Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 76 reacties

De ontwikkelaars achter het opensource-opslagsysteem OwnCloud hebben dinsdag versie 2.0 vrijgegeven. De nieuwste release biedt de mogelijkheid om met een desktopclient met meerdere accounts op verschillende servers te synchroniseren.

Dit kan met name nuttig zijn voor gebruikers die bijvoorbeeld een werk- en een privé-server gelijktijdig willen synchroniseren. Ze kunnen daarvoor voor ieder account instellen welke mappen er mogen worden geüpload en welke niet. Voor de multi-accountondersteuning pasten de ontwikkelaars de interface iets aan, blijkt uit een blogpost.

De ontwikkelaars namen ook het beheer van grote mappen op de schop. Gebruikers konden eerder weliswaar bepalen welke grote mappen mochten worden gedeeld en welke niet, maar ze konden die beslissing pas maken zodra de mappen daadwerkelijk online stonden. Dit resulteerde mogelijk in een volle schijf, wat weer voor andere problemen kon zorgen.

Om te voorkomen dat grote mappen onvoorzien tot overvolle schijven zorgen, hebben de ontwikkelaars ervoor gezorgd dat gebruikers voortaan een drempelwaarde kunnen instellen. Dit houdt in dat iedere map die groter is dan die waarde, standaard niet zal worden geüpload. Er verschijnt dan een notificatie waarbij de gebruiker moet aangeven dat hij inderdaad de map wil uploaden.

Ten slotte voerden de developers nog enkele minder belangrijke wijzigingen door. Zo ondersteunt OwnCloud voortaan langere padnamen in Windows. Daarnaast biedt het opensource-opslagsysteem met versie 2.0 ook Finder-integratie in OS X Yosemite. Verder ondersteunen beide platformen de optie om verborgen bestanden niet te uploaden.

OwnCloud 2.0OwnCloud 2.0

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (76)

Ik begrijp niet echt dat OwnCloud nog zo populair is, ik heb er echt enorm veel problemen en traagheid mee ervaren.

Seafile is duidelijk het betere alternatief, werkt het meest als Dropbox doet (blokken wegschrijven in een library in plaats van files). Daarnaast heeft Seafile end-to-end encryptie en is vele malen sneller en stabieler dan OwnCloud. De webinterface is moderner, de apps zijn beter en multi-account support zit er al heel lang in en cross-user-synchronisatie werkt gemakkelijk. Seafile is helemaal gratis en opensource.

[Reactie gewijzigd door Dannydekr op 25 augustus 2015 22:11]

Ik denk dat komt omdat OwnCloud vele male bekender is dan Seafile. Owncloud wordt bij een aantal "grote" webhosters aan geboden onder "klik en installeer", de gemiddelde leek weet dus niet van alternatieven af (en weet al helemaal niet hoe je deze dan moet installeren).
OwnCloud is ook voor meer platformen beschikbaar en vaak ook als plugin. Seafile draait helaas niet op BSD en juist bij veel thuis servers zie je dat BSD icm ZFS vrij populair is. Zou Seafile bijvoorbeeld op BSD draaien en als package binnen systemen zoals FreeNAS beschikbaar zijn of via een jail geÔnstalleerd kunnen worden zou het een veel grotere doelgroep bereiken.

Helaas is dat voor mij toch wel een vereiste, ik ga geen VM optuigen puur voor Seafile.

[Reactie gewijzigd door Tsurany op 25 augustus 2015 23:00]

Puur gebaseerd op een mening. Draai al jaren OwnCloud op mijn OpenVZ farm en nog nooit performance issues gehad. Alles draait lekker vlot, ook webdav. Seafile is ook prima, maar wat minder gebruiksvriendelijk met het bewerken van bijv. tekstdocumenten.

