Opera brengt gratis vpn-app voor iOS uit

Opera heeft een gratis vpn-app voor iOS uitgebracht, die sinds maandag in de App Store te verkrijgen is. De app maakt het mogelijk om virtuele locaties te kiezen, maar draagt ook bij aan veiligheid en privacy, onder andere door de mogelijkheid om trackers te blokkeren.

Net als de desktopversie heeft deze vpn-dienst geen beperkingen als het gaat om datagebruik, zo vermeldt de beschrijving in de App Store. Op dit moment kunnen gebruikers een klein aantal virtuele locaties kiezen vanwaaruit ze internet bezoeken: Duitsland, Nederland, de VS, Singapore en Canada. De dienst wordt aangeboden met behulp van SurfEasy, het bedrijf dat in 2015 door Opera is overgenomen en dat ook de vpn in de ontwikkelaarsversie van de Opera-browser aanbiedt. Een Android-versie van de app is eveneens gepland, maar het is onduidelijk wanneer die uitkomt.

De voordelen van een vpn zijn dat er een encrypted tunnel wordt opgebouwd tussen de vpn-server en het apparaat van de gebruiker, waardoor verkeer niet in te zien is. Dit komt bijvoorbeeld van pas bij gebruik van publieke hotspots. Ook is de gebruiker vaak anoniemer, doordat hij met een ander ip-adres vanuit een virtuele locatie internet bezoekt, waardoor ook geo-blocking bij diensten als Netflix omzeild kan worden. Overigens is deze specifieke dienst niet te benaderen via de Opera-vpn. Het nadeel is dat al het internetverkeer via de vpn-provider verloopt; de gebruiker moet die dus vertrouwen. Een bijkomende functie van de Opera-vpn is de optie om advertenties en trackers tijdens het browsen te blokkeren.

Kort na het uitbrengen van de browser met ingebouwde vpn, eind april, klonken er geluiden dat er geen sprake zou zijn van een volledige vpn, maar slechts van een http proxy. Opera kwam toen met de uitleg dat de vpn inderdaad alleen voor browserverkeer geldt en dat het dan ook een 'browser-vpn' wordt genoemd, omdat andere programma's op de pc geen verbinding maken via de vpn. Bij de iOS-versie lijkt het echter wel om een volledige vpn te gaan, waardoor alle internetverkeer van de iPhone of iPad via deze verbinding verloopt. In het privacybeleid van SurfEasy is opgenomen dat het geen logbestanden bijhoudt van het internetverkeer van gebruikers.

Het is onduidelijk hoe het verdienmodel van Opera eruitziet met deze gratis vpn; normaal gesproken worden deze diensten tegen betaling aangeboden. Het Noorse bedrijf heeft in februari door een groep Chinese bedrijven een bod ontvangen.

opera mobile vpn

Door Sander van Voorst

Nieuwsredacteur

09-05-2016 • 15:32

75

Reacties (75)

75
73
45
3
1
16
Wijzig sortering
Anoniem: 70599 9 mei 2016 16:37
Gratis bestaat niet. De prijs die je hiervoor betaald is dat al je sessies via een single point terug te traceren zijn. En door wie? Zie hieronder. Wat helemaal leuk is, is dat het VPN product nog geen privacy policy of statement heeft. Dus het is helemaal afwachten wat ze nog meer van je jatten.
Oow nee, ze jatten het niet. Dat is gewoon de betaling van de "gratis" service.
Wederom een statement van naïviteit van de Tweakers redactie. Tweakers is moreel verplicht om dit te vermelden. Een beetje net als met de woekerpolissen is gebeurd.

We collect data to:
  • Improve, debug, and maintain Opera products and services
  • Study and personalize user experiences
  • Fulfill legal requirements
  • Conduct business analysis and research, and marketing campaigns
  • Ensure better security and fraud protection
We may share your data:
  • To government bodies and law enforcement agencies to comply with the law, for example in judicial proceedings, by court order or other legal process
  • To third parties (including professional advisors) to enforce or defend our legal rights, including our terms and conditions
  • To a third-party purchaser or seller (including professional advisors) in connection with a corporate event such as a merger, business acquisition or insolvency situation
  • As described elsewhere in this statement
What data we collect?
The information we collect may include: personal data, for example your name, email, IP-address, location; and non-personal technical data, for example who manufactured your device, your screen's resolution, your mobile operator's region and code. A complete list of the data we collect and purpose of collection may vary between our products and services. You can find detailed descriptions in the product/service-related sections below.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 70599 op 22 juli 2024 17:00]

Ik denk dat het nog altijd de verantwoordelijkheid is van de gebruiker/consument zelf om uit te zoeken wat er gebeurt. Daar accepteer je namelijk zelf de diverse policies en wat niet voor. Het is zeker niet de zaak van Tweakers om dat voor de consument uit te zoeken, sterker nog, er staat regelmatig verkeerde informatie op diverse websites. Dat mensen dat vaak niet doorlezen - ik ook niet - is niet de verantwoordelijkheid van een andere partij.

