Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 233 reacties

Er zijn afbeeldingen online verschenen van wat het ontwerp zou worden van de Galaxy S7 en Galaxy S7 Edge. De afbeeldingen zijn online gezet door EVLeaks, die afgelopen jaren illustraties van veel smartphones als eerste publiceerde.

EVLeaks zette een van de foto's in een tweet en een andere boven een oud artikel op Venturebeat. De telefoons op de afbeeldingen lijken ongeveer hetzelfde ontwerp te hebben als de huidige Galaxy S6-serie, hoewel de Edge-versie zichtbaar groter is dan de variant met plat scherm. De usb-poort op de afbeeldingen lijkt van het micro-usb-type, in plaats van de usb-c-poort die op diverse nieuwe smartphones te vinden is. De achterkant is niet te zien op de afbeeldingen, alleen de voorkant en enkele zijkanten. Die zou echter niet langer een cameramodule hebben die uitsteekt.

Het zijn de eerste marketingrenders die online zijn verschenen van de Samsung-smartphones. Eerder claimde EvLeaks dat Samsung de S7 waterdicht gaat maken, net als het geval is met de S5. Bovendien zou de fabrikant weer een sd-kaartslot in het toestel zetten. Samsung zal de S7 voorzien van een camera met een maximale resolutie van twaalf megapixels. Het zal vermoedelijk gaan om een britecell-sensor. De camera heeft een f/1.7-lens. De S6 heeft een f/1.9-lens.

De S7 heeft volgens die informatie een 5,1"-scherm met 2560x1440 pixels, net als de huidige S6. De S7 Edge heeft een iets groter scherm van 5,5", met diezelfde resolutie. Samsung zou een 'altijd aan'-functie maken voor de S7, waarbij het scherm altijd informatie kan laten zien. Lumia-telefoons en daarvoor Symbian-modellen van Nokia hebben dat al jaren.

De S7's draaien op een Exynos 8 Octa-soc of een Snapdragon 820. Het is onbekend welke soc de fabrikant zal gebruiken in de Benelux. Samsung zou de S7-serie voor Mobile World Congress in februari willen presenteren en in maart willen uitbrengen. Samsung hintte zelf tijdens de presentatie van de kwartaalcijfers op een release in maart.

Samsung Galaxy S7 volgens EVLeaksSamsung Galaxy S7 volgens EVLeaksVermoedelijke Galaxy S7 en S7 Edge

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (233)

Waarom een 12Megapixel camera? De Samsung Galaxy S5 (die ik momenteel heb) heeft er 16. Nochtans zie je het verschil niet echt, doch waarom zakken in pixels als de concurrentie op sommige vlakken vooruit gaat?
Minder ruis in de foto's.
Werkt de camera van de S7 dus ook beter in het donker? Want oh oh wat is de S6 camera toch slecht in het donker
S6 slecht in donker?

Buiten dat elke smartphone met die pinholelensjes niks klaarmaken in het donker, doet de S6 het toch bovengemiddeld...
ja lg heeft dat beter gedaan met de g4
:)
Minder ruis op 100% betekent vaak niet dat je in een print ook een verschil hebt. Als er dan omstandigheden zijn waarbij het toestel meer detail kan vastleggen dan die 12mp is een hogere resolutie theoretisch te rechtvaardigen.

Behalve dat >10mp eigenlijk sowieso onzin is in een telefoon :P helpt ze hooguit meer geheugen verkopen en je dropbox vullen.
Mag jij raden wat deze sensor beter gaat doen
Minder MP grotere sensor en betere lens

[Reactie gewijzigd door 634684 op 30 januari 2016 13:38]

Minder details/scherpte bij goed weer, en bij slecht weer/gesloten ruimtes met slecht licht waarschijnlijk betere foto's...

