Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 115 reacties

Alibaba is vrijdag naar de beurs gegaan. Het bleek de grootste beursgang in de Amerikaanse geschiedenis, waarmee het Chinese internetbedrijf Facebook van de troon stootte. Het aandeel stond na de eerste minuten al flink op winst.

Alibaba GroupHet bedrijf haalde zeker bijna 22 miljard dollar op en mogelijk nog meer. Daarmee presteerde Alibaba beter dan verwacht, omdat analisten verwachtten dat het bedrijf tussen de 15 en 20 miljard dollar op zou halen. Met de opbrengst is de beursgang van de Chinese e-commercereus de grootste van de Verenigde Staten. Ter vergelijking: Facebook haalde bij zijn beursgang twee jaar geleden 'slechts' 16 miljard dollar binnen.

Alibaba is in het Westen vrij onbekend, maar is één van de drie grootste internetbedrijven in China. Het bedrijf biedt onder eigen naam een plek aan voor het kopen en verkopen van goederen, maar zit ook achter Tmall, een site waar bedrijven hun eigen producten direct aan consumenten kunnen verkopen en waar onder meer Nike, Disney en Apple actief zijn. Daarnaast beheert het een PayPal-concurrent en steunt het Tango, een WhatsApp-alternatief.

Vorig jaar werd voor 250 miljard dollar verhandeld via Alibaba. Dat is meer dan eBay en Amazon samen. Ondanks dat Alibaba in de Verenigde Staten naar de beurs is gegaan, wil het vooral in China blijven uitbreiden. Een groot deel van de Chinezen heeft nog nooit iets online besteld of is zelfs nog nooit online geweest.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (115)

Natuurlijk ook geen gekke ontwikkeling. De chinezen zitten met heel veel geld dat ze maar moeilijk kunnen investeren. Ze zijn continu op zoek naar investeringen, en als een bedrijf uit nota bene dat land zich op de beurs gaat vestigen is daar veel vraag naar..
Natuurlijk ook geen gekke ontwikkeling. De chinezen zitten met heel veel geld dat ze maar moeilijk kunnen investeren. Ze zijn continu op zoek naar investeringen, en als een bedrijf uit nota bene dat land zich op de beurs gaat vestigen is daar veel vraag naar..
Ik snap dit niet helemaal. Dit is een Amerikaanse beursgang in New york. Het gaat volgens mij voornamelijk om Westerse investeerders/handelaren. Ik denk dat de rijke Chinezen al voor deze Amerikaanse beursgang aandelen in Alibaba hebben.
Alibaba is overigens redelijk internationaal: 24% is van yahoo USA en 37% van Softbank Japan.
Nou, eigenlijk beiden. Een select aantal rijke chinezen mocht in de vorm van een consortium een investering doen in Alibaba van de Chinese overheid en hebben hier een aandeel mee verworven vr de beursgang. Bij de beursgang zijn dezelfde en andere rijke chinezen zeer waarschijnlijk ook nog gaan investeren in Alibaba via andere belegging vehikels, omdat men in China niet zo maar flink mag investeren in een bedrijf via een buitenlandse beurs. Op deze manier is ook deels te verklaren waarom de beursgang boven verwachting is, reken maar dat er veel nieuwe rijke chinezen in deze investeringsronde meedoen en het resultaat en daarmee de koers opstuwen.
Ze wilden eigenlijk een beursgang op de beurs van Hong Kong maken, maar die vertrouwde het zaakje niet en heeft het geweigerd. Amerikanen doen blijkbaar niet zo moeilijk over vreemde constructies, bij Facebook hetzelfde verhaal.
Hong Kong wou dat allibaba aandelen ging uitgeven met stemrecht, maar dat wou allibaba (of de grote baas) niet.
Daarom zijn ze naar de VS gegaan.
Iedereen die nu heeft genvesteerd heeft niks te zeggen.
Tenminste zo heb ik het begrepen.
Ik vraag me af hoeveel van de investeerders Chinees zijn, heb je cijfers?
Da's sowieso heel moeilijk te achterhalen, rijke Chinezen gebruiken beleggingsverhikels die buiten China gevestigd zijn. Je mag als normale Chinees niet zomaar beleggen in het buitenland.
Mooi! Eindelijk een bedrijf dat in de US kan gaan concurreren met Amazon. Want die monopoliepositie die ze daar aan het creeren zijn is beangstigend. Want ondanks dat ze zeggen niet in de US actief te willen zijn, denk ik dat dit vrij snel kan gaan na zo'n beursgang. Investeerders willen ook wat.

[Reactie gewijzigd door RobbieB op 19 september 2014 22:44]

Een bedrijf die tjokvol zit met knockoff producten.....

Typisch chinees, een hoop rotzooi en heel veel lage kwaliteit producten. Daarnaast mist het bijna volledig customer support en service.

Naast dat Amazon een raar concept is. Dat bedrijf maakt niet eens winst http://www.investopedia.c...es-amzn-aapl-wag-azo.aspx

[Reactie gewijzigd door Rin op 19 september 2014 22:46]

Concept van Amazon is helemaal niet raar. We hebben in Nederland de Mediamarkt die precies hetzelfde concept heeft: de hele markt kapot concurreren met dumpprijzen. De eerste jaren draai je verlies maar groei je enorm. Investeerders zorgen dat je door kunt gaan. Zodra er bijna geen concurrentie is gooi je de prijzen omhoog. Enige dat de MM niet voorzien had was de crisis, waardoor ze nu wat langer in het rood draaien dan gehoopt...

