Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 72 reacties

Alibaba is van plan om op de Europese markt neer te strijken, door binnenkort in Europa kantoren te gaan openen. Hierdoor moet het voor Europese verkopers mogelijk worden om via het van oorsprong Chinese Alibaba hun spullen te gaan verkopen.

In een interview met Financial Times zegt Alibaba-topman Michael Evans dat zijn bedrijf in Europese landen zogeheten ambassades wil installeren. Door het opzetten van deze Europese kantoren wil Alibaba namelijk winkels in Europa stimuleren om hun spullen via het onlineplatform te verkopen. Zo zou het onder andere gemakkelijker worden voor Europese winkeliers om de Chinese markt aan te boren. Vooral de snel groeiende Chinese middenstand zou behoefte hebben aan Europese producten, zo meent Evans.

Er zijn plannen om kantoren te openen in Duitsland, Italië en Frankrijk. Of er ook plannen zijn om op termijn naar andere landen te komen werd niet bekendgemaakt; Evans liet niet weten op welke termijn de plannen voor de Europese expansie worden uitgevoerd.

Europeanen kunnen al producten kopen via de webwinkel Aliexpress. Eerder dit jaar voegde de Alibaba-dochter ondersteuning voor iDeal-betalingen toe voor Nederlanders. De winkel is met name populair voor de aanschaf van goedkope Chinese producten.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (72)

Niets nieuws eigenlijk.
Dit gebeurd al via Taobao / Tmall.

Zo heeft bijvoorbeeld Albert Heijn pas een winkel geopend op Tmall ( http://ah.tmall.com )
En er zijn zat andere shops te vinden op Tmall.
Wellicht dat het nu wat grootschaliger aangepakt wordt.

De meeste hier lezen het verkeerd. Maar het gaat over Alibaba als groep die wil gaan uitbreiden door Europese leveranciers een platform te bieden in China.
Het gaat dus niet om Aliexpress.com of Alibaba.com (die 2 sites zijn maar een klein gedeelte van de Alibaba groep)

[Reactie gewijzigd door Kenzi op 14 oktober 2015 19:10]

Naar mijn weten is er geen ander platform dat tegen Alibaba kan concureren, heel misschien eBay omdat die ook B2B (business 2 business) en C2C (consumer naar consumer) heeft en internationaal bekend is.

Je hebt een goed punt de essentie is dat het gaat om dat Alibaba een internationaal bekend overkoepelend platform in Azie is en nu ook gaat oriŽnteren op de Europeese markt voor het verwerven van bedrijven om zich erop aan te sluiten.
Erg mooi initiatief. Dit zal de Westerse markt een beetje wakker gaan schudden :)
Wanneer ze de prijzen van daar kunnen blijven hanteren met daarop de btw van hier zijn ze nog steeds de goedkoopste bij bestellingen met levertijden < 1 week.
Dit zal er waarschijnlijk ook voor zorgen dat meer leveranciers in Europa warehouses gaan plaatsen om die kortere levertijden mogelijk te maken.
Dit zal de westerse markt inderdaad wakker schudden denk ik.

[Reactie gewijzigd door Frag1le op 14 oktober 2015 17:54]

Lees het artikel nog eens. Het is juist andersom. Europese leveranciers gaan in China verkopen. Niet in Europa.
En invoerrechten aangezien deze nu meestal niet betaald wordt
Als ze een warehouse plaatsen in de EU betaal je als particulier geen invoerrechten.
Nee, maar zij wel: oftewel, de prijzen zullen omhoog moeten.

Maar dit zijn ook helemaal geen warenhuizen. Het wordt meer een soort zakelijke ebay vervanger of gewoon een bestwel directe concurrent voor Amazon. Misschien dat het wel aanslaat. Maar bij onze buren in duitsland maken bvb al best veel winkels gebruik van ebay. Overal in Europa eigenlijk

[Reactie gewijzigd door Darkstriker op 14 oktober 2015 18:03]

Nee, het is bedoeld voor Europese leveranciers die willen verkopen in China. Niet voor kopers in Europa.
Nee dit is bedoeld voor Europese leveranciers die BETER gebruik willen gaan maken van Alibaba om onder andere aan china te verkopen.

Het is 'altijd al' mogelijk geweest voor wereldwijde verkopers die wereldwijd willen verkopen, ik heb al in sinds 2008 zaken gedaan met EUROPESE (en amerikaanse en aziatische waaronder ook zuid en oost azie) verkopers op Alibaba. Wat ze nu dus willen is daadwerklijk support kanalen openen hier zodat europese bedrijven beter kunnen verkopen (aan chinezen maar ook aan anderen) via Alibaba.