Daarnaast verwacht ik dat iedereen die regelmatig op internet komt of wat langer over deze wereld loopt, weet dat gratis niet gratis is. Behalve de zon en de meetlatjes van de Ikea.
Mocht het nu achteraf blijken dat er iets mis is met de dienst, prima, dat zou het fair zijn om te melden. Maar ik verwacht niet dat Tweakers elke EULA, ToS of andere 'agreements' gaat lezen omdat gebruikers het verzuimen zelf te doen.

Aan de andere kant, er zijn ook Tweakers die hard van de daken roepen dat hun privacy belangrijk is, maar hun website in hun profiel zetten, waardoor je met een WHOIS kan zien waar hun voordeur is. Dus nu weet ik niet zeker of ik dit argument mag gebruiken. ;)
Anoniem: 70599 @SacreBleu9 mei 2016 19:39
Natuurlijk snap ik dat de consument zelf verantwoordelijk is. Maar Tweakers voelt al nattigheid.

Dit is namelijk wat ze schrijven:
Het is onduidelijk hoe het verdienmodel van Opera eruitziet met deze gratis vpn; normaal gesproken worden deze diensten tegen betaling aangeboden. Het Noorse bedrijf is in februari door een groep Chinese bedrijven overgenomen.

Even de privacy policy openen en ze hadden het geweten. Diensten die de privacy aantasten komen er meer en meer. En daar zullen sites als deze rekening mee moeten gaan houden. Anders zijn het gewoon ordinaire dozenschuivers die alles voor een paar hits posten.

Domeinen kun je ook anoniem registreren hoor ;)
Maar de policy openen is jouw taak, niet die van een ander. Vertellen dat je niet weet wat het het verdienmodel is, is niet direct nattigheid. Dus nee, ik vind niet dat een andere partij dan jijzelf de verantwoording heeft om te kijken wat er met jouw data gebeurt als je het via een gratis dienst laat gaan.

Dat het anoniem kán, was niet de kern van het verhaal. Lees de laatste paragraaf nog een keer. ;)
Anoniem: 70599 @SacreBleu9 mei 2016 23:29
Wellicht bedoel je mij?
Mooi, dit wordt echt een prima oplossing voor een grote groep gebruikers die het beu is om een melding te krijgen dat je -bijvoorbeeld- geen NOS kan kijken in het buitenland. Hopelijk wordt dat nu snel verleden en gaan die kanalen wat internationaler denken...
Mooi, dit wordt echt een prima oplossing voor een grote groep gebruikers die het beu is om een melding te krijgen dat je -bijvoorbeeld- geen NOS kan kijken in het buitenland.
Met diensten als Hola werkt NOS kijken prima, alleen Netflix werkt niet meer :( Nu maar hopen dat de NOS niet meeleest. Mocht iemand een alternatief voor Netflix weten....
Simpelweg de DNS instellingen handmatig aanpassen naar een Amerikaanse DNS server (makkelijk te googlen) werkt nog altijd bij mij.
Dat ga ik testen! Thanks!
Ja het werkt totdat die dns ook weer niet werkt :) overgens ergens zou ik alleen het domein netflix.com forwarden
Oh nee, dat ben ik absoluut met je eens!! Maar soms wil je dan net ff de Giro van de NOS kijken of iets op Netflix... Dus het is een trade off...
Heb je geen VPN server op je router of NAS? Tunneltje opzetten vanuit het buitenland en gewoon met je "thuis IP" alle internetdiensten benaderen.
Precies wat ik doe. Werkt perfect.
Of de NOS gaat het NL IP adres van SurfEasy blokkeren.

