Duitsland schrijft malware-aanval op Bondsdag aan Rusland toe

Het Duitse Bundesamt für Verfassungsschutz, oftewel BfV, waarschuwt voor grootschalige internetaanvallen op Duitse doelwitten door de Russische geheime dienst. Volgens de veiligheidsdienst gaat het om spionage en sabotage.

Ook de aanval op de Duitse bondsdag in de zomer van 2015 schrijft de dienst toe aan het werk van de Russische inlichtingendienst, zo schrijft de Tagesschau. Het is de inschatting van de veiligheidsdienst dat de aanvallen deel uitmaken van een 'omvangrijke strategie voor het inwinnen van informatie'. Sommige van deze aanvallen worden al gedurende zeven tot elf jaar uitgevoerd. BfV-president Hans-Georg Maaßen spreekt van een 'permanente dreiging voor kritieke infrastructuur', zo weet Deutschlandfunk te melden.

Een van de campagnes werd uitgevoerd door een groep die bekendstaat als 'Sofacy/APT28', waarbij malware via e-mails werd verspreid. De aanval in 2015 zou ook deel uitmaken van deze campagne, zo stelt de veiligheidsdienst. Daarbij werd gedurende enkele weken op grote schaal informatie uit de Duitse parlement buitgemaakt. Later bleken ook internationale organisaties slachtoffer te zijn geworden van de aanval. Na het incident is de ict-infrastructuur van het parlement opnieuw ingericht.

Deze week bleek uit een onderzoek van beveiligingsbedrijf Trend Micro dat de CDU, de partij van bondskanselier Angela Merkel, in april doelwit was van de groepering 'Pawn Storm'. De aanval bestond uit een phishing-campagne, waarbij de aanvallers een kwaadaardige mailserver inrichtten in Letland om inloggegevens te stelen. Zij maakten daarnaast gebruik van drie nepdomeinen om gebruikers van webmaildiensten als gmx.de te misleiden. Deze phishingsites werden gehost in Nederland.

Pawn Storm is volgens Trend Micro actief sinds 2004 en kent meerdere doelwitten die als bedreiging voor Russische belangen kunnen worden gezien, waaronder Turkije en de MH17-onderzoeksraad. Ook het BfV gaat ervan uit dat de aanval op de CDU werd uitgevoerd vanuit Rusland.

Door Sander van Voorst

Nieuwsredacteur

13-05-2016 • 17:33

57 Linkedin

Reacties (57)

57
46
17
1
1
5
Wijzig sortering
Ok de servers stonden in letland en nederland maar het waren toch echt de russen hoor! Stuk op de duitse tv gezien dan de regering en gemeentes een eigen netwerk gebruikten wat nog op oude win xp machines draaide waar geen updates voor kwamen nog enige vorm firewall/av op stond. Als je al zo belaberd bezig bent kan je maar naar 1 iemand wijzen en dat is je zelf.
....
Dan was die gemeente met Linux nog niet eens zo slecht?
Echt een onzin opmerking, landen en mensen bespioneren mekaar nou eenmaal, feit. Als je dan als land en als een van de grootste economieen ter wereld laks bent en je kop in het zand steekt ben je gewoon dom bezig.
De vergelijking die je maakt slaat nergens en is dus een rechtvaardiging voor verkrachting als een vrouw een kort rokje draagt ?
Homo's mogen ook niet hand in hand over straat of kussen, worden ze in elkaar getimmerd zeker ook eigen schuld.
als het als grap bedoeld is, is jou opmerking zeker misplaatst en ben je echt de mening kortje rokjes, tja dan lijkt me ieder commentaar overbodig.

Je kan beter een andere vergelijking gebruiken. Als de voordeur wagenwijd open staat moet je niet verbaasd kijken als er ingebroken wordt.
Ik ga er vanuit/hoop dat netman sarcastisch was. Dat de Duitse overheid in die documentaire een bagger-beveiliging heeft zou mogelijk een verklaring kunnen zijn, en zeker een oproep tot verbeteringen maar is natuurlijk geen vrijbrief voor Rusland of wie dan ook de boel te hacken.

In het artikel staat bovendien dat het om een phishing attack gaat, dat heeft helemaal niks te maken met de kwaliteit van de machines die je gebruikt. De zwakste schakel wordt aangevallen: de gebruiker. De al dan niet correcte info die ChAiNsAwII al dan niet in een docu heeft gezien is dus zelfs vanuit jouw redenering nog steeds niet relevant voor deze hack.

Ik vind het wonderbaarlijk hoe Rusland soms verdedigd wordt op het Internet, en wel vaker met dit soort drogredeneringen.
Ik was inderdaad sarcastisch. De meeste mensen snappen dat het korte rokjes statement niet klopt en de verantwoordelijkheid voor de strafbare handeling bij de verkeerde persoon legt.. Toch wordt eenzelfde redenering opgehangen als er ingebroken wordt op mogelijk slecht beveiligde ict systemen.

