Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 42 reacties

De volgende versie van Android Wear gaat Nederlands ondersteunen, vermoedelijk ook met spraakinvoer. De website Android Police kwam een verwijzing daarnaar tegen in het apk-bestand van de nieuwe versie van de Wear-app. Ook gaat Android Wear WhatsApp volledig ondersteunen.

In versie 1.4 van de Wear-app lijkt alvast een changelog te staan voor de volgende versie, meldt Android Police. Daarin wordt ondersteuning voor Nederlands en diverse andere talen genoemd als nieuwe feature. Tot nu toe werkte Android Wear in het Engels, hoewel de Wear-app al wel in het Nederlands is.

Daarnaast wordt in de changelog genoemd dat Wear het versturen van berichten via WhatsApp en Telegram via stemcommando's gaat ondersteunen. Tot nu toe is het al wel mogelijk om berichten te beantwoorden via deze apps, maar het beginnen van een gesprek is nog niet mogelijk.

Het is onbekend of en wanneer de features in Android Wear komen. De changelog duidt er in elk geval op dat Google de functies bijna klaar heeft voor gebruik, maar wanneer de volgende versie van Wear uitkomt, is nog niet bekend.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (42)

De WhatsApp spraak functionaliteit zit er al lang in. Tweakers plaatste hier al een bericht over in augustus 2014: nieuws: WhatsApp laat gebruikers berichten beantwoorden vanaf Android Wear

Wat veel interessantere functionaliteit is die er aan lijkt te komen (verkegen vanuit de APK teardown) is dat er ook ondersteuning komt voor luidsprekers in de Android Wear horloges. De Huawei Watch en de nieuwe versie van de LG Watch Urbane hadden al luidsprekers, maar er was nog geen ondersteuning voor.

Vanmiddag om 16:00 uur wordt het Android Wear horloge aangekondigd waar Tag Heuer samen met Intel en Google aan hebben gewerkt. Ik verwacht dat dit gepaard zal gaan met wat aankondigen rondom nieuwe functionaliteit. Misschien zelfs wel een android 6.0 versie van Anrdoid Wear. De aankondiging zal hier te zien zijn: http://www.tagheuerconnected.com/
Het gaat om de 2e zin in die paragraaf:

Daarnaast wordt in de changelog genoemd dat Wear het versturen van berichten via WhatsApp en Telegram via stemcommando's gaat ondersteunen.Tot nu toe is het al wel mogelijk om berichten te beantwoorden via deze apps, maar het beginnen van een gesprek is nog niet mogelijk.
Ook niet helemaal correct (het artikel heeft het hier ook fout).

Als ik op mijn mobiel (N5) of Huawei watch het volgende commando inspreek, kan ik prima een gesprek beginnen:
"Okay google, send a WhatsApp message to <name>: Hi there!"

Het alleen kunnen beantwoorden is een limitatie die groupsgesprekken wel hebben, daar kun je via wear geen nieuw bericht sturen.

[Reactie gewijzigd door Ikkerens op 9 november 2015 10:33]

leuk dat je telefoon dat kan, maar je android wear smartwatch dus niet..

het zit zo:
Whatsapp is enigzins beperkt op android wear om 2 redenen:
1) ze hebben geen companion/wear app combinatie, dus je kan geen gesprek openen op je watch, alleen een reply op een binnenkomend bericht (spraak, smilies, vaste zinnen)
2) Ook als ze wel een wear app zouden hebben ondesteund de wear SDK nog geen "stuur whatsapp bericht naar xyz" opdracht.

whatsapp moet punt 1 fixen en google punt 2


(van het eerste ben ik zeker, het 2e is een vermoeden)

/edit ik heb het dus mis, onderstaande reactie zijn beter :X
het werkt wel, zelfs in het nederlands

dan snap ik ook niet wat er aangepast moet worden in wear voor whatsapp.. een companion app zou handig zijn voor het geval je niet alles via spraak wilt doen (zoals wel bij hangouts mogelijk is)

