners plaatjes in de babbelvensters neerzetten die de Linuxversie niet kan tonen.

Desondanks, als de mensen met wie je contact hebt het gebruiken, dan moet je wel (of op Windows gaan zitten). Dus ondanks alle hobbels, ja ik gebruik Skype op Linux.
Hier één, maar wat je zegt 32 bit :/
Ik snap echt niet dat dergelijk populaire software zo traag wordt ontwikkeld. Het zal wel weer de klassieke Windows benadering zijn "niet te compatibel zijn".

Op 64bit Linux werkt het alleen met de Pulse library of als je ALSA gebruikt met het commando apulse32
Momenteel willen ze 32 bit ondersteuning stoppen bij grote distros
Dan lees je erg selectief. Geen distributie denkt eraan om de ondersteuning voor 32-bit programma's stop te zetten. Distributies stoppen met 32-bit versies van de distributie (zodat je bijv. op je oude AMD K6-desktop nog de nieuwste distributie kunt installeren).
KaOS linux is 64 bit only en ze zijn vast niet de enigen
Probleem voor KaOS Linux, want ongeschikt om spellen op te spelen en dus om Skype op te draaien.
sudo pacman -S skype

done..?
Wooow, iets uit alfa-software werkt nog niet... |:(
Inderdaad beetje een slechte titel. Betere titel was 'nieuwe alfa uit Skype voor Linux' ofzoiets. Want dat er een nieuwe volledige release voor Skype voor Linux aan komt vind ik het grootste nieuws hieruit.
Inderdaad beetje een slechte titel.
Dat vind ik niet. Deze Skype-variant bevat een de belangrijkste functies van Skype niet. Alsof je een Windows Fast Ring-build hebt die niet online kan bijvoorbeeld, of een testversie van Pokemon Go waarmee je geen beestjes kan vangen. Je kan het prima gebruiken zonder de niet-ondersteunde functies, maar het is allesbehalve compleet - en we willen dat mensen dat zo snel mogelijk weten, zonder dat ze zich verheugen op een mooie nieuwe Skype-client voor Linux.

Edit: de auteur is het met je eens - ik heb de titel dus gewijzigd :)

[Reactie gewijzigd door arnoudwokke op 13 juli 2016 17:20]

Mooi om te zien dat het gewijzigd is. Ik snap je punt wel, en ben het gedeeltelijk met je eens. Het grootste punt voor mij om voor de andere (nu huidige) titel te zijn is dat het een alfa versie is. Bij een beta-versie was dit wel bijzonder slecht geweest, maar deze release is gewoon nog niet bedoeld voor een groot publiek, maar voor een kleine groep early adopters / testers.

Bedankt voor je reactie. Het is altijd fijn om als te zien dat als er kritiek is op Tweakers, dat er bijna altijd gereageerd wordt en gediscussieerd wordt door medewerkers van Tweakers, ook bij de kleine dingen. Dit helpt de community enorm!
Dat één van de core-functies van alfa-software niet werkt, is wel nieuwswaardig. Het is net als dat je als autofabrikant een prototype maakt en er zit geen achterbank in.
Alleen is dat juist de definitie van een alpha: het is helemaal niet de bedoeling dat het feature complete is.
Nogal slecht voorbeeld, want zonder achterbank voldoet de auto nog steeds aan z'n hoofdfunctie. De bestuurder verplaatsen van A naar B. Denk dat het meer iets is als dat de 5e versnelling ontbreekt.
Met Skype kun je nog steeds contact leggen met een ander. Alleen niet op zoveel manieren. ;)
De hoofdfunctie van skype lijkt me een audioverbinding leggen. Dar heeft skype van begin af aan gedaan. Video verbindingen en naar vaste nummers bellen is pas veel later toegevoegd, en reken ik ook niet bij de hoofdfuncties.
Zeker nu grote software leveranciers met steeds meer anti-features komen, sta ik niet te springen om binaries te installeren waar de source niet van beschikbaar is.
Maar screenshot laat wel zien dat het video belscherm er in zit

De titel had dus ook kunnen zijn "Skype voor Linux gaat videobellen ondersteuen, alleen in de alpha versie doe ie het nog niet".

