Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 84 reacties

Het streamen van muziek is in Nederland veel populairder dan in België. Per hoofd van de bevolking kopen Belgen echter beduidend meer losse nummers. Dat blijkt uit een onderzoek dat uitgevoerd werd in opdracht van de Europese Commissie.

Het onderzoek richtte zich op de vraag welke invloed Spotify heeft op de inkomsten van de muziekindustrie. De onderzoekers concluderen dat de streamingdienst 'inkomstenneutraal' is, de toegenomen populariteit van Spotify heeft geen invloed op de verdiensten van rechthebbenden.

Uit de data die de onderzoekers hebben gebruikt, blijkt dat Nederlanders veel meer muziek streamen dan Belgen, terwijl er in België juist meer losse nummers worden verkocht. Wekelijks kopen Belgen gemiddeld 174.500 tracks, in Nederland zijn dat er 160.400. Per hoofd van de bevolking is dat 64 procent meer in België. Nederlanders maken daarentegen veel meer gebruik van Spotify. De vijftig populairste nummers worden wekelijks ruim zeven miljoen keer beluisterd via de dienst. In België is dat slechts 1,3 miljoen keer. Per capita is dat in Nederland bijna zes keer zoveel als in België.

Spotify onderzoek data

De data die voor deze cijfers is gebruikt komt uit de periode van april tot december 2013, omdat de onderzoekers alleen van deze periode overlappende resultaten hebben van gestreamde en verkochte muziek. Voor de andere conclusies hebben de onderzoekers ook data gebruikt uit de periode tussen 2013 en 2015.

Volgens het onderzoek zorgt de toenemende populariteit van Spotify wel voor een daling van losse verkopen. Voor iedere 137 keer dat een nummer wordt gestreamd, wordt er één nummer minder verkocht. Dat verlies wordt echter opgevangen met de inkomsten uit de streams. Rechthebbenden krijgen gemiddeld 0,007 dollar per stream, terwijl de inkomsten uit de losse verkoop uitkomen op gemiddeld 0,82 dollar per track. Ook blijkt het gebruik van Spotify er voor te zorgen dat er minder piraterij plaatsvindt. Voor iedere 47 streams zou het aantal nummers dat via piraterij verkregen wordt, dalen met één.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (84)

Als de zuiderburen nog altijd veelal datalimieten hebben, is dit natuurlijk allerminst verwonderlijk.
Het probleem vooral is dat mobiel netwerk niet betrouwbaar is. Ik zou graag muziek streamen op mijn telefoon onderweg, maar als ik met de trein ergens naartoe ga (het moment wanneer ik muziek luister onderweg) is 50% vd de tijd mijn netwerk weg.
Dan neem je een mobiele operator met een beter netwerk, als je graag onderweg muziek wilt streamen (ipv offline zetten)... Pak kpn en slechts op een paar kleine plekjes heb je geen bereik. Reis elke dag met ov heen en weer tussen Utrecht en Barendrecht. Enkel bij Rotterdam Blaak heb ik in sommige punten van de tunnel geen bereik (maar ook sommige punten wél!).
Hmm, Utrecht - Barendrecht is dan ook een vrij dichtbevolkt gebied. Pak de trein naar Maastricht of Groningen maar eens, dan valt pas op hoe slecht de dekking in sommige gebieden nog is.
Ik ontken niet dat er zeker nog wat te verbeteren valt. Wat ik wel betwijfel is dat je met een goed netwerk (Kpn staat in de hoofdmoot als beste aangeschreven) 50% vd tijd geen ontvangst hebt en dus onderweg geen muziek kan streamen. Zou eerder 1-2% vd tijd verwachten. Met budget providers zoals Tele2 / Ben etc kan ik me er echter wel wat bij voorstellen...
Sorry, het gaat hier over Belgie.
Je kan met Spotify je muziek ook offline beschikbaar zetten. Dus dat is geen probleem.
En je kunt prima tussendoor offline zijn. Hij buffered echter steeds maar een paar nummers
Heeft niet zozeer met datalimieten te maken (een belg die daar nog last van heeft moet dringend eens rond zich heen kijken). Moet je gewoon in cultuurverschillen gaan zoeken.
Datalimieten zijn nog steeds van toepassing, en hoewel ze hoger zijn dan vroeger, voor fair-use dataverbruik betaal je al snel een stuk meer dan voor de basisaansluiting.

