Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 101 reacties
Submitter: Idiocracy

Mediaspelersoftware Kodi komt met een case voor de Raspberry Pi 3. Een deel van de opbrengst van de case gaat naar een stichting die onderzoek doet naar kanker. De maker van de case is het Amerikaanse bedrijf Flirc.

Raspberry Pi 3-case van KodiDe case past op de Pi 3, maar ook op de 2 en B+, blijkt uit de productpagina. De leds van de Pi 2 en B+ zijn zichtbaar door de case, bij de 3 is dat niet het geval. De behuizing is gemaakt van aluminium. Kodi zegt dat het niet nader genoemd percentage van de opbrengst overmaakt naar het USC Norris Comprehensive Cancer Center.

Het is voor het eerst dat Kodi hardware uitbrengt. Het Amerikaanse Flirc heeft de case ontworpen. Tot nu toe bracht dat bedrijf een mediacenterdongle uit, maar onlangs hintte het bedrijf al dat het een andere richting op zou gaan.

De case heeft vier usb-poorten en openingen voor hdmi, ethernet en een 3,5mm-jack. De case kost zestien pond, omgerekend momenteel ongeveer rond twintig euro. Kodi zegt dat het een gelimiteerde oplage laat maken en eventueel bij een grote vraag meer exemplaren van de case zal laten produceren.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (101)

"De led van de Pi 2 en B+ zijn zichtbaar door de case, bij de 3 is dat niet het geval."

Eigenlijk dus een Pi 2 case waar de Pi 3 ook en beetje in past... |:(
Eigenlijk dus een Pi 2 case waar de Pi 3 ook en beetje in past... |:(
Ja. Een beetje een teleurstelling. Dit laat het toch een beetje goedkoop aanvoelen, ondanks de toch wat heftige prijs (voor een Pi case) en het aluminium. Hoe moeilijk zou het zijn geweest om LED openingen te maken voor zowel de Pi 2 als de Pi 3? Dan zou je nog steeds een enkel product op de markt hoeven brengen dat toch volledig Pi 3 compatible is. En voor dat geld hadden ze ook wel afneembare plaatjes voor de GPIO pinnen en de andere interne connectoren kunnen toevoegen.

[edit]
Het lijkt erop dat dit gewoon de oude Flirc Pi 2 case is met een Kodi sticker erop. Niet zo heel spannend, dus. Sticker erop, prijs iets verhogen, goed doel toevoegen, opnieuw de verkoop in.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 22 juni 2016 22:15]

Het lijkt er niet op, de tekst op de site vermeld gewoon

The Kodi Edition Raspberry Pi Case

https://flirc.tv/cases
1% voor en goed doel = 20ct
19.95 - 14.95 - 0.20 = 4.80 voor een plakkertje met kodi er op...

En als je verder leest komt het er op neer dat met de pi3 je Ad kaart alleen kuntnverwijderen door de behuizing te openen... En dat je een thermal pad moet plakken tussen de heatsink en de processor. Dat gaat een keer schade geven als je telkens je sd zou willen wisselen...

[Reactie gewijzigd door mjl op 23 juni 2016 00:45]

Klopt, heb deze case al een jaar en bewust de Rpi3 er niet ingezet. Dit effect komt door de wijziging aan de SD kaart houder aan de Raspberry zelf. Bij de Rpi2 is deze springloaded, bij de Rpi3 niet. Dat is in combinatie met deze case niet handig, omdat de sd kaart echt flush zit met de casing. Bij de 2 kun je hem dan met je nagel aanduwen en eruit laten springen, bij de 3 kan dat niet. Met een pincet kom je wel een heel eind.

Overigens vind ik die verandering in het SD slot wel slim, heb met de Rpi2 al heel vaak gehad dat ik de pi zonder case op pak terwijl hij aanstaat en dat dan de SD kaart er per ongeluk uit schiet.
Als ik bij dat bedrag de kosten van een Pi optel dan zijn er voor dat geld betere alternatieven. Voor circa 60 euro inclusief btw heb je een Android gebaseerd boxje met hardware x264 en x265 decoding en een quadcore arm cpu.

Zelf heb ik bijvoorbeeld de Venz K1 Plus (naast de Pi2), maar er zijn legio van die boxjes: productreview: VENZ K1 Plus 8GB review door sdk1985. Je hebt dan ook Netflix, echter wel beperkt tot 720p. Wil je Netflix 1080p en 4K dan heb je een Nvidia Shield Box nodig (¤199). Overigens is Netflix in de meeste browsers ook beperkt tot 720p.
Resolutie: stream in HD als je internetverbinding 5 megabits per seconde of meer ondersteunt.
•Google Chrome tot 720p
•Internet Explorer tot 1080p
•Microsoft Edge tot 1080p
•Mozilla Firefox tot 720p
•Opera tot 720p
•Safari tot 1080p met Mac OS X 10.10.3 of hoger

