Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 118 reacties

T-Mobile geeft klanten die in het afgelopen weekend last hadden van de grote storing een extra databundel van 500MB. Klanten die geen gebruik kunnen of willen maken van een databundel kunnen kiezen voor een tegemoetkoming van 1,50 euro of 125 T-Mobile Extra-punten.

Dat schrijft het bedrijf op zijn site. De storing die vrijdag 14 augustus begon en naast T-Mobile ook virtuele providers zoals Tele2 en Ben trof, duurde voor sommige klanten tot zondagmiddag. De compensatieregeling is gericht op de klanten die tot en met zaterdagochtend 15 augustus last hadden van de storing. Volgens het telecombedrijf bleef bellen met 112 in de tussentijd wel mogelijk, ook voor de mensen die niet naar normale telefoonnummers konden bellen.

T-Mobile berekende dat voor de klanten die tot en met zaterdagochtend problemen ondervonden een compensatie van 1,50 euro billijk is, maar de provider geeft zelf al aan dat deze compensatieregeling niet in verhouding staat tot de geleden schade of verstoorde dienstverlening. Het bedrijf strijkt daarom de hand over het hart en geeft iedereen een extra databundel van 500MB.

Toch zullen er ook mensen zijn die niets aan een databundel hebben of deze niet willen accepteren om wat voor reden dan ook. T-Mobile maakt in dat geval de financiële tegemoetkoming van 1,50 euro over of mensen kunnen 125 T-Mobile Extra-punten krijgen om te gebruiken voor accessoires of om te doneren aan een goed doel.

Een woordvoerder van T-Mobile meldt dat anderhalf miljoen mensen last hadden van de storing. Na zaterdagochtend waren dat nog zo'n 5500 klanten. Deze klanten zijn apart benaderd door T-Mobile. De compensatie voor deze klanten is eveneens 500MB, maar deze klanten kunnen kiezen voor een vergoeding van 3 euro in plaats van 1,50 euro en 500MB. Dit is berekend op basis van de servicekosten die een klant niet heeft gebruikt, aldus T-Mobile.

Als laatste vraagt het bedrijf begrip voor de tijd die het gaat kosten om dit alles goed te regelen. Klanten worden 'in de komende dagen' per sms verder geïnstrueerd. Eventuele geleden extra kosten zijn declarabel en T-Mobile geeft daar binnenkort instructies voor.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (118)

Uit de vraag & antwoord van T-Mobile blijkt dat wellicht niet iedereen een compensatie krijgt:

"Eind deze week ontvangen alle consumenten en ZZP'ers die in aanmerking komen voor de compensatieregeling een sms met verdere instructies. Voor zakelijke klanten plaatsen wij vanaf donderdagmiddag een formulier op deze pagina."
Dat klopt, alleen de mensen die er last van gehad hebben krijgen compensatie. Heb je nergens last van gehad, dan krijg je dus niks.
Zakelijke klanten hebben vaak al een andere SLA en kunnen op basis daarvan compensatie krijgen. Consumenten hebben dat sowieso niet. Voor hen is het een "gunst" als een provider een compensatie wil geven (er staat immers nergens in het contract wat de netwerkavailability is).
voor een standaard consumenten dienst kun je van 99,8% uitgaan.
Er van uit kunnen gaan en een garantie krijgen is natuurlijk wel wat anders.
Klopt, maar je mag van een bedrijf dat diensten aanbied aan consumenten wel verwachten dat ze een degelijke bedrijfsvoering hebben, en daar zit ook een beschikbaarheid aan vast, en dan is minimaal 99,8% helemaal niet zo gek, ook al is dat nog niet gegarandeerd, de verlener wil dat toch wel minimaal halen vanuit pr-overwegingen. Storingen zijn nu eenmaal niet goed voor de reputatie ;)
Natuurlijk, ze doen echt wel hun best om het in de lucht te houden. Maar ze hadden er technisch gezien verder helemaal niets op uit hoeven doen, alleen voor de klanten met een SLA.
Dan ga je voorbij aan de Nederlandse wetgeving, je hebt betaald voor een dienst, dus mag je vanuit redelijkheid en billijkheid verwachten dat die dienst met een bepaalde mate van zekerheid geleverd wordt. Uit het verleden is gebleken dat 99,8% beschikbaarheid (gerekend over alle klanten van dezelfde dienst, dat dan weer wel) redelijk en billijk is.
Ik heb geen seconde last gehad van de storing, dus ik hoef ook niks.
Mooie poging om de "pijn"te verzachten echter zal men eerder een stabiel netwerk wensen.
En 1.5 euro op een abbo van 40 euro is wel een beetje mager idd.
40 euro per maand gedeeld door 30 dagen = 1,33 euro. Je hebt er ongeveer een dag uitgelegen dus 1,50 euro is best netjes ;)
Ja, die 1,50 hoor je sws te krijgen omdat je een dag geen internet hebt terwijl je er wel voor betaalt.
Maar ik verwacht ook compensatie omdat ik een dag niet bereikbaar was.
Dus zowel 1,50 als de 500mb bundel samen voor iedereen zou in mijn ogen een betere compensatieregeling zijn.
Je moet ook niet proberen direct het bedrijf omzeep te helpen alleen omdat ze een storing hebben gehad. Het kan nou eenmaal gebeuren. In jouw contract is geen servicegarantie opgenomen. Als je dat wel hat zou je contract veel duurder zijn. Check eens hoe dat bij dedicated servers is. Als je een uptime van 99% genoeg vindt, dan kan je echt goedkoop uit. Maar moet je meer aan 99.99999% zitten, dan betaal je gauw 10-100 keer meer. Het is inderdaad zuur, maar het is niet het einde van de wereld. En als je perse moet bellen en internetten, had je voor 5§ een sim van een andere provider gehad en gewoon de doorschakeling kunnen aanzetten.
Klopt, maar de compensaties zijn wel erg mager in mijn ogen