Dan rest alleen nog de vraag of dat komt omdat ze minder pixels hebben of omdat de sensor techniek veranderd is (isocell/sony-sensor voorheen, naar brightcell).
Meer pixels is niet altijd een betere foto.
En toch is het wel interessant om te zien wat het effect zal zijn van deze keus, vs het gegeven dat bijv. Sony een 23 MP camera communiceert. Zelfs op tweakers heb je zoals we nu zien in een paar gevallen, deze opmerking. Dan zul je onder het generale publiek het nog veel vaker zien.
Naast grotere pixels, en een beter s/n-ratio, laat 12MP ook 4k opname toe zonder pixel-binning. 1:1 pixels en dus betere kwaliteit. Samsung gaat mogelijk dus all-out om de vermeende "DSLR-achtige" foto's van de iPhone 7 voor te blijven.
een grotere sensor geeft minder ruis, zeker met minder Mp en ook wat meer scherptediepte. Al weet ik niet of dat verschil zo groot is nu.
Hoe zit het met custom roms als hij geleverd wordt met hun eigen CPU? Is de bootloader locked?

Voor de rest prima, misschien overweeg ik deze te kopen. Maar Xiaomi MI5 is het voorlopig voor mij
Als je graag met custom roms speelt is een Galaxy tegenwoordig niet het meest voor de hand liggende toestel, bijna alle roms op XDA zijn afgeleid van de standaard rom. Er is geen stabiele CM build die als basis kan dienen voor andere builds.
Het lijkt me als ze kiezen voor de Snapdragon dat de kans op een stabiele CM een stuk groter word.
Klopt uiteraard. Een stabiele CM op basis van Exynos, forget about it. Met Snapdragon wordt t inderdaad wel mogelijk maar zelfs dan heb ik inmiddels zoiets van, koop gewoon een Nexus als je vanilla Android wil. Ik ben CM maintainer voor de Galaxy Note 4 geweest en denk dat ik wel zo'n 2000 uur in dat project heb gestoken en vlak voordat ik over ging op de Nexus 6p (en de note 4 dus vaarwel zei) was het nog steeds niet 100% zoals ik het wilde hebben. Het is ZO veel werk, alleen de camera bijvoorbeeld al, veel dingen gebeuren in software (zoals de 'nightshot mode' van de Note 4, waarbij meerdere foto's in een batch worden genomen en dit tot 1 low light photo wordt vermaak). Het is een immens karwei om uit te zoeken hoe dat allemaal in elkaar steekt en daarna zelf te programmeren voor CM.

Het is allemaal leuk en aardig maar dit soort projecten zijn alleen in een redelijk tijdsbestek te doen als je met 2-3 fulltime maintainers bent en dat is bijna nooit het geval. Vandaar dat aan heel veel CM versies altijd wel iets scheelt en het heel veel tijd kost om tot een stabiele versie te komen. Ik ben in ieder geval niet meer van plan terug te keren naar Samsung ;)

[Reactie gewijzigd door BarendB op 31 januari 2016 01:03]

Het lijkt me als ze kiezen voor de Snapdragon dat de kans op een stabiele CM een stuk groter word.
lijkt me ook
Of gewoon AOSP als bron. Al zijn veel custom ROMs gebaseerd op CM idd en in steeds mindere mate voor Galaxy telefoons. Probleem is dat Samsung zich niet helemaal aan de licenties van Android meen ik houdt en enkel blobs vrijgeeft van de Exynos drivers ipv (ook) de source code. Hopelijk komt Samsung ooit tot inkeer, ik vrees het ergste, omdat het nooit anders is geweest.

[Reactie gewijzigd door CH40S op 31 januari 2016 11:34]

Zal het vandaag eens vragen, er zitten een paar Samsung open source team members naast onze booth op FOSDEM...

Edit: zondag zat alleen rasterman er, Samsung mannetjes niet gezien :-(

[Reactie gewijzigd door Superstoned op 1 februari 2016 23:12]

+2 zeker waard als je je post aanvult met antwoord!
Ze houden zich gewoon aan de licentie, de kernel en bepaalde sources moeten vrij beschikbaar zijn, de source van de BLOBS hoeft dat niet, en dat doen ze dan ook niet. Helaas voor de gebruikers kan je de drivers buiten de kernel houden waardoor die niet verplicht zijn vrij te geven...

Ook apps die Samsung zelf toe voegt hoeven bijv. niet open source te worden gemaakt...

Gevalletje: erg jammer (voor fans van AOSP/CM), maar gewoon legaal en netjes volgens de regels...