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 23 juni 2016 13:55]

Voor mij juist een voordeel. Ik heb een RPi3 aan de TV op onze slaapkamer hangen. Dus dan wil ik die LEDs juist niet zien ;)
De groene led kan je uitzetten met het volgende commando als root:
echo 0 > /sys/class/leds/led0/brightness
Helaas gaat dat niet voor de rode power-led, maar dan werkt een zwarte stift of een puntje ducttape ook
Voor mij juist een voordeel. Ik heb een RPi3 aan de TV op onze slaapkamer hangen. Dus dan wil ik die LEDs juist niet zien ;)
Precies mijn gedachte..
Dit is zelfs de gewone FLIRC case, gerebrand naar KODI. Heb deze case al meer dan een jaar. Mooi ding, de aluminium behuizing werkt ook meteen als heatsink. Heeft op zich al iets meer een mediacenter uitstraling, wat helaas weer teniet wordt gedaan aan de aansluitingen aan 4 zijdes.
Is het niet handiger om er (ook) een afstandsbediening bij te doen? Lijkt me toch iets fijner werken op de bank.
Nope, dat gaat met Kodi juist heel chill met je mobiel over wifi. (Yatse) Telefoon heb je altijd bij je, de AB moet je weer zoeken...
Het probleem van de app weer dat je moet kijken waar je 'drukt'. Of je zit er sneller naast bijv meerdere keren naar rechts. Op een 'old fashion' afstandbediening kan je gewoon blind drukken. Ik heb het liever 'old fashion' icm Hdmi CEC.
Hangt er sterk vanaf hoe je de afstandsbediening gebruikt.
Op de klassieke manier, waarbij de interface op de tv verschijnt en je daar doorheen navigeert is een touch-screen lastig en onhandiger dan een klassieke afstandsbediening.
Wanneer je echter van dat idee afstapt en de interface op het touch-screen toont word het plots net een pak handiger.
Je kiest de film die je wil zien dus gewoon vanop je laptop of telefoon, waarbij je makkelijker door een lijst navigeert, alles beter kan lezen, een toetsenbord tot je beschikking hebt om te zoeken, ...
Mee eens
...waarbij je makkelijker door een lijst navigeert, alles beter kan lezen ...
Klein puntje; Hierbij ligt het meer aan het slecht ontworpen interface dan het welk gebruik makkelijker is
Nadeel van je telefoon is dan weer het aanraakscherm; ik heb liever fysieke toetsen net als bij een standaard afstandsbediening (zoals bij mijn Samsung UHD TV).
Kodi in combinatie met Emby Media Server is ook een echte verademing.
Je kan al je media overal heen casten en dankzij een Kodi plugin kan je ook je favoriete apps gebruiken om Kodi aan te sturen (bv Yatse).
Er gaat IMHO niks boven een fysieke afstandbediening met knoppen vanwege de feel. Mijn telefoon ligt doorgaans ergens in de kamer te laden of niks te doen.
Snap ik, ik heb er juist een hekel aan dat iedere fabrikant er een afstandbediening bij doet. Moet je voor elk apparaat weer zo'n ding hebben liggen.
Ik heb een pi2 met rasplex en die werkt gewoon met de afstandsbediening van mijn tv. Ingang/input wisselen en gaan eigenlijk.

Je kan ook je telefoon als afstandsbediening gebruiken, navigeren, maar ook casten. Het scrollen/zoeken werkt wel weer makkelijker op je telefoon, dus als je een film/serie zoekt gebruik je even de telefoon, cast deze (zoals chromecast) naar je bes en bedient hem verder weer met je ab van de tv.
Kodi ondersteunt Hdmi CEC, dus als je tv het ook ondersteunt kun je prima de afstandbediening van je tv gebruiken.
Het lijkt me bij zo'n budget-device dat niet iedereen dat heeft?
Mijn kleine 21" Samsung doet dat prima.
Mijn oude Philips dan weer niet.

Maar de app, of een 2.4ghz remote is ook voor zo'n 5¤ te vinden
En anders heeft Flirc (de maker van deze behuizing) ook nog een programmeerbare usb infrarood ontvanger. Kan je koppelen met vrijwel elke afstandbediening (mits die infrarood is).
Of je trekt een infrarood ontvanger uit een oud apparaat (of koopt een IR-receiver voor 1,50 bij de electronicashop), en plakt hem aan je RPi... Oude AB kun je volledig programmeren met LIRC en elke knop toewijzen aan een functie die jij wilt.