500 mb, leuk, maar de meeste hebben een databundel waar ze veelal niet bovenuit komen, nutteloos dus.

1.50§ tja je snapt dat dat er wel heel goedkoop uit ziet.

Ik vind het lastig wat eerlijk is hoor. Maar ze moeten toch iets beters kunnen verzinnen.

500 MB in het buitenland bijvoorbeeld. Dat is iets wat de meeste niet hebben en wel nuttig is. En dan wel de keuze uit dit jaar of volgend jaar.
Ik vind § 1,50 er helemaal niet goedkoop uitzien. Zie ook bovenstaande berekeningen. daarnaast betekend dat § 6.000.000 aan vergoedingen...
de nettowinst voor T-Mobile was in 2011 500 miljoen per kwartaal. En dat was dat jaar minder door investeringen.
De nettowinst dit jaar is 100 miljoen per kwartaal. Dan merk je 6 miljoen toch wel duidelijk...
In de geest van. Omdat dat siert. Niet tot op de 110ste cent gaan zitten voorleggen aan je klanten en achter disclaimers en corporatieve logica gaan verschuilen. Zou de wereld echt stukken beter maken. 500 mb over een tijdsbestek van enkele dagen. Dat is lucht over het netwerk zan zo'n bedrijf. Daar worden onderhoudskosten echt niet hoger van hoor. Maar dan wel zo anaal gaan zitten doen. Dat siert gewoon niet. Nederland is echt toe aan een mentaliteitsverandering.

[Reactie gewijzigd door SoundByte op 19 augustus 2015 15:51]

Ja nog een iPhone 6 gratis en dan nog een s6 edge erbij, om het nog iets prettiger te maken 10 jaar gratis abo kosten..
Vind je het niet wat overdreven allemaal?
Overdreven? De enige die hier overdrijft ben jij.
Ik zeg alleen dat ik vind dat de compensatie ietsje breder had gemogen. Als je het oneens bent, reageer normaal of reageer niet.

[Reactie gewijzigd door D2FValinor op 18 augustus 2015 23:47]

Nee jij overdrijft en nu alweer, storing heeft nog geen 24u geduurt. Hoeveel heb jij voor die dag aan abo kosten betaald? (Niet klagen over schade want ik neem aan dat jij geen zakelijk abo hebt, indien je dat wel hebt zullen de garantieregelingen alweer anders in elkaar steken ;) )
Maar je kan hier iets uitzoeken voor 125 punten:
https://www.t-mobile.nl/sparen/catalogus
Je kan 1,50 krijgen
Je kan 500mb krijgen
Wat moeten ze nog meer doen om iemand als jou blij te maken??? Het gaat er niet om dat ze jou blij maken maar compenseren doordat jij voor die dag abo kosten betaald hebt maar er niks mee hebt kunnen doen. Dit was ook de reden dat ik begon over gratis een iphone 6 + s6 edge uit te delen aan iedereen die een dagje niks gehad heeft, het is overdreven inderdaad maar dat doe jij net zo goed ;)

Ik zit bij KPN met de mobiel maar die zullen echt niet zoveel verschillende compensaties hebben als bij t-mobile (alleen al dat punten systeem is er niet eens bij kpn,, wel tof trouwens zie het nu voor het eerst :D ).

[Reactie gewijzigd door LopendeVogel op 19 augustus 2015 06:18]

Ik heb er last van ondervonden maar voor een dag ga ik me echt niet druk maken over hogere vergoeding dan ze nu aanbieden. Ik ga er geen gebruik van maken omdat §1,50 mijn tijd niet waard is, maar vind het alsnog netjes en in verhouding van T-mobile.