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 1 februari 2016 10:57]

De bootloader is voor de gebruiker altijd gelijk tussen de snapdragon en exynos. beide kregen een flag die van 0 op 1 springt als je een custom rom instaleert.
Idd, scherp kritiek puntje.
We weten al dat de S7 een MicroSD slot heeft. Maar wat ik wil weten is of hij ook een vervangbare accu heeft. De S6 had dat niet en dat vond ik een misser van de bovenste plank. De accu's slijten tegenwoordig zeer snel (na een jaar is het duidelijk merkbaar) en is de mogelijkheid om de accu te vervangen eigenlijk een 'must.'
Ik zit nu bijna 2 jaar, maar de accu van mijn S5 is nog steeds meer dan prima. Ik weet niet wat mensen met hun telefoon doen dat ze zo snel hun accu vernaggelen. Met mijn S Plus merkte ik wel dat mijn accu minder werd. Maar dat was na 3 jaar non-stop gebruik.
  • Laten vallen
  • Doorgaan met gebruik na <~10% accu lading
  • Meerdere laad/ontlaad cycles per dag
  • In extreme temperaturen gebruiken (<10°-, >40°)
  • Buigen van telefoon
  • Intensief gebruiken
Ik heb het allemaal gedaan, en allemaal was het handig op dat moment (don't ask). Sommige ervan doe ik met enige regelmaat (meerdere dagcycli, doorgaan <10%, extreme temperaturen). Ik slijt één accu per jaar.

[Reactie gewijzigd door Ruudjah op 31 januari 2016 01:26]

Dat buigen was ook handig? Ben ik wel benieuwd naar! :)
De accu is prima te vervangen kijk maar op de how to video's op youtube. Je hebt wel een zuignap en een fohn nodig om de lijm week te maken. No problem als je geen twee linkerhanden hebt. En anders laat je het doen!
Dat is niet acceptabel vind ik. Het moet door de gebruiker vervangen kunnen worden zonder allerlei tools of trucjes. Waarschijnlijk vervalt tevens je garantie als je hem zelf openmaakt.
Ach, eens per jaar worst case, dat kan je wel laten doen...
De batterij is vervangbaar, weliswaar niet zo eenvoudig als vroeger. Maar als het nodig is lukt het hoor.
is er al bekend of de s7 ook in duo sim uitvoering komt?
Het sd vakje schijnt ook een sim te kunnen huisvesten. Je kan volgens de geruchten dus een sd of 2de sim kunnen gebruiken. Dit passen ze bij de A serie als het goed is als toe.
Dit meen ik ook ergens gelezen te hebben. Zelfde principe als de Oneplus X geloof ik.

[Reactie gewijzigd door Ultimo op 30 januari 2016 23:11]

Oneplus X niet Oneplus One X :)
SD vakje is vooral mooi voor VR, kan je vol videos gooien haha.

En als de maat hetzelfde is, dan zal de huidige Gear VR hier ook mee werken.
Niet alleen VR, het is ook mooi voor alle andere dingen ter wereld waar mensen opslag voor gebruiken.
Samsung heeft van de S6 een duo uitvoering echter deze is enkel verkrijgbaar in Asia / China. Het zou mij verbazen als dit niet het geval is voor de S7. Een nadeel van dua sim is wel dat de S6 geen support heeft voor beiden kaarten op 4G te laten werken, de secondaire werkt namelijk (bij mij althans) enkel op edge.

Overigens weet ik niet of hier meer mensen last van hebben maar de home button bij mij is bij mij gewoon mat geworden. Daarnaast "klikte" de buttons een periode niet naar behoren maar dit ging vanzelf over. Imo wel een beetje matig voor een high end model als de S6.

[Reactie gewijzigd door n4m3l355 op 30 januari 2016 14:53]

Vast wel !
In veel landen worden vrijwel alleen maar dual sims geleverd.
Ik begrijp overigens niet waarom er niet standaard 2 sims in elke GSM zitten.
Ik zou niet meer zonder willen!
Het heeft alleen maar meerwaarde.
Ik ken zelf niemand met meer dan 1 telefoon nummer. Voor mensen met een telefoonnummer voor werk snap ik het wel, maar in mijn geval of die van mijn vrienden niet.

Het ligt dus echt aan hoe jij hem wil gebruiken of een dual-sim nuttig is.