Stelt echt niets voor. Ik heb een oude (kapotte) DVD speler gesloopt voor de receiver, en mijn Logitech Harmony (785, dus ouder dan de DVD speler) geprogrammeerd voor dat ding, was een klusje van alles bij elkaar 30 minuten (waarvan 20 minuten zoeken naar de oude Logitech Software).
Flirc vind ik dan toch net even wat makkelijker (plus dat defecte apparaten hier niet lang blijven staan).
Het kastje en de software ondersteunen het, rest enkel je TV, of het apparaatje nu goedkoop of duur is heeft daar weinig mee te maken.

Hdmi cec (consumer electronic control) is al aanwezig vanaf hdmi 1.2a, vanaf december 2004. Grote kans dat de platte TV van menigeen de functie ondersteunt. De fabrikant kan het een andere naam gegeven hebben en net zoals ARC zal misschien niet elke poort het ondersteunen.
Werkt gewoon prima met de afstandsbediening van de TV, geen probleem.
Ik gebruik normaal gesproken een logitech k400 en dat werkt perfect als je meer te typen en zoeken hebt.
Appje is ook nog een optie.
Dan kun je ook nog het ip adres in de browser van je smartphone rammen en de bedieing op de webpagina gebruiken die je dan te zien krijgt.

Mogelijkheden te over, liever niet nog een losse afstandsbediening.
Wat dacht je van een andriod afstandbediening telefoon of tablet werkt perfect
.
Is het niet handiger om er (ook) een afstandsbediening bij te doen? Lijkt me toch iets fijner werken op de bank.
Daarop voel je de knoppen niet. Plus dat de film "even" op pauze zetten, niet meer "even" is. Telefoon ontgrendelen, hopen dat die app nog draait, kijken op een veel te fel scherm, en dan hopen dat je de juiste set knoppen voor je hebt, en dan indrukken en hopen dat het signaal niet met een veel te grote vertraging aankomt.

Een normale AB heeft al deze problemen niet.
1. ontgrenden hoeft niet heel lang te duren.
2. als je de app gewoon laat draaien zal hij er gewoon nog staan.
3. Als je op een te fel scherm staart moet je een betere telefoon kopen. Die van mij dimt gewoon naar de juiste waarde.
4. Ook dat is gewoon op het juiste scherm houden. en de app een beetje kennen.
5. Nog nooit last van gehad.

En ik kan via mijn telefoon veel sneller navigeren en vertellen aan kodi dat hij bestand x of y moet draaien en niet een paar keer naar link dan weer naar rechts dan x keer naar beneden.

Via de app gaat dat vele malen sneller.
Nja ik kan ook mijn telefoon gebruiken als AB met de LG app, ik gebruik het natuurlijk nooit.

Navigeren kan misschien wel handig zijn als je dat veel doet, scheelt op knoppen raggen.. Maar een film op pauze zetten doe ik binnen 1 tel als ik de afstandsbediening in mijn handen heb, er zit onderaan 1 knopje met 2 puntjes zodat je het knopje nog beter voelt en klaar. Kan gewoon de film blijven kijken tot die op pauze is.

Met een telefoon kom je gewoon in de situatie terecht zoals Thanatos dat zegt: het is gewoon omslachtig iets simpels als pauzeren via de telefoon. Zoals ik moet dan eerst mijn beeld aanzetten (niet te fel, heeft niks met duur/goedkoop/goed/slecht te maken zoals jij beweert), pincode invoeren, app erbij nemen als die niet nog open stond, verbinding maken etc etc, en ja hoor pauzeren.. Ondertussen een heel stuk van de film gemist maar goed.

Nee een AB is voor dit soort functies makkelijker want het ligt klaar, de afstandsbediening is non stop klaar voor gebruik en het heeft fysieke toetsen waardoor je niet naar je handen hoeft te kijken terwijl je een film aan het kijken bent.

Navigeren zal dus misschien iets sneller gaan met je telefoon, de rest (lees: meest simpele dingen als volume/pauzeren/play) niet.
Niet nodig. De pi werkt uitstekend via hdmi cec
Inderdaad, toen ik las dat Kodi zelf een case uitbracht dacht ik gelijk aan de ultieme HTPC case voor een Pi met inderdaad met support voor een afstandbediening ect. Maar dit is meer een generieke case waar Kodi toevallig mee samenwerkt. Jammer...
Ik had het ook verwacht: een case die kodi branded is zou dit moeten bevatten. Je zou het ook verwachten daar de makers ook zelf een IR dongle uitbrengen. Ik werk nu ook met de app maar steeds de telefoon ontgrendelen is niet zo handig als even de AB pakken.
En de prijs bedraagt 16 pond, aldus de productpagina. Ook niet geheel onbelangrijk om te vermelden ;)

Staat in het artikel, compleet overheen gelezen :+ Maar nette prijs :) Nu is het wachten tot bepaalde shady bedrijven deze case in combinatie met de Pi3 en wat software aan gaan bieden voor 100+ euro zodat je gratis alles kan kijken 8)7

[Reactie gewijzigd door SomerenV op 22 juni 2016 20:03]

Ja, zo krijg je alles kapot.