Ik heb een basispakket van Telenet (100GB) en moet elke maand toch opletten dat ik niet te veel download. Vooral Steam is een probleem.
Ik zit ook nog met dat basisabo, als je er een beetje rekening mee houdt is het wel voldoende die 100 GB per maand, maar met een gezin met kinderen alles streaming bekijken dat zal niet lukken.

Andere keuzes kosten inderdaad of meer geld bij Telenet of je krijgt een veel lagere snelheid bij de concurrentie.
Het blijft toch een rare manier van redeneren:

Nadrukkelijk de snelste connectie opzoeken en het dubbele of meer betalen om dan een ganse maand je lijn niet gebruiken omdat je bang bent over je limiet te gaan.

Ik ben hier niet aan het trollen ofzo, ik ben echt nieuwsgierig welke logica je dan volgt, ik zou persoonlijk altijd voor een ongelimiteerd/fair-use volume gaan zolang de snelheid "acceptabel" is.
Maargoed. Spotify neemt niet zoveel qua verbruik.
We paren wel over 2 jaar geleden. Weer niet ze toen ook al zo makkelijk waren.
Niet alleen dat, maar die data is van 2013 - toen waren in Belgie nog niet zo veel streamingdiensten beschikbaar.
Ik kan me Deezer en Spotify herinneren, wat volgens mij ook de enige (bekende) spelers waren als in alle andere (Europese) landen.
Ik vermoed dat datalimieten hierbij niet echt een rol spelen, ik vermoed cultuur en kennis van de technologie. Ik ben zelf een Belg en luister enkel naar spotify mijn laatste aankoop van CD is al jaren geleden. Digitaal muziek kopen heb ik nog nooit gedaan.
Ik koop mijn muziek liever dan dat ik vast zit aan bedrijf.
Same here, ik snap dat vele kiezen voor het gemak van Spotify en haar instant library. Maar persoonlijk koop ik liever af en toe CD's van muziekanten\bands die ik leuk vind, dan dat ik steevast ¤10,- per maand af tik aan een streaming abonnement.

Op deze manier bouw ik een mooie muziek bibliotheek op welke ik tot in lengte van dagen kan terugluisteren, zonder afhankelijk te zijn van Spotify of een andere streaming dienst. En zolang ik maximaal ¤120,- per jaar aan CD's uitgeef ben ik nog goedkoper uit ook :)

(En doordat ik alle CDs digitalizeer kan ik vervolgens ook gewoon overal mijn muziek luisteren en streamen :))
Ik koop mijn muziek liever dan dat ik vast zit aan bedrijf.
Je koopt muziek niet, je koopt een licentie. Je bent dus via downloadverbod de sjaak als je de muziek alsnog zou downloaden. "Muziek" is nog minder je bezit dan een koophuis (dat is in de praktijk het bezit van de bank).
Same here, ik snap dat vele kiezen voor het gemak van Spotify en haar instant library. Maar persoonlijk koop ik liever af en toe CD's van muziekanten\bands die ik leuk vind, dan dat ik steevast ¤10,- per maand af tik aan een streaming abonnement.
  • Artiesten zien bar weinig terug van Spotify in vergelijking met een verkochte CD maar een CD is een medium van de vorige eeuw. Het meeste verdient een artiest dmv optreden / live.
  • Je moet het of in een fysieke winkel aanschaffen en daar moet je dan naartoe reizen
  • Of je krijgt het per mail thuis waarvoor je thuis moet zijn en postkosten betaald. Dat vind ik, beide, anno 2015 achterhaald.
  • Bovendien moet je ook off-site backups van je collectie maken, en je moet de originele data inclusief dragers goed opslaan (CDs vergaan na een tijdje, en ze nemen ruimte in beslag, wordt een hoekje met stof, enz)
Op deze manier bouw ik een mooie muziek bibliotheek op welke ik tot in lengte van dagen kan terugluisteren, zonder afhankelijk te zijn van Spotify of een andere streaming dienst. En zolang ik maximaal ¤120,- per jaar aan CD's uitgeef ben ik nog goedkoper uit ook
  • Het aantal CDs dat je voor 120 EUR kunt kopen is niet zo veel; terwijl je bij Spotify veel meer kunt streamen voor dat geld. Je hebt in beide gevallen een licentie (je bent in beide gevallen legaal bezig). Je zou ook je Spotify account op kunnen zeggen en dan gratis luisteren, hetzij met reclame. Alleen voor een kleinverbruiker (iemand die bijvoorbeeld eens per 3 maanden een nieuwe CD koopt) gaat jouw argument op. Dan is de tijd die nodig is om te rippen ed. ook veel minder.
  • Bovendien kun je bij Spotify handig en eenvoudig je muziek sorteren. De basis voor een mooie bibliotheek is er, en het wordt ook heel handig gesynced met diverse apparaten.
  • Afhankelijk van Spotify (of een andere streaming dienst) ben je tot op zekere hoogte (bij Spotify moet je eens in de 30 dagen "online" zijn met je device ivm licentie syncing maar verder kun je gewoon offline luisteren), echter je krijgt wel de muziek op hoogwaardige kwaliteit instant binnen en je kunt er ook handig nieuwe muziek mee verkennen, playlists delen met je vrienden, enzovoorts.
  • Je eigen muziekcollectie aanleggen is net zoiets als je eigen Cloud server met OwnCloud draaien (op je consumentenlijntje). Het kan verstandig zijn, maar het kost dermate veel geld/tijd/moeite dat het sop de kool niet waard is. Ik denk dat het eerder een gevalletje is van "zo heb ik het altijd gedaan, dus zo blijf ik het doen."