[Reactie gewijzigd door MoonRaven op 30 januari 2016 12:37]

Veel mensen hebben idd een aparte telefoon voor het werk. Heb zelf daarom ook 2 telefoons. Wil nl. mn werktelefoon wel gewoon uit kunnen zetten als ik niet werk. Dualsim zou dan ideaal zijn, zodat je gewoon je werknummer uitzet. Ben alleen nog nooit een geschikte telefoon tegengekomen met dualsim. Wat je in Nederlandse winkels kunt kopen zijn vnl. een paar budgettelefoons die het hebben.
Ik wijger met twee telefoons rond te lopen, en heb er dus voor gekozen om mijn prive telefoon op te geven, en gebruik mijn werk telefoon ook prive. Tot nu heeft dit geen enkel probleem opgeleverd, maar het moment dat ze er moeilijk over gaan doen, dan krijgen ze de telefoon terug.
Even in de buurlanden kijken, daar vind je al vaker telefoons met dual sim functionaliteit.
Is imho alleen prettig als de mail dan met dezelfde handeling uitgezet kan worden en er ook 2x whatsapp op kan draaien.
Ik heb zelf een Note 5 dual sim in het buitenland besteld.
Deze heeft alles en meer wat je van een top telefoon mag verwachten.
Mocht je dat overwegen, kijk dan wel even naar het juiste type nummer voor de Nederlandse taal en om gebruik te kunnen maken van 4g bij alle aanbieders.
Er loopt wel een topic over !
ik overweeg om in het vakantieland een tweede SIM in mijn Oneplus 2 te gebruiken. Ziggo heeft geen buitenlandpakket, en roaming is in 2016 nog stervensduur.

Als hoge roamingkosten ophouden te bestaan, weet ik ook niet echt meer een toepassing. Voor het werk zou het kunnen (daar gebruik ik nu nog een iphone 6s), maar dan moet ik mijn werkgever de macht over mijn privételefoon geven...
fanboy alert:

Weer een mooi toestel van Samsung. Lijkt op de S6 en het was ook bekend dat er geen veranderingen zouden komen.

Opsommend zal dit wel weer een van de betere toestellen worden.

Top camera
Top beeldscherm
Beste soc
Goede accuduur vanwege grote accu
SD kaart slot
Prachtig vormgegeven
Wireless charge
Quick charge
Android 6.0.1 wat als een zonnetje draait
Volgens sommigen de beste audiokwaliteit vanwege de warme timbre.

Maar ik kan me vergissen natuurlijk.
Hoe kom je aan deze eigenschappen? De huidige S6 accu is acceptabel, maar moet daags aan het stroom. Audiokwaliteit is slecht, net als de microfoon. Als wat je zegt waar is zou dat het toestel zeer ten goede komen.
Dat rijtje slaat op de verwachtingen van de S7 :)

Er gaat een gerucht dat de S7 17 uur op max brightness video kan afspelen, terwijl de huidige toestellen (waar Samsungs al dik boven aan staan met video kijken), op 250 nits maar 14/15 uur halen! Als dat dus waar is, gaat de SOT met normaal gebruik ook flink omhoog want het scherm is dan blijkbaar veeel zuiniger geworden!
Het lijstje ging over de S7

Verschillende testen,min of meer synthetisch en meetbaar, geven aan dat de S6/note5 een hele goede audio output heeft. Kijk eens op GSMarena.

Maar puur op gevoel heeft de S6 een heldere en toch warme klankkleur. De V10 is erg clean. De iPhone heeft weer wat meer punch in het laag midden.

Geluid is subjectief. Wat de een mooi vind, is voor een ander weer niks. Meestal is de koptelefoon het belangrijkst want die bepaalt het meest de klank. Net als bij gewone Hifi.

Maar het ging over de S7 en dus denk ik dat het audio gedeelte wel goed zit.
Stof- en waterdicht 😁
Betere (minder) touchwizz
De S6 was al de beste telefoon van dit jaar, ook volgens tweakers.net. Met bovenstaande komen ze tegemoet aan de puntjes van kritiek. Behalve de vervangbare batterij maar hey jullie wilden design ipv plastic. Trouwens batterij vervangen op de S6 is goed te doen.
Wat ze eens zouden moeten doen is toestellen zonder Samsung schil leveren. Gewoon een optie bij reset

[Reactie gewijzigd door Chadi op 30 januari 2016 08:36]

Dan komt Samsung in het vaarwater van de Nexus toestellen. Daar moet je zijn om een kale Android out of the box op je telefoon te hebben.
Hallo je zit op tweakers! Even zelf rooten en rommetje erop ;).