Kodi doet zijn best om 'legaal' te zijn, maar ondertussen krijgen ze best wat support door de mogelijkheden.
Het blijft een kip en ei verhaal, zonder de downloaders met hun mediafiles, geen kodi gebruikers.
Door die gebruikers zijn er ontwikkelingen gekomen, die het downloaden "overslaan" en direct afspelen.

Zonder één van beiden wordt het lastig, en de eindgebruiker blijft de verantwoordelijke
Ben ik dan echt de enige die kodi niet voor illegale zooi gebruikt? Kijk er iedere dag tv mee (alphacrypt cam, legale ziggo smartcard met abonnement, linux dvb-c gateway met dvb-c receiver icm linuxtv en dvblink). Kan het iedereen aanraden. Werkt prachtig, ook epg! En natuurlijk om blurays te kijken (originele), youtube, en weet niet wat nog meer voor normale online content.

Vindt het maar raar dat er hier vaak nog steeds wordt gedaan alsof de enige manier van "films kijken" die is van films van illegale oorsprong. Inmiddels is er een steeds grotere groep "tweakers" die de puberleeftijd zijn lang geleden zijn onstegen, niet meer bij hun moeder wonen :) , maar nog steeds graag een fantastische beeldkwaliteit kunnen waarderen en dit graag via een mooi stukje hardware weergeven, zoals een chique htpc met kodi erop, fijn ips schermpje erop, en gaan met die banaan...

[Reactie gewijzigd door terradrone op 22 juni 2016 21:17]

Ik betaal alleen nog voor content die mij interesseert, in de kwaliteit die ik wil, waar geen DRM op zit en waarbij ik zelf de beschikbaarheid van de content (aan mijzelf) beheer.

Dat houdt dus in: geen TV (te lage informatiedichtheid, te weinig interessante programma's), geen Netflix of soortgelijken (hebben niet wat ik wil, DRM, programma's verdwijnen) en geen optische schijfjes (DRM, user-control prohibition op niet relevante content, in de toekomst afhankelijk van keyservers die ooit offline gaan, is ook niet alles mee te krijgen wat ik kijk). Er blijft zo weinig over.

Soms ga ik nog naar de bioscoop. Dan betaal ik voor het avondje uit. Daar heb ik vrede mee. Voor thuis moet de entertainmentindustrie zich echt eens achter de oren gaan krabben.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 23 juni 2016 08:58]

Ik denk dat er voor (mensen als) jou geen realistisch verdienmodel bestaat.

Stel dat content aanbieders bieden wat jij wil: een bestand downloaden tegen vergoeden zonder enige restricties. Wat weerhoud jou ervan dit bestand te kopiëren en door te geven aan je buurman? Content maken kost geld en dit moeten ze ergens aan terug verdienen.

Als je het mij vraagt is streaming zowel voor muziek als films en series de toekomst. Als ze een alles omvattende dienst uitbrengen voor films en series, waar je wereldwijd alle film en serie releases gelijk kunt krijgen. Vaste vergoeding per maand (misschien tot wel ¤60, is veel meer dan wat ik nu maandelijks uitgeef aan content, maar zou ik er voor overhebben voor gebruikersgemak), inkomsten worden verdeelt over de gekeken content. Als je bestanden offline wil kijken, prima. Daar bouwen ze een offline functie voor in, waarmee je het bestand van te voren kan downloaden en kan kijken waar en wanneer het jou uitkomt voor een beperkte periode. Zoals Spotify offline modus nu werkt.

Maar ze moeten wel beperkingen inbouwen. Alleen moeten ze dit zo doen dat het niet als vervelend ervaren wordt.
Dus is film kijken niet jou ding. Zij maken de producten onder hun voorwaarden. Ben je het daar niet mee eens is dat prima. Maar ga dan niet schijnheilig downloaden.
Ga wekelijks naar de bios en ben echt een filmliefhebber. Daarnaast heb ik ook een 12tb filmcollectie. Allemaal blu ray rips met dts audio. Allemaal goeie films en veel klassiekers en onbekende films.
Was er een legaal alternatief dat mij de ease of use en vrijheid van een nas met digitale bestanden gaf tegen een mooi maandtarief dan was ik allang om. Heb een jaar lang Netflix gehad maar gewoon een bar slecht aanbod. Al helemaal als je wat meer artistieke films kijkt.

Illegaal downloaden is slecht dat is een feit, maar het is de markt die spreekt en als de industrie daar naar zou luisteren zouden ze allang een legaal alternatief hebben. Dit is er niet dus kiezen mensen om het maar zo te doen.
Wie zegt dat hij download?
Hij zegt alleen beperkt geld uit te geven, en als die geld uitgeeft aan zulke media dan moet het aan bepaalde voorwaarden voldoen, niks mis mee in mijn ogen.
Hij zegt nergens: ik download wel alles gratis.

