Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 246 reacties

Deutsche Telekom wil dat T-Mobile in Nederland de prijzen gaat verlagen en aggressiever gaat proberen klanten te winnen. Dat zou het moederbedrijf nastreven, nadat de geplande verkoop van de Nederlandse tak van de provider is mislukt.

Met de lagere prijzen en agressievere marketing zou Telekom willen dat T-Mobile veel van de klanten terugwint die het in het afgelopen jaar heeft verloren. Het aantal klanten nam in de afgelopen jaren sterk af. Met de voorgestelde maatregelen zouden eventuele bieders T-Mobile Nederland meer waard vinden, waardoor op termijn de verkoop wel succesvol zou zijn, meldt financieel persbureau Bloomberg.

De Nederlandse tak van T-Mobile heeft in de etalage gestaan en er waren bedrijven geïnteresseerd, maar die boden volgens Telekom te weinig. Bloomberg meldt dat het nog onbekend is of de prijsverlaging en agressievere marketing er komt. Telekom zou ook kunnen besluiten om het niet door te voeren.

Het financiële persbureau wijst erop dat Telekom in de Verenigde Staten enige jaren geleden zo'n strategie heeft ingezet, waarbij de Amerikaanse tak van T-Mobile onder meer roamingkosten en dataverbruik voor videostreamingdiensten heeft afgeschaft. Dat gebeurde onder leiding van de mediagenieke directeur John Legere, die herhaaldelijk in het openbaar concurrenten aanvalt, in duidelijke taal spreekt met veel scheldwoorden en altijd steevast casual gekleed gaat. Bloomberg wijst erop dat Tele2 in Nederland de rol van prijsvechter op zich heeft genomen, terwijl T-Mobile juist zijn marketing heeft gericht op netwerkkwaliteit.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (246)

1 2 3 ... 7
Laat ze eerst maar eens hun huidige bestaande klanten behouden. Alle nieuwe wijzigingen geven ze alleen maar aan klanten met recente abonnementen maar klanten zoals ik met een abonnement van iets meer dan 1 jaar oud doen nergens aan mee. Bijvoorbeeld de nieuwe roaming tarieven.

Edit: Ik bedoel klanten die sinds 19 januari 2015 een abonnement hebben wel betrokken worden in verbeteringen maar klanten die een paar dagen/weken/maanden eerder klant zijn geworden daar niet in mee doen. Dat t mobile hier onderscheid in maakt is een reden voor mij om straks als ik weer kan verlengen mogelijk niet meer voor t mobile te kiezen. Wie zegt dat ze dan dat trucje niet weer flikken?

[Reactie gewijzigd door GrooV op 11 april 2016 11:44]

Dat blijf ik ook altijd vreemd vinden, nieuwe klanten krijgen alles maar de trouwe klanten kunnen de pot op
Je krijgt wel iets van korting hoor bij het verlengen als vaste klant, maar veel is het niet.
Ik heb ondanks alles nog steeds problemen vwb bereik. Ik krijg nog steeds af en toe een melding dat ik een oproep heb gemist terwijl ik gewoon "bereikbaar" was. Dan is hij dus gewoon echt niet over gegaan maar ineens heb ik een oproep gemist ?!?!
Je kan wel zeggen niet veel ik had mijn abbo verlengd bij Vodafone en kom thuis, een kaart van Vodafone in de bus.

Bedankt dat u al 6 jaar bij ons klant ben hier voor een cadeautje, ik kreeg bij verlengen van mijn abbo wel 2 hele euro korting per maand.
Bij iedere provider is het zo, ben je klant dan krijg je weinig voordeel.

Het idee is altijd om klanten bij anderen weg te halen met voordeel.
Wat je dus iedere keer moet doen is van de ene naar de andere provider voor maximaal voordeel. Probleem is dat veel mensen daar weinig zin in hebben.

De mobiele markt is ook geen groeimarkt meer en dus kan men alleen van elkaar klanten afpikken door prijzen te verlagen.
De andere vraag is dan lagere prijzen lagere marges, blijft men nog investeren in het newerk ? Het moet uit de lengte of breedte komen en grote kans dat nieuwe investeringen wat langer duren en je dus of niet overal goed bereik hebt, niet overal 4g enz.
Ik heb ook geen zin om over te stappen te veel gedoe, moet je weer nummer over laten zetten enzo.
Ik zit prima bij Vodafone vandaar dat ik er al zo lang zit, netwerk is goed, paar keer dat klantenservice nodig had in die zoveel jaar ging goed.

Ik heb dus ook geen zin om dus zo maar te gaan switchen naar een andere, zoals je al zegt hebben mensen daar weinig zin in.
De mobiele markt is ook geen groeimarkt meer en dus kan men alleen van elkaar klanten afpikken door prijzen te verlagen.
Fout, kortzichting, en dom.

Als ik 10 vogels heb, kan ik ze alle 10 te eten geven en er voor zorgen dat ze het alle 10 overleven.

Wat met name deze industrie doet is er 8 goed te eten geven, hevig verbaasd zijn dat er 2 wegvliegen (cq. doodgaan), en dan 2 nieuwe aanschaffen en die nog beter te eten geven.

Het moraal van het verhaal: als jij er voor zorgt dat je klanten tevreden zijn dan gaan ze ook niet weg.

[Reactie gewijzigd door Jerie op 11 april 2016 14:25]

En zo gaat het al heel lang.. ik weet nog wel toen ik ergens rond 2004 voor de eerste keer een een abonnement had doorlopen.. dan kan je een nieuwe telefoon krijgen met abbo.. echter moest ik dan wel even 80 euro betalen voor het nummerbehoud, terwijl ik bij dezelfde provider bleef, . of gewoon hetzelfde maandbedrag blijven betalen met het oude toestel (dan kan je beter sim only nemen natuurlijk). schakelde ik over dan waren er ineens veel meer mogelijkheden tot korting en deden ze helemaal niet moeilijk over het nummerbehoud.

het heeft me altijd al verwondert waarom die mensen zo graag van hun klanten af willen.. nu lees ik dat vodaphone iig iets betaald (of korting levert) voor een vaste klant, dat is dan toch beter dan niks.

Voor hoe groot die bedrijven zijn is het vaak niet te geloven hoe ze omgaan met bepaalde marketing besluiten. (zie bv ook het leenstelsel van hi gebruikte,.. betaal je 2 jaar 40 euro pm voor je toestellease en dan moet je het daarna alsnog inleveren/ bijbetalen

[Reactie gewijzigd door klaasraak op 11 april 2016 15:31]

Toen mijn oude telefoon overleed ging ik op zoek naar de voor mij goedkoopste oplossing. Ik kwam daarbij uit op dezelfde provider als waar ik al zat (Tele2). Ik had er zelfs nog een voordeeltje aan omdat ik als bestaande klant niet de aansluitkosten hoefde te betalen.
En een nieuwe klant 3 euro p/m |:(
3 euro lol dit was vorig jaar dan tenminste, en dit is de 1ste keer na 6 jaar dat ik korting krijg op mijn abbo.
Ik heb wel eens voetbal kaartjes enzo gekregen bij verlengen weer, echter ga ik altijd na winkel voor verlengen dus denk dat ik hier door wel eens wat gekregen heb.

Maar echt korting op mijn abbo is dit de 1ste keer na 6 jaar, nu nog 1 jaar te gaan dus dan maar weer eens verder kijken.
Wanneer een nieuwe klant 3 EUR p/maand korting krijgt, en de bestaande klanten 2 EUR p/maand, dan betekent dat dat de prijzen gewoon 2 EUR lager liggen (dus 2 EUR lagere vastere prijs, en nieuwe klanten 1 EUR korting). Behalve dan dat alle slapende abonnementen geen korting krijgen. Maar mensen die niet shoppen hebben daar blijkbaar geen tijd/moeite voor over. Die moeten dan ook niet zeuren

[Reactie gewijzigd door Jerie op 11 april 2016 14:22]

Maar noem het dan geen kadotje omdat ik al x jaar klant ben. en ik zo speciaal ben.... Geef me dan iets wat nieuwe klante niet krijgen.
Ik krijg nog steeds af en toe een melding dat ik een oproep heb gemist terwijl ik gewoon "bereikbaar" was. Dan is hij dus gewoon echt niet over gegaan maar ineens heb ik een oproep gemist ?!?!
Houd je er wel rekening mee dat je niet via 4g kan bellen? En het best kan zijn dat er alleen 4g dekking is en geen 2/3g?
Dat maakt toch niet veel uit in dit geval?

Gaat er als ik het goed begrijp om dat hij in de gelegenheid was om op te nemen als de telefoon af was gegaan maar dat ging die niet dus ligt het aan het netwerk of het nou 4G is of 2/3G maakt verder vrij weinig uit.
Dat maakt juist veel uit. T-mobile heeft flink geïnvesteerd in haar 4G netwerk maar het 3G netwerk hebben ze nooit op dat zelfde niveau gekregen. Omdat T-mobile nog geen VoLTE heeft gaat het bellen nog over 3G. Het kan dus zijn dat je telefoon volle signaal sterkte op 4G aangeeft maar je toch niet kunt telefoneren. Hopen dat T-mobile snel VoLTE aanbied.
Dat maakt juist veel uit. T-mobile heeft flink geïnvesteerd in haar 4G netwerk maar het 3G netwerk hebben ze nooit op dat zelfde niveau gekregen. ...
2G ook niet.
[...]