Als mensen er meer last van hebben gehad dan alleen 1 dag (ik merkte het pas een halfuur voordat de storing was opgelost omdat ik thuis met Wifi was en niet hoefde te bellen), dan kunnen ze contact opnemen voor extra compensatie. Ik ben echter altijd van mening dat welke dienst dan ook vrijwel nooit voor 100% gegarandeerd kan worden, dus zolang het bij af en toe blijft, vind ik dat zelfs T-mobile af en toe storing mag hebben :)
Het was maar een dag.. En als je er zaterdag ochtend nog uit lag krijg je al meer.
Jij bent degene die een hele flame begint over dat je 1 dagje niet bereikbaar bent .... Als dan zoooo ongelovelijk belangrijk bent waarom geen dual sim teledoon met backup abbo + vaste lijn maar ik neem aan dat je secretaresse s hebt die alles voor je regelen xD

Kom op joh 1 dag ..... Beter iets dan niets . zoals gezegd ze hoeven niks te doen gezien de voorwaarden
Jij bent degene die overdrijft vind je zelf ook niet ?

[Reactie gewijzigd door SoundByte op 19 augustus 2015 15:41]

Consumenten hebben in principe geen aantoonbare schade. Als jouw telefoon niet werkt, kan je immers gewoon werken en geld verdienen. Alleen zakelijk gezien kan je aantoonbare schade lijden, maar dan moet je een zakelijk abonnement hebben. Al zou je in zo'n geval ook kunnen zeggen dat als een telefoon zo belangrijk is, je het niet de single point of failure moet maken en een tweede SIM van een andere provider aanschaffen. De belangrijkste klanten geef je dan je alternatieve nummers zodat je bereikbaar bent.
Kosten voor bellen met een vaste lijn omdat je telefoon niet werkte en daardoor kosten maakte terwijl je eigenlijk gewoon nog belminuten had. Dat is een aantoonbare schade het is niet veel maar het is iets. Ik kan zo 123 niks geks bedenken voor een consument wat er anders nog onder valt.

Plus 1,50 is beter als niets volgens mij staat in hun EULA niks over up-time.
Nja maar kijk de keuze blijft bij jou om je vaste lijn te gebruiken, als je dat niet gedaan had had je daar ook geen kosten aan gehad. Enige echte reden waarbij een telefoon zeer belangrijk is, is 112 maar dat is gratis te bereiken.

Ik heb ''vroegah'' als bijbaantje bij UPC gewerkt, toen heb ik ook iemand eraan gekregen met ongeveer hetzelfde verhaal, upc had bij haar storing 2 dagen lang, toen is ze der mobiel gaan gebruiken.. Was leuk ze was heel eerlijk:
Ja ik bel elke avond 15 minuten ongeveer met mijn ouders aan de andere kant van het land, maar dankzij jullie storing moest ik mijn mobiel gebruiken en ik wil alle kosten daarvoor vergoed krijgen.
Ze had recht op een vergoeding op haar diensten a 4 euro per dag is 8 euro over de 2 dagen, een abbo van ik meen me te herinneren 35 per maand ( dat is iets meer dan 1 euro per dag wat ze aan abbo kosten betaalde, ze kreeg het 3 voudige vergoed, veel te weinig want ze moest haar mobiel gebruiken om moeders te bellen )
Dan zit je daar voor je schermpje, met een headset op en een bek vol tanden. Sommige mensen gaan tever in het proberen te krijgen van vergoedingen en dat soort zaken.

Het lijkt er vaker op dat klanten hun provider proberen te ''naaien'' dan andersom ( ik was het voornamelijk toendertijd niet eens met de tariefsverhogingen en etc zonder dat er iets aan het pakket verbetert werd, dat was ook eigenlijk het enige wat ik slecht vond aan UPC als oud medewerker klantenservice/helpdesk.. )
Tmobile vergoed wel extra gemaakte kosten hoor, kijk maar op de site. Standaard is 500mb of 1.50 als je dat liever heb.maar heb je WiFi kosten gemaakt oid dan mag je dat indienen.
Dit is Nederland. Diezelfden die geld van anderen proberen lostepeuteren zo goed zo kwaad. Zijn zelf ook klant.
Dat soort extra gemaakte kosten kan je dus declareren bij T-mobile, zoals ook in het artikel staat.
Eventuele geleden extra kosten zijn declarabel en T-Mobile geeft daar binnenkort instructies voor.

[Reactie gewijzigd door renezaal op 19 augustus 2015 14:19]

