Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 76 reacties

Fietsenmaker VanMoof uit Amsterdam introduceert een fiets met gsm en bluetooth en een geÔntegreerd elektronisch slot. De fiets met de naam SmartBike is te benaderen met Android- of iOS-apparaten waarmee verschillende onderdelen uitgelezen kunnen worden.

Een belangrijk onderdeel van de SmartBike is dat het 'bedrijf de verantwoordelijkheid neemt' voor een gestolen fiets. Als een fiets wordt gestolen, kan een gebruiker die als gestolen opgeven via een app. Daarna zegt VanMoof via zijn 'Peace of Mind'-programma de fiets binnen twee weken terug te vinden. Lukt dat niet, dan krijg je eenmalig een nieuwe.

In het frame van de fiets zit een touchpad-display waarmee onder andere de snelheid af te lezen is. Het elektronische slot zorgt ervoor dat een slot in het frame klikt. Het slot is vervolgens op drie manieren te openen, namelijk doordat de gebruiker in de buurt van de fiets is, bluetooth op de gekoppelde telefoon heeft aanstaan en de gebruiker de fiets op een bepaalde plek aanraakt waardoor de bluetooth le-functionaliteit in de fiets de eigenaar herkent. Ook kan het slot via een app op de telefoon geopend worden of via een sleutelhanger met afstandsbediening.

Projectmanager Jean-Paul Niellissen zegt tegen Tweakers dat de fiets naast bluetooth voor de verbinding met de telefoon en gsm geen gps bevat. "Er zit een gsm-chip die een keer per half uur naar het netwerk van Vodafone luistert. Omdat de chip maar één keer per half uur controleert of er een bericht is, heeft die weinig energie nodig", aldus Nielissen. "Over het verzenden van een sms hebben we wereldwijd met Vodafone afspraken gemaakt. Wij kunnen bepaalde commando's sturen via sms nadat de gebruiker de fiets als gestolen opgeeft, bijvoorbeeld 'tracking on'." De fiets deactiveert dan bepaalde functies en gaat driepuntsmetingen doorsturen naar de fabrikant voor het bepalen van de locatie. "Dat systeem komt van Ublox die een bepaald algoritme hebben dat ze ook tussen gebouwen kunnen meten en is nauwkeurig", zegt Niellissen.

Een van de projecten die parallel loopt is de ontwikkeling van de tweede elektrische fiets, de Electrified S, zegt technisch manager Thomas Ettema. "De grote vraag was of de functionaliteiten die in de elektrische fiets met grote accu ook in een normale fiets zonder significante accu konden stoppen. Het energieverbruik is laag genoeg dat je als gebruiker niks met de tech te maken hoeft te hebben. De fiets moet gewoon werken."

Met behulp van de naafdynamo kunnen gebruikers zien hoe hard ze fietsen en zijn routes bij te houden, maar er is geen online tracking. "Dat is bewust", aldus Ettema. "Als we dat altijd zouden kunnen zien, dan krijg je privacy issues maar misschien komt dat ooit in de app en dat je daar zelf voor kiest."

Een deel van de software is in samenwerking met Google Zoo ontwikkeld, maar die software is volgens Ettema nog niet klaar. De hoop is aankomende lente samen met Google een fietsanalyse te kunnen geven, die na analyse van je fietsgedrag ervoor kan zorgen dat de gebruiker droog overkomt bij woon-werkverkeer.

Ook kan de fiets zelf een update krijgen via de app en de bluetoothverbinding. In dat geval komt de firmware via de telefoon op de fiets. De fiets van VanMoof heet SmartBike, weegt 14 kilogram en is vanaf 31 mei wereldwijd te bestellen, al vindt levering pas plaats vanaf oktober. In eerste instantie kost de versie met drie versnellingen 1098 euro en de versie met acht versnellingen 1298 euro. De officiële verkoop start in december. Dan moet er 1798 euro per fiets neergelegd worden. Na twee jaar loopt het Peace of Mind-programma af, maar kan dat verlengd worden voor 98 euro.