[Reactie gewijzigd door Jerie op 28 oktober 2015 17:12]

Muziek wat je in licentie hebt mag je gewoon downloaden. Je hebt een licentie voor dat nummer/album, drager is niet van belang.
Ik merk dat je bij het afnemen van spotify ook verslaafd raakt aan de instant gratification: "welk nummer was dat ook alweer? Hup even offline zetten". Vroeger kocht je een CD en draaide je dat behoorlijk veel. Kopen leverde ook meer risico op, ik kan me nog diverse CD's herinneren waarvan ik 2 à 3 nummers echt leuk vond, en de rest meh. Nu loop je dat risico niet meer, nieuwe Prodigy, nieuwe Seal, nieuwe Adèle, noem het maar op, je probeert ze instant. Vraag je je af of er nog iets tegen je smaak aanschurkt waar je nog nooit van gehoord hebt? Probeer je persoonlijke Discover Weekly playlist (errug goed BTW dankzij Echo Nest) om heel goede suggesties te krijgen.
Al met al is het voor mij bijna ondoenlijk om nog terug te gaan naar kopen. Ben je 'honkvast' dan ongetwijfeld wel, maar heb je een diverse smaak en wil je steeds nieuwe dingen proberen, dan is een streamservice echt een must.
Ik kan me overigens wel voorstellen dat de 'binding' met albums stukken kleiner wordt. Ik kan me nog herinneren dat ik het album Fragile van NIN voor het eerst hoorde en er bijna niet doorkwam. Het feit dat ik het gekocht had zorgde ervoor dat ik het toch een tweede en een derde keer probeerde en vond het met elke keer beter worden. Daarna is NIN een favoriet artiest van mij geworden. Die investering zal ik nu minder doen met een taaier album of onbekender genre (ik zit nu van alles te proberen binnen Synth Wave, zoals Carpenter Brut, Pertubator etc. dat zou ik noooooit doen als ik die albums gelijk moest kopen en slechts enkele seconden kon proberen middels een preview).
Ik zou dat ook willen doen... ware het niet dat ik in ongeveer 3 jaar Spotify aan de 355 opgeslagen albums zit. :+ Als ik dat kon kopen voor dan in totaal ¤360 per jaar had ik al een kast vol vinyls en een paar CD's staan.

Het is zeker niet ideaal, streamen, maar ik moet zeggen dat ik nog nooit zoveel nieuwe muziek heb leren kennen en waarderen en m'n al bestaande smaken kon uitdiepen als in mijn Spotify tijd.

Overigens zit je altijd vast aan een bedrijf. Als je je muziek fysiek wilt moet je ook maar hopen dat het deftig op vinyl of CD is uitgegeven en dat een deftige (web)winkel het ook nog eens in stock heeft voor je.