SD kaart slot mooie plus!
Batterij verwisselbaar was ook leuk geweest.

[Reactie gewijzigd door RobbyTown op 30 januari 2016 08:47]

Gaat niet altijd even makkelijk. Hellemaal niet als de exynos processor in de telefoon zit dan word het hellemaal moeilijk om een custom rom te installeren
Klok, klepel verhaal...

Exynos versie is net zo makkelijk van een andere rom te voorzien als Samsung toestellen met een Snapdragon. De vraag is hoe custom de roms zijn en dat punt kan tegen vallen.
Dan klopt het toch wat hij zegt? Voor de Exynos geeft Samsung blobs, geen source code. Het maken van een custom ROM wordt dan veel lastiger.

[Reactie gewijzigd door CH40S op 1 februari 2016 00:56]

Een custom rom installeren is wat anders dan een custom rom maken, maargoed aan de rating te zien begrijpen meerdere tweakers het verschil daartussen niet :)

Een custom rom hoeft niet perse andere blobs te gebruiken ;)
Klopt. Maar ik doelde op roms zoals CM of AOSP (wat eigenlijkzelfs hetzelfde is, aangezien CM gebaseerdis op AOSP). Dat zijn geen roms die gebaseerd zijn op de stock ROM. En daar zijn die drivers voor nodig, daarom zie je bijna geen CM voor Samsung devices meer. Een custom ROM hoeft niet per se gebaseerd te zijn op de stock ROM.

Zie bijvoorbeeld http://www.xda-developers...ined-a-story-of-betrayal/ omtrent Samsung Exynos. ;)

[Reactie gewijzigd door CH40S op 1 februari 2016 00:55]

Hij beweerd dat het installeren (niet het maken!) van een custom ROM (niet specifiek een non-tw rom!) moeilijker zou zijn bij een Exynos SoC dan bij een Snapdragon SoC, terwijl bij beide de installatie van een custom ROM exact dezelfde handelingen vergt en het dus even makkelijk of juist even moeilijk is!

Oftewel wat je allemaal roept over AOSP ROMS heb je gelijk in maar is totaal niet relevant, het ging niet over AOSP het ging over Custom Roms, wat is daar zo moeilijk aan te snappen, toch raar dat tweakers het verschil daarin niet meer begrijpen, net als het verschil tussen het maken en installeren...

Nu probeert iedereen die op mij reageert goed te lullen wat er gezegd was door er onzin bij te halen, maar blijkbaar heeft niemand gelezen waar ik nou op reageer :)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 1 februari 2016 10:53]

Probeer jij maar achter de drivers en soudce code te komen. Zelfde waarom je bijna geen custom roms van huawei toestellen ziet. Of die van een mediatek chip voorzien zijn. Ook bijna geen custom roms voor. Zonder inspraak in de drivers en sourcecode kom je bij de alles ( behalve qualcomm ) niet ver
Tuurlijk kan je een custom rom op het toestel plaatsen, maar voor velen zal dat op een dergelijk duur, nieuw toestel geen optie zijn...
Ik vind het idee van een optie voor stock android in het recovery menu o.i.d. helemaal zo gek niet.
De producenten zullen dit uiteraard niet doen, maar zo een dual-boot concept zou wel super zijn imo
Ik heb op AL mijn toestellen een andere rom gezet, of jailbreak op de iPhones.
Er is maar ''en toestel in mijn 'carrière' geweest waar dat niet op kon, omdat dat een beveiligde telefoon was, en niet mijn 'daily driver'
Verder zijn al mijn privé en zakelijke toestellen wel op de één of andere manier "omgebouwd"