Houd je er wel rekening mee dat je niet via 4g kan bellen? En het best kan zijn dat er alleen 4g dekking is en geen 2/3g?
Dat vindt ik dus een fail van de eerste orde. Zodra ik een 4G toestel heb wil ik 3g en 2g gewoon uit kunnen zetten (energieverbruik). Viber en skype zijn prima alternatieven.
Het is niet zo dat een 4G toestel tegelijk ook een 3G en 2G verbinding actief houdt. Bij bellen schakelt het toestel pas terug van 4G naar 3G of 2G (en na het bellen weer naar 4G).

Zo langzamerhand gaat men ook bellen over 4G activeren (VoLTE), maar niet alle toestellen zijn geschikt om te bellen met 4G (en die blijven daar voor 2/3G gebruiken).
...Ik krijg nog steeds af en toe een melding dat ik een oproep heb gemist terwijl ik gewoon "bereikbaar" was. Dan is hij dus gewoon echt niet over gegaan maar ineens heb ik een oproep gemist ?!?!
Klinkt bekend, geen last meer van gehad sinds ik T-mobile definitief de rug heb toegekeerd.
Heb ik bij Vodafone ook zeer regelmatig last van.
Andere mobiel geprobeerd?
Ehh, toen ik laats belde voor verlenging zeiden ze dat de korting voor bestaande klanten vervallen waren omdat "we nu gewoon sowieso goedkoper zijn"
Op zich is dat wel logisch. Stel ik huur een server voor 100 euro per maand. Vervolgens komen ze 6 maanden later met een aktie de eerste 3 maanden 50% korting, dan kunnen ze dat moeilijk met terugwerkende kracht op alle bestaande klanten ook weer toe gaan passen. Zo blijf je natuurlijk bezig.

Ik snap je punt wel maar akties zijn er vaak uitsluitend om nieuwe klanten te lokken.
Zoals jij het schetst niet nee. Maar nu
Huur ik die server voor 100 euro per maand voor minimaal 1 jaar. En die ik netjes. Na 2 jaar betaal ik nog steeds netjes 100. Waarom kan ik dan als bestaande klant niet weer een jaar contract afsluiten en dan de eerste 3 maanden 50%?

Nu moet je eerst opzeggen. 1 maand geen server hebben om vervolgens weer 1 jaar een server te huren met de eerste 3 maanden 50% korting.

En dat is gewoon te krom voor worden.
Die korting komt uit een beperkt budget bedoelt om nieuwe klanten te werven. Ze kunnen dat besteden aan reclame, maar dus ook aan kortingen. Bij het bepalen van de korting gaat men er dan ook vanuit dat bestaande klanten jouw truc niet of slechts in heel beperkte mate zullen uitvoeren. Als iedereen dat zou doen blijft er namelijk per klant bijna geen korting meer over en zal de klanten-werving dmv kortingen niet slagen.

Tegelijkertijd is het voor jou als bestaande klant wel belangrijk dat het bedrijf nieuwe klanten blijft aantrekken. Dat houd het bedrijf gezond en garandeert de continuiteit, ook van jouw server. Wat mij betreft is het dan ook een kwestie van iets verder kijken dan je neus lang is. Waarmee ik niet willen zeggen dat de prijzen in zijn algemeenheid niet lager kunnen, maar dit soort kortingen zijn niet zo scheef als ze misschien lijken.
Dus jij vind het volkomen logisch dat een klant van jou moet stoppen met een server huren 1 maand geen inkomste heeft voor die server. om vervolgens weer administratieve handelingen plegen om een korting te geven? Ik vind na het eind van 1/2 jaar contract je weer gewoon een nieuwe kan afsluiten. tegen de zelfde voorwaarde(mooier zou zijn iets beter voorwaarde).

Dat ik weer 1 jaar aan een contract vast vind is logisch. Maar wil dan wel de zelfde korting als iemand die nieuw is.
dat zegt hij toch niet? Als jij het niet erg vindt om je server een maand niet te hebben en daarna alles opnieuw te doen voor de korting is dat je goed recht. Een hoop mensen hebben dat er niet voor over. Maar je MAG het wel. Soms trouwens niet met tussenpozen van een maand, maar van een (half) jaar, anders heb je geen recht op korting.

Je zou dan gewoon een aanbieder moeten zoeken die je de korting per jaar vast contract biedt zoals jij dat wilt. Bij telefoons is dat BV Simyo. En als TMobile dat niet biedt, dan ga je toch niet bij Tmobile?
Het principe van nieuwe klanten als lokkertje wat korting geven is misschien logisch, maar als die korting en de kosten die gemaakt worden om een nieuwe klant aan te sluiten buitenproportioneel worden, dan klopt er iets niet. En dat is in de telecom wel het geval.

Wissel bijvoorbeeld maar van vaste internet of alles-in-een provider. Je krijgt vaak (tijdelijk) een betere deal, het kost de provider een modem (+decoder, bekabeling etc), voor een jaar zekerheid! Dat zijn compleet scheve beloningen voor nieuwe abonnees. Daar verdienen ze het eerste jaar helemaal niks op, het kost ze alleen maar geld. Daarmee verkopen ze het product aan nieuwe klanten dus onder de kostprijs. En zo niet, dan zijn de prijzen dus veeeel te hoog. Dat is waarom het scheef is.

Nu zijn de kosten bij een mobiele provider misschien wat lager voor het aansluiten van een nieuwe abonnee, maar het verschil tussen klant blijven en switchen is vaak enorm groot. Dat komt ook door de snelle vooruitgang van de techniek, waardoor je een jaar later (veel) meer voor hetzelfde geld kunt krijgen. Maar daar laten ze bestaande klanten juist vaak zitten. En daarom klopt het niet. Gelukkig passen verschillende providers (Tele2, Ziggo, uit eigen ervaring) hun bundels tussentijds voor bestaande abonnees wel aan, zodat de prijs/prestatie verhouding markt conform blijft.
Dit doet t-mobile ook hoor. Heb er 5 jaar bij ze gezeten. Iedere keer voor het einde van mijn contract even gebeld of ze een leuke actie voor mij hebben enzo konden me altijd wel korting geven.

Ondertussen 4 maanden het contract in kreeg ik gratis 1 extra GB internet erbij.
9 maanden later kreeg ik gratis 4g erbij en verdubbeling van mij internet bundel. Ik begon het contract met 1GB internet 3G. En aan het einde had ok 4 GB internet 4g. Voor hetzelfde geld. En op het moment van afsluiten waren ze ook niet duur met het abonnement.
Welcome to the real world. Gebeurt in iedere branche. Als ze iedere periode opnieuw korting geven aan bestaande klanten, is het geen korting meer, maar gewoon een vaste lagere prijs.

Als ze korting geven, hebben ze budget over van andere klanten om korting te geven.

Ik kwam er laatst ook op de harde manier achter met mijn energieleverancier. Bij een ander had ik 70 euro per maand goedkoper kunnen zijn. Ik heb me nu voorgenomen om ieder jaar opnieuw te checken en bij de andere leverancier de korting te pakken.

Bij Eneco krijg ik nu bijv. 215 euro korting, wat Eneco vrijwel de goedkoopste maakt voor 1 jaar. Na dat jaar kijk ik gewoon opnieuw.

[Reactie gewijzigd door Gamebuster op 11 april 2016 09:17]

Welcome to the real world. Gebeurt in iedere branche. Als ze iedere periode opnieuw korting geven aan bestaande klanten, is het geen korting meer, maar gewoon een vaste lagere prijs.
Als ze korting geven, hebben ze budget over van andere klanten om korting te geven.
Daar zit waarheid in, maar ook zotheid.
Als de prijs altijd (gemiddeld) lager is dan de concurrent is er geen reden tot overstap. Inderdaad geen budget voor kortingen, maar als je je klanten houdt hoef je ze ook niet aan te trekken met kortingen.
Dat werkt dus niet, want als jij nooit kortingen geeft en altijd de laagste prijs geeft, ligt je prijs hoger dan de concurrent die standaard 10% duurder is maar het 1e jaar 20% korting geeft, wat de concurrent het 1e jaar dus 10% goedkoper maakt.

Gevolg: Iedereen lekker overstappen voor dat 1e jaar korting met de ambitie om einde van het jaar weer te overstappen. In praktijk zal een groot deel dit niet doen, waardoor ze duurder uit zijn.

[Reactie gewijzigd door Gamebuster op 11 april 2016 12:23]

Maw; wij als consument laten zich een rad voor de ogen draaien met "kortingen" en "acties". Welcome to the real world ;)
Correct :D

Uiteraard kan je er wel je voordeel eruit halen door gebruik te maken van de kortingen. Echter, voordat je een aankoop doet: Meten = weten. Vaak is een product met korting nog steeds duurder dan bij de concurrent zonder korting.

Ik had ook laatst een grasmaaier in de winkel gekocht voor 230 euro. Nu, een week later, adverteren ze die grasmaaier met 20% korting. Heel leuk, dat maakt 'm dus 184 euro. Ik check online en zie 'm bij een vertrouwde webwinkel voor 170 euro incl. bezorging op volgende dag.

[Reactie gewijzigd door Gamebuster op 11 april 2016 14:34]

Welcome to the real world. Gebeurt in iedere branche. Als ze iedere periode opnieuw korting geven aan bestaande klanten, is het geen korting meer, maar gewoon een vaste lagere prijs.

