Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 91 reacties

Microsoft heeft voor een selecte groep testers op het iOS-besturingssysteem zijn spraak- en informatiedienst Cortana beschikbaar gemaakt. Testers wordt gevraagd om de functies van de applicatie uit te proberen.

De website Microsoft News ontdekte dat de testfase voor de Cortana-applicatie op iOS is begonnen. Dat doet Microsoft via Testflight, het door Apple ontwikkelde systeem om applicaties voor de publieke release te testen. Geïnteresseerden konden zich hiervoor opgeven, maar het is niet mogelijk om direct toegang te krijgen tot de bètatest.

Specifiek vraagt het bedrijf uit Redmond om een aantal features te testen, zoals het instellen van een herinnering via Cortana op Windows 10 om vervolgens te kijken of deze op het iOS-apparaat verschijnt; Microsoft lijkt dus te willen onderzoeken of Windows en iOS goed samenwerken. Microsoft wil ook weten hoe goed de dienst reageert op spraakverzoeken van de gebruiker. Na de test zal het bedrijf waarschijnlijk de Cortana-applicatie publiekelijk beschikbaar maken, maar het is nog onduidelijk wanneer dat zal zijn.

Cortana werd initieel alleen ontwikkeld voor Microsofts eigen Windows-OS, maar sinds enige tijd wordt de dienst ook voor andere besturingssysteem ontwikkeld. Zo kwam een bètaversie voor Android in augustus uit. Net als voor iOS is er nog geen final versie verschenen.

Cortana voor iOSCortana voor iOSCortana voor iOSCortana voor iOS

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (91)

Ik vraag me af of dit een succes gaat worden. Naar mijn mening is Siri toch echt beter.

Volgens mij vergeten ze even voor het gemak dat Cortana in bijv. Nederlands nog niet eens beschikbaar is. Dit is gewoon de zoveelste sneer naar een Windows Phone gebruiker door indirect aan te geven dat ze hun eigen OS minder belangrijk vinden.

Weet iemand wat meer over de functies van Cortana voor iOS?

[Reactie gewijzigd door virtualite op 28 november 2015 10:24]

Dit gaat geen groot succes worden maar dan om andere redenen. Cortana leunt zwaar op Bing search engine en dat is meteen de zwakste schakel. Microsoft heeft zich met Bing volledig op de Amerikaanse markt gericht en is de wereld daar buiten vergeten. Cortana is dan ook weinig bruikbaar als het gaat om informatie koppelen aan data omdat er nauwelijks tot geen lokale informatie aanwezig is daar waar Google dit wel goed heeft gedaan.
Ik acht de kans dan ook groot dat net zoals de Bing app voor iOS dat dit weer een US only app gaat worden.
Siri = Bing. Dus je praat onzin. :) Cortan heeft net zoveel kans van slagen op iOS.

[Reactie gewijzigd door enomiss op 28 november 2015 10:36]

Het is een app, siri is integratie.
Alsof dat zoveel verschil uitmaakt. Iemand die een iPhone en PC gebruikt heeft meer aan Cortana dan aan Siri.
Het begint bij de homebutton. Ik gebruik siri dagelijks om reminders op/van/naar locaties te zetten, messages te sturen etc, en gebruik niet meer dan de homebutton. En uiteraard gebruik ik een mac.
Toch maar eens beter naar Cortana kijken dan
Ik heb Bing echt een kans gegeven, ik heb ook een Windows Phone, maar het is vergeleken met Google zo'n ontzettend slechte zoekmachine. Als je iets meer dan oppervlakkige informatie wilt, bijvoorbeeld wetenschappelijke artikelen voor een paper is het helemaal huilen met de pet op. Ze hebben geen tegenhanger van Google Scholar.
Ik ben geen fan van Google in verband met privacy enzo, maar de zoekmachine is onvermijdbaar.
Het word wel steeds beter naarmate je t lange gebruikt. Maar pak zeker af en toe nog wel google erbij om iets te vinden. Vooral selecteren op tijd
Ik gebruik bing echt dagelijks, vooral voor werkgerelateerde dingen, software ontwikkeling, en ben meer dan tevreden over bing. Ik gebruik google al jaren niet meer en ook nooit meer behoefte aan gehad.
Dat is dan nog een reden om in Nederland geen Windows Phone te nemen |:( |:(

Je wordt dan volgens jouw mening niet serieus genomen.

