Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 179 reacties

Een deel van de klanten van T-Mobile kampt ook zaterdag nog met netwerkproblemen. De provider dacht de storing die vrijdag ontstond snel te kunnen repareren, maar nu blijkt dat dat maar ten dele is gelukt. Klanten worden nu 'stap voor stap' overgezet.

t-mobileDat laat T-Mobile weten via een reactie op zijn storingspagina. Nadat er problemen ontstonden in een datacenter door een softwarefout bleek er een landelijke storing op het netwerk te zijn opgetreden. De provider dacht het probleem vrijdag te kunnen repareren door de sim-gegevens van klanten naar een ander datacenter over te zetten, maar dit lijkt de problemen niet volledig op te lossen; ongeveer 30 procent van de klanten kampt zaterdag nog met de gevolgen van de storing, aldus T-Mobile.

Het bedrijf stelt dat het net zo lang blijft doorwerken tot de problemen, die hardnekkiger zijn dan gedacht, zijn opgelost. Klanten moeten nu op een andere manier 'stap voor stap' worden overgezet. Wat daarmee precies wordt bedoeld is overigens niet duidelijk. T-Mobile denkt later op zaterdag meer informatie te kunnen geven over hoe lang de storing nog voortduurt voor mensen die nog geen verbinding kunnen leggen.

De landelijke storing die vrijdag ontstond zorgde ervoor dat klanten niet konden bellen en niet gebeld konden worden. Ook het versturen van data bleek onmogelijk te zijn.

Update 9:32 uur: T-Mobile zegt dat ongeveer 90 procent van de klanten weer kunnen bellen en internetten.

Update 11:43 uur: Inmiddels kunnen 95 procent van de klanten weer op het netwerk. Volgens de provider is de situatie 'stabiel'. Voor klanten die last hebben, of hebben gehad, van de storing komt er een compensatieregeling, waarover maandag meer bekend wordt gemaakt.

Update 16:50 uur: De storing zou, op een aantal individuele gevallen na, opgelost moeten zijn.

Storing

Heb jij nog last van de storing bij T-Mobile?

Ik zit niet bij T-Mobile
37,5%
Nee, is voorbij voor mij
32,6%
Nee, geen last van gehad
15,1%
Ja
14,8%

Aantal stemmen: 7.022. Deelname gesloten op 05-09-2015 06:51. Stemmen is niet meer mogelijk.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (179)

1 2 3 ... 6
De dochters en virtuele providers (zoals Ben) die gebruik maken van het T-Mobile netwerk hebben er ook last van.

Deze providers zijn:
88 Mobile
BEN
Benemen
Choozze
Eenvoud Telecom
Limesco
MobileCare SafeSim
OpenMobile
Simpel
Stipte
Tele2
Yellow Mobile
Ik zit bij Tele2 en heb nergens last van
Niet alle T-Mobile gebruikers waren getroffen en dat geldt ook voor Tel2 gebruikers. Niet iedereen had er last van. Mijn vrouw, ook met een tele2 abonnement had er bijvoorbeeld wel last van.
Overigens vraag ik me af of zij ook in aanmerking komen voor de regeling.
Tele2 verwijst nu heel gemakkelijk naar T mobile maar daar heb ik als klant van Tele2 natuurlijk niets mee te maken.
Ik (mijn vrouw) had een storing bij Tele2 en vraag me dus af of zij ook gaan compenseren (desnoods claimen zij het zelf bij T mobile)
Ik zit bij tele2 en had er wel last van.
In veghel had ik 4g, dus direct Tele2, thuis zit ik op 3g, waardoor ik contact had met T-Mobile.
Dan zou ik mij gelukkig mogen prijzen, gisteren en vanmorgen vroeg enkele malen mijn telefoon een herstart gegeven om te kijken of ik als Choozze gebruiker echt geen problemen ondervind omdat een paar mensen bij mij in de omgeving dit wel hebben. En toch.... niks aan de hand.