Amazon hanteert deze tactiek dus ook (en draait daarom geen winst) en dat is vooral goed te zien aan de e-book markt in de US.
Raar dat je kritiek hebt op Amazon met hun kapotconcureer tactiek en tegelijkertijd Alibaba verwelkomt. Alibaba is nog veel medogenlozer is het volledig stukconcurreren van iedereen:

http://www.ftm.nl/exclusi...concurrentie-van-alibaba/
Het bedrijf achter de mediamarkt maakt winst. Amazon niet, het rare aan Amazon is dat ze enorm "vooruitstrevende methodes" zoeken om hun klanten te bereiken en de mediamarkt het alleen op pricing doet. Daarnaast biedt Amazon ook producten van andere merchants aan op Amazon zelf. Totaal niet vergelijkbaar. Amazon probeerd dan ook nog eens een bizar hoge consumer satisfaction te bereiken zoals allerlei gratis verzendingen waaronder deels overnight en hele gunstige return voorwaarden die de winsten drukken.

Bron dat de Mediamarkt wel winst maakt http://en.wikipedia.org/wiki/Metro_AG
Amazon draait best aardige winsten hoor de afgelopen jaren, als je naar hun pre-tax profits kijkt:
2013: $506 miljoen
2012: $544 miljoen
2011: $934 miljoen
2010: $1497 miljoen

Alle andere metrics zijn gewoon netjes, positieve nettowinst na tax, geen flinterdunne marges (2013: 20 miljard brutowinst op 74 miljard omzet), al jarenlang positieve operational cashflow (=de business brengt cash binnen) en een enorme cashpositie, lage schulden, fatsoenlijke return on equity, veel cash die genvesteerd wordt.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 20 september 2014 00:22]

Amazon draait best aardige winsten hoor de afgelopen jaren...
amazon mag dan wel wat winst draaien, maar vergeleken met hun omzet en hun beurskoers zijn die winsten om te janken. Een bedrijf met een waardering van meer dan $150 miljard en een omzet van $81 miljard dat maar $180 miljoen netto winst maakt (cijfers vorig jaar - ik weet niet waar je die 506 vandaan haalt) is niet goed bezig.
Er is gewoon veel te weinig marge en de minste tegenslag maakt dan van die winst een zeer groot verlies:
Dat is niet waar, want dat is niet de manier waarop Amazon werkt. De reden dat hun marges zo klein zijn is omdat ze continu hun prijzen verlagen om iedere vorm van concurrentie de nek om te draaien. Ze killen dus hun eigen marges met als beloning een enorm marktaandeel.
Leveranciers stoppen dan met leveren. Ze stunten helemaal niet zo met de prijzen als jij doet geloven. Ik bestel er zelf overigens regelmatig.
Veel leveranciers hebben geen keuze in de retail business, je moet leveren, tenzij je 80% marktaandeel niet de moeite waard vind. Om diezelfde reden is zowat iedereen verplicht aan Walmart te leveren.
Ze hebben geen 80% marktaandeel en walmart niet eens een derde. Leveranciers hebben meer macht dan dat je denk ik realiseerd.

Zoals je ook aan de amazon prijzen kan zien zitten ze altijd zeer dicjt bij de RRP. Het gaat juist om de service die ze leveren.
cijfers vorig jaar - ik weet niet waar je die 506 vandaan haalt
Pre-tax profits, dat zegt wat meer over de huidige winstgevendheid van de onderliggende business, aangezien de doorgeschoven belastingen van vorige jaren de boel sterk vertekenen.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 20 september 2014 12:11]

Er is gewoon veel te weinig marge en de minste tegenslag maakt dan van die winst een zeer groot verlies:
Ik denk dat door de diversiteit en de totale omzet het best wel meevalt. Loopt het ene niet dan loopt het andere wel. En concurenten komen niet in de buurt.
Wat is er mis met $ 180 mln netto winst? Waarom is iedereen er op gebrand om zo veel mogelijk winst te maken? Daar krijg je alleen maar crisis van. Kijk naar de banken, jarenlang veel winst maken totdat de huizenmarkt (grote winst factor) in elkaar zakte.
Het is ook maar net welke kosten je in rekening brengt. Misschien hebben ze wel een R&D afdeling waar ze 8 miljard in stoppen. Daar heb je op de lange duur meer aan.
Wat is er mis met $ 180 mln netto winst?
absoluut niks, ik wou dat ik het had.
Ik zei enkel dat ze erg lage marges hebben en dat dat voor een bedrijf een groot risico is.
Waarom is iedereen er op gebrand om zo veel mogelijk winst te maken?
omdat dat in de menselijke natuur zit?
Ga jij werken voor 1500 netto als je baas bereid is je 2000 euro netto te geven?
Daar krijg je alleen maar crisis van. Kijk naar de banken, jarenlang veel winst maken totdat de huizenmarkt (grote winst factor) in elkaar zakte.
het probleem was geenszins de grote winst, wel de huizenbubbel die plofte en de gevolgen die dat had op de kopers van afgeleide producten die die overgewaardeerde huizen als onderpand hadden.
Ik kom alleen maar dit soort artikelen tegen
http://www.ibtimes.com/am...rs-dont-seem-care-1513368
http://www.thedailybeast....esn-t-make-any-money.html

