Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 87 reacties
Submitter: Jelbo940

Hardwarefabrikant Raijintek heeft op de Computex in Taiwan een all-in-one-waterkoeler getoond die functioneert als gesloten systeem. De koeler heeft geen bewegende delen en functioneert door het opwarmen van een vloeistof die rondgaat door middel van natuurlijke circulatie.

De gebruikte vloeistof, waar verder geen details van bekend zijn, kookt onder de veertig graden Celsius, waardoor het gasvormig wordt. Het stijgt op naar een warmtewisselaar en condenseert vervolgens weer tot een vloeistof door afkoeling, waarna de vloeistof weer naar beneden zakt en het proces zich herhaalt.

TechPowerUp wist foto's te maken van de koeler in actie op de Computex. Daarvoor schonk een medewerker van de stand van Raijintek kokend water uit een waterkoker in een bakje waar de heatsink van de vloeistofkoeling in hangt. Vervolgens koelde het gesloten systeem het bakje snel af.

Raijintek zou veel onderzoeksgeld in de koeler gestopt hebben en nu alle octrooien vastgelegd hebben. Daarmee zou het product 'klaar zijn voor verkoop'. Wat het product of een afgeleide daarvan moet gaan kosten, is nog niet bekend.

Het is niet de eerste pomploze waterkoeling of waterkoeling met warmtewisselaar. Op internet zijn verschillende casemoddingprojecten te vinden met warmtewisselaars. SilverStone toonde twee jaar geleden een pomploze waterkoeling op de Computex, maar die had nog wel een normale radiator. Of die laatste ooit in de verkoop is gegaan, is niet duidelijk.

Raijintek all-in-one passieve waterkoelingRaijintek all-in-one passieve waterkoelingRaijintek all-in-one passieve waterkoeling

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (87)

dichloormethaan heeft een kookpunt van 40 graden :)

edit:
Pentaan heeft een kookpunt van 36 graden.

Alleen zijn beide stoffen niet bepaald veilig.

[Reactie gewijzigd door hoi3344 op 3 juni 2016 12:21]

dichloormethaan is een CFK, en dus verboden, en dus zal het niet zijn.
Zijn die niet alleen in de EU verboden?
Rajintek klinkt nogal Oosters, en Computex = Taiwan.
Dus wellicht alleen beschikbaar in 'pauper'-landen. (met pauper-milieu-wetgeving)

[Reactie gewijzigd door eL_Jay op 3 juni 2016 12:12]

Montreal Protocol
https://en.wikipedia.org/wiki/Montreal_Protocol
in het kort, alles was chloor bevat mag niet meer. CFK's zonder Chloor, dus alleen fluor, mogen nog wel.
Ik denk dat ze een azeotropisch mengsel gebruiken van bv ethanol/pentaan (legio andere mogenlijkheden), maar dat is wel brandbaar, dus beter niet lek prikken :)
Thanks
Geratificeerd door alle VN leden en meer. Nice :)
Raijintek bedenk alles bij de ooster buren. Ze laten het wel in Taiwan in elkaar zetten. En Raijintek is al redelijk bekend hoor. Ze hebben mooie kasten en AiO coolers op hun naam staan.
Dichloormethaan is zeker niet verboden.
Een CFK is een ChloorFlourKoolwaterstof. In dichloormethaan zit geen fluor.
je hebt ook Novec, misschien is dat van Pentaan of dichloormethaan gemaakt dat weet ik verder niet, maar het is wel bedoelt voor koeling (van 3M)
Novec is niet slecht. Kookt bij 50 graden, dat is voor ons doel een beetje te hoog. Maar een variatie er op (met een fluoratoom minder of zo) maakt het kookpunt waarschijnlijk lager. En Novec is een brandblusmiddel; dat het ietsiepietsie brandbaarder wordt hoeft geen probleem te zijn.
Mooi dat het toch een oplosbaar probleem lijkt te zijn.
je hebt verschillende soorten Novec met verschillende kookpunten die je kunt mixen om jouw gewensde kookpunt te bereiken
Hopen dat de vloeistof niet brandbaar is, niet giftig is, niet slangetjes en afdichtingen oplost, de ozonlaag niet aantast, en ook nog eens niet te duur is. Ik ben benieuwd. Dichloormethaan is in ieder geval een prima oplosmiddel (verfafbijt). Wie weet heb je gelijk. Overigens zullen ze dan wel een expansievat nodig hebben, of er moet een vacuum-bel aanwezig zijn in het systeem.
Ik mag toch hopen dat het geen dichloormethaan is, dan hou ik het namelijk wel bij een pomp. :)
Op 14 februari 2008 nam de Europese Commissie een voorstel van beschikking aan, om de verkoop en het gebruik van dichloormethaan in verfafbijtmiddelen voor consumenten en sommige professionals te verbieden.Dit vanwege de toxische effecten op het centraal zenuwstelsel, van de hoge concentraties aan dichloormethaandampen waaraan men kan worden blootgesteld bij onvoldoende ventilatie of ontoereikende persoonlijke beschermingsmiddelen.
Bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Dichloormethaan

[Reactie gewijzigd door joeri1 op 3 juni 2016 12:07]

Die toxische effecten zijn wetenschappelijk (nog) niet aangetoond. Het wordt verdacht deze te veroorzaken, maar nooit bewezen.
Volgens de Wikipedia pagina is het wel bewezen dat het kanker kan veroorzaken bij dieren.
Bij chronische blootstelling kan het een carcinogene werking hebben. Bij dieren is de relatie aangetoond tussen blootstelling en kanker in longen, lever en alvleesklier, maar er is geen relatie met kanker aangetoond bij de mens.
Dat is voor mij voldoende om aan te nemen dat het ook schadelijk is voor mensen.
En net zoveel stoffen zijn dodelijk voor mensen, maar doen een muis niks.

Waarom denk je dat er nog steeds soms berichten zijn over mensen die opeens sterven na een phase I trial met een geneesmiddel wat in dieren perfect veilig was? Je kunt mens en dier niet één op één vergelijken.
mens en andere dieren

Sorry voor de correctie maar mensen zijn uiteraard wel gewoon dieren.


Overigens vind ik het grappig dat op die laatste foto die radiator met de in-out naar boven staat.... zakt al het gecondenseerde vloeistof niet naar de bodem waardoor er niks meer terug naar de heatsink vloeit? :+ :+ :+

Heel leuk dit hoor, maar ik vraag me af of het vergelijkbare koelprestaties kan leveren als een closed-loop water kit met pomp. Ik kan nou niet echt zeggen dat ik de pomp hoor over de (case)fans in mijn systeem noch dat ik me eraan stoor (want dat doe ik al niet aan de casefans die veel luider zijn).
Wikipedia is nooit een goede bron, omdat iedereen in principe de mogelijkheid heeft het te veranderen. Ik zou in principe nu kunnen toevoegen aan de pagina over 'water' dat het carcinogeen is.

Ik zeg niet dat het niet zo is, ik zeg enkel dat ik nog nergens overtuigend wetenschappelijk bewijs heb gelezen.

offtopic:
Ik ben chemicus en gebruik 't spul dagelijks, ik weet wel waar de gevaren liggen hoor :+
Je moet dan ook niet Wikipedia citeren maar de bronnen die Wikipedia gebruikt.

Als er geen citaat is, dan is het stukje tekst niet bruikbaar als argument.
Volgens mij kan je niet rechtstreeks dingen veranderen hoor, maar wordt het e.e.a eerst getoetst?
Dat kan wel, dat is juist de hele kracht (en tegelijkertijd het falen) van Wikipedia. Kijk hier maar eens: https://en.wikipedia.org/...st_of_hoaxes_on_Wikipedia

ja, ik weet dat ik nu een wikipedia-pagina link, maar kijk maar gewoon :)
en wij zijn ook dieren...
Als het als verafbijt gebruikt wordt, kan het nooit goed voor je zijn om binnen te krijgen, hetzij als damp, hetzij als vloeistof. Wat het precies aantast in dan voor een leek niet zo belangrijk. Wat belangrijk is, is dat het *iets* aantast, want het is verfafbijt.
Wateroplosbare verf kan ook weggehaald worden met water, wil niet gelijk zeggen dat het giftig is. Ethanol lost ook een hele hoop dingen op, en dat drink je ook. Aceton of ethyl acetaat is ook prima geschikt om verf af te bijten, en de dames gebruiken dat als nagellakremover...

Ik wil niet zeggen dat DCM gezond is, begrijp me niet verkeerd, maar zolang wetenschappelijk bewijs ontbreekt ben ik niet overtuigd.
Het wetenscahppelijk bewijs dat het onschadelijk is, ontbreekt dus ook. Je kunt dus ook (mss wel beter) aannemen dat het schadelijk is, tot bewezen is of dat echt zo is.
Van asbest en roken was ook jaren niet bewezen dat het kankerverwekkend was
Ik zeg ook niet dat het niet kankerverwekkend is. Ik zeg enkel dat er geen bewijs voor is. Er is echter ook geen bewijs tegen. ;)
Gewoon niet gebruiken, better safe than sorry.
Ik ben dan ook benieuwd wat het is. Zonder chloor of fluor zijn koelmiddelen brandbaar. Met alleen chloor wordt het giftig en dichloormethaan is (volgens wikipedia) dan de minst giftige.
Met fluor wordt het minder giftig (en ook duurder). Bovendien lijken die fluorverbindingen nogal broeikasgassen te zijn.
Met de combinatie van chloor en fluor is het en stabiel, en tast het ook nog eens de ozonlaag aan (omdat de chloor er in de hoge atmosfeer afgeknikkerd wordt en de ozon aantast).
https://nl.wikipedia.org/wiki/N-pentaan

kookpunt van 36 graden.
Maar ook net zo veilig als dichloormethaan :P
3M heeft ook een vloeistof wat ze Novec noemen. Het komt in veel samen stelling waardoor je veel kookpunt mogelijk heden hebt. Deze vloeistof word veelgebruikt voor automatische brand blussen in gebouwen. En het vloeistof is heel erg veilig voor mensen en natuur. Demo
In dat demo, wat voor vloeistof is dat? En van wie is het?
3M NOVEC 1230 google het en lees meer erover.
"H412: Harmful to aquatic life with long lasting effects [Hazardous to the aquatic environment, long-term hazard - Category 3]"

Dat is toch wat anders dan "heel erg veilig".
Oke die informatie kon ik niet vinden. Dan kunnen we het "veilig" noemen?
Ik ben benieuwd hoe lang de vloeistof "goed" blijft.
Stel dat het na bijvoorbeeld een jaar minder goed functioneert, of niet goed meer vervormt naar gas, kan je best tegen een aantal problemen aanlopen.

Verder wel een leuk product, helemaal als het ook daadwerkelijk erg stil is, de radiator pomp in mijn H80i kan soms toch wel goed te horen

[Reactie gewijzigd door Awesomehobo op 3 juni 2016 12:49]

als het een compleet gesloten systeem is is dat toch fysisch onmogelijk ?
het kookpunt van een materiaal kan je niet veranderen.
Tenzij het een mengsel is en er & of meerdere componenten uit het mengsel verdwijnen.
of toegevoegd worden natuurlijk, stel dat het plastic van de buizen opgelost raakt in de vloeistof.
Ik ben ook niet bang dat er bijvoorbeeld gas ontsnapt of dergelijke, maar waterkoeling wordt op na een tijdje ook vies, waardoor je op een gegeven moment toch wat verlies krijgt qua performance. (En kan gaan stinken).

Dit duur vaak wel enige tijd voordat dit zich voor begint te doen, maar goed.

[Reactie gewijzigd door Awesomehobo op 3 juni 2016 12:34]

Dat komt doordat er algen in gaan groeien. Ik denk dat algen het in een chemische cocktail die vrijwel constant kookt en condenseert toch wat minder goed doen ;P
of het mengsel veranderd moleculair gezien door bijv. uv straling of andere soorten externe invloeden. Punt is, dat het wel een heel stabiel molecuul moet zijn om het tot een consumenten product te schoppen.
Als het mengsel hieraan onderhevig is, maak dan dat er geen UV licht bij kan komen.
de buizen hoeven niet doorzichtig te zijn. (al is het wel leuk als je effectief kan zien dat er wat(er) in zit.)
In een waterkoel set verlies je na verloop ook vloeistof ook al is het afgesloten.
Als het circuit ergens permeabel is, dan kan inderdaad de samenstelling van je koelmiddel wijzigen. Het is bijvoorbeeld een hele toer om een klein atoom als waterstof ergens in te houden. Waterstofatomen zijn zo klein dat ze door diffusie door de wand van bijvoorbeeld een kunststof slang kunnen reizen.

Nu is bijna alles groter dan waterstof. Maar als, wat B00m3rang zegt, een verbinding instabiel wordt, dan kunnen ook deze waterstofatomen vrijkomen.

[Reactie gewijzigd door teacup op 3 juni 2016 16:03]

Water kookt vandaag op 100%, morgen ook.
Maar vandaag en morgen kookt het boven op een berg toch echt op een andere temperatuur. Als t systeem echt goed afgesloten is kan je ook best een beetje met t kookpunt spelen door de druk te veranderen. Aceton met een beetje onderdruk zit ook zo op 40 graden.
Daar zeg je het: als het systeem echt goed afgesloten is.
Zelf ook veel gespeeld met stoomtabellen, het fenomeen is me niet vreemd. Je mag je echter afvragen of je dat zo wel in elkaar wilt knutselen... Niet alleen het productieproces moet dit in elkaar flansen tot de juiste druk, maar het moet ook nog blijven werken zonder lek of knik of krimp...

Trouwens, de typo praat me vrij: 100% van het kookpunt vandaag blijft morgen 100%, onder dezelfde omstandigheden...
Echt niet. Het kookpunt van water kan flink variëren:
thttps://nl.wikipedia.org/wiki/Kookpunt
Dat hangt af van de druk, lagere druk = lager kookpunt
Ik denk dat het de pomp of de ventilator is wat je hoort. Er zitten geen bewegende onderdelen in een radiator.

[Reactie gewijzigd door Slashlick op 3 juni 2016 17:02]

De pomp bedoel ik inderdaad, uiteraard.
De fan is gelukkig wel heel stil :)
Opzich niet zo'n gek idee. Mijn Corsair H100i staat eigenlijk 90% van de tijd op idle en kan in principe ook gewoon als een passive functioneren.

Helaas is er geen mogelijkheid bij de H100i om de fans (stock fans hebben een irritant rateltje) gewoon stil te zetten onder een bepaalde temperatuur. Iets dat mijn MSi GTX 970 wel kan.
Steek de fans in je moederbord bij asus bvb kan je met de ai suite ze volledig stil laten onder een pebaalde temperatuur.
Zeker een goed idee. Ik weet alleen niet of mijn MSi moederbord dat ondersteund. Ik ga het even checken.

Inventaris: http://tweakers.net/gallery/562905/inventaris/
Dat doet ie zeker. In de bios is dit allemaal in te stellen, voor alle cpu/fan ingangen.
http://img.hexus.net/v2/m...7Gaming5/Z97G5-bios6b.png

[Reactie gewijzigd door Xfade op 3 juni 2016 16:06]

Echt top! Als ik dan ook de casefans stil kan zetten onder bepaalde temperaturen, zou ie helemaal stil kunnen zijn :D
waterkoeler getoond die functioneert als gesloten systeem

Elke waterkoeling is toch altijd gesloten , zal niet goed zijn als die open water komt dan alle kanten uit .

Hoezo gasvorming ??

Het heeft met de druk van de water te maken , doe de radiator maar los en doe in 1 slang water erin gieten via de andere slang gaat het weer eruit .
Een open systeem is een systeem waar je zelf bijv onderdelen aan kan toevoegen en het heeft onderhoud nodig:

http://www.nldit.com/hard...storage/201309/46858.html
Thanks ,

Maar ook bij een gesloten systeem , heb je ook onderhoudt nodig ( jaren later )

Bijvoorbeeld : kalk aanslag

[Reactie gewijzigd door fons78 op 3 juni 2016 15:24]