En hoeveel was dat dan? Schade door niet bereikbaar zijn is lastig aan te tonen. Maar ben je het er niet mee eens. Ga naar de rechter zou ik zeggen.
En hoeveel was dat dan? Schade door niet bereikbaar zijn is lastig aan te tonen. Maar ben je het er niet mee eens. Ga naar de rechter zou ik zeggen.
Je moet ook niet proberen direct het bedrijf omzeep te helpen alleen omdat ze een storing hebben gehad. Het kan nou eenmaal gebeuren. In jouw contract is geen servicegarantie opgenomen. Als je dat wel hat zou je contract veel duurder zijn. Check eens hoe dat bij dedicated servers is. Als je een uptime van 99% genoeg vindt, dan kan je echt goedkoop uit. Maar moet je meer aan 99.99999% zitten, dan betaal je gauw 10-100 keer meer. Het is inderdaad zuur, maar het is niet het einde van de wereld. En als je perse moet bellen en internetten, had je voor 5§ een sim van een andere provider gehad en gewoon de doorschakeling kunnen aanzetten.
wat ik vraag is toch heel redelijk. 500 mb extra per klant is niks voor een provider. Ze geven vaker mbs weg, bijv. de gratis +1gb upgrade die ze doorvoerden. Vind dat wel een mooie tegemoetkoming voor de irritaties en de "geleden schade"
en de 1,50 euro is omdat ik voor 30 dagen betaal en maar 29 dagen bereikbaar ben.
Het is niet alsof ik om een maandbedrag aan compensatie vraag.

[Reactie gewijzigd door D2FValinor op 18 augustus 2015 17:28]

Klopt. maar de compensatie is de 1.50. wat jij wil is gewoon nog meer.
en ik betaal 9 euro p/m. dus ik krijg nog wat extra's. maar 9/10 staat een compensatie regeling ook in de AV. ben je het daar niet mee eens. teken dan niet en ga naar een andere provider.
Er staat in het artikel dat extra schade los gemeld kan worden. Dus als jij het hard kan maken kun je een kans maken.
Mee eens, maar, er zit wat irritatie bij dat je onbereikbaar bent, soms zelfs noodzaak.

Ik heb verder weinig te klagen gehad, heerlijk die rust ;) Erg netjes van T-Mobile overigens dat ze uit zichzelf wat opties geven.
Soms zelfs noodzaak? 112 was bereikbaar. En als het echt noodzakelijk is dan moet je altijd een backup plan hebben.
Bijvoorbeeld twee telefoons of dual Sim. 2 netwerken. En instellen dat als de dienst niet beschikbaar is er automatisch een doorschakeling plaats vind
Onmogelijk. Je verwacht gewoon dat je geen volledige dag(en) zonder netwerk van je provider zit.

Ik heb stand-by diensten, en was dus niet bereikbaar tijdens de storing. Moet het wel toevallig zijn dat er dan net wat aan de hand is, maar zul je net zien. Moeten we dus maar 100 back up sims en dual-sim toestellen hebben liggen? Nee.

Overigens niet de eerste keer dat dit gebeurd. Zelfs is een keer heel onze shortcode lijst gewist door t-mobile waardoor geen enkel intern nummer meer werkte vanaf mobiel. En vaker op het zakelijke abonnement geen connecties mogelijk. Hier lees je weinig tot niets over, maar ik vind ze een vrij slechte zakelijke service hebben.
Ach, geloof me, vodafone is niet veel beter.
Jaar lang hebben ik en alle collega's regelmatig gehad dat we niet bereikbaar waren terwijl de telefoon vol ontvangst had en sms'jes over gemiste gesprekken dagen later aankwamen.

En nu nog gebeurd het regelmatig dat er een bericht komt met u heeft nog x onbesuisdere voicemails van x dagen geleden, terwijl ik al die tijd geen melding heb gehad
"Moeten we dus maar 100 back up sims en dual-sim toestellen hebben liggen? Nee. "

Kijk als je dit zegt dan betekend het dat het dus niet heel noodzakelijk is. Je werk kan best belangrijk zijn. Maar mocht het echt heel belangrijk is zal je toch echt moeten kijken naar opties om onbereikbaarheid te voorkomen.

Als ik verder je bericht lees dan zou ik toch kijken naar een andere provider :)
Je verwacht ook geen stroomstoring, maar als het echt belangrijk is dat je apparatuur onder spanning blijft plaats je ook een UPS.
Als je op nummer A wordt gebeld, maar de provider van nummer A is uit de lucht, dan kan je niet doorschakelen naar nummer B.
Ze hebben waarschijnlijk heel lang zitten peinzen wat ze zouden voorleggen aan klanten vanaf het begin vd storing. Dan is het zowat crisis.

[Reactie gewijzigd door SoundByte op 19 augustus 2015 16:00]

Dit betreft een storing, geen algemeen feit dat het netwerk van ze op diverse plaatsen een stuk beter moet. 500MB zullen de meeste klanten tevreden mee zijn. Zo niet, doneer je het toch aan een goed doel? Kan bij ze online.
Een harde crash heeft weinig met instabiliteit van het netwerk te maken, dat is een incidentele "shit happens" die bij iedere provider voor kan komen.

