Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 126 reacties
Submitter: Carfanatic

De grote storing die afgelopen weekeinde klanten van T-Mobile trof zou eindelijk voor alle klanten helemaal voorbij moeten zijn. Dat meldt de provider. Klanten bij wie de verbinding nog niet actief is kunnen hun simkaart het beste even uit het toestel halen om de verbinding te forceren.

De storing duurde uiteindelijk van vrijdag overdag tot zondagmiddag, toen de laatste klanten weer mobiel konden internetten. De storing trof niet alleen klanten van T-Mobile, maar ook die van virtuele providers op het netwerk van de provider, waarvan Tele2 en Ben de grootste en bekendste zijn. De provider meldde het einde van de storing zondagavond om 20.10.

De grote storing kwam niet door problemen met bereik en antennes, maar door een softwarefout in een Home Location Register, een plek waar de telefoon zich meldt en waar de provider gegevens heeft opgeslagen. Doordat de hlr niet beschikbaar was, konden klanten zich niet registreren op het netwerk, waardoor ze dus niet konden bellen, sms'en en internetten. Het simpelweg overzetten van klanten naar een andere hlr bleek niet afdoende om de storing op te lossen. Omdat het ging om een van de drie hlr's, claimde T-Mobile dat ongeveer een op de drie klanten getroffen was.

De provider maakt maandag in de loop van de dag bekend hoe het klanten gaat compenseren voor de downtime. Het is gebruikelijk dat bij langere en grotere storingen de provider klanten compenseert. Wat die compensatie zal inhouden, is nog niet bekend.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (126)

"Het is gebruikelijk dat bij langere en grotere storingen de provider klanten op grote compenseert."

Zelfs met SLA boeit dit eigenlijk niet. Ik ben blij dat ik een doorschakeling bij geen bereik had, waardoor ik gewoon bereikbaar was op mijn kantoor- en thuistoestel en feitelijk geen last heb gehad van de storing. T-Mobile had moeten denken in oplossingen en iedere getroffen klant een doorschakeling moeten aanbieden. Dat had heel simpel via een website gekund die eventueel middels een cloudcontract wordt gehost om overbelasting te voorkomen. Eerst denken in oplossingen, dan in compensatie.

Ik heb nu bij alle drie de providers een storing van dergelijke omvang meegemaakt. Desalniettemin ben ik nog steeds tevreden met T-Mobile.

[Reactie gewijzigd door Trommelrem op 17 augustus 2015 07:49]

Ja alleen waar moet je die doorschakeling implementeren denk je ? Ja inderdaad in de HLR !

Het probleem met die HLR is dat het de klant database is voor het gehele netwerk, hij bevat naast de toegangs verlening rol ook het complete klant profiel over dingen als doorschakelen en dergelijken.

Dus doorschakelen kan T-Mobile niet doen als de HLR voor een klant niet beschikbaar is, ook het doorschakel profiel naar bijvoorbeeld voicemail zit in de HLR.

In de IT wereld vervuld een Domain Controler/Radius Server (AAA) een vergelijkbare role als een HLR in een mobiel netwerk.

[Reactie gewijzigd door robert_paats op 17 augustus 2015 09:50]

Maar dan is het defect groter geweest dan een HLR. Een domain controller is namelijk sinds Windows 2000 multimaster en de uitval van een DC betekent niet direct dat je domein op z'n gat ligt.

Desalniettemin kon ik niet bellen, maar ik was gewoon bereikbaar middels de doorschakeling bij geen bereik. Wellicht omdat ik de doorschakeling al had ingesteld voordat de storing optrad, waardoor mijn instelling nog werd gerepliceerd naar andere HLR's?

Men doet er verstandig aan, indien men afhankelijk is van zijn of haar mobiele nummer, om dan alvast een doorschakeling bij geen bereik in te schakelen zodat die instelling dan kan repliceren voordat er een HLR uitvalt.
Het ligt er volledig aan hoe je het inricht.

In de HLR wereld kan je ook redundante boxen met load sharing neer zetten waarbij de database netjes gerepliceerd word over verschillende systemen maar het hoeft niet net als bij een DC waarbij het niet hoeft die kan je ook zonder problemen enkel uitvoeren.

Hou er wel rekening mee dat systemen als een HLR intern volledig redundant zijn uitgevoerd dus er moet behoorlijk wat gebeuren voordat een enkele HLR instance down gaat.

[Reactie gewijzigd door robert_paats op 17 augustus 2015 17:35]

Sorry, maar toch even naar het Nederlands.