Mijn persoonlijke ervaringen met Bing zijn overigens ook niet best. Ik zou er niet aan moeten denken om deze op mijn iPhone te moeten gebruiken.

Bing is niet US only maar Google werkt in Nederland gewoon fijner.

[Reactie gewijzigd door virtualite op 28 november 2015 10:34]

Het heeft ook lang geduurd voordat Siri beschikbaar was in Nederland hoor t.o.v. de U.S. of andere landen. Alleen Google doet het beter qua diensten in Nederland maar ook daar is er een achterstand aan wat er beschikbaar is. En de keren dat ik iemand Siri heb zien gebruiken kan ik op een halve hand tellen, dus laten we nou niet doen alsof deze spraakassistenten belangrijk zijn.
Ik gebruik Siri meerdere keren per dag. Dat zie ik andere ook doen. Navigeren en bellen in de auto gebeurd handsfree in de auto

Siri is bovendien meer dan alleen spraak. Zie reviews: Apple iOS 9: meer productiviteit, minder eenvoud
Ik zie enig frustratie in jouw berichten, jammer dat Microsoft je zo teleur heeft gesteld. Ik hoop dan ook, je wel enige feedback hebt gegeven aan ze.

Zoals je misschien wel weet. Komen deze functies zoals Siri, Cortana en Google Now dicht in de buurt van Kunstmatige intelligentie.
Wat ik mis (vooral aan Siri) is de vorm van kunstmatige intelligentie. Dit doet Cortana in beta al vele malen beter. Zo'n functie is bijvoorbeeld niet alleen voor zakelijk gebruik, maar ook voor kinderen en prive.
Vraag jij aan Siri op je iPhone maar eens een liedje te zingen, doe dit zelfde maar eens op Cortana en Google Now. Zie de verschillen.

Net wat ik zei, zo'n speech functie is niet alleen zakelijk, het moet ook je prive leven kunnen bedienen.
Tjah, er zijn momenten dat ik Cortana ook veel gebruik. Dat alles in het engels moet neem ik er dan maar bij. Ben op zulke momenten eigenlijk zeer verbaasd over hoe goed Cortana mijn engels kan verstaan.
Same here. Werkt subliem. Ben inmiddels niet verbaasd meer.
'text my wife..., 'how far is it to..', 'play music' en 'drive to' zijn mijn favorieten.
Je moet niet onderschatten wat een werk het kost om spraakherkenning in een taal beschikbaar te stellen. Ik heb het nu net voor het eerst op iOS uitgeprobeerd en ben zwaar onder de indruk. Ik zie mijzelf in de toekomst teksten maken door ze in te spreken en hoogstens nog een heel kleine nabewerking te doen: veel sneller en relaxter. In een openbare (werk)ruimte is het wel minder geschikt daarom zie je het niet zo vaak gebruiken.
Is kwestie van smaak. Elke engine moet een profiel van je opbouwen, dus hoe langer je hem gebruikt des te beter hij aansluit.

Bing gaat hier bijv niet meer van iPhone af.
Precies. In technische termen: personal bubble. Die van mij van Bing is ook beter geworden dan die van Google Search.
Siri gebruikt al Bing. Siri werkt niet goed?

En een Lumia kan je gewoon op UK met NL regio zetten.
Ik gebruik Cortana dagelijks (of is dit onbetamelijk geschreven :? )

[Reactie gewijzigd door Sake op 28 november 2015 14:36]

Windows phone werkt prima in Nederland, niet zo stom roeptoeteren kerel. Veel mensen weten niet eens wat siri en cortana is laat staan dat ze het ten volle benutten.
Ben het niet helemaal eens met dat het nog een reden is op GEEN windows phone te kopen of te nemen van je provider want, ik zelf heb ook een windows phone de lumia 1520 met de windows mobile 10 preview en het werkt prima in het nederlands en engels. Alleen er is wel het nadeel dat cortana in het Us engels, duits, chinees en Uk engels is maar de support voor nederlandse cortana kan zo om de hoek liggen