En in mijn mening voor moet komen want alleen bij dit soort incidentele paniek momenten wordt het duidelijk waar pijnpunten in de organisatie en uitvoering zitten en krijgt men een prikkel om er ook daadwerkelijk in te investeren. Als alles gewoon door blijft hobbelen is er geen hond die budget op gaat zetten om backup systemen eens te gaan testen.
Tja, hoeveel mensen lezen de kleine lettertjes nou tegenwoordig?
Aansprakelijkheid T-Mobile
15.1 T-Mobile is slechts binnen de grenzen van dit artikel aansprakelijk voor enige schade voortvloeiend uit de totstandkoming of uitvoering van de Overeenkomst.
15. 2 T-Mobile is nimmer aansprakelijk voor indirecte schade van de Klant, waaronder uitdrukkelijk (doch niet uitsluitend) dient te worden verstaan immateriŽle schade en/of bedrijfsschade, met inbegrip van winstderving.
15.3 Voor schade anders dan indirecte schade is T-Mobile slechts aansprakelijk in de hierna genoemde gevallen en met inachtneming van de daar vermelde grenzen:
a. dood of lichamelijk letsel tot een maximumbedrag van § 900.000,- per gebeurtenis;
b. het door T-Mobile niet correct of onrechtmatig verwerken van Persoonsgegevens van de Klant tot een maximum van § 2500,- per Klant en tot ten hoogste § 225.000,- per gebeurtenis voor alle benadeelde T-Mobile
klanten tezamen;
Geldend vanaf 13 juni 2014
c. schade aan zaken van de Klant in het kader van het uitvoeren van de Overeenkomst door T-Mobile tot een maximum van § 225.000,- per gebeurtenis.
15.4 Indien als gevolg van een gebeurtenis als bedoeld in dit artikel meerdere Klanten een vordering jegens T-Mobile instellen, en de gezamenlijke vorderingen de in artikel 15.3 per gebeurtenis gestelde maxima te boven gaan, is T-Mobile slechts verplicht de vorderingen naar evenredigheid van de omvang daarvan te voldoen.
15.5 De Klant dient T-Mobile uiterlijk binnen 2 maanden na de ontdekking van het ontstaan van de schade schriftelijk hiervan in kennis te stellen. Schade die niet binnen de termijn ter kennis van T-Mobile is gebracht, zal niet worden vergoed, tenzij de Klant aannemelijk kan maken dat een tijdige schriftelijke reactie in redelijkheid niet van hem kon worden verlangd.
15.6 De in dit artikel genoemde uitsluitingen en beperkingen vinden geen toepassing indien de schade het gevolg is van opzet of grove schuld van leidinggevend personeel van T-Mobile.
Verder staan in de voorwaarden voor normale particuliere abonnementen geen bepalingen opgenomen over stabiliteit of SLA, hoe je noemen wil.
Ja want vodafone had hier geen last van? Ooh wacht. Shit happens. Of gaat er bij jou nooit iets kapot?
Stabiel netwerk? Hoe lang heeft het netwerk er uit gelegen op de totale operationele tijd dat T-Mobile actief is. Als je het beperkt tot dit kalenderjaar dan is de beschikbaarheid 99,5%. Als er de rest van het jaar niets gebeurt kom je op > 99,7%. Dat is nog altijd heel behoorlijk.
40 euro voor een maand abonnement voor je mobiel? Dat is minimaal 20 teveel..
Bij deze weten we ook weer dat 500MB Een markt waarde heeft van 1,50 euro

Dus we kunnen binnen kort 1GB bundels van 3 euro verwachten inplaats van 12 euro zoals nu.

Of verdient T-mobile gewoon 9 euro per GB aan zijn klanten?

[Reactie gewijzigd door xbeam op 18 augustus 2015 16:46]

Zo kan je het niet helemaal zien. In die 9 euro zitten de kosten van de licentie(dik 1 miljard), de bouw en huur en stroom van de masten, de reclame.
Die kosten schrijf je al af op de abbonnementen. Een cadeau als dit kost hun alleen wat datacapaciteit extra.
En de 500 Mb is ook natuurlijk al deels marketing. Met minder voelt men zich genaaid, nu voelen velen zich gematst. Volgens hunzelf is gemiddeld gebruik 50 mb per dag dus ze hebben dat flink naar boven afgerond om een signaal " sorry" te maken.
Zo mag je het wel zien. Als al die kosten in de 9 euro zouden zitten dan zijn dat ook de kosten die ze extra maken als mensen deze gratis 500mb gebruiken.
Deze kosten 9* 3,9 miljoen extra gaan ze echt niet maken als ze het met 1,50 keer +- 3,9 miljoen euro af kunnen. Dat is dan wel een heel duur gebaar of niet.

Er is gewoon gekeken we gaan 1,50 compenseren en welk product kunnen we daar gratis voor aanbieden. Want geld terug geven kost veel extra administratie en gedoe en en terwijl een bundeltje toevoegen maar 10 min werk is op het IN (add 500mb Bucket to all).