Het is soms bedroevend hoe snel mensen die niet goed lezen binnen no time hele discussies beginnen op basis van helemaal niks. Hele discussies over europese warenhuizen van de grote chinezen en prijzen en dit en dat bla bla. Daar heeft dit dus NIKS mee te maken.

[Reactie gewijzigd door TWeaKLeGeND op 14 oktober 2015 23:15]

Dit heeft dus ook niks met "verkopers op Alibaba" te maken.

Dit gaat om Alibaba groep, niet Alibaba.com
Geen enkele Chinees koopt op Alibaba.com , daar hebben we Taobao / Tmall voor.

(er is niet eens een Chinese taal beschikbaar op Alibaba.com dus die Chinese middenklasse bereiken ze dan niet)

[Reactie gewijzigd door Kenzi op 15 oktober 2015 01:13]

Potato Potatoe, moet ik voortaan Ahold NV specificeren als ik het over het niet over de winkel om de hoek heb maar om het concern? Moet ik specifiek Samsung Mobile vermelden als ik het over de telefoonmaker heb?

Alibaba.com is het B2B platform ja en op het B2B platform zijn er genoeg chinese kopers actief, wellicht niet je buurman maar.. Het is B2B

Ter verduidelijking toch mijn eerder gewiste quote:"Het gaat onder andere ook om aanwezigheid in de markt, de naamsbekendheid, of dat nou gebeurt onder een bestaande of een nieuwe flag maakt verder niet uit"

[Reactie gewijzigd door TWeaKLeGeND op 15 oktober 2015 02:17]

Alibaba.com / Aliexpress.com zijn voor buitenlandse (als in buiten China) kopers. De pagina is totaal in het Engels, er is geen levermogelijkheid voor China.
En de prijzen zijn veel hoger dan de binnenlandse prijzen, waarom zouden Chinese kopers actief zijn op Alibaba.com ?

Voor B2B in China ga je niet via een site die voor het buitenland bedoeld is zaken doen. 8)7
Oke, waar moet een bedrijf in china dan zijn als het spullen wil kopen die het bedrijf niet in china kan vinden? (en heel toevallig wel bij europese bedrijven op alibaba.com)?
http://www.1688.com/

Maar dit artikel gaat over B2C, niet over B2B.
En als je de Chinese middenklasse wil bereiken doe je dat niet via Alibaba.com maar via Taobao.com / Tmall.com

Zoals Albert Heijn nu dus doet met http://ah.tmall.com

[Reactie gewijzigd door Kenzi op 15 oktober 2015 04:39]

Nou, daar kunnen we alleen blij mee zijn toch?
Met als automatisch gevolg dat Europa er een Ebay bij krijgt. Niemand verbiedt mij immers om op de Europese site te bestellen. Sneller in huis en, met name voor computer electronica, meer betrouwbaar en even duur.
Gewoon een magazijn bedoel je? Zegt men hier tegenwoordig ook al warehouse?
Of gewoon een warenhuis. Een magazijn is enkel een opslagplaats.
ze hebben via ali express soms al EU warehouses en daar zijn de prijzen dan hoger (en levertijden sneller).
En kosten om de Europese consumentenbeschermingsregels na te kunnen leven....
Verkopers op alieexpres geven best goede service, heb een aantal keer een probleempje gehad, kreeg in 2 gevallen gewoon een nieuw product kosteloos op gestuurd en 1 keer moest ik voor een onderdeel 3 euro betalen(verzendkosten) , wat kapot was gegaan. Dus denk niet dat ze daar veel moeite mee hebben
Zou mooi zijn als ze de concurrentie vergroten. Maar ze moeten nu wel invoerrechten gaan betalen. En ze moeten hun spullen nu echt gaan laten testen voor het CE logo, het is niet meer China Export. Dat zal de prijs wel opdrijven.
CE markering is bij mijn weten altijd verplicht bij invoer naar EU. Dus dat zou nu ook al moeten.
Klopt, afhankelijk van de productsoort moet een product aan de betreffende richtlijnen voldoen om vrij verhandelbaar te zijn binnen de EER + 3 overige landen.