[Reactie gewijzigd door netman op 14 mei 2016 12:16]

Goed vergelijk.

XP gebruiken is meer in lijn met naakt over straat lopen in een donker steegje bij avond, en "ik ben een slettebak" roepen. Dan vraag je er pas om. En dan klopt het vergelijk.

En korte rokjes zijn gewoon cute :)
Anoniem: 696390
13 mei 2016 17:56
Agja Westerse propaganda ten top natuurlijk.
Jammer dat tweakers hier aan mee doet. T is niet dat we ons geen zorgen moeten maken om de VS of Europa zelf die zich tegen hun eigen burgers keert.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 696390 op 13 mei 2016 18:00]

Hoezo westerse propaganda? Dit is gewoon een constatering .
Toen bleek dat de NSA in Duitsland informatie verzamelde dat was toen zeker russische propaganda...
Duitsland doet ook het meest zijn best om de VS in de kont te kruipen met TTIP, dus vind dit nog niet zo'n rare constatering eigenlijk.

(raised een paar vlaggetjes in monitoring tools ;) )
Anoniem: 696390
@netman13 mei 2016 18:04
Laatste alinea:

Pawn Storm is volgens Trend Micro actief sinds 2004 en kent meerdere doelwitten die als bedreiging voor Russische belangen kunnen worden gezien, waaronder Turkije en de MH17-onderzoeksraad. Ook het BfV gaat ervan uit dat de aanval op de CDU werd uitgevoerd vanuit Rusland.

complete propaganda. Er is in MH17 onderzoek zoveel bewijs vernietigt of teniet verklaard of onder de tafel geschoven. Alle bewijzen die rusland leverde werden niet eens bekeken. Om even een voorbeeld te noemen.

Ik zou dus graag de bewijzen in willen zien waaruit we kunnen concluderen dat Rusland achter deze malware aanval zat.
Welk bewijs van MH17 bedoel je . Dat oekrainese vliegtuig dat het gedaan zou hebben? Maar later toch weer niet. Of andere russische desinformatie?

Rusland dat met groene mannetjes de krim bezet. Die eerst onbekend waren maar later toch russisch bleken.

Het is inmiddels een redelijk vaststaand gegeven dat een russisische buk vanuit door seperatisten gebied per ongeluk de MH 17 heeft neergehaald.

Net zoals het een bekend gegeven is dat het niet alleen russische vakantie vierders zijn in oost-oekraine maar gewoon reguliere troepen. Tank/voertuig types die uitsluitend in rusland voorkomen blijken opeens in oost-oekraine rond te rijden.

Rusland dat onder het mom van we gaan IS aanvallen. 90% van de tijd andere rebellen groepen aanvalt en vooral bezig is om Assad in het zadel te houden.
Aanvallen waarvan men zei dat die op IS waren bleken rustig 300km verderop te zijn waar geen IS strijder te bekennen was
(Dezelfde Assad die ongeveer 75% an de burger doden in Syrie op zijn geweten heeft.

Het westen is absoluut niet heilig maar momenteel is rusland verreweg de desinformatie en propagande kampioen.
Welk bewijs van MH17 bedoel je . Dat oekrainese vliegtuig dat het gedaan zou hebben? Maar later toch weer niet. Of andere russische desinformatie?
Je bent onschuldig totdat het tegendeel is bewezen, hetzelfde geld ook voor landen. Het is wel verdacht dat Russisch bewijsmateriaal genegeerd word door de veiligheidsraad en dat Oekraïne geen radarbeelden hadden. Hierbij vermoed ik dat de mensen aan boord van de HM17 het slachtoffer zijn geworden van een vuil spel dat door Oekraïne zelf werd bespeeld.
Rusland dat met groene mannetjes de krim bezet. Die eerst onbekend waren maar later toch russisch bleken.
Als je de geschiedenis van de Krim kent zou je moeten weten dat 90% daar Russisch is en 75% van de mensen daar bij Rusland willen horen. Waarom mogen die mensen die daar wonen niet zelf bepalen waar ze bij horen?