VanMoof SmartBikeVanMoof SmartBikeVanMoof SmartBikeVanMoof SmartBikeVanMoof SmartBikeVanMoof SmartBikeVanMoof SmartBikeVanMoof SmartBikeVanMoof SmartBike

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (76)

Is dit niet gewoon de niet-elektrische versie van de bijna twee maanden geleden aangekondigde Electrified S? https://www.vanmoof.com/en_us/bikes/electrified-s-straight
Klopt deels. Maar, dat is een beetje weggevallen in de eind-edit, ze zijn trots op het inbouwen van de functies in een fiets zonder accu, al zit er wel een klein oplaadbaar batterijtje bij het display.
Deze wordt naast die elektrische ontwikkeld, ze lopen parallel, beiden met iets verschillende functies.

Die overigens ook nog alleen maar pre-order is.

[Reactie gewijzigd door letatcest op 25 mei 2016 22:57]

https://www.youtube.com/watch?v=RcrLLooXgSY

The verge heeft ook een video geupload van deze fiets :) lijkt me wel erg mooi maar toch wel erg duur.
Bagger fietsen! Misschien kunnen ze beter werken aan verbeterde bouw kwaliteit inplaats van gimics!

Als ik zoon ding in de werkplaats krijg weet ik hoelaat het is.
Zou je iets specifieker kunnen zijn? Ik ben benieuwd wat er zoal stuk gaat bij een fiets met een relatief simplistisch design.

[Reactie gewijzigd door skaars op 25 mei 2016 21:55]

Hier staat er ook een binnen een jaar te verpieteren! :(

Die VMoofs zijn afgemonteerd met de goedkoopste onderdelen, die aan de Halfords-fietsen doen denken.
Slijt als een gek en is niet lekker af te stellen. Ook roest het binnen 1 seizoen.

Veel hebben kapotte lichten, inderdaad, die leuke gimmicks aan het uiteinde van de buis. De montage gaatjes voor de schroeven, for instance, zijn scherp en onregelmatig (handmatig?) geplaatst. Hierdoor staan die plastic lensjes onder rmechanische spanning, en barsten als je een stoeprandje o.i.d. meeneemt.

Een kameraad van me had er een met abus-slot in de buis, want handig. Op zich werkte het, totdat het slot loskwam uit de buis...

Kortom, ik rijdt nu blij op een andere fiets. 8-)
Ik heb dezelfde ervaringen met VanMoof. Al binnen een half jaar had de fiets de eerste roestplekken. De spatborden zijn na 2 jaar grijs in plaats van zwart en roesten ook op verschillende plekken. De gebruikte tandwielen en ketting zijn ook van een slechte kwaliteit. Jammer, want het ontwerp vind ik wel erg mooi. Ik heb wel een nieuwer type met verbeterde Philips lampen voor en achter, waar ik wel erg tevreden over ben.
Sorry hoor, maar de unions en eerdere cumberlands van de halford waren dikke prima. Ja een fiets van 250 is simpel, maar ik heb met de unions en de cumberlands die door sparta gemaakt werden eigenlijk wijnig slechte ervaringen. Noem het eerder bouwmarkt rommel.
Te laat... Ze zijn allbei al in de schredder geŽindigd.

Alleen als je alles vervangt kun je er langer mee door.

Slechtste investering ooit! :'(

Die Philips lampjes zijn dan meestal weer wťl goed! :)
Niet in de schredder hoor, Halfords is er inmiddels weer met iets van 50 winkels. Iedere winkel is volgens mij iets van franchisenemer. Heb eigenlijk persoonlijk goede ervaringen met de fietsen van de Halfords, uiteraard zaten daar ook wat rotte appels tussen. Ik rij nog steeds op een 8 jaar oude union. Doet het prima.

Ahh, begreep je verkeerd. Je bedoelt investering in vanMoof, geen ervaring mee gelukkig.