Ga er maar vanuit, 500mb data kost T-mobile maar 1,50 dat is inclusief kosten onderhoud van masten en de rest van de Bla bla

t-mobile Nederland maakt per kwartaal 225 miljoen winst ( daar zijn de kosten zoals stroom en onderhoud masten dus al vanaf)
Dat is 75 miljoen winst permaand
Met 3,9 miljoen klanten.
Dat betekent dat er per klant permaand 19,25 euro winst wordt gemaakt. De gemiddelde arpu (omzet (bundel) ) per klant is bij t-mobile maar 24 euro. Daar houden ze dus 19,25 winst aan over. De kosten per klant zijn dus maar 5 euro dat is inclusief stroom en afschrijving masten en onderhoud en klanten service.

Het dus zeer aanemelijk dag een dat 500mb echt maar rond de 1,50 euro kost

[Reactie gewijzigd door xbeam op 18 augustus 2015 17:59]

Nee, je hoeft je frequenties en masten niet ineens nog een keer te betalen.
Reageer je nu op je zelf ?
Jij geeft licenties als argument waarom 500mb veel meer kosten dan 1,50 je schrijft dat inderdaad niet in 1 keer af maar per MB heb je vaste kosten het is niet dat je gratis MB,s ineens goedkoper zijn dan gekochten MB's voor t-mobile

[Reactie gewijzigd door xbeam op 18 augustus 2015 17:57]

Nee, die kosten resulteren in het feit dat je niet moet verwachten dat een abbo van 1GB binnenkort slechts 3 euro zal kosten. Als je de infrastructuur eenmaal hebt staan maakt het eigenlijk niet uit hoeveel data er over heen gaat. De enige kost die je zelf per MB hebt als provider is de kost die je maakt om dat op het wereldwijde web te zetten. Alle andere kosten zijn vaste kosten die je automatisch hebt en die dus zitten in het abbonementsgeld.
De vasten kosten per klant voor infra zijn voor t-mobile maar 5 euro.

Dat hebben we net berekent uit de laatste kwartaal cijfers.

Mijn Sarcastisch vraag of we nu 1gb bundels gaan krijgen van 3 euro is omdat met deze actie t-mobile marketing technische niet slim handelt.

Omdat ze 500mb data koppelen aan waarde in geld namelijk 1,50 euro. Dus 1gig aan 3 euro

Er is waarschijnlijk na gedacht over een vergoeding in harde euro daar is een soft product bij gezocht dat intern de zelfde kosten heeft als die 1,50 namelijk die 500mb.

Allen de communicatie is zeer slecht. Marketing technische anker je nu 500mb aan 1,50 euro dus ook 1GB aan 3euro. Dus ervaren mensen 12 euro al veelste duur en weer het gevoel dat ze opgelicht worden.
Net zoals mensen nog steeds roepen vroeger had je voor 10 euro onbeperkt internet ( anker obepert internet met 10 euro) dus 1gig voor 10 euro is veelste duur.

Het is ook niet waar dat als het netwerk er staat het niet uit maakt hoeveel MB er overheen gaat. Iedere MB die meer gebruikt zorgt voor meer kosten op het netwerk.
Hierdoor heeft iedere MB die genereert wordt een stukje vaste kosten en variabele kosten net zo als dat zou gelden voor een schoen in schoenen fabriek zou maken. Geld dat in MB fabriek (t-mobile ) voor MB,s plus dat je niet zo maar kan verwachten dat 3,9 *500mb geen extra zonder extra hardware verwerkt kan worden. Welke kosten er precies gemaakt worden voor de creatie van een MB weet ik niet maar economische gezien kan deze niet NUL zijn.

[Reactie gewijzigd door xbeam op 18 augustus 2015 18:35]

De economische logica gebied dat die 500 gekozen is als waarde waar het net niet onder bezwijkt. Ze gaan niet voor een eenmalige actie enorm investeren. Blijkbaar durven ze ook niet ieders bundel te verdubbelen, wat eerlijker is. De grootgebruikers gaan dan los. Nu gaan de bijna niet gebruikers bovendien een maandje los, met kans dat ze gaan upgraden indat het goed smaakte. Dus kan er een adverterende component in zitten.

Maar T-mobile heeft toch ook al 1 gig voor 3 euro? Ze zijn juist vrij eerlijk in het vaste component/bijkomend mb verhaal. Als ik op een goedkope telecomsite kijk naar Sim Only met onbeperkt SMS en geen minuten 2jr:
0 MB 10 euro
500 MB 15 euro
1000 MB 17 euro
3000 MB 19 euro
6000 MB 23 euro
12000 mb 28.5 euro

Dan kan ik zelfs roepen dat een gig zelfs nog geen euro is. Maar in deze structuur zitten vaste latsen vs variabele lasten goed verwerkt. Bij grootverbruik kunnen ze wat korting geven omdat daar relatief vaker dalure bij zitten gemiddeld.
Van die winst moeten de banken betaald worden. Je denkt dat T-Mobile miljoenen/miljarden als vrije cashflow heeft? Of een dikke (spaar)rekening? Nee, dit word netjes door de banken voorgeschoten.