LICHT heeft o.a. te maken met lampen.
Een SIM kan slechts in één (logische) HLR zitten. Loadsharing kan zover ik weet bij een HLR niet, iets met de werking van SCCP/SS7.

Verder zijn de nieuwe generaties SDM (Subscriber Data Management) beter. Hierbij maak je van met behulp van SDN (Software Defined Networking) en commodity hardware/software (x64/Linux) een logische ngHLR. (next generation HLR).

Vraag me af of T-Mobile al gebruik maakt van een nieuwere generatie HLR? Gezien 4G, zou dat zomaar kunnen.

[Reactie gewijzigd door Gillie op 17 augustus 2015 19:33]

Als jij doorschakelen naar andere provider bedoelt... dat 'mag' pas bij een storing van 3 dagen of langer.
Vreemd. Ik mag altijd doorschakelen. Duurt ongeveer 5 seconden. Absoluut geen 3 dagen. Wellicht kunnen alleen zakelijke klanten doorschakelen binnen 3 dagen?

[Reactie gewijzigd door Trommelrem op 17 augustus 2015 09:24]

Er worden hier twee zaken door elkaar gehaald.
Imade heeft het over het automatisch doorschakelen van abonnees van een provider naar een andere d.m.v. nationaal roaming. De simkaarten van T-Mobile zouden dan gebruikmaken van bv. de zendmasten van KPN.
Trommelrem heeft het over het doorschakelen van een telefoonnummer naar een ander telefoonnummer. Wanneer er niet binnen een bepaalde tijd wordt opgenomen, wanneer een telefoon buiten bereik is of wanneer dat zo wordt ingesteld op de site, wordt een binnenkomend gesprek doorgeschakeld naar een ander telefoonnummer, bv. van een vaste lijn thuis of op kantoor.
Ik bedoelde nationale roaming inderdaad.
Normaal doorschakelen als dat is ingesteld, zou gewoon moeten kunnen... ook bij een storing.
T-Mobile had moeten denken in oplossingen
En dat is precies wat ze gedaan hebben: ze hebben de storing opgelost en geen work arounds geimplementeerd. Er wordt wel heel snel geschreeuwd om dure ingewikkelde oplossingen als doorschakenen of roaming bij KPN of Vodafone. Bovendien kost het implementeren daarvan ook tijd en houdt het de monteurs van het oploswerk. Zoiets is zinvol bij een afgebrand gebouw maar niet bij een software probleem.
Een doorschakelmogelijkheid is toch een faciliteit die al aanwezig is? Wat zou dan de extra moeite zijn geweest om de helpdeskers de instructie te geven om 10 seconden langer aan de telefoon te blijven met de mededeling "geeft u a.u.b. een alternatief telefoonnummer."

Het ontneemt geen capaciteit bij de monteurs. Alleen een klein beetje capaciteit bij de helpdesk, maar het geeft enorm veel klanttevredenheid terug, omdat klanten dan hun bereikbaarheid terugkrijgen. Wellicht zorgt het zelfs voor kortere helpdeskgesprekken omdat boze klanten direct een oplossing voorgeschoteld krijgen, waardoor ze geen reden hebben om verder te zeuren.

[Reactie gewijzigd door Trommelrem op 17 augustus 2015 09:23]

Ik heb een doorschakeling bij geen bereik/geen antwoord naar een ander (KPN-) nummer maar toch was ik niet bereikbaar. En aangezien het juist de HLR is die doorschakelingen afhandelt (en die niet beschikbaar was) kon ik het ook niet handmatig aanzetten...
Vond de positieve reacties nogal opmerkelijk, tegen het bizarre aan soms. Zoveel begrip, terwijl vanaf 14u ik last had en pas in de nacht het over was. En communicatie kwam wel erg laat op gang. Stuur dan een SMS naar iedereen, ook al krijg je die misschien niet binnen. Vreemde was namelijk dat ik rijdend met Google Maps zag dat ik soms minutenlang geen netwerk had. Dus waarom ik in ene zone wel en andere niet werd toegelaten op het netwerk - strookt niet met verhaal wat je leest. Dan had ik met SMS geweten dat er iets niet jofel ging, en mensen in het buitenland wellicht ook.

Vergelijkingen met internetbankieren werden ten onrechte getrokken, zelden zo lang en met zoveel impact. Backupsysteem, fallback enz werkten kennelijk voor geen meter. Gelukkig dat ik m'n reservertoestel met Simyo nog had liggen, 1x raden waar ik volgend jaar naar overstap.
Om je er even aan te herinneren: We hebben het over een mobiel abonnement hé. Je praat erover alsof de wereld even stopte met draaien.