Varosha vind ik zelf veel erger, gewoon bezetten om zo de economie van Cyprus plat te leggen. En Turkije zit bij de Navo??
Het is inmiddels een redelijk vaststaand gegeven dat een russisische buk vanuit door seperatisten gebied per ongeluk de MH 17 heeft neergehaald
Bron? En zelfs dat wil nog niks zeggen. Oekraïne kan ook met een BUK installatie in dat gebied zijn gereden, en stel dat de Russen het hebben gedaan waarom krijgen we dan geen radarbeelden?
Net zoals het een bekend gegeven is dat het niet alleen russische vakantie vierders zijn in oost-oekraine maar gewoon reguliere troepen. Tank/voertuig types die uitsluitend in rusland voorkomen blijken opeens in oost-oekraine rond te rijden
Dat is ook logisch.
Rusland dat onder het mom van we gaan IS aanvallen. 90% van de tijd andere rebellen groepen aanvalt en vooral bezig is om Assad in het zadel te houden.
Aanvallen waarvan men zei dat die op IS waren bleken rustig 300km verderop te zijn waar geen IS strijder te bekennen was
(Dezelfde Assad die ongeveer 75% an de burger doden in Syrie op zijn geweten heeft.
Jep, het is hard maar het gaat Poetin alleen om het feit dat hij bondgenoten heeft (en misschien ook om de oliemarkt te beïnvloeden) Mensen levens staan op de laatste plaats, maar dat is bij elk bondgenootschap zo. Stel wij worden een keer aangevallen kan het Amerikaanse bommenwerpers het niks schelen of het Nederlanders of land X in dat huis zitten. Daarbij zijn die andere rebellengroepen ook niet even lief en vecht Rusland wel degelijk tegen IS.
Het westen is absoluut niet heilig maar momenteel is rusland verreweg de desinformatie en propagande kampioen.
En dat baseer je op Amerikaanse bronnen? Waarom vertrouw je de Amerikaanse kant wel? Misschien trap jij wel in de Amerikaanse propaganda door dit te denken.

Al met al is de wereld gewoon een vieze teringbende. Van Rusland tot Turkije, van de VS naar Noord-Korea. Alle landen zijn niet te vertrouwen. Rusland heeft inderdaad de krim en komt daar mee weg, maar Turkije heeft Varosha en steunt IS. in de VS wordt je gemarteld als een of andere blanke FBI agent denk dat je iets met IS te maken heeft en in Noord-Korea heb je niks te eten. Maar wat kan je er tegen doen? Precies niks en overheden laten geloven dat je in hun propaganda trapt.
Wie zegt dat regeringen van landen de touwtjes in handen hebben?
Het is wel verdacht dat Russisch bewijsmateriaal genegeerd word door de veiligheidsraad
Waar heb je het over!? Welk bewijsmateriaal heeft Rusland aangeleverd dan?
Als je de geschiedenis van de Krim kent zou je moeten weten dat 90% daar Russisch is en 75% van de mensen daar bij Rusland willen horen. Waarom mogen die mensen die daar wonen niet zelf bepalen waar ze bij horen?
Omdat de Oekraïense grondwet zegt dat een regio alleen onafhankelijk kan worden na een referendum in heel het land. Of je het daarmee eens bent is, sorry dat ik het zo bot verwoord, irrelevant; zo werkt hun wet nou eenmaal.
Maar als je de geschiedenis erbij wilt halen, misschien is het dan ook interessant om te kijken hoe vaak de Krim daadwerkelijk geprobeerd heeft om onafhankelijk te worden? Ik vind het "opmerkelijk" dat ze pas onafhankelijkheid wilden na de annexatie door Rusland. Met andere woorden, op het moment dat het uiterst lastig is om nog zeker te weten of mensen zeggen wat ze echt denken, of dat ze zeggen wat die man met de mitrailleur wil dat ze zeggen. Om dezelfde reden hecht ik geen waarde aan de uitkomst van het referendum op de Krim; zelfs als de stemmen eerlijk geteld zouden zijn, dan nog geeft het mogelijk een compleet vertekend beeld.
Bron? En zelfs dat wil nog niks zeggen. Oekraïne kan ook met een BUK installatie in dat gebied zijn gereden, en stel dat de Russen het hebben gedaan waarom krijgen we dan geen radarbeelden?
Het Oekraïense leger kan dwars door het front heen zijn gereden om van achter de vijandige linies een raket af te schieten!?