( ik moet er wel bij zeggen dat ik een 'aardige' werkgever heb, die het ook interessant vind, ik snap ook wel dat als je voor een groot bedrijf werkt, je die optie niet hebt op je zakelijke phone )
Ik zie het meer als service. Jij koopt een telefoon en dan mag je kiezen met behoud van garantie en waar alles werkt.
Waarom zou een bedrijf investeren in zo iets? De extra verkoopcijfers zullen zo goed als onzichtbaar zijn in het grote geheel.
Ik vraag me wel eens af of de verkoopcijfers niet zouden stijgen wanneer ze, desnoods naast de reguliere S7, een S7 uitbrengen met stock... Ik zou die wel kopen, nu blijf ik ver weg van Samsung...
De verkoopcijfers gaan stijgen want jij gaat er dan een kopen.
Maar die ene telefoon die ze extra gaan verkopen, is geen rede om een speciale versie uit te brengen. Er zijn vast meer mensen die denken als jij. Maar om hoeveel mensen gaat dit? 50.000 wereldwijd? en hoeveel van deze personen gaan het toestel echt aanschaffen? 20.000? Kansberekening is niet mijn ding maar ik verwacht minder.

Als Samsung verwacht om een miljoen extra toestellen te verkopen, dan zullen ze dit wellicht overwegen maar voor een paar duizend zal deze investering te groot zijn en meer kosten dan dat het opbrengt.

Zelf zit ik er niet op te wachten. Ik wacht liever op een oplossing om de telefoon te rooten en een custom firmware te draaien. Ik heb root rechten op alle Linux systemen die ik beheer, mijn telefoon is daar geen uitzondering op.
Kijk dat is nou precies het korte termijn denken van Samsung. Wat is de meest geboorde klacht als je het over Samsung hebt? Hun eigen schil! Dat is als een blok aan het been van de hardware.
Dan is het toch logisch om een rom optie toe te voegen met zooi of zonder zooi om de grootste ergernis weg te halen.
Uiteraard hebben ze nu geen reden maar zodra er een echte concurrent komt stapt het gros wat zich ergert aan die schil over.
domme reactie want met een geroote telefoon laten veel apps zich niet installeren dus volkomen onbruikbaar en moet niet eens aangemoedigd worden!
En sommige apps laten zich niet installeren als de telefoon niet is geroot. :Y)
Heb je een voorbeeld? Ik zie wel eens een waarschuwing voorbij komen, bijvoorbeeld bij Whatsapp maar de app werkt prima.

Ik kan me moeilijk voorstellen dat een Tweaker geen root rechten op zijn telefoon wilt hebben.
Hoop dat EVLeaks ooit een render lekt van Samsung's officiële interne update-beleid. De "1 tot 3 jaar" bied voor mij te weinig zekerheid. Misschien ooit een officieel statement als Google "2 jaar security & feature updates, 3de jaar security".
Leuk dat je bij Apple langer updates krijgt, maar mijn iPad 4 is echt onbruikbaar met iOS 9.
Zelfde geldt voor mijn iPad mini
Klopt. Nexus 5 (telefoon uit 2013 dus) draait nog steeds prima met Android 6.
Lumia 920 - 29 november 2012 - WP10 komt er aan :) 3,5 jaar later!
En nog steeds rap, die 920 ;) heb hier een 1320 maar mis m'n trouwe 920 nog weleens. Heerlijk robuust toestel.
Helaas die van mij niet maar hij is ook zwaar mishandeld :X
Toch vreemd. Ik heb hier een ipad 4 met ios 9 die het prima doet. Heb je de update ota geïnstalleerd? Zoja, maak een icloud backup en installeer iOs opnieuw via iTunes, dat schijnt te helpen.
Ik heb hier een verse ipad mini 2 op 9 en het draait als een zonnetje :)
Ik heb hier een ook een oude iPad en iPhone liggen met iOS 9, maar onbruikbaar? Nee dat absoluut niet. Het klopt dat oude apparaten minder snel reageren dan voor de update. Tevens brengt Apple nog steeds updates uit om juist deze oude apparaten weer op het zelfde niveau te trekken als vroeger. Dit natuurlijk enorm lastig, want er zijn ook externe factoren waar Apple vrij weinig aan kan doen. Apps zijn het grootste probleem waarom je iPhone of iPad minder snel reageert. Apps gebruiken nu continue internetverbinding en blijven op de achtergrond mee draaien. Natuurlijk heeft Apple speciale systeem gebouwd dat achtergrond processen controller en beheerd, maar apps zoals Facebook kan je bijna niks tegen doen. Facebook stuurt je continue notificaties, Tinder houd je locatie continu bij. Hoe meer van dit soort processen hoe harder jou iPhone/iPad moet werken. Nee, doe mij maar gewoon updates dan weet ik zeker dat ik minder last van beveiligings risico's heb dan bij Android. Op dat platform is maar te hopen dat je een update krijgt.
Dat is een false statement. Zoals boven aangegeven, heeft Android gegarandeerd updates, en komen ze met grote regelmaat binnen.