[Reactie gewijzigd door jctjepkema op 26 mei 2016 16:47]

Ik deel jou ervaringen niet. Ik ben onwijs tevreden met mijn Van Moof. Lekker licht zodat je snel optrekt en lekker stevig, een ding dat gewoon niet kapot gaat. Ik heb dan ook gewoon een standaard model, geen versnellingen, geen fratsen. De lichten van Philips zijn fantastisch.
Raad het aan iedereen aan! (mits je hem ook 2e hands kan krijgen, de mijne was een paar maanden oud en op de kop getikt voor 280 euro. Waarom kopen mensen een nieuwe fiets? :/)
Koop dan een Koga (Miyata), ook Nederlands en van top kwaliteit!
Ik heb een tegenovergestelde ervaring. Ik rij de fiets nu al dagelijks 2 jaar lang in weer en wind. Niets is er kapot, gaan roesten of rammelen. Rijdt nog steeds als een trein en ben er dus ook zeer blij mee. De Philips lampen zijn werkelijk een verademing, zeer veel zicht voor je (enorme lichtbundel op de weg ipv in de gezichten van medefietsers/automobilisten) en werken altijd (geen batterij of solar). Ik heb het idee dat sinds de B3 series de kwaliteit enorm verbeterd is.
Jezus... Hoe kan je het bouwen van een degelijke fiets tegenwoordig nog verknallen? Het is absoluut niet moeilijk om die dingen goed en goedkoop te produceren (als een 500§ wasmachine 10 jaar mee kan gaan zonder defecten, dan moet een 1000§+ fiets dat al helemaal doen). Ik heb zelf nog nooit op een fiets gereden die na aankoop problemen had door het falen van onderdelen. En het waren altijd vaak redelijk simpele goedkope modellen.
Mijn ervaring is dat bij deze "ultieme stadsfiets" binnen no time alles rammelt. Ongeschikt voor een stad met veel straten die uit stenen bestaan (ipv strak asfalt).

De spatborden zitten niet met bouten vast, waardoor ze vaak lostrillen; de lampen zijn snel kapot; de spatborden roesten als een gek; het voorrekje rammelt; m'n eerste fiets met kettingbreuk (en ik heb genoeg fietsen gehad).

Het frame: degelijk en sterk. De rest: mwoah.
Het eerste wat me al opviel bij het bekijken van de foto's zijn de remmen. Schijfremmen zijn heel fijn, maar voor de prijs van die fiets verwacht ik niet de meest cheap ass mechanische remmen! Zelfs mijn mountainbike van slechts 700 euro had redelijke hydraulische remmen.

Als dit iets zegt over de rest van de gebruikte onderdelen dan is het echt troep. Qua prijs zou dan een euro of 400 beter zijn.
Ik zou zelf eerder magura remmen dan schijfremmen willen voor een stadsfiets. Een keer een tik tegen de schijf en hij loopt weer aan. Voor een stadsfiets 3x niks.
Goed punt, zeker voor een fiets die je in het openbaar stalt. Hydraulische Magura remmen worden vaak ook als beter gezien dan de simpele mechanische schijfremmen. Met schijfremmen is een lichte slag in je wiel wel weer minder irritant.

Maar mijn punt was vooral dat je gewoon niet zo'n goedkope zooi verwacht op zo'n dure fiets.
Dat is zeker waar. Ik had het zelf ook niet verwacht. Ik heb het merk altijd een beetje gezien als een niche product. Vanaf het moment dat ze bij de wereld draait door waren. Je verwacht t niet.
Heeft ie ook een ingebouwde klok?
Hey guys, Ties hier, co-founder van VanMoof. Bedankt voor alle feedback. En ja, het is waar, er waren wat dingen met onze eerdere modellen die niet van het kwaliteitsniveau waren zoals wij ze graag hadden gezien. Allereerst sorry voor dat, we deden het beste wat we konden op dat moment. De afgelopen vijf jaar hebben we gewerkt aan het verbeteren van elk onderdeel van onze fietsen en we zijn nu 100% trots op het resultaat. Als de SmartBike je goed in de oren klinkt, dan kunnen we je een minimum van 200euro aanbieden voor het inruilen van je oude VanMoof, hoe oud hij ook is. We willen jullie graag laten zien hoe ver we zijn gekomen – dus als je ooit de kans krijgt, kom alsjeblieft bij ons langs voor een koffie en een testrit in de Amsterdam Brandstore. Happy riding.
Ik weet niet hoe zwaar zo'n fiets is maar tegenwoordig moet je je fiets met een ketting vast leggen. Zonder echt slot aan een paal of iets dergelijks rennen ze er gewoon mee weg, of gooien hem achter bij iemand in de auto. Het is te gek voor woorden dat het nodig is.