[Reactie gewijzigd door Prulleman op 9 november 2015 21:06]

Zowel punt 1 als punt 2 zijn onjuist. Je kunt wel een gesprek openen/beginnen.
Het commando is: 'OK Google'... 'Stuur een whatsapp bericht'...vervolgens vraagt je watch om een naam... Dus dan zeg je de naam... vervolgens vraagt je watch om het bericht... En dan spreek je je bericht in.
Ja man dit werkt! Thanks! Echt nooit geweten :)

Wat ik wel slecht vind is dat al deze functies eigenlijk erg lastig te vinden zijn. Ik probeer al een tijd een bericht te sturen met WhatsApp en heb al heel wat tijd tegen mijn horloge zitten praten. Maar je moet alle commando's uitzoeken of op internet opzoeken. Of Google zou alle commando's moeten herkennen of er zou een site moete komen waar alle commando's op staan. Dit is allemaal erg verwarrend.

[Reactie gewijzigd door sygys op 9 november 2015 23:52]

Graag gedaan, ik ben het met je eens... Ik kwam er ook bij toeval achter dat het werkte.
leuk dat je telefoon dat kan, maar je android wear smartwatch dus niet.
En daar heb je het dus fout. Ik heb het net (1 minuut geleden) op mijn Huawei Watch geprobeerd.
"Okay google, send a whatsapp message to Mark: test"
Werkte prima.

Zoals ik in mijn eerdere bericht, is deze limitatie alleen van toepassing op groepsgesprekken.

[Reactie gewijzigd door Ikkerens op 9 november 2015 11:14]

En daar zeg je het.
Als jij zegt; Oke Google, stuur een WhatsApp naar Mark: Test.
Werkt het nu nog niet.

Nederlands werkt op mijn Moto360 prima, 'Sms Peter Kom we gaan bier drinken'. Dan wordt er keurig een sms opgesteld naar Peter.
Maar als ik zeg WhatsApp Peter, komt WhatsApp wel netjes met een hoofdletter A te staan, maar er wordt een zoekopdracht gestart.
In het Engels is het 'WhatsApp' commando inderdaad beschikbaar (zie eerder nieuwsbericht) maar dit was er nog niet voor het Nederlands.

Edit;
En ik WhatsApp altijd in het Nederlands.. dus wel fijn dat ik dan ook Nederlands kan spreken naar mijn contacten :D

[Reactie gewijzigd door NepGangster op 9 november 2015 11:18]

Ik had inderdaad een dergelijk vermoeden dat ik het artikel misinterpreteer.
Maar na meermaals doorgelezen lijken de artikelen van tweakers EN Android Police toch echt te suggereren dat Nederlands-support en WhatsApp-support 2 losse update-punten zijn.
Edit... Dit werkt wel volgens reactie hieronder.

[Reactie gewijzigd door sygys op 9 november 2015 23:49]

Daarnaast wordt in de changelog genoemd dat Wear het versturen van berichten via WhatsApp en Telegram via stemcommando's gaat ondersteunen. Tot nu toe is het al wel mogelijk om berichten te beantwoorden via deze apps, maar het beginnen van een gesprek is nog niet mogelijk.
Dat gezegd hebbend snap ik niet waarom iets als Whatsapp blijkbaar in het OS ingebouwd word (denk echter dat dit gewoon marketing spraak is, en ze eigenlijk bedoelen dat alle apps nu ook via andere routes gestart mogen worden)
Misschien ook interessant is dat de app ook aanwijzingen bevat dat een ingebouwde speaker in de wear-apparaten ondersteund gaat worden. Klinkt logisch omdat Google daarrond al hints heeft gegeven en bovendien bevat de Huawei Watch al een speakertje, dus hopelijk snel. :)

EDIT: Zinsbouw! Foei VanStino!

