Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 142 reacties
Submitter: jaapzb

OwnCloud is verbaasd en teleurgesteld over de komst van de fork met de naam Nextcloud. De fork is afkomstig van de oprichter en andere ex-ontwikkelaars van de software. OwnCloud zegt nu geen leningen meer te krijgen in de VS en gedwongen te zijn daar zijn kantoor te sluiten.

NextCloudAnderhalve maand geleden maakte de oprichter van ownCloud, Frank Karlitschek, bekend te vertrekken bij het bedrijf en in zijn kielzog volgden veel andere ontwikkelaars. Naar nu blijkt was dat om zich op een fork te richten. Ondanks de aderlating meldt ownCloud te blijven geloven in zijn product en de competitie aan te gaan met Nextcloud. De organisatie zegt zich niet te kunnen vinden in kritiek van Karlitschek dat de community versterkt moet worden. "In dit opzicht hebben we gewerkt aan de oprichting van de ownCloud Foundation. Het bestuur hiervan gaat uit zeven leden bestaan, waaronder ontwikkelaars van de GitHub-gemeenschap, communitygebruikers en afgevaardigden van ownCloud."

OwnCloud stelt direct de gevolgen van de fork te voelen. Grote kredietverstrekkers in de VS zouden de geldkraan hebben dichtgedraaid waardoor het bedrijfsonderdeel in de Verenigde Staten gedwongen moet stoppen en acht mensen op straat komen te staan. OwnCloud Gmbh, het Duitse onderdeel, zou niet getroffen zijn door de beslissing. Karlitschek meldt via Twitter niet verwacht te hebben dat ownCloud 12 uur na de bekendmaking 'ineen zou storten'.

Eerder deze week kondigde Karlitschek zijn fork aan. Hij claimde daarbij dat de software ontwikkeld gaat worden door een groot deel van het ontwikkelteam van ownCloud Inc. Verder sprak hij van een reboot van het ownCloud-bedrijf en -project: "Nextcloud is een nieuwe manier om de balans te hervinden voor een duurzaam, open ecosysteem met als focus om gebruikers hun data te laten beheren." Met name op het gebied van transparantie en het wegnemen van barrières om bij te dragen aan het project zou Nextcloud verbetering moeten bieden ten opzichte van ownCloud.

Nextcloud moet onder andere ondersteuning krijgen voor  Spreed.ME, een opensourceplatform gebaseerd op WebRTC voor videoconferencing en chats. Daarnaast belooft het team achter nextCloud populaire kalender- en contacten-apps te gaan ondersteunen.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (142)

Het rammelt al een tijdje bij OwnCloud, veel kritiek op het bestuur en de releases. Er wordt helemaal niet geluisterd naar plugin developers, de API wordt van release naar release omgegooid waardoor het een hele taak is om plugins te ondersteunen.

De veranderingen die men wil komen er maar niet, als men kijkt naar de v6 tot de huidige v9 ziet men dat er veel is veranderd maar dat er helemaal niet is gewerkt aan de kritische punten. Zo is de UI nog steeds voor een groot deel hetzelfde, het is er zelfs gebruiksonvriendelijker op geworden in mijn mening.

Er zitten heel veel bugs waar niet aan wordt gewerkt omdat het teveel werk zou zijn, dus laat men het maar zo. De mobiele apps zijn daar een goed voorbeeld van. Mobiele apps zijn cruciaal voor een clouddienst, maar OwnCloud laat het na om dat te erkennen en er tijd in te investeren. Zo gaat het met veel dingen, het idee van een clouddienst die zij hebben stamt uit de single service tijdperk, toen Dropbox nog de enige (grote) speler was.

Versienummers worden wel verhoogd maar in feite verandert achter de schermen vrij weinig, naar mijn mening zouden we nu nog steeds op v6.3 moeten zitten voor de web app en 1.1 voor de mobiele app.

De huidige cloudmarkt is veel meer en groter dan alleen dat, het is niet meer alleen je bestanden lekker makkelijk online opslaan. Er komt tegenwoordig veel meer bij kijken en OwnCloud laat het na om dat te erkennen en daarop in te spelen.

Dat men (nog steeds) geen standaard ingebouwde ondersteuning heeft voor contacten, calendar en mail is voor mij onbegrijpelijk. OwnCloud houdt vast aan het feit dat men dat open wil laten en de community het op wil laten lossen via plugins. Het klopt inderdaad ook dat er een goede contacten en calendar (mail moet ik nog zien) apps bestaan maar het probleem is dat die plugins extern worden ontwikkelt en dus niet gecoordineerd met de rest van OwnCloud. Zo mist men ondersteuning in de mobiele app (voor sync heeft men weer een andere app nodig) en hebben de plugins ook hun eigen design filosofie waardoor ze niet naadloos integreren met de rest.

Er zijn al meerdere oplossingen geopperd maar OwnCloud luistert gewoon niet:
* Maak standaard een basis en maak het mogelijk om via plugins daar aan toe te voegen.
* Maak het mogelijk om via de API veel strakker te integreren met de UI en andere plugins (bijv. vanuit mail direct opslaan naar je opslag en andersom).

Maar nee, geen van alle hebben ze oren voor.

Jammer, misschien dat NextCloud het wel goed gaat doen.

[Reactie gewijzigd door SizzLorr op 3 juni 2016 15:07]

Ben het niet helemaal eens met je stelling dat er niet veel veranderd is de laatste tijd. Het product is juist veel volwassener geworden, de interface is veel beter en sneller geworden(en doet het bovendien in tegenstelling tot oudere versies veel beter op mobile devices).
Ook komen er steeds meer features beschikbaar in de apps(zoals advanced sharing), en is het mobiel uploaden nu gewoon stabiel te noemen. In oudere versies ging het vaak mis als je op je mobile device b.v. een foto wilde uploaden met een brakke verbinding.
Wat ik wel altijd een crime heb gevonden bij OwnCloud is het upgraden. Op een of andere manier ging er altijd wel iets mis(altijd wel omheen te werken), en ik heb diverse installaties onder mijn beheer.

Wat betreft je opmerkingen over apps binnen OwnCloud(contacten, calender..), dat is nu net een van die dingen waar intern discussie over was. OwnCloud management wilde daar niet aan, vele developers wel.
NextCloud wil dus dus anders gaan doen en die dingen dus officieel gaan supporten.
Lijkt mij een goede ontwikkeling.

[Reactie gewijzigd door YoMarK op 3 juni 2016 16:52]

Dat heb ik ook nooit gezegd. Als je leest wat er staat dan zie je: "De veranderingen die men wil komen er maar niet, als men kijkt naar de v6 tot de huidige v9 ziet men dat er veel is veranderd maar dat er helemaal niet is gewerkt aan de kritische punten."

Dat je de mobiele app aanhaalt vind ik een interessant punt. Het feit dat de auto upload faalde was allang bekend en het heeft ook heel lang geduurd voordat er eens naar werd gekeken. Dit omdat (zoals ik al eerder zei) het nalaat om het belang van die mobiele app te erkennen. Dat zijn allemaal van die pijnpuntjes die ophopen tot een geheel.

Dat ze de upload feature nu pas hebben gefikst en het versie 2.0 hebben genoemd is ook weer zoiets. Brakke verbinding is zeker een understatement trouwens. Als er ook maar iets met de verbinding aan de hand was, zoals:
* Overschakelen van zendmast
* Gemiddeld bereik
* Overschakelen van WiFi naar mobiel (of andersom)

Dat zijn allemaal dingen die dagelijks gebeuren en daar liep de app op vast. Zonder een herstart kon je de meldingen van een upload die was blijven hangen niet wegkrijgen en dat bracht veel irritaties met zich mee. Het heeft volgens mijn telling iets van 3 jaar geduurd voordat OwnCloud bereid was om eens te kijken naar de app.