Edit--
Siri werkt vaak heel slecht mee naar mijn ervaring

[Reactie gewijzigd door Rockster34 op 28 november 2015 11:39]

Dan raad ik je aan om eens dringend Bing te gebruiken alvorens te beoordelen: Mijn ervaring met Bing als dagelijkse zoekmachine is namelijk helemaal het tegengestelde van jou beweringen. Vroeger was Bing US only, maar toch krijg ik nu de nodige informatie die ik wil, al dan niet lokaal.
Bing is tegenwoordig ook aangepast aan NL. Werkt prima en komt met goede en complete antwoorden; voor mij is er geen enkele reden om nog iets van Google te gebruiken.
Ik heb een Lumia 930 gehad en ging full Monty op Microsoft services tot voor kort dus die dringendheid is niet meer van toepassing :)

Bing US werkt uitstekend maar als je iets lokaal zoekt is Bing waardeloos. Google doet dat toch echt beter.
Dit is gewoon de zoveelste sneer naar een Windows Phone gebruiker door indirect aan te geven dat ze hun eigen OS minder belangrijk
Dat is echt een misvatting hoor, het past gewoon keurig in de nieuwe strategie van Microsoft om op het mobiele platform zoveel mogelijk diensten cross platform aan te bieden. Office, externe bureaublad apps met Windows, Skype enz. Ze willen juist marktaandeel krijgen door met de software op elk platform beschikbaar te zijn in plaats van te proberen eerst Windows phone het dominante platform te maken. En zodra dat gelukt is, wordt het voor Android of iOS gebruikers die MS producten gebruiken ook weer interessanter om over te stappen op Windows phone.

Omdat dat OS ook juist steeds meer richting cross platform compatibiliteit wordt gemaakt, door je apps makkelijk om te zetten naar Android apps bijvoorbeeld, wordt het ook voor developers steeds interessanter dit te gebruiken. Kortom, een niet meer dan logische stap dat ook dit kernproduct in het Microsoft portfolio snel over gaat.
". En zodra dat gelukt is, wordt het voor Android of iOS gebruikers die MS producten gebruiken ook weer interessanter om over te stappen op Windows phone."

Maar waarom dan? Ik ben uberhaupt geen gebruiker van Microsoft diensten, buiten Office, maar als al hun diensten prima werken op iOS en Android, waarom zou het dan aantrekkelijker worden om naar WP over te stappen?
Bijvoorbeeld omdat office op windows phone beter integratie heeft met onedrive en meer mogelijkheden heeft om te bewerken op het device zelf.

Als jij een docx bestandje in een mailtje krijgt download je nu dus liever MS Office voor Android dan een willekeurige andere app in de Play Store om dat docx bestandje te openen, eventueel omdat je bijv. via je werk ook een Office 365 abonnement hebt.

Maar zodra je die gebruikt loop je soms tegen beperkingen aan van dingen die alleen op Windows Phone mogelijk zijn, en dus wil je daardoor misschien overstappen.
Als applicaties afhankelijk zijn van een OS deugen de applicaties niet.
Ik vind dit wel heel vergezocht. Ik denk eerder dat je dan manieren gaat zoeken om op je bestaande device die zaken wél te kunnen.

En die zijn er ook.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 30 november 2015 10:38]

Maar mij zijn ze na 2 lumia's kwijt geraakt. Er moet wel heel wat gebeuren om mij terug te krijgen.

RDP heb ik destijds lang op moeten wachten terwijl het wel eerst vrolijk in de app en playstore wordt geplaatst.

Ik kocht de lumia's vanwege goede integratie en zie vervolgens dat concurrenten de app eerder mogen aanbieden.

Is dat strategie om aan de huidige klanten minder prioriteiten te stellen?

[Reactie gewijzigd door virtualite op 28 november 2015 10:47]

Nogmaals het is helemaal geen kwestie van andere platforms voorrang geven maar juist het bieden van crossplatform functionaliteit. Juist Cortana is daar het beste voorbeeld van, dit zit natuurlijk al sinds windows phone 8 ingebakken; vrij moeilijk om nu dus te beweren dat MS iOS voorrang geeft hier.