Overigens Choozze gebruiker in Dordrecht (ZH).
Niet alle providers die gebruik maken van het T-Mobile netwerk hadden problemen, dit ligt eraan of ze gebruik maken van de simkaart-registratie procedure van T-Mobile of van henzelf. Voor wat ik begreep hadden Choozze gebruikers geen problemen omdat ze een ander (of op een ander) simkaart-registratie systeem gebruiken.

Je MVNO lijst toevallig overgenomen van Providerlijst ?
Ik (Choozze gebruiker uit Zuid-Limburg) had wel last van de storing... lijkt gewoon heel random te zijn!
Mijn hele familie (allemaal Choozze gebruikers) GEEN problemen gehad.
Geen enkel moment in de afgelopen 24 uur last gehad van een storing bij Tele2 :)
In nederland werkt het bij mij weer goed, maar in het buitenland krijg ik geen verbinding.
ik heb sinds half-vrijdagavond geen t-mobile ontvangst meer,
thuisgekomen vannacht, merkte ik dat mijn iphone 4 ook niet
op de wifi van het huis (upc/ziggo) meer werkt, hij blijft maar ronddraaien bij
dit adres en pakt hem niet. Klopt dit? Als je provider eruit ligt, kun je dan ook geen
wifi van een andere provider meer ontvangen?
btw dit is Dordrecht-ZH
grrrrr, ik baal als een stekker hiervan!

[Reactie gewijzigd door mokie11 op 15 augustus 2015 03:09]

WiFi staat los van een mobiel 2/3/4g signaal.
Al eens uit- en aangezet? Anders ff via Instellingen - Algemeen - Stel opnieuw in - Herstel netwerkinstellingen de boel weer op orde maken.
Hij heeft zich vandaag aangemeld... Toen ik mij voor het eerst aanmeldde hier wist ik ook nog niks van IT. We zijn hier allemaal om te leren, niet?
Natuurlijk, maar op een website voor techniek-geinteresseerden zou je toch wel een soort basiskennis verwachten. Vandaar ook mijn opmerking.
Je kan ook verwachten dat iemand op een website voor techniek-geinteresseerden komt juist om die basiskennis op te doen.. Ooit zijn we zo allemaal begonnen.
Vroeger toen tweakers er net was,werd je compleet afgefakkeld als je niet eerst gedegen onderzoek had gedaan.
Ik snap miglow dus wel.
Nu is de site wel wat toegankelijker geworden over de jaren heen, neemt niet weg dat het basiskennis zou moeten zijn voor je überhaupt de site weet te vinden.
Echt heel vervelend weer dat ik deel uit maak van de personen die dus niks kan. Kan niet bellen, heb geen internet. Hoop dat ze het snel oplossen!
Ik vraag me af hoe groot dit deel is, zijn er al Tmobile klaten die gewoon volop weer service hebben?
Maak gebruik van een virtuele provider onder T-Mobile. Helemaal geen last van gehad (0% outage).
Zit bij Ben en ook netgens last van terwijl familie drie straten verder via TM zelf helemaal niets kan zonder wifi.
Ik heb toch het vermoeden dat alleen de eigen klanten van T-Mobile waren getroffen. Nu zijn er wel dochterondernemingen en/of virtuele providers onder T-Mobile, maar die hebben kennelijk de 'sim-gegevens' zelf in beheer.

Hier werdt wel gesugereerd dat klanten van deze andere providers er ook last van zouden hebben maar dat viel wel mee. Sommigen konden niet aanmelden, maar de meesten hadden geen problemen. Ik (via virtuele provider) had er ook helemaal geen last van, dus ik denk dat zolang je was aangemeld je aangemeld bleef en/of dat af en toe het aanmelden op een virtuele provider ook even lastig was vanwege drukte door de vele aanmeldpogingen van eigen klanten.

Tijdens de storing had ik ook nog bij mijn virtuele provider op allestoringen.nl gekeken: er waren wel wat meldingen (enkele honderden), maar dat moet wel een veel lager percentage van hun klanten zijn geweest t.o.v. T-Mobile zelf.

Toch blijf ik het vreemd vinden dat een netwerk op dit punt crasht en kennelijk niet (goed) redundant is. Aanmelden d.m.v. de 'sim-gegevens' is waar dit allemaal mee is beveiligd en is dus van vitaal belang.