Dit komt overeen met cijfers die ik zie http://www.beyonddevic.es...zon-earnings-for-q1-2014/

en een heel hoop wisselende kwartalen. Die winsten zijn overigens schijntjes met hoeveel geld er in dat bedrijf omgaat.
Je moet je eens verdiepen in de strategie van Amazon. Wat men in feite doet is iedere vorm van winst bijna geheel investeren in het verlagen van prijzen, om zo de markt kapot te concurreren. Steeds weer pakken ze er een stukje bij.

Als vreemd recent voorbeeld: luiers. Ze stappen in de markt, gaan onder ieders prijs zitten, en binnen een mum van tijd zijn de marktleider.

Ikzelf als AWS klant merk het ook, ik heb al 16(!) keer een prijsverlaging gehad.
Ik ken Amazon maar al te goed.

Het heeft alleen neit gewerkt omdat bedrijven die aan hun leveren hier niet zo blij mee zijn. Waardoor Amazon nu meer een bedrijf voor gemak is dan prijs.
Concept van Amazon is helemaal niet raar. We hebben in Nederland de Mediamarkt die precies hetzelfde concept heeft: de hele markt kapot concurreren met dumpprijzen. De eerste jaren draai je verlies maar groei je enorm.
Da's niet raar als je kijkt of dat soort praktijken vaker voorkomt (dan denk ik in de 1e plaats aan Microsoft, die daar heer en meester in is - naast misbruik van macht door marktpositie). Maar wellicht wel raar als je kijkt naar 't feit dat dat soort praktijken wordt toegestaan door de overheden. Moreel gezien. Maar ja... Alle economen zijn verslaafd aan zoveel mogelijk vrije marktwerking, ongeacht (externe) gevolgen. Moreel staat bij overheden erg laag bij de prioriteiten. In de meeste (democratische) landen zijn de overheden dan ook gewoon een redelijke afspiegeling van de bevolking, die k niet veel met moreel heeft (we vernietigen maar wat graag onze aarde voor gewin nu, ten koste van onze nakomelingen. Milieupartijen zitten overal slechts in de marge).

[Reactie gewijzigd door kimborntobewild op 20 september 2014 08:13]

Ik krijg bij Chinese webshops anders stukken betere service dan bij Nederlandse, en vaak spullen die qua prijs/kwaliteit verhouding beter zijn. Bijvoorbeeld een soldeerbout van $5. Toen hij aankwam plofte hij gelijk. Een mailtje gestuurd, en twee weken later had ik gratis een nieuwe, met een verloopstekker erbij. Zeg me eens waar dat in Nederland zonder gezeik en slappe smoesjes gebeurt? Hetzelfde met een HDMI-VGA converter van rond de $10.

[Reactie gewijzigd door mincedmeat op 19 september 2014 23:10]

Oh ik heb headsets gehad die kapot waren door slechte fabricage en hier was niks mee gedaan totdat ik ging dreigen met paypal claism etc.

Een HDMI converter koop ik in NL ook voor euro en als die niet goed is kan ik die in de winkel gewoon omruilen hoor. Vind westerse winkels nogal gunstig qua voorwaarden voor de klant. Koop iets online en je kan het tot dagen later nog terug sturen. Als je garantie nodig hebt hoeft het niet helemaal naar de andere kant van de wereld en kan je nog invloed erop uitoefenen. Jij wilt gewoon voor een dubbeltjes op de eerste rang zitten met een dollar soldeerbout. Denk daarbij nog eens na aan de troep die je achterlaat betreft het milieu. Spullen die niet lang mee gaan en vaak al kapot bij aankomst zijn en dan gewoon de vuilnisbelt op gaan. Dit is de realiteit met veel troep vanuit China. Ondermaats geproduceerde producten die niet eens verkoop baar zijn.
Wil je nu dat ik me ga schamen voor het kopen van dingen in China ofzo? Wel, dat is mislukt. Sowieso koop jij diezelfde converter in Nederland, alleen dan met een euro bovenop de prijs. En wat doet de winkelier met dat geld? Bijvoorbeeld een dikke auto kopen. Ik spaar dus juist het milieu door er tussenhandelaren tussenuit te halen.

Sowieso word 90% van alles wat jij in huis hebt in China gemaakt. Je bent dus even "slecht" als ik, alleen betaal je er meer voor. En eerst geef je aan dat je ook wel eens wat in China gekocht heb om vervolgens te zeggen dat het slecht is dat ik dat gedaan heb? Beetje vreemd, niet?

Ik wil voor een dubbeltje op de tweede rang zitten, bij wijze van spreken, en dat lukt heel goed met spul uit China. Overigens heeft die soldeerbout ( de tweede) het langer volgehouden dan een 30 Gamma exemplaar. Je vlieger gaat dus niet op.