Maar gezien de inhoud van het artikel is dat hier helemaal niet van toepassing, het is juist andersom. Enerzijds kun je zeggen dat de Europese fabrikanten qua prijs moeilijk kunnen concurreren, maar anderzijds hoeven zij misschien voor de Chinese markt aan minder strenge producteisen te voldoen.
CE keurmerk kan de producent zelf doen dus dat lijkt me geen probleem voor chinesen, stempeltje zit er zo op.
Westerse handelaars gaan niet ineens goedkoper kunnen leveren of inkopen omdat ze via een chinees platform handel drijven. En indien Oosterse handelaars hier warenhuizen zouden openen (iets wat ze in principe vandaag ook al zouden kunnen doen) dan ontsnappen zij toch ook niet aan de kosten die de huidige lokale handelaar heeft.

Het enige voordeel dat je zal hebben is dat de ondersteuning dichterbij de handelaar en de klant komt te zitten. Dat de tijds- en taalbarriŽres worden doorbroken.
Try again, als platform A minder kost dan platform B kan je op platform A goedkoper leveren. (En ja, alibaba is tot nu toe goedkoper dan ebay)

Als platform A daarbij ook nog eens voor schaalvoordeel zorgt.. dubbele winst, of nog lagere prijzen. Of je kan de concurrentie niet aan en platform A maakt je kapot :D

Verder houdt niks europese bedrijven momenteel tegen zaken te doen op het alibaba platform, sterker nog er zijn zelfs nederlandse bedrijven die al vele jaren via alibaba verkopen aan zowel bedrijven als consumenten over de hele wereld, dit gaat meer om daadwerkelijke aanwezigheid van het platform zelf in europa en daarmee dus o.a. betere ondersteuning voor zowel (hopelijk dan) koper als (zeker dus) verkoper. Probeer een search op infant milk/baby milk op alibaba, zie je nederlandse bedrijven die al JAREN nutrilon naar azie exporteren ;-)

[Reactie gewijzigd door TWeaKLeGeND op 14 oktober 2015 23:15]

Geld moet rollen en hoe meer geld er rolt hoe beter en iedereen er van profiteert. Mensen zien geld als waarde maar het is volgens economen juist bedoelt als drijfkracht achter de wereld economie want 'geld is een handel op zichzelf'.
Zag vandaag dat appie via alibaba blikjes stroopwafels in China verkoopt tegen zowat 3x de verkoopprijs hier.
Denk dat de Chinezen blij zullen zijn met wat meer aanbod.
Kan de Kruidvat fijn Nutrilon babymelkpoeder verkopen via Alibaba ;)
Kruidvat is al Chinees, dus die hebben alibaba niet nodig....
Ter info:

Kruidvat is al zo goed als chinees

https://nl.wikipedia.org/wiki/Kruidvat
Misschien mikken ze wel op de expat markt.. die willen nog wel eens over the odds betalen voor comfort food..
Ben al jaren vaste klant (level 4, hoger kan niet) Nog maar zelden problemen gehad.
Maar er gaan toch maar weinig Europese producten zijn die kunnen tippen aan de prijzen die ze daar hebben.
Ik koop er voornamelijk elektronica, maar ook mijn kranen komen van daar, en ook voor die betaal ik daar maar 1/4 van de prijs hier.
Echt geen idee dus wat men in China wil kopen dat daar ter plaatse niet goedkoper is...
Heb je wel ooit op alibaba zaken gedaan of ben je gewoon een consument op aliexpress? Kijk eens rond op alibaba, er zitten gewoon europese bedrijven die leveren aan china hoor. De wereld bestaat uit meer dan chips ;-)

Besides, je wilt als welvarende chinees (en daar zijn er veel van) toch liever gezien worden met een rolex om stappend uit je mercedes met een prada poedel aan je hand? (Antwoord: Ja)
Daar heb je wel een punt. Er is nogal een groot verschil tussen aliexpress en alibaba. En er zijn ook heel wat welstellende chinezen die luxeproducten willen (iphone is ook daar hip). Maar die kopen dan vermoedelijk ook liever niet via een online platform denk ik...
Het zou kunnen zijn dat de Chinezen juist vanwege de status en exclusiviteit voor Europese premium producten gaan.
We zullen zien of Alibaba niet snel tegen de eu-arm-der-wet zal aanbotsen, of de fiscus.
Alibaba heeft ook een grote beurs hoor ;) Dus veel bedrijven zullen ook proberen daarin te investeren... Dus de regels zullen vrijwel niet echt naar boven komen .
alibaba is grooter ( en rijker ) als facebook / amazon en ebay by elkaar ....
Ja als ze geen paypal of ideal ondersteunene zal ik er nooit wat gaan kopen want western union is niet mijn ding.
AliExpress ondersteunt iDeal. Het liefste zou ik ondersteuning voor Paypal zien omdat je je dan ook kunt verzekeren tegen eventuele douanekosten.
Dat werkt ook niet altijd. Ik moest vorige week een pakket bezorgen. De geadresseerde was verzekerd maar moest toch invoerrechten betalen. Contact en gepast
Je kunt het daarna toch declareren bij Paypal ?
Douane kosten 'inklaringskosten' betaal je inderdaad in sommige gevallen direct of vooraf bij de koerier, zoals DHL, Fedex, UPS of PostNL. Volgens mij moet je het officieel ook vooraf aanmelden dat je wat gekocht hebt.

