Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 52 reacties

Panasonic kondigt nieuwe modellen aan in zijn Toughbook-serie stevige, zakelijke laptops. De CF-54mk2 is beschikbaar met een 14"-hd-scherm, een full-hd-variant of een full-hd-touchscreen. Het gaat om 'semi-rugged' laptops, die bestand zijn tegen vallen van een hoogte tot 76cm.

Het full-hd-model heeft volgens Panasonic een ips-paneel met een maximale helderheid van 1000cd/m², waarmee het ook buiten goed afleesbaar moet zijn. Er is een variant met een capacitief aanraakscherm, dat met handschoenen aan te bedienen is. De hd-uitvoering heeft een paneel van een onbekend type, met een resolutie van 1366x768 pixels.

Alle modellen zijn uitgerust met een Intel Core i5-6300U-processor van de Skylake-generatie. De dualcore heeft een kloksnelheid van 2,4GHz met turboboost naar 3,0GHz. Er is 4GB werkgeheugen ingebouwd, dat tot maximaal 16GB kan worden uitgebreid. Alle varianten worden geleverd met een 256GB-ssd. Bij het full-hd-model kan ervoor gekozen worden om een AMD FirePro M5100-gpu toe te voegen. De CF-54mk2-Toughbooks wegen 2,1kg, zijn 29,8mm dik en worden geleverd met Windows 10 Pro.

In de behuizing zit een 'flexibele configuratiezone', waarin naar keus een dvd-lezer, tweede accu, smartcardlezer of pc-card geïnstalleerd kan worden. Ook is er een 'flexibele configuratiepoort', voor een tweede netwerkaansluiting, d-gps, vierde usb 2.0-poort of 'rugged'-usb-aansluiting. Verder zijn de Toughbooks uitgerust met een seriële poort voor industriële toepassingen.

De magnesium behuizing heeft een handvat en is volgens de specificaties bestand tegen vallen tot 76cm hoog. Het toetsenbord en touchpad is spatwaterbestendig. Er kan met de laptops gewerkt worden bij temperaturen van -10°C tot +50°C, de Toughbooks zijn voorzien van hdd/ssd-verwarming. Ook zijn de stevige laptops beschermd tegen schokken en trillingen bij inbouw in voertuigen, zegt Panasonic. De fabrikant belooft bij defecten die onder de garantie vallen, reparaties binnen 96 uur uit te voeren.

Panasonic geeft de Toughbook CF-54mk2 met hd-scherm adviesprijzen vanaf 2097 euro. Het full-hd-model kost ongeveer 2284 euro en de full-hd-uitvoering met touchscreen gaat voor 2835 euro over de toonbank.

Panasonic Toughbook CF-54mk2

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (52)

Wat is sdd verwarming?
Volgens mij verbruikt een SSD ongeveer 1 wat aan energie, dit en de afwezigheid van mechanische onderdelen zorgen ervoor dat een ssd niet warm wordt. Zal wel nodig zijn om te garanderen dat de schijf ook bij -10 nog werkt.
Ik werk zelf binnen mijn organisatie veel met Panasonics CF-31 (MK1 t/m MK5) en de schijven zijn standaard allemaal voorzien van een heating coil om de garant te staan dat deze kunnen werken tot een minimum buiten temperatuur van -29C (in Siberie is het vaak onder -20C waar we zitten).

Dit wordt ook aanbevolen voor de SSD's (ook al bevatten deze geen draaiende compenenten). De maximum buiten temperatuur ligt tegen de +60C.

zie de Panasonic manual voor de CF54:
Operating environment
Temperature: Operation : -10 ░C to 50 ░C {14 ░F to 122 ░F} (IEC60068-2-1, 2)*1
Storage : -20 ░C to 60 ░C {- 4 ░F to 140 ░F}
Humidity: Operation : 30% to 80% RH (No condensation)
Storage : 30% to 90% RH (No condensation)
Even within the above temperature/humidity ranges, operation for a long time in extreme environments,
smoking nearby, or operation in places where oil is used or where there is a lot of
dust will result in the product deterioration and will shorten the product life.
Bron: ftp://ftp.panasonic.com/c...ook54/toughbook-54_oi.pdf
Ssd heeft echt geen verwarming nodig, dat geloof ik niet.
1000 cd is best wel heel erg fel trouwens.

[Reactie gewijzigd door Soldaatje op 9 mei 2016 16:21]

Heb zelf een Toughpad (i5 5th gen, 1920x1200) gehad, die was met zo'n 800 cd/m al bijzonder fel. Kon je gewoon buiten in de zon mee werken. Ideaal voor op een bouwwerf oid.
Een notebook op een bouwwerf is niet erg handig mits je in de keet zit...