[Reactie gewijzigd door mincedmeat op 20 september 2014 05:11]

Jij vergeet dat als een Nederlandse winkel iets verkoopt het artikel moet voldoen aan het CE keurmerk en nog een aantal andere keurmerken (o.a. TUV)
OK, dit zegt ook niet alles, maar het product is wel aan een aantal veiligheids testen onderworpen.
Door dit CE keurmerk is de kans ook nagenoeg nihil dat een soldeerbout direct "poef" doet bij het aansluiten en is dus minder belastend voor het milieu.
Een product wat je direct uit China haalt hoeft hier niet aan te voldoen.
Ook daardoor is de VGA-HDMI converter hier die ene duurder, en niet alleen om de "dikke auto" van de winkeleigenaar.
CE is geen keurmerk, en zegt niets over kwaliteit. Enkel dat de fabrikant zelf _beweert_ dat het product aan de geldende Europese regelgeving voldoet.
Het is inderdaad geen keurmerk, maar een markering.

Bovendien staat CE op veel chinese producten, maar met een iets afwijkend logo. Dan staat het 'opeens' voor China Export, of China Electronics.

Dat er CE op staat zegt dus eigenlijk helemaal niets.
Ik spaar dus juist het milieu door er tussenhandelaren tussenuit te halen.
er zijn studies gebeurd die aantonen dat het laten overkomen van een container van die dingen en ze dan te verdelen naar de winkels waar klanten ze gaan ophalen veel milieuvriendelijker is dan elk product individueel te laten overkomen en aan huis te laten leveren
er zijn studies gebeurd die aantonen dat het laten overkomen van een container van die dingen en ze dan te verdelen naar de winkels waar klanten ze gaan ophalen veel milieuvriendelijker is dan elk product individueel te laten overkomen en aan huis te laten leveren
Geloof ik niks van.
In het eerste geval haal je onnodig veel spullen hierheen waarvan je niet weet of die ooit verkocht gaan worden.
Volgens mij is dat veel en veel milieubelastender dan enkel de spullen overhalen die werkelijk gekocht zijn.
Ik zou graag willen zien welke studies dat waren.
Natuurlijk is het milieu vriendelijker als er tussenpersonen bij zitten... Deze betalen allemaal milieu belasting + meer btw omdat ze op het product nog eens 200% toegevoegde waarde zetten :D
Daar heb jij uiteraard een linkje van?
Tuurlijk ga er maar vanuit dat alles hetzelfde wordt gemaakt. Voor de meeste westerse erken die daar hun stuf laten produceren worden er hele stricte quality control eusen eraan gesteld. Niet alels wat je hier koopt is hetzelfde als wat je daar voor cheap koopt.
Duurzaamheid enzo is nog steeds een wassen neus hoor. Als ik de onderzoeken van wakker dier enzo
Moet doen fabrikanten echt niet zo duurzaam. En consumenten kiezen echt wel de goedkopere variant. Ik hoef geen hamburger van 3 euro oer druk als ik de kiloknaller net zo lekker is. Enige wat wel is, waar ik wel aan vast hou, dat ik dingen die gevaar kunnen opleveren, van kwaliteit koop. Dus opladers, soldeerdingen, lasapparatrn etc. Die koop ik IN de EU, want dan is er een redelijkere controle overheengegaan
Ik raad je aan om eens bij een echte slager vlees te halen. Eentje waarbij de koe/vakren aan de achterzijde van het pand naar binnen gaat en een paar uur later voor in de winkel ligt.
Ik geloofde het niet totdat ik het proefde. Maar in Nederlandse supermarkten wordt gewoon slecht vlees verkocht. Het moet er mooi en vol uitzien. Dat betekend dat er toevoegingen worden gebruikt.
Het vlees bij de slager heeft dat niet, is wat duurder maar erg lekker.

Waar ik me nog altijd over verbaas. Hoe kan een pakket vanuit Azi voor minder dan de kosten hier worden bezorgd. Ik snap er niks van.
Je kan het wel zeggen, maar je kan onmogelijk op een objectieve manier smaak bepalen. Je kan hoogstens een set criteria opstellen en dat als kwaliteitscriteria opwerpen, maar het is gewoon onmogelijk om iets als "beter" te kwalificeren dan een ander iets. Dat is gewoon een kwestie van smaak en aangezien de smaak van Jan Modaal gewoon K is, krijg je dus nog steeds de kiloknallers.
De front IO panel van mijn corsair behuizing heeft het onlangs begeven. Ik heb een ticket aangemaakt bij corsair support, en die hebben me direct kostenloos een nieuwe opgestuurd. Ik heb niet eens iets van een aankoopbewijs, serial of wat dan ook hoeven laten zien. Dat vind ik best een coulante service!
offtopic:
Mycom Eindhoven, defecte headset (wisselvallige aansluiting. Mycom binnen lopen probleem uitleggen, 5 minuten later spiksplinternieuwe headset.