[Reactie gewijzigd door VanStino op 9 november 2015 09:49]

Ben ik de enige die niet echt zit te wachten om tegen z'n hardware te gaan praten? Heb een Garmin met spraakbesturing in de auto, zelfs als ik alleen in de auto zit gebruik ik de functie niet.
Ik vind t ideaal met naar huis navigeren.
"OK Google, navigeer naar huis" - 2sec later navigeert ie.

Ik hoef niet meer app op te starten, ontgrendelen, omhoog swipen, mapje openen, google maps openen, zoekbalk aan tikken, thuis selecteren, navigeren drukken. Met voice gaan dat soort dingen veel sneller, alleen een onbekende locatie moet wel handmatig. Maar je kan tegenwoordig in google maps bepaalde locaties een alternatieve naam geven.

Ontopic, je kan al via whatsapp en telegram reageren, maar iets beginnen is onmogelijk en zou ik wel graag willen kunnen. Miste het altijd.
"Send whatsapp to Brenda, On my way home, eta 30 minutes"
je kan gewoon adressen tegen de telefoon zeggen? alleen mijn huisadres verstaat die altijd verkeerd, maar dat is vast mijn Frysk Accent. Laatst nog gevraagd: OK GOOGLE, Navigeer naar sporthal De Trijen. En dat wist die vlekkeloos te vinden.
Ah ok, ik zal dat eens proberen, in t verleden werkte het nooit zo lekker. Daarna nooit meer geprobeerd. Maar wel vaak gebruikte locaties onder een aparte naam opgeslagen.
Je kunt naast een bericht beantwoorden ook al een gesprek openen/beginnen.
Het commando is: 'OK Google'... 'Stuur een whatsapp bericht'...vervolgens vraagt je watch om een naam... Dus dan zeg je de naam... vervolgens vraagt je watch om het bericht... En dan spreek je je bericht in.
Het is een beetje het een of het andere. Een toetsenbord is voor zo'n ding te klein om prettig te werken en spraak is dan een alternatief dat wellicht wel goed genoeg werkt.

Google was in dat kader ook al bezig met het ontwikkelen van alternatieve toetsenborden, o.a. op stof (kleding). Ik dacht dat dit de link is: https://www.google.com/atap/project-jacquard/ .
ik snap je wel... ik spreek/gebruik drie talen hele dag door, en heb een zwaar accent, bovendien vind ik het nogal gÍnant om tegen een apparaat ABN te spreken!!!


...en nog heb ik hekel aan dat tegenwoordig alle content localized is ...
JUIST in de auto vind ik het lekker om met spraak, berichten te kunnen beantwoorden. Of bijvoorbeeld mijn routeplanner in stellen naar een nieuwe locatie.
Ik moet je eerlijk zeggen dat ik het zelf ook knullig vind. Ik heb het nu paar keer in de auto gedaan, reageren op een berichtje. Eerst muziek muten en dan reageren, controleren of het goed is (en moet je nog redelijk haasten want hij verstuurd automatisch). Maar voel me echt wel een nerd als ik dat doe
Ken je dat verhaal van die tv en de mens die claimde dat afstandsbedieningen voor luie mensen waren?
Niet mijn verhaal, ik verwelkomde de afstandsbediening, net als de mobiele telefoon (early adopter), maar spraakopdrachten?
Tja... ik beantwoord de whatsappjes nu al via Android Wear. Zeker in de auto is het verdomd makkelijk om even een appje te sturen over hoe laat je thuis bent, zodat mevrouw de aardappels niet te lang op het vuur heeft. Boeit mij het wat anderen daar van vinden. Het oogt nog altijd intelligenter dan 10 man om een tafel die allemaal naar een schermpje kijken ;)