Het probleem is nu wel dat ik een bepaalde 'point of no return' te lijkt hebben bereikt. Ooit wil ik nog wel een mooie vinyl collectie opbouwen maar het lijkt niet meer bij te benen als ik zie hoeveel fantastische albums ik wel niet per week ontdek.

[Reactie gewijzigd door Cowabungaa op 29 oktober 2015 14:12]

Ironisch, welk bedrijf ? Welk medium ? Welk DRM ? Genoeg redenen om muziek aan te schaffen maar je zit altijd vast aan één of meerdere bedrijven.
Volgens mij heeft AvensisLineaSol het over CD's, wat natuurlijk net zoveel een medium is als de rest en dan wel DRM vrij, ze komen telkens maar van één label, dus je niet-vastzitten-aan-bedrijf gaat in de praktijk niet op. Daarnaast hang je dan ook vast aan de goodwill van de fabrikanten om CD-spelers (edit: en optische drives) te blijven produceren terwijl de rest van de wereld aan het streamen/downloaden gaat. De compact disc kan over 5 jaar wel eens de VHS tape van nu worden.

[Reactie gewijzigd door bandidoloco op 28 oktober 2015 17:24]

Ik koop mijn muziek bij Google Play en in de iTunes store.
Nee, gewoon MP3 files zonder DRM kopen dus. Bij google Play Store en Itunes

[Reactie gewijzigd door Barryke op 28 oktober 2015 15:44]

Wellicht speelt het ook mee dat er in België een iets andere muziekcultuur heerst, met iets meer ruimte voor meer alternatieve genres. Ik kan me voorstellen dat liefhebbers daarvan iets minder snel bij Spotify uitkomen.
Voor iemand die hier ook wat sceptisch over was heb ik een aantal 'obscure'/alternatieve artiesten gezocht. Zowel nationaal (regionaal zelfs) als internationaal. De artiesten waar hij mee aan kwam zetten had ik inderdaad nog nooit van gehoord, maar tot onze verbazing stonden ze gewoon allemaal op spotify, op eentje na dan.

Het is slechts een enkele steekproef, maar je kan zeker niet zeggen dat spotify alleen voor de 'mainstream' is.
Je kunt als kleine band gewoon je muziek op Spotify zetten, voor 10 dollar per jaar... Dus als het er niet op staat heeft het label (of de band) er een reden voor
Inderdaad, maar zelfs obscure zweedse crustpunkbands waar je vroeger dagenlang op soulseek voor moest zoeken of stomtoevallig tegen de cd moest aanlopen bij een show, staan nu vrij te luisteren op Spotify.
Wat ik niet kan vinden op Spotify (zoals videogame soundtracks of nog obscuurdere zweedse crustpunkbands) rip ik zelf wel. Maar de noodzaak om losse nummers te kopen ben ik al tijden niet meer tegengekomen.
Ik krijg vrijwel alles gevonden. En als ik het niet kan vinden dan staat het ook niet in iTunes als download is mijn ervaring. Welke alternatieve artiesten zijn dan niet te vinden op Spotify en wel op itunes?

[Reactie gewijzigd door P. vd Loo op 28 oktober 2015 15:28]

Het was een gedachte. Ik heb het niet onderzocht. Wellicht is het inderdaad allemaal vindbaar maar wel kan het natuurlijk ook nog zo zijn dat een bepaald "slag" muziekliefhebbers Spotify gewoon ook niet ziet zitten.