Het belang voor de NOS is hierbij vooral dat ze geen licenties overtreden / niet mogen uitzenden in regio's waar ze geen rechten voor hebben. En sinds Netflix hier ook mee is begonnen, kan ik me voorstellen dat meer partijen hier strenger op gaan letten.
Anoniem: 464382 @pietje639 mei 2016 17:42
Ik denk dat je NPO bedoelt. NOS is iets HEEL anders.
Het is geen VPN, maar een Proxy. En WebRTC en plugins worden er niet door ondersteund.

https://gist.github.com/s...cd81afa7c857381254ae7bd10
https://www.helpnetsecuri.../opera-browser-vpn-proxy/

[Reactie gewijzigd door johnkeates op 22 juli 2024 17:00]

Kort na het uitbrengen van de browser met ingebouwde vpn, eind april, klonken er geluiden dat er geen sprake zou zijn van een volledige vpn, maar slechts van een http proxy. Opera kwam toen met de uitleg dat de vpn inderdaad alleen voor browserverkeer geldt en dat het dan ook een 'browser-vpn' wordt genoemd, omdat andere programma's op de pc geen verbinding maken via de vpn. Bij de iOS-versie gaat het echter wel om een volledige vpn, waardoor alle internetverkeer van de iPhone of iPad via deze verbinding verloopt.
Staat gewoon in het artikel hoor?
Dit artikel gaat over de iOS VPN app, niet de opera browser.

Ik gebruik zelf overigens vpnunlimited (€35,99 eenmalig voor lifetime, unlimited gebruik, voor max. 5 devices, 53 locaties in 39 landen; en als je e.o.a. spamadres/10-minute-mail-adres invult kun je daar nog eens 10% vanaf krijgen).

[Reactie gewijzigd door RobIII op 22 juli 2024 17:00]

VPN: Virtual Private Network. Een VPN is een virtueel LAN.
Ik gebruik zelf overigens vpnunlimited
Ook dat is geen VPN.
Ja, dus neem je deel aan 't "LAN" van de "VPN provider" en ga ik via hun "LAN" nodes dus 't internet op (exit node). Hartstikke mooi als je in een Starbucks / McDonalds / hotel / elders zit op een WiFi access point dat je niet vertrouwd en waar jan-en-alleman je verkeer kan onderscheppen. Door een "VPN" te gebruiken heb je niets aan 't onderschepte verkeer (maar moet je wel de "VPN provider"'s netwerk vertrouwen uiteraard).

[Reactie gewijzigd door RobIII op 22 juli 2024 17:00]

Dat gaat alleen op het ook daadwerkelijk een netwerk is. Kan je met je niet-routeerbare VPN-IP ook verbinding maken met het niet-routeerbare IP van andere mensen die van dezelfde VPN provider gebruik maken ?
Dat gaat alleen op het ook daadwerkelijk een netwerk is. Kan je met je niet-routeerbare VPN-IP ook verbinding maken met het niet-routeerbare IP van andere mensen die van dezelfde VPN provider gebruik maken ?
Jep. Nou ja, niet van andere mensen natuurlijk (zou niet goed zijn), wel binnen mijn account met andere devices in die account ja.

Proof?

Phone ip config, laptop ip config
Phone ping laptop, Laptop ping phone

En ja, zodra ik 1 van beide VPN's uitschakel krijg ik op het andere device geen ping replies meer.

[Reactie gewijzigd door RobIII op 22 juli 2024 17:00]

Gaat het in dit geval niet om een point to point verbinding met een gateway aan het eind van de tunnel?

In de meeste gevallen van dit soort "VPN" verbindingen maak je een verbinding met slechts 1 node aan het eind; de gateway... Een heel klein LAN :)

[Reactie gewijzigd door WienerBlut op 22 juli 2024 17:00]

Is een netwerk niet per definitie meer dan 1 verbinding, anders is het geen 'net' ?
Ik ben geen taalkundige, maar als ik de marketing afdelingen van veel bedrijven moet geloven is het een VPN verbinding.. 1 touwtje tussen 2 netwerken (mijn PC, router, wat ook met een gateway aan het andere eind van het internet) En dan kan je denken dat mijn PC geen netwerk is, maar die kan ook routen :p

Voorbeelden van SSL VPN technologie aanbieders
Al die producten zijn bedoelt om iemand buiten je LAN via een beveiligde verbinding in je LAN op te nemen. M.a.w. het is een manier om een externe computer binnen de beveiliging van je netwerk te plaatsen.