Dit soort dingen kunnen gewoon niet meer in de moderne tijdperk.

[Reactie gewijzigd door SizzLorr op 3 juni 2016 17:33]

Als buitenstaander klinkt onvrede over zig-zag beleid, achterstallige bugs etc. me een stuk logischer in de oren als aanleiding voor deze fork dan dat gebruikers zitten te springen om yet another (video)chat app.

Anderzijds begrijp ik dat de oorzaak van de problemen meer ligt in een aanhoudend verschil van inzicht tussen de founders en de investeerders.

[Reactie gewijzigd door breakers op 3 juni 2016 21:10]

Dat zou inderdaad belachelijk zijn want Spreed.ME had zelf al een tijdje een plugin staan in de download store van OwnCloud.

https://apps.owncloud.com.../Spreed.ME?content=174436

Ik heb zo even geen inzicht op waarom NextCloud zo de nadruk legt op Spreed.ME maar ik heb het idee dat zij een investeerder zijn of dat ze een gezamenlijke investeerder hebben. Persoonlijk verwelkom ik het gebruik van WebRTC en andere moderne technieken zoals ze worden ondersteunt door moderne browsers. Iets waar al langer voor wordt geroepen maar waar OwnCloud geen oor voor had.
Eerlijk gezegd ben ik niet verbaast dat dit verdienmodel nu de doodsteek is geworden, ownCloud is vrijgeven onder de GNU AGPL "De GNU AGPL is vergelijkbaar met de GNU General Public License, met een toegevoegde sectie voor het gebruik van software over een computernetwerk. Het maakt daarmee een einde aan wat bekendstaat als de application service provider loophole van de GNU General Public License. De toegevoegde sectie vereist dat de complete sourcecode beschikbaar wordt gesteld aan elke gebruiker van het AGPL-werk, zoals webapplicaties."
The Standard Subscription provides support for the ownCloud Community Edition, which is licensed under AGPLv3 and requires you to adhere to all of the duties of the license, including the return of all customizations to the ownCloud community.
Kort gezegd alles dat je van de software wijzigt (ook eigen extensies) moeten worden gedeeld met andere, niet heel erg interessant voor bedrijven die op basis van deze software hun eigen platform willen maken. MAAR! ownCloud heeft ook een Enterprise editie, welke deze beperking niet heeft, en een een eigen licentie model bied.

Wacht even... De software is AGPL maar kan nog steeds onder een andere licentie worden verkocht? 8)7
Ja, want ownCloud verplicht zijn contributors om een zogenaamde "Contributor Agreement" te ondertekenen.
https://owncloud.org/contribute/agreement/

Waarmee ownCloud (het bedrijf) als nog eigenaar word van alle contributies (die zij accepteren) _/-\o_ als standaard gebruiker mag je alleen de AGPL versie gebruiken (met beperkingen) maar zij mogen jouw werk gewoon doorverkopen voor veel geld. https://owncloud.com/pricing/

Maar he "ownCloud is an open source project. That means it is yours. You can study, improve and share it however you like." It's yours? keep dreaming :')

MySQL had dat zelfde probleem, je hebt een community editie onder de GPL licentie en een betaalde versie.
Uiteindelijk besluit Oracle dat de GPL versie geen tests meer bevat (want zij zijn de almachtig heerser van de software).

Een dual licentie mode is als een ziekte voor de open-source gedacht (uitgezonderd zijn uiteraard GPL en MIT dual license :Y) ), de gedachte dat iedereen de software bezit en gelijke rechten heeft. Er is geen almachtige heerser die alles beslist, hoe meer mensen er aan mee werken hoe beter de licentie zekerheid van het project is gegarandeerd.

Wil je het project echt open houden voor iedereen gebruik dan GPL, LGPL of de Mozilla Public License v2 (gelijkwaardig aan (L)GPL maar minder problemen met mixed work en geschikt voor betaalde extensies die een eigen licentie hebben).

Expat licenties zoals MIT/X11 en BDS bieden minder bescherming maar dat is een keuze die je maakt.
Er zijn genoeg projecten die het hier prima op doen, Symfony, BSD zelf, PostgreSQL, PHP, GitLab (community edition), en ga zo maar door.

De Apache licentie ken ik niet door en door.

Als ik bij Nextcloud lees wat zij anders gaan doen:
– We will no longer require a contributor license agreement from every contributor.
– We no longer do dual-licensing
Dan zou ik als contributor liever bij NextCloud zitten dan bij partij die flink verdiend aan mijn werk wat niet eens gelijkwaardig mag gebruiken.

--

Zelf ben ik ook bezig met een groot project en heb gekeken naar verschillenden licenties, MIT was de makkelijkste keuze maar bied vrijwel geen bescherming, (L)GPL is veel beter maar heeft weer problemen met de Apache v2 licentie (en laat dat nu een probleem zijn... https://github.com/schmittjoh/twig.js ) tot dat ik bij ZeroMQ uitkwam en dit hebben gelezen https://hintjens.gitbooks...ure/content/chapter1.html de Mozilla Public License v2 hebt ontdekt. Perfect.

[Reactie gewijzigd door s.stok op 3 juni 2016 16:36]

Persoonlijk vind ik dit best wel een dick move. Je kan er toch ook voor kiezen je huidige product beter te maken. Ben fan van ownCloud, draai het ook al een lange tijd met liefde op me server zodat ik niet te maken heb met een tool als Dropbox. En volgens mij draaien velen anderen het ook, vaak ook om niet te hoeven betalen voor een dienst als Dropbox en je data in eigen bezit te houden. Dus waarom niet je community "versterken" door je software beter te maken dan een fork te beginnen. I don't get it.

[Reactie gewijzigd door stverschoof op 3 juni 2016 11:58]

You don't get it omdat je nooit in een bedrijf gewerkt hebt waar je niets of weinig te zeggen meer hebt.

Als je een product maakt is vaak de financiŽn een probleem. Je kan jezelf en andere mensen niet betalen met liefde van je werk. Mensen hebben kosten ( woning, eten, enz ).

Dan komt er vaak een oplossing door met partners in bed te gaan. En ... daar loopt het in veel bedrijven fout. Stel dat je met 2 ander man in bed gaat. Ieder heeft 33% van het bedrijf. Na een tijdje zien de 2 andere liever dat het product veel geld opbrengt en ze zien niet zo graag het werk van liefde ( want dat is geen geld ). Men begint de product ontwikkeling te pushen in een richting dat je als oprichter / uitvinder niet graag ziet. Er volgen discussies. Er volgen enorme woordwisselingen. En ... dan word er op gewezen meerdere malen dat zij het bedrijf nu beheren omdat ze meerderheid bezitten te samen. En je moet maar slikken wat ze zeggen, zelf al ben je 100% tegen deze richting.

En voila ... zo word de ontwikkelaar en oprichter van een bedrijf uit zijn eigen bedrijf gewerkt. Wanneer je werkt met financiŽle backers, zal er vaak zo een problemen ontstaan. De mensen dat geld in je bedrijf stoppen willen hun geld terug zien met winst. Liefst veel winst! En ja ... dan loopt het lange toekomst perspectief van iemand met goede doelen vaak tegen de muur van korte termijn winst maken perspectief van de mensen dat geld in je bedrijf stoppen.

In dit geval nam hij de correct beslissing. Het feit dat de meeste ontwikkelaars met hem meetrokken geeft aan dat veel mensen niet meegingen met de nieuwe richting dat de firma uitging. Wees blij ... nu heb je meer kans dat owncloud ( next cloud ) nog een lang leven zal hebben. Ik kan je verzekeren als de boel in een bedrijf verziekt begint te geraken voor de hoge winst marges te halen, dat vaak het product eronderuit gaat of de ontwikkeling staakt. Vaak vertrekken de ontwikkelaars met de kennis over tijd, en worden mensen aangenomen om hen te vervangen dat niet tegenspreken / nieuw zijn. En die moeten dan de code herpakken, wat dan weer tot fouten in de code of de nieuwe financiŽle richting ondersteund. Daarom maken mensen beslissingen zoals dit.

Voorbeeld:

Vaak zie je van buiten uit niet de situatie maar van binnen is het daarom niet prettig / mooie. Ik heb het nu al genoeg gezien hoe bedrijven door de directie / management omdat ze vaak voor de korte winst gingen met als gevolg dat ze later in de nest geraken door die beslissen en het bedrijf de grond inboren.

Laat me je een dom voorbeeld geven ( waar ik werk ): Bedrijf verkoopt de klanten een custom website design. De klant betaald 800+ euro / dag ontwikkeling, denkend dat dit gemaakt word door gekwalificeerde ontwikkelaars in dat land. Bedrijf laat dan de ontwikkeling doen in Oost Europa voor een 200 euro / dag. Brute winst ... De klant dat de voorkant van de website aankijkt, lijkt alles te werken. Klant is tevreden. Firma is tevreden met hun mega winst.

Een tijdje passeert en de klant wilt uitbreidingen doen... die worden uitgevoerd maar er treden meer en meer bugs en problemen op. De klant begint boos te worden. Dan worden er lokale ( niet oost Europeaanse ) programmeurs aangenomen in de firma. Die zien de code ... en ontdekken dat de code eruit ziet alsof het geschreven is door iemand dat een puur basis kennis had van ontwikkeling. En ja ... dan word er enorm veel tijd verloren aan code herschrijven, proberen de bugs op te lossen enz .. tot het punt dat men gewoon de boel moet vanaf 0 herschrijven.

Gevolg is dat de mega winst nu totaal verdampt is en men de klant probeert zaken aan te smeren om zo het herschrijven van de code te bekostigen. Tussen haakjes: De code van een aantal van deze projecten werd 1/3 a 1/4 van de grote nadat de lokale programmeurs ( met jaren ervaring maar dat ook meer kosten ) de boel herschreven van nul hebben...

Snap je nu hoe beslissingen in bedrijven enorme invloed kunnen hebben? Vaak is het management ( vaak met weinig ervaring in de sector maar goed in de bla bla aspect ) in bedrijven dat denken in puur winst marges en dan uiteindelijk de bedrijven de das omdoen in de lange termijn. Kan je 100de voorbeelden geven over men carriŤre van toestanden zoals dat.

fck... veel te lange tekst...
Het grote probleem is hier: hoe ga je voorkomen dezelfde fout te maken. Leuk dat je jezelf afsplitst omdat het gedachtengoed niet meer past. Maar uiteindelijk komt dat doordat je geld nodig hebt gehad. En ook onder de nieuwe naam zal he vroeg of laat kapitaal moeten gaan zoeken, ga je investeerders aantrekken die iets te zeggen willen hebben en ga je controle uit handen geven.

Je zou nogmaals kunnen forken maar zelfs als eerste fork ga je al moeilijkheden hebben om vertrouwen van grote investeerders te winnen lijkt mij. Want wie zegt dat je in de toekomst niet hetzelfde gaat doen.
Het probleem is dat men vaak met een idee begint. Men werkt zich daar naartoe met veel uren kloppen. Dan komt het moment dat men beseft: "ik moet meer geld hebben". Voor meer ontwikkelaars, marketing enz.

Dit is het exacte moment dat de meeste mensen de fout maken. Voor de lange droom visie te kunnen maken, maken mensen op dat moment dan juist de meeste grote fouten.

Men zoekt geld met een product dat op dat moment nog geen of matig succes heeft. Men loopt je deur niet plat om je geld te geven. De eerste de beste dat je geld wilt geven, word ineens je redder. En vaak denkt men niet na over de macht dat deze persoon dan zal hebben. Vaak komt er een belofte van "we zullen ons niet moeien met het bedrijf". En men gelooft die financierders op hun woord. In de praktijk hebben ze vaak een groot deel of de meerderheidsaandeel in de firma ( want zij geven je veel geld ). En beloftes worden vaak gebroken. De meeste durven niet in het contract laten zetten dat de aandeelhouders stille vennoten horen te zijn of geen beslissing recht hebben want ze weten dat de financierders zich dan zouden terugtrekken.

Het verschil met owncloud en nextcloud nu is, er is een product op de markt. Nu zal je makkelijker financierders vinden. Wanneer je onderhandeld, kan je ook laten zien: We brengen x product in het bedrijf. Dit heeft een waarde van minimaal x. Nu ineens is de persoon dat geld in het bedrijf wilt steken, geconfronteerd met een product dat waarde heeft. M.a.w, het aandeel dat ze kunnen krijgen van de firma is veel kleiner. Hierdoor kan de ontwikkelaar / eigenaar ervoor zorgen dat hij meerderheidsaandeelhouder blijft. En hij heeft nu een betere onderhandelingspositie om zaken af te dwingen zoals stille vennoten of andere beperkingen.

Een nieuwe product of idee is altijd enorm zwak in de onderhandeling van financiŽn. Een product waar je kan aantonen van een marktwaarde, is een totaal andere positie van onderhandelingen.

Het wantrouwen van investeerders kan beperkt worden door aan te tonen welke zaken er fout liepen in owncloud, waarom het bedrijf beter is onder zijn directe controle, ... en het feit dat je nu kan kiezen voor investeerders dat op directe lijn met je zitten. Je zit niet meer in de positie dat je moet kiezen voor "vulture investors".

Dat allemaal maakt een lange termijn investering meer interessant. Dat is ook een totaal ander profiel van investeerders dat je eerst aantrok wanneer je product een risico was.
Ik denk dat nieuwe investeerders er wel voor op zullen passen genoegen te nemen met minder zeggenschap als ze Łberhaupt al iets met deze club te maken willen hebben.

Eerst op kosten van de investeerders de boel ontwikkelen en vervolgens als blijkt dat je niet meer alles te zeggen heb in je bedrijf (omdat je dat deels verkocht hebt aan investeerders) de benen nemen en elders verder gaan met de zaken die je op andermans kosten ontwikkeld hebt.

Dick move is wat mij betreft een prima beschrijving.

Ik snap wel dat het niet leuk is dat als je "work of love" een andere richting uitgaat dan je oorspronkelijk voor ogen had omdat er geld verdiend moet worden, maar had ook geen geld aangepakt van investeerders en was er in je vrije tijd aan blijven werken.
De investors van owncloud waren niets verloren. Ze hadden nog altijd de code, bedrijf, naam enz ... Wat ze verloren zijn is de kennis omdat verschillende mensen opstapte ( inc de originele ontwikkelaar ).

Wat je een dick move noemt, noem ik "eigen schuld, dikke bult".

Mensen zijn geen machines dat eenmaal dat je een strop om hun nek hangt, dat ze trouw aan je moeten blijven. Je mag zeker zijn dat intern er heel wat meer aan de hand was dan gewoon een kleine discussie over de richting van het project.

Vaak denken bepaalde mensen in management dat ze zich van alles kunnen veroorloven met de ontwikkelaars in hun firma. En vaak drijven ze het bloed vanonder de nagels van de ontwikkelaars. Tot die er genoeg van krijgen en hun conclusies trekken.

Is het soms geen "dick move" van de investeerders wanneer ze nog liever de firma laten ondergaan in de toekomst om dan maar die korte termijn mega winsten te behalen? Is het soms geen dick move om de community dat achter het product stond te misbruiken, in een poging om in te cashen?

Er is een balance tussen een goed bedrijf & een slecht bedrijf. Wanneer die balance doorbroken word, dan moet men maar niet klagen wanner ze hun eigen ontwikkelaars buiten jagen. Want dat is de correct term! Ik kan je verzekeren dat op iedere firma waar ik gewerkt heb, de ontwikkelaars enorm trouw zijn aan de firma en het beste voor de firma in oog hebben. Maar als men lang achter gepakt word door de directie in hun streven voor hun volgende villa te kunnen aankopen, sorry ... je oost wat je zaait.

Ik kan je verzekeren ik vind dat totaal geen dick move omdat ik aan de andere kant gestaan heb. Heb zelf genoeg dit soort misbruik meegemaakt waar management / eigenaars de nodige excuses voor alles en nog wat hadden om het onderste uit hun personeel te halen. Om de firma in een richting te sturen dat zot voor de woorden is, maar het toch doen ondanks protest van de werknemers ( die het wel pvd beter weten omdat ze op de front line zitten ). Hoeveel van die investeers / bedrijfsleiders dat investeren of firma's opstarten dat totaal geen benul hebben wat ze ermee moeten doen. Altijd voor de vlug cash oplossing en dan het personeel de boel laten opkuisen. Je zou voor minder vertrekken...

Wees blij omdat je nu tenminste toekomst heb voor own/nextcloud in te toekomst nog te zien. Kan je verzekeren dat wanneer de ontwikkelaars in conflict liggen met management, dat vaak ( binnen de 3 jaar ) de firma onderuit gaat. Dit is tenminste nog een deftige oplossing voor de community / klanten. Investeren is risico maar als je een machtsgreep doet in de firma, en de oprichter buiten spel zet, kom dan niet klagen later als er gevolgen zijn.
Haha inderdaad veel te lang, maar het leest lekker weg.
Enige wat ontbreekt in je verhaal is de keuze en de naiviteit om (in ruil voor bijv. financiŽn) je recht op sturen weg te geven. Er is altijd een keuze en het is altijd grijs.

Degene die het hardst getroffen worden door dergelijke ontwikkelingen zijn degene met het meeste hart voor de 'zaak'. Echter vaak wordt vergeten dat deze mensen vaak ook de oorzaak zijn en niet hard / juridisch genoeg zijn bij het aangaan van samenwerkingsverbanden. Vaak vanuit een gevoel dat beide partijen op ťťn lijn zitten....voor er getekend werd.
Lange tekst, maar niet erg. Ik heb minder woorden nodig. Door geld bejag, management en politiek drijft men af van de doelen van de oprichter en die heeft eerder iets opgericht dus doet noodgedwongen nog eens dat kunstje. Dat gaat vaker goed an fout. We zagen voorbeelden als Mambo naar Joomla, open office naar libre office, gentoo, Apple naar next, etc. Bij opensource gaat het niet altijd om geld, dan is het vaak puur politiek.

Ik heb zelf veel gezien in middengrote software bedrijven. De wil om te cashen maakt ook dat investeerders het bedrijf graag willen verkopen en dan helemaal voor de korte winst gaan. Die bedrijven verliezen dan hun slagvaardigheid en innovativiteit, dus kopen die bedrijven dan kleinere bedrijven van directeuren die ook willen cashen. En dan moet het als een geÔntegreerde suite worden aangeboden, en wordt de ene kluwe spaghetticode tegen de andere aangesmeten.
Zie de blogs enzo. We hadden echt geen andere keus, wij hebben owncloud gemaakt wat het is- dat is echt niet iets wat je zomaar opgeeft. We hebben letterlijk jaren tegen mgmt en de investeerders gevochten om dingen als support voor community apps mogelijk te maken, minder proprietary apps, een foundation, een betere CLA. Allemaal beloften beloften maar geen resultaat. Nu doen we het gewoon, jammer dat het zo moet. Net als bij libreoffice - het is pijnlijk maar zachte heelmeesters...
Met alle respect, maar jullie hebben er toch zelf voor gekozen om management en investeerders erbij te halen? https://owncloud.com/ownc...ion-series-funding-round/ https://www.crunchbase.com/organization/owncloud/investors

Gezien dat Frank Karlitschek (founder) mee gaat naar nextCloud geeft toch echt aan dat jullie van dag ťťn betere afsprakken met de investeerders hadden moeten maken, helemaal over dingen zoals community, CLA, business model en enterprise, enz.

Binnen twee jaar zo snel te forken na een funding round is wel apart. Wat voor gevolgen heeft dit voor nextCloud? Kan me niet voorstellen dat er veel investeerders in de rij staan voor nextCloud. Vraag me ook af wat bedrijven er van vinden die al afsprakken hadden met ownCloud.
Gezien dat Frank Karlitschek (founder) mee gaat naar nextCloud geeft toch echt aan dat jullie van dag ťťn betere afsprakken met de investeerders hadden moeten maken, helemaal over dingen zoals community, CLA, business model en enterprise, enz.
Laat dat een leermoment voor Frank et al zijn dat ze eerst de kleine lettertjes moeten lezen. Van fouten leer je en doe je meer ervaringen op :)

Van de andere kant; als investeerder zou ik even voor Sinterklaas willen spelen, maar ik zou wel binnen niet al te lange tijd iets voor terug willen. En liefst meer dan dat ik erin gestopt heb.
Klopt natuurlijk allemaal helemaal. We hebben nu wel het voordeel dat Niels en Frank elkaar 15 jaar kennen; Frank heeft eerder al voor Niels gewerkt en Niels heeft al meerdere open source bedrijven gestart en gerunt.
Ik ken de situatie bij OwnCloud niet maar voor veel bedrijven is groei erg lastig. Er komen allemaal management mannetjes die het allemaal wel weten want ze komen uit de echte "enterprise" wereld. Voor je het weet zijn er allemaal deals gemaakt waardoor de community binnen het het bedrijf uiteenvalt en het bedrijf zijn "ziel" en initiŽle doelstelling verliest.

Kijk maar naar Palmer Lucky.. Prima gast met mooie beloften. Sinds de overname door Facebook worden alle beloften gewoon keihard van tafel geveegd. Hij verdedigde zich op Reddit nog veel maar nu is het helemaal stil. Ik denk dat het hem ook allemaal zeer zwaar valt.. Maar goed, voor 2 biljoen weet iedereen wel wat hij zou doen :X
Dit lijkt een beetje op:

Arduino.cc VS arduino.org

De fabriekant tegen de stichting die allebei beweren de originele arduino te zijn.
Terwijl ze begonnen als samenwerking.
En waarbij de fabriekant ontstaan is uit de instichting.
Dus waarom niet je community "versterken" door je software beter te maken dan een fork te beginnen.
Omdat hij het gevoel heeft dat het niet mogelijk was binnen het oude project. Of dat ook terecht is weet ik niet, dat kan ik niet beoordelen.
Ik ben een tevreden Owncloud gebruiker en het draait soepel op mijn server, maar door dit artikel ga ik me wel beetje zorgen maken. Als ik de website bekijk en de standpunten vergelijk dan zie ik niet directe verschillen tussen Owncloud, alleen dat ze meer willen luisteren naar de community. Vroeg of laat zal hij ook geld moeten gaan verdienen, want de kosten voor het inhuren van ontwikkelaars en pand moeten uiteindelijk ook betaald worden. Ik verwacht uiteindelijk dat dit project ook het zelfde lot gaat ondervinden als Owncloud. Luisteren naar je community, maar ook naar het bedrijfsleven. De focus zal uiteindelijk meer bij het bedrijfsleven zijn, als daar mee geld word omgezet.

[Reactie gewijzigd door Xieoxer op 3 juni 2016 12:01]

Nextcloud is in mijn ogen gedoemd te mislukken omdat ze nu al last hebben van feature-creep. Next/OwnCloud hebben Dropbox als grote concurrent en als voorbeeld om te volgen. De meeste mensen die OwnCloud installeren zijn op zoek naar een alternatief voor DropBox. Dat deel van de software moet dus perfect werken, al het andere is bijzaak.
OwnCloud doet het behoorlijk goed, maar het is nog lang niet perfect. De focus nu leggen op video en webRTC stuurt het project een heel andere kant op en dat kunnen ze zich niet veroorloven.
Maar het zijn de core devellopers die dit gaan doen. De mensen met kennis en een open-source hart. Ik vermoed dat ze weg zijn gegaan om dat ownCloud mensen juist een groter feature gat wilden tussen de normale en de enterprise uitvoering. Ik denk dat dit echt een goede zet is en dat NextCloud het erg goed gaat doen met de originele ontwikkelaars back in charge.
Jup, allemaal correct. En: gebruikers EN klanten vroegen om bepaalde features die niet werden gedaan omdat dat 'het verhaal van ownCloud' ingewikkeld maakte (voor investeerders). Dat probleem is opgelost...
Mooi, heb hier ook nog wat ideeen waar klanten van mij baat bij zouden hebben, in de oude vorm had ik erg weinig zin in het doneren van code en patches.
Bestanden delen en kunnen communiceren horen binnen het bedrijfsleven toch meer bij elkaar dan je denkt. Inderdaad de 'ikwilalleenmaargratissoftware' groep met hun nasjes etc zoeken een dropbox vervanger, dat blijft toch ook gewoon werken, neemt niet weg dat als je hier zakelijk iets zinnigs mee wilt er toch wel onderdelen bij moeten komen.
Het is inderdaad een risico dat de Enterprise kant van je bedrijf je van het padje brengt.
Wat mij een goed idee lijkt is als ze een dergelijk bedrijf splitten in een Enterprise en een Customer kant, naar het model van Fedora en Red Hat. Red Hat heeft alles waar Enterprises om vragen en toch kan Fedora lekker blijven freewheelen.
Dat is ons plan, een onafhankelijke stichting (niet die van ownCloud daar die niet onafhankelijk is).
Slim slim.

Begrijp ik nu uit de website dat de eerste release als update voor ownCloud 9 gebruikt kan worden? Of is een clean install vereist?
Nee, klopt. Je zult ook 8.2, 8.1 en 8.0 kunnen updaten geloof ik maar ik weet niet precies hoe dat zal gaan - ons bedrijf heeft dan wel de Core ontwikkelaars maar die hebben ook een paar dagen nodig om dit soort dingen uit te vogelen, we zijn 3 dagen oud ;-)
Ik wacht met spanning af. Ben eigenlijk met het huidige Owncloud best tevreden. Calander gebruik ik niet. Dat regelen via Google.

Wat ik wel hoop is dat het updaten eenvoudige wordt en er iets van controle in komt waardoor problemen zoals met die PHP bug niet (direct) lijden tot het onderuit gaan van de service zonder duidelijk melding van het probleem (hoewel dat lastig zal zijn in de huidige opzet vermoed ik).
Er komt een updater blog aan, duurt niet lang meer ik zit net te reviewen. We gaan dat echt fundamenteel verbeteren.
Ik vindt dit een prima ontwikkeling.
Als oprichter is Frank Karlitschek (en ontwikkelaars) hun macht en doelstellingen ontnomen door een managment laag die OwnCloud aan het commercialiseren was om dit ten gelde te maken.

Waarbij ze de community meer als een vijfde wiel aan de wagen zagen bungelen.
Ik denk dat Frank geduldig genoeg is geweest.

Maar een fundamenteel verschil van inzicht blijft niet te overbruggen. OwnCloud moet blij zijn dat Frank heeft bijgedragen aan de groei en zal nu op eigen benen moeten staan.

Frank begint opnieuw. Ditmaal lering getrokken uit het voorgaande, zal hij ervoor bewaken dat het concept een 'community project' blijft en geen commerciele.

Ik wens ze allebei het beste. Ik stap in ieder geval over.
Mwha, met Open- naar LibreOffice ging het ook goed, zelf veel beter na de split. Ik vind dit er erg op lijken.
Dat het daar goed ging zegt natuurlijk niets over de uitkomsten in deze zaak.
Potdikkie ik ook inderdaad. Sinds een week of 4 a 5 ben ik gaan spelen met Ubuntu en heb ook (naar alle tevredenheid) een Owncloud server draaien. Nu zal dat vast wel blijven werken als het bedrijf er mee stopt maar dan heb je natuurlijk geen updates meer voor lekken enz. Uiteindelijk wordt je dan toch gedwongen om een alternatief te gaan zoeken, Nextcloud zal dan vast wel een logische stap zijn, hoewel het natuurlijk nog ontwikkeld moet worden zal het best een goed werkend product worden maar het dwingt me dan wel weer om alles om te gooien.
Maak je maar geen zorgen, dit wordt een drop-in replacement, net zo makkelijk als een normale upgrade.
Vraagje, zijn er plannen om gewoon verder te gaan met een docker container aan te bieden?
Waarschijnlijk wel maar we hebben iemand nodig die het in elkaar zet :D
Samenwerking met Linuxserver.io misschien? Zij onderhouden enkele docker containers met honderden duizenden pulls.
Ik deel inderdaad je zorgen.
Niet nodig. Nextcloud is stabiel - lees wat meer over wat er gaande was. Je kunt klanten en gebruikers geen dingen bieden waar ze om vroegen en voor wilden betalen als dat niet in 12 seconden uit te leggen is aan investeerders... daarom kunnen we nu wel calendar en contacts ondersteunen en veel meer open met partners en klanten werken. Daarbij is Spreed al een gezonde business dus we zijn al stabiel!

Wacht gewoon 2 maanden af, dan is het allemaal echt wel duidelijk waar dit heen gaat.

[Reactie gewijzigd door Superstoned op 3 juni 2016 12:09]

Als ik al jouw reacties lees, dan is het duidelijk te merken dat je voor Nextcloud werkt. Daarom neem ik jou reacties als een korreltje zout, omdat een medewerker nooit zal zeggen dat het niet stabiel is.

Tevens heeft Nextcloud zijn cloud dienst nog niet af, waardoor het heel moeilijk te geloven is dat het stabiel en beter is. Ik geloof je pas als ik het zelf of een website zoals Tweakers het heeft getest.

Plus ik vraag me ook af of jullie niet te veel hooi op het vork nemen door gelijk allerlei dingen toe te voegen, de oorspronkelijk doel van owncloud is bestanden sync en dat doen Owncloud enorm goed.

Tevens vind ik het grappig om te zien dat jullie graag in de lijst willen staan van projecten dat na het verlaten van een bedrijf is ontstaan zoals MariaBD. MariaDB is op sommige vlakken idd beter geworden dan MySQL, maar op bedrijfsleven niveau kan het nog steeds niet tippen aan het niveau van MySQL. De cluster setup van MySQL is heer en meerster en MariaDB heeft daarop nog steeds geen goed antwoord. Ik probeer hiermee te zeggen is dat projecten dat zich loskoppelen van een bedrijf niet altijd beter is.

Ik ben benieuwd hoe jullie er over een jaar uitzien. Ik stap pas over als verschillende websites zeggen dat jullie beter zijn en dat jullie goeie tools hebben om mijn Owncloud server om te zetten naar Nextcloud server.

[Reactie gewijzigd door Xieoxer op 3 juni 2016 12:57]

Ik vind dit een beetje rare vergelijking. Oracle heeft MySQL overgenomen en toen heeft de founder een fork gemaakt, MariaDB.

Naar mijn idee is dit een hele andere situatie. Deze situatie bij OwnCloud lijkt instabiel terwijl die van Oracle een stuk stabieler leek/is.
Ze pakken de ownCloud 9 code en plakken er een NextCloud sticker op. Daarna gaan ze gewoon doorontwikkelen zoals ze altijd al graag wilden. Dezelfde mensen alleen met meer vrijheid. Die nieuwe features zijn wellicht minder stabiel in het begin al kan je dat niet nu al zeggen natuurlijk. Maar voor de rest is het gewoon same old ownCloud. OwnCloud daar en tegen heeft nu zijn originele ontwikkelaars niet meer, NextCloud zou dus alleen maar stabieler en veiliger moeten worden dan ownCloud. Tenzij ownCloud devs vind die net zo goed of beter zijn als de originele makers.
Daarnaast is Owncloud zo stabiel nog niet. Ik krijg het met geen mogelijkheid aan de praat op mijn netgear readyNAS. Echt drie keer balen, want het idee is top.
Het idwe is helemaal niet zo top want op het moment dat je php gaat gebruiken waar een taal als c veel beter volstaat

Owncloud ziet er misschien leuk uit maar voor de feitelijke sync kun je bijv veel beter torrent gebruiken of iets als freersync
Beetje vreemd om te stellen dat C een betere taal is voor een webservice.
Met "het idee" bedoel ik uiteraard het "beheer je eigen cloud" gedeelte. Dat Was voor mij de reden om niet voor een DB subscription te gaan.
Het "Beheer je eigen cloud" gedeelte werkt prima, want onder water doet owncloud gewoon webdav.
Ja bij mij dus niet. Dat zeg ik toch net XD
Sorry hoor maar een MariaDB of Percona cluster setup met Galera werkt beter dan de MySQL NBD versie.

MySQL heeft op zich mooie beheertools met een gui, daar blijft het Galera based kamp een beetje achter, maar normaliter beheer je zulke clusters toch op de commandline of via tools als Ansible oid... Daarnaast is er Clustercontrol van Severalnines, kun je in korte tijd een cluster mee opzetten en beheren. Goed om mee te leren hoe die clusters werken, uiteindelijk is de cli het sterkste wapen in de strijd die beheer heet.
Niet nodig. Nextcloud is stabiel - lees wat meer over wat er gaande was.
Niet om af te doen aan het Nextcloud project of jouw woord, maar de software is pas stabiel als het langdurig op servers (van anderen) draait zonder problemen. De organisatie is pas stabiel als die zichzelf hebben bewezen en erkend en omarmd wordt door de community.

Op dit moment draait Nextcloud als software nergens publiekelijk, en de organisatie is nog maar drie dagen oud. Het is dus te vroeg om deze conclusie te trekken. Dat moet juist motivatie voor Nextcloud zijn als zij zich willen bewijzen t.o.v. het verlaten project. Gekeken naar het verleden (OpenOffice.org -> LibreOffice, OpenELEC -> LibreELEC, etc.) kan dit goed uitpakken. Maak ons trots! ;)

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 3 juni 2016 16:23]

NextCloud is gewoon ownCloud met een nieuwe naam. Waarom zou je denken dat het ineens minder stabiel is terwijl de originele ontwikkelaars er gewoon meer door gaan?
Ik zou nu juist bang zijn dat ownCloud niet snel meer gepatched wordt en gaat achterlopen. Ik stap asap over.
Je hebt helemaal gelijk, wat de software betreft kan ik alleen maar dingen beloven en dat hoef je niet te geloven. Wat het bedrijf betreft, en daar had ik het over (sorry als dat niet duidelijk was) - daarvan geef ik argumenten waarom ik zeg dat het stabiel is. Dat kun je tenminste deels checken door bij Spreed enzo te kijken, en op te zoeken wie Niels Mache is ;-)

En we zullen ons best doen, natuurlijk!
Kalender en contacten draait op mijn owncloud 8.5 nu ook prima.
Het zinkend schip verlaten, als kapitein doe je eigenlijk niet, of als allerlaatste.
Dit gedoe geeft mij geen vertrouwen in beide producten.
Al "het schip" niet naar jou luistert, waarom zou je dan niet je schip forken en daarop overstappen? Die mogelijkheid is altijd aanwezig in FOSS, dat is juist het mooie er aan.
Het is maar hoe stabiel je een bedrijf kunt noemen van een oprichter die hetzelfde bedrijf start als hij net verlaten heeft en de afgrond in duwt...
Wat weerhoud hem ervan dat over een paar jaar niet nog eens te doen?
De ownCloud devs vinden juist dat de business kant van ownCloud het bedrijf de afgrond induwt. NextCloud = ownCloud 9.1/10, maar dan door de ogen van de core ontwikkelaars, de originele makers. Iets voelen voor ownCloud slaat nergens op, ownCloud is nu nog een lege schil met managers die niet luisterden naar de ontwikkelaars van hun product. Omdat het FOSS is is een Fork heel makkelijk. Wed maar dat je NextCloud straks precies hetzelfde installeert als een ownCloud update.
fantastisch !! dit is niks anders dan een coupe. het management denkt belangerijk te zijn maar eigenlijk zijn de developers belangerijk en zijn de managers niks anders dan poppetjes die eenvoudig te vervangen zijn. authority by merit not by hyarchy. sterke zet, success !
Je kan je ook afvragen of dit wel 'echte' open source projecten zijn als ze zich vanaf dag 0 alleen maar storten op geld verdienen.

Open source is software gemaakt door gebruikers die een probleem willen oplossen en niet alleen maar uit zijn om geld te verdienen. De ontwikkeling gaat dan veel langzamer maar dat is de prijs die je moet betalen.

Ik vermoed dat dit soort forks vaak alleen maar een financiŽle reden hebben met als doel om het product te 'kapen' en er zelf beter van te worden. Tevens denk ik dat veel van dit soort bedrijven alleen open-source gebruiken om mindshare en marktaandeel te winnen om vervolgens de tent voor veel geld te verkopen aan een groter bedrijf.

[Reactie gewijzigd door ArtGod op 3 juni 2016 12:52]

Ik vermoed juist, en dat blijkt ook alle informatie die er beschikbaar is en comments hier, dat NextCloud juist de commerciŽle belangen laat varen en weer meer interactie gaat hebben met de community.
Dat is feitelijk hetzelfde. Het gaat gewoon om geld. De oprichter wilde geld en heeft investeerders aangetrokken. Nu vind hij het vreemd dat deze meer rendement eisen en de orderneming zo willen positioneren dat er meer gemolken kan worden.
De oprichter wilde owncloud beter maken en daarvoor was geld nodig. Zolang de business meer code opleverde dan het schade deed aan de Community was het ok. Toen die balans omsloten ging hij weg om een nieuw bedrijf te starten met hetzelfde doel: mensen betalen om een mooi open source project te bouwen.
Open source betekent niets meer dan dat de code openlijk in te zien is. Welke licentie en kosten er aan het gebruik van het product hangen is niet relevant.
Besef heel goed dat er een verschil is tussen bedrijven die een website hebben en veel PR voeren dat je naar "de gebruikers" of "de community" en bedrijven die werkelijk naar de gebruikers en community luisteren.