[Reactie gewijzigd door donderdraak op 14 oktober 2015 21:45]

Right... verzekeren tegen eventuele douane kosten.. Het is een federaal misdrijf in Amerika (Paypal is amerikaans) om je bezig te houden met 'verzekeren' tegen douanekosten.
Gaan de prijzen op AliBaba dan niet aanzienlijk stijgen? Want China kan bepaalde producten goedkoop leveren door 'bepaalde' redenen zoals lage arbeidskosten.

Europese bedrijven kunnen dit al iets moeilijker.
verwacht dat dit dan producten zijn die in china worden gemaakt maar via de westerse markt zijn ontwikkeld.
waarbij er dus alsnog een zeer lage prijs kan komen.
Ik verwacht vooral luxe artikelen. Zwitserse horloges, juwelen, dure merkkleding, en wijn.

Het aantal Chinezen met geld is gegroeid en men kan zich meer luxe veroorloven. Europese artikelen hebben nog steeds het imago (terecht of niet) dat ze degelijk, exclusief en met veel vakmanschap gemaakt zijn.

Electronica, praktische- en dagelijkse artikelen zijn niet interessant om in China vanuit Europa te kopen. Plaatselijk liggen de prijzen vaak lager en men heeft geen verscheepkosten.
Europa loopt achter met hoofdzakelijk prijsvergelijkers en webshops. Als er meer innovatie was geweest dan was er misschien ook een Europees (of Nederlands) platform ontwikkeld (misschien een gemiste kans). Alibaba ziet dat er hier in Europa geen andere concurrenten zijn die via een fijn en geoptimaliseerd SEO platform in bulk of retail verkoopt en heeft daardoor vrijbaan. Doordat wij elkaar voor de gek houden blijven houden is er steeds minder concurrentie en zal de economie daardoor laag blijven. Iedereen blijft zich tegen bodemprijzen bij anderen opdrijven. Nu gaat er een Chinees platform in Europa goederen afkomstig uit Europa doorverkopen aan bedrijven via Alibaba of aan jan modaal via Aliexpress. Ik ben benieuwd of je straks nog wel kunt nagaan of je producten een goed keurmerk hebben en wel fairtrade zijn.

[Reactie gewijzigd door donderdraak op 14 oktober 2015 21:29]

Maar je begrijpt het niet.

Hier in bulk/retail kopen heeft geen zin. Als je de prijzen hanteert van China dan zouden bedrijven faliet verklaard worden binnen enkele jaren :)