OwnCloud is populair omdat het doet, wat het moet doen. Het is uitgebreid met veel goede functionaliteiten. OwnCloud gebruikt gewoon TLS voor end-to-end encryptie, als je natuurlijk een certificaat hebt. Seafile is leuk voor devs en personen die even snel dingen willen delen op een veilige manier, enige verschil is de masterkey encryptie, wat wel net iets beter is.
Het enige issue met OwnCloud is dat in de versies t/m 7 de API zodanig vaak op de schop ging dat veel plugin bouwers er het bijltje bij er hebben gegooid. (Owncloud, mail plugin voor RoundCube bv.)

Verder ben ik een redelijk tevreden gebruiker van OwnCloud.

Daarnaast is Owncloud niet alleen een WEBDAV server, maar ook geschikt voor opslag van agenda's (CALDAV) en contacten (CARDDAV) wat mij ook goed uitkomt met agenda's die ik moeten delen tussen verschillend platforms, waarbij ik nu gelijk een web interface voor heb.

[Reactie gewijzigd door tweaknico op 26 augustus 2015 15:09]

zodra we over de 1000 users gaan, vind owncloud het niet meer zo leuk, en valt prestatie weg.
Er zijn ownCloud servers met honderd duizenden gebruikers dus het is een kwestie van configuratie. En daar hebben we documentatie voor - ook kun je de op owncloud.com kijken voor meer informatie voor grote installaties, er zijn whitepapers en er komt ook een referentie whitepaper aan wat beschrijft hoe je een grote ownCloud installatie opzet. Uiteraard is er ook support beschikbaar en optimalisatie van installaties is waar ze erg goed in zijn.

In elk geval raad ik aan ownCloud 8.1 te gebruiken, dat kan sowieso al de helft meer gebruikers aan per server vergeleken met ownCloud 8 - en dat was weer 30% sneller dan 7.
Inderdaad, voor de Belgen onder ons... Het UZA werkt (blijkbaar*) met OwnCloud en ze gebruiken blijkbaar zelfs publieke (link) shares om (grote) files te delen met patiŽnten: bijvoorbeeld ademhalingslessen aan 50MB per file en m'n moeder heeft een vijftal lessen gekregen. Ging allemaal vlekkeloos zei ze*.
Bron: https://cloud.uza.be/

(*) echt super toevallig heb ik die publieke share daarstraks (met m'n eigen ogen) gezien omdat ze problemen had bij het afspelen zelf. Ze had niet door dat de files geopend waren in iTunes, toen ze nog in Safari zat ;)
Ik heb er geen problemen een traagheid mee ervaren, daarom gebruik ik OwnCloud inmiddels alweer 3 jaar. Draait als een trein, file sync gaat met de limiet van de internetverbinding en de webinterface is zeer soepel. Herken me dus helemaal niet in jouw klachten.

Deze multi-account-feature zat ik wel al tijden op te wachten, dat werd hoog tijd. Ik heb drie OwnCloud instances waarmee ik verbinding wil maken en ben nu steeds een beetje heen en weer aan het switchen, maar ideaal is anders. Via een workaround / hack was het mogelijk om meerdere instances van de OwnCloud Client te starten maar dat vond ik te bewerkelijk. Ben hier dus heel blij mee.

Verder, zoals anderen hier ook zeggen: Seafile? Nooit van gehoord. Interessant om eens naar te kijken. Maar ik heb niet direct een motivatie om over te stappen eigenlijk.
Idem. En OwnCloud kan zoveel meer dan Seafile: CalDav, CardDav, IMAP client (), ...
Ik merk eerlijk gezegd zelfs niet meer dat ik ondertussen al jaren Owncloud draai. Heel m'n smartphone (contacten, agenda, notes, foto stream, ...) is two-way synced met mijn private VPS die ik volledig zelf beheer en beveilig.

Je kan dus perfect overschakelen van eender welke hardware leverancier, wanneer je maar wil. Vrijheid? Vrijheid.
Idem. En OwnCloud kan zoveel meer dan Seafile: CalDav, CardDav, IMAP client (), ..
Klopt als ik Seafile's blog artikel van 11 maart 2015 lees. Er zijn geen plannen om dit in eigen beheer op te zetten. Ze spreken wel over plugin systeem waardoor dit misschien alsnog mogelijk wordt. Maar ik kan geen plugins vinden op het moment.
Owncloud is inderdaad erg traag, echter doet hij wat hij moet doen.