Als ze korting geven, hebben ze budget over van andere klanten om korting te geven.

Ik kwam er laatst ook op de harde manier achter met mijn energieleverancier. Bij een ander had ik 70 euro per maand goedkoper kunnen zijn. Ik heb me nu voorgenomen om ieder jaar opnieuw te checken en bij de andere leverancier de korting te pakken.

Bij Eneco krijg ik nu bijv. 215 euro korting, wat Eneco vrijwel de goedkoopste maakt voor 1 jaar. Na dat jaar kijk ik gewoon opnieuw.
Het is korting in ruil voor weer 1/2 jaar ergens aan vast zitten. opzichte van je abonnement doorlaten lopen.

En ik weet dat het in iedere branche gebeurt. en genoeg andere met mij vinden het te verrot voor woorden.
@loki504. Nee, dat is niet krom. Wat je vergeet is dat jij de concurrent niet zwakker maakt, daar draait het nu juist om.
Nee vervolgens ga ik naar de concurrent.(ja zelfs bij ziggo na het opzeg proces kreeg ik de nieuwkomers korting niet). dus maakt ik jou bedrijf zwakker en de concurrent sterker. Lijkt mij ook niet helemaal de bedoeling. En tuurlijk zal niet iedereen dat doen. Maar wel een paar.

Mensen met een jaar contract geven een bedrijf financiële stabiliteit. En zullen niet zo snel weg gaan. Maar die andere kunnen elk moment naar de concurrent stappen. En dat wil je niet.

[Reactie gewijzigd door loki504 op 11 april 2016 10:49]

Bij de energieboer ,kom je hetzelfde fenomeen tegen.
daarom daar enkel maar een een jaarscontract en dan zonder enige moeite over naar de andere energieboer ,die 250 euro welkomstpremie geeft.
Makkelijk en snel overstappen zou toch in TeleTubby land mogelijk moeten zijn.
Bij Leaseweb gaat de huur steeds met een % om hoog elk jaar. Ik geloof 6%. Na een paar jaar betaal je voor een oude server steeds meer. Terwijl hij minder waard is geworden. Het is de wereld op z'n kop.
Weleens gehuurd bij Leaseweb maar snel weggegaan, ben geen fan.
Nieuwe klanten zeggen hun huidige abonnement bij de concurrent op, dat is de reden waarom nieuwe klanten meer waard zijn voor een bedrijf. Als je veel kado'tjes wilt zul je vaak van leverancier moeten veranderen. Geldt eigenlijk voor alle leveranciers in een verzadigde markt, zoals (zorg)verzekeringen, energiebedrijven, providers etc. Per productgroep kies je er drie of vier waarbij je ieder jaar overstapt.
Maar wat heeft het voor nut als je 100 in 1 maand bij de concurrent weg haalt en vervolgens 100 bestaande klanten naar de concurrent ziet gaan. Had je beter 100 binnen kunnen halen en maar 50 naar de concurrent ziet gaan.
Je gaat er hier vanuit dat je evenveel binnenhaalt als dat je verliest. Dat is natuurlijk niet het uitgangspunt. Bij een geslaagde campagne groeit een provider echt wel. De groei/krimp van de diverse providers wordt ook hier op Tweakers regelmatig gepubliceerd.

Bovendien kun je niet weten welke 50 klanten je korting moet geven om ze te behouden. Een hoop mensen die om korting vragen zullen ook gewoon blijven als ze geen korting krijgen. Om het door jou gesuggereerde effect van 50 behouden klanten te bereiken moet je misschien wel 5000 klanten korting geven.
Maar als persoon A korting krijgt bij KPN. en niet bij t-mobile is er geen reden voor persoon A om nog bij t-mobile te blijven. en het jaar daarop wisselt hij weer gewoon omdat t-mobile hem wel weer korting wil geven.

Bij Ziggo precies het zelfde zelf na het hele opzeg proces kon er geen nieuwe klant korting van af. Dus ben ik als bestaande klant geen drol waard. Maar 2 maanden later gaan ze je bellen of je alsjeblieft wil terug komen. 8)7 Sorry maar dan stik je er maar in.
Zo denk ik er ook over. Soms lijkt het alsof je leven alleen nog bestaat uit vergelijken en overstappen voor abonnementen van tig bedrijven. En met alle voorwaarden ben je toch weer een dag of wat kwijt met vergelijken, overdenken, etc. Heb je eindelijk de keus gemaakt, komen ze met brieven, telefoontjes of aan de deur met grootse kortingen of je niet terug wilt komen. Precies jouw gedachte.

Wat ik me bovendien moeilijk kan voorstellen is dat het dergelijke bedrijven enorm veel geld oplevert. Al dat gewissel met de daaruit voortvloeiende administratiemeuk en mogelijke overstapproblemen kost lijkt me alleen maar geld. Natuurlijk, de plakkers en de hogere abo-prijs die je daarbij int is er, maar verhoogde kosten door overstappers/nieuwkomers heeft men ook. Misschien levert het netto financieel een beetje op, maar klanttevredenheid is dan een tweede.
Als er geen markt is, moet je er eentje maken. Dat is markt economie.
Geef de consument het idee van keuze vrijheid. Maak het prijzen systeem zo troebel mogelijke en voila!, cashen maar!

Welke malloot bedenkt bijv. dan ook dat commercie de ziekenzorg goedkoper maakt. De farmaceutische industrie bewijst dat dat een fabeltje is.
Zo slim zijn ze niet het is dat jij het wel ziet. Maar zelf kunnen ze dit niet bedenken.
Onzin. Wat hij voorstelt is al lang het geval. De meeste mensen komen voor zo'n korting en blijven vervolgens omdat het makkelijk is. Overstappen zorgt immers bijna altijd voor hoofdpijn en bovendien vergeten mensen het ook graag.

Dat zij mensen die 100% voor de laagste prijs gaan en dat continu opnieuw checken daarmee niet houden weten ze ook wel. Maar die mensen zijn vaak ook erg beperkte winstgevend. Maar gelukkig voor de meeste aanbieders van abonnementen zijn de meeste mensen niet zo. En daarom hebben die aanbieding zin bij nieuwe klanten en minder bij bestaande.

[Reactie gewijzigd door Darkstriker op 11 april 2016 09:52]

Maar die mensen die niet overstappen zullen ook niet zomaar overstappen. Dus heb je vrij weinig aan. Hooguit een paar jongeren die nieuw zijn op de markt. Maar die gaan meestal bij papa/mama provider omdat het makkelijk is.
Je tekent met volle verstand een contract en je weet wat je daarvoor kwijt bent en wat je ervoor terug krijgt en hoe lang het contract gaat duren. Je vond het bij ondertekening blijkbaar een acceptabele prijs. Dat er later een actie uitrolt die in jou voordeel is.... so be it, zo werkt het. Je weet best dat providers om x-aantal maanden een lucratievere actie hebben.

Niemand verplicht jou om na je contractperiode te verlengen.

Niemand weerhoudt jou ervan om weg te gaan na je contract en na bijvoorbeeld een tussenmaand bij een sim only provider, weer terug te komen als nieuwe klant.
Als jij denkt daardoor beter uit te komen houdt waarom doe je dat dan niet?

Kortom: als jij vindt dat je als trouwe klant niet beloond wordt, waarom ben je dan een trouwe klant?
Ik denk dat hij bedoelde na zijn contract. Waarom krijgt een nieuwe klant x korting en iemand die 4 jaar geleden een abonnement had aangeschaft(dus prima per maand kan opzeggen). Die korting niet. Zodat je hem weer 1 jaar vast heb.
Daarom heb ik de volgende alinea erin staan:

Niemand weerhoudt jou ervan om weg te gaan na je contract en na bijvoorbeeld een tussenmaand bij een sim only provider, weer terug te komen als nieuwe klant.
Als jij denkt daardoor beter uit te komen houdt waarom doe je dat dan niet?
Omdat het omslachtig is voor beide partijen? en totaal niet nodig.
Misschien moet je dan eens met de klantenservice bellen en voor je zelf bepalen wat je ergens voor wilt betalen.

Ben al jaren klant bij T-Mobile en krijg het iedere keer voor elkaar om een aanbieding te krijgen die bijna nog beter is dan overstappen naar Tele2 (welke echt goedkoop zijn). Je moet gewoon voor jezelf duidelijk hebben wat je wilt betalen en daar slim mee om gaan. Hierbij moet je je ook goed realiseren dat je op een iPhone weinig kunt doen (alhoewel dat niet helemaal waar is) en de marges op een Android toestel vele malen hoger liggen.

Regelmatig gehad dat zelfs de klantenservice van T-Mobile het verwonderlijk vind dat ik bepaalde prijzen voor elkaar heb gekregen (heb meerdere abonnementen thuis waar ik altijd achteraan ga).
De illusie heeft goed gewerkt bij jou, maar T-mobile heeft gewoon een afdeling Retentie en die geven naargelang je maandelijkse belgedrag een bepaalde korting als je dreigt met opzeggen.

Niet zo heel speciaal dus. Sorry :)
Ik ben blij dat jij zo negatief bent over T-Mobile.

Ik hoor mensen hier niet anders dan klagen over T-Mobile omdat ze ervaringen uit het verleden hebben. Maar ja resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst.