Daarnaast is T-Mobile slecht een onderdeel van een grote moedermaatschappij. Alle 'winst' gaat virtueel naar de 'aandeelhouders'. Immers geen blije aandeelhouder is geen groei of marktwaarde tegen vijandelijke overnames.
Nee.Die 130. Miljoen per kwartaal. Gaat naar de eigenaren. Rente aan de banken zit in de bedrijfskosten en er dus al af
Dat betekent dat er per klant permaand 19,25 euro winst wordt gemaakt. De gemiddelde arpu (omzet (bundel) ) per klant is bij t-mobile maar 24 euro. Daar houden ze dus 19,25 winst aan over. De kosten per klant zijn dus maar 5 euro dat is inclusief stroom en afschrijving masten en onderhoud en klanten service.
Bekijk de jaarcijfers van T-Mobile en je ziet meteen dat jouw berekening niet klopt. Als jouw cijfers zouden kloppen dan zouden de aandelenkoersen van de telco's door het dak gaan.
Dat hebben ze toch en welke bank ?
Zie het eerste kwartaal van 2015 :

Door de dalende omzet kwam het bedrijfsresultaat (EBITDA) uit op 133 miljoen euro, 10 procent lager dan vorig jaar. T-Mobile investeerde in het eerste kwartaal van 2015 zo'n 46 miljoen euro in haar netwerk, waardoor de netto vrije kasstromen uitkwamen op 87 miljoen euro. Jaar op jaar heeft T-Mobile een lichte stijging van haar marges weten te realiseren.

EBITDA = winst na belasting
Dus wat verdwijnt als dividend in de zakken van de aandeel houders. Of. Eigenaren

De waarde/ koers van aandeel is de waarde ( of de verwachtewaarde in de toekomst ) gedeelt door het aantal uitgeven aandelen.
En heeft niets met winst te maken.

De waarde van aandeel kan laag zijn omdat er veel van zijn
Mar toch kan bijv 10 of 20 procent dividend worden uit gekeerd waardoor een goedkoop/ dalend aandeel toch veel rendement oplevert.

Maar helaas is t-mobilel Nederland niet beurs genoteerd dus zijn er ook geen aandelen verkrijgbaar.

[Reactie gewijzigd door xbeam op 18 augustus 2015 20:38]

Dus we kunnen binnen kort 1GB bundels van 3 euro verwachten inplaats van 12 euro zoals nu.

Nee dat lijkt mij niet, zie onderstaande quote uit het artikel:

maar de provider geeft zelf al aan dat deze compensatieregeling niet in verhouding staat tot de geleden schade of verstoorde dienstverlening. Het bedrijf strijkt daarom de hand over het hart en geeft iedereen een extra databundel van 500MB.

Kortom je krijgt dus een "extra'tje" van T-Mobile voor de geleden schade in de vorm van een extra databundel, wat uiteraard voor T-Mobile veel voordeliger is dan de compensatie in "cash" geld uit te keren.
Toch mooi gebaar van T-mobile,kunnen andere wat van leren.
Wel netjes om proactief je klanten enigzins tegemoed te komen om zo een hoop negatieve publiciteit voor te zijn.

Maar - het zou nog beter zijn als ze er van leren dat ze het geld beter in een degelijke backup voorziening kunnen steken om dit soort acties niet te hoeven doen ;)

Je zou toch gewoon verwachten dat deze systemen zijn gebouwd in een High Availability (dubbel in hetzelfde datacenter) en Disaster Recovery (dus over 2 verschillende datacenters) setup... helaas lijkt dit niet het geval anders hadden ze de storing naar alle waarschijnlijkheid een stuk korter kunnen houden.
Maar wat heb je aan HA op hardware niveau als er een softwarefout optreedt? Die wordt fijn gesynct, hoor. Dat werd gemeld, een softwarefout.

125 punten kunnen doneren aan een goed doel, dat klinkt me goed in de oren. Gelukkig hield mijn wereld niet op met draaien toen mijn privť telefoon geen bereik had, dus geleden schade had ik niet. ;-)

Prima actie, T-Mobile!

[Reactie gewijzigd door chinco op 18 augustus 2015 23:45]