Er wordt nu meer gebruik gemaakt van tablets van Leica, die zijn pas echt tough en de cd/m is prima.
Kijk maar naar de Leica Icon, echter kosten die een stuk meer dan deze notebook en het is geen notebook.

Mijn vader gebruikt deze voor zijn maatvoering icm. een theodoliet.

[Reactie gewijzigd door djartistic op 9 mei 2016 22:28]

Ik heb met grote regelmaat Toughbooks gezien, ook op de bouw. De door jouwgenoemde Icon is mij onbekend. Dan zal het toch handig genoeg zijn voor veel gebruikers...
Er zijn genoeg merken die niet bekend zijn in de rugged laptop industrie, zoals Getac en Dell.

Ik heb ook met die 2 gewerkt en moet zeggen dat de Getac beter in de buurt komt met hun ruggedized laptop dan Dell (Dell is niet ANSI/Ex gecertificeerd voor ons ivm explosieve omgevingen waar we in opereren wat wel belangrijk is).

Niks slechts over Dell maar qua kwaliteit gaat deze ten onder van Panasonic (alluminium en magnesium behuizing) en Getac (magnesium en kunstof behuizing).
De gemiddelde SSD werktemperatuur ligt tussen de 0 en 70 graden. -10 valt hier dus buiten en zal dus verwarmt moeten worden.
Dus je suggereert dat Panasonic de heating coil voor niks inbouwt?
Jij denkt het niet nodig te hebben, dat betekent niet dat de hele wereld het niet nodig zal hebben.
Voor SSD vind ik het vreemd, dacht dat die tot -55 graden konden.
http://blog.macsales.com/...-chill-on-your-hard-drive
Als je niet het tweede artikel bij een Google search pakt maar ook andere bekijkt, dan zie je dat niet iedere SSD deze temps kan trotseren maar daarvoor speciale ssd's zijn die ook nog eens 7 a 8x zo duur zijn dan een normale HDD.

Vraag me af wat het dan met de batterij van de notebook doet, het lijkt mij dat deze sneller leeg zal zijn.
Dus?

Als je naar de Arctic gaat, kan je net zo goed goed spul kopen.
En ja de batterij gaat ook snel leeg.
Bezuinigen op apparatuur die crashen bij temperaturen lager dan -20, dan kan je beter thuis blijven.
-whoops perongelijke quote

[Reactie gewijzigd door WillemJWZ op 9 mei 2016 16:26]

Je verwarmt alleen de schijf/ssd gedeelte maar niet derest van de laptop... je krijgt hierdoor wel temperatuur verschillen.
Waarom zou je alleen dat gedeelte doen?
Een cpu/gpu wordt van zichzelf warm en die werkt juist beter bij lage temperaturen. Bij een ssd is dat blijkbaar niet het geval.
Het is niet je standaard SSD maar die Samsung 950 PRO M.2 NVMe SSD die doet wel aan thermal throttling omdat die te warm wordt/kan worden.
Ik denk dat de operating temperature van de laptop lager gaat dat die van een HDD/SSD, en dat die onder die omstandigheden verwarmd kunnen worden zodat de laptop gebruikt kan blijven worden.
Wilde gok (aangezien het vlak na 'bij temperaturen van -10░C tot +50░C' wordt geplaats):
Om de hdd-ssd simpelweg te verwarmen bij hele koude temperaturen? :P
het is eigenlijk dit principe:
http://g02.a.alicdn.com/k...-cup-mat-electric-cup.jpg


het zorgt ervoor dat de SSD/HDD gewoon kan functioneren bij extreem lage temperaturen. (geld alleen for military-class SSD [ssd's die tegen vuil/hitte/kou kunnen])
Deze zitten standaard in de CF-31 series van Panasonic. Probleem is dat je voor deze SSD's van Panasonic (die geproduceerd worden door Toshiba in opdracht van Panasonic) scheuwend duur zijn (256GB a 370 euro ex BTW).

Dat is huul'n met de boks op de enkels 8)7
Wat is sdd verwarming?
Een fout in het artikel lijkt mij?

[Reactie gewijzigd door mugen4u op 9 mei 2016 16:34]

Panasonic heeft het toch echt op zijn site staan bij de specificaties.
Panasonic heeft het toch echt op zijn site staan bij de specificaties.
Vreemd dat google het woord niet begrijpt? Ik heb er zelf ook nooit van gehoord. SSD heeft geen bewegende onderdelen (in tegenstelling tot een HDD) dus zo warm worden ze niet, maar het artikel spreekt over ssd verwarming, dus ik volg dat niet zo.