38% koerswinst. Kassa voor een groepje vroege investeerders.
De banken... Niet de particuliere belegger
Hoezo niet voor de particulier? Had jij een verbod op inschrijving dan? O ja de banken zijn de veroorzakers van alle economische ellende... |:( . niet de particulieren natuurlijk die maar al te graag zelf die te grote lening wilden. Misschien ligt de waarheid in het midden
Bij dit soort IPO's is het vrijwel onmogelijk voor de particuliere belegger aandelen te krijgen. De grote beleggingsinstanties en corporations pikken die op.

http://investorplace.com/ipo-playbook/buy-alibaba-ipo/
Beetje kort door de bocht. Wist je dat Alibaba voor 22% eigendom is van Yahoo? bron Daarnaast hadden ze op de markt geen 22Mld opgehaald als er geen perspectief in zat natuurlijk...

[Reactie gewijzigd door AugmentoR op 19 september 2014 23:39]

Nu dus niet meer, want juist door deze beursgang heeft Yahoo 5 miljard aan BABA verkocht :P
Hoe kom je bij die 5Mld? Alibaba heeft gewoon een deel van de eigen aandelen verkocht (ofwel: via de beurs verhandelbaar gemaakt, dit is maar maar een deel van lle aandelen van Alibaba). Dit staat los van de aandelen die Yahoo in handen heeft (en niet-beursgenoteerd zijn). Of heeft Yahoo soms ook aandelen terug verkocht aan Alibaba vr beursgang? Daar heb ik niets over vernomen.

edit: I stand corrected :)

[Reactie gewijzigd door AugmentoR op 20 september 2014 00:08]

Ehm, eerste hit als u zelf had gezocht op Google - ene bron genaamd Wall Street Journal?

http://online.wsj.com/art...yahoo-windfall-1411105913
That's the amount of cash Yahoo stands to receive after selling 121.7 million of its shares in the e-commerce giant and paying a capital-gains tax of about 38%.
ed: Zelf even rekenen, en mogelijk komt u net als ik tot de conclusie dat ze nu voor 17% eigenaar zijn van Alibaba. Elders kan u lezen, dat ze hun overige aandelen de eerste 6 maanden niet mogen verkoopen.

[Reactie gewijzigd door kidde op 20 september 2014 00:08]

http://blogs.wsj.com/digi...es-what-you-need-to-know/
Alibaba offered 320 million shares in its IPO (123 million new shares issued by the company plus 197 million existing shares owned by current shareholders)

Yahoo, which owns 22.4%, said it plans to sell 121.7 million shares, equivalent to a 4.9% stake.
Yahoo heeft voor $10 miljard aan aandelen verkocht bij deze IPO (5% van hun 22%), maar houdt nog voor $25 miljard (401 miljoen aandelen) binnenboord.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 20 september 2014 00:06]

en een beursgang is altijd garantie voor duurzaam succes? Moet ik allerlei voorafgaande internet bubbels hier neerplempen die vooraf zijn gegaan en ingestort zijn als een zeepbel?
Het leven heeft geen garanties.

Enige wat deze beursgang betekent is dat de huidige eigenaren cashen (er worden 197 miljoen aandelen van huidige eigenaren verkocht), en dat het bedrijf 22 miljard aan nieuw kapitaal ophaalt. Of ze daarmee winst gaan maken, dat moet je zelf maar inschatten.
Chinese IPO's in de VS zijn tot op heden over een periode van 3 jaar en langer nauwelijks winstgevend gebleken afgezien van de dag van de beursgang. Nu instappen zou stom zijn. Als het ze net zo af zal gaan als Facebook, dan kun je vanaf nu beter 6 12 maanden de kat uit de boom kijken en dan kopen.
Alibaba is totaal niet te vergelijken met Facebook.
Facebook (en bijv ook Twitter) zijn zeer hype gevoelig, moeten hun verdiensten halen uit advertenties etc. En hopen dat ze winstgevend worden.

Alibaba draait al jaren veel winst en kan voorlopig alleen maar groeien. En veel minder hypegevoelig.
Alibaba verkoopt tenminste nog producten, of zorgt er voor dat mensen dat zelf kunnen verkopen. Facebook en Twitter verkopen alleen maar ruimte voor het publiek om daar hun eigen kunstje op te doen. Berichtjes, foto's, filmpjes, contact houden met elkaar... En dat alles met de nodige advertenties.

Ik zie daar toch een wezenlijk verschil als ik naar het soort product kijk wat deze bedrijven bezig houdt.
Ja jongens, ik heb het ook niet over hun diensten maar over de manier waarop het bestuur van het bedrijf is geconstrueerd waarbij heel veel macht via onduidelijke en risicovolle constructies bij n persoon in handen is (Mark Zuckerberg en Jack Ma).

Maar in het algemeen is het vaak zo dat na de eerste paar dagen de koers weer daalt en pas na minimaal een half jaar een stabiele groei gerealiseerd wordt.

[Reactie gewijzigd door FlowDesign op 20 september 2014 10:32]

Facebook (en bijv ook Twitter) zijn zeer hype gevoelig
Over 5 maanden gaat Facebook langer mee dan de jaren 80. In de realiteit waar jij leeft duren hypes altijd langer dan een decennium?
En de mensen met een profiel nemen toe? dacht het niet
Heb je uberhaupt al ooit eens iets besteld van Alibaba of probeer je gewoon wat discussie te veroorzaken? Alibaba heeft een ontzettend goeie service en heeft het volledige aanbod van producten (cheap-ass tot extreem duur).
Ik heb beide op alibaba als B2B welleens wat besteld en op Aliexpress.