Hoop dat er nog eens wat meer techische details naar buiten komen hoe dit is gebeurd. Kunnen we er allemaal wat van leren.
Ik heb niks opgemerkt van de storing... Lees nu pas dat er een storing is :)
Ik heb nu op en af bereik.
Ik had niets en nu heb ik vol bereik. Werktbij mij weer dus
Ik merkte het pas rond 9 uur op, alleen noodoproepen in het scherm en aan en af wel/geen ontvangst. Onderhand werkt alles weer.

Zat de hele tijd aan de wifi dus vrij weinig van gemerkt. Whatsapp deed het gewoon, merkte het pas op toen iemand mij via whatsapp belde en zei dat ik via normaal niet bereikbaar was.

[Reactie gewijzigd door SizzLorr op 15 augustus 2015 01:14]

Ik heb sinds gisterenmiddag geen 'service' meer. Kan het alleen nog over wifi gebruiken om te imessagen of te whatsappen. Knap lastig gezien 90% van mijn telefoonverkeer uit zakelijke gesprekken bestaat.

He, om 05:20 weer bereikbaar, alles lijkt het weer te doen *O*

[Reactie gewijzigd door Jism op 15 augustus 2015 05:23]

Zelfde schuitje alleen nu opnieuw geen bereik.
Heb weer volop service, maar mijn data (4G) werkt nog niet vlekkeloos en dan vooral WhatsApp. Berichten worden niet meteen verstuurd en ontvang soms pas na een nieuw bericht verstuurd te hebben een antwoord op een vorig bericht. Heel random. Op Wifi werkt het normaal.
Al de hele middag geen service. Nog steeds geen service nu
Vervelend wel, maar aan de andere kant kan het misschien ook wel eens iets zijn om je ogen te openen over hoe verslaafd men is aan de smartphone, en ik zeg express verslaving, want dat is het gewoon..
Heb gisteren maar zelf kort last gehad van de storing.

Vanmorgen kwam ik via Facebook op onderstaand artikel van RTL Nieuws terecht:
http://www.rtlnieuws.nl/nieuws/binnenland/mogelijk-schadevergoeding-voor-klanten-t-mobile

Blijkbaar zijn we in Nederland ook al zo ver dat we bij het minste beginnen te zeuren om een schadevergoeding. Want laten we eerlijk zijn, voor de meeste mensen is het hooguit een ongemak dat er even geen mobiel bellen/internet mogelijk is. Maar ik ben er van overtuigd dat er voor de gemiddelde T-Mobile klant geen sprake is van echte schade. Uitzondering hierop zijn natuurlijk de zakelijke gebruikers.

Edit: Extra regel mbt de zakelijke gebruikers toegevoegd.

[Reactie gewijzigd door CNile op 15 augustus 2015 08:42]

Vergeet niet dat bereikbaarheid handig is als je solliciteert bijvoorbeeld.
Vergeet niet dat bereikbaarheid handig is als je solliciteert bijvoorbeeld.
Dan is een paar euro 'schadevergoeding' ook geen vetpot ;)
Maar als je 3,7 miljoen maal paar euro moet vergoeden is dat voor een bedrijf als T-Mobile wel een vetpot.
Niet dat ik ga zeiken om een vergoeding natuurlijk, omdat dit niemand aan zag komen.
Ook de technici van T-Mobile niet.
Maar daar heeft de betreffende sollicitant dan weer geen boodschap aan, die wil gewoon een baan, die is niet verantwoordelijk voor die miljoenen-schade van een bedrijf.
Klopt inderdaad, al is zelfs een storing als deze niet uit te sluiten.
Vergeet niet dat bereikbaarheid handig is als je solliciteert bijvoorbeeld.
Mja, er zijn zat voorbeelden te noemen waar bereikbaarheid 'handig' is. Of zelfs cruciaal. Maar als het nou echt zo belangrijk is kun je zelf ook zorgen voor een alternatief: een ander mobiel nummer bij een andere provider (die van je partner, of een zakelijk nummer), een vast nummer, een Skype-nummer via Wifi... er zijn zat mogelijkheden.