Misschien dat ik altijd wel in een bevoorrechte positie heb gezeten dat T-Mobile in de gebieden waar veel Duitsers komen wel goed op orde is. En ik iedereen zegt dat hij geen korting krijgt. Dan zeg ik dat ik wel korting krijg en dan is dit opeens "niet zo heel speciaal". Dus of ik ben niet heel speciaal end e rest is speciaal omdat die geen korting kregen of je loopt maar wat te blaten omdat je je oogkleppen op het met je eigen ervaring uit het verleden.
Met cadeautjes om te lokken begrijp ik dat. In principe heeft iedereen zo'n cadeau gehad toen hij klant werd. Het beleid bepaald hoe "duur" zo'n cadeau is.
Maar met doorvoeren van wijzigingen vind ik dat ze wel sneller mogen reageren. Echter heeft dat met contracten te maken, die worden eenzijdig opengebroken.
Ik vind dit altijd een heel vreemd sentiment. Niets in deze wereld komt je vanzelf aanwaaien. Waarom dan wel 'als klant van bedrijf X'? Als je meer wil, moet je meer gaan halen...

Tegelijkertijd speelt ook het volgende een rol, ik vind het bizar dat men daar altijd aan voorbij gaat: je betaalt een X bedrag voor een dienst, en als nieuwe klant krijg je een welkomst korting of bonus. Vervolgens verwacht je dan in de jaren erna óók korting te krijgen terwijl je bij binnenkomst al wist dat de dienst X kostte? Eigenlijk zeg je dan toch als klant: ik vind het eigenlijk te duur, maar omdat ik te lui ben, blijf ik zitten?

Kortom als je redeneert vanuit de aanbieder, dan is de klant die blijft zitten en gaat lopen klagen eigenlijk gewoon een luie profiteur: niets willen doen, wel willen profiteren. Verder is een bedrijf dat elk jaar opnieuw kortingen geeft, actief bezig om aan te geven dat het zijn EIGEN product of dienst eigenlijk de prijs niet waard vindt - het gaat immers altijd voor minder de deur uit!

[Reactie gewijzigd door Vayra op 11 april 2016 13:55]

En daar ben ik het 500 % mee eens . Als de prijzenv erlaagd woden dan OOK voor de trouwe klanten
Ze zien je ook helemaal niet als klant, maar puur als een bron van inkomsten.
Best raar want mijn bbonement loopt 3 jaar en ik krijg alles wat ik zou moeten krijgen en ik heb overal 4G of H+.
Ik heb nooit een slechte ervaring ermee gehad. Maar ik woon tussen Amsterdam, Utrecht en Rotterdam in de polder.
Het gaat denk ik om dual sim en gratis mb's in het buitenland.
4G+, het korring/MB-pakket en extra data upgrade kregen de huidige klanten gelukkig wel :)
Dual sim gebruik ik niet en mb's in het buitenland heb ik :D
Helemaal eens, ik ben ruim 10 bij voormalig Ben en daarna T-mobile geweest en toen ik de laatste keer bij hun wilde verlengen kon er helemaal niets vanaf waar dit in voorgaande jaren nooit een probleem was. Ik mocht gewoon het volle pond voor een toestel betalen en kreeg 0,0 korting want 'ik kreeg een nieuwe abonnement met betere voorwaarden', maar had ik een nieuw abonnement afgesloten dan kreeg ik wel tijdelijke korting op het abonnement en korting op het toestel. Ik ben toen maar naar Tele2 gegaan en kreeg dubbel data en flinke korting op een toestel en was zelfs nog een paar euro goedkoper uit... en onlangs weer verlengd bij Tele2 en kreeg daar nogmaals korting op het toestel en het abonnement. Mijn inziens is het uiteindelijk minstens zo belangrijk om klanten tevreden te houden dan nieuwe binnen te halen en dat lijken ze een beetje te zijn vergeten bij T-mobile.
Maarrr op die manier krijgen vaste klanten en nieuwe klanten korting.. Wie betaald er dan nog de volle mep? In andere woorden, waar slaat de korting dan nog op?

Net zoals bij KPN: Korting zolang je abbo loopt.. Waar zit het addertje? Waar verspeel je je korting mee?

Of is het dat een duurder abbo met korting gewoon beter klinkt dan een per saldo even goedkoop abbo zonder korting?
Dat is niet mijn punt... mijn punt is voornamelijk dat ik als ouwe trouwe klant een stukje meer moet betalen dan nieuwe abonnees die zeer wss na 1 of 2 jaar alweer weg zijn op weg naar de volgende korting/aanbieding. Klanten tevreden houden lijkt mij toch zeer belangrijk, maar blijkbaar trekt de provider liever draaideur klanten aan met (flinke) kortingen dan trouwe abonnees te belonen. Dit zie je bij vele providers, zo kreeg je in het verleden als nieuw abonnee bij Ziggo ook een leuk cadeautje als je een jaar abonnement afsloot: een luxe decoders en/of tablet e.d., diezelfde klanten stappen grotendeels het jaar daarop of iets later weer over naar een ander met een leuke aanbieding... maar als trouwe klant kreeg je helemaal niets. Wat mij betreft een zeer kromme benadering... je wilt als bedrijf toch vooral veel trouwe klanten?
Als commercieel bedrijf wil je maar een ding: zoveel mogelijk winst maken. Punt. Wat je denk ik vergeet is dat telecom providers niet meer kunnen groeien omdat iedereen al een provider heeft. Ze kunnen alleen nog maar groeien door klanten van de concurrent te lokken, daarom zijn nieuwe klanten meer waard dan zittenblijvers.
Dat ben ik niet met je eens, want als een groot gedeelte van de aangetrokken klanten na 1 of 2 jaar alweer weggaan voor een andere aanbieding, plus de trouwere klanten die ook wel eens een voordeeltje willen dan sta je uiteindelijk weer op 0.

Dat de markt verzadigd is dat weet ik uiteraard ook wel, mijn punt is dat men vooral inzet op tijdelijke klanten ipv huidige klanten tevreden houden zodat ze blijven, wat uiteindelijk zonder enige twijfel ook de doorwerking krijgt in het totale klantenbestand en dat zie je weer in de winst. Die klanten die weggaan kosten uiteindelijk ook weer meer geld aan administratie etc... de positieve som ligt dan toch echt bij klanten houden en nieuwe aantrekken die door blijvende voordeeltjes en goede service dan ook echt blijven.

Maar goed, ik val een beetje in herhaling... mijn punt is gemaakt; alleen op nieuwe klanten inzetten is niet zaligmakend.

[Reactie gewijzigd door MicGlou op 11 april 2016 09:47]

@micglou. Ik snap je punt wel, maar ik ben er alleen niet mee eens. En ik denk dat de praktijk me daarin ook gelijk geeft. Nieuwe klanten zijn nu eenmaal meer waard. Mensen die niet overstappen zijn dezelfde mensen die het ook heel logisch vinden als de prijs ieder jaar gewoon omhoog gaat, omdat alles nu eenmaal duurder wordt. Bedrijven weten dit en daarom gaat de prijs omhoog. Niet omdat het nodig is, maar omdat het kan.

[Reactie gewijzigd door grun93 op 11 april 2016 11:49]

En zo betalen de trouwe klanten die kadootjes voor de nieuwe klanten, omdat die toch trouw zijn en niet weg gaan (en teveel betalen) :+

Cirkel weer rond.
Het is natuurlijk allemaal marketing. Er worden hele berekeningen gemaakt wat een klant maximaal mag kosten om binnen te halen. In de Abbo wereld is dat doorgaans ¤65,- dit geldt ook voor goede doelen, de Ziggo's, Magazine's, Kranten etc. Er wordt een bedrag vastgesteld en daarop wordt de Marketing machine ingezet. Een klant levert daarbij pas na 1 jaar geld op. Dus als KPN of T-mobile net aan je aan het verdienen is, waarom zouden ze je dan weer korting en voordelen geven? Slechte business case

Daarnaast is het gevoel van de (vaste) klant dat ie genaaid wordt als er nieuwe aanbiedingen komen begrijpelijk, maar ook wel een beetje gek. Je neemt een dienst af voor een bepaalde tijd. Dat het bedrijf beslist om de dienst voor nieuwe klanten anders in te richten is aan hun. Jij kan na de looptijd van de dienst die je hebt afgenomen, beslissen om een nieuwe contract aan te gaan, vaak ook weer met een aanbieding of overstappen.

Een addertje is er ook niet echt, aangezien het gewoon een strategie is. Bij KPN krijg je de korting als je meer diensten af neemt. Dus upsell, onder aan de streep hebben ze een extra klant erbij voor een dienst die geld op levert. Wat ook meespeelt is dat data en minuten wel als een prijs aan de consument worden doorgerekend, maar de kostprijs heel anders in elkaar zit dan per minuut of MB.
Het addertje bij KPN is dat als jr na 1of 2 jaar geen nieuw contract afsluit je oude abonnement maandelijks verlengt word en dan krijg je die korting niet meer.
Dat kan niet, want Korting zolang je abonnement loopt is ook na 12 of 24 maanden. Je abonnement loopt dan stilzwijgend door onder dezelfde voorwaarden als waarvoor je getekend hebt. KPN kan en mag hier wettelijk dus helemaal niets mee doen dan zich gewoon aan de overeengekomen contract houden. Het zou anders zijn als erbij vermeld zou zijn dat die korting voor de duur van de overeenkomst met een maximum duur van 12 of 24 maanden zou zijn.