Ik heb zelf ook niks met het streamen van muziek. Ik kan me nog voorstellen dat ik een gratis versie gebruik om muziek uit te proberen maar als ik een album echt wil hebben wil ik het ook echt in mijn bezit hebben. Luisteraars die volledig inzetten op het streamen gaan daar nog spijt van krijgen. Want de tijd gaat komen dat heel veel artiesten nog maar exclusief bij één aanbieder te verkrijgen zullen zijn. En dan zul je maar net al je kaarten op die andere aanbieder hebben gezet.
Ik weet niet hoe het zit in België maar aangezien je Spotify bij KPN-abonnementen krijgt lijkt het flinke verschil wel te verklaren. Heel veel mensen hebben het in feite gratis dus waarom zou je daar dan geen gebruik van maken?
Klopt helemaal. Ik heb het ook gratis bij mijn kpn abonnement. Zou het anders denk ik niet hebben. Wel een mooie dienst trouwens.
There ain't no such thing as a free lunch.
Tot op zeker hoogte wel. Tuurlijk betaal je er indirect voor. Maar als je toch al bij kpn zat. Krijg je het gratis van kpn. Want ze geven je niet 10 euro korting.
Nee, ze zorgen gewoon dat 't je afneemt, want zij kopen het in voor 60 euro per klant per jaar om het vervolgens weer te kunnen verkopen aan de klanten in koppelverkoop met hun internet verbinding met triple-play pakketten.. het KOST jou, de consument, per jaar 120 euro EXTRA om spotify te hebben.. denk maar niet dat het gratis is.. ze ruilen een klein beetje in op hun marge om jou in een hoger abbo segment te krijgen..

Eenmaal aan dat duurdere abbo wil je als consument/schaap niet meer anders, want "we doen toch zeker geen stap terug?!"

Via het toevoegen van Spotify wordt de gevoelsmatige waarde van hun abonnement omhoog gekrikt, want feitelijk hebben ze nog geen 15 euro per maand kosten aan je.. als goed consument zijnde moet je dat bedrag van 60-80 euro per maand toch op een of andere manier aan jezelf kunnen verantwoorden.
Jawel moet je in de prullenbak gaan graaien :P
dat van die streams zegt dus helemaal niets omdat de meeste Spotify abonnementen gratis abonnementen zijn. Gezien de volksaard van de Nederlander (die ik zelf ook ben), verwacht ik dat het verschil "betaalde" streams tussen NL en Belgie stukken minder groot is.

KPN levert Spotify "gratis" mee in hun populairste abonnement. Zie daar de verklaring voor het enorme verschil, niet alleen met Belgie maar vrijwel geheel Europa.

[Reactie gewijzigd door P. vd Loo op 28 oktober 2015 15:31]

dat van die streams zegt dus helemaal niets omdat de meeste Spotify abonnementen gratis abonnementen zijn.
Dat is hier totaal niet relevant. In dit onderzoek werd gekeken naar de inkomsten van artiesten. Aangezien ze voor voor een afgespeeld liedje van een gratis Spotify-abonnement, even veel krijgen als bij een betaald abonnement, maakt het abonnementstype niets uit.
Uiteindelijk worden de totale inkomsten van Spotify verdeeld over de artiesten obv een model waarbij de streams de verdeelsleutel is. Hoe meer betalende klanten hoe hoger de vergoeding. Het maakt dus wel uit voor de vergoeding van artiest als er meer betalende klanten zijn.
De klanten die niet betalen generen ook inkomsten via reclame. Het is hetzelfde model als Tweakers: ads of abo. En, je kunt ook bij allebei kinderlijk eenvoudig de ads uitzetten zonder te betalen maar de mensen die wel de ads zien/horen zorgen _ook_ voor inkomsten.

De mensen die gratis Spotify (bijv via provider) hebben betalen er links- of rechtsom toch voor maar ik zou het wel interessant vinden hoeveel % het gratis krijgt; ofwel hoeveel klanten heeft KPN met gratis Spotify abonnement?
Ik heb Spotify als onderdeel van mijn KPN-abonnement.
Dus ik heb geen reden om nog muziek te kopen (dat deed ik al niet, vroeger downloadde ik alles). Nu doe ik het op de nette manier via een legale stream.
Dat bevalt me perfect. Onbeperkt toegang tot zo'n beetje alle muziek!
Ik sluit me volledig bij je aan. Spotify heb ik als onderdeel bij KPN. Ik merk dat ik nu bijna alleen maar stream en dat ik mijn fysieke media vrijwel niet meer aanraak. Het gemak is zoveel groter.
Tevens heb ik apparaatje (50 euro) gekocht met Spotify connect (grammofon) en dat aangesloten op mijn versterker. Bediening via je mobiel en daarmee goede muziekkwaliteit over de boxen. Dat kan nu ook met de nieuwste audio chromecast overigens.
Muziek koop ik liever als bestand, want ik speel ze vaak opnieuw af.
Film/series stream ik liever, want die kijk ik doorgaans maar eenmalig.