[Reactie gewijzigd door mugen4u op 9 mei 2016 16:35]

Ah, je doelt op sdd? Tikfoutje.. Is gefikst.
Als je het om draait...wat gebeurd er als een SSD extreem lage temperaturen te verduren krijgt. Simpel denkend zal die verwarming daar voor zijn.
Wanneer zijn ze ook nog eens waterdicht? Zou helemaal mooi zijn, zeker voor die prijs.

Edit: Oh wacht, wel een spatwaterbestendig toetsenbord en touchpadzone. Volgens de site.

[Reactie gewijzigd door Ictturk op 9 mei 2016 16:12]

Ik vindt spatwaterbestendig altijd zo'n vage term. Je kan hem wel in de regen gebruiken? Ja, maar weer niet te lang, want dan worden druppels plasjes en daar kan het weer niet tegen. Niemand die je er voor aansprakelijk kunt stellen.
En om te bepalen in hoeverre een apparaat tegen water en stof bestendig is, is er de IP rating. De Toughbooks zijn IP65 en IP54 rated volgens Google. Zie de wiki-pagina over IP-rating voor meer info.
IP rating geven nog steeds geen garanties.
Hier word precies uitgelegd wat die standaarden inhouden door de onafhankelijke instanties die deze certificering uitreiken.


MIL-STD-810G

Fully-rugged Panasonic computers are the first computers to be MIL-STD-810G certified for a range of extreme conditions including 72" drops1, shocks, vibration, humidity, altitude, rain-, dust- and sand-resistance, temperature extremes and thermal shock. Each of the nineteen MIL-STD-810G tests conducted have been certified by independent lab testing. MIL-STD-810G, which was created in October 2008, supersedes MIL-STD-810F. DOWNLOAD MIL-STD-810G REPORT


Ingress Protection (IP65)

Fully-rugged Toughbook« mobile computers are IP65 certified1 according to the IP code defined in the international standard IEC 60529.

The products are tested and certified by an independent test lab facility located in the United States. Rather than vaguely describing equipment as "waterproof" or "dustproof", the IP Code uniformly quantifies various levels of resistance to liquids, particulates and solid objects. The numbers following the letters "IP" represent the specific degree of protection provided by electrical enclosures. The first digit (6) indicates the ingress of dust at a level that will not have a harmful effect on the operation of the unit. The second digit (5) indicates that water sprayed from all directions will not compromise the computer's functioning. Higher numbers indicate a higher tolerance to dust and water. For example, a unit with an IP65 rating will withstand both elements better than a unit with an IP54 rating. While IP65-certified Toughbook computers are not completely impervious to the ingress of water or dust, the rating does indicate neither element will cause operational complications while used under conditions commonly encountered by Toughbook mobile computers. DOWNLOAD IP65 REPORT


ANSI


Hazardous Locations

American National Standards Institute (ANSI) reviews safety standards, include Hazardous Locations, every 5 years. In July 2012, UL 1604 — Electrical Equipment for Use in Class I and II, Division 2 Hazardous Locations — was withdrawn as the approved ANSI standard for use in the United States. UL1604 was replaced with ISA 12.12.01-2000 which has very similar requirements as UL1604 Hazardous Locations Class 1 Division 2.

ANSI 12.12.01-2000 Hazardous Locations certification allows products to be used in potentially explosive environments found in oil and gas, petrochemical, aviation and other industries. Select fully-rugged Toughbook« mobile computers can be configured to provide safe, reliable solutions for spark-free use. ANSI 12.12.01-2000 Hazardous Location approved models are available for use in Class I, Division 2, Groups A, B, C and D environments. These are defined as places where flammable gases, vapors and liquids are present during abnormal or accident conditions. DOWNLOAD ANSI 12.12 REPORT

Betere uitleg over ANSI en Ex (ATEX)
https://en.wikipedia.org/...ipment_in_hazardous_areas.
Goed punt. Dat heb ik nog even toegevoegd aan het artikel :)
Er zijn geen waterdichte laptops. Deze Toughbooks komen er veruit het dichtste bij in de buurt.
Heb je wel eens de keyboard van de Toughbook er uit gehaald?
Zo niet doe dat eens als je een TB hebt.

Dan zie je dat het compartiment van de Toughbook waar de kabel van de keyboard naar toeloopt een afgesloten environment is. Zo is dat ook met de andere delen van de Toughbook.
Deze kleppen (mits deze goed geseald zijn) zijn water bestendigd.