Je zet dus een P2P verbinding op naar een VPN concentrator en vanaf daar kan je verbinding maken met machines op een LAN die anders niet bereikbaar zijn. M.a.w. jouw machine wordt (virtueel) onderdeel van een privé netwerk.

Dat is niet het geval bij dit soort 'VPN's' , er is wel sprake van een tunnel maar het opnemen v/d machine in een privé netwerk is hier niet het doel, het doel is via een andere gateway het Internet te bereiken.
Ja maar deze providers doen toch hetzelfde? Het is ook een PPTP-soort... Nu kan ik tunnelen naar een resource die niet in mijn netwerk zit; een gateway in bijv. USA waardoor ik al mijn browser traffic router.

Ik kan bijv. met een Cirtrix NetScaler een "Micro SSL VPN" (zo noemen ze dat) verbinding opbouwen die alleen toegang geeft tot een virtuele desktop, gateway, server vanuit een browser of app...

Het is taaltechnisch een lastig iets (voor mij tenminste als taal leek), maar ik vind de Opera service op een dat soortige VPN lijken. 8)7

edit: taalfout :)

[Reactie gewijzigd door WienerBlut op 22 juli 2024 17:00]

Ja maar deze providers doen toch hetzelfde?
Nee, want wat ze doen is via een andere route toegang bieden tot het publieke internet. Het hele idee achter een VPN is dat je toegang bied tot een prive netwerk.

M.a.w. het doel van een VPN is achter de firewall op een netwerk inprikken. Als je hiermee op het interne office netwerk van Opera zou kunnen dan was het een VPN.

[Reactie gewijzigd door Aaargh! op 22 juli 2024 17:00]

Maar mijn Opera SSL tunnel is toch encrypted? Die tunnel is aan de binnenkant toch (relatief) private? Die private-tunnel hangt toch in het publieke internet? En zelfs dan kan ik door mijn tunnel het publieke internet bereiken door een privé gehoste gateway? Ik kan zo'n service natuurlijk zelf hosten ;) dat is zo'n beetje mijn punt...

Let's agree to disagree, haha :)
Het gaat hier niet om techniek maar om waar je het voor gebruikt. Als je het gebruik om een niet publiek toegankelijk netwerk te ontsluiten dan is het een VPN en anders is het gewoon een proxy.
Technisch gezien is dit inderdaad een VPN, het maakt voor de definitie niet echt uit of er meer dan 2 computers binnen het "lan" zijn aangesloten.
Kort na het uitbrengen van de browser met ingebouwde vpn, eind april, klonken er geluiden dat er geen sprake zou zijn van een volledige vpn, maar slechts van een http proxy. Opera kwam toen met de uitleg dat de vpn inderdaad alleen voor browserverkeer geldt en dat het dan ook een 'browser-vpn' wordt genoemd, omdat andere programma's op de pc geen verbinding maken via de vpn. Bij de iOS-versie gaat het echter wel om een volledige vpn, waardoor alle internetverkeer van de iPhone of iPad via deze verbinding verloopt. In het privacybeleid van SurfEasy is opgenomen dat het geen logbestanden bijhoudt van het internetverkeer van gebruikers.
En toch verkoopt ook tweakers het weer als een VPN. En komt Opera met de smoes dat het een Browser VPN is. VPN is een technologie, zodra marketing teams dit gaan verkloten is ook het einde voor die afkorting zoek.
En toch verkoopt ook tweakers het weer als een VPN
Zoals ook al in de andere reactie(s) gezegd is; in dit geval betreft 't wél een VPN: http://www.opera.com/help/vpn/ios#enabled

Dat VPN icon verschijnt, AFAIK althans, alléén als je ook daadwerkelijk een VPN gebruikt.

[Reactie gewijzigd door RobIII op 22 juli 2024 17:00]

Anoniem: 732079 @RobIII9 mei 2016 15:55
No. Opera VPN only protects the web activity on your iPhone, iPad or iPod. It will not protect any other device that is tethered to the device it is installed on.

Verkapte proxy dus.
Ja, dat zie ik ook net... WTF... Toch eens dieper in duiken...

Edit:
Zojuist geïnstalleerd; er wordt i.i.g. een VPN profiel aangemaakt / gebruikt. Zometeen eens even kijken wat er wel/niet over het VPN gaat.

Edit 2:
Een traceroute gaat iig. door de VPN van Opera.