Omdat civiele radar werkt met transponders; als je geen signaal uitstuurt "hier ben ik", dan ben je in feite onzichtbaar. Ik heb, strikt genomen, geen idee of een luchtdoelraket een civiele luchtvaart transponder aan boord heeft... maar ik heb wel een zeer sterk vermoeden.
Overigens, wat denk je precies met radarbeelden op te schieten? De Russen gaan hun beelden natuurlijk nooit vrijgeven (als ze mee wilden werken aan dit onderzoek dan zouden ze de meerderheid in de VN Veiligheidsraad niet aan de kant geschoven hebben met hun veto!) en ik heb zo'n vermoeden dat de mensen die al het andere bewijsmateriaal zonder meer negeren Oekraïense radarbeelden simpelweg vervalst zouden noemen.
En dat baseer je op Amerikaanse bronnen? Waarom vertrouw je de Amerikaanse kant wel? Misschien trap jij wel in de Amerikaanse propaganda door dit te denken.
Ik kan natuurlijk niet voor netman spreken, maar persoonlijk vertrouw ik de Amerikaanse kant ook maar half. Het voordeel van Amerikaanse (of, in het algemeen, "Westerse") bronnen is dat wat ze zeggen een stuk geloofwaardiger klinkt. Militairen die vakantiedagen opnemen om in een ander land te gaan vechten... is er serieus iemand die dat gelooft!? Dat noemen we deserteren (en daar staat in veel landen de doodstraf op). Ook spreken ze zichzelf opvallend minder vaak tegen. Eerst was het "die soldaten die daar op de Krim rondlopen zijn niet van ons", maar een paar dagen later werd opeens eindelijk officieel toegegeven wat iedereen al lang wist "dat zijn onze militairen".
Feit is, we zullen iemand moeten vertrouwen; als ik helemaal niemand vertrouw, hoe ga ik dan ooit zeker weten of er überhaupt wel zoiets als de Krim bestaat? Ik was namelijk toch echt niet van plan om daar zelf naartoe te gaan.

[Reactie gewijzigd door robvanwijk op 14 mei 2016 04:26]

" je de geschiedenis van de Krim kent zou je moeten weten dat 90% daar Russisch is"

Euh, daar woonden eerst Krim-Tartaren die aan het eind van WW2 en-masse afgeslacht zijn door .... Russen.

We noemen dit ook wel Russificati.

Rusland is vandaag de dag gelijk aan het Tsaristische en Stalinistische Rusland wat we al zo goed kennen. Een boerse staat die weinig scrupules en overwegingen kent. Maar dit is volledig off-topic natuurlijk!
Uhm Srebrenica vergeten? Of wat de Nederlandse staat in Nederlands indie gedaan heeft?
Volgens mij is Nederland niet schuldig geweest aan genocide/grootschalige moordpartijen in Srbrenica. Wel labbekakkerigheid en slordigheden. Uiteindelijk waren het de Serven die de slachting uitvoerden (en niet gehinderd door hun vrienden de Russen..., alweer)

Tja, de politionele acties in Indonesie; heel verkeerd. Maar we zijn ons daar goed van doordrongen.

Maar feit blijft dat de acties van Rusland de laatste tijd niet passen in wat we als moderne mensheid betamelijk achten. En hack-aanvallen op "bevriende" naties horen daar ook niet bij.
Rusland dat onder het mom van we gaan IS aanvallen. 90% van de tijd andere rebellen groepen aanvalt en vooral bezig is om Assad in het zadel te houden.
Aanvallen waarvan men zei dat die op IS waren bleken rustig 300km verderop te zijn waar geen IS strijder te bekennen was
(Dezelfde Assad die ongeveer 75% an de burger doden in Syrie op zijn geweten heeft.
Die kan je net zo goed omdraaien, en die vind ik ernstiger:

Hopen dat Assad omvalt en daarom de boel lekker uit de hand laten escaleren en dat zelfs slinks steunen, maar toch ook weer niet want wel troepen heen sturen(ik weet dat Het Westen geen entiteit is, maar dat maakt het misschien wel erger). En vervolgens je eigen bevolking die buitenlanderhaat krijgt vanwege vluchtelingen die ook alleen maar (op dit moment)slachtoffer is van lange termijn politiek.

En alsof de VS altijd de juiste targets te pakken heeft(zie 'vermakelijke' video van Apache piloot die denkt dat hij dat Comanche spel uit 1418 speelt, camera's zijn heel gevaarlijk tenslotte)

[Reactie gewijzigd door MN-Power op 13 mei 2016 18:40]

Zucht. De onderzoeksraad heeft vastgesteld dat de Buk uit seperatisch gebied is afgevuurd. Voor die conclusie waren voldoende radarbeelden en andere typen bewijs voorhanden .Extra radarbeelden voegen daar niets aan toe aldus diezelfde onderzoeksraad. De onderzoeksraad onderzocht "het wat en hoe". Het OM doet het strafrechtelijk onderzoek dat meer gaat over de "wie" vraag.
- MH17 zie de onderzoeksraad.
- Groene mannetjes op de krim. Poetin heeft later zelf toegegeven dat het een actie van het russsiche leger was.
- Russisch materieel in Oost-Ukraine. De OSCE (De internationale instantie die toeziet op het bestand ) heeft onlangs TOS-1 in oost-ukraine gesignaleerd. Ukraine heeft dit systeem nooit gehad. Ook zijn er tanktypes en ECM voertuigen gezien die wel in rusland maar niet in ukraine voorkomen. En natuurlijk is er de BUK waarvan men inmiddels met redelijke zekerheid weet van welk russisch battalion hij afkomstig is.

- De locatie van (russische) bombardementen is door tal van instanties vastgelegd net zoals de grenzen van het front met rebellen , FSA etc.
ik zou zeggen google eens.