Maar streams moeten wat mij betreft zowieso wel flatfee zijn, ik ga niet betalen per stream zoals het ondemand gemodder van sommige tv zenders.

[Reactie gewijzigd door Barryke op 28 oktober 2015 15:42]

Het hangt natuurlijk af hoe lang je naar één liedje/CD luistert. Door dehand veranderd mijn smaak iedere 3-6 maand ... streamen voor mij is de beste oplossing.
Is Spotify al net zo lang beschikbaar in Belgie als in Nederland? Als Nederland bv een jaar eerder toegang heeft gekregen dan zou dat een geode verklaring voor de verschillen zijn.
Volgens wikipedia. "De applicatie is sinds 18 mei 2010 in Nederland beschikbaar en sinds 16 november 2011 ook in België."

Dik jaar verschil dus.
2013....lijkt me dat in de tussentijd juist in deze markt er ontzettend veel veranderd is.
En gewoon een cultuurverschil aantoont. De gemiddelde nuchtere Hollander zal geen losse nummers kan kopen als je voor een tientje in de maand tot hetzelfde ongelimiteerd toegang hebt. Gecombineerd met goede connectiviteit en internet toegang is streamen heel logisch. Daarnaast is Spotify op tal van manieren te verkrijgen, naast direct van het bedrijf ook via telefoon abonnementen en andere deals. Geen idee of dit in België ook kan of zo gepromote word.

Ik vind dat er wel meer interessante vergelijkingen in die lijst staan. Het verschil tussen Denemarken en Finland is gigantisch terwijl die ongeveer net zoveel inwoners hebben. De UK tegenover FR? Die verschillen zijn veel dramatischer dan tussen NL en BE.
Wellicht heeft het ook te maken met het type internet abonnement dat voor handen is. Heb je een data-limiet of over het algemeen een tragere verbinding, dan lijkt streamen een slechtere optie dan aanschaffen.

De snelheid zal geen aanzienlijk verschil maken aangezien de landen die jij noemt (NL, BE, DK en FI) bij de snelste breedband landen ter wereld horen. Hoe het met data-limieten zit kan ik nergens direct terugvinden voor Denemarken en Finland. In België zie ik de limiet vaak nog wel vermeld (150-300GB per maand, ook als er onbeperkt staat. geen idee of dat veel is, ik heb er nog nooit op gelet)
Ik stream ontzettend veel via spotify. Afgelopen jaar streamde ik 75.000 minuten muziek volgens spotify zelf. Als ik naar mijn Android gegevens verbruik kijk zit ik deze maand op 1,1 gb als je dan een data limiet van 300 gb hebt lijkt me dit geen probleem. Daarnaast kun je albums natuurlijk ook downloaden naar je smartphone met spotify. Dan hoef je ze niet steeds binnen te halen. Ik denk dat Nederlanders vooral meer spotify gebruiken omdat kpn het voortaan bij de alles in 1 verkoopt en ook bij de mobiele abonnementen van voormalig Hi. Dit heeft een boost gegeven in het gebruik van spotify denk ik hier in nederland.

Waar ik wel van schrik zijn de zeer lage opbrengsten per stream.

[Reactie gewijzigd door sygys op 28 oktober 2015 23:51]

Netto gaan de rechthebbende erop vooruit als ik dit lees. Namelijk 1 losse verkoop is gelijk aan 137 streams. 137x0.007=0,959. Dat is meer dan de 0,82 die zij voorheen voor een nummer kregen.
Denemarken weet ik niet, maar hier in Finland zijn er over het algemeen géén datalimieten/FUP's, ook niet voor mobiel internet.
Als nuchtere Nederlander koop ik losse nummers in plaats van me afhankelijk op te stellen van dienst X voor een tientje in de maand. Streamen heb ik nooit zo begrepen, ik vind het niet logisch. Liever heb ik iets in bezit. Als ik er geld voor neertel, wil ik het hebben en er mee kunnen doen wat ik wil.
En als Belg kan ik ook zeggen dat het diep in onze cultuur zit om zaken te willen bezitten. Vergelijk het met de huizenmarkt, in Nederland wordt er procentueel veel meer gehuurd als in België
Met het grote verschil dat je een huis daadwerkelijk kan bezitten en muziek als niet-rechthebbende niet. Overigens heeft de huurmarkt in Nederland een heel andere geschiedenis vanwege een sterk socialistische cultuur in de jaren '60. Er zijn dus gewoonweg veel huurwoningen in Nederland, waarvan er overigens steeds meer verkocht worden aan particulieren.