Service is voornamelijk afhankelijk van de merchant, niet alibaba/aliexpress.
Typisch Chinees?

Wat is daar volgens jou dan mis mee?

Een gegeven is dat de meeste electronica in China wordt geproduceerd en de meeste OEM produkten zoals O.A. Dell, Apple en noem ze maar worden daar geassembleerd en komen alleen voor een nacontrole naar US, Duitsland etc.

Mijn Chinese Pipo Tablet had een probleem en de support was gewoon goed te noemen, het probleem is keurig opgelost.

Mijn Chinese Haier telefoon doet het al twee jaar lang prima.

Mijn made in China Dell XPS 17 die via het status systeem van Dell te volgen was en die een hele reis door China maakte alvorens een nacontrole in Duitsland te krijgen doet het ook al een ruime 3 jaar lang prima.
Het klopt dat er veel in China wordt geproduceerd, lang niet alles daarintegen (is maar goed ook).

Maar je noemt nu allerlei westerse producten zoals Dell en Apple producten. Deze fabriekanten stellen hele hoge eisen aan de producten in China en hebben allerlei quality control mensen rondlopen. Zodra ze zelf iets proberen te produceren is het een heel ander verhaal en is het meeste toch echt nogsteeds rotzooi.

De reden dat ze opeens iets voor heel goedkoop kunnen aanbieden is omdat echt alle kwaliteits eisen omlaag gaan.
Typisch Nederlands om te gaan zeiken op producten die je zelf zo goedkoop mogelijk wil kopen.
Jij wil goedkope zooi, zij produceren goedkope zooi.
De goede kwaliteit houden ze wel voor zichzelf of voor mensen die er wel voor willen betalen.

En je hebt het over een bedrijf "wat vol met knockoff producten" zit.
Alibaba verkoopt helemaal geen producten. Alibaba biedt een platform voor B2B, B2C, C2C en veel meer.

Amazon verkoopt zelf (en biedt B2C) maar Alibaba verkoopt zelf echt helemaal niks.
Ik koop geen goedkope rotzooi hoor, ik selecteer mijn producten maar al te goed.

wat je zegt betreft dat alibaba zelfs niet verkoopt heb je gelijk in. Dat zeg ik ook niet. Ik zeg dat het vol met rotzooi producten zit. Die inderdaad door van alles en iedereen wordt aangeboden.
Je refereert vermoedelijk aan Taobao, de "eBay" kloon van Alibaba. Alibaba is echter veel meer dan dat. Denk aan AliPay, Alibaba, AliExpress, etc.

Met name AliPay maakt een flinke opmars. Ik zie bij steeds meer westerse bedrijven nu een AliPay betaalmogelijkheid om Chinese klanten van dienst te zijn.
Dit is idd een belangrijke schakel, aangezien het voor Chinezen niet makkelijk is om in het buitenland transacties te doen.
Ik refereerde niet aan Taobao. Al zijn veel leveranciers van Aliexpress/alibaba dezelfde als taobao.
Alipay maakt overigens geen deel meer uit van de Alibaba Group (wel via via via) maar Alibaba heeft Alipay moeten verzelfstandigen om aan bepaalde bankregels / wetgeving te voldoen.

http://blogs.wsj.com/digi...alipay-in-alibabas-words/
bij een Bol.com bijvoorbeeld ben je anders niet veel beter uit met de Customer Service (of gebrek aan).

Natuurlijk is er zat knock-off zooi te krijgen maar ook als consument heb je de verplichting naar jezelf om daar op te letten. Een goedkope TV van de mediamarkt is immers ook niet van vergelijkbare kwaliteit als een Samsung. Natuurlijk kan die Samsung eerder stuk gaan maar over het algemeen is de garantie dan veel beter geregeld.

Nu wil ik mezelf zeker geen gemiddelde consument noemen maar ik koop ook met regelmaat spullen direct uit China, natuurlijk in de wetenschap dat je imitatie koopt maar daar kies ik dan ook voor. Ik heb voor mijn core2duo laptopje een accu laatst gekocht voor de schokkende prijs van 16 dollar incl. verzending (vanuit een depot in Duitsland). Toegeven ik moest er een weekje op wachten maar hij doet het tot op de dag van vandaag uitstekend voor een tiende van de prijs. Bij een willekeurige Nederlandse webshop kan je tegenwoordig ook imitatie accu's kopen en het grappige is dat je dan alsnog 70 euro betaald maar dan krijg je wel exact de zelfde als waar ik 16 dollar voor betaalde. Middels Paypal heb je ook nog redelijk wat zekerheid dat je je "gelijk" krijgt als een verkoper moeilijk doet bij een defect of problemen met de levering. Probeer dat in Nederland maar eens als je je pakketje via PostNL verzonden krijgt en het is niet aan gekomen.. Ja meneer, het is toch echt verzonden, jammer maar helaas..