Edit 3:
Tethered verkeer lijkt idd niet door de VPN te gaan (maar dat doet 't bij een ander VPN ook niet...).

[Reactie gewijzigd door RobIII op 22 juli 2024 17:00]

Ze gebruiken de VPN API, dus dan krijg je dat icoontje wel, maar nog steeds geen VPN ;-)
Ik vind een proxy een vorm van VPN. Je laat het verkeer virtueel via je eigen netwerk lopen.
Het is geen mening maar een afkorting van gedefinieerde woorden.
.oisyn Moderator Devschuur® @Anoniem: 7320799 mei 2016 16:17
Het feit dat het tethered data niet over de VPN routeert wil niet zeggen dat het geen VPN *is*. Het is maar net hoe de verschillende netwerklagen over elkaar heen liggen.
Dit is niet echt een VPN, een VPN is een virtual private network. Ze gebruiken hier VPN technologie (specifiek: een encrypted tunnel) om via een andere route op het internet te komen maar het is geen VPN want je connect uiteindelijk gewoon met het Internet

Hetzelfde geld voor al die 'VPN'-providers die gebruikt worden om Netflix geoblocking e.d. te omzeilen, dat is ook geen echte VPN.
Als je door een VPN tunnel gaat om een geoblocking te omzeilen is het zeker wel een "echte" VPN. Je verkeer wordt namelijk via een virtual private netwerk naar een publiek netwerk gerouteerd. Het eindigt weliswaar op het "gewone" Internet, maar wordt wel degelijk over een VPN gerouteerd.
Dat is net zoiets als de A2 een privé weg noemen omdat je de eerste 100 meter over je eigen oprit gaat.
De vraag is dan of je een stukje over een privé weg hebt gereden. Het antwoord is: ja.

[Reactie gewijzigd door pmeter op 22 juli 2024 17:00]

Nee, dat is niet de vraag. De vraag is: ben je aan het rijden op een prive-weg, en het antwoord is NEE.

Het idee van een VPN is een virtueel LAN vormen, dus een stukje netwerk wat afgeschermd is van de buitenwereld en dat is bij dit soort providers niet het geval. Tuurlijk zit er een stukje 'prive weg' tussen maar dat is altijd het geval. De eerste paar honderd meter van je glasvezel verbinding is ook alleen van jou en is ook niet publiek toegankelijk, zit je dan ook op een LAN ? Nee, natuurlijk niet.

Je packets zullen met grote regelmaat over stukken LAN gaan waar je niet zomaar van buitenaf op in kan prikken, dat is ook geen VPN of LAN verbinding maar gewoon internet.
Het is niet gewoon Internet, want andere mensen kunnen niet zomaar op dat netwerk komen. Maar ik denk dat we hier niet uitkomen, dus laten we het allebei op onze eigen definitie houden :)
Zodra jij vanuit die verbinding in een privé netwerk verbinding kan maken met andere apparaten binnen hetzelfde prive netwerk (vpn), is het een VPN. Anders zet je slechts een tunnel op en wordt het een proxy waarmee je direct routeert naar een bepaald doel.
Het is niet gewoon Internet, want andere mensen kunnen niet zomaar op dat netwerk komen
Iedereen kan zomaar op het internet komen, per definitie anders is het geen internet.
.oisyn Moderator Devschuur® @borft9 mei 2016 16:14
De meeste geoblocking providers die een VPN verbinding aanleveren doen dat alleen om op die manier je DNS te routeren. Lees: de VPN komt met aangepaste DNS instellingen en een routing instelling die alleen dat IP over de VPN routeert. De rest van de data gaat dus nog gewoon over de standaard gateway.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 22 juli 2024 17:00]

Ze gebruiken hier VPN technologie (specifiek: een encrypted tunnel) om via een andere route op het internet te komen maar het is geen VPN want je connect uiteindelijk gewoon met het Internet

Jij herdefinieert VPN. VPN wil helemaal niet zgegen dat al het verkeer via een remote host rerouteerd wordt.

Sterker nog, de oorspronkelijke bedrijfs VPN's waar deze techniek ooit voor ontworpen was, willen dit doorgaans niet. VPN kan gebruikt worden voor talloze doeleinden. Meeste consumenten VPN's routeren ook niet al het verkeer (al denken gebruikers vaak van wel), maar enkel delen. Al dan niet door bugs of misconfiguratie. Maar ook soms omdat ze 'verkeer' beperkt definieren als enkel TCP of zelfs IP.