- Bellingcat heeft tal van voorbeelden waar geolocatie aantoont dat rusland niet bombardeert op de plek waar ze zegt te bombarderen
Ok dus geeneen echt bewijs maar beweringen en aannames , sorry maar zonder echt bewijs geloof ik tegenwoordig niet meer wat er door wie dan ook beweerd wordt , iedereen liegt of t nou rusland of amerika is...
Misschien moet je netman's post net ietsje beter lezen:
Groene mannetjes op de krim. Poetin heeft later zelf toegegeven dat het een actie van het russsiche leger was.
En om te voorkomen dat je om bewijs daarvan gaat vragen, de eerste treffer op YouTube als je zoekt naar "putin green men crimea" is een interview met Poetin waarin ie persoonlijk zegt dat het Russische militairen waren. Ik weet niet wat jouw definitie van "bewijs" is, maar een dader die zijn misdaden zelf toegeeft... wat is er nog meer nodig om jou te overtuigen!?
Dader? Is dat niet iemand die veroordeeld is en er bewijzen zijn voor zn misdaden? Welke misdaden?lol
Je kunt wel zeuren over woordkeuze, maar wat veel belangrijker is: vind je nog steeds dat er "geeneen echt bewijs" is?
Zucht. NAVO gevechtsvliegtuig boven Oekraine....ben je serieus...??

De onderzoeksraad heeft op basis van ondermeer scherven geconcludeerd dat de MH17 door een BUK is neergehaald. Zelfs rusland zegt (nu) dat het toestel door een BUK is neergehaald. (waar rusland en de onderzoeksraad van mening verschillen is de locatie van het BUK systeem).

Kortom niks media boycot gewoon onzin. (En dat de media onzin niet overneemt lijkt me logisch)

Feit :de inval in irak 2003 was na ruim 4 week afgerond. Niet na 1 week.
Afganistan heeft ook afhankelijk van wat je als start ziet ruim 2 maand geduurd.

Wat ik jammer vind is dat op een site als tweakers met naar ik hoop redelijk opgeleide personen dit soort fact-free theorieen worden aangehangen.
Jij gelooft zeker ook dat Kerosine massief staal laat smelten?
Brandend kerosine bereikt een temperatuur van 2093 C.
Staal smelt (afhankelijk van de hoeveelheid koolstof) op een temperatuur ruwweg tussen 1100 C en 1500 C.
Dus eigenlijk komt jouw vraag neer op "jij gelooft zeker dan 2093 C heter is dan 1500 C?". Het antwoord op die vraag moge duidelijk zijn...?

De torens zouden hoe dan ook ingestort zijn, al had het eigenlijk (minstens) twee uur moeten duren. Dat het zoveel eerder mis ging kwam omdat de aannemer geld wou besparen en uiterst slordig is geweest met het aanbrengen van de brandwerende coating. Tja, als er dan een grote brand is, dan gaat het helemaal fout.
Als je meer wilt weten, dan kun je bijvoorbeeld hier beginnen.
Agja Westerse propaganda ten top natuurlijk.
Jammer dat tweakers hier aan mee doet. T is niet dat we ons geen zorgen moeten maken om de VS of Europa zelf die zich tegen hun eigen burgers keert.
Dus Europa zit achter deze aanval? Vertel, vertel!
Ik heb me verder niet ingelezen, maar een (schijn)aanval op eigen (EU aanval op EU) of bevriende staten (US aanval op EU) uitvoeren om de restricties te verlagen en de mogelijkheden en/of het budget te vergroten (EU agenda) of om bondgenoten ergens toe te bewegen wat ze in eerste instantie niet willen (US agenda) zijn geen onbekende concepten. Als de beschuldigers concreet bewijs kunnen presenteren, helemaal prima. Zo niet, dan moeten we alle mogelijkheden openhouden en geen oogkleppen opzetten. Als we (lees: met name relevante experts en security- en privacy-voorvechters) dat niet doen en alles klakkeloos aannemen, tja, dan krijgen of behouden we de overheid die we verdienen. :)

[Reactie gewijzigd door Blizz op 13 mei 2016 21:57]

Kwalijke zaak, maar uiteraard totaal geen verrassing. Nadat de NSA Merkel haar telefoon afluisterde, zit KGB 2.0 in dr mailbox te snuffelen, ongetwijfeld met een hoop andere nieuwsgierige landen.
gelukkig hebben wij een minister van economische zaken die Gmail goed genoeg vindt ;( 8)7 .......

[Reactie gewijzigd door netman op 13 mei 2016 17:57]

Is toch logisch. Hackers denken dan: neh, dat is een val. Alsof een minister gmail gebruikt.
net zoals de sony hack door Korea was gedaan, maar nu weer niet ...
"Pawn Storm clearly targets groups that could be perceived as a risk to Russian politics and interests."