In mijn geval ken is Seafile niet, wellicht wel interessant om te proberen, maar mijn Thecus Nasje kan als module CloudLinux draaien, wat reden genoeg is om deze te gebruiken.

Dropbox is handig, alleen uiteindelijk moet je extra geld betalen om extra ruimte te krijgen, nou, niet dat het veel is, maar in pricipe.

Volgens mij is de reden van de traagheid de manier waarop hij gemaakt is, hij is met PHP gemaakt, dat betekend dat hij ook single threaded is, tenzij er meerdere sessies wordt geopend. Vanzelfsprekend zou c++ een veel betere en efficiŽntere keus zijn (But still, it works like it could ~).
Het is inderdaad met PHP gemaakt. Voor een grote cloud-file-server is dat gewoon geen goede keuze. De webintrerface is tergend traag, zeker in een hele grote fotolibrary. Daarnaast is de encryptie echt bagger. Sync-fouten komen ook vaak voor waardoor de betrouwbaarheid twijfelachtig is.

Als je eenmaal Seafile gebruikt snap je echt niet dat dat ze niet meer aandacht krijgen, want ik heb echt heel veel tools geprobeerd; seafile is bij uitstek de beste. De iPhone-app werkt ook erg goed! Eigenlijk is het gewoon een opensource end-to-end-encrypted Dropbox, qua snelheid en stabiliteit merk je bijna geen verschil.

[Reactie gewijzigd door Dannydekr op 25 augustus 2015 22:19]

Als je eenmaal Seafile gebruikt snap je echt niet dat dat ze niet meer aandacht krijgen, want ik heb echt heel veel tools geprobeerd; seafile is bij uitstek de beste.
Ik snap het wel, want allerlei zaken die owncloud standaard heeft daar moet bij Seattle voor worden betaald. Leuk dat voor max 3 man alles gratis is maar daar heeft niet iedereen wat aan... Ik blijf wel bij owncloud, wat goed voldoet voor de ca 150gb die ik daarmee sync...
Waar moet je voor betalen dan? De gratis opensource versie voldoet prima, ik kan geen feature bedenken die ik heel graag zou willen die in de betaalde enterprise versie zit.
Nu ben ik wel benieuwd naar Seafile. Ik heb net Owncloud opgezet om de volgende redenen:

- Gratis
- Gemakkelijk op te zetten voor een leek
- 30 dagen version control
- Gratis een paar GB hosten bij diverse hosting bedrijven (ik wil de master niet op mijn eigen computer)
- De mogelijkheid om onmiddelijk te synchroniseren in Android via Tasker
- Prima Windows-client
- Kan als het goed is kalender en contacten synchroniseren via WedDAV (of hoe heet dat)

Denk je dat dit ook allemaal opgaat voor Seafile (kan me voorstellen dat je het anders gebruikt dan ik)?
- Kan als het goed is kalender en contacten synchroniseren via WedDAV (of hoe heet dat)
webdav : files
carddav : contacts
caldav : calendar
A okee, nu klinkt het opeens vrij logisch...
Dat heeft echt geen snars te maken met PHP, ze gebruiken webdav wat bagger traag is.

Maar webdav is opzich so slecht nog niet, de SQL problemen lijken achter de rug maar het is verder gewoon een draak en heeft een rewrite nodig.

Het is teveel community style geworden.
Ik doelde voornamelijk op de webinterface (dat is PHP). Dat webdav zo belachelijk slecht werkt, wist ik overigens niet. Die PHP-webinterface werkt in ieder geval super traag in grote foto libraries. Een grote memory-hog en als je echt serieus bezig bent met veel bestanden is het onbruikbaar.

[Reactie gewijzigd door Dannydekr op 25 augustus 2015 22:24]

Veel mensen gebruiken de cloud ook op de verkeerde manier, het is namelijk nooit bedacht en gemaakt om de hele dag veel en grote bestanden heen en weer te pompen.

