Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 71 reacties
Submitter: haas1234

Samsung heeft een evenement aangekondigd waarop het vermoedelijk de Galaxy S7 gaat presenteren. De presentatie vindt plaats op zondag 21 februari in Barcelona, een dag voordat in die stad telecombeurs Mobile World Congress begint.

Het evenement vindt op dezelfde dag, tijd en locatie plaats als waar Samsung vorig jaar de Galaxy S6 voor het eerst liet zien. De presentatie begint om zeven uur 's avonds en er komt een livestream via YouTube, zegt de fabrikant.

De teaser toont een persoon die een Gear VR opzet en vervolgens een Unpacked-logo ziet. Er gaan al maanden geruchten over de Galaxy S7 en dit weekeinde verschenen er marketingrenders van het toestel online. Het ontwerp is volgens die afbeeldingen goeddeels gelijk aan de S6, maar het toestel is volgens die informatie waterdicht, heeft een slot voor een micro-sd-kaart of tweede simkaart en heeft geen camera meer die uitsteekt.

De S7 heeft volgens die geruchten een 5,1"-scherm met 2560x1440 pixels, net als de huidige S6. De S7 Edge heeft een iets groter scherm van 5,5", met diezelfde resolutie. Samsung zou een 'altijd aan'-functie maken voor de S7, waarbij het scherm altijd informatie kan laten zien. Lumia-telefoons en daarvoor Symbian-modellen van Nokia hebben dat al jaren.

De S7's draaien op een Exynos 8 Octa-soc of een Snapdragon 820. Het is onbekend welke soc de fabrikant zal gebruiken in de Benelux. Samsung zou de S7-serie voor Mobile World Congress in februari willen presenteren en in maart willen uitbrengen. Samsung zelf hintte al op een release van het toestel voor eind maart.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (71)

Voor mensen die denken van; 'dat altijd-aan kost toch ziek veel stroom?'. Nou. Nee.

In bijv de Lumia toestellen (waar het systeem; Glance Screen heet), wordt gebruik gemaakt van een apart stuk geheugen (Display memory). Het scherm refreshed dan niet elke seconde 25-60 keer bijv, maar gewoon 1x per minuut. Dit scheelt aanzienlijk in het stroomverbruik. Ideaal systeem!

*edit / protip:*

Heb je Glance Screen aanstaan, maar niet continu (bijv interval oid), en heb je vieze handen (bijv gehakt draaien), dan kun je ook over je nabijheidssensor gaan met je hand, waarna Glance zal activeren.

[Reactie gewijzigd door NeFoRcE op 1 februari 2016 11:03]

Heb je toch nog steeds de verlichting? Daarnaast valt het een stuk minder op als je telefoon op tafel ligt en je een melding krijgt.
Bij een OLED scherm heb je geen backlight die in zijn geheel aan moet. Je hebt alleen een handjevol pixels die 'aan' zijn. Dat scheelt aanzienlijk in het stroomverbruik in vergelijking met een reguliere LCD.
Excuus, is nog vroeg... Ik bedoelde natuurlijk niet het stroomverbruik van enkele pixels ;)
Heb het net even opgezocht in bepaalde lumias die nog LCD gebruiken word de backlight op een enorm laag percentage aangestuurd ~1% ongeveer van normale waarde waardoor het verbruik vele malen lager is. Maar ik zou het bij lcd persoonlijk ook gewoon uitzetten.
Yup bij de Lumia 640 is het extra stroomverbruik amper merkbaar zelfs als het Glance screen altijd aan staat. Met OLED is het verbruik inderdaad nog veel lager.
Een zwarte achtergrond is dan ook echt zwart, gezien de backlight niet aanwezig is. Dus in dit geval worden het waarschijnlijke witte letters/cijfers, dus alleen die lichten op.

Een ontzettend gave techniek is het eigenlijk.
Dat icm OLED is idd een goede combi. Zelf heb ik geen behoefte aan zo'n feature eigenlijk
Als je een keer een dergelijke functie gebruikt hebt betwijfel ik of je er nog steeds geen behoefte aan hebt. Mijn Lumia's hebben allemaal Glance en ik vind het heerlijk dat ik kan zien of ik notificaties heb (en waarvan) en de tijd kan checken zonder ook maar een knop aan te raken. Als Samsung dit toe zou passen ben ik benieuwd waarom zo laat want het is een heerlijke feature, mits goed uitgewerkt.