Dat is inderdaad keihard bewijs.. I call bullsh*t..
Anoniem: 310408
@Roxsman13 mei 2016 18:01
Dat is inderdaad keihard bewijs.. I call bullsh*t..
En toch zijn er behalve jij niet veel mensen die er aan twijfelen dat Pawn Storm inderdaad is wat ze ZELF zeggen dat ze zijn. Een paar minuten zoeken op Pawn Storm op het internet en ik denk dat je ook overtuigd bent.

Ik weet best dat op tweakers er een verbazingwekkende neiging is om alle IT aanvallen die niet door de NSA gedaan worden als propaganda af te doen maar het is op zijn best naief om te denken dat andere landen hier niet nog meer mee bezig zijn. Ze gebruiken daarvoor liever externe groepen zodat ze alles kunnen ontkennen als de bewijzen te overtuigend worden.
Ik heb even een paar minuten de zoekmachine gebruikt maar ik kan geen statement van de groep vinden waarin ze zelf zeggen dat ze russische cyberhackers zijn. Ik kan wel veel artikelen vinden van met name westerse media die hun nationaliteit vermoeden. Heb je toevallig een link naar hun statement?

Verder ga ik ervanuit dat alle overheden in meer of mindere mate aan cyberespionage doet. Daarom vind ik het vreemd dat alles aan overheden ligt die hier in het westen als ' vijand' wordt gezien. Rusland,Iran, Noord Korea en China worden in bijna alle gevallen aangemerkt als mogelijke dader en dan moet er toch wel ergens een Belletje gaan rinkelen lijkt mij.
Verder ga ik ervanuit dat alle overheden in meer of mindere mate aan cyberespionage doet. Daarom vind ik het vreemd dat alles aan overheden ligt die hier in het westen als ' vijand' wordt gezien. Rusland,Iran, Noord Korea en China worden in bijna alle gevallen aangemerkt als mogelijke dader en dan moet er toch wel ergens een Belletje gaan rinkelen lijkt mij.
Landen in 'het westen' krijgen ook met enige regelmaat de schuld van het plegen van cyberaanvallen; we wijzen zelfs de vinger met enige regelmaat naar onszelf!

Wat mij stoort is dat er overduidelijk een groep op Tweakers aanwezig is, dat moord en brand schreeuwt als het een westers land is dat cyberaanvallen pleegt (tegen een ander westers land, of elders op de planeet), maar niet consequent durven te zijn om dezelfde behandeling los te laten op een ander land (dat verder van ons afstaat) wanneer dat land een aanval pleegt.

Een aanval is een aanval. Two wrongs don't make a right! Of het nou de VS is die Merkel hackt, of Rusland; beide zijn kwalijke zaken. De nuance zit hem echter wel in dat i.t.t. de VS, Rusland de ambitie heeft naar het herstellen van de status die het in Europa had tijdens het Soviet tijdperk.

Ik denk dat veel westerlingen er goed aan zouden doen om te praten met de inheemse bevolkingen (dus niet Russische ex-Soviet kolonisten inwonend in ex-Soviet satelliet staten) van landen die onder Soviet-Rusland hebben geleefd. Je zal versteld staan hoe naïef velen onder ons zijn. De beste plaatsen om te beginnen zijn de Baltische staten (want delen de grens met Rusland, en Rusland beschouwd ze nog steeds als hen eigendom), die met enige regelmaat te maken hebben met cyberaanvallen en fysieke dreigingen, zodra ze weer even buiten de pas lopen in Ruslands optiek.

[Reactie gewijzigd door PostHEX op 14 mei 2016 03:35]

Ben in 2 vd 3 Baltische staten geweest, en ben nu in Rusland. Ervaar een nogal andere kijk dan het agressieve dat de Russen vanuit het Westen vaak toegeschreven wordt. Zelfs van FSBers. Sterker nog: VS/EU is vaak minstens zo agressief aanwezig, met als gevolg dat de Russen voor een verdedigingsbasis proberen te zorgen.

Vanuit ons nieuws zit Rusland fout als ze reageren of waarschuwen naar VS-vliegtuigen die bij hun grondgebied komen, maar ook als ze zelf in de buurt van andermans grondgebied vliegen of varen.

De VS en EU zijn ongegeneerd en ongeëvenaard arrogant, menen te moeten besluiten wie waar oorlog mag voeren, wie er kernwapens mag bezitten en of een land minder corrupt moet worden of niet.

Onze overheden zijn minstens zo hypocriet als die in veel andere landen, hooguit wat geniepiger.