Selectief bepaald verkeer routeren, is dus geen reden om iets geen VPN te noemen.

Het is ook een beetje een onzinnig woord spelletje. Alle browser verkeer gaat versleuteld via de VPN of zo u wilt proxy-server. Alle andere verkeer niet. Daar is iedereen het over eens, dus het is vooral een woord spelletje. Een woord spelletje, waar de gebruikers van de term VPN recht van spreken gelijk hebben in historische context.
Zijn gratis vpn/proxy programma's dan nou wel veilig?
Wat versta je onder veilig? Tegen wie bescherm je je?

Dit is geen VPN, dit is een proxy.

1) Je leaked blijkbaar geen DNS.
2) Je leaked via WebRTC.
3) Je leaked via plugins (Flash bijvoorbeeld).
4) Je weet niet hoe veilig de servers zijn.
5) Het is kinderlijk eenvoudig om alle (meta)data op zo'n tunnel endpoint te loggen.
6) En het herleiden aan jou is door geheime diensten ook eenvoudig.

De enige toepassing is wanneer je in de trein zit of bij Starbucks. Dat zijn openbare WiFi spots, en dan moet je een VPN gebruiken. Maar dan nog steeds geld het bovenstaande, en veilig tegen geheime diensten of (internet)politie of anoniem ben je niet.

Misschien combineren ze dit samen met adblocker en compressie van data zoals filmpjes/muziek/plaatjes). Dat maakt het interessanter, maar nog steeds niet 'veilig'.
Niets in de zin om mij te verbergen tegen over de overheid of dergelijke instanties eerder eigen veiligheid dat de meeste van dit soort applicaties jouw gegevens tracken, IP etc ..bedoelde het meer in die zin:) wel een mooi uitleg heb je gegeven thanks!
Opera heeft een gratis vpn-app voor iOS uitgebracht
..
Niks is gratis. Is de app gratis, of de vpn service?
Halen ze in dat geval hun winst uit metadata? Beetje apart dit. :/
Lijkt me niet:
In het privacybeleid van SurfEasy is opgenomen dat het geen logbestanden bijhoudt van het internetverkeer van gebruikers.
Maar hoe ze het dan wel betalen weet ik ook niet. Misschien dat Opera dit doet om hun wegkwijnende marktaandeel in de browsermarkt te stimuleren?
Anoniem: 732079 9 mei 2016 15:38
Dan is dit zoals Johnkeates al vermeld, toch eerder een proxy?
Wat gek, ik zie hem niet in de app store staan. Wellicht alleen in Amerika vooralsnog?
Hij staat er wel, maar niet te vinden op "Opera VPN" of iets dergelijks. Als je op je iOS device op deze link klikt, open je hem in de App Store en is hij te downloaden.
Inderdaad, bedankt! Wel raar dat je hem niet kan vinden als je gewoon Opera VPN intikt want dat staat wel in de naam 8)7.

Klinkt alsof Apple hun index moet updaten.
Als je "Opera" (de browser) opzoekt en dan onderaan "Apps van de ontwikkelaar" klikt vind je 'm wel. Ik heb 'm zojuist geïnstalleerd.

[Reactie gewijzigd door RobIII op 22 juli 2024 17:00]

Eigenlijk is Opera zo prima bezig.
Momenteel gebruik ik Opera Mini voor het standaard browsen.
Wat gigantisch scheelt in (mobiel) dataverkeer en de snelheid van browsen.

En toegevoegd Opera VPN standaard gebruiken bij Browsen op vreemde verbindingen.

En wat 'privacy' betreft. Liever Opera dan een publieke hotspot waar iedereen mee kan snoepen van mijn aktiviteiten....


P.S. om hem te vinden in de AppStore...op 'Opera' zoeken en dan kijken bij 'Gerelateerd'
Anoniem: 767579 9 mei 2016 17:51
VPN tunnel werkt prima om US Netflix te ontsluiten. Kwestie van profiel laten toevoegen in iOS zelf. Daarna opera app afsluiten en gaan!

Btw: geen trackers en ads blocken, netflix app detecteert dit.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 767579 op 22 juli 2024 17:00]

Goede zet, ze zijn daar lekker bezig de laatste tijd. Ik ben wel benieuwd naar de snelheid van deze vpn. Ga het binnenkort eens testen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.