Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 62 reacties
Submitter: denny19

De Xbox Live-dienst is momenteel offline voor Xbox 360-consoles. Volgens gebruikers op DownDetector bevindt het probleem zich in West-Europa en het Verenigd Koninkrijk en is het ergens in de afgelopen drie dagen begonnen.

DXbox Livee officiële status-pagina van Microsofts online-diensten bevestigt dat het gaat om een storing in Xbox Live, maar dat deze alleen gebruikers van de Xbox 360 treft. Microsofts Xbox Support heeft de storing om 00:23 vannacht erkend en zegt er alles aan te doen om deze zo snel mogelijk te verhelpen.

Het is op dit moment onduidelijk wat de oorzaak van de storing is. Op de Europese support-pagina voor Xbox Live stelt het Xbox-team in contact te staan met Europese internetproviders om het probleem zo snel mogelijk op te lossen.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (62)

Klopt, gisteren en eergisteren al gemerkt dat het inloggen moeizaam ging.
Eerst dacht ik ook dat het door de Ziggo storing kwam, maar toen besefte ik dat ik helemaal geen Ziggo had.

Maar de storing is nog altijd niet opgelost. Ik dacht "oh dan speel ik wel offline wat games" maar al mijn savegames zitten in de Cloud :(
Maar... je savegames worden ook gewoon lokaal opgeslagen. Daar schrijft de game in de eerste instantie de savegame naartoe. Voor de game is cloudsave niets anders dan een 512mb memory kaartje. De Xbox gaat hem vervolgens uploaden.

Als je dan weer online gaat, ziet de 360 dat je lokale save nieuwer is dan de cloudsave....

[Reactie gewijzigd door Nitramuse op 19 augustus 2015 10:43]

Oh dat wist ik niet, dus de savegames staan ook gewoon op de HDD?
Thanks!
Jop. De Xbox zelf synct het vervolgens bij het herstellen van de verbinding vanaf de HDD naar de cloud toe.
je kan wel geen achievements vrijspelen als je offline bent ... maar verder speel je net hetzelfde singleplayer games alsof je online bent (mbt je savegames dus)
MITS je een hdd erin heb zitten en niet gebruik maakt van de XBOX 360 ARCADE...

zit namelijk geen hdd in!!!

my 2 cts
Omdat de cloud ook lokaal opslag heeft, moet je 512MB opslag hebben. Geen opslag = geen cloud.

En alleen de originele Arcades hadden geen HDD, de Slim Arcade heeft 4GB opslag en dus genoeg voor de cloud.

....en je kan tegenwoordig externe HDD's/USB's aansluiten op de 360
je kan er ook gewoon een usb stick hebben aanhangen met je savegames of een externe harddisk (zoals ik);

ik heb de originele 20gb harddisk (waar je maar 13 gb van kreeg ofzo) vervangen toen de eerste upgrade hdd kwam, die was 60 gb geloof ik, en later heb ik die dan op z'n beurt ook weer vervangen door die van 120gb; welke ik nog steeds gebruik...
maar ik heb er ook altijd een externe usb hdd aanhangen gehad; welke vroeger alleen maar voor muziek gebruikt kon worden.
Ondertussen kan deze al een hele lange tijd ook worden ingezet voor savegames en gameprofielen (ik gebruikte het lange tijd vooral juist omdat ik dan heel handig m'n gameprofiel mee kon nemen naar vrienden zonder dat die elke keer overal moest gedownload worden op de lokale hdd en dan weer ongeldig werd op m'n eigen xbox thuis. je moet wel op de externe hdd aangeven dat je x aantal gigabyte wil "reserveren" voor xbox360 data; hiervoor wordt dan een folder aangemaakt met encrypted containers (vergelijk het met truecrypt die op voorhand reeds plaats reserveert).
De 120gb disk van de xbox zelf gebruikte ik enkel nog voor dat beetje data dat niets verplaatst kon worden (sommige gamedevs zijn halstarrig) maar vooral om zoveel mogelijk games te preloaden van dvd naar harddisk zodat m'n games altijd snel spelen en ik nietom de haverklap een game moet wissen wegens plaatsgebrek als ik een ander game wil spelen.
Momenteel speel ik al een paar jaar niet meer met die witte doos met chrome afwerking, maar ik gebruik 'm nog zeer vaak; het is m'n dedicated netflix box (dolby digital/dts in de films/series, dat heb je niet op pc helaas) en dvd player. gamen doe ik veel liever op m'n pc wegens de betere gfx en de vrijheid van controller (keyb/mou of x360 controller/stuur; alles werkt gewoon en ik kan kiezen wat ik wil naargelang welk genre spel ik speel) Bij de xbox zelf hang je vast aan die controller en voor fps vind ik dat nu eenmaal niet zo leuk; al heb je autoaim..
Ik vind sowieso dat veel van de grote bedrijven het maar de normaalste zaak van de wereld vinden, dat iedereen overal altijd maar online is.

Ik had 2 weken geleden ook nog een storing, die in totaal een week duurde en dan kom je er achter dat je bizar weinig games offline kan spelen. Een slechte ontwikkeling eigenlijk, we worden langzaam maar meer en meer afhankelijker gemaakt van onze internetverbinding, terwijl die niet faalloos is.
Ik vind het wel opmerkelijk dat enkel de xbox360 er last van heeft. Werken de twee consoles dan op totaal losse netwerken?
Yup....