[Reactie gewijzigd door Evest op 1 februari 2016 09:41]

Ik heb daarvoor een notificatieled op mijn telefoon zitten. In combinatie met bijvoorbeeld Lightflow weet ik dan precies of ik berichten heb en aan de hand van de kleur wat voor soort berichten.
Alleen kan die LED je niet de datum en tijd laten zien, of meerdere notificaties. Ook het effect dat het scherm meteen op Glance mode springt als je deze uit je broekzak haalt, is geweldig. Ik neem straks in ieder geval geen genoegen meer met een ledje.
Voor de tijd heb ik een horloge om, daar gebruik ik mijn telefoon helemaal nooit voor. En meerdere notificaties geeft een notificatieled ook prima weer, waarom zou dat niet kunnen?
Ok, ik draag geen horloge dus dan is het een groot voordeel. Een ledje kan niet in 1 oogopslag laten zien dat je 2 ongelezen emails hebt, een WhatsApp bericht en 3 gemiste oproepen.
Nou ja, ik heb mijn telefoon zo vaak in mn hand dat die Glance functie voor mij overbodig is. Beetje treurig, maar goed.. eigenlijk heb ik de hele dag door wel ten minste één notification 'open staan' .
Als ik mn telefoon dan op tafel heb, dan ligt hij facedown - ik wil niet afgeleid worden door m'n telefoon :)
Voor mensen die denken van; 'dat altijd-aan kost toch ziek veel stroom?'. Nou. Nee.
Het antwoord is wat genuanceerder. Bij WP toestellen met een LCD scherm (bvb Lumia 920) is er aanzienlijk verbruik door deze Glance feature. Bij de nieuwe AMOLED WP toestellen (bvb Lumia 925) is het verbruik aanzienlijk minder.
https://www.reddit.com/r/...een_doubled_battery_life/
In bijv de Lumia toestellen (waar het systeem; Glance Screen heet), wordt gebruik gemaakt van een apart stuk geheugen (Display memory). Het scherm refreshed dan niet elke seconde 25-60 keer bijv, maar gewoon 1x per minuut. Dit scheelt aanzienlijk in het stroomverbruik. Ideaal systeem!
Het werkt anders voor ieder type scherm. Bij nieuwe AMOLED schermen verbruikt het vooral bijna niets omdat de zwarte pixels echt uitstaan en dus niets verbruiken.

[Reactie gewijzigd door aval0ne op 1 februari 2016 23:22]