De overeenkomst zelf wordt pas ontbonden bij een verlenging of een nieuw contract :)
[...]

Dat kan niet, want Korting zolang je abonnement loopt is ook na 12 of 24 maanden. Je abonnement loopt dan stilzwijgend door onder dezelfde voorwaarden als waarvoor je getekend hebt. KPN kan en mag hier wettelijk dus helemaal niets mee doen dan zich gewoon aan de overeengekomen contract houden. Het zou anders zijn als erbij vermeld zou zijn dat die korting voor de duur van de overeenkomst met een maximum duur van 12 of 24 maanden zou zijn.
De korting blijft inderdaad ook doorlopen. Vroeger waren er inderdaad andere kortingen die 1 of 2 jaar liepen
Dan heb je A. een contract gekozen met meer dan 1 jaar looptijd of je hebt B. een contract waar voorwaarden in zitten die je niet kwijt wilt.

Linksom of rechtsom heb je geen recht van spreken, lijkt me zo. Klantbehoud speelt pas een rol als je je contract kan vernieuwen. Toen jij dat contract afsloot was er best kans dat je ook gebruik kon maken van voorwaarden die nieuwe klanten nú niet meer kunnen krijgen...

[Reactie gewijzigd door Vayra op 11 april 2016 09:02]

Je kan gewoon opzeggen en je weer aanmelden hoor. Maar dat is het probleem met veel Hollanders. Blijven graag zitten waar ze zitten terwijl je na een jaar gewoon een andere aanbieder kunnen nemen.
Dat kan, maar het kost je wel de abonnementskosten voor de lopende periode, vaak is dat gekijk aan het bedrag die je maandelijks kwijt zou zijn.

In mijn geval: ik heb een abonnement tot en met 2 januari 2017. Als ik nu zou opzeggen, dan betaal ik vervolgens nog zo'n 7* mijn maandbedrag als boete. Tevens moet ik er ook voor zorgen dat ik nummerbehoud aanvraag, zodat ik die mee kan nemen. Houd hierbij rekening op één maand overzettijd van oude provider naar nieuwe provider.

Zo gemakkelijk als jij het schetst lijkt het echt niet te gaan.
Ik snap sowieso niet dat mensen nog wurgcontracten van 2 jaar nemen bij een telco. Waarschijnlijk puur en alleen om goedkoop de nieuwste <vulin> aan te kunnen schaffen.

Ik doe gewoon een jaar sim-only, bevalt het niet is het jaar snel voorbij en als je tussentijds op wilt zeggen kost het je wellicht 6 x 15 euro per maand voor een half jaar.
6x 15 euro per maand is dan nog best wel wat :+
Waarom 2 jaar, nou het is vaak goedkoper/maand, en je weet 2 jaar lang waar je aan toe bent qua voorwaarden etc, en hebt er dan ook geen omkijken naar.
Ben je tevreden over aanbod+kosten, dan kan je gerust voor 2 jaar tekenen, zoniet dan ben je natuurlijk vrij om iets anders te zoeken of een korter contract te nemen.
En ja, vanzelfsprekend loop je dan hier en daar een aanbieding mis, maar of je daardoor werkelijk gemiddeld duurder uit bent weet ik niet. Je zit bijvoorbeeld ook soms met startpakket kosten.

In mijn geval werkte de beperkte contractduur van 2 jaar zelfs een keer in mijn nadeel. Ik had T-Mobile Smart Start, perfect voor mij, maar na 2 jaar was de korting voorbij en betaalde ik het dubbele, dus "moest" ik overstappen. Maar, inmiddels bestond dat abo niet meer, dus was ik aangewezen op een onvoordeligere constructie.
Als ik maar voor 1 jaar had getekend, dan was ik 1 jaar korter tevreden geweest, EN was ik duurder uit.
Tipje van de sluier: T-Mobile heeft een beleid dat hier actief op stuurt, en dat is begonnen bij de Smart abo's. Iedereen kon daar op hetzelfde moment in stappen en een hele grote klantgroep moest op hetzelfde moment naar een nieuw abo toe vanuit de oude i-abo's en de oeroude Flex abonnementen.

Kortom wat je nu beschrijft past precies in het beleid van de telco en juist het 2 jaars contract heeft je de das om gedaan vwb het hebben van een betere optie aan het eind van de looptijd.

De enige reden voor een 2 jarig contract is omdat je de centen niet hebt om je dure toestel ineens te betalen. Daarbuiten zijn er nul, maar dan ook echt nul, voordelen. Je maandbedrag is per definitie te hoog, je contractsduur is vaak te lang, en de voordelen zijn er alleen omdat de telco feitelijk jouw toestel aan het afbetalen is. Instant gratification dus, meer niet.

Last but not least, een 2 jarig contract betekent altijd dat je minder voordelig uit bent als je fervent mobiel internetter bent: de bundelprijzen voor data zijn namelijk constant in beweging en dat is een race to the bottom als het gaat om euros/GB. Dus wat dat betreft is elke contractsduur 'te lang'.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 11 april 2016 14:05]

Waar stuurt T-Mobile actief op aan? Dat ik een 2-jarig contract neem? Of bedoel je dat het na 2 jaar weer duurder wordt? Dat was al van tevoren bekend en had ik meegenomen in mijn overwegingen.
Lijkt mij dat alle telecoms altijd aansturen op bepaalde opties, door die aantrekkelijker te maken, zo werkt dat nou eenmaal. Maar goed, het maakt helemaal niet uit hoe ze proberen te sturen, ik kies gewoon uit de aangeboden opties op de markt.

En hoe is mij de das dan omgedaan? Het was de aantrekkelijkste/voordeligste keus van alle abo's, ik heb er 2 jaar voordeel van gehad (en dat met simonly, itt wat je beweert), en daarna ben ik overgestapt naar Simyo, omdat die n betere deal had.
En wat je beweert, dat 2-jarig nul voordelen heeft, dat is dus niet in overeenstemming met wat ik net letterlijk zeg. Wat klopt er niet aan wat ik zeg?
Sorry maar je lijkt nogal veel aan te nemen en in te vullen, over mijn eisen en berekeningen en overwegingen.
Maar ok, ik laat het hierbij.

Maar ja, je hebt zeker wel gelijk wat betreft de databundels, had ik niet bij stilgestaan maar dat is ook niet op mij van toepassing.
Wurgcontract is absolute onzin. Je sluit gewoon een 2-jarig contact af. Dit is (indien goed uitgezocht) veel goedkoper dan los toestel en los abonnement, in tegenstelling tot wat veel mensen hier roepen. Dan reken ik gratis verdubbeling die veel tweakers hebben niet mee.
Dat is geen boete, dat heet je verplichtingen nakomen. Je sluit voor niks iets af met een bepaalde looptijd toch? Het is wel zo gemakkelijk als Yzord het schetst, hij zegt toch na een jaar?
In het algemeenheid zegt hij, na een jaar.
Na diverse berekeningen heb ik gemerkt dat een abonnement van 24 maanden op jaarbasis een stuk goedkoper is dan een abonnement van 12 maanden. Dit kan met, maar ook zonder telefoon nog steeds goedkoper zijn. Een enkele keer is een abonnement voor 1 jaar goedkoper, maar dan moet je wel erg goed zoeken. Maar goed, dat is een andere discussie, waarbij ik diverse praktijk voorbeelden heb geplaatst ;)
Waar heb je het allemaal over? Yzord zegt een jaar omdat dat de meest voorkomende abonnementsvorm is. Punt is dat je een verplichting aangaat en die dan ook uit moet zitten. En daarna kan je heel makkelijk switchen.

Uiteraard is een langere looptijd voordeliger, das altijd he.
En dat is nou net met energie niet het geval: vaak heb je een extra "overstapbonus" van al snel ¤50 voor gas en stroom plus de vrijheid van ieder jaar kunnen overstappen. De laatste 4 jaar heb ik zo telkens een lager tarief gehad.

Met telefonie zit ik bij YouFone. Per maand opzegbaar dus gewoon afwachten tot er een aanbieder komt met nog lagere prijzen of andere voordelen (bv 4G).
Wát is niet het geval? Langere looptijd voordeliger, de bonus, de extra overstapbonus, het vrij kunnen overstappen, elk jaar een lager tarief?

Het meeste ligt maar net aan je abo he. Je geeft zelf al aan dat je een tel-abo hebt waarbij je maandelijks vrij kunt overstappen, het is maar net wat je afspreekt met je aanbieder...
En dat is nou net met energie niet het geval: vaak heb je een extra "overstapbonus" van al snel ¤50 voor gas en stroom plus de vrijheid van ieder jaar kunnen overstappen. De laatste 4 jaar heb ik zo telkens een lager tarief gehad.
/offtopic dan heb je nog steeds niet het onderste uit de kan gehaald. Je kan beter een flex abo hebben met stroom en gas. De prijzen worden twee keer per jaar aangepast en sinds de energieprijzen al vijf jaar aan het dalen zijn is dit nog voordeliger dan een jaarcontract met overstap bonus
Niet helemaal waar.: ik heb dat namelijk. Een flex (variabel tarief) is qua m3 en kWh prijs iets hoger dan 1 jaar vast. Had je dus 5x 1 jaar genomen, dan had je 5x een lager tarief dan variabel gehad..
Dat is niet juist. De variabele tarieven liggen een fractie hoger en de welkomstbonus is vaak ook iets lager.