Doordat in China echt super lage prijzen worden hanteert soms wel 0.01 USD dollars per product met zoveel aantal aanschaf producten, moeten we hier in NLD zeker naar misschien 0.50 - 1.0,- rekenen :) NLD met hun alle kosten die erbij komen niet normaal. Ik koop al tijden niks meer bijna in Europa alles via Chinese webshops :) Wil ze echt wel steunen de economie maar als ik voor veel minder iets kan krijgen waarom niet?
Als jij voor veel minder iets elders kunt kopen dan profiteer je alleen zelf daarvan zonder dat de economie ervan profiteert. Niemand verplicht jouw om voor de goedkoopste prijs te gaan. Dat doe jezelf om meerdere redenen. Het is niet de beloeding dat burgers rijk worden. Geld moet rollen.
Wil ze echt wel steunen de economie maar als ik voor veel minder iets kan krijgen waarom niet?
Waarom niet? De chinese overheid steunt dit soort shops waar goedkope troep wordt verkocht die gemaakt wordt onder slechte arbeidsomstandigheden. Dit is in feite oneerlijke concurrentie en gaat ten koste van innovativiteit, ze maken immers vooral dingen na. De productieprocessen zijn over het algemeen zeer milieuonvriendelijk. De goedkope prulnnen gaan niet lang mee en worden daarmee afval.
Dat zoouden zomaar redenen kunnen zijn. Op korte termijn heb jij daar echter niets aan,
Winkels hebben nu een probleem van bezoekers en krampen met het lokken van bezoekers. Aliexpress zal voor veel retail winkels een nog groter probleem worden wegens toenemende naamsbekendheid. De winst van retail bedrijven zal verdwijnen in de portemonnee van Aliexpress. Het is maar hoe je het bekijkt in iedergeval zal de retail markt die iedereen nu kent gaan verstoren.
Iedere markt die opgeschud en verstoord kan worden zal op een gegeven moment verstoord en opgeschud worden. De enige voorwaarde is dat er meerwaarde voor de klant is. Dat is niets nieuws maar van alle tijden. Denk aan supermarken, low cost airlines, internetbankieren etc.
Vind dat hele Alibaba redelijk twijfelachtig. Had twee items besteld uit China. Na een week werd een order op "frozen" gezet vanwege "suspicious activities" van de verkoper, de ander is gecancelled omdat de verkoper niks zou hebben verzonden. Gek genoeg heb ik wel tracking-codes gekregen die bij China Air laten zien dat er pakketjes onderweg zijn. Weet nu dus ook niet waar ik aan toe ben. Heb wel "buyer protection", maar vooralsnog heb ik daar niet veel aan.

Kreeg van een van die verkopers een bericht of ik op voorhand wilde aangeven dat ik de waren al had ontvangen zodat het geld zou worden vrijgeschakeld. Dit omdat hij / zij dit nodig had om de verzendkosten te kunnen betalen (grappig genoeg waren de verzendkosten voor mij "gratis"). Die 64GB mSATA SSD die ik voor $ 26 had besteld is nu plotseling 2x zo duur geworden.

Heb met Mini in the Box en DH Gate tot nu toe betere ervaringen, hoewel je bij laatstgenoemde wel je vraagtekens moet zetten omdat ze 256GB USB-sticks verkopen voor $ 8,50 ...

Maar goed; ik weet dat zulke sites vaak ietwat bedenkelijk handelen. Voor mij is het ook een hobby en een sport om leuke snuisterijen te vinden. Grote bedragen zal ik er niet uitgeven, maar voor kleinere bedragen kun je dat risico nog wel eens nemen.
Klinkt als klassieke scams. Als jij je ontvangst bevestigt voor de goederen zijn aangekomen, ben je je geld en je rechten kwijt. Ik bestel bijna wekelijks spullen bij Aliexpress en ik ben er nog nooit slecht vanaf gekomen. Het meeste komt gewoon aan, hoewel de kwaliteit wel eens wisselend kan zijn en af en toe kan de shipping wel erg lang duren. Andere keren is het er weer binnen een week, en er zit ook kwalitatief erg leuk spul tussen, dus het blijft enigszins onvoorspelbaar.
Ik heb 1 gelijksoortige ervaring als jij, een mediaspeler aangeklikt die eigenlijk net iets te goedkoop was. Achteraf had ik het kunnen weten, verkoper zonder eerdere verkopen en gewoon te goedkoop (hoewel niet geheel onrealistisch). Ook ik kreeg toen de "suspicious seller"-e-mail, een week later werd het geld teruggestort, dus ook al was het een poging tot oplichting, Aliexpress heeft het perfect opgelost. Later weer een paar van dat soort dealtjes zien staan, niet gekocht maar wel op de wishlist gezet; binnen een paar dagen waren ze verdwenen en was de verkoper suspended. Dus niets te klagen over fraudebescherming op Aliexpress. Wat mij betreft veiliger en handiger dan Marktplaats of Ebay.
Ik zou het alleen maar prettig vinden als er een zelfde soort systeem voor Nederlandse winkels zou bestaan. Ik kan sneller iets bij Aliexpress bestellen dan bij een willekeurige webwinkel, waar ik eerst van moet uitzoeken of hij reputabel is, dan nog eens de prijzen moet vergelijken, dan weer een account maken, Aliexpress is klikken en creditcardnummer invullen (iDeal kan tegenwoordig ook, maar CC is eigenlijk makkelijker).

[Reactie gewijzigd door Solarsparc op 14 oktober 2015 19:48]