De nachtklok op mn galaxy s6 edge kost pakweg 15 procent battery life per nacht, als ie niet aan de lader ligt. Kan nog stukken beter, maar niet gek.
Toch hoop ik dat de Snapdragon variant naar Europa komt, ook al lees ik regelmatig dat de Exynos hier heen komt... Ben iig erg benieuwd naar alle specs!
In het verleden is dit vaak het geval geweest en werd de Snapdragon variant in Europa uitgebracht en de Exynos variant in andere (veel Aziatische) landen. Ondanks de geruchten is er dus het een kans aanwezig dat dit deze keer ook zou gebeuren.
Niet geheel waar, Samsung is juist niet voorspelbaar met welke type soc's zij hanteren. De europese Galaxy S3 was bijvoorbeeld ook een Exynos soc terwijl Amerikaanse versie een Snapdragon kreeg, precies andersom.
Ik zie eigenlijk meer in de Exynos variant aangezien deze t.o.v. de Snapdragon 810 beter presteerde (http://www.anandtech.com/...y-s6-and-s6-edge-review/5). Daarbij hou ik een slag om de arm als het gaat om custom roms en de daadwerkelijke prestaties ten opzichte van de SD820. De eerste berichtgeving schetst in ieder geval een positief beeld: http://www.phonearena.com...re-topping-100000_id76214
Vooral voor custom ROM's is het belangrijk dat er een Snapdragon wordt gebruikt.
Ben eigenlijk maar naar een ding benieuwd en dat is hoe goed de nieuwe camera gaat worden. Ik las al op verschillende sites dat de lens f1.7 gaat worden, wat in elk geval lichtsterker is dan de 1.9 nu. Dus betere foto's bij minder licht.
Verschil tussen F1.7 en F1.9 is uiteraard bijna verwaarloosbaar in foto's. Ongeveer een 1/3 stop licht. Dus foto op ISO 800 kan je met 1.7 op ... ISO 640 nemen. Als je van F2.2 komt, zal je wel verschil merken met dezelfde sensor.
Voor écht betere foto's zal je toch beter hopen op een efficiëntere sensor of camerasoftware. Maar alle beetjes helpen uiteraard.
Ik hoop dat ze gewoon lekker bij hun eigen processors blijven werken want die van dit jaar waren echt super goed.
Ik snap niet waarom in hetzelfde model toestel verschillende specs worden geleverd rondom de wereld. Was twee jaar geleden toch neit zo meilijk om één toestel te verschepen? O_o
Dit gebeurd bij de iPhone toch ook? Is gewoon een spreiding van de inkoop zodat je niet afhankelijk bent van 1 leverancier.
Is niet helemaal vergelijkbaar denk ik. Er is een verschil tussen éénzelfde SoC die door twee leveranciers wordt "gebakken" volgens hun process (iPhone met A9) en twee verschillende SoCs tout court. In het tweede geval zullen er ongetwijfeld zeer duidelijke verschillen zijn qua prestaties en verbruik.
Er is inderdaad een verschil Samsung is zelf chipvakker die gaat dat dus nooit hun geheime recept weggeven aan een andere chipbakker. Itt tot Apple ;)
Apple geeft helemaal niets weg en heeft waterdichte contracten met zijn leveranciers. Als Samsung ook maar iets van het ontwerp van Apple zou overnemen zullen ze vervolgd worden.
Apple heeft dan ook geen keus, een fab maken voor chips kost miljarden (hebben ze wel natuurlijk) maar vooral jaren om te maken en genoeg kennis te vergaren om mee te doen met de top en dus net zulke goede chips te kunnen bakken als Samsung en TSMC kunnen.

Bij Apple is het dus geen keuze, ze moeten wel, en op dat moment komt een contract inderdaad om de hoek kijken, maar als het niet nodig is had Apple dat ook niet gedaan en zelf lekker hun chips gebakken :)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 1 februari 2016 10:46]

Geheime recept itt Apple? Apple koopt gewoon licenties op van onderdelen en plakt ze samen, valt niet veel aan vrij te geven 😀 en dat is helemaal geen slecht systeem...

[Reactie gewijzigd door white modder op 1 februari 2016 09:32]

Apple heeft een aantal overnames gedaan om hun eigen SoCs te kunnen ontwikkelen - dat is dus wel heel wat meer dan "licenties opkopen".

Het is ook veel meer dan "wat aan elkaar plakken" want het is algemeen erkend dat ze gewoonweg het verst staan qua ARM SoCs, in elk geval verder dan een bedrijf als Qualcomm dat nota bene alleen maar dat soort dingen doet. Ze hebben destijds iedereen in snelheid genomen met de eerste implementatie van een 64-bit ARM SoC en daarmee flinke voorsprong genomen tov met name Qualcomm. Zie de problemen met de SD810 waar Qualcomm in allerijl een 64-bit processor heeft uitgebracht en daarbij geen tijd had om een eigen ontwerp te maken...

Wat Apple doet met de A9 is trouwens ook maar weinig vertoond (onder meer IBM heeft het ooit voorgedaan): éénzelfde SoC bakken volgens twee productieprocédés (Samsung en TSMC): er werd voordien over gespeculeerd of dat überhaupt haalbaar was.