Persoonlijk ben ik niet zo moeilijk, ik heb een Netflix abonnement en een UPC (alles in 1) abonnement, ik heb genoeg content om te zien. Standaard TV kijken is wel een stuk minder sinds Netflix er is, maar toch met oa de F1 ben ik maar al te blij dat ik gewoon lekker die zender opzet en F1 kan kijken of om even het verstand op 0 te zetten met geer&goor.
Maar goed ik heb er tot zover wel vrede mee hoe het werkt, het enige waar ik soms een hekel aan kan hebben zijn zender pakketten zoals HBO... Ik wordt vrijwillig verpleegt om buiten mijn TV abonnement en Netflix abonnement ook HBO te nemen om Game of Thrones te zien. Dit resulteert in: geen game of thrones zien :D Jammer voor ze, had het graag op bijv RTL4 willen zien en dan maar moeten leiden onder de reclame, maar dit no thank u.
Kun je me wat praktische voorbeelden geven waarom ik TV via Kodi zou willen kijken? Ik neem geen programma's op, dus dat valt voor mij al af.
Een internet only abbonnement?

Het is volgens mij met kodi en de plugins goed mogelijk om alle Nederlandse zenders te streamen.
Maar hoe kan je dan legaal alle ''betaalde'' zenders bekijken?RLT 4 en etc zijn normaal niet gratis, ja je kan met een lage kwaliteit wat terugkijken via hun site maar dat is natuurlijk niet zenders streamen.

Maar goed de reactie van terradrone is natuurlijk wel vreemd, sinds ik op mijn eigen woon en weg ben bij moeders en een vrouw heb, kijk ik echt geen films/tv meer op mijn ips monitor afgezonderd in een computer kamer. Dat doe ik toch echt gewoon met mijn tv op de bank.

Een chique htpc met kodi kom ik juist veel bij de jeugd tegen niet bij de oudere maar goed kan aan mij liggen :P.. Ik ken uiteraard ook wel oudere mensen die een HTPC met kodi gebruiken oftewel dat heeft niks met leeftijd of bij moeders wonen te maken.
TV kijken op je monitor is wel meestal iets wat je doet wanneer je thuis woont, je wilt je man-cave niet uit dus ga je alles op je kamertje doen zoals TV kijken op een IPS scherm. Maar ik ken geen volwassen persoon die afgezonderd voor zijn IPS scherm met zijn chique htpc tv zal gaan kijken, letterlijk niemand.

[Reactie gewijzigd door LopendeVogel op 23 juni 2016 10:31]

https://www.nlziet.nl/nl

Daar is bij mijn weten ook een plugin voor, je moet wel een abbootje afsluiten ad ¤ 7,95 maar dat kon wel eens goedkoper zijn icm een internet only abbootje.

Maar volgens mij is het streamen van de commerciëlen niet direct illegaal. De publieken al helemaal niet.
Ligt eraan welke zenders je kijkt.
Zoals nlziet (wel een goed voorbeeld inderdaad vergeleken andere mogelijkheden) heeft maar een paar zenders 10 ofzo totaal, leuke zenders als Discovery en etc staan er allemaal niet bij, alleen de gangbare zenders zoals RTL en NPO.
Daarbij ben je niet live aan het streamen maar kijk je alles achteraf (zoals rtlgemist).

In verhouding vind ik het dus mega duur voor wat je krijgt, maar inderdaad het is wel een mogelijkheid mits je maar een paar zenders wilt zien (stel je hebt daar genoeg aan dan is het leuk).

Daarbij zijn ze zeer onduidelijk over het kwaliteit van het streamen, ze doen het zo ''goed'' mogelijk.. Maar wat is zo goed mogelijk? Gewoon 1080i/p?

Stel je hebt internet only, een voorbeeld bijv UPC met de middelste snelheid a 50 euro per maand. Voor 59 euro heb je telefoon + TV erbij met circa 70 zenders, dan kan je wel opnemen en wel live kijken en krijgt dan het extraatje myprime waar wij nog wekelijks plezier van hebben..

Ja het is een euro duurder dan nlziet, maar je krijgt wel heeeeeel veel terug voor die 1 euro.

Nee zoals in mijn voorbeeld ben je gek als je dat doet maar goed wie ben ik :D

[Reactie gewijzigd door LopendeVogel op 23 juni 2016 11:02]

Natuurlijk ligt het eraan wat je TV gedrag is, er is geen "one fits all" oplossing.