Laten we die hand inderdaad maar vooral in eigen boezem steken, en het vingertje even beleefd op de eigen borst houden en eens kijken of we onze ICT projecten een keer wél binnen budget, goed beveiligd en op tijd kunnen afronden. Zodra we dat namelijk goed doen hebben we namelijk ook minder last van buitenlandse veredelde scriptkiddies die we bijna of helemaal ongefundeerd betichten van overheidssteun. De propaganda machine mag uit.

[Reactie gewijzigd door kakanox op 15 mei 2016 09:03]

"De nuance zit hem echter wel in dat i.t.t. de VS, Rusland de ambitie heeft naar het herstellen van de status die het in Europa had tijdens het Soviet tijdperk."

Denk je dat ze het nog een keer gaan proberen? Alle omringende landen weer inlijven?
Ik heb helemaal niet die indruk. Denk dat Putin nog niet vergeten is in wat voor fiasco dat vorige keer uitmondde. Alleen als hij zich nergens mee bemoeid in de buurlanden word er ineens een marionet van de VS/NAVO installeert.
En de Russische marine heeft 2 havens buiten Rusland, 1 in Syrië en 1 in Oekraïne.
Als er iemand agressieve moves maakt is het de NAVO wel de afgelopen 20 jaar. Rusland is daar de laatste jaren op gaan reageren. De Russen was toegezegd dat de NAVO niet naar het oosten zou uitbreiden na het uiteenvallen van de Sovjet Unie. En zo schend het westen keer op keer allerlei afspraken en verdragen.
En we weten wat er gebeurd als de Russen wat positioneren langs de Amerikaanse kust/grens. Dan is de wereld te klein en word die op de rand van een nucleaire holocaust gezet. Maar NAVO kernwapens in in buurland van Rusland Turkije moet wel kunnen. Met 2 maten meten, dat is waar het westen in de rest van de wereld bekend om staat. En onder valse goede bedoelingen andere landen aanvallen.
Precies. Bondig geschreven, duidelijk, en eindelijk iemand die ook geen poep in z'n ogen heeft :)
Haha, ik ben het er ook 100% mee eens.
"De nuance zit hem echter wel in dat i.t.t. de VS, Rusland de ambitie heeft naar het herstellen van de status die het in Europa had tijdens het Soviet tijdperk."

De VS heeft die ambitie helemaal niet, juist tegenovergesteld en zegt al jaren dat wij in Europa meer ons eigen boontjes moeten doppen. Rusland heeft die ambitie wel en praat daar ook openlijk over in de media, zelf direct uit Poetins mond, wat dat ook waard mag zijn, want veel is het woord van Poetin niet waard is gebleken.

Dat de VS niet wilt dat Rusland weer half Europa in haar macht krijgt is logisch, dat is weer iets heel anders dan dat de VS Europa in haar macht wilt krijgen.

[Reactie gewijzigd door mad_max234 op 15 mei 2016 21:19]

Verder ga ik ervanuit dat alle overheden in meer of mindere mate aan cyberespionage doet. Daarom vind ik het vreemd dat alles aan overheden ligt die hier in het westen als ' vijand' wordt gezien. Rusland,Iran, Noord Korea en China worden in bijna alle gevallen aangemerkt als mogelijke dader en dan moet er toch wel ergens een Belletje gaan rinkelen lijkt mij.
Zeker, ik reageerde op het statement dat Trend Micro bullshit verkocht.

Persoonlijk kijk ik altijd naar wie het meeste te winnen heeft bij een complexe aanval. Voor Rusland is naast de VS de Duitse regering zonder meer het meeste belangrijke doel. Waar Obama nog kan bellen met Merkel en een conversatie kan voeren is dat een optie die Poetin reeds twee jaar niet meer heeft. Wat heeft de NSA te winnen bij het aanvallen van de bondsdag? Alle belangrijke zaken voor de US krijgen ze toch te horen omdat NATO zaken niet zonder de US geregeld kunnen worden.

Dezelfde logica kan je leggen op de aanvallen op de onderzoekers van MH17. Alleen Rusland en de Ukraine (die amper in staat is om zichzelf overeind te houden, laat staan complexer en dure IT aanvallen uit te voeren) hebben iets te winnen bij de inbraak. Je moet wel een zeer verknipte geest hebben als je denkt dat Noord Korea of de US daar achter zit.

Elke natie doet aan cyberspionage zoals je zegt. En we weten uit Congress verslagen en de vele documenten van Snowden het een en ander van wat de Amerikanen doen. Omdat de Chinezen niet bijster goed zijn weten we ook vrij veel van de groepen die door China ingezet worden om aan te vallen (meestal commercieel). Van Rusland weten we minder maar er is meer en meer duidelijk.