"Backup in de cloud" is alleen maar een POS. Google laat niet voor niets harddisk opsturen om data over te kopieren van te voren.

Cloud storage is bedacht op de manier zoals incrementals werken, maarja... het is gemeengoed geworden en dus een vette POS.
Uh? Hoezo is cloud storage Łberhaupt bedacht? Het is ontstaan, niet bedacht, en er zijn dus ook geen regels voor hoe het zou moeten zijn.
Zijn geen regels maar ga jij even dagelijk 250GB uploaden en downloaden. Succes! (als meerdere mensen dat gaan doen)
waarom 250g - de meeste mensen gebruiken cloud storage als externe storage, als je iets nodig hebt dat niet op je hd past dan zet je het in de cloud en download en upload naar believen, verder gebruik je het als CoW backup storage.

dat zal niet vaak in de buurt komen van 250gb, maar 2,5 tot 25gb moet geen probleem zijn, mijn verkeer tussen dropbox en pc's smartphones is ogneveer 1gb up en 30gb down per maand, en ik ben de enige die het gebruikt.
Per maand ja, de meeste ontwikkelaars schijven GB's per dag weg.

Ook zakelijk gebruikers enkele 100'en MB's.

[Reactie gewijzigd door RutgerM op 26 augustus 2015 15:01]

Seafile vind ik ook fijner. De backend is dan ook in C geschreven, veel sneller.
jammer dat het niet in freenas zit dan, het lijkt me een geweldige uitbreiding naast nfs afp en smb
Ik begrijp niet echt dat OwnCloud nog zo populair is, ik heb er echt enorm veel problemen en traagheid mee ervaren.
https://cloud.sybacsolar.com/
22 gebruikers 300GB+ en gemiddeld 1x in de paar maanden een 'probleem' wat dan altijd de client is. En bij elke release wordt het beter. Ik herken mij dus niet in je opmerking.

We gebruiken een aparte module voor de gallery en een roundcube module voor webmail.
roundcube voor email - en ik haak al af, het beheren van white en blacklists via bijv spam assasin gaat al niet vanuit roundcube dus laat het dan maar helemaal achterwege, dan betaal ik wel voor een hosted oplossing via google,
We gebruiken ASSP Deluxe wat veel beter werkt dan de Spamassasin die bij cpanel komt. http://www.grscripts.com/

Elke email die je verstuurt wordt automatisch ge-white-list en je krijgt dagelijks een rapport met spam email, een aparte spambox etc.
Ik begrijp jouw reactie niet. Roundcube is een cliŽnt. Als je die niet wil, gebruik je toch gewoon een andere? Waarom zou je voor een cliŽnt willen betalen?
Draait Seafile inmiddels dan wel alleen op poort 443? Daarvoor heb ik destijds Owncloud gekozen. Seafile eist(e) poort 10001, 12001, 8082 en 8000. Vrijwel kansloos in bedrijfsomgevingen waar die poorten standaard dichtstaan. 443 staat altijd open, dus altijd je Owncloud bestanden bereikbaar, via zowel Desktopclient als Webclient.
Als je SSL gebruikt is dat gewoon standaard en hoef je de andere ports niet open te gooien:

"If you run Seafile behind Nginx/Apache with HTTPS, you only need to open ports 443"
Naja, de vraag is niet 'draait het op poort 443', maar dan word het 'werkt het via HTTP over TLS/SSL', want dat is wat poort 443 officieel geregistreerd voor staat (en ook door iedereen voor word gebruikt). Nu kun je dus kiezen om om die reden speciaal je applicatie te schrijven zodat ie via HTTP gaat zodat je hem overal kunt gebruiken, maar je eigen protocol over die poort draaien is niet alleen officieel fout, maar kan en zal ook gewoon problemen opleveren (zoals bijvoorbeeld skype die je niet samen met een lokale HTTP server kon/kan draaien).

Als je als applicatie geen problemen wilt veroorzaken moet je gewoon voor een poort gaan die op z'n minst niet officieel geregistreerd is bij IANA (en het liefst ook niet een bepaald onofficieel populair gebruik heeft). Het hele idee van poorten is dat je ze selectief opent voor wat je nodig hebt, dus als jij voor je werk bezigheden het nodig hebt om Seafile te gebruiken moet je gewoon bij je ICT afdeling aankloppen zodat ze de juiste regels toevoegen.
Succes bij het uitleggen aan de eerstelijns-helpdesk dat jij, als enige binnen de organisatie van 1000+ mensen, een bepaalde poort geopend zou willen hebben :X

In theorie heb je gelijk, maar dit is dus het verschil tussen theorie en praktijk ;)

[Reactie gewijzigd door iceblink op 26 augustus 2015 07:55]

en waarom zou jij op je werk als enige gebruik moeten maken van deze of gene poort... doe je dan iets dat niet binnen je werkzaamheden valt - dan is het onzeilen van dergelijke restricties overens ook gewoon mogelijk een reden tot ontslag...
heb je het echt voor je werk nodig en is er geen andere optie dan lijkt me dat je die poort zo open hebt...
Omdat je de enige bent die Seafile wil gebruiken ipv Owncloud.

(Je klinkt een beetje paranoia?)
Hier ook een Seafile gebruiker, ik begrijp het ook niet ;).
Heb het inmiddels al meer dan 1 jaar in gebruik op mijn HP N40L server.
En ben er zeer te vreden over.
Ik neem aan dat Linux als onderliggend OS voor Seafile is aangeraden ?
Nee hoor, ik heb Seafile een paar weken geleden als test op mijn Windows Server 2102 R2 Essentials geinstalleerd. Werkt prima!
Bedankt voor de info ! Ik heb hetzelfde OS draaien.

Ik twijfel nog tussen Owncloud en Seafile. Ik vemoed dat het alsnog Owncloud zal worden. Owncloud's nieuwe server versie lijkt sneller te werken volgens de verhalen in deze thread. Daarnaast zou ik graag af willen van derde partij contacten en agenda synchronisatie.
Ah, ik heb er ook zo eentje staan en wilde graag OwnCloud er op zetten, maar ik denk dat ik maar naar Seafile ga gaan :)
Eehhh dit is de eerste keer dat ik van Seafile hoor, en ik ben niet echt een leek met dit soort zaken. Morgen maar even proberen.

Owncloud geeft inderdaad gigantisch veel problemen als je het ook maar een beetje onder druk zet. Ik vertrouw het dan ook niet met mijn data.
Heb je die traagheid ook als je de server zelf host??
Ik weet niet wat de laatste versie is die je getest hebt? ownCloud was eerder inderdaad niet de snelste. Maar met server versie 7 en 8 is de snelheid enorm verbeterd (en zeker 8.1, tot 4x t.o.v. 8.0 schijnt). Draai het zelf al een aantal jaar (sinds versie 4 meen ik) op een combinatie van apache en MySQL, probleemloos. Het is aan te raden de install manual even door te lezen en caching e.d. aan te zetten, dat scheelt ook in de snelheid.

De meeste features die je noemt zitten overigens gewoon in ownCloud ;) Wellicht interessant voor anderen: de CardDAV en CalDAV functionaliteit van ownCloud is ook onmisbaar als je dat soort data ook niet graag bij derde partijen host zoals ik.

[Reactie gewijzigd door geez op 26 augustus 2015 09:57]

Werkt Seafile ook goed icm met Syncthing? Syncthing is een betere oplossing voor syncen. Maar ik zoek nog iets dat een interface biedt om bij me bestanden te komen en te scharen. Daarvoor wilde ik OwnCloud gaan installeren, waarbij het syncen dus niet door Owncloud wordt gedaan.
Seafile werkt heel anders dan ownCloud - je kunt het niet gewoon naar een foldertje op je server verwijzen en die bestanden laten syncen. Je moet al je data opnieuw uploaden via de web interface of de client en de onderliggende data storage is een berg kleine bestandjes waar je verder niets mee kan. Dat is ook hoe ze sneller kunnen zijn - geen external storage support. Het is natuurlijk ook makkelijker om het betrouwbaar te maken zodat ze, ondanks een veel kleiner team, toch een heel aardig sync systeem hebben. Als je alleen wilt syncen dan is het geen slechte keuze.
Lijkt me niet werken nee. Je seafile server slaat alles in libraries (encrypted) op. Niet in bestandsnamen. Als je slechts een webinterface zoekt met sharing mogelijkheden, dan zou ik owncloud nemen.
Seafile heeft inderdaad wel client-side encryption als je de desktop client gebruikt, maar de encryptie van libraries (en meer?) is nog steeds niet optimaal, zoals ik al eerder aangaf.
Edit: alleen file content is versleuteld, metadata (nog) niet.

[Reactie gewijzigd door Ultra op 26 augustus 2015 09:09]

Pijnlijk. Ik hoor vaak van security mensen dat ze geen clue hebben van beveiliging... Maar ja, zelfs voor ownCloud heeft pas sinds iets meer dan een jaar een full-time security researcher bij het team, en wij zijn zeker 10x zo groot.
Ik draai ownCloud op een lokale server, het draait top!

Zeker sinds de laatste update merk ik dat het beter werkt. Mijn upload is niet heel snel maar de web interface werkt zeker wel lekker. Tijdens de setup wordt al aangegeven dat het slim is om gebruik te maken van caching wat bij mij wel goed werkt.

Het is niet zo dat we hier met 10 gebruikers op zitten maar wel 10 clients die toch steeds even gaan controleren.
Welke versie is dat precies?
8.1.1 is de laatste en die is inderdaad tussen de twee en vier keer sneller dan de 8.0.x versies.
wij gebruiken Seafile sinds ca 2 jaar zakelijk ca 50 users op een Dell R510 met 16Tb storage, om grote bestanden te sharen, en om gebruikers 'My Documents' te syncen, zodat deze op de pc, laptop, andere computers altijd gelijk zijn, en om project data te delen voor groepen, om hier samen aan te werken.
voordat we Seafile gingen gebruiken OwnCloud getest, en deze viel af door snelheid, is zeer traag, en veel sync fouten.
voor de thuishobbyist is ownclowd misschien wel leuk, maar wil je snelheid en betrouwbaareid, toch maar seafile installeren
Maar, dan betaal je, of niet?
https://www.seafile.com/en/product/private_server/

Daar staat dan je bij 3 of meer gebruikers moet gaan betalen. Ik snap niet hoe je dan de vergelijking met ownCloud kunt maken. Daarbij zie ik ook geen webdav, carddav, mailclient, notes app en dergelijken voor Seafile.

Of mis ik iets? Zoals ik het nu begrijp is het een open-core product waarvan de core magertjes is. Of betaal je alleen voor support? Ik vind de site maar onduidelijk maar goed, die site is natuurlijk gericht op het werven van betalende klanten en hoeft niet te betekenen dat het product niet helemaal open-source is.

Begrijp me niet verkeerd, ik gebruik ownCloud zelf zonder problemen maar ik hoor wel vaak dat er iets mee is. Ik sta wel open voor alternatieven die heel goed syncen. Ik zou ownCloud dan alleen voor carddav/caldav kunnen gebruiken.

[Reactie gewijzigd door teek2 op 26 augustus 2015 08:40]

Ik krijg sowieso de neiging een FAQ item te maken "is Seafile better?" maar zoals vaak gezegd - 'the plural of anecdote is not data' en hoewel er redenen zat zijn waarom ownCloud miljoenen gebruikers heeft is het, als puntje bij paaltje komt, gewoon zo dat Seafile en ownCloud niet echt concurrenten zijn. Als je alleen simpel bestanden wilt opslaan en syncen dan werkt Seafile vast aardig en dat is ook basis functionaliteit van ownCloud - maar in termen van integratie en uitbreidbaarheid is ownCloud wel een heel ander product.

Wat betreft snelheid en veiligheid - ownCloud heeft deployments die groter zijn dan de userbase van elke andere open source file sync en share gecombineerd, heeft grote industrie consortia die er aan en mee werken en we hebben klanten in elke sector, inclusief financien, defensie etc.

Maar ik ga weer terug naar de ownCloud Contributor Conference, we hebben meer dan 320 registraties dus ik heb nog een hoop koffie en thee en naam bordjes naar de universiteit te slepen ;-)
en toch is het punt, waarom gebruikt owncloud geen betere (lees meer optimale backup, als dingen als synchting en seafile zoveel beter presteren .

zou er een versie komen met een in c (ofzo geschreven backend voor zowel een torrent(achtige) sync als een webdav /calldav / carddav achtige sync komen, waardoor performancy tientallen keren beter werd dan zou owncload idd de mooite waard zijn, want met memcashed kun je maar zoveel berijken
1. C maakt echt niet zoveel uit qua prestaties - maar het maakt deployment en onderhoud een stuk lastiger. Zie owncloud.org/FAQ - als het facebook en wikipedia lukt om snel genoeg te zijn kan het met ownCloud ook.
2. webdav sync is wat we nu doen, dat is een ideaal protocol omdat het door iedere firewal gaat en universeel ondersteunt word. torrent zou ontzettend langzaam zijn en overal geblokkeerd worden.

De reden dan seafile en syncthing sneller zijn heeft niets met webdav en heel weinig met C te maken. Dat leggen we ook uit in de FAQ: het komt omdat ownCloud veel flexibeler is en veel meer kan.

Seafile en syncthing maken lokaal stukjes bestand en sturen die naar de server. De 'backend' heeft dus geen gewone bestanden maar alleemaal 4 mb blokken waar je verder niets mee kan. ownCloud gebruikt normale bestanden zodat je, als je bijvoorbeeld dropbox, ftp of samba als backend gebruikt, er nog steeds gewoon mee kan werken.

ownCloud doet op het moment ook geen checksums, zoals seafile en syncthing, en kan niet bestanden deels uploaden, omdat dat niet zou werken met grote aantallen bestanden - bijvoorbeeld universiteiten of CERN kunnen niet ff alle bestanden checksummen en die heel de tijd controleren...

Staat allemaal in de FAQ ;-)

Zoals ik al aangaf - ownCloud wordt echt wel sneller, er is nog ruimte zat voor optimalisatie. We gaan waarschijnlijk optionele checksums toevoegen, evenals partial uploads, en de nieuwe client samen met ownCloud 8.1 synct al meerdere bestanden tegelijk. Ik zou zeggen - doe eens een test met de nieuwe ownCloud. En dan wel caching enzo aanzetten ;-)
Je zult zien dat het echt niet veel langzamer is dan andere oplossingen.
Maar, dan betaal je, of niet?
https://www.seafile.com/en/product/private_server/

Daar staat dan je bij 3 of meer gebruikers moet gaan betalen. Ik snap niet hoe je dan de vergelijking met ownCloud kunt maken. Daarbij zie ik ook geen webdav, carddav, mailclient, notes app en dergelijken voor Seafile.
Klaas de Zwart spreekt over "wij" en 50 gebruikers. Vermoedelijk een bedrijf.
In een bedrijfsomgeving wordt synchronisatie van contacten, agenda's mail al snel door een Exchange gedaan. En betalen lijkt me dan ook een stuk minder problematisch.
wij gebruiken de gratis versie op een private server
voor mail contacten en calender gebruiken we outlook als client en zarafa op een linux server

[Reactie gewijzigd door klaas de Zwart op 26 augustus 2015 09:16]

Maar dan moet je toch betalen voor >3 gebruikers? Dat staat op de site...
Voor de Pro versie geldt dat als ik het goed lees. Je kan ook de community versie draaien die is niet beperkt op gebruikers, maar op functionaliteit.
Goed, maar het gaat hier toch om een open source cloud dienst? Anders kan je ook aan google apps of office365 gaan denken?
Owncloud is inderdaad langzamer als het gaat om bestanden syncen dan seafile, maar daar gebruik ik owncloud dan ook niet hoofdzakelijk voor.