Sommige mensen staan tegenwoordig zo ver af van het aardse. Helemaal met hun hoofd in de virtuele wereld. Bizar.
Gelukkig dat ik m'n reservertoestel met Simyo nog had liggen, 1x raden waar ik volgend jaar naar overstap.
Weer terug naar vaste telefonie? Alle grote providers hebben incidenteel last van storingen.
En zelfs vaste telefonie ligt er met een redelijke stroomstoring rond de wijkcentrale uit.
Inmiddels 2 maal meegemaakt, en raad eens de mobiele telefonie werkte ook niet want de zendmasten stonden ook zonder stroom....

[Reactie gewijzigd door tweaknico op 17 augustus 2015 15:29]

Niet naar Vodafone of KPN in ieder geval. Die hebben ook storingen gehad in het verleden
Dus dan maar een virtuele provider? die heeft zelfs geen tot weinig eigen spullen en list op de physieke broer mee. Realiteit, techniek KAN falen, en dan werkt het effe niet.
Wat denk je van 3 toestellen of 3 simkaarten die je in 1 toestel kunt steken bij MVNO's;
- HollandsNieuwe (voor Vodafone)
- Choozze (voor T-Mobile)
- Simyo (voor KPN)

Als je echt zo afhankelijk bent kun je het net zo goed meteen op zo'n manier doen en is zelfs het probleem met eventuele dekkingsproblemen opgelost.

Jezelf zo afhankelijk opstellen is natuurlijk je eigen fout, ik meen mij te herinneren dat er genoeg oplossingen en mogelijkheden zijn. Te denken aan bijvoorbeeld het vooraf opslaan van kaarten van je routeplanner en deze dus offline beschikbaar te hebben. Als je nou zou zeggen dat je niet op tijd in het ziekenhuis kon zijn en afscheid van een naaste kon nemen omdat je onbereikbaar was a-la... maar een routeplanner die niet werkt? :/
Elke keer opnieuw tegeltjes downloaden... ach als je echt geld tijd teveel hebt...
dan kun je inderdaad ook het telefonie netwerk voor al deze herhaalde downloads misbruiken.
Het is een ding als je prive niet kan bellen en internetten maar een totaal andere situatie wanneer je volledig afhankelijk bent van T-Mobile voor jou zaak en je klanten niet kan bereiken. Ik kon meerdere afspraken niet nakomen door het feit dat ik niet kon bellen en internetten. En wat voor compensatie komt er? Extra bonus punten?!? Alsjeblieft, zeg!
Alsof dat oot bij een provider goed geregeld was na een storing.
Ligt eraan of je een zakelijk abo hebt of niet natuurlijk. Ik neen aan dat zakelijk klanten een wat ruimere vergoeding krijgen dan consumenten. En mocht je met een particulier abo je zaken regelen dan heb je mijn inziens gewoon pech, die zakelijke abos zijn er immers niet voor niets.
En als je als particulier nou toevallig heel belangrijke zaken te regelen hebt die veel geld (kunnen) kosten maar verder niet zakelijk van aard zijn?
ook pech?
de particuliere abbos zij ook niet voor niets
Heb je een SLA dan? Ik ben ook getroffen door de storing, met m'n zakelijke abo op vakantie in het buitenland. Lastig, je merkt dan hoeveel je je telefoon gebruikt. Maar als ik daardoor de deal van m'n leven zou zijn misgelopen, ga ik dat toch echt niet T-mobile aanrekenen. Ik zit nu al weet ik veel hoe lang bij deze jongens en het is de eerste storing op deze schaal die ik me kan herinneren. Soms zijn dingen gewoon overmacht.
Als je dat vaker doet dan is het misschien toch verstandig een abo the nemen met een beter SLA?
Als jij zakelijk actief bent, heb jij kaartjes waar 2 nummers, je post/bezoeksadres en e-mail adres opstaan omdat storingen altijd plaats kunnen vinden.
Exact! Ik had afgelopen vrijdag een begravenis. Door een File had een deel van de familie enorme vertraging opgelopen. Het is dan behoorlijk vervelend als je dan niet gebeld kan worden of kan bellen.
Gelukkig deed het internet het wél en werd via WhatsApp toch contact gehouden.

Het is dus te simpel om te zeggen had je maar een zakelijk abbo genomen.
tja, dan ga je er van uit dat iedereen uberhaupt mobiel heeft, dat is dus nog steeds niet..
Eh jawel, anders kan ik de familie al per definitie niet bereiken via WhatsApp...