Het is een stukje Chinese cultuur waar ik graag van mee profiteer want daar is het immers een grote eer als je product wordt nagemaakt. (zie zelfs lokale automerken zoals nep BMW's enz!! google maar eens op BYD en/of fake Chinese car brands)
Ik gebruik regelmatig Alibaba en heb als ik support nodog had nog nooit enig probleem gehad,

Twee keer een incomplete levering en zonder vragen werd simpel per express post het missende onderdeel opgestuurd. Producten zijn van prima kwaliteit en komen veelal van dezelfde lijnen als de 'grote' namen.
het komt niet uit dezelfde lijnen als de grote producten. Dit zijn nou urban myths
Amazon maakt "geen winst" of niet belachelijk veel winst ik vind dat niks om op neer te kijken.

“Proactively delighting customers earns trust, which earns more business from those customers, even in new business arenas. Take a long-term view, and the interests of customers and shareholders align.”

Als je customers door people vervangt zou je bijna applaudisseren voor Amazon.
Alleen jammer dat de lokale winkels en sommige magazijnwerknemers van Amazon minder gediend zijn met het concurrentiemodel.
elk bedrijf heeft een mooie "missie" gedefinieerd. Maar net zoals elk ander bedrijf gaat het om het geld.

Om even een andere kant van Amazon te tonen
http://en.wikipedia.org/wiki/Amazon.com_controversies
http://www.theguardian.co...-treatment-employees-work
En ebay niet te vergeten h
Ze zijn al actief in de VS met 11main, geen Amazon maar voor exclusieve producten.

Vraag :waarom concurreren met Amazon terwijl ze weinig ervaring hebben in de VS als ze ook kunnen samenwerken met Amazon?
Ze gaan helemaal niet concurreren daar, ze halen slechts geld op.
Alibaba is nu al groter dan eBay en Amazon samen. Ze hebben echt geen haast..
Eindelijk een bedrijf dat in de US kan gaan concurreren met Amazon.
Ebay doet dat vrij aardig, maar idd meer concurrentie is altijd leuk. Amazon lijkt overigens groter dan het is, de meeste spullen die daar te koop zijn, zijn van onafhankelijke winkels die enkel de infrastructuur van Amazon gebruiken (net zoals bij Ebay en Alibaba).
Amerika is op dit moment niet interessant voor Alibaba.

De helft van de Chinese bevolking is nog niet online, die markt willen ze eerst aan boren (en die markt is groter dan Amerika)
Vindt het altijd knap als mensen commentaar geven en daaruit blijkt dat ze het artikel schijnbaar helemaal niet gelezen hebben.

Ondanks dat Alibaba in de Verenigde Staten naar de beurs is gegaan, wil het vooral in China blijven uitbreiden. Een groot deel van de Chinezen heeft nog nooit iets online besteld of is zelfs nog nooit online geweest.
Los van Corporate Governance (of beter gebrek daaraan) denk ik belangrijke stap. Chinese bedrijven worden steeds belangrijker, wie heeft er in NL van Weibo of Tencent gehoord. Die zijn ook bijna net zo groot als FB.

Ben benieuwd hoe snel we in het Westen iets merken van Alibaba.
Ik gebruik Alibaba al jaren. Vaak erg goedkoop, goede verzending, service nooit nodig gehad.

De eigenaar is 15 jaar geleden begonnen en nu al meer dan 15 miljard waard. Wat doe ik fout? :)
Hoe dan? Bij ieder product staat dat je er minimaal xx van moet bestellen. Of koop jij groot in?
Alibaba is wholesale, Aliexpress is voor de consument.
ADQ heeft het over Alibaba :)
Soms vallen de aantallen erg mee, bovendien kun je vrijwel altijd onderhandelen.
Ik gebruik AliExpress (dochter van Alibaba) wekelijks zowat om onderdelen te vinden. Als zij het niet hebben bestaat het zowat niet :P
Ik bestel ook regelmatig in China, dus wat dat betreft niets nieuws onder de zon.. Het is meer de hele logistiek die in China het e-commerce bedrijf ook in eigen hand heeft - dat is een business model dat we niet hebben in het westen
Het is natuurlijk wel even wennen voor ons in het Westen dat er de afgelopen 20 jaar een economische verschuiving is geweest. Deze beursgang moet je ook in die context zien en niet, zoals in veel media, als een soort van "boze geest" die de hele Wereld wil overnemen.

Het is erg mooi dat er nu inderdaad wat zichtbare concurrentie is van een Internet-reus die eens NIET uit de VS komt.
Een beursgang in de VS is populair bij Chinese bedrijven, omdat veel Aziatische en westerse beleggers het markttoezicht op de Chinese beurzen (en het Chinese rechtssysteem tav beleggersrechten) niet zo vertrouwen. Voor een listing in de VS moeten aan heel veel voorwaarden mbt audits en openbaarheid worden voldaan.

Wat ook een veelgebruikte constructie was (tot aan een aantal boekhoudschandalen), was de reverse-takeover: een groot Chinees bedrijf neemt een klein en bijna failliet, maar beursgenoteerd, Amerikaans bedrijf over, en krijgt zo op een snelle manier de zo gewilde listing op een Amerikaanse beurs.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 19 september 2014 23:57]

De essentie ligt hem dan ook niet in de financile verhoudingen, maar in de zichtbaarheid ervan voor de bevolking. Geldstromen zijn voor de meeste mensen compleet onzichtbaar, maar vlaggetjes begrijpen ze vaak wel. :)

Het belangrijkste effect van de beursgang van Alibaba is dan ook vooral psychologisch en een belangrijke gebeurtenis voor de acceptatie van China in de Internationale (consumenten)handel.