Dat content in de ene markt sneller loskomt van de fysieke media dan in andere markten zal wel andere redenen hebben. Ik vermoed dat het vooral met databundels te maken heeft.

Overigens valt op dat de Nederlandse cijfers weer verbleken bij die in Scandinavië.

[Reactie gewijzigd door 2fish op 28 oktober 2015 19:47]

In bezit hebben slaat hier meer op het feit dat je de bestanden wel degelijk zelf kan beheren/organiseren. Het geeft een "veilig gevoel" dat je nog altijd je muziek kan luisteren, eender wat er gebeurt. Internet of streamingdienst uit (hoe klein die kans tegenwoordig ook mag zijn)? -> Kan je lekker blijven luisteren.
Zeldzame nummers enzo, wat gebeurt er dan als je streamingdienst dicht gaat en je moet switchen naar een dienst waar dat niet op staat?

Maar ik ben misschien een speciaal geval aangezien ik ook regelmatig achter de draaitafels kruip, en daar is streaming niet zo praktisch. Een groot deel van mijn gekochte muziek heb ik ook nog niet op Spotify gevonden, en als het er op staat vaak ook pas een hele tijd na de release, en zolang wil ik niet wachten. Voor muziek die richting het commerciële gaat zal het zeker wel snel in orde zijn, maar met de obscuurdere/kleinere labels is dat vaak niet het geval.
In principe niet, Spotify is er nog steeds en losse verkopen zijn er ook nog steeds.
Het geeft hier aan dat streaming dus niet nadelig is voor de muziekindustrie omdat het dus inkomsten neutraal is. Dit betekent dat in de huidige markt de inkomsten van de muziek industrie er niet minder op geworden is onafhankelijk of het gebruik van streaming diensten zoals Spotify toegenomen is of niet.

Zelf betaal ik nu ook voor muziek waar ik dat voorheen dus niet deed. Toen keek ik via Youtube of luisterde ik naar de radio. Nu betaal ik doordat ik Spotify heb en meteen alle nummers (veel in ieder geval) binnen handbereik heb en overal kan beluisteren. Zoals het onderzoek al aangaf, de piraterij neemt ook af.
België koopt meer en streamt minder dus conclusie is dat streamen inkomsten neutraal is? Noren streamen vijf keer zoveel als Nederlanders en kopen twee keer zoveel, conclusie meer streamen is meer verkopen?

De waarheid zal ergens in het midden liggen. :9
"Lijkt me" waar baseer je dit gevoel op? Assumption is the mother off all fuckups...

Je zou kunnen zeggen dat het verschijnen van de mobiele apps (2014) invloed zou kunnen hebben, maar daar staat tegenover dat sinds dit jaar de concurrenten (tidal, deezer, google play) erg hard groeien en het beeld vertekenen.

Maar je zegt niets, gooit er gewoon ff een stelling in zonder onderbouwing. Hoezo +2 vraag ik me dan af? Er staat duidelijk waarom ze die periode gekozen hebben voor een deel van de analyse en voor de rest nieuwere gegevens hebben gebruikt.
Of dat bijvoorbeeld Spotify niet recentere data wil vrijgeven?
Of de andere betrokken partijen, zoals Apple.

Maar hoe dan ook, de vraag is of je dit soort verouderde gegevens moet willen presenteren in een snel veranderende markt.

[Reactie gewijzigd door P. vd Loo op 28 oktober 2015 15:44]

Had de Europese Commissie niet beter een onderzoek uit kunnen laten voeren naar de wenselijkheid van netneutraliteit? Het lijkt alsof ze alleen hun oren hebben laten hangen naar de telecombedrijven en hun lobbyisten.

Ik snap werkelijk niet wat dit onderzoek toevoegt aan de besluitvorming van de Europese Commissie.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True