Bovendien is het ook gewoon nodig om die crossplatform functionaliteit te bieden, in dit geval zal het vooral voor de Microsoft Band zijn, die met iOS werkt én Cortana ondersteuning heeft. Met deze beta Cortana kunnen iPhone bezitters die ook de MS Band hebben eindelijk de Cortana functionaliteit gebruiken.

[Reactie gewijzigd door DeNachtwacht op 28 november 2015 17:46]

[...]

Dat is echt een misvatting hoor, het past gewoon keurig in de nieuwe strategie van Microsoft om op het mobiele platform zoveel mogelijk diensten cross platform aan te bieden. Office, externe bureaublad apps met Windows, Skype enz. Ze willen juist marktaandeel krijgen door met de software op elk platform beschikbaar te zijn in plaats van te proberen eerst Windows phone het dominante platform te maken. En zodra dat gelukt is, wordt het voor Android of iOS gebruikers die MS producten gebruiken ook weer interessanter om over te stappen op Windows phone.

Omdat dat OS ook juist steeds meer richting cross platform compatibiliteit wordt gemaakt, door je apps makkelijk om te zetten naar Android apps bijvoorbeeld, wordt het ook voor developers steeds interessanter dit te gebruiken. Kortom, een niet meer dan logische stap dat ook dit kernproduct in het Microsoft portfolio snel over gaat.
Past misschien wel in de strategie. Maar mijn volgende Phone wordt met pijn in het Hart een iPhone. Na 2 x Lumia is het nu genoeg geweest. In plaats van een simpele optie om Cortana te gebruiken op een telefoon met NL interface (Cortana mag best wel in Engels zijn) besteden ze liever tijd om het beschikbaar te maken op een ander platform dan op hun eigen. Daar verlies je gewoon klanten mee.

WP is een fantastisch OS maar dit soort acties zijn gewoon een schoffering van de mensen die wel in het platform geloofden.
Echter werkt Siri enkel op iOS, en daarmee is de kous af. Daar waar Cortana over alle (grote) platformen gaat. Dus je kunt ze niet vergelijken. Er zijn genoeg mensen met een iPhone maar met een Windows computer. Daarnaast is Cortana nog in ontwikkeling.
Maar Cortana op iOS gaat sowieso nooit werken omdat het de systeemintegratie mist. Voor veel dingen in iOS bestaat geen publieke API. Siri zal altijd veel meer kunnen.

Volgens mij geldt voor Android in mindere mate hetzelfde.

Ik snap daarom niet dat ze Cortana zo pushen voor andere platformen terwijl de integratie in Windows nog heel weinig voorstelt.

[Reactie gewijzigd door Blaise op 28 november 2015 10:30]

Inderdaad jammer van de integratie, maar op zich hoeft dat nog niet direct een beperking te zijn. De reden om het te pushen is dat het niet uitmaakt welk platform je gebruikt, toch dezelfde informatie (en reminders...) kunt verkrijgen. De integratie in Windows stelt niet veel voor? Hoe bedoel je dat?
Ik vraag me af of dit een succes gaat worden. Naar mijn mening is Siri toch echt beter.
Is wel erg vroeg om te zeggen imo. Heb jij Cortana en Siri al naast elkaar kunnen leggen op iOS?
Volgens mij vergeten ze even voor het gemak dat Cortana in bijv. Nederlands nog niet eens beschikbaar is.
Je vergeet voor het gemak dat Nederlands later aan Siri is toegevoegd (in iOS 8.3, terwijl Siri in iOS zit sinds versie 5) en er dus ook niet was bij de lancering van Siri. Zo raar is het dus niet, dat Nederlands er niet in zit.
Dit is gewoon de zoveelste sneer naar een Windows Phone gebruiker door indirect aan te geven dat ze hun eigen OS minder belangrijk vinden.
Waar haal je dit vandaan? :? Ik vind dit echt een vreemde aanname, zeker zonder onderbouwing. Wat is er mis met het uitbreiden van je markt? :? Want volgens jouw statement, zou ook Windows 10 dan dus als niet belangrijk OS bestempeld worden? :? Vreemd dat ik er dan wel updates voor krijg nog, vind je ook niet?
Weet iemand wat meer over de functies van Cortana voor iOS?
Ik heb op TechCrunch het volgende gevonden:
You can also use Cortana to make an appointment, send an email or text, set reminders by location and time across your PC and phone, plus track your packages, flights, stocks, sports scores, weather and more. You can also use the app to search Bing, get directions, get info on restaurants and movie and TV listings, track your interests, and even open apps, according to the description’s text.
NL had Siri ook jaaaaren niet. Jaaaren later dan engels. Was je vergeten?
Kost nou eenmaal meer tijd voor een klein landje.
Voor Windows phone met Cortana in NL stel je UK met NL regioinstellingen in. Werkt subliem.
Cortana biedt andere zaken dan Siri. Cortana is onderdeel van Office 365, waardoor ze kan helpen bij bedrijfsmatige zaken. Simpele zaken, zoals mails en agenda afspraken bijhouden, maar ook geavanceerde zaken. Ze kan (via Power BI) Business Intelligence informatie tonen. "Hoeveel Leads heeft afdeling Sales laten vallen?" https://support.office.co...5c-4f7a-ac2e-9fe5d13bb5cb

Of zonder Office 365 kan je Cortana inzetten om bedrijfsdata te analyseren en voorspellingen te maken. http://www.microsoft.com/...ytics-suite/overview.aspx

In beide gevallen is het enorm belangrijk dat Cortana niet alleen op Windows beschikbaar is.
Ik ben zelf een groot liefhebber van mijn WP en ik moet je gelijk geven dat Siri een stuk beter is. Ik was er zelf wel van onder de indruk dat ik Siri bij een kennis aan het werk zag.
Bovendien is Cortana er nog niet eens in het Nederlands. Ik zou graag zien dat dat eerst eens verbeterd werd.
Het is dat Cortana het nog niet doet in het Nederlands maar voor zover ik het getest heb werkt het erg goed.
Cortina doet het niet zonder dat ik mijn taalinstellingen moet aanpassen wat ik vertik.

Dus Cortina doet het niet. Punt.
Ik heb zojuist een Microsoft Lumia 950 en Cortana (telefoon volledig op verenigde staten) werkt echt top! hoop dat ze het spoedig in meerdere talen ontwikkelen ipv dat ze IOS gaan ondersteunen, maar daar hebben wij geen zeggenschap over :(
Met komst van Windows 10 Mobile is de spraakondersteuning van het OS voor de Nederlandse gebruikers nog minder geworden dan het al was. Helaas is er geen Nederlandse ondersteuning van Cortana en wil je er toch gebruik van maken moet je ALLE taal en regiosettings op het buitenland zetten, wat zeer onpraktisch is.
In WP8.1 kon je nog wel gebruik maken van basic spraakopdrachten (bv "Call Pietje Bell" via bleutooth in de auto), waarbij alle settings op Nederlands konden blijven). In W10M is dit echter niet meer mogelijk. Het OS is natuurlijk net RTM, dus hopelijk wordt dit snel weer toegevoegd.
Microsoft moet echt meer aan hun eigen gebruikers denken en dan ook degene buiten de belangrijkste landen! Dus niet bacis features zoals spraakbellen en Quiet hours aan Cortana koppelen.
Onpraktisch? Ik merk nergens iets van dat mijn instellingen 'fout' staan om Cortana te gebruiken, waar haal je dat vandaan? Waar merk je dat het onpraktisch is?
Same here, toetsenbord staat netjes op Nederlands (België), en hoewel de regio op US staat, staat het regionale formaat netjes op Dutch (Belgium) bij mij waardoor de datumnotatie alsook de decimaal notatie is zoals ik hem gewend ben. En cortana doet het gewoon.
Gebruik je nog wp8.1 of wp10? Onder 8.1 was het nog te doen, maar onder wp10 moet ik taal, land, regio en spraak op engels zetten om Cortana aan te zetten en houden. In mijn geval verenigd koninkrijk.
De marketplace geeft hierdoor andere zoekresultaten en prijzen in ponden.
Regio staat op verenigde staten. En opeens heb ik Cortana appje. Alleen wat heeft het voor invloed op mijn andere zaken zoals zoeken van apps in de store.
Zolang je niet een "standaard assistent" kan instellen aan de home button lijkt me dit niet echt van de grond komen. Immers in plaats van de homeknop ingedrukt houden en beginnen met praten (of "hey Siri" zeggen als je dat hebt ingesteld) moet je eerst de telefoon unlocken, de app opzoeken en starten.

Tegen die tijd heb ik mijn zegje al weer gezegd tegen Siri.
Search ingedrukt houden. Instelbaar via "Allow speech above lock" check box in Settings > Speech
Search ingedrukt houden. Instelbaar via "Allow speech above lock" check box in Settings > Speech
Dan zit het nog steeds niet gekoppeld aan de homeknop en dus indirect aan de knop van de headset. Juist het gebruiken van Siri door enkel een knop in te drukken zonder te ontgrendelen, met name op momenten dat je handsfree bezig bent is ideaal. Zolang dat niet mogelijk is verliest elk ander spraakherkenningssysteem en grootdeel van de meerwaarde...
Je bezwaar is "moet je eerst de telefoon unlocken, de app opzoeken en starten". Dat is dus kul. Search ingedrukt houden werkt overigens ook prima met de carkit, en Cortana heeft wat meer functionaliteit dan Siri (maar dat is haasje-over). Voordat er gewezen wordt 'fanboy', m'n primaire telefoon is iPhone (met Siri uit) en Lumia met W10 icm Band 2
Dat vind ik inderdaad een bezwaar. Het hele idee van een assistent is dat jezelf zo min mogelijk handelingen hoeft te verrichtten en dat het op spraakcommando werkt in alle situaties en niet alleen in de auto of achter een bureau . Dus zolang dat niet kan met één druk op een knop, maar liever nog met alleen "Hey Cortana" vind ik dat een flinke tekortkoming.
Nogmaals, Cortana kun je oproepen - ook in lock screen modus - door Search ingedrukt te houden. Of je wilt het niet horen :? Beter en uitgebreider dan Siri, maar enig nadeel is verder gebrek aan aandacht voor NL (als je in NL woont).

[Reactie gewijzigd door michelr op 29 november 2015 10:13]

Of je begrijpt mijn punt niet. Zo min mogelijk handelingen en zo eenvoudig mogelijk. Dus bv. op de fiets wil ik zonder mijn telefoon te hoeven pakken kunnen bellen. Dit is een eenvoudige basishandeling. Als dat al niet kan....

[Reactie gewijzigd door Maestro J op 29 november 2015 11:01]

Afhankelijk van je hardware (en een mogelijke update nog) zal cortana als active listener worden ingesteld. Op de computer is dit al mogelijk. Zeg ik thuis; 'hey cortana', dan zal ze wakker worden en m'n opdrachten uitvoeren.
Nee, Cortana komt nog niet direct in het Nederlands uit. En de 'mening' dat Microsoft beter eerst meerdere talen gaat ondersteunen en dan pas extra functies moet toevoegen is geen goede manier van werken. Eerst je functionaliteit tot een bepaald punt brengen en vervolgens pas talen toevoegen is een cost-efficient manier van ontwikkelen. Ik wou even de kritiek-reacties op de Nederlandse Cortana voor zijn. Ze kunnen beter eerst de functionaliteit naar een groter publiek brengen ( Android, iOS, Win 10 ) en daar de gevruikservaring op verbeteren. Anders heb je maar half werkende software.

Dit lijkt me daarnaast een goede start om voor alle (grote) platformen dit als 1 geheel te ontwikkelen. Daarnaast hoeft Linux niet ondersteund te worden omdat deze gebruikers vaak niet zo voor Windows zijn. Daarnaast zijn telefoons op dit moment nog iets persoonlijker dan computers. Goede ontwikkeling.

[Reactie gewijzigd door MrAndy9797 op 28 november 2015 10:26]

Bij Apple heeft het ook jaren geduurd voordat Siri in het Nederlands verscheen terwijl zij een x aantal andere producten/diensten heeft uitgebracht. Is dit dan een teken dat ze hun eigen (i)OS niet belangrijk vinden? Nee! Je vergeet ten eerste dat het percentage Nederlandssprekenden op de wereld lager is dan 0,004%. Ten tweede is het belangrijk om de dienst goed draaiende te krijgen zodat het werkt met de meeste wereldtalen en je dus ineens een hele grote groep bereikt. Zo kun je alles tot in de perfectie finetunen voordat je uitbreidt naar financieel, maar ook zeker technisch minder interessante en nuttige talen.

edit: dit was een reactie op virtualite, maar zie dat enkele mensen me voor waren

[Reactie gewijzigd door SteveWoz op 28 november 2015 10:43]

Geïnteresseerden in de Cortana beta kunnen konden registreren via deze pagina. Je hoeft moest enkel een survey in te vullen en wordt je wellicht uiteindelijk uitgenodigd door Microsoft in de beta.

EDIT:
De survey is echter gesloten, het registreren werkt dus niet meer, helaas. :(

[Reactie gewijzigd door CH40S op 28 november 2015 11:09]

dit past helemaal in het profiel van Microsoft om als (grootste ?) platform leverancier verder te innoveren en onafhankelijk te worden van de operating systems. Jammer natuurlijk dat (ook mijn) windows phones in Nederland niet worden gefaciiteerd met Cortana maar ons taalgebied is dan wereldwijd ook niet echt een markt.

Ik ben benieuwd hoe met name de API's van apple zich gaan ontwikkelen nu meer en meer MS platform op iOS draait, zouden ze het verder open gooien of juist dicht en de route kiezen die Google richting Microsoft inneemt "boycotten die handel".

Hoe lang zou het duren, nog een jaartje of twee (?), en MS levert het hele standaardportfolio voor "productiviteit" op alle OS-sen volledig geintegreerd en maakt het met name voor de zakelijke markt, waar uiteindlijk echt geld nog wordt uitgegeven, niet meer uit welk OS platform er gekozen wordt.

Daarna nog even de klassieke werkplek vanuit Azure aanbieden en dan kunnen we allemaal naar een extreem dunne lokale werkplek, wordt dan wel een probleem voor veel zakelijke integrators die graag nog lokaal allerhande dikke infra neerzetten..
Coranta werkt niet eens goed op mijn amerikaanse laptop in amerika... :+
Laat ze eerst eens Cortana op Nederlandse lumia's introduceren...
Niet akkoord: Breng de functionaliteit eerst uit voor grote doelgroepen waar ze kunnen testen, functionaliteit uitbreiden en vervolgens fatsoenlijk de andere talen uitrollen in plaats van half werkende functionaliteiten uit te rollen naar andere talen. Dat is geen goede manier van ontwikkeling, dat is veel duurder.
Wat naar mijn mening wel fijn geweest zou zijn is dat je als nederlander Cortana wel in zou kunnen schakelen (op eigen risico) in het engels. Zo heb ik mijn apparaten bijvoorbeeld op de regio US staan om gebruik te maken van cortana, maar het werkt erg goed en geeft zelfs lokale informatie uit Nederland. Alleen vind ik het jammer dat je je regio naar een cortana ondersteunde regio moet zetten ipv alleen taal + optionele setting.
Dat gaat inderdaad zo en dat heb ik zelf ook gedaan, echter heb ik geen last van deze 'foute' informatie dat mijn toestel op regio VS staat.
Alleen helaas de store die dan alleen nog USD aangeeft ipv Euros, zelfde geld voor windows 10 op smartphones :/ Hij ziet dan ook geen creditcards die aan mijn nederlandse account gekoppeld zijn om de een of andere reden, en kan ze dan ook niet toevoegen. Dus wil ik apps kopen, moet ik weer naar regio nederland ^^
Nog niet opgevallen bij mij, maar zovaak kom ik ook niet in de store :)