"Twee jaar security & feature updates, derde jaar security updates."
Ja Android wel ja, maar geen producent die ze snel uitbrengt en legio smartphones die die updates helemaal niet ontvangen van hun fabrikanten. Android is te vergelijken met Windows, maar dan een Windows waarbij de fabrikanten bepalen of je de updates van Microsoft wel krijgt.
Alleen interesseert het Google geen biet of de fabrikanten dat doen. Vandaar de huidige clusterfuck situatie die Android voor vele gebruikers is in de praktijk.
Ik ben het eigenlijk met al je punten oneens.
Er zijn enkele producenten die hun eigen updates niet snel uitbrengen samen met de nieuwe android updates, maar dat is vrij gemakkelijk te omzeilen. Fabrikanten kunnen altijd bepalen of je updates krijgt, lang niet alle houden dat in eigen beheer.

Google spoort fabrikanten aan zo snel mogelijk updates door te voeren. Daarnaast zijn er ook veel updates die gelijk doorstromen die fabrikanten niet tegenhouden, vooral als het gaat om beveiligings-updates.

Dat laatste over "clusterfuck" kan ik me helemaal niet in vinden. Android is bij de meeste gangbare fabrikanten erg gebruiksvriendelijk, biedt veel opties en werkt erg goed.

Meningen mogen verschillen, maar je feiten kloppen niet.
Het is eenvoudig om het op de apps te steken, maar als je dezelfde apps blijft gebruiken en je toestel is na een OS update merkbaar trager dan lijkt mij toch echt dat dit in de eerste plaats komt door de OS update en niet door de apps die dankzij die update ineens actiever zouden zijn.
Wat voor de ene "onbruikbaar" is is voor de andere prima. Echt onbruikbaar is pas iets als het gewoon niet werkt. En dat geldt voor deipad 4 en iPad mini zeker niet.
Raar, iOS 9 draait goed op de twee iPad 4's die ik ken. Ook op een iphone 4S werkt het goed. Het roepen van het woord 'onbruikbaar' voelt een beetje een gemakkelijk geroepen, jammer.
genoeg mensen vonden het erg genoeg om er een rechtszaak over te beginnen in de VS. dat doe je niet als het een beetje traag is of zo.
Jawel, juist in een land waar geen Amerikanen wonen zou het opvallend zijn. Het is een bekend stereotype: Amerikanen klagen de lucht aan, omdat het vochtig is. De aanklaagcultuur is real. ;)
ja, een enkeling. niet hele groepen.
Nee, ook hele groepen. Een class-action suit betekent juist dat je samen met een hele groep claimt dat je een grote groep consumenten vertegenwoordigt. Niet alleen goedkoper, maar ook grotere kans op succes en als ze settlen kan uiteindelijk vaak iedere Amerikaan zich melden die zichzelf ook tot de groep getroffenen acht.
Ik heb het lichte gevoel dat je enigszins generaliseert hier.
Dat het bij jou of iemand uit je omgeving wel goed loopt, wil natuurlijk niet zeggen dat je dat door kunt trekken naar de rest. Het is wel een serieus probleem, Apple weet er op een of andere manier voor te zorgen dat sommige toestellen toch vrij 'onbruikbaar' worden. Hardware verouderd ook natuurlijk, maar vooral bij Apple zijn er niet bijster veel verschillen bij software updates waardoor het ineens stukken zwaarder gaat worden. iOS 6 naar 7 was vrij groot, maar 7 tm 9 niet eens zozeer dat je gaat denken "Wow!".
Dag het bij jou of iemand uit jouw omgeving minder lekker is gaan werken wil niet zeggen dat je dat door kunt trekken naar alle gebruikers toe. Kortom, andersom geldt precies hetzelfde!