Maar letterlijk alles wijst erop dat dit door Rusland is gedaan. Lees de studie rustig door en zie hoe bewijs op bewijs gestapeld is. Dat pleit andere naties niet vrij maar laten we schuld leggen waar schuld op zijn plaats is.
[...]
Wat heeft de NSA te winnen bij het aanvallen van de bondsdag? Alle belangrijke zaken voor de US krijgen ze toch te horen omdat NATO zaken niet zonder de US geregeld kunnen worden.
Al vergeten dat de NSA Angela Merkel haar GSM afluisterde?
In jouw woorden hoeft dat niet, ze krijgen ja toch wel alle informatie.

De Britten kunnen er ook wat van:
http://www.spiegel.de/int...lecoms-firm-a-923406.html
Belgacom Attack: Britain's GCHQ Hacked Belgian Telecoms Firm

@mad_max234: "bewijst alleen maar dat de diensten goed functioneren en niet liggen te slapen."
De aanslag op Zaventem bewijst dat de inlichtingendiensten wel lagen te pitten.
Dat Nederland zo goed is in ruzie maken met de Russen weten we nu wel. De Russen waarschuwden overigens zelfs voor Zaventem. Wil je dit niet meer?
En de AIVD en MIVD hebben de MH17 / KL4103 niet voorkomen. 283 Doden op hun geweten. Oorlog tussen Rusland en de NAVO in de Ukraïne, en de inlichtingendiensten zien niet eens dat vliegtuigen met raketten uit de lucht worden geschoten. Grotere prutsers ga je niet vinden.

[Reactie gewijzigd door Xubby op 16 mei 2016 11:04]

We houden elkaar allemaal in de gaten, de Duitsers luisterende de Amerikanen net zo hard af, bewijst alleen maar dat de diensten goed functioneren en niet liggen te slapen.

Overigens weten de geheimen diensten dat ook van elkaar, ze gedogen het tot er politieke rede is om het in de media te brengen. Wij en vele andere werken gewoon samen met elkaar en krijgen data van elkaar, soms zelfs om lokale wetten te omzeilen, mogen wij iemand niet afluisteren maar de NSA wel dan doen die dat en dan krijg je gewoon berg data met ook de data erbij die je wilt. Er was alleen "erecode" dat je staatshoofden en ministers niet afluistert, maar je moet wel heel naïef zijn om te denken dat ze die verleiding braaf weerstaan. :+

Maar de VS en bondgenoten doen dat niet om sabotage te plegen bij elkaar of andere kwaadwillende zaken, zoals een vijand dat wel doet.

Nederland zet geregeld Russische spionnen uit het land, kort geleden nog eentje, al zal je niet alles te horen krijgen. AIVD meld het al jaren.
http://www.volkskrant.nl/...spion-naar-huis~a4109289/

http://www.nu.nl/politiek...derland-volgens-aivd.html
Ik kan wel veel artikelen vinden van met name westerse media die hun nationaliteit vermoeden.
Denk eraan dat een groot deel van de niet-Westerse media veel minder in het Engels doet dan de Westerse media; als je wil weten of, bijvoorbeeld, Russische kranten iets te melden hebben over Pawn Storm, dan zul je in het Russisch moeten zoeken... En dat is dan nog los van het probleem van (zelf-)censuur; zelfs als ze iets weten dan kunnen / mogen / durven / willen ze daar misschien helemaal niet over berichten.
Daarom vind ik het vreemd dat alles aan overheden ligt die hier in het westen als ' vijand' wordt gezien. Rusland,Iran, Noord Korea en China worden in bijna alle gevallen aangemerkt als mogelijke dader en dan moet er toch wel ergens een Belletje gaan rinkelen lijkt mij.
Vergeet niet dat het begrip "nieuwswaarde" gigantisch partijdig is: Rusland dat Duitsland hackt zal veel eerder op de voorpagina staan dan Duitsland dat Rusland hackt.
Ook is het nogal logisch dat "we" voornamelijk door onze vijanden aangevallen worden; waarom zouden onze vrienden ons aanvallen, wat is daar de zin van? Nou ja, bij de NSA zal vast iemand rondlopen die deze vraag kan beantwoorden... maar dat heeft ook, behoorlijk groot, het nieuws gehaald! Dus "vreemd dat alles aan overheden ligt die hier in het westen als ' vijand' wordt gezien" (emphasis added) is niet helemaal correct.
Waarom vind je dat vreemd? Het is niet zo dat we geen vijanden hebben, ook al is bijna niemand meer een oorlog 'gewend'. We zijn in slaap gesust door decennia van vrede, maar er bestaan nog steeds (sluimerende) conflicten en er zijn allerlei belangen die elke dag tegen elkaar op botsen.

Wie denkt dat (bijvoorbeeld) Rusland geen vijand meer is maar een 'partner', heeft het niet begrepen. Er is dan wel een dialoog maar daar is alles mee gezegd.

Dus je kan het lezen als propaganda, maar feit blijft wel dat de andere kant van de medaille ons niets te bieden heeft.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 14 mei 2016 10:41]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee