Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 88 reacties

Microsoft brengt zijn digitale assistent Cortana als app naar Android en iOS. Dat heeft het concern bevestigd in een video over de komst van de Phone Companion-app. Met deze app kunnen Windows 10-gebruikers verbinding maken met verschillende smartphones.

"We maken het mogelijk voor Windows 10-gebruikers om de intelligentie van de Cortana-assistent mee te nemen op niet alleen Windows Phones, maar ook op een Android-toestel of iPhone, als een app die je kunt installeren op een van die apparaten", verklaart Joe Belfiore, corporate vice-president van de Operating Systems Group bij Microsoft.

Android-gebruikers kunnen Cortana als app opstarten en dan alle vragen aan de assistent stellen die bij Windows ook mogelijk zijn. Ook kunnen ze reminders aanmaken en notificaties krijgen. Hoe Cortana op iOS werkt, zegt Belfiore nog niet in de video.

De aankondiging is onderdeel van de demonstratie van de Phone Companion-app van Microsoft. Deze app voor Windows 10 helpt gebruikers hun pc te verbinden met hun smartphone, of deze nu Windows, Android of iOS draait. De app toont de gebruiker welke Microsoft-diensten te installeren zijn op hun toestel die samenwerken met programma's op hun pc, zoals Cortana, Skype en OneDrive.

Geruchten deden al langer de ronde dat Cortana naar Android en iOS zou komen.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (88)

Oh wat handig, eerst een app moeten openen om vervolgens spraakgestuurde commando's naar mijn iPhone te sturen... Dan liever via Siri of gewoon "handmatig"...
Nou Cortana is wakker te maken door gewoon Hey Cortana te roepen!
Weet niet of deze feature ook voor Android en iOS komt, Ik denk het haast wel.
op Android kan het in principe (op toestellen met hardware die dat toestaat), op iOS staat de API zulke dingen niet toe.

Als Android gebruiker ga ik dit, indien Cortana Nederlands gaat ondersteunen, zeker overwegen als Google-Now vervanger, gezien google Nownog altijdd geen Nederlands ondersteunt om acties uit te voeren, zoals berichten sturen of instellingen wijzigen.

[Reactie gewijzigd door kiang op 26 mei 2015 15:10]

Cortana ook niet. Btw, google now kan al een beetje Nederlands. "Afbeeldingen van Amsterdam", " hoe hoog is de Eiffeltoren" en "hoe oud is Mark Rutte" hebben allemaal antwoord
ja, maar de handige functies zoals: "stuur een sms naar", of "navigeer naar" werken dan weer niet. Terwijl ze wel degelijk Nederlands verstaan dus...
Je moet dus gaan combineren: Send a text message to, en dan verder spreken in het Nederlands. Werkt, maar klinkt zo dom eh.
combineren: Send a text message to, en dan verder spreken in het Nederlands. Werkt, maar klinkt zo dom eh
en begrijpt meestal ook geen Nederlandse namen

Send a text message to Jeroen ( of Loes) gaat dan niet werken.
Nee, maar je kan met Cortana iemand/iets een nick name geven.
Zoals je broer - brother of je vrouw - Wife.

Zo werkt: send a text to my wife - I will be later. (doe ik meestal via mijn Microsoft Band)
Niet zo mooi als compleet in het Nederlands, maar het werkt vlekkeloos.
Dat is precies wat Siri ook doet. "Stuur aan m'n moeder: ik ben onderweg."
Of
"Stuur een bericht aan m'n vriendin: staat het eten al klaar?"
Of
"ik wil jaar m'n vriendin" *instant navigatie wordt opgestart*
Dit ging over de overbrugging Engels naar Nederlands.
Maar blijkbaar is Siri zelfs in het Nederlands niet zo goed met namen? Is nog beta toch? Ah ja, mijn naam gebruikte een collega eens op zijn iphone en toen vroeg die om Japanse rijstwijn.....
Mijn vrouw heeft trouwens zelfs 4 nicknames.
Naast praktisch ook nog eens geinig :)
Ik weet het, had het liever ook beter gezien. Maar ze moeten ergens beginnen toch?
Idd jammer, ook vind ik het gebruik van nederlands en engels door elkaar niet altijd goed werken, je kunt commando's in het engels uitvoeren, of vragen in het nederlands stellen, maar in het engels 'navigate to' en dan in het nederlands een locatie zeggen werkt vaak niet goed,
Maarja, je kunt het tenminste mixen en er ook nog geen alternatief wat wel goed met nederlands omkan (ivm commando's)
cortana gaat zeker weten nederlands ondersteunen.
Een vriendin van mij zit in het vertaal team en spreekt 1 van de stemmen in hiervoor.

ze is ingeboekt tot 24 augustus, dus kan je er vanuit gaan dat het rond november geintegreerd gaat worden
Cortana ondersteund ook nog geen Nederlands. Alleen Siri kan dit op het moment.
cortana gaat zeker weten nederlands ondersteunen.
Een vriendin van mij zit in het vertaal team en spreekt 1 van de stemmen in hiervoor.
Tuurlijk niet, Siri zit geÔntegreerd in iOS, Cortana is enkel een app.
En hoe weet jij dit?
MS heeft nog niks hierover gezegd, dus laten we afwachten!

[Reactie gewijzigd door Jay47 op 26 mei 2015 15:25]

Omdat het technisch onmogelijk is bij iOS.
Als het technisch onmogelijk zou zijn, dan zou Siri ook niet kunnen functioneren zoals het doet.
Het feit dat Siri functioneerd toont per definitie aan dat het technisch mogelijk ťn haalbaar is om een dergelijke implementatie te maken.
Mensen hier schijnen ook continue te vergeten dat een deel van de software die Apple beschikbaar stelt als "onderdeel" van hun operating systemen wordt gemaakt door Microsoft.
Je kan daarom dan ook gerust aannemen dat Microsoft goed op de hoogte van wat wel en niet kan met de operating systemen van Apple.
Wat TMC bedoelt is dat het voor externe ontwikkelaars technisch onmogelijk is, en daar heeft hij gelijk in. Het maakt dan niet zoveel uit hoe handig je bent met de besturingssystemen van Apple, aangezien iOS gewoon beperkingen oplegt aan wanneer een App actief mag zijn.

Tenzij MS tot een overeenkomst kan komen met Apple. In dat geval kun je het wellicht integreren in iOS als alternatief voor Siri. Dit is zeer onwaarschijnlijk natuurlijk. Je kunt dus gerust zoals EValentino zeggen dat dit niet interessant is als als je geen trek hebt in een dedicated app die je moet openen om er vervolgens tegen te praten.

[Reactie gewijzigd door DoubleJ op 26 mei 2015 17:58]

Voor Siri moet je ook een knop indrukken...dus welke handeling is er extra nodig om een App te starten.
Tikken op het scherm...een keer swipen en dan tikken op een scherm. OF zet hem onderaan vast en je hoeft niet eens meer te swipen. En dan praten...Dus wat dat betreft niet of weinig extra handelingen.
Je kunt ook direct spreken tegen Siri (mits je dit hebt ingesteld en de telefoon aan een externe energiebron zit). De homebutton X seconden ingedrukt houden is overigens een stuk makkelijk dan je telefoon unlocken, de juiste app opzoeken en die starten.

Daarnaast is het slechts een voorbeeld waarom Cortana op iOS onder zal moeten doen voor Siri op iOS. Je mist de complete integratie in iOS wat zich in velen vormen uit. Siri heeft volledige toegang tot alle applicaties en onderdelen van iOS waaronder de settings ("Disable Wi-Fi") of de agenda en timer functies om maar wat voorbeelden te noemen.

[Reactie gewijzigd door DoubleJ op 26 mei 2015 19:53]

Siri is een onderdeel van het OS. En niet geÔntegreerd.

En wat is er mis met Cortana als app? Als het werkt, werkt het...
Of het werkt weten we dus nog niet. Maar iedereen die een beetje weet hoe iOS en de API in elkaar zit kan dit wel redelijk inschatten. De mogelijkheden zijn beperkt.

[Reactie gewijzigd door DoubleJ op 26 mei 2015 19:50]

Op iOS is dit zeker niet mogelijk. Android zou moeten lukken.
Met medewerking van Apple of Google moet dit wel kunnen hoor? Het is alleen de vraag of ze meewerken. Ik kan me echter voorstellen dat er straks wel een mooie data-samenwerking is, dat je niet meer een aparte app nodig hebt, maar wel de af spraken meeneemt vanuit je Outlook kalender.

[Reactie gewijzigd door Martinspire op 26 mei 2015 15:12]

Zolang Apple Siri serieus neemt zullen ze niet een concurrent in hun OS integreren. Daar hoef je niet op te hopen.
"Hey Cortana" behoort niet tot de feature set van de Cortana app, of toch niet tot de feature set als die wordt gelanceerd.
Gewoon aan Siri vragen of ze Cortana even roept. Duh. :+

Voordeel zal erin zitten dat Cortana beter met de API's van allerhande MS diensten/programma's over zal kunnen, gok ik, en die in alle gevallen hetzelfde zal gebruiken. Op die manier kan je dan toch een unified user experience creŽren, zonder dat alle apparaten hetzelfde OS hebben.
Nou, in essentie zou dit wel kunnen, je geeft Siri het commando dat ze de app "Cortana" moet openen, en vervolgens kun je je gang gaan. Het is niet optimaal, maar beter zou het met iOS denk ik niet mogelijk zijn.
Jawel...onderaan het scherm Cortana vast zetten. Hoef je siri niet op te roepen...kwestie van erop tikken.
Klopt, maar Cortana en Siri zijn gemaakt voor handsfree bediening.

Dan druis een app openen in tegen principe denk ik persoonlijk
hoe open jij Siri dan?

:edit

Ik ken het antwoord als.
Door de home-knop onderaan het scherm even kort vast te houden met een vinger die vast zit aan een hand.
Dus de start is al niet handsfree.
Wat is er dan anders dan het openen van een App?

[Reactie gewijzigd door jqv op 26 mei 2015 19:38]

Siri open je (indien je dat hebt ingesteld) door: "Hey Siri" te roepen.

(hiervoor moet je iPhone wel in de lader zitten)
En die heb je altijd in de lader (aangesloten op externe stroombron)? 8)7

Ik kwam een soortgelijk antwoord al eerder tegen als "bewijs" dat je het met een stemcommando kan openen maar is het dan niet zo dat je Siri doorgaans (lees in dagelijks gebruik) niet al roepende kan openen?
Ik snap de beweegreden wel waarom dat niet zo is.

1. Dan zou je telefoon continu naar die commando moeten luisteren, scheelt dus stroom.
2. Als er meerdere iPhones in de buurt zijn, en iemand zegt iets dat klinkt als Hey Siri, beginnen allemaal iPhones te praten.

En ik vind het alleen praktisch in de auto, waar die dus aangesloten zit op het infotainment systeem van de auto. Dus in de auto gebruik ik het op die manier echt handsfree om een route te wijzigen, iemand bellen, snel een sms te versturen enkel door te spreken, muziek keuze maken enz.
Lijkt mij ook logisch, sterker nog, het is logisch dat Siri niet op batterij alleen werkt omdat inderdaad je batterij snel leeg gaat en je mogelijk ook sneller aan je datalimiet zit als Siri continu gaat checken of ze moet reageren.

Maar zoals je zegt, dan zit ie in de auto.
Dat is imo geen dagelijkse situatie zoals het merendeel de telefoon gebruikt, het is een uitbreiding cq uitzondering.
Je hebt je telefoon meestal in je zak, niet op je buro, naast je bed of in de auto, waar het makkelijk kan zijn.

Het is meer het onzinnige gezever dat je Cortana zou moeten openen met een (app)button en Siri niet, terwijl je dus doorgaans Siri opent met de Home-button., (behalve in een uitzonderingssituatie, namelijk aan een lader.)
Je snapt hopelijk wel dat Siri ook een app is? die altijd draait?

Maar dat maakt verder ook niet zoveel uit, want waarschijnlijk krijgt Cortana voor iOS maar 10% van de features, als het al mag, want het is algemeen bekend dat Apple niet zo happig is op concurrenten toestaan op hun platform (iOS) wat hun goed recht is natuurlijk, en Cortana is een overduidelijke directe concurrent voor Siri, waar Apple destijds veel geld voor heeft betaald, dus dan staan ze Cortana zeer waarschijnlijk niet eens toe, en als ze het wel toe staan, dan waarschijnlijk zonder OS intergratie (waardoor Cortana dan op iOS gewoon spraakgestuurd zoeken in Bing word)
Siri en google now + cortana "leren je kennen" als ik me niet vergis.

Dus klopt het als men die assistents cross OS maken dat als ik van Android naar WP8 of naar IOS overschakel dit niets meer moet "her"leren?
Of zijn die assistents niet zo goed in "zelf leren" ?

Want ik switch wel vaker van OS (tussen WP en android) maar heb nog geen assistent gebruikt maar ben er wel benieuwd naar.
Cortana haalt gewoon alle data dan van je Microsoft account, dat is een beetje het punt van deze apps.
Wel handig als je echt spraak invoer wil in je app aangezien de Siri support gewoon niet aanwezig is in de SDK.
eindelijk een fatsoenlijke spraak-asistend voor android
Dit kan Siri allemaal ook uitvoeren. Is niet echt 'iets' nieuws voor iOS gebruikers. Inmiddels ondersteund Siri ook meerdere talen o.a. Nederlands.
Laat Microsoft Cortana nu eindelijk maar eens naar Nederland brengen voor Windows en Windows phones.
Als ze er nou eerst eens voor zorgen dat Cortana ook op Windows mobile 8.1 hier in nederland werkt.
Doet het wel. Cortana werkt goed op mijn Lumia 920 van KPN met de nederlandse regio ingesteld.

Systeem taal is wel engels, maar dat heb ik zelf altijd in het engels.
Volgens mij moet je toch nog steeds de Amerikaanse regio hebben ingesteld (of UK)?
Want anders krijg je gewoon antwoorden van Bing.

[Reactie gewijzigd door Martinspire op 26 mei 2015 15:09]

Klopt, ik heb dit net geprobeerd. Zodra de regio op Nederlands wordt ingesteld, dan verdwijnt de optie om Cortana te gebruiken. Het is wel mogelijk om de 'regional format' op Dutch te zetten (i.v.m. data, valuta etc.).
Oh ja, staat inderdaad op United States (Dutch), mijn fout :)
Cortana werkt ook met Canada Engels of Frans. Je kan ook aan Cortana vragen welke talen ze al kan.
bekende talen zijn:
Engels (US/UK)
Duits
Frans (CA/FR)
Mandarijn (Chinees)
Spaans (Es/Mex)
Klingon (traditioneel)
;)
Het is alleen jammer dat je een specifieke regio moet gebruiken om een taal toe te passen.
Ja want de markt voor Windows Phone gebruikers in Nederland, is even groot als de Android en iOS gebruikers in AustraliŽ, Canada, China, Duitsland, Frankrijk, India, ItaliŽ, Spanje, Verenigd Koninkrijk en Verenigde Staten te samen...

Nederlands support zal wel komen, maar sommige prioriteiten zijn nu eenmaal hoger.
Doet dat ertoe? Het lijkt me dat elk land meehelpt aan spraakherkenning, dus in die zin hoef je er helemaal niet een groot globaal team mee bezig te laten zijn. Als MS NL een mooi bedrag had geÔnvesteerd in spraakherkenning, dan had het er al lang geweest. Ook op Xbox One e.d. waar Cortana nog niet actief is (maar je wel spraakherkenning hebt).
Ik weet niet welke Microsoft teams er aan werken en zo, maar zoals je zegt het kan misschien gewoon geregeld worden door MS NL en MS BE, maar die hebben wrs een kleiner budget dan MS DE bijvoorbeeld, dus moeilijker mee om te springen.
Gezien ze bijna geen reclame maken, moeten ze budget te over hebben :Y)
Wie zegt dat het Łberhaupt op Android en iOS in het Nederlands te gebruiken zal zijn...?
Dat zeg ik toch niet? Ik zeg dat de prioriteit hoger ligt om het uit te brengen op Android en iOS in die landen die al supported zijn, want daar is de markt veel groter.
Is Siri beter dan Cortana of andersom?
Kan me voorstellen dat Siri beter werkt op een iOS device dan Cortana er ooit op zou kunnen. Door integratie in het systeem.

Zelfde geldt voor Google Now op Android lijkt me.

[Reactie gewijzigd door mobstaa op 26 mei 2015 14:49]

Alleen beantwoord je zijn vraag totaal niet. :P

Cortana gaat dieper in op requests en informatie in en de voice responses zijn veel natuurlijker. Dat maakt het naar mijn mening de beste van de 2.
Op het moment kan Siri Nederlands spreken, Cortana nog niet. Zoek-technisch maakt het niet zo veel uit, ze gebruiken beiden Bing als backend. Verder kunnen ze beiden ongeveer hetzelfde.

offtopic:
"Hey Cortana. Are you better than Siri/Google Now?"
Not to brag, but apparently I'm going to help save the universe in about 500 years.
:P

[Reactie gewijzigd door the_shadow op 26 mei 2015 15:21]

Ik zou niet zeggen dat ze beiden ongeveer hetzelfde kunnen. Cortana is heel sterk op het vlak van persoonlijke vragen zoals het instellen van reminders, afspraken, etc. Of je waarschuwen wanneer je mogelijk te laat zou komen voor je werk/school/etc door de verkeerssituatie.
Cortana is sterk op vrij veel vlakken, en met mogelijkheid om voorspellingen te doen (wie gaat het WK winnen etc.) wordt het allemaal nog eens interessanter. Cortana laat alleen van tijd tot tijd wel (in mijn ogen triviale) punten vallen. Het is mogelijk om herinneringen te laten opkomen als een bepaald contact persoon belt, maar navigeren naar iemands werkadres is dan weer te veel gevraagd (waar een thuisadres weer geen probleem is), net als dat "Navigate to ..." zorgt voor het zoeken naar berichten van een bepaalde persoon (?), maar "Drive to ..." zorgt voor navigatie.
Ligt bij je eigen voorkeur.
Laat ze nu eerst maar eens een Nederlandse versie van Cortana maken voor ze zich over dit soort onzin druk gaan maken...
Ze hebben in Redmond echt een broertje dood aan Nederland and Europa de laatste tijd... het heeft totaal geen prioriteit meer voor ze lijkt het.
Hoeveel Nederlands-sprekende mensen zijn er op deze wereld in vergelijking met al de rest? Daarbij is het onzin te zeggen dat Europa geen prioriteit heeft, Frankrijk, ItaliŽ, Duitsland, Spanje en het Verenigd Koninkrijk worden bijvoorbeeld al ondersteund.
Niet alleen in Nederland woord er Nederlandse gesproken hoor.
http://nl.m.wikipedia.org/wiki/Nederlands_taalgebied
Niet alleen in Nederland woord er Nederlandse gesproken hoor.
http://nl.m.wikipedia.org/wiki/Nederlands_taalgebied
Ik herhaal: "Hoeveel Nederlands-sprekende mensen zijn er op deze wereld". 30 miljoen met Nederlands als moedertaal is niks vergeleken met verschillende andere talen.
Neen, het bereik met Android en iOS is veel groter, waardoor er betere feedback komt opdat Cortana nog beter wordt dan dat het nu al is. Ze zijn vast wel bezig met de ondersteuning van andere talen. Maar waarom eerst andere talen toevoegen als je eerst nog je basis (Engels) goed werkend wilt vervolledigen?
Nouja, ze brengen wel een Nederlandse preview versie van Windows 10 uit bij elke build, dus dat zou ook wel meevallen
Ja, dat dan weer wel... maar de helft van de functies is nog steeds in het engels en er zitten grove taalfouten in.
Zo hebben ze de power functie (aan/uit) als vermogen in het start menu staan en als je de zoekfunctie gebruikt staat er simpelweg..."sorry i am not available in your region" in plaats van cortana.