Het zelfde geldt ook voor het gedeelte waar de RAM modules zit.
Waterbestendig is wat anders als waterdicht. Dat bedoelde ik ook met dat deze Toughbooks er het dichste bij in de buurt komen.
Dan moet je kijken naar de CF31 series
Bij het full-hd-model kan ervoor gekozen worden om een AMD FirePro M5100-gpu toe te voegen.
Ik heb de zoekmachine gebruikt maar ik wil toch nog wel even een bevestiging van de bovenstaande videokaart.
Een Firepro of een Quadro zijn gemaakt om grafische berekeningen nauwkeuriger uit te voeren.
Software die hier gebruikt van maakt is bijvoorbeeld AutoCad.
Tevens betaal je ook meer voor de software/driver support.
Klopt dit of mis ik iets?
De Toughbooks zijn voorzien van hdd/ssd-verwarming
Meen je niet, ik heb nog een laptop of dergelijks gezien met dit erin.
Dit is zeker om de schijf/ssd op optimale temperatuur te houden voor als je in -10 graden werkt? (Opzich wel logisch, maar verwarm dan de hele laptop.)

Bij AvensisLineaSol op het kantoor heeft de administratie een AMD FirePro in zijn/haar laptop 8)7

[Reactie gewijzigd door Yamikaminari op 9 mei 2016 16:46]

Nee dat klopt. En waarom zou dat vreemd zijn? Stel je staat op een grote werf en moet bouwplannen nakijken/aanpassen. Denk je dat men dat vandaag even met pen en papier doet om dan later te disigtaliseren of denk je dat ze dit vandaag misschien liever direct op de computer doen?
Gelukkig wel een beeldverhouding die geschikt is om films te kijken. Dat is nou bij uitstek het beoogde gebruik van zo'n ding :/

Maargoed verder leuk spul, voor wie het Úcht nodig heeft.
Ik dacht eigenlijk aan laptops in omgevingen van bijvoorbeeld een werf of dergelijke of zit ik nu mis?
Panasonic heeft met de Toughbooks een mooie niche-markt gevonden waar mensen best voor willen betalen. In de olie- en bouwindustrie worden deze apparaten vaak gebruikt.
Het gaat om 'semi-rugged' laptops, die bestand zijn tegen vallen van een hoogte tot 76cm.
76 centimeter? Waarom niet gewoon 75, of 80? Mijn OCD houd hier niet van :+
Ik zou graag zien dat je vaker schermen tegenkwam met zeer hoge helderheid zoals bij deze toughbooks.

Ik heb niet speciaal een toughbook nodig, ondanks dat het concept van rugged en spatwaterdicht me wel aanstaat, maar een scherm wat buiten goed afleesbaar is zie je toch niet vaak.

De nieuwe dell XPS 13 schijt tot boven de 400 nits te komen maar de rest zit er, voor zover uberhaupt vermeld, vaak behoorlijk onder.
Bovendien is de dell ook stevig geprijst

Wel jammer dat toughbooks zu duur zijn maar enigszins begrijpelijk is het wel.
Grappig ben deze apparaten nog tegengekomen bij Hannover Mess op de Microsoft Stand. Misschien waren het andere versies, maar wel deze soort :P Het betrof een versie met Touchscreen. Als ik niet in Hannover Messe was geweest, was ik nu pas achter het bestaan van deze toughbooks te weten gekomen.

[Reactie gewijzigd door Dean135 op 9 mei 2016 23:35]

Interface voor andere hardware modules?
Ja maar wat voor dan? het lijkt me allemaal hopeloos verouderd. Bluetooth modules zitten tegenwoordig al in elke laptop ingebouwd, 802.11b is ook hopeloos ouderwets. En alles kan tegenwoordig via USB. Ik zie zo snel even geen reden om het tegenwoordig nog in een nieuwe laptop in te bouwen.
Deze laptops zijn gemaakt voor speciale industriele toepassingen.
Emergency services, Oil en Gas services, NUTS utilities, Defensie.
Daarom zitter er op de Toughbooks VGA, Serial, PCMCIA/PC-Cards. Deze worden nog steeds gebruikt. Plus de levens duur van zo'n laptop zit op ruim 5 a 6 jaar.

Je betaald grof geld voor deze laptops. Is de laptop dit bedrag waard? Dat is het zeker waard!
Omdat andere hardware kopen verschrikkelijk veel geld kost?

Stel je hebt ongeveer een kleine 25 000 mensen met allemaal Toughbooks (in mijn branch vrij normaal). Kan je dan voorstellen dat je dan een test labo hebt gevuld met plots waardeloze interface?