Nee, dan gebruik je gedestrileerd water. Waarbij geen kalkaanslag zoch voordoet.
Wordt de slangen op een gegeven moment niet pereus ??
Hoe lang wil jij met je koeler doen? Lagers in de pomp slijten bijvoorbeeld ook, maar als alles het, zeg, vijf jaar uithoudt is daarna het hele ding rijp voor de recycling. Gesloten systeem hoeft niet in te houden dat het honderd jaar mee kan. :+
SilverStone bracht twee jaar geleden een pomploze waterkoeling uit, maar die had nog wel een normale radiator.
Op de afbeelding in het artikel staat anders ook gewoon een normale radiator (met schroefdraad voor fans) :? .
Pomploos is natuurlijk iets anders als fanloos.
Ik heb het nergens over een pomp, ik quote:
"maar die had nog wel een normale radiator"
Aldus de schrijver, wat insinueert dat deze geen normale radiator zou hebben, terwijl er op één van de foto's een doodnormale 2x120mm radiator te zien is.

[Reactie gewijzigd door SirNobax op 3 juni 2016 12:58]

Ooh dan had ik je verkeerd begrepen. Zit op mijn mobiel vandaar.

/edit. het gebruikt inderdaad een normaal uitziende radiator. Alleen is gebruik van fans niet nodig.

[Reactie gewijzigd door loki504 op 3 juni 2016 13:07]

Klinkt interessant, hopelijk wordt het niet te duur.
Interessant concept, ik vraag me alleen af wat de gewone Tweaker ervan weerhoudt dit zelf te maken? Stop een handig ingedeelde WC loop zonder pomp in je pc, en een reservoir bovenin waar je dan een vloeistof in mikt die een vergelijkbaar kookpunt heeft. Dan kom je een heel eind, dunkt me.

Wellicht nog met meerdere (kleinere) reservoirs en ieder te koelen onderdeel z'n eigen loopje. Het is dat ik niet genoeg van een computer vraag om een behoorlijke desktop te bouwen, anders zou dit gelijk een leuk experimentje zijn :)
Maar welke vloeistof kun je dan gebruiken die niet giftig, corrosief of brandbaar is?
Corrosief en anti algen kan je natuurlijk zelf toevoegen. En er zal vast wel iets mogelijk zijn. Anders hadden zij het ook niet kunnen maken.
Dan moeten die anti corrosief en anti algen vloeistoffen wel ongeveer het zelfde kookpunt hebben als de koelvloeistof hè ;) Anders blijven die gewoon op een bepaald punt in de loop hangen.

Ik denk niet dat dit allemaal zo makkelijk is.
Waarom moet het ook rond het zelfde kookpunt zitten? er is flow. dus zal het gewoon meegenomen worden met welke vloeistof ze ook gebruiken.
Als het draait om verdamping van een vloeistof niet, toch? De koelvloeistof zal verdampen maar de andere vloeistoffen zullen dat niet... Dacht ik iig.

Net als dat je bij scheikunde iets indampt. Je verwarmt het tot het water verdampt is en je houdt de stof die je wil verkrijgen over.
Daar heb je een punt ja. We zullen of het flow heeft.
ik vraag me alleen af wat de gewone Tweaker ervan weerhoudt dit zelf te maken?
Ik gok, in willekeurige volgorde: gebrek aan interesse, gebrek aan zelfverzekerdheid en gebrek aan tijd. Geen "praktische" barrières, in ieder geval.
Gebruik zelf ook een watercooling setup zonder pomp. Draait al een jaar of 3 prima :)
Plaatje: http://static.tweakers.ne...CqIdeNjlnzQyt2ph/full.jpg
Wel heb je wat beperkingen, zoals veel koeloppervlak nodig, een hoogteverschil nodig (warm water stijgt op), en waarschijnlijk kun je niet zoveel warmte verstoken als met een (kleine) pomp.
De grote pompen die je af en toe tegenkomt zijn sowieso overkill, je hoeft maar iets flow te hebben om de warmte gewoon door je systeem heen te pompen richting radiator.
Wat zit er in jouw systeem dan? En wat voor CPU ligt eronder?
Gewoon water. Met een hip kleurtje uit een markeerstift. Welke CPU het precies is weet ik niet meer, een Celeron IIG. Dus het is niet veel warmte wat er doorheen gaat, maar denk dat alle moderne CPU's wel op zo'n manier gekoeld kunnen worden. De tijd van 140W verstokende CPU's hebben we onderhand wel gehad.