Als het echt bij iedereen onwerkbaar was geworden waren er echt wel heel wat meer mensen aan het klagen... Verhoudingsgewijs is het maar een klein groepje wat je hoor klagen.
Maar laten we het weer over de Samsung hebben ;)
Onbruikbaar is een groot woord, maar het is een feit dat iOS 9 een achteruitgang is t.o.v. iOS 8.4.1. Genoeg YouTube-filmpjes die dat bevestigen.
"Genoeg youtube filmpjes" is nou niet bepaald een goede bronvermelding imo.
Dat je minimaal 2 jaar updates krijgt is bij zowat iedere high end toestel, van zowel Samsung als derest een gegeven; al jaren. Dus ik snap niet zo goed waarom je deze opmerking maakt. Security updates werden sowieso langer uitgerold, maar verlopen nu sowieso grotendeels via Google Play services.
2 jaar na wat? Release of verkoop maakt een groot verschil. De S5 wordt nog steeds voor veel geld verkocht, hebben die gebruikers geen recht op 2 jaar veiligheid ?
Waar leg je de grens dan? Er worden nog steeds toestellen van jaren oud verkocht. Ik denk niet dat het redelijk is om te verwachten dat een toestel van een paar jaar oud nog van updates wordt voorziet. Dit werkt voor verschillende andere producten niet anders. Een update voor mijn autoradio zou bij BMW na twee jaar ook 230 euro kosten, ex BTW, voor een probleem dat al bekend bleek te zijn. Ding was gewoon te oud.

De S5 wordt nog verkocht, maar dat zijn wel restvoorwaarden. Hij is immers duurder dan de S5 Neo.
Om jouw logica door te trekken: Stel dat jij nu naar de BMW dealer gaat en een hagelnieuwe, overjarige, 5 serie aanschaft. Na een paar maanden gebruik merk je dat de radio een update nodig heeft en daar moet jij dan 230 euro voor uitgeven omdat je auto "te oud" is? Vind je dat redelijk?
Niet na een paar maanden nee. Wel na twee jaar. Als jij nu een S5 koopt, koop je een oude S5 die winkels nog niet verkocht hebben.

Moet Samsung dan omdat jij kiest voor de S5 en niet de S5 Neo die dezelfde eigenschappen heeft plus verbeteringen of de S6 wat de opvolger is van de S5, dan extra kosten gaan maken omdat winkels nog een S5 niet hebben verkocht?

Bij een automerk worden de oude modellen er zo snel mogelijk uitgepusht (meestal moeten ze zelfs apart besteld worden, dus helemaal gaat de vergelijking niet op) en bestaat de mogelijkheid niet dat je een oude auto koopt.

De S5 is nu twee jaar oud. Ik weet niet tot wanneer hij verkocht is volgens een normale prijsstelling tov de S6, maar als je dat punt neemt, denk je dat de S5 vanaf dat punt helemaal niet meer ondersteund gaat worden qua security fixes? Ik weet dat de S4 een paar maanden geleden nog een update heeft gehad om een exploit te dichten in het toetsenbord. En de Google Play-security-updates zullen ook wel binnen komen.

[Reactie gewijzigd door RaJitsu op 31 januari 2016 13:15]

Het is net een S6 maar dan wat slanker? Snapdragon 820?
Verschillende benchmarks hebben al laten zien dat de Exynos 8890-soc is gebruikt voor de Europese modellen, SM-930F/SM-G935F, terwijl de Amerikaanse variant draait op de Snapdragon 820.
Die Edge toestellen blijven imho de mooiste telefoons die je kan kopen.
En dit ontwerp kan Apple niet aanklagen :)
Ja mooi wel, echt een eyecatcher. Maar als ik hem vastneem vond ik hem echt heel ongemakkelijk in de hand liggen door zijn scherpe kantjes. Daarom zou ik hem niet nemen en een gewone S7/S6 kopen.
Zolang er geen stock Android op staat dat geupdate kan/moet worden door Google zal ik nooit een Samsung kopen...
Tja, dan zal je bij de Nexus serie blijven.
Aangezien Google de Sony's, HTC's en Huawei ook direct niet kan updaten.

Meeste securityfixes worden in principe nu al via het playservices gedaan

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Nintendo Switch Google Pixel Sony PlayStation VR Samsung Galaxy S8 Apple iPhone 7 Dishonored 2 Google Android 7.x Watch_Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True