Ik zelf kijk nagenoeg geen nederlandse TV meer behoudens wat nieuwsuitzendingen bij de publieken, wel kijk ik veel via Netflix. Telefonie is voor mij al helemaal overbodig.
Precies en die one fits all oplossing zou er wel moeten zijn of komen.
Wij kijken ook nog maar bar weinig TV, ja 's morgens gaat die aan voor het nieuws, 's avonds ook nog maar zeer weinig (tenzij er iets als F1 is of iets anders wat ik of mijn vrouw leuk vind om te zien).. Maar ook hier is het voornamelijk Netflix (The Originals net afgerond: AANRADER als je van het genre houd), nu doorgegaan naar TeenWolf ook wel geinig maar lang niet zo goed als the originals.
Vooral als je van series houd is het wel aangenaam, 's avonds 2-3 afleveringen achter elkaar en naar bed.

Maar goed wil ik de serie Game of Thrones kijken moet ik weer een ander abonnement en dat is toch wel moa, niet zo prettig :D.

Telefonie is meer voor mijn oma en moeder en de vader van mijn vrouw die daar nog gebruik van maken, en voor die 1 euro en 20 cent per maand wil ik dat best voor hun mogelijk maken zodat ook hun ons kunnen bereiken zonder ''dure'' mobiele kosten.
Daarbij ben ik 9 van de 10x niet bereikbaar op mijn mobiel 's avonds doordat ik het geluid standaard uit heb (ook het trillen).

[Reactie gewijzigd door LopendeVogel op 23 juni 2016 12:27]

De fantastische beeldkwaliteit. Zoals gezegd gebruik ik een dvb-c gateway, een linux bak met dvb-c ontvanger, linuxtv en dvblink software, deze streamt de dvb content naar kodi. De kodi htpc ontvangt de stream en geeft deze weer. Omdat in de htpc een nvidia gpu zit heb ik de beschikking over purevideoHD, dus spatial temporal deinterlacing, anti aliasing, hq upscaling, kortom, het hele pretpakket wat purevideo heeft. Mooier wordt het niet. Kan geen tv aan tippen.

Op het einde vd rit stuur je een 1080P progressive stream naar de tv. De tv doet niets(!), mag enkel weergeven. Alle processing op de tv zet je uit. Zo krijg je de mooiste weergave mogelijk.

En jongens, als je niet weet wat bovenstaande betekend, zoek het dan op! Heeft allemaal niets met iptv of nlziet onzin te maken.
Ik denk toch dat je wel de enige bent. 99,95% van de mensen gebruiken t wel om mkv's af te spelen. En ik denk dat er weinig studios zijn die mkvs uitbrengen.
Ja klopt als ik op werk of waar dan ook de term Kodi hoor vallen dan staat dat gelijk aan: illegaal / gratis films kijken.
Wist niet eens dat je er ook legale dingen mee kon doen :D Meer zoiets als dat een politie agent aan een stuk tuig op straat vraagt wat hij met dat mes daar doet.. Krijgt de politie agent het antwoord: ja hoezo wat maakt dat uit, ik ga daar een appel mee schillen hoor.
Zou naïef zijn als de politie agent erin trapt toch? Kans is aanwezig dat het stuk tuig het inderdaad gaat gebruiken om buiten op straat een appel te schillen, maar andere situaties zijn eerder denkbaar.

[Reactie gewijzigd door LopendeVogel op 23 juni 2016 11:05]

Leuk... als je graag tv kijkt. Ik heb een bloedhekel aan tv en doe het al bijna 10 jaar zonder tv-abonnement en kabel. Ik woon verder in een gebied waar geen Netflix beschikbaar is. Ik maak dus dankbaar gebruik van enkele alternatieve plugins die overigens fantastisch werken. Zo goed dat ik niet eens snel Netflix zal gebruiken als het wel beschikbaar wordt zolang dat niet op een RPi draait.

Ik heb wel sinds kort Spotify omdat die dienst hier eindelijk beschikbaar is gekomen. Het fijne is wel dat daar werkelijk alle muziek in staat. I.t.t. Netflix en concurrenten die vaak maar halve series hosten. Als ze alle gratis alternatieven willen bestrijden moeten ze de legale wegen wel wat realistischer opzetten. En wat is illegaal: hier is copyright niet echt een ding, zijn alle dvd's in de winkel kopieën en is er dus bij wet ook geen enkel bezwaar om al die leuke Kodi plugins te gebruiken.
Niet geheel waar. Je mag in NL nog steeds kopieen maken voor privegebruik. Een poos terug nog een hele zooi CDs en DVDs geripped on op de NAS te gooien zodat deze met Kodi en/of Plex te kijken zijn.
Niet geheel waar. Je mag in NL nog steeds kopieen maken voor privegebruik. Een poos terug nog een hele zooi CDs en DVDs geripped on op de NAS te gooien zodat deze met Kodi en/of Plex te kijken zijn.
Maar die kopie mag niet meer van het internet komen.
Kopie mag nog steeds van internet komen. Kopie moet van een legale bron komen. en daar betalen we ook thuis kopie heffing voor. En vroeger betaalde we ook thuis kopie heffing voor illegale bron. Maar nu niet meer.
En waar haal je legale kopieën online vandaan? Je hebt wel gelijk, maar in de praktijk komt het er op neer dat de thuiskopie nu eigenlijk geldt voor spullen waar je daadwerkelijk ook zelf een kopie van trekt.
https://nl.7digital.com/

i-tunes?