En je kunt lullen wat je wilt, maar de meeste mensen hebben niet of nauwelijks last gehad van deze storing. Er zijn er zat die het niet eens in de gaten hadden, want die bellen nauwelijks en gebruiken data voornamelijk via wifi thuis en/of op het werk. En dat is precies waar CNile op doelde:
Want laten we eerlijk zijn, voor de meeste mensen is het hooguit een ongemak dat er even geen mobiel bellen/internet mogelijk is. Maar ik ben er van overtuigd dat er voor de gemiddelde T-Mobile klant geen sprake is van echte schade.
Het is dat allerlei figuren in diverse social media en websites (ook hier op Tweakers) gaan lopen roeptoeteren dat ze nooit meer iets met T-Mobile te maken willen hebben, dat T-Mobile nu belooft met 'een regeling' te komen. Daar zijn ze helemaal niet toe verplicht, maar heeft ongetwijfeld ook met dit bericht te maken.
Dat het niet verplicht is klopt inderdaad, want dit was pure overmacht.
Ik heb zelf in 2 jaar tijd 2 grote storingen gehad bij T-Mobile.
Eerste keer was het activeren van mijn sim-kaart, dit verliep met technische problemen en duurde niet paar uurtjes maar rond de 20 uur.
Ook hierover diende ik geen enkele klacht over in omdat dit kan gebeuren en 2de storing was dus de storing van gisteren... kreeg rond 12 uur een klacht van iemand dat die persoon mij niet kon bereiken.
Paar uur later las ik dat deze storing bezig was.
Hier ga ik ook GEEN klacht over indienen.
Heb zelf alleen jammer genoeg geen 2de mobiele nummer, wel nog een vaste lijn :P
Is dat zo, dat het niet verplicht is?
nieuws: Klant krijgt recht op vergoeding bij lange internet- of telefoniestoring

Dit is overigens geen overmacht. Overmacht is als een andere partij dan jijzelf een storing heeft of iets doet waardoor jij offline gaat.
Dit gedeelte van het netwerk is in beheer van T-mobile, de keuze voor geen directe redundantie is van T-mobile en dat de disaster recovery plannen blijkbaar niet helemaal feilloos werken, dus wellicht niet goed getest zijn, is ook hun eigen probleem. Hier en daar is mogelijk wat bespaard.

Dat betekend niet dat het een ramp is natuurlijk. Elke provider heeft wel eens een storing. :) Helaas.
Maar overmacht is het absoluut niet.
Ow, dan zal ik wel belminuten krijgen omdat ik langer dan 12 uur storing had :P
Klopt, maar bereikbaarheid is altijd handig. Blijft lastig om in zo'n geval aan te tonen dat je de baan in kwestie niet hebt gekregen omdat je niet bereikbaar was op je 06-nummer.

Tenzij ze dit mailen of in een voicemail inspreken. ;)
Ook al gaan ze de schadevergoeden, in je contract en in de wet staan hele duidelijk regeltjes over hoeveel en wanneer dit gaat gebeuren. Die paar uurtjes dat je niet bereikbaar was is alleen lastig, zeker als we hier in Nederland gewend zijn aan een hoge graad van dienst verlening (er zijn een hoop landen waar dat anders is). Als iets waar je op vertrouwd ineens wegvalt is zeer irritant zeker als je een situatie in gaat waar je van tevoren ervan uitging dat het er zou zijn.

Dit wil natuurlijk niet zeggen dat je financiële schade hebt ondervonden als een direct gevolg van de storing. Dat is ook een zeer grijs gebied en meestal zal het er ook op neerkomen dat er wordt geoordeeld dat het niet een direct gevolg is.

het lijkt mij daarom dat dit niks anders is als een mediastunt maar in de praktijk zullen ze weinig tot niks uitkeren omdat het niet hoeft volgens je contract.
Hier in Flevoland heb helemaal geen outage gehad volgens mijn telefoon. Zit bij een virtuele provider die gebruik maakt van het T-Mobile-netwerk.

Toch raar dat je niet automatisch van een ander netwerk gebruik kan maken zolang de storing duurt. Snap dat dat allemaal geld kost, maar je kan zoveel gebruikers niet maar gewoon zonder verbinding laten zitten.