Verder wel een mooie, strakke fiets.

[Reactie gewijzigd door Boost9898 op 25 mei 2016 20:30]

Dat heeft niks met 'tegenwoordig' te maken, dat is al tientallen jaren zo. Al in de jaren '90 (en waarschijnlijk eerder) was in veel gevallen het slot bij meer waard dan de fiets die ermee op slot stond.
Nou, in mijn tijd nog niet, toen was zo'n klein insteek slotje genoeg.
Is ook afhankelijk van de stad. In Rotterdam heb ik inderdaad de ervaringen die je beschrijft meegemaakt, in Almere heb ik zeker tientallen keren mijn fiets zonder slot geparkeerd, en nog nooit is een van mijn fietsen daar gestolen.
Daar zou eens iets op moeten worden bedacht wat dit probleem goed tegen gaat. Dit is voor mij altijd al de reden geweest om niet teveel uit te geven aan een goede fiets. Zelfs met kettingslot loop je kans dat een goede fiets gesloten wordt.
Ter info: een ketting- of kabelslot is het minimum. Beter is twee sloten waarvan 1 een goed kettingslot (door het frame). Dit is ook qua gemak optimaal. Een goede fiets hoeft niet meer dan 500 euro te kosten. Voor iemand die werkt of een auto heeft, is dat peanuts. Andere optie is om je fiets 1000kg zwaarder te maken, zoals auto's ook minder gemakkelijk mee te nemen zijn. BTW Hoe beveilig je je telefoon, hang je daar een gewicht van 20kg aan? Of is die gewoon verzekerd zoals je fiets?
Ik ze mijn fiets altijd vast aan een muur anker in de muur. Nu is laast mijn fiets gestolen met muur anker en al. Dus volgens mij maakt het geen #*@§ uit waar je je fiets aan vast maakt.
Muur anker is meestal zwakste schakel
Volgens mij is het juist het idee dat deze fiets niet meer gejat word door het slot maar door de standaard tracking. Dus er zou een matig slot op kunnen tegen joyrijders.
Volgens mij is het juist het idee dat deze fiets niet meer gejat word door het slot maar door de standaard tracking. Dus er zou een matig slot op kunnen tegen joyrijders.
Als een fiets gejat wordt door de standaard tracking, dan kan je beter geen fiets met tracking kopen. :+

[Reactie gewijzigd door Rixard op 26 mei 2016 11:37]