Je leest ook hier in de reacties van die achterhaalde opmerkingen over "nep-spul" en "slechte kwaliteit". Dat vonden de Nederlanders ook van Japanse spullen in de jaren '80.

Voor het gemak worden bv. Huawei en Lenovo maar even vergeten.
Voor dat iedereen gaat zeuren over Chinese kwaliteit... ja er zijn zat producten met een korte levenstermijn ...

maar we hebben ook zat producten die met een hogere kwaliteitsnorm daar gemaakt worden maar waarvan we ons niet bewust zijn als consument.

Dit laat de ontwikkeling van China zien , en op zich is er niks mis met chinezen , alleen het systeem van de overheid daar zal velen van ons niet bevallen ,de tijd zal leren wat voor invloed dit gaat hebben op de verhoudingen in de wereldmarkt !
Niet alleen de overheid hoor. De cultuur zelf laat dit soort lage kwaliteit en hongerigheid naar geld toe. Het scheelt er ook nog enorm betreft innovativiteit. Tuurlijk zijn er voorbeelden van een aantal kleine chinese bedrijven te vinden die wel hun eigen ding op hoge kwaliteit weten te doen. Maar deze steken schil af tegen de rest. Alles van oordopjes tot complete autos worden in China nagemaakt, allemaal bijna zo goedkoop mogelijk, voor zoveel mogelijk winst, de cultuur is echt geobsedeerd door rijkdom.
Ik heb er goede ervaringen mee. Kan er goedkoop Cisco switches bestellen en alles komt altijd keurig binnen. Wat ook prettig is, is dat van elke aanbieder veel informatie te krijgen is en of ze op mainland China gevestigd zijn, of in Hong-Kong.

Overigens is IMHO de grootste opluchting niet dat er zoveel is binnengeharkt, maar dat de Tickername op de beurs BABA is. Je moet er toch niet aan denken dat ze Ali B hadden gekregen :X
Jammer dat zo te zien weinig mensen hier weten wat Alibaba is (alibaba.com =/= alibaba group)
Alibaba, maar ook Tencent en Baidu zijn aardige giganten die flink aan de weg timmeren.

Het is jammer dat veel mensen gelijk beginnen met "China = ripoff / goedkope zooi / klonen / niet origineel. Er is enorm veel innovatie in China, op sommige gebieden loopt China echt voor op de rest.

[Reactie gewijzigd door Kenzi op 20 september 2014 07:25]

Dat komt doordat veel van de verkopers op de Ali sites maar al te graag een "bait en switch" uitvoeren, het artikel wat je wil hebben laten zien, maar je iets anders sturen wat erop lijkt.

Heb ik zelf al een paar keer meegemaakt, voornamelijk met kleding. Tevens is de maatvoering daar om te huilen. Bestel je een XL, krijg je iets wat bij ons qua maat in de kinderafdeling ligt.

En er zit helaas toch veel imitatie spul op de sites, zoek maar eens bij AliExpress op Galaxy S5... Maar als er logisch wordt nagedacht, zie je dat het te goed is om waar te zijn, een S5 koop je niet voor $69

Ook al bestel je zo'n ding, heb je grote kans dat de Nederlandse douane het in beslag neemt omdat de Chinezen er gewoon het Samsung merk op plakken.
Ik heb vroeger wel eens gekeken op Alibaba.com maar nooit wat gekocht. Website was erg druk en vond mijn producten ook elders met te weinig verschil.

Nu ik echter weer kijk zie ik bij erg veel producten geen prijs staan maar "Contact supplier". Doe ik iets verkeerd of klopt het dat zelfs een normale usb stick (meer dan 16GB en USB 3.0) geen prijs heeft?
Alibaba.com is B2B en dan vooral sourcing gericht. Dus als jij een 16gb usb stick wil kan je daar je lol op, welke kleur, vorm? daar kun je je supplier vinden, wel minimum afname.

Alibaba Group:

Alibaba.com > B2B (sourcing / wholesale)
Aliexpress > B2C (vergelijkbaar met Ebay)
Taobao > C2C (de Chinese versie van Ebay maar dan groter)
Tmall > B2C (de B2C tak van Taobao)

Verder hebben ze nog een taxi-app (Chinees) en verzekeringen / bankieren.

Alipay (de Chinese Paypal) is zelfstandig sinds een tijdje (om deze IPO mogelijk te maken ivm wetgeving)
Alibaba heeft met een beursgang van 16.9 miljard euro alleen de tweede plaats van facebook veroverd. De #1 beursgang was namelijk 17miljard euro. Bron: rtlnieuws
Vreemd, want de grootste IPO is nog altijd de Agricultural Bank of China ($22 B)
Alibaba gaat daar 99% zeker overheen met $25 B (nu $22 B maar de banken nemen de opties waarschijnlijk). Facebook deed overigens $16B
Uiteindelijke beursgang is aangepast..
Ik wil nog reageren op RobbieB. Kan iemand daar meer over vertellen en / of bevestigen lijkt mij sterk namelijk. met name dat het haalbaar is voor MM