Ik ga elk jaar naar een nieuw energiecontract, maar dan wel 1 jaar Vast en zo grijs als het maar kan zijn, tenzij groen dezelfde prijs is. En ik stap niet over als het gastarief (2x zo relevant als de stroomprijs!) niet aan de onderkant van de markt zit + een welkomstbonus van minimaal één maandtermijn (dus zeg 100+ euro).

De afgelopen 3 jaar zagen mijn termijnbedragen er zo uit: 110 eur (start) > 93 eur > 72 eur per maand nu bij Oxxio en bij elke overstap minimaal één maandtermijn teruggave op de jaarafrekening plus 150 tot 175 euro cashback bij einde looptijd.

Daar gaat die extra prijsaanpassing op variabel echt niet het verschil in maken hoor, tenzij je grootverbruiker bent (en dan bedoel ik ook echt meer 10.000 kwh / 3500 m3)

[Reactie gewijzigd door Vayra op 11 april 2016 14:19]

Een kennis van mijn switched ook ieder jaar van energieleverancier.
Tussen twee leveranciers om exact te zijn.
Na een paar keer switchen weigerden ze hem als klant.

Iemand soortgelijke ervaringen met telcom?
Je gaat voor goedkoop (en blijkbaar dus met een reden goedkoop).
Dat je dan vast zit aan een abo van 24 maanden is dan het gevolg.

Het feit dat je langer aan je abo vastzit voor een (op dat moment) lager maandbedrag is de trade-off. Je gokt dus op dat de prijzen OMHOOG gaan, anders zou je het niet zo lang vastzetten. Bleek dus een verkeerde "gok" te zijn achteraf. En daar moet je nu dus even mee leven.

Zelfde verhaal als mensen die hun stroom prijzen 3 jaar vastzetten. Persoonlijk zou ik eerder gaan voor meer flexibiliteit dan 1 of 2 euro lagere kosten per maand.
Ik gok niet dat de prjjzen omhoog gaan ik weet zeker dat KPN, Vodafone rn T-mobile de prijzen niet gaan verlagen naar het niveau waar ik nu mij abo op heb: ¤32 voor 24GB 4G, onbeperkt bellen en onbeperkt sms. Voor dat bedrag heb ik bij kpn net 5 GB volgens mij en dat is dan inclusief de family pakket korting met vast internet.
Ikzelf betaal 37,50 per maand voor 20GB 4G, onbeperkt bellen/sms en Spotify premium. 1 jarig abonnement bij KPN. Dit is overigens met KPN Compleet (family pakket korting zoal jij het aanhaalt).
Ja precies en zonder KPN kompleet zit je dus op 10GB en op 42,50.

Losse abo's bij de drie grote providers zijn te allen tijde veel duurder dan bij prijsvechters als Tele2 (die een beter 4G netwerk heeft en als eerste VoLTE gaat uitrollen), belsimpel en nog een paar anderen.

Uiteraard geef ik je gelijk dat je voor KPN kompleet gaat, want het is een prima deal, maar in mijn geval (vaste lijn bij ziggo) is het een stuk duurder. 20GB krijg ik niet bij KPN zonder verdubbelaar. En al helemaal niet voor een redelijke prijs.
Dat zeg ik toch ook, maar tmobile wil juist meer klanten wat je niet krijgt als je huidige klanten net zo hard weer weg gaan

[Reactie gewijzigd door GrooV op 11 april 2016 07:57]

Gelukkig wonen Hollanders maar in 2 provincies.
De rest van de Nederlanders zijn wel zo slim om over te stappen :P :P
Als jij zelf geen actie onderneemt verandert er niets. Voor de ene tweaker ideaal, want die blijft voor een appel een ei onbeperkt internet behouden, voor de ander een drama omdat ze alle nieuwe wijzigingen enz. mislopen. Zelf heb ik eind vorig jaar mijn Vodafone contract voortijdig beëindigd - ze leverden niet wat ze beloofden, en dat hebben ze erkend, ik mocht kostenloos weg en de terugstap gemaakt naar T-Mobile zakelijk - dat aanbod was veel beter dan het consumenten aanbod. Ik heb 12 maanden abo. Wordt eind van dit jaar interessant gesprek want tarieven zijn ondertussen met 20% verhoogd en het nieuwe particuliere buitenland roaming verhaal zit er niet in.
Als jij een contract aangaat dan klopt dat wel.
Bedrag verlagen of verhogen zijn contractwijzigingen en je bent niet een contract aangegaan waarbij de prijzen mee verlagen als het goedkoper wordt.
Waarschijnlijk gaat het in deze aggressieve marketing ook alleen om 'prijzen zolang contract geldíg is'.

Maar als je contract afgelopen is kun je per maand opzeggen. In dat geval kun je ook de klantenservice bellen met de vraag of ze een nieuw contract kunnen afsluiten tegen de nu geldige akties. Daar doen ze meestal niet moeilijk over. Sterker nog, als je de vraag iets anders stelt krijg je vaak nog betere tarieven dan de geldige akties.
Die groepsactie die je 2,50 korting per maand geeft, mocht iedereen wel aan mee doen. Is misschien niet veel, maar toch mooi meegenomen.
Ik ben wel blij met die groepen. In december mijn abonnement verlengd, toestel in een keer afbetaald (xperia z3+ ¤143) en ik betaal nu ¤9,49 per maand. Zonder die ¤2.50 korting zat ik qua totale kosten op papier over 2 jaar onder de aanschaf prijs van de telefoon. Nu wordt het alleen maar mooier zo.
Tja, ik weet ook niet of het slim is van T-Mobile om zich te richten op netwerk kwaliteit met marketing.

Als ik even om me heen kijk: geen collega die gelooft dat T-Mobile ook maar een enigzins acceptabel netwerk heeft. Simpelweg omdat het 5 jaar terug ruk was (en toegegeven: een half jaar terug ook nog op veel plaatsen). Dat T-Mobile nu de beste 4G dekking heeft geloven ze helemaal niets van.

Zelf heb ik er geen problemen mee: op de plekken waar ik vaak ben is T-Mobile hoe dan ook beter dan KPN/Vodafone.

Het lijkt me dat ze beter gewoon op prijs kunnen blijven concurreren en dan aangeven dat ze volgens tests het beste netwerk hebben als "extra". Over een jaar of 3-4 hebben mensen dan mogelijk een minder negatief beeld van T-Mobile. Maar om "het beste netwerk" als unique selling point te gebruiken: dat klinkt de meeste mensen nu nog wat te ongeloofwaardig gok ik.

* Mecallie is blij met de gratis MB's in het buitenland en dus ook met de ingeslagen weg door T-Mobile :)
Wij zijn op schiphol overgestapt van KPN naar T-Mobile en het is nog steeds een drama netwerk daar. Als piloten mij proberen te bereiken als ik onder de pier zit, moet ik eerst naar buiten rennen omdat anders de verbinding met grote regelmaat weg valt of de ander is gewoon totaal niet te verstaan. De hele afdeling klaagt erover. Wij werken ook met tablets met 4G op het platform en daar knalt ook met regelmaat de verbinding eruit. Helaas heeft KLM alleen naar de prijs gekeken en niet naar kwaliteit van het netwerk.
Als ik vragen mag: wat was de reden van de afstap van KPN? Puur prijs? Hoop dat T-Mobile betere kwaliteit kon leveren? Of anders?

[Reactie gewijzigd door PostHEX op 11 april 2016 07:58]

Puur prijs. KPN was gewoon een stuk duurder. Alleen hadden we daar wel een stukje kwaliteit voor. De telefoons die wegvallen zijn echt super irritant om mee te werken. De tablet kan ik zelf de vpn wel opnieuw opstarten. Maar genoeg collega's van mij die dat ding aan de kant gooien en er helemaal niks meer van snappen , dit gebeurde met het netwerk van KPN nooit op Schiphol. Snap niet dat zo'n belangrijk punt in Nederland, zo'n belabberde dekking heeft bij T-Mobile.
En zie daar... nu weet je ook gelijk waarom KPN duurder is.
Ik wordt altijd zo moe van die goedkoop duurkoop beslissingen.
Dat is bij KLM natuurlijk te danken aan Air France, dat KLM als een parasiet leegzuigt. Op dit soort dingen beknibbelen zal vermoedelijk noodzakelijk zijn door dit leegzuigen.
Wat is er nu uiteindelijk goedkoop. Vluchten die vertragen door slecht werkende systemen of de netwerk contracten. Helaas weten we dit pas als het contract af loopt.
De persoon die verantwoordelijk is voor telecom had hiervoor onderzoek moeten uitvoeren.
Airfrance of niet. Een bedrijf wil nou eenmaal zoveel mogelijk winst maken. Kan het de KLM dus ook niet kwalijk nemen dat ze over zijn gestapt. Je praat over heel wat abonnementen in totaal. Ik heb privé KPN en betaal iets meer. Maar iets meer over 1000en abonnementen loopt natuurlijk enorm op. Helaas is nu de netwerk verbinding tegengevallen.
De persoon heeft dit gerust wel uitgezocht. Maar theorie bereik en praktijk kan natuurlijk verschil in zitten.