Wat een vaag geschreven artikel:
Het slot is vervolgens op drie manieren te openen, namelijk doordat de gebruiker in de buurt is, bluetooth op de gekoppelde telefoon heeft aanstaan en de gebruiker de fiets op een bepaalde plek aanraakt.
Ik neem aan (hoop) dat er aan al die 3 voorwaarden voldaan moet worden.
Een van de projecten die parallel loopt, is de ontwikkeling van de tweede elektrische fiets, zegt technisch manager Thomas Ettema. "De grote vraag was of de functionaliteiten die in de elektrische fiets met grote accu ook in een normale fiets zonder significante accu konden stoppen. Het energieverbruik is laag genoeg dat je als gebruiker niks met de tech te maken hoeft te hebben. De fiets moet gewoon werken."
Er zijn al veel meer elektrische fietsen dan twee (of bedoel je dat er 2 types fietsen zijn?). En een fiets niet meer werken?
De hoop is aankomende lente samen met Google een fietsanalyse te kunnen geven, die na analyse van je fietsgedrag ervoor kan zorgen dat de gebruiker droog overkomt bij woon-werkverkeer.
Want mijn fietsgedrag bepaald of het gaat regenen???
Nee jouw fietsgedrag bepaald of je tussen de buien door kan crossen. Ik zit soms wel eens in een lokaal buitje en dan is het heel vervelend om thuis te zien dat als je vijf minuten later was geweest er niets aan de hand was.
Moeten de weer voorspellingen eerst eens beter worden. Anders kan die fiets wel leuk dingen gaan bedenken maar wat als de input informatie niet goed is.
Ik neem aan (hoop) dat er aan al die 3 voorwaarden voldaan moet worden.
Ik denk dat je het zo moet lezen:
Het slot is vervolgens op drie manieren te openen:
  • als de gebruiker in de buurt is, bluetooth op de gekoppelde telefoon heeft aanstaan en de gebruiker de fiets op een bepaalde plek aanraakt
  • via een app op de telefoon
  • via een sleutelhanger met afstandsbediening
Geen echt citaat; opmaak aangepast en wat formulering enigszins gewijzigd
Want mijn fietsgedrag bepaald of het gaat regenen???
Waarschijnlijk bepaalt de analyse waar je woont, waar je werkt, hoe lang je daarover fietst en hoe laat je werkdag begint en eindigt. Met die specifieke gegevens, in combinatie met Buienradar, kun je dan bijvoorbeeld zien dat je beter nog een uurtje extra door kunt werken omdat het dan wel droog is. Extra fancy zou zijn om (bijvoorbeeld via Google Now) je wekker een half uur eerder af te laten gaan, zodat je net vůůr de bui begint om je werk bent.
Dat werkt via dat systeem van bluetooth smart (tegenwoordig LE) en nabijheid van de telefoon met bluetooth. Anders kun je de fiets niet met 'handoplegging' openen.

Edit: in de tussentijd even een zin met wat extra uitleg van gemaakt :)

[Reactie gewijzigd door letatcest op 25 mei 2016 22:50]

Als ik het goed begrijp wordt identiteit van de gebruiker via de smartphone gedefinieerd, of het sleutelhangertje? Hiermee wordt eigenlijk het probleem van diefstal doorgeschoven. Wordt de smartphone gerold, dan heeft de dief ook toegang tot de fiets. Hetzelfde geldt trouwens ook voor de sleutelbos met sleutelhanger O-). Dit is inderdaad niet veel anders dan met het klassieke fietssleuteltje.

De auto-industrie leert ons echter dat elektronische bediening van het slot lastig goed veilig is te krijgen. Het is te aantrekkelijk om een manier te verzinnen die beveiliging te omzeilen. Is die manier gevonden, is alles open te krijgen. In deze ontwerpkeuze heeft gebruiksgemak duidelijk voorrang gehad.

De display in de fiets integreren heeft ook zijn keerzijdes. De registratie hangt dan aan het voertuig, en niet aan de identiteit van de gebruiker zelf. Deze functionaliteit zou ik toch terugtrekken in de smartphone zelf.

Over het tracking device ben ik trouwens enthousiast. Hierin voegt elektronica iets aan de bestaande functionaliteit toe. Eigenlijk verbaast het me dat de fiets industrie dit al niet eerder breed heeft ingevoerd. Dat het slot dan misschien makkelijk elektronisch is te openen maakt dan ook minder uit. Tot een dief in staat raakt om ook de plaatsbepaling van de fiets te onderbreken. Maar dan zijn er wel twee systemen te slechten en zal eerder naar een andere fiets worden uitgekeken.

[Reactie gewijzigd door teacup op 26 mei 2016 09:42]

Connected Cycle vind ik persoonlijk ook super interessant:
fietspedalen met ingebouwde gps / data connectie. Ideale om je dagelijks fietsvebruik/routes te tracken, en moest je fiets gestolen worden kan je 'm zo terugvinden. Door dat er in de pedaal een kleine dynamo zit moet je ook nooit batterijen vervangen of zo.
Zijn ze wel te koop?
En werken ze ook (alarm) als je een reddingsdeken over de fiets gooit?
Eind dit jaar zouden de eerste geleverd moeten worden.
Dat alarm betreffende... ik zou het niet weten.