De "wij luisteren naar jou"-PR druipt van de websites van Mozilla en Firefox af, maar waar was dat luisterend oor dan toen Mozilla met Australis op de proppen kwam? Tickets met mensen die klaagden over de veranderingen in BugZilla werden gesloten met WONTFIX, de mensen zelf werden van het kastje naar de muur gestuurd.
Waarom kon hij, als oprichter en eigenaar, deze nieuwe wind niet gewoon in het reeds bestaande ownCloud bedrijf kunnen doorvoeren?
Hij hoeft als oprichter niet ook eigenaar zijn.
Dat is waar, wellicht had hij het inderdaad niet meer voor het zeggen daar.
Zekers niet anders was dit niet nodig geweest.
Dat is natuurlijk niet altijd mogelijk als je geen meerderheidsbelang hebt.

Edit: ik wil niet als een asshole overkomen dus ik zeg maar gewoon veel minder.

[Reactie gewijzigd door Superstoned op 3 juni 2016 19:36]

[...]
We zijn duidelijk een zinkend schip ontvlucht. Ze zeiden dat het bedrijf stabiel was. En binnen een halve dag... ze zeggen dat het nu weer stabiel is. Riiight...
Een schip dat rustig op de zeebodem ligt is anders zeer stabiel >:)
Het zou kunnen zijn om van de ballast van een te log geworden bedrijf af te komen? Of misschien is hij wel de oprichter haar had hij het effectief niet meer voor het zeggen.

Kijkend naar het product vind ik het een enorm 20/80 (dus geen 80/20) project. Er is duidelijk heel veel effort in gestoken en het resultaat is m.i. minimaal, alles is het net niet. Hopenlijk kan hij in de nieuwe organisatie wat meer sturen op een gelikt en functioneel product.

[Reactie gewijzigd door martijnve op 3 juni 2016 12:04]

De investeerders hebben volgens mij aardig wat te zeggen. Als zij vinden dat jij de verkeerde keuzes maakt zullen ze het geld dat je nodig hebt niet verstrekken.

Ook al wordt er door de investeerder bijvoorbeeld 25 miljoen beloofd, dan kan dat best in periodes betaald worden, waarbij na elke periode een evaluatie plaats vind om te kijken of de rest van de investering nog waard is.

Zij kunnen dus eisen gaan stellen waar jij als eigenaar en/of oprichter het niet eens mee bent. Dan kan je er dus voor kiezen om je eigen bedrijf te verlaten.

Een leuke serie om te volgen is silicon valley. Dat gaat over een start-up die dit soort zaken meemaakt. Zal vast niet volledig gaan als in het echt, maar ik volgens mij schetst het wel een goed beeld.
Gaat er nu een Windows versie komen? Baalde dat de Windows support gestopt was.
Voor mij een reden om OwnCloud te stoppen bij meerdere klanten. Windows support stoppen was echt een slechte move.
Het was een kwestie van "niemand wilde er aan werken" en "geen klant wilde er voor betalen". Op dat punt, wat moet je doen? Ok, het bedrijf kan er in investeren omdat het de moeite waard is voor de community - en Nextcloud zal dat zeker overwegen. Maar zeker Windows support is erg moeilijk en kost veel resources omdat Microsoft PHP niet erg (goed) ondersteund.

Mac is eenvoudiger dus dat zal wellicht terugkomen als het de moeite waard is om het te sponsoren of als er vrijwilligers of betalende klanten komen.
Ik ben toch benieuwd waar de volgende onzin toch steeds vandaan komt:
Maar zeker Windows support is erg moeilijk en kost veel resources omdat Microsoft PHP niet erg (goed) ondersteund.
Sinds ik PHP gebruik (1999 net voordat de Zend Engine uit kwam) op NT 4.0 toen al (onder IIS) nog nooit maar nog nooit issues gehad met PHP op Windows platform. En zeker met de Native ondersteuning door Microsoft van tegenwoordig kan het nooit een issue geweest zijn.

Mensen die problemen hebben met PHP onder Windows zijn tegen de limieten van hun eigen kennis en ervaring aangelopen. Of om het gewoon te zeggen, deze mensen zijn incapabel.
Stel dat je hardstikke gelijk hebt. Dan haal je de 2 regels code uit ownCloud die het werken onder Windows onmogelijk maken, en je gaat er lekker mee aan de slag.

Als dat nu uitstekend werkt hoor ik het graag. Als het NIET werkt dan ligt dat aan Windows, daar ownCloud zonder problemen draait op Linux en Mac... Dan heb je dus GEEN gelijk.
Ik heb het geprobeerd en na veel zoeken ook netjes aan de praat gekregen door wat code changes. Maar toen ik hoorde dat het nooit meer terug zou komen er mee gestopt. Het is niet het zelfde maar het is inmiddels Sharepoint geworden als alternatief.

Overigens wat jij beschrijft komt omdat er iemand zo stugge is geweest om *nix specifieke code in te stoppen zonder netjes PHP te gebruiken en het OS toegang weg te virtualiseren.

OwnCloud is een fantastisch product, maar net zoals bij Joomla en Wordpress zitten er wat mindere goden tussen de programmeurs met de nodige issues tot gevolg, weet nog dat ik behoorlijk schrok van stukken code waarvan ik dacht, dit kan je niet menen.

[Reactie gewijzigd door Wim-Bart op 13 juni 2016 22:31]

Maar zeker Windows support is erg moeilijk en kost veel resources omdat Microsoft PHP niet erg (goed) ondersteunt.
Dat is absoluut niet meer waar. De release manager van PHP 7.0 (Anatol Belski aka weltling) is bijvoorbeeld een Microsoft werknemer die geheel vrijgesteld werd voor PHP. Daarbij heeft de support op Windows een boost gekregen.
Misschien zal 7 goed werken. Dan kunnen we de 2 regels die windows blokkeren weghalen en het werkt allemaal perfect. Nog gekker, ik zou zeggen, probeer het uit. Als het werkt, super. Dan halen we die regels weg.

Als het, net als bij alle oudere PHP releases, doffe ellende is - nou ja, dan kijken we bij PHP 8 weer he?
Beste wat ik heb kunnen vinden hierover staat hier in de help sectie van Nextcloud. Vraag was of OS X ondersteund ging worden, antwoord was dat Linux primaire doel is, en dat als het naar OS X zou gaan, herintroductie op Windows daarover voorrang zou krijgen.

Vraag me dit trouwens zelf ook af, zit met oude 7.0.8 omdat de ondersteuning in 8 weg viel.

[Reactie gewijzigd door wild_dog op 3 juni 2016 13:52]

Niet echt nodig. Iedere moderne Intel en AMD kan virtualisatie draaien.
Jawel, wil niet de overhead van een VM omdat 1 applicatie Linux only is.
Een (H)VM heeft vrijwel geen overhead meer anno 2016. Dus die paar mensen die hier een probleem mee hebben, hebben pech.
Ben wel benieuwd of dit op termijn grote problemen gaat opleveren. Misschien wel met stoppen van geheel OwnCloud. In dat geval heeft TransIP met Stack wel een probleem. Stack maakt gebruik van OwnCloud.
OwnCloud is open source, TransIP kan het altijd zelf onderhouden. Ok, dat is een klus die je misschien niet al te lang wilt doen, maar het kan, je hoeft je geen zorgen te maken dat het morgen omvalt en niet meer herstelt kan worden.