Google store?

En zo zullen er nog wel genoeg zijn waar je van kan downloaden.

/edit
Google play kan alleen via een grote omweg wat de legaliteit in twijfel trekt.

[Reactie gewijzigd door loki504 op 23 juni 2016 12:25]

Eigenlijk is dat natuurlijk geen kopie maar een 'origineel' in de zin van dat dat het 'exemplaar' is dat je koopt. Anders kun je elke CD of DVD ook wel een kopie gaan noemen. De thuiskopie wetgeving is in ieder geval totaal niet van toepassing wanneer jij iets koopt en in dat proces download.
Klopt. Maar je film of muziek op dvd/cd/mp3tje zetten om vervolgens in je auto te beluisteren valt wel onder de thuis kopie heffing.
Klopt, maar dan is de bron je pc, niet het internet. Net zoals bij het rippen van een CD de CD de bron is, en niet de mediamarkt of zo.
Maar zolang de bron legaal is het prima. Er staat nergens in de wet dat je bron medium x moet gebruiken. en de thuis kopie heffing vertelt ons dat je een kopie mag maken voor eigen gebruik van het origineel(omdat het niet te voorkomen nog te controleren is).
Oh gaat dat ja? (serieuze vraag).

Ik kan dus in de google store een film downloaden en daar een MKV van maken (als die dat nog niet is) en dat bijv via een usb stick op mijn tv afspelen?
Ik dacht juist dat met dit soort diensten je de content niet kon verplaatsen naar een ander device zoals een USB stick?

Als ik inderdaad iets kan kopen via de google store en dat kan kopiëren naar het apparaat waar ik het daadwerkelijk wil afspelen dan is het wel leuk. Ik had wel gedacht dat dit niet zou kunnen en beveiligd zou zijn?

Goeie tip mocht je gelijk hebben :D
Ik weet dat je gekochte films kan downloaden zodat ze offline afgespeeld kunnen worden. Vermoed dat je ze dan ook wel op een usb stick krijgt.

zal er eens wat dieper op zoeken.
Precies dat is wel handig, dit doordat je aangeeft dat het kan terwijl dat volgens mij niet zo is. Dat zou namelijk de perfecte bron zijn om vervolgens content illegaal/gratis te verspreiden.
Klopt. Heb even wat veder gekeken. En zou wel mogelijk zijn met een rooted telefoon. En een file manager en een converter. Alleen blijft er dan weinig legaals aan over.

Maar waarom zij zou moeilijk blijven doen is een raadsel. Blu ray rippen is niet heel veel lastiger voor mensen. En via Google play kunnen ze er eventueel een id aan hangen en de eigenaar vervolgen mocht hij op internet zwermen.

maar muziek blijf wel mogelijk.
Precies dus je kan niet legaal films downloaden van de google of apple store en die op je tv bekijken via een usb stick. Het is dus géén mogelijkheid om ervoor te betalen en het op je tv af te spelen, ja wellicht via een hdmi kabel enz maar dat is weer een andere discussie en staat los van thuiskopie heffingen.. Was ik helaas al bang voor, thanks voor het uitzoeken :D

[Reactie gewijzigd door LopendeVogel op 23 juni 2016 12:29]

No muziek van iTunes kan weer wel. En je heb 55 GoG DRM free movies maar niet echt nieuwe films helaas.
Ik bestrijd het bezit niet, waar jij ze vandaan tovert is jouw eigen belang.
Ik ben ook niet heilig, ik ken de weg prima.
...zodat je gratis alles kan kijken 8)7
Hier gaan we weer :z
Uit principe geen case om mijn B, B plus en 3. Gaat er een kapot koop ik een nieuwe. De digibeten die hier over de vloer komen vinden zonder case toch stoerder :*) Pi is prima spul, nog geen mankement meegemaakt _/-\o_

[Reactie gewijzigd door vdr01 op 22 juni 2016 20:37]

Is het niet eleganter on een pi gewoon met war duct tape achter je tv te plakken? Of is er een echt cooler nodig voor de cpu?
Ik heb dit net uitgezocht, maar zoals ik het begrijp is het niet nodig, je verkleint de kans dat hij kapot kan gaan, maar dat ding kost amper wat...

ik denk alleen dat een doosje wel handig is vanwege de stof achter de tv, maar ik zou zelf een goedkoper doosje nemen.