Vooral het continu gps tracken interesseert me.
dan zou het handig zijn als de trappers niet draaien als hij niet unlockt en dat bij aanraking in te stellen is dat er ook een alarm gaat.

Dat laatste om mij reddingsdekentruck niet effectief te laten zijn. Nu maar hopen dat een flinke Hollandse wind het alarm niet af laat gaan (bij sommige auto's...)
Tja het is niet zo ingewikkeld om pedalen van een fiets af te halen.
Installation takes less than 2 minutes and doesn’t require mechanical skills, however the pedal can only be removed using the owner’s specially coded key

[Reactie gewijzigd door DenBeke op 26 mei 2016 11:02]

Dat klinkt als een goed idee. Ware het niet dat het verwijderen van een traparm ongeveer net zo veel moeite is al een trapper. En op het plaatje lijkt het een normale imbus. Ben benieuwd hoe ze daar duizenden unieke variaties op willen gaan maken.

[Reactie gewijzigd door kaaas op 26 mei 2016 11:09]

Begrijp ik nu van screenshot 2 dat je via de app het stuur, zadel etc kan instellen.
Volgens mij zie ik daar alleen ritstatistieken. Of zijn de plaatjes stiekum veranderd?
Lees nog maar eens de tekst op plaatje 2:
You can adjust every setting within the app to easily configure your bike to your personal preference.
PuzzleSolver heeft hier dus inderdaad een punt.

Maar ik verwacht dat de app bouwers niet aan de fiets dachten toen ze de app maakte en het dus doelen op aanpassen van reacties op data. Leuk om in te stellen tijdens het fietsen natuurlijk... |:( 8)7

[Reactie gewijzigd door djwice op 25 mei 2016 21:46]

Of misschien dat je adhv je persoonlijke info (beenlengte, armlengte etc) zodat je weet hoe je zadel/stuurhoogte het beste is? Of 'na 9 uur altijd met lichten aan rijden'?

Daarnaats lijkt op het frame thv het stuur een display te zitten (niet aan op de foto's?) dus misschien dat de unit instelling hier ook invloed op heeft

[Reactie gewijzigd door ultimasnake op 25 mei 2016 21:46]

Een lichtsensor is denk ik goedkoper dan die software feature bouwen.. (als civiele schemer lichten aan - na zonsopkomst lichten uit, lichten aan bij gps locatie van tunnel, lichten aan bij gps locatie van park..).

[Reactie gewijzigd door djwice op 25 mei 2016 21:49]

Voor je een VanMoof koopt: Marketing en design zijn goed maar kwaliteit en duurzaamheid van VanMoof fietsen zijn ronduit slecht. Niet geschikt voor het Nederlandse klimaat en verkeer.
Die ervaring heb ik bij de oude VanMoof 5 ja, roestende spatborden, kunstleer dat barst, slechte afdichting lampen, etc.
De nieuwere in zwart en wit lijken mij wel een stuk degelijker met betere en andere materialen op de spatborden, ketting en mooiere lampjes.
Dit kan ik beamen. Sinds de B3 series is de kwaliteit enorm verbeterd. Ik rij nu al 2 jaar met veel plezier op de fiets, zonder enige slijtage/roest of defecten.
Mooi product, mooie dienst. Hopen dat er meer geintegreerde diensten volgen i.p.v. van losse/brakke 'aftermarket rommel'.

De video: https://www.facebook.com/...videos/10153587872077555/
De officiŽle verkoop start in december. Dan moet er 1798 euro per fiets neergelegd worden.
Precies het bedrag van 3◊ een mooie merkfiets met 18+ versnellingen, of 5 eenvoudige fietsen met 7 versnellingen. 8)7

[Reactie gewijzigd door GewoonWatSpulle op 25 mei 2016 20:36]

Prachtige fietsen die VanMoof's echter bij een proefrit op een van de eerste beviel de geometrie mij niet, kon geen prettige houding ingesteld krijgen.
Prijzen zijn ook niet zuinig met § 1798,-