Voor zo ver ik seafile ken heeft seafile geen:
- calendar app
- contacts app
- imap/email integratie
- online office documenten inzien/aanpassen
- bookmarks voor websites

Als je alleen bestanden wil syncen ja dan is seafile beter, maar ik heb liever 1 pakket/1 client die alles doet wat ik in de cloud zou willen. Ja seafile heeft dan encryptie, maar je moet dan niet inloggen via je webbrowser of je password staat in je webserver cache (zie seafile website over security). Dus encryptie is leuk, maar dan moet je wellicht toch naar een andere manier van cloudopslag gaan als je het secure wilt hebben. Ik gebruik hier s3ql voor : is geen sync tool maar gebruik het dan ook als backup buitenshuis voor mocht de boel affikken.
check, net seafile even bekeken, maar daar mis ik toch een en ander. Ik gebruik owncloud op een eigen server juist om onafhankelijk van grote partijen zoals google / microsoft / dropbox te kunnen zijn.

Dus ook mijn calendar gegevens en foto's bijvoorbeeld gaan google niets aan. Owncloud biedt in dat opzicht nog steeds het meest.

Overigens hou ik me nog steeds aanbevolgen voor alternatieven. Owncloud is niet volmaakt. Met name hun mobiele iphone app vind ik te kort schieten. Ik kan bijvoorbeeld geen foto's automatisch laten syncen naar owncloud. Wat wel kan met de android app.
Maar goed, dat is wel een beperking van IOS heb ik begrepen, dus dat is owncloud niet aan te rekenen.
de owncloud app op Android gebruik ik niet. Ik vind die niet goed genoeg werken voor wat ik wil (syncen van mijn mobiele foto's). Ik gebruik hier foldersync voor. Echt een aanrader voor syncen op Android.
Uit curieusiteit, wat is de gebrukte distro, desktop manager en theme uit die screenshots? :D
zo te zien KDE plasma 5.x; theme dark breeze en distro geen idee.

[Reactie gewijzigd door idef1x op 26 augustus 2015 09:08]

gewone breeze theme, en ja, openSUSE/Plasma 5.3 ;-)
Dit is een topfunctie! Al even opgewacht.
Ik het al een halfjaar draaien op een VPS, samen met Attic backup. Werkt perfect!. Zelfs grote bestanden (+2GB) zijn zo klaar. :D
Ik gebruik versie 8 op een Raspberry Pi, met Ubuntu erop, database-type: MySQL/MariaDB.
Ik heb geen last van de tot nu toe beschreven problemen.
OwnCloud-client is bij mij (ook remote) sneller gestarted/gesync-checked dan Dropbox.
OwnCloud heeft ook end-to-end encryptie. Lokaal moet het dan wel apart encrypted worden. Net zoals bij Dropbox.
Pydio (https://pyd.io/) is ook een mooi alternatief. Ik gebruik zelf OwnCloud al meer dan een jaar probleemloos op een Ubuntu server i.c.m. Nginx en MySQL. Voorheen gebruikte ik Apache, maar die lag er elke avond weer uit.
Ik heb geen problemen met OwnCloud als vervangen van dropbox voor mij. OwnCloud is misschien niet snel. Maar dat is mijn NAS sowieso niet. Als ik dan iets langer moet wachten tot bestanden gesynct zijn of op de webinterface te laden dan heb ik daar genoegen mee.

Andere pakketen zien er goed uit alleen denk ik dat het mij te veel tijd kost om ze draaiend te krijgen op mijn synoligy NAS. Dus in dat opzicht is OwnCloud dat meer het pakket voor mij
ownCloud is voor ons met name een ideale tool om remote SMB toegang te hebben, via een WEB interface, en sinds de 8.1 ownCloud versie is de performance hiervan ook sterk verbeterd.