Vodafone deed dat ook na de brand in Rotterdam.
Toen mocht je 4 dagen gratis bellen en smsen.
Hollandsnieuwe gaf 7/30 extra bundel.
Dan lijkt me dit voor de meeste mensen een betere deal.
Denk dat de meeste zorgen dat ze binnen hun bundel blijven. Van de 1GB kom ik al nauwelijks boven de 500MB. Lekker goedkoop cadeau. Voor 1,50 gaan de meeste mensen ook geen moeite nemen.
Ik vlieg regelmatig 4-5 dagen voor afloop van mijn contract over de limiet van mijn bundel heen, maar dan wordt de snelheid gewoon verlaagd. Voor mij komt die 500MB dus heel goed uit. Volgens mij zijn die 'onbeperkt internet'-abbo's toch best populair (betaal je geloof ik 1 euro p/m voor)
Tsja de meeste mensen hadden een middag en avond last gehad van de storing. Op basis van gemiddeld 1 euro per dag abbo kosten (30,- pm/30 dagen) vind ik 1,50 best schappelijk. Men moet het ook niet groter maken dan het is. Daarnaast kwam t-mobile zelf al tijdens de storing met het bericht dat ze over compensatie aan het nadenken waren, dus vind het zelf erg netjes hoe ze het nu regelen.
schandalig want ik als trouw prepaid klant (6 jaar zelfde nummer en elke 2 weken met 20 euro opwaarderen) krijg helemaal niets vergoed.
En dat terwijl ik de telefoon dagelijks ook voor mijn werk gebruik en effectief ongeveer 500 euro ben misgelopen door gemiste sales die ik dagelijks per telefoon afleg.

Het doet er niet aan af dat ik een 2e telefoon heb, helemaal niet omdat het primaire nummer mijn prepaid nummer is.

Ik heb contact gehad met T-Mobile en die beamen dat prepaid klanten helaas buiten de boot vallen.
Dat terwijl ik vanaf het begin van de storing tot helemaal aan het einde daarvan, niet kon bellen, smsen of Appen.

Prepaid klanten worden dus als derederangs klanten gezien, en dat is een zeer kwalijke zaak aangezien ik elke maand voor 40 euro opwaardeer plus 20 euro databundel koop.
Als je je afvraagt waarom ik geen sim-only of abo neem, ik ben tevreden zo en als ik vastzit aan zoiets ben ik straks mijn nummer kwijt als er wat gebeurt.

Houdt niet van verplichtingen, heb ik eens wat minder te besteden dan koop ik minder tegoed, of wanneer ik het niet nodig ben.

Nee ik denk dat T-Mobile echt de plank volledig misslaat, want een gebruiker als ik kan 500MB data wel gebruiken.
Ik heb contact gehad met T-Mobile en die beamen dat prepaid klanten helaas buiten de boot vallen.
Dan heeft die medewerker het verkeerd gehad. De website van T-Mobile vermeldt namelijk nadrukkelijk dat prepaid klanten ook onder de compensatieregeling vallen.
Ik heb een medewerker en een supervisor gesproken.
Beide zelfde verhaal.

Dus dan is het afwachten.
Ben benieuwd
Waarschijnlijk niemand meer die dit leest, maar toch voor de volledigheid: mijn vader ontving gisteren een SMSje dat 'ie 500mb data gratis krijgt in september. Dus zoals de website al aangaf worden prepaid klanten ook gecompenseerd.
yup ik ook, schandalig dat medewerkers je dan verkeerd informeren.
heb dit ook kenbaar gemaakt bij hun vanmorgen
Vind de optie tot financiele compensatie maar magertjes. Maargoed, 500 MB komt altijd goed van pas en als particuliere klant kun je niet al te veel verwachten denk ik...
Vind de optie tot financiele compensatie maar magertjes

Dat valt toch wel mee: gemiddeld abonnement zal niet boven de E25,- p/m uitkomen (Kosten van een eventuel bijgekochte telefoon hier vanaf getrokken.) dus komt de schade per dag niet boven de 1 euro uit, dus een vergoeding van 1.50 voor een storing van 24 uur is dus een zeer ruime vergoeding.
Hoe weten ze eigenlijk dat je last van de storing hebt gehad?
Het betrof een probleem met een systeem dat SIMkaarten koppelt aan het netwerk. Dit probleem speelde in 1 van de 3 datacentra, vandaar dat 30% van de klanten last had van de storing. Ik neem aan dat ze met de gegevens uit dit specifieke datacentrum precies weten welke klanten last hadden van de storing.

Zie ook https://www.t-mobile.nl/netwerkstoring
Naast dat ik al ruim voldoende data in mijn bundel heb, is de compensatie minder dan een dag abonnementskosten (53 euro p. mnd). Dat vind ik erg karig.

Het was reŽler geweest wanneer de vergoeding gerelateerd was aan je kosten. Ik begrijp dat iemand die 9 euro per maand kwijt is, dit een mooie bonus vindt. Ikzelf ben ermee benadeeld. Natuurlijk nog los van het ongemak dat ik heb ondervonden. Maar dat geldt eveneens voor anderen, in meer of mindere mate.
Is die 53§ wel zonder de kosten van een telefoon? (Staat los op je factuur)
Hoe zit het voor Ben en Simpel etcetera, de providers die gebruik maken van het netwerk van t-mobile? Simpel is zover ik weet geen dochter meer van t-mobile, gaan ze die klanten ook compenseren, of laten ze dit over aan Simpel?
Puur interesse, ik zit bij t-mobile, en heb geen problemen ondervonden.
Dat is niet het probleem van T-Mobile. Dat moet Simpel doen. En die kunnen het eventueel weer claimen bij T-Mobile.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True