Als NextCloud een groot succes wordt dat OwnCloud helemaal vervangt dan komt er vast ook wel een migratieprocedure voor huidige gebruikers. NextCloud heeft al support beloofd voor OwnCloud klanten.
Dat is inderdaad waar. Ben benieuwd hoe het in de toekomst gaat lopen.

Stack rolt nu al software-updates uit voor hun applicaties die los staan van OwnCloud, dus onderhouden kunnen ze al wel.

[Reactie gewijzigd door rens-br op 3 juni 2016 14:36]

Of ze gaan in zee met Nextcloud.
Potjandrie! Had net m'n Owncloud server up and running!
Als NextCloud het momentum behoudt en snel met een solide eerste versie komt is OwnCloud het haasje. Ik ga ze in de gaten houden en stap zeker over als ze hun platform wat minder houterig kunnen maken dan OwnCloud. Overigens nog steeds een groot OwnCloud fan hoor! Fantastisch platform voor wie Android zonder Play Services wil draaien.
de eerste versie is een fork van ownCloud 9. Veel vernieuwing zal er niet zijn en waarschijnlijk met wat quick wins een paar extensies toevoegen. Voila, een nieuw product. Ben redelijk ingewijd in ownCloud en vind al tijden dat ze het iets anders moeten aanpakken. Sexyness, pricing en usability. Maar ze kunnen evengoed een eind komen.

[Reactie gewijzigd door gforcehhw op 3 juni 2016 12:03]

Ben wel benieuwd of jij als 'ingewijde' dan ook geneigd bent om over te stappen.
nee, voorlopig niet. De plannen van ownCloud zijn goed. Ook de organisatie is prima. Daarnaast is ownCloud nogal ingeburgerd bij overheid, semi-overheid en het bedrijfsleven. Wat zij goed doen is ownCloud pluggen en systeembeheerders / ICT managers gratis kennis te laten maken met het systeem. Ook de samenwerking met LibreOffice zal goed gaan uitpakken. Ik denk dat ownCloud zich al wel bewezen heeft en dat bedrijven niet zomaar overstappen naar de ownCloud fork tenzij er significant bruikbare onderdelen worden toegevoegd. Dat gezegd hebbende kunnen er in ownCloud ook gewoon door de community zaken worden toegevoegd. Als de code redelijk hetzelfde blijft, dan kunnen ze nextcloud apps porten naar ownCloud apps en vice versa. Wij zijn als enige Zilver partner van ownCloud (www.netaffairs.nl/owncloud) en zijn loyaal en blij met ownCloud. Dat zal niet zomaar veranderen door deze actie.
Helaas maakt dit soort acties het wantrouwen alleen maar groter ten opzichte van Open Source.

Als bedrijf en overheidsinstelling wil je een stabiel toekomstvast platform. Het nadeel van Open Source is dat bij minste of geringste je opeens een fork hebt en de top ontwikkelaars weg zijn uit onvrede of andere oorzaak. En niets is er erger dan een meerjaren architectuur neer te bedenken en neer te zetten en er achter te komen dat je key componenten inmiddels tijdens implementatie al niet meer ondersteund worden.
Eens. Maar of een overheidsinstantie dan ineens wel vertrouwen heeft in een nieuwe organisatie met de mensen die het op deze manier hebben gedaan (los van het feit of het juist is) vraag ik me af. Wie zegt me dat dit over een paar jaar niet weer gebeurd. Ergens spreekt dit voor open source, maar aan de andere kant weer een slechte beurt. De toekomst zal het uitwijzen.
"Als bedrijf en overheidsinstelling wil je een stabiel toekomstvast platform."
Zoals Microsoft Windows XP? :+

Wat heeft dit probleem nu precies met Open Source te maken?
Bij commercieel software platform kan dit net zo goed gebeuren, ze gaan bankroet, worden overgenomen of besluiten met de ontwikkeling te stoppen.

Bij Open source moet je dan alleen een partij zien te vinden die het bestaande systeem kan onderhouden, wat met open source een stuk makkelijker is dan met closed source omdat je te minste kan zien hoe iets werkt ipv van met een fork (pun intendend) in socket te puren om te kijken of dat het probleem oplost.

Bij de Amerikaanse verkiezingen gebruiken sommige staten stemcomputers die zo hopeloos verouderd zijn dat onderdelen (zoals een pata harddisk) alleen nog via eBay zijn te verkrijgen. Met een open source software systeem kan je gewoon een bestaand systeem opzetten (compatibiliteits problemen zijn veel makkelijker op te lossen) op nieuwe hardware (dat kan immers nooit onveiliger zijn dan het het huidige systeem).

Bij een gestopt open source project is alleen de toekomt van het project onzeker, maar de ontwikkeling van de software voor de organisatie die hier gebruik van maakt kan gewoon doorgaan.
Het is trouwens wel leuk om de sites eens te vergelijken:

https://owncloud.org/
https://nextcloud.com/

De landingspagina is vrijwel identiek en (naar mijn mening) een dikke middelvinger naar ownCloud.
Het is meer dat ik beide pagina's gemaakt heb...
Netjes hoor. Moet je nog wel even je bio hier op Tweakers updaten. :)
En? Is het een middelvinger? Je hebt ze dan wel beide zelf gemaakt, maar dezelfde tekst/lettertype/lay-out kiezen is een bewuste keuze.
En? Is het een middelvinger? Je hebt ze dan wel beide zelf gemaakt, maar dezelfde tekst/lettertype/lay-out kiezen is een bewuste keuze.
Misschien is de bewuste keuze voor de opmaak wel gewoon "copy/paste" geweest (waar qua regelgeving niets mis mee hoeft te zijn)? Het lijkt mij dat Nextcloud voor de komende tijd belangrijkere zaken aan het hoofd heeft dan om zich druk te maken over of er een nieuwe layout voor de website moet komen.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 3 juni 2016 12:37]

Dat was het. We (Frank, Jan en ik, vooral) hebben veel bloed, zweet en tranen gestoken in de website en de slogan. Ze zijn goed (vind ik). En het is allemaal creative commons... Het mooie van open source, toch? ;-)

We moeten de source nog wel live zetten maar dat komt snel. Mag oC weer terug kopieren als ze willen. You're welcome!
Handige constructie om van lopende verplichtingen en ballast af te komen. Met de opgedane ervaring en (open) code opnieuw beginnen met een veel slanker bedrijf, ka'tjing!
Verplichtingen- nou ja we wilden af van de slechte structuur die ons blokkeerde om het echt goed te doen. Dat is bij Nextcloud beter geregeld. Zie onze blogs en de hangout video.

We bieden alle klanten van ownCloud gratis support (!zodat niemand dubbel hoeft te betalen!!) dus verplichtingen zijn het probleem niet ;-)
Ik vind het nobel dat de support overgenomen wordt. Ik be/veroordeelde Nextcloud ook niet, ik geef aan wat het beeld is dat vrijwel iedereen die niet de ins en outs kent zal hebben, dat geldt overigens ook voor investeerders.

En verplichtingen, ja. Wellicht niet naar de klant, maar naar andere machten binnen het bedrijf en de investeerders. Dat lijkt mij ook de oorzaak dat Owncloud nu problemen heeft; als investeerder zijn de mensen die er werken ook van groot belang. De oprichter en waarschijnlijk de aan hem of zijn ideŽen loyale werknemers gaan weg --> investering minder waard.
Klopt allemaal als een bus.

Edit: zal het maar kort houden.

[Reactie gewijzigd door Superstoned op 3 juni 2016 19:37]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True