Xbox Live voor de One en 360 zijn seperate netwerken, er is inmiddels wel een koppeling tussen beide. Echter kunnen ze blijkbaar prima zonder elkaar functioneren.

Het netwerk van de Xbox One is dus gewoon actief en kent geen storing, ik had gisteravond ook geen last van de Ziggo storing omdat ik al draaide op de OpenDNS servers..
Interessant.

Dan ben ik direct benieuwd of het X1 netwerk dan bijvoorbeeld ook sneller is of efficiŽnter. Zou bijvoorbeeld een 10 vs 10 game minder lag hebben dan op het X360 netwerk?
De problemen waar jij op hint komen 9 van de 10 keer niet uit het Xbox Live netwerk maar ontstaan door de verbindingen van mensen zelf. Ervaar jij lag op bepaalde personen tijdens online gaming ligt dit of aan je eigen verbinding of aan de verbinding van je tegenspeler.

Ik durf niet te zeggen als of een van de netwerken efficiŽnter is dan de andere, qua architectuur zijn er wel behoorlijk veel dingen anders. In Europa staat de inlog server van Xbox Live ook in Ierland, na verbinding te hebben gemaakt om je aan te melden kan het verkeer verder (regionaal) verlopen.

De game servers van Microsoft draaien bijvoorbeeld op het Azure serverpark, wat volledig schaalbaar is qua drukte. Het kan dus zijn dat je bij een Microsoft spel als Forza dus op een server uit Nederland speelt. EA heeft ook lokale servers staan, bijvoorbeeld voor Battlefield op de Xbox One en 360 kan je op een gameserver terecht komen die in Rotterdam staat te draaien in een serverpark.

Het gratis spel World of Tanks doet het weer anders, MS en EA houden de gameservers tussen de verschillende platformen gescheiden, maar bij WoT kan er crossplatform gespeeld worden. Xbox 360 gamers kunnen dus met en/of tegen Xbox One eigenaren spelen.

Dus.... Voor de diesten als Partychat, de apps, messagaging maakt Microsoft gebruik van "eigen netwerken" voor de verschillende platformen, waar inmiddels wel een koppeling tussen zit. Voor de games ben je afhankelijk van de uitgever/ontwikkelaar. Die kan dus eigen servers hebben draaien, maar zich ook afhankelijk van bijvoorbeeld MS opstellen.
Had idd al een aantal dagen foutcode: 8015190E , ik dacht dat het te maken had met de ddos aanval op Ziggo maar blijkbaar bestonden er 2 storingen simultaan. De Xlive storing was er bij mij niet continu, maar wel erg vervelend als je net in een potje Gears zit en je ligt er ineens uit. Vanmorgen werkte Xlive weer.

[Reactie gewijzigd door mowa op 19 augustus 2015 10:27]

Ik had alleen gisteravond last van het niet kunnen inloggen op xbox live. Het lijkt nu dat ik nergens meer last van heb.
Heb eergisteren net Live gekocht, balen dus. :(
Hoewel GTA Online gisteren om 22.00 gewoon nog deed. Hopelijk wordt het snel opgelost.
Ah, dit verklaart dus waarom het eergisteren een groot probleem was om op mijn Xbox 360 Metro: Last Light te downloaden (gaf iedere keer aan, kan niet downloaden terwijl andere downloads het wel deden). En vervolgens gisteravond geregeld inloggen en weer uitgelogd worden. Oh well, fijn dat ze het nu erkend hebben. :)
Maar 1 ding snap ik dan niet, Ik heb geen last van deze storing, net als gisteren. maar me vrienden kunnen niet online komen door storing. (Zelfde provider en woonplats) dus dat snap ik dan niet. Ligt het miss niet gwn aan verbinding tussen de xbox soort en xbox live zelf?
Mijn neef kan sinds gisterochtend niet online, ik had nergens last van, vanochtend tot in de middag gegamed, nu opeens lig ik er ook uit. Balen. Zelfs apps als Netflix doen het niet zonder Live. De 'onnodige' vereiste om eerst in te loggen bij Live is exact waar we bang voor waren toen Live geintroduceerd werd.
Op de Europese support-pagina voor Xbox Live stelt het Xbox-team in contact te staan met Europese internetproviders om het probleem zo snel mogelijk op te lossen.
Dit doet vermoeden dat het probleem niet zozeer bij de service zelf ligt maar bij de connectie naar sommige providers, wat dan natuurlijk nog steeds een probleem kan zijn aan de kant van Microsoft maar niet persť met de service.

Zelf even getest, ik kan alvast nog inloggen op Xbox Live van Xbox 360 (Provider Proximus).
Is het echt een storing? Of is het weer zo'n dDoS aanval?

Ik snap de lol daar maar niet van.
Lijkt me niet, dit is specifiek X360, een ddos gaat gewoon heel Live plat, of dat nu voor PC, XBO of X360 is.
Een dDos aanval is natuurlijk nooit goed, al kan ik me een aantal keer herinneren dat groeperingen dDos aanvallen inzetten tegen instanties die over een etische schreef gingen. Denk aan Kinder porno, terroristische en malafide websites. In die gevallen denk ik vaak "mwa prima zo". Het platleggen van een ISP, of missschien het online platform van een console.. daar zie ik het belang en zeker de lol niet van in.
En dan is het nog geeneens kerst.
Gisterenavond wel veel lag op Xbox Live met de Xbox One...

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True