[Reactie gewijzigd door kitesurfer82 op 11 april 2016 14:01]

Echt 'goedkoop' wordt het pas als er ongelukken gebeuren door die slecht werkende systemen. Het is niet vor niets dat de eisen aan de apparatuur in de vliegtuigen moeten voldoen aan de strengste eisen. Communicatie is van levensbelang in de luchtvaart, diverse ongelukken zijn te wijten aan slechte communicatie en als dat door dit soort beslissingen komt, zou de reiziger die club moeten boycotten. Helaas komt in de praktijk het management er altijd mee weg, tegenwoordig zelfs met vertrekbonus.
Dit heeft niks met de vliegtuigen zelf te maken. Dus vliegveiliggeid komt op deze manier gelukkig nooit in gevaar. Dat zou ook te gek voor woorden zijn. Het vliegtuig zelf communiceert via acars en dat is een satelliet verbinding.
Hier op mijn werkplek (begin dpier) vol bereik met Tmobile. Dat is weleens anders geweest trouwens, maar volgens mij had de KLM geklaagd. Met KPN hebben mijn collega's waar ik werk maar 2 streepjes bereik.
Bpier 0 bereik binnen. Met KPN zelfs op de toiletten. Zelf privé KPN en werkt gewoon overal op Schiphol onder elke pier. 2 streepjes bereik is nog altijd beter dan geen streepjes zoals wij hebben. Laatst van delta 43 naar E 21 gereden en tablet was z'n netwerk kwijt. Dat heb ik met KPN nooit meegemaakt.
Het is nog steeds ruk.

Midden in de centrum van Den Haag. In een kantoorgebouw waar 2000 man werkt hebben ze geen dekking. 2 jaar geleden heb ik gemeld. Ze zeggen dat ze een andere soort netwerk hebben dan Vodafone/KPN en dat zij minder door de muren kunnen en dat niet kan verbeteren.

Dat kan misschien zo zijn maar dat betekent verlies van 2000 mogelijke klant.
In een gebouw is het sowieso moeilijk om een goede dekking te creëren. Daar zijn ook indoor oplossingen voor, vooral bij een groot complex/bedrijf kunnen die kosten gemakkelijk uit.
Ja ik herken dat. Enekele jaren geleden adverteerde ze ook al met het hebben van een supergoed netwerk, terwijl dat absoluut niet het geval was ik vind het dan niet heel gek dat ze nu daarin niet direct worden geloofd door iedereen.
Tja, ik weet ook niet of het slim is van T-Mobile om zich te richten op netwerk kwaliteit met marketing.

Als ik even om me heen kijk: geen collega die gelooft dat T-Mobile ook maar een enigzins acceptabel netwerk heeft


Wat Tweakers niet meldt is dat DTAG (het Duitse moederbedrijf) deze strategie kopieert van het lokale Amerikaanse management van T Mobile USA. Ook daar wilde DTAG de zaak verkopen, maar was veel te hebberig en kreeg dus te weinig aanbiedingen. Zelfde als nu in Nederland, DTAG vraagt te veel en krijgt dus geen aanbioedingen. DTAG heeft namelijk grote schulden en probeert deze af te bouwen.

Na een halve fusie met/overname van een prijsvechter, heeft in de VS het lokale management echter de vinger aan de Duitsers gegeven, en een zeer agressieve prijs én kwaliteits offensief begonnen. Ook daar geloofde - terercht - niemand dat het netwerk landelijk dekkend was (het was de kleinste van de 4 grote), maar lage prijzen en talloze extra's hielpen.

Voorbeelden, als eerste onbeperkt data, en daarna enkele en snelheidsreductie. Deze trend is via T Mobile USA -> T Mobile NL inmiddels in Nederland dus ook al gangbaar, maar komt dus uit de USA koker. Daarna kwam een hele rij van andere voordelen, zoals per maand op kunnen zeggen ook al had je nog een 2 jarig contract, zij die de boete betalen als je weg gaat bij de concurent, forse kortingen als je je hele familie aansloot, data bundels die doorrollen als je ze niet opmaakt, af en toe gratis 10GB data of zelfs zomaar 3 maanden onbeperkt als cadeau/promotie voor bestaande klanten uit het niets, data bundels die ook in buurlanden gelden, onbeperkt data in meer dan 100 landen wereldwijd, onbeperkt bellen en SMS wereldwijd, etc. Je kunt erook gratis signaalversterkers ter waarde van 400 dollar krijgen, speciale ASUS routers voor bellen over WiFi en andere leuke hardware. $25 dollar borg en een tientje verzendkosten en het komt bij je thuis.

En het gaat maar door! Elk kwartaal komt men weer met een niet zaken. Binnen 3 jaar had T Mobile ruim 25% meer klanten en ze blijven maar groeien.

Nu ben ik sceptisch dat T Mobile NL iets soortgelijks gaat doen. De marges in Nederland zijn ook dunner dan in de VS, dus is er minder ruimte. Maar dit is het soort zaken die klanten kunnen winnen ook al is het netwerk niet de beste.
Net te laat, ik ben om deze reden ook 2 weken geleden naar Tele2 overgestapt. De tweede reden is omdat ik bij T-Mobile 40 minuten aan de telefoon heb gewacht om iemand te kunnen spreken van de klantenservice voordat ik het had opgegeven. Hierna heb ik direct Tele2 gebeld en was ik in een paar minuten geholpen.
Ik ben 3 jaar geleden overgestapt naar Tele2. Toen ik mijn abbo bij T-mobile wilde verlengen en aangaf dat het bij Tele2 best veel goedkoper was met hetzelfde toestel kreeg ik als antwoord: nou, dan kan je maar beter overstappen. Ze leken dus ook niet echt hun best te doen.
Ongeveer hetzelfde vorige maand bij KPN mogen beleven. Ik werd niet aangemoedigd om over te stappen naar de concurrent, maar echt vechten om mij als klant te krijgen was er ook niet bij; eerder een apathische houding van "nee, sorry, kunnen we niets aan [de prijs] doen". Ook Tele2 als voorbeeld gebruikt (zelfs met KPN compleet is Tele2 voordeliger dan KPN Mobiel Instap en Basis. Zo zie je maar dat de prijzen pas echt zullen gaan dalen als maar voldoende klanten zijn overgestapt naar de concurrent. Op individuele basis onderhandelen is er simpelweg niet bij voor de nog-niet klant.
Op individuele basis onderhandelen is er simpelweg niet bij voor de nog-niet klant.
Zo gek is dat niet, ik zou het raar vinden als een dergelijk bedrijf voor 100.000 klanten een deal gaat maken. Dat is niet te managen.

Het is heel simpel, ze bieden product X voor bedrag Y aan. Als je het daar als klant niet mee eens bent koop je het niet. En dat werkt ook prima, want nu verlagen ze hun prijzen omdat de klanten weglopen.

De reacties van telefoonmedewerkers in dit topic zijn misschien niet subtiel, maar ik begrijp maar al te goed dat ze zeggen "we verkopen ons product voor dit bedrag en anders zoek je maar verder". Zo simpel is het ook, je kunt ook niet bij de Albert Heijn persoonlijke afspraken maken voor een pot pindakaas.
De context was iets groter dan het simpelweg willen afdingen op de prijs. De vraag in kwestie was of KPN voor Basis en Instap de oude prijs -- die tot september verleden jaar werd geboden -- deze alsnog zou kunnen bieden (17,50 en 20,-). Maar ik ben het met je eens dat het naar een concurrent daadwerkelijk stappen effectiever is.
En is je bereikbaarheid ook beter geworden ? Ik twijfelde en ben nog maar een jaar gebleven want het gekke was dat ik me wel bij Tele2 had aangemeld (was in December 2015) en zelf contract e.d. had ingevuld. Maar uiteindelijk niks van ze gehoord ? Toen had ik zoiets van okay laat maar...
Hierna heb ik direct Tele2 gebeld en was ik in een paar minuten geholpen.
De sales-afdeling is altijd snel bereikbaar. Is de klantenservice van Tele2 ook zo snel?
De prijzen zijn op dit moment echt te hoog. Ze kunnen niet concurreren met de prijsvechters zoals tele2 en telfort. Ik moet binnenkort de keuze maken. Overstappen of verlengen. Na heel veel vergelijken heb ik niet veel keus: overstappen. Een vergelijkbaar abbonnmenent kost zo een paar euro per maand minder bij tele2. Tmobile heeft wel aanbiedingen, maar niet veel, en je moet ze zelf vinden, omdat alleen de high end toestellen worden gepromoot.
Ik denk dat T-Mobile zich eerder ziet als een A-provider zoals Vodafone en KPN. En dat je daarom T-Mobile niet met Telfort kan vergelijken
Ze zien zichzelf inderdaad als een A-provider, maar dan moeten ze zich wel kunnen onderscheiden op andere dingen om die prijzen te rechtvaardigen.
Dat kunnen ze ook. Het 4G netwerk van T-Mobile gebruikt in de dichtbevolkte gebieden meerdere frequenties. Dat heeft al opgeleverd dat ten tijde van concerten, evenementen etc. in bv. de Arena, mijn telefoon het gewoon blijft doen. Daar waar anderen geen data meer binnen krijgen
Daar is T-Mobile al lang niet meer uniek in. Verder heeft bv Vodafone ook lokale cellen in bv stadions.

Het netwerk is fors verbeterd, maar er zijn ook nog veel zwakke plekken (te weinig masten en/of slechte locaties). Blijf het vreemd vinden dat men alleen alle locaties heeft vervangen, en niet heeft bekeken of er hier en daar toch iets ander moet.