Eerlijk gezegd snap ik de nieuwswaardigheid van dit item niet. Want wel meer functions doen het niet, daar is het een alpha voor.... En een goede alpha ook nog, want de belangrijkse feauture , waar het voor bedoeld is, namelijk gratis (audio) bellen met een andere skype gebruiker, doet het wel (mits de andere partijd de skype versie heeft uit het artikel)

[Reactie gewijzigd door jeanj op 14 juli 2016 08:29]

Ben ik de enige die videobellen de minst interessante feature van Skype vindt?
Ik gebruik voornamelijk de chatfunctie, af en toe een spraakverbinding, maar video echt nooit.
Ik gebruik vooral de spraak en chat functie, maar en ik ken veel vrienden en familie die skype gebruiken om kennissen in andere landen te spreken, met video.
Zou dit betekenen dat Skype misschien overweegt om over te stappen op Electron?

Electron is ten slotte cross-platform, en niet alleen maar voor Linux. :)

[Reactie gewijzigd door lesander op 13 juli 2016 17:20]

Electron is gewoon een wrapper, zoals we een paar jaar terug ook al eens Prism hadden gebaseerd op Firefox.

Best mooi, maar tegelijkertijd ook best kansloos.

Waar we eerder naartoe zullen gaan is het pinnen van pagina's in de browser aan je taakbalk en het kunnen instellen van de standaard weergave van de webapp.
Ik weet wat Electron is. Overigens zie ik wel toekomst in Electron, omdat het actief ontwikkeld wordt door GitHub Staff leden. Atom editor is er ook mee gebouwd, net zoals veel andere (grote) projecten.

Maar we zullen zien :)

[Reactie gewijzigd door lesander op 14 juli 2016 13:10]

Franz al uitgeprobeerd? Daarmee kan ik op Windows wel videobellen met Skype. Ze hebben ook een Linux client.

MeetFranz
Franz is ook gewoon een electron app, draait dus gewoon chromium onder. Ook daar zal videobellen dus niet werken.
werk momenteel bij een bedrijf dat aan nearshoren doet(10 collega's in de ukraīne). Even snel vraagje stellen, of videobellen en scherm delen, werkt super. Daarnaast doen we 1 maal per week een meeting via skype. Linux versie loopt mateloos achter. Loop nu voor ieder videogesprek naar een andere ruimte met een windows pc, omdat de linux client niet werkt. Scherm delen, kan je met heel veel geluk de vorm van een programma herkennen, maar fouten in code opsporen ho maar ;) daarnaast klapt scherm delen er om de seconde uit. Werd eens tijd dat ze wat aan die linux client doen :+
ik had niet anders verwacht: Skype is overgekocht door microsoft, die zien Linux maar al te graag falen. De huidige linux client ondersteunt niet eens fotootjes in de GUI. wegens "nog niet geimplementeerd". Ik ben "verplicht" dagelijks skype te gebruiken, dus ik weet maar al te goed dat het niet goed werkt. Maar web.skype.com is zo ongelooflijk veel "plaatsverlies"! ik heb graag "efficientie" op mijn scherm.

Dus spijtig dat microsoft het hele speeltje aant verzieken is, zeker bij gebrek aan een alternatief
Ik wil niet beweren dat Microsoft ineens de beste vriend is geworden van de Linux/FOSS communitie, maar dat ze Linux willen zien falen lijkt me toch echt niet (meer) waar. Dat was misschien nog in de tijd van Balmer, maar inmiddels zien ze de waarde van Linux ook wel in. Ze hebben tenslotte kort geleden nog 2 Linux distributies en een BSD distributie uitgebracht voor op het Azure platform. Dat doe je niet als je het liever ziet verdwijnen.

Verder heb ik geen ervaring met de web versie van Skype. De Linux client werkt goed genoeg de weinige keren dat ik hem gebruik. Het grootste nieuws uit dit artikel is dan ook eigenlijk dat er eindelijk een nieuwe versie van Skype naar Linux komt. Dat het nog wel even duurt voordat deze feature complete is boeit me niet, ik ga hem (misschien) toch pas gebruiken als hij stable verklaard wordt.
Je bedoelt: Microsoft ziet nu eindelijk in dat niet de software waarde heeft, maar de dienst, Je ziet nu auto-fabrikanten in taxidiensten overstappen. Zelfde principe.