[Reactie gewijzigd door quantumleapje op 1 februari 2016 10:21]

Appel bakt zijn eigen socs niet, ze laten die bakken... En mijn punt blijft nog steeds staan.. De socs van hun en andere bestaan alleen maar uit chips waarvan ze de licenties kopen... Ik ga niet beweren dat dat niet gemakkelijk is, maar het is iets anders als een soc volledig zelf ontworpen
Het klopt niet helemaal wat je zegt:

-Een SoC is 1 chip. Dat is de definitie van een SoC

-Een chip bakken is niet anders dan een aangeleverd ontwerp geschikt maken voor het karakteristieke process wat Samsung/TSMC gebruikt en de machine aanzetten.

Apple heeft het chipontwerp in eigenbeheer en heeft een custom ARM v8 uarch(Swift/Cyclone/Twister) ontwikkeld na de overname van PA Semi was ook de reden dat ze als eerst met 64bit konden komen. Ze hebben onder andere ook de CPU legende Jim Keller en GPU architect Raja Koduri in dienst gehad.

http://www.cnet.com/news/...er-chip-designer-pa-semi/

Samsung gebruikt door ARM ontwikkelde cores in zijn Exynos processors(A53,A72 etc). Deze cores zitten onder andere ook in Mediatek SoC's.

http://www.arm.com/produc.../cortex-a53-processor.php

Overigens gaat Samsung blijkbaar ook custom cores gebruiken:
http://www.extremetech.co...nys-first-custom-cpu-core

[Reactie gewijzigd door AlphaBlack_NL op 1 februari 2016 11:22]

Nee, het zijn geen chips waar ze licenties van kopen. Het zijn volledig custom made cpu architecturen waarbij ze gebruik maken van de ARM instructieset (ARMv8 nu). Daarop nemen ze een licentie. Niet op de chip, die is volledig custom made.
http://www.anandtech.com/...d-iphone-6s-plus-review/2
SoCs bakken is een industrie op zich: het zou idioot zijn van Apple om zich daarmee bezig te houden want daar kunnen ze zich niet mee onderscheiden en waarschijnlijk halen ze ook niet de vereiste schaal. Wat ze wel doen is de allerbeste ARMv8 implementaties ontwerpen.
Overigens zou je zelfs van de "SoC bakkers" kunnen zeggen dat ze alleen maar fabrieken bouwen waar ze machines inzetten die door anderen zijn ontworpen... Want de belichtingstechnieken en apparatuur daarvoor ontwikkelen ze ook niet allemaal zelf.

Niemand ontwerpt trouwens SoCs/processors zonder daarbij te steunen op heel veel werk van anderen. Maar de Apple SoCs zijn wel degelijk in belangrijke mate eigen ontwerp. Je moet maar eens een foto bekijken van de "die" van de A9, die lijkt in niets op die van enige concurrent.
Apple heeft een aantal jaren goed begrepen dat het belangrijk is om eigen SoCs te ontwerpen om zich van de concurrentie te kunnen differentiëren. Zie alle telefoonleveranciers die afhankelijk waren/zijn van de SD810. Die hebben twee problemen: ten eerste dat ze afhankelijk zijn van een externe partij voor een cruciale component, ten tweede dat ze zich moeilijker kunnen onderscheiden van concurrenten die hetzelfde bieden.
Apple ontwikkelt zelf de SoC en de CPU. Voor de grafische kant kopen ze altijd in bij PowerVR (Imagination Technologies divisie). Volgens mij hebben ze daar erg goede contacten mee omdat Apple altijd de meeste recente en krachtige chips kan kopen :).
Ja je hebt gelijk dat ze zich voor de GPU zich baseren op de architectuur van PowerVR en héél nauw met dat bedrijf samenwerken. Dat betekent echter helemaal niet dat ze een ontwerp krijgen van PowerVR en dan doorfaxen naar Samsung of TSMC om op de SoC te plaatsen :).
Er is nog altijd een implementatiestap te doen, van het basisontwerp (een serie basisblokken eigenlijk, op papier) naar de fysieke implementatie en integratie met de andere componenten, de geheugenbus en de CPUs in het bijzonder, er zijn nog een groot aantal implementatiebeslissingen en optimalisaties te doen vooraleer zo'n ontwerp op een SoC komt. Ook omdat het een SoC is, en helemaal geen "losse GPU die je op een moederbord plugt". Bovendien is Apple bij mijn weten de enige die de PowerVR ontwerpen die specifiek gebruikt worden in de iPhones, implementeert, dus het is zeker niet zo dat dit proven/ready-made ontwerpen zijn.
Exynos is ook ARM gebaseerd dus ik snap je punt niet?
Een cpu 'samenplakken' en toch sneller dan alle cpu's die op de markt zijn. Dat moet wel heel goede lijm zijn.
Snelheidstesten tussen verschillende os 'en zijn bij voorbaat altijd verschillend 😉
Jammer dat er nog steeds geen échte innovatie in de nieuwe toestellen zit. Ben wel erg benieuwd naar de sd 820.
Wat versta je onder innovatie? Wat zie je graag in een telefoon, dat er nu nog niet is? Hoe feature-rijk moet een telefoon worden? :)
Nieuwe ontwerpen misschien? Er is inderdaad al heel veel veranderd in smartphoneland, maar de modellen van samsung hebben nog steeds veel weg van de vorige versies.
Moet gij nog even wachten op de lg g5 of de xperia c6 misschien dat die wel wat spannends brengen.
Ja klopt de g5 is zeker een interessante telefoon, maar goed ik heb nu net de g4 aangeschaft dus ik denk dat ik maar 'even' wacht op de g6 of 7
Ben benieuwd de geruchten en foto's die uitgelekt zijn zien en klinken heel interresant
Kijk MS, zo hoort het.