In dit geval volgens mij niet echt mogelijk omdat het juist gaat om de sim-gegevens die ze alleen zelf kunnen beheren.

[Reactie gewijzigd door M.l. op 15 augustus 2015 00:50]

Overdragen is een minder groot probleem dan je denkt :) Maar dat gebeurt pas na 2,5 dagen... En enkel voor bellen.
Die sim-gegevens kunnen ze niet overdragen. Als ze dat wel doen dan zijn de andere providers ook in het bezit van de keys om gesprekken mee te onderscheppen.
Als iedere provider alle keys van andere providers zou hebben nodigt dat meer uit om de keys te stelen en te misbruiken, daarnaast hoeft er maar 1 provider te worden gehackt en alle andere providers en klanten zijn dan ook gelijk getroffen.
Als het alleen om die sim gegevens gaat vraag ik me af waarom ik in Gelderland wel verbinding had, en tijdens mijn rit naar huis niet meer.
Het ging heel geleidelijk. Had gister tot ~15:30 volle bak 4G en collega's om me heen zaten met een knipperlichtverbinding. Uit het niets begon het toen ook bij mij. Aan de bups SMSjes te zien die ik binnenkreeg was het bij mij om 3:12 voorbij.
Zit nu 6 jaar bij Tmobile en pas de eerste grote storing waar ik weet van heb. Altijd goed bereik enzo.

Is wel vervelend dit maar goed heb er niet zo heel erg veel last van gelukkig.
Idem. Ik kom nog van Orange.

Dit is wel extreem balen.

Ik ken meer ex Orange klanten die nog steeds problemen hebben (geen verbinding).
112 bellen kunnen zij, net als ik ook niet!


Edit: typo

[Reactie gewijzigd door Peran op 15 augustus 2015 04:57]

Ik kom ook nog uit het Orange tijdperk, ik heb geen last van de storing gehad (zoals ik uberhaupt nooit problemen heb met t-mobile).
Dank je wel! Dat is handig voor me om te weten :)

[Reactie gewijzigd door Peran op 15 augustus 2015 04:57]

Hier hetzelfde. Nog altijd geen bereik maar het overkomt elke provider wel eens.
Van t-mobile

http://newsroom.t-mobile.nl/storing/

Update 11.11 uur

Het gaat goed en de situatie lijkt stabiel. 95% van de klanten die problemen hebben gehad kan weer bellen en internetten en dit percentage blijft stijgen. Voor klanten die problemen hebben gehad komt er een regeling. Deze zal uiterlijk maandag gecommuniceerd worden naar onze klanten. Klanten hoeven daar zelf niets voor te doen. Diensten zoals de My T-Mobile app zullen in de loop van de ochtend ook worden hersteld.


Dit soort dingen komt natuurlijk bijzonder ongelegen voor T-mobile.
Eerst dit nog geen 9 dagen terug.
nieuws: T-Mobile raakt 85.000 abonnees kwijt in drie maanden -update

En dan z'n storing voor je kiezen krijgen.
Mijn contract verloopt in november die ik niet ga verlengen. dat heeft niks te maken met deze storing maar omdat het bereik in mijn regio gewoon te mager is.

Overigens ben ik benieuwd wat T-mobile een redelijke vergoeding vind.

[Reactie gewijzigd door screenager op 15 augustus 2015 11:26]

Je kan wel snel naar (andere provider) toe gaan, maar daar kan ook iets misgaan waardoor je even geen verbinding hebt.