Dus ja, een stuk beter, maar nog niet goed genoeg om zich nu ineens als A-provider in de markt te zetten (daarvoor moet men toch eea verbeteren en zich eerst bewijzen).
Tele2 heeft sinds ze 4G aanbieden een beperkt aanbod aan toestel modellen. Rond oktober vorig jaar had ik de Motorola style in gedachten met een Tele2 abonnement (tmobile had toen geen Motorola in combi met een abonnement), alleen moest ik nog even wachten tot begin november omdat ik nog niet kon overstappen. Toen het zover was, nada noppes. Niet meer mogelijk in combi met een Tele2 abonnement. Net als meerdere modellen/merken.
Bij mij werkt T-mobile zoals het hoort, op 1 plaats (thuis) na. Voor de prijs die ik betaal kan ik geen provider vinden met een betere prijs/kwaliteit verhouding. Zo zie je maar weer, het gaat om het perspectief.

[Reactie gewijzigd door winos op 11 april 2016 07:46]

tja dat vind ik toch wel 1 van de belangrijkste (zo niet belangrijkste) plaats om goede dekking te hebben, thuis!
Alleen kan ik het T-mobile niet kwalijk nemen, KPN heeft nog minder bereik en ook hen kan ik het niet kwalijk nemen. De zendmasten worden volgend jaar bijgewerkt naar 4g+ Geduld is een schone zaak :)
Destijds had ik ook overal bereik met T-mobile, behalve op die plaatsen waar ik wilde (en vaak moest) bellen, niet eens zozeer thuis, maar p mijn werk en bij al mijn vrienden had ik geen bereik.
Ook onderweg op doorgaande wegen (handsfreekit) geen bereik.
Dit is gewoon belachelijk. Het feit dat ze hun prijzen aggressief willen verlagen om klanten terug te winnen, betekend dat er ruimte genoeg is. Hadden ze in de eerste plaats meer aan hun klanten gedacht, zaten ze nooit in deze positie. Zelfde gaat nog met Telenet gebeuren in België dit jaar. Zodra andere providers diensten aanbieden op hun netwerk.
Bwa, het aanbod dat Mobistar geeft op het kabelnetwerk is nu niet wauw.. Je moet zelf een mobiel abonnement nemen.. Er zal heel wat meer nodig zijn om Telenet van hun positie te krijgen.

[Reactie gewijzigd door SmokingCrop op 11 april 2016 07:31]

Dit is gewoon belachelijk. Het feit dat ze hun prijzen aggressief willen verlagen om klanten terug te winnen, betekend dat er ruimte genoeg is.
Ja, en? Dat er ruimte is om minder winst te maken is als bedrijf natuurlijk niet bepaald aantrekkelijk. Je verkoopt je product voor een bepaalde prijs omdat je daar klanten mee denkt te trekken èn winst te maken. Bedrijven draaien op winst en de truc is zoveel mogelijk te verkopen zonder dat iedereen naar de concurrent rent. En soms is het totaal niet aantrekkelijk en sla je de plank mis als bedrijf. Maar het is geen schande dat een bedrijf geld wil verdienen. Het betekend niet dat ze verplicht zijn zo min mogelijk winst te maken of zo laag mogelijke prijzen te hanteren. Als je het er niet mee eens bent dan koop je het toch gewoon niet?

Er zijn miljoenen producten waar je vooral voor de naam betaald en niet alleen de grondstoffen van het product. Of het nu gaat om Nike schoenen, een Apple telefoon, Calvin Klein ondergoed of luchtjes van een of andere popster; ze vragen een prijs voor hun product en als klant vind je dat het waard of niet. Zo niet dan koop je wat anders. Gelukkig is er nog genoeg keuze in deze markt.
Ben al meer dan 10 jaar bij T-mobile. Nooit problemen gehad. Nooit!
Ik ben nu 4 jaar klant bij tmobile en ivm lage koste abonnementen spaar ik weinig tmobile punten. Nu na 4 jaar heb ik aan punten net genoeg om 5 euro van mij rekening af te krijgen voor 1 maand. Dan denk je ook wohoe. Nu mag ik al abbo verlengen.
Tmobile bied mij dit aan voor een Sony Xperia Z5

120 bel/SMS
6GB data
0 euro toestel
44 euro per maand (incl mij 13 euro korting)
Totaal in 2 jaar 1056 euro

Kpn (via belsimpel)
200 bel/SMS
5GB data
128 euro toestel
39 euro per maand
Totaal in 2 jaar 1064 euro

Dat is ietjes goedkoper dan kpn.
Maar we hebben thuis alles in 1 van kpn dus als ik compleet maak krijg ik

400 bel/SMS en gratis onderling bellen
10GB data
128 euro toestel
34 euro per maand
Dan kom ik uit op 974 euro in 2 jaar en per maand minder kwijt en meer mb's

Tmobile moet echt met mooi aanbod komen om mij niet naar kpn over te stappen.
Maar dat probleem heeft Vodafone ook. Je krijgt bij KPN al korting op het moment dat je twee nummers op hetzelfde adres hebt staan.

Bij T-Mobile hebben de ze 'Samen' dan kun je kiezen voor 500mb of ¤2.50 korting. Het vervelende is wel dat ze suggereren dat de inhoud van de korting kan veranderen, wat ik niet prettig vind.

KPN is echter qua internet-tv-bellen een stuk duurder. Ik heb alleen maar internet nodig. Als ik bij KPN internet afneem dan ben ik 10 euro meer kwijt.
Ik zou sowieso even wachten met de Xperia z5. Volgens mij komt de Xperia x lijn ook binnenkort uit. Dan zakt de prijs van de vorige modellen meestal rap.
Xperia X komt in mei dan kan ik pas over stappen naar kpn. Zit nog te twijfelen om X performance te nemen of z5 licht een beetje aan wat voor deel ik kan krijgen nadelen van de X is dat hij geen 4k kan opnemen en fm radio heeft. Voordelen sneller en zuiniger processor en verbeter camera sensor. Kpn zei tegen me dat er maar klein aantal kom omdat dit niet de high end is van Sony tmobile gaat hem geen eens verkopen de X performance. In Duitsland zou hij ook niet uit komen alleen de X en XA. Misschien neem ik een sim only.. Ben ik ook bij kpn goedkoper uit dan bij tmobile :p
Ben ik de enige die hartstikke blij is met T-Mobile en nog steeds klant is na 8 jaar?

Top provider imo :)
Ik was voorheen niet zo tevreden met T-Mobile (Slecht bereik) maar sinds zij vorig jaar of twee jaar geleden hun netwerk hebben vernieuwd en verbeterd ben ik ook zeer tevreden!

Het imago van slechte, goedkope budget provider dat ze volgens mij voorheen wel een beetje hadden is nu echt niet meer van toepassing.

Zoals een stukje hieronder ook gezegd wordt, het is nu klanten winnen, mensen die niet zo zeer het goedkoopste willen, maar een goed netwerk.

Ik ben vooral blij met T-Mobile vanwege de EU minuten en SMSjes en sinds kort de 250MB/maand in de EU. Ik ben namelijk regelmatig in Duitsland en Oostenrijk.

[Reactie gewijzigd door KeRaNoZ op 11 april 2016 09:30]

Nee hoor! Hier nog een super tevreden klant! Ben blij dat ik een paar jaar geleden van vodafone naar t-mobile ben gegaan! Was een jaar geleden in de ziggo dome bij linkin park met een maatje. Hij was net overgestapt van t-mobile naar kpn en had 0,0 bereik in de ziggo dome! Ik zat filmpjes te uploaden naar facebook via 4g! 😀
Al 13 jaar klant en heb nooit problemen gehad met het netwerk op wat enkele storingen na.
Het enige waar ik me nu aan stoor is dat de Android updates zo achterlijk lang duren door T-Mobile.
Gemiddeld komen de updates pas maanden later of soms nooit binnen. Waardoor klanten van T-Mobile met een Android soms maanden langer met een beveiligingslek lopen.
Misschien heb ik het helemaal mis, maar wat heeft een provider te maken met Android updates? In de VS snap ik het, daar hebben de meeste providers hun eigen ROM -- maar hier in nederland is dat volgens mij niet het geval. Samsung et al pushen gewoon wanneer zij klaar zijn.

Maar corrigeer me aub als dat niet het geval is.
offtopic:
T-Mobile branded telefoons hebben een ROM van T-Mob dus daar gaat ook nog wat tijd over heen bij het uitbrengen. Na lang wachten op een Samsung update moet ook wer wachten op een T-Mob update, wat weer 6-8 weken kan duren inclusief testen).
Ze hebben nu een beetje ingezien dat dit niet ideaal is en zijn aan het terug schalen in het aantal telefoontjes.

[Reactie gewijzigd door Ves op 11 april 2016 18:20]

Als je een branded telefoon hebt, ben je afhankelijk van je provider. Bijna iedere telefoon die is aangekocht via een provider (winkel of website) is branded, en die kun je herkennen aan de apps die de provider er op heeft gezet en die meestal ook niet te verwijderen zijn aangezien providers graag exclusieve diensten aanbieden, die alleen bij hen verkrijgbaar zijn en die lopen vaak via zo'n app, Grote uitzondering zijn de Apple´s en de Lumia´s (zowel Nokia als Microsoft).
1 2 3 ... 7