Andersom werkt het ook hoor, dat de vrouw naar de man een app kan sturen om de aardappels op het vuur te zetten. Maar mevrouw Waah heeft geen smartwatch :+
Da's ook de enige plek waar ik denk dat het wat meerwaarde heeft, in de auto.
Maar zeg zelf, 10 man om een tafeltje die met spraakopdrachten hun telefoon bedienen werkt ook niet echt ;)
Ken je dat verhaal van die mensen die claimde geen mobiele telefoon nodig te hebben :+
Ik begrijp niet helemaal waarom er een nieuwe versie van Android Wear nodig is om Whatsapp te ondersteunen. Whatsapp zou toch gewoon een Wear app kunnen ontwikkelen en bundelen met zijn normale app? Of heeft Whatsapp specifieke nieuwe features nodig die nog ontbreken in de Wear SDK?
Whatsapp wordt al ondersteund. Je kunt naast een bericht beantwoorden ook al een gesprek openen/beginnen.
Het commando is: 'OK Google'... 'Stuur een whatsapp bericht'...vervolgens vraagt je watch om een naam... Dus dan zeg je de naam... vervolgens vraagt je watch om het bericht... En dan spreek je je bericht in.
Ik kan al gewoon zoek opdrachten in het Nederlands geven aan mijn LG g watch en ook spraak opdrachten zoals zet wekker om 10 uur werken ook al dus nederlandse ondersteuning is er al (misschien gedeeltelijk en dus nog niet voor alle opdrachten, maar ten opzichte van een klein jaar geleden toen ik de Watch kocht is er veel veranderd)
Bedien er ook al mijn HUE lampen mee en zet er mn pc mee aan, mn koffie ook trouwens. Maar dat is te danken aan AutoWear en AutoVoice, twee Tasker plugins.
Hopelijk wordt in Google Now de ondersteuning voor Nederlands dan ook beter (zodat je o.a. overal "Ok, Google" kunt zeggen).
Da's inderdaad een van de vervelende nadelen... de 'OK Google' detectie werkt alleen overal in het Engels. Als ze dat eens voor elkaar krijgen, en dan ook zoals iemand al eerder aanhaalde, de leestekens, dan wordt het interessanter. Momenteel heb ik mijn telefoon maar gewoon terug in het Engels gezet.
Wat ik mij afvraag, ik lees allemaal mensen die Google Wear in de auto gebruiken. Maar je smartwatch is toch via bluetooth gekoppeld aan je telefoon? Mijn handsfree setje bijvoorbeeld ook. Ik kan dus niet mijn handsfree set en mijn smartwatch tegelijk gebruiken?
Dit kan zeker wel, ik gebruik de LG watch urbane i.c.m. Sony z3 compact. Wanneer ik in de auto stap maakt de telefoon automatisch connectie met het handsfree systeem. De verbinding met de smartwatch blijft in stand. Dus als ik gebeld word zie ik op het horloge de notificatie en ook op het handsfree systeem.
In principe kon Android wear al een beetje Nederlands. Zeg 'OK google' en daarna in het Nederlands 'het weer', 'twintig plus veertig' of 'herinner mij boodschappen doen als ik thuis ben' en hij zal het gewoon uitvoeren.

Helaas nog niet alles, maar het kwam in de buurt. Bovendien werkt het antwoorden bijzonder goed met whatsapp. Nog niet super, zeker als het lawaaierig is, maar wel al goed. Het probleem meestal met antwoorden is dat als je spreekt en je antwoord al op het scherm staat het apparaat blijft doorluisteren omdat er nog lawaai is. Als je het luisteren handmatig zou kunnen onderbreken zou het een stuk beter gaan
'ok google' werkt gewoon al in het Nederlands, wat ik ook onder spraakinvoer versta. Dat kan voor enige verwarring zorgen bij dit artikel. Zo kun je gewoon 'ok google, wie is de president van de Verenigde Staten' vragen, maar je kunt ook gewoon 'ok google, bel Jan de Vries' zeggen en dat werkt prima. (mits Jan de Vries een contactpersoon van je is natuurlijk) :+

[Reactie gewijzigd door Leknaas op 9 november 2015 10:06]

Een Whatsapp bericht beginnen werkt al wel hoor, althans in ieder geval op mijn op m'n huawei watch en op een lg watch Urbane. "OK Google, stuur een whatsapp bericht".