Als het nu wekelijks gebeurd is het een ander verhaal, voor een eenmalig incident lijkt het me de moeite niet waard om juist vanwege deze storing weg te gaan.
En erg grappig natuurlijk dat 8 minuten na je post internet, e-mail en bellen van KPN er uit vloog in de regio Haarlem.........(11:33 - verwacht herstel 15:30) ;)
heb je een driedubbel uitevoerd netwerk op nationaal niveau plopt er 1tje uit en nog steeds problemen, ze zouden hun netwerken moeten bundelen ffs

Niet eens offtopic, maar weer heerlijk -1

[Reactie gewijzigd door PantoffelKnager op 15 augustus 2015 00:41]

Dit probleem gaat niet voorkomen worden door de netwerken te bundelen. Het netwerk zelf is niet het probleem, het probleem ligt namelijk in de software die het aanmelden van simkaarten op het netwerk regelt. Je zou dan wel kunnen pogen om met een ander netwerk aan te melden, maar ook dat moet uiteindelijk toch via de software van de provider die de simkaart levert.
Gebruiken die drie netwerken dan allemaal dezelfde software? En werken ze dan ook precies hetzelfde? Dan vind ik het nog raarder dat het niet gewoon 1 netwerk is.
Nee, ze gebruiken (waarschijnlijk) niet dezelfde software. Maar de software van (als voorbeeld) Vodafone die het aanmelden op het netwerk regelt heeft geen directe koppeling met de back-end van T-Mobile, en heeft dus geen idee of een kaart toegang mag krijgen, of er een data-abonnement aan de sim-kaart zit of hoeveel belminuten er nog beschikbaar zijn. Daarvoor moet de software van Vodafone contact opnemen met de software van T-Mobile, waarbij de kans best aanwezig is dat dat momenteel ook niet lekker werkt. Maar je zou kunnen proberen of je roaming toegang kan krijgen op een ander netwerk met een sim die nu niet aan het T-Mobile netwerk kan, dat is (van buitenaf) de enige manier om met zekerheid vast te stellen of dat kan.

edit: Volgens T-Mobile zelf is roaming ook niet mogelijk. Dat lost dit vraagstukje dan wel weer op.

Oh, en samenvoegen tot een groot netwerk, zou dat niet een best wel fors single point of failure opleveren? Als er dan wat misgaat bij de netbeheerder, heeft niemand nog een werkend netwerk. Nu met losse netwerken kan er bij langdurig aanhouden van een storing van een fysiek netwerk tenminste nog overgeschakeld worden naar een andere.

[Reactie gewijzigd door dcm360 op 15 augustus 2015 01:30]

Redundant moet hier de oplossing zijn. 1 server met daarin data van de geregistreerde SIM-kaarten valt eruit, en vervolgens ligt alles eruit. Waarom stellen ze het niet zo op dat als men fysiek de UTP eruit rukt van die machine, dat er elders een server inspringt met 1 op 1 van die data?

Je mag verwachten dat in anno 2015 niemand nog een single-sided machine draait met daarin belangrijke gegevens. Dat zet je redundant neer voor een reden. Bij uitval is er altijd spare hardware en een omgeving die het direct op kan pakken.

Kijk eens naar professionele hostingwereld; als daar een stekker eruit getrokken wordt zijn er 5 andere locaties bijv om het verkeer op te vangen. Alsof er niks is gebeurd.

Ik vind het matig dat T-mobile zo z'n configuratie opzet, en nu uiteindelijk entry voor entry in het systeem moet gaan zitten invoeren. Alsof daar stagieres rondlopen op afdeling ICT.

Ik ben een goede dag niet bereikbaar door dit 'grapje'. Een schadevergoeding heb ik toch niks aan; zover ik begreep was dat 1.61 euro per dag :P
Je moet een mobiel netwerk niet vergelijken met een computer netwerk. Een mobiel netwerk is zeer complex. De HLR (1 v/d 3 die er eruit ligt, daarom dus ook 30% v/d klanten die van de storing last hebben) is een zeer complexe machine en zeer prijzig. Die wil je niet in backup hebben draaien, een uitval van een HLR komt zelden voor (misschien 1x per 10 jaar?), zie het meer als een ingecalculeerd risico.

Probeer dus eerst meer te verdiepen in de achterliggende techniek. Hier: http://4gmasten.nl/nieuws...-storing-t-mobile-netwerk kun je meer details lezen over de HLR en de mogelijke problemen die hierbij op treden.
Zit er niet een of ander service contract bij die dure spullen, zodat in geval van problemen de leverancier binnen een x aantal uren vervangende hardware aanlevert?

Reputatieschade van een hele dag eruit liggen is volgens mij ook niet goedkoop.
En waarom zou er nieuwe hardware moeten geplaatst worden? Het gaat toch om een software fout?
"De HLR ... is een zeer complexe machine en zeer prijzig. " -> hardware.
Maar, als ik het artikel lees, is er niets mis met de hardware. Het is een software fout. Meer bepaald een database probleem.

Met een nieuwe server te plaatsen met dezelfde corrupte database, ga je volgens mij niets oplossen
Punt is dat The Wizard zegt dat redundante hardware in dit geval te duur is. Dan vraag ik me af of het niet met een goed servicecontract afgedekt kan worden.
Teveel IT gedachte. Het is geen 'single server' die je even vervangt voor een andere 'blade' of 'rackserver'. Je moet het zien als racks naast elkaar als een enkele machine. En specifieke hardware/software (geen commodity).
Je hebt gelijk, maar het is nou niet bepaald hardware gerelateerd. Het was een fout in de software en herstarten werkte niet. Dan zou een redundant systeem met 1:1 data toch hetzelfde probleem moeten hebben?

De mensen daar zijn in ieder geval al een hele dag aan het werk met een gigantische werkdruk op zich. Dat een keer een netwerk uitvalt vind ik dan ook niet het grootste probleem (zolang dit niet te vaak gebeurt). Alles kan een keertje uitvallen, en zolang 112 gewoon bereikbaar blijft is dit niet het allergrootste probleem.
Redundant moet hier de oplossing zijn. 1 server met daarin data van de geregistreerde SIM-kaarten valt eruit, en vervolgens ligt alles eruit. Waarom stellen ze het niet zo op dat als men fysiek de UTP eruit rukt van die machine, dat er elders een server inspringt met 1 op 1 van die data?
Redundant maakt dan hier ook weinig verschil. Laten we even uitgaan dat er op een server in een ander datacenter ook simkaart gegevens waren opgeslagen dan nog was er een probleem.

Ze geven namelijk aan dat men simkaart gegevens heeft overgezet naar een ander datacenter en dat het terugzetten van een backup niet zorgde voor een mogelijke oplossing. Ze hebben het netwerk (servers) wel redundant uitgevoerd maar hier zie je precies dat redundant nog altijd geen garanties biedt en er maar één oplossing effect lijkt te hebben en dat is simkaart gegevens stap voor stap moesten worden teruggezet.

Daar zit je dan met je miljoenen kostende apparatuur/software.....
Roaming is inderdaad niet mogelijk, persoonlijk ervaring.
Jouw provider mout jouw simkaart authenticeren, ook als je op een ander netwerk aanmeld. Als de provider dat niet lukt kom je op geen enkel netwerk terecht. De sim-gegevens waar ze dat mee doen kunnen ze alleen zelf beheren en delen ze niet met andere providers.

[Reactie gewijzigd door M.l. op 15 augustus 2015 00:56]

Er is bij T-mobile blijkbaar wat mis gegaan tijdens het upgraden naar Windows 10 :P
Niet perse, immers hebben de telcos dat afgesproken na de enorme ravage bij Vodafone toen de hele backend plat lag... "Moet nog met backbone kunnen communiceren om simnrs te controleren" is dan een beetje averechts he? :P

De simnrs worden gok ik gewoon geimporteerd bij de andere provider. Wellicht wisselen ze dat zelfs constant uit om het makkelijk te maken. Maar dat is allemaal geheim denk ik.

[Reactie gewijzigd door WhatsappHack op 15 augustus 2015 01:00]

Niet perse, immers hebben de telcos dat afgesproken na de enorme ravage bij Vodafone toen de hele backend plat lag...

De simnrs worden gok ik gewoon geimporteerd bij de andere provider. Wellicht wisselen ze dat zelfs constant uit om het makkelijk te maken. Maar dat is allemaal geheim denk ik.
De (software) backend bij Vodafone heeft voor zover ik weet nog nooit langdurig plat gelegen. Wel is destijds de aansturing van een groot deel van het fysieke netwerk uitgebrand, en daartegen zijn nu maatregelen genomen zodat netwerken van de concurrenten dan de klanten van een defect netwerk kunnen overnemen.

Simnummer exporteren naar een andere provider klinkt overigens wel als een leuke oplossing, maar je moet er wel even bij bedenken dat de backend van T-Mobile momenteel juist issues heeft met het aanmelden van die dingen. Een failure state exporteren naar een andere provider is wellicht niet heel erg nuttig ;)
Na die brand lag zo'n beetje alles plat, software die draait zonder connectie schiet ook niet op :)

T-mobile's probleem is software, niet de data. Immers is de data minstens dagelijks geback-upped :)
Dot doen ze al sinds de grote storing bij vodafone vorig jaar. Misschien is de storing niet "groot" genoeg?

http://over.vodafone.nl/n...-langdurige-storing-mobie
Toch wel vreemd dat ze voor zoiets geen goede failover/backup hebben?
Er is altijd een single point of failure. Zelfs bij Windows Azure was er een single point of failure in een van de procedures waardoor er een keertje een wereldwijde complete uitval van Azure was: Iemand had de beslissing genomen om een patch in een keer wereldwijd uit te rollen in plaats van gefaseerd. Er was geen redundancy in die beslissing.

Gelukkig heb ik een doorschakeling bij geen bereik naar mijn kantoortelefoon. Die stond vandaag roodgloeiend :)

[Reactie gewijzigd door Trommelrem op 15 augustus 2015 00:35]

Dat klanten stap voor stap worden overgezet verklaart inderdaad wel dat een collega van mij wel netwerk had vanavond en ik niet, en dat het vanmiddag andersom was.

Altijd jammer als er een grote storing is. Maar verder heb ik geen problemen met T-Mobile zelf. Dus afwachten totdat de storing voorbij is (voor mij in ieder geval).

Wel echt een groot minpunt aan deze storing is dat ik zelfs geen 112 kan bellen omdat mijn telefoon gewoon geen service heeft.
Geen service hebben betekend nog niet dat je geen 112 kan bellen... 112 is netwerk onafhankelijk.
Je mag naar 112 bellen via T-Mobile, KPN en Vodafone's netwerk: ongeacht bij wie je nu werkelijk klant bent... Sterker nog: je kan zelfs naar 112 bellen als er helemaal geen simkaart in je telefoon zit.

Dus als T-Mobile geen bereik heeft, maar je hebt wel bereik van KPN en/of Vodafone, dan gaat je telefoon doodleuk via dat netwerk 112 bellen.
En je hebt nog kans, als je geen bereik hebt door deze storing, dat het alsnog via het T-Mobile netwerk gaat; immers heeft 112 geen authenticatie nodig: die oproepen worden *altijd* toegestaan, dus daar komt de hele back-end van T-Mobile (op dit gebied tenminste natuurlijk he :)) niet eens om de hoek kijken.
[Update 04:22]

Wij activeren langzaam weer klanten op ons netwerk. Dit kan nog even duren, om overbelasting te voorkomen, maar het gaat de goede kant op. Wij houden jullie op de hoogte!


--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Hier werkt het weer, van af 4.30
Ahhh, het zou tijd worden. :)
Mooi dat het opgelost is, en nu hopen dat het er niet nog een keer uitklapt!
(Als ze terugschakelen.)

Ben wel benieuwd of ze nu nog steeds op dat back-up systeem draaien, of intussen toch het hoofdsysteem hebben weten te fixen... :)
Misschien dat dat toch een betere oplossing bleek ofzo. (Komt er zo'n uberdure consultant kijken. :P)

Ik las ook dat T-Mobile compensatie zal gaan aanbieden.
Ben benieuwd wat dat zal zijn. 2 euro korting, of toch iets leukers? :)
Vond Vodafone het toen relatief slecht aanpakken, die boden een paar uurtjes gratis bellen tussen een bepaald tijdstip aan geloof ik: the easy way out, want dan moet iedereen toevallig in die paar uurtjes bellen om er profijt van te hebben.

't zal me benieuwen in ieder geval. :)
Zo, en nu naar de trein waar het internet van T-Mobile sowieso niet werkt. :P
Ik ga vandaag bellen wat het Compensatie is, weet jij dat misschien?
1 2 3 ... 6