Februari: aankondiging nieuw toestel
Maart: uitbrengen daadwerkelijk nieuw toestel

Jullie hebben belachelijk lang gewacht met het uitbrengen van een nieuwe Windows Phone. En als jullie toch iets uitbrengen zit het vol met bugs... Triest voor zo een groot bedrijf.
Ik vrees dat het iets te maken heeft met prioriteiten. Windows op mobiel heeft nog altijd een zeer kleine aandeel en appmakers lopen er ook niet warm voor. Kip en ei verhaal. Microsoft wilt niet te veel erin investeren, omdat die weinig tot geen groei ziet en dus al die extra mankracht niet kan verantwoorden
Dus... de Lumia x50 (XL) was aangekondigd in oktober en werd gelanceerd in november. Wat is exact je punt? En dat "vol met bugs" is opnieuw ruimschoots overdreven, lang niet iedereen ondervind die problemen die zich met die nieuwe Lumia's voordoen.
En daarbij, Windows phones krijgen tenminste updates zonder dat je allemaal trucs hoeft uit te halen. Dan wacht ik liever wat langer op een toestel.
Ik draai overigens al langer dan een half jaar de preview fast ring en heb vrijwel nooit issues.
Ik denk dat ik de S7 waarschijnlijk over sla en op de Note 6 wacht. Die 5,1" is voor mij te klein. Eerst had ik een 5,5" Oppo Find 7, nu een 5,7" Note 4. De overige hardware van de S7 / S7 Edge lijkt dik in orde te zijn, hoewel ik dat "edge"-gebeuren een onnodige gimmick vind.
Volgens mij gaat de note serie helemaal niet meer komen in de eu. Dat is nu de galaxy Sx edge plus dacht ik.
Dan zal ik ze moeten importeren, omdat ik de Galaxy S-serie beduidend minder vind. Mocht dat te lastig worden zal ik overstappen naar een ander merk, maar welke weet ik nog niet. Er is eigenlijk niks anders dat mij bevalt.
De echte vraag is zou ik hier door me perfect werkende s6 voor vervangen of wacht je op de s8
Tuurlijk niet. Zou wel heel stom zijn tenzij ze een aantal killer features er in hebben zitten.
Je ziet meteen dat na deze aankondiging telecombedrijven met acties voor de S6 beginnen. Zoals T-Mobile met de Gear VR er gratis bij. Had toch liever een prijsreductie gezien

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Nintendo Switch Google Pixel Sony PlayStation VR Samsung Galaxy S8 Apple iPhone 7 Dishonored 2 Google Android 7.x Watch_Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True