Wel interessant allemaal, als ik nieuwe mediaspelers nodig heb ga ik denk ik voor een pi achtige oplossing.
Kijk dan vooral naar OSMC, daar heb ik erg fijne ervaringen mee.
Bedankt! Ik kende OSMC niet, maar wat ik net op youtube even snel bekeken heb is het zeer interessant, fijn!
Aanrader:
- Emby Media Server op je (guess what) media server.
- RPi met OSMC (Kodi) met de Emby plugin voor Kodi.
- Voor afstandsbediening gebruik ik een K400 draadloos toetsenbord oftewel mijn GSM/tablet via de Emby app of via Yatse.
K400 als primaire aansturing van je mediacenter? Brrr, dan liever de TV afstandsbediening via HDMI CEC.

Op wat voor hardware draai jij de Emby server?
Een generiek fanless blokje zou dan ook voldoen, tja voor het voorkomen van aangebrand stof is een doosjewel handig, maar het design argument dat hier gebruikt is vind ik wat overdreven voor iets dat onzichtbaar achter een tv kan verdwijnen.

Wat wel elegant kan zijn is om het ding in de behuizing van je tv weg te werken..
Nja het zal sowieso niet elegant zijn, hoe ga je dat met kabels doen?
Daarbij zal zo'n pi volgens mij nooit in mijn TV passen, buiten dat het totaal niet elegant uitziet (mocht het passen door bijvoorbeeld het paneel eruit te slopen) wegens alle gaten / kabels die aangesloten moeten worden.

Nee sorry, dat zou een flinke fail zijn :D
Voor de Pi2 kan je 'm prima achter je TV plakken. Ik zou er dan nog wel een case omheen doen i.v.m. veiligheid (ik ga geen glas water achter mijn TV gooien, maar met een case eromheen voel ik mij veiliger).

De koeler is voor de Pi2 niet nodig. Die redt het passief prima. De Pi3 kan wel gloeiend heet worden dus bij zwaardere taken is een fan wel aan te raden. Geen idee of een filmpje kijken onder zwaar valt.
Ik weet niet of ik een losse Raspberry PI en duct tape elegant zou willen noemen ;)
Dan liever 2 zelftappers direct in de behuizing van de TV :+
Wat ik niet begrijp is dat er niet een veilige aan/uit schakkelaar op zit. Heb erop dit moment 1tje in zelfgemaakt met een arduino nano, wat draden, een relais en wat code.
Precies, een aan/uit schakelaar is wat je mist. Nu kan je Kodi wel afsluiten maar opstarten lukt dan niet. Moet je weer gaan kloten met de voedingsstekker of zo. Niet handig.
Afstandsbedieningen via usb zijn er zat te koop.
Wanneer wil je dit ding uit en aan zetten dan? Die van mij stond 24/7 aan gedurende de twee jaar dat ik hem aangesloten had, gebruikt vrij weinig stroom. Vorige week toevallig een nieuwe TV gekocht die deze functies al ingebouwd heeft.

[Reactie gewijzigd door Laloeka op 23 juni 2016 15:24]

Dit irriteert en verbaast mij ook al tijden. Vrij grote kans ook dat je SD kaartje corrupt raakt als je toch een keer de voeding weghaalt zonder eerst netjes af te sluiten. Is me al een paar keer gebeurd en je bent toch wel weer effe bezig om de image terug te zetten (die natuurlijk weer wat handige instellingen mist, want paar maanden oud).

Oplossing is om een schakeling te bouwen met bv. een supercap: zodra de voeding wegvalt, detecteert de Pi dit via een GPIO pin en sluit zichzelf netjes af. Intussen houdt de supercap hem even in de lucht.
Comfortabel opstarten/stoppen via een schakelaar zou kunnen met een zgn. "houdt"-relais.

Makkelijk gezegd natuurlijk, maar ik ben er nog niet aan toegekomen. Daarbij zijn supercaps redelijk prijzig en het geheel wordt onhandig groter.

Ik kan hierover trouwens weinig vinden op GoT: Iemand met een betere oplossing is naturlijk welkom! :)
Grote Kodi fan dus zou er direct 1 willen bestellen, maar waarom hebben ze er nou geen opening in voorzien voor de GPIO? :?
Zo kan ik mijn Lightberry niet aansluiten, dus geen Kodi-case voor mij :'(
Jammer dat ze niet meteen een IR receiver hebben ingebouwd of meegeleverd: FLIRC weetjewel?
Ach, het ding is van aluminium en een gedeelte van het geld gaat naar een goed doel. Voor de liefhebber dus :)

Lijkt overigens redelijk geïnspireerd te zijn op de NUC behuizing
Moet overigens wel even melden dat dit een bestaande case is met KODI logo.
Maar dit is volgens mij ook ergens aangegeven.

Heb deze case al sinds de release van de Pi 2, prima case en ook vrij robuust.

Misschien is de mogelijkheid er om alleen de losse bovenkant erbij te bestellen?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True