En verder hebben we het niet over emotionele schade doordat de telefoon het niet doet, maar schade door het mogelijk missen van een begravenis van een dierbare.

Nu konden we in overleg met de begravenisleider wachten op de familie die nog moest komen. Had helemaal niets meer gewerkt hadden ze bijvoorbeeld niet even afscheid kunnen nemen, waren ze te laat voor de dienst.

Voordat je begint met hadden ze eerder van huis moeten gaan, ze hadden voor een 'ritje' wat normaal twee uur duurt, vier uur voor uitgetrokken.

Ik zou het dus waarderen als jij even je toon had gematigd!
Nee dus, ik ken nog meer dan genoeg mensen die geen mobiel hebben of geen smartphone hebben.. dus dat toevallig bij jou in de familie veel dat wel hebben is een ander verhaal..
Ik had het over het algemeen, niet toevallig over jouw situatie, want het is dan wel toevallig dus dat ze bij jou wel allemaal whatsapp hebben en heb je dus toevallig mazzel gehad..
Exact! Ik had afgelopen vrijdag een begravenis. Door een File had een deel van de familie enorme vertraging opgelopen. Het is dan behoorlijk vervelend als je dan niet gebeld kan worden of kan bellen.
Gelukkig deed het internet het wél en werd via WhatsApp toch contact gehouden.

Het is dus te simpel om te zeggen had je maar een zakelijk abbo genomen.
Ik had niks, geen internet, geen bellen...ik vroeg me af of ik nog wel naar 112 oid zou kunnen bellen...
klopt. en wat had zakelijk abonnement er aan kunnen veranderen? een vergoeding achteraf kan nooit de emotionele schade vergoeden die het soms met veel pech kan oplopen.
als jij zo verslaafd aan je telefoon bent dat je hierdoor emotionele schade aan hebt opgelopen, dan wordt het toch eens tijd om eens naar een psychiater te gaan.. Net zoals al die oetlullen die hun telefoon bv in de bioskoop gewoon aan laten staan, en de hele tijd tijdens de film op het schermpje zitten te kijken (en daarmee anderen zwaar lastig te vallen) ipv het grote scherm..

En wie ga je bv aanrekenen als toevallig je batterij uitvalt en daardoor iets belangrijks mist, de fabrikant? get a f-ing life...
Zo heeft m'n maatje alles voor z'n moeder's begrafenis moeten regelen op geleende telefoons :-(
En dat is erg want? (de dood van zijn moeder daargelaten want dat is natuurlijk wel erg)
Mijn opmerking was dan ook alleen maar onderbouwend als reactie op MDB1106 dat het voor particulieren net zo vervelend is als voor bedrijven.

[Reactie gewijzigd door Dennisdn op 17 augustus 2015 12:22]

Heel vervelend inderdaad, maar het is een keuze geen vaste lijn te hebben. Die keuze heeft hij gemaakt, en die pakt nu heel zuur uit.
Zo kun je altijd wel iets dood-rederneren door keuzes die gemaakt worden

- Ja had je maar geen voda moeten nemen
- Ja had je maar geen Tmob moeten nemen
- Ja had je maar een vaste lijn moeten nemen
- Ja had je maar een mobiele lijn moeten nemen
- Ja had je maar een sateliettelefoon moeten nemen

Dingen kunnen gewoon gebeuren in alle hoeken. Heb de afgelopen weken zelf veel vaste lijn storingen vanwege de warmte, waardoor mn pin-automaten niet of slecht werken.

Mijn opmerking was dan ook alleen om te onderbouwen dat de storing voor particulieren net zo vervelend is als voor bedrijven.
Ook vaste lijnen kunnen eruit liggen, sinds 90'er jaren vorige eeuw
omdat er geen grote noodstroomvoorzieningen meer zijn voor wijkcentrales, dus stroomuitval in een wijk is ook geen telefoon.
Nou, ook bij vaste lijn komt het wel eens voor hoor (want een echte vaste lijn zoals vroeger, dus non-iptelefonie, is er bijna niet meer)..
Klopt, maar de kans dat je mobiele en je vaste lijn eruit liggen is een stuk minder groot dan dat één van de twee eruit ligt.
ja, indedaad, dan gewoon pech.

Was het echt heel moeilijk om even een andere phone te gebruiken?
Noem eens wat voorbeelden die werkelijk belangrijk zijn en niet tot de volgende werkdag kunnen wachten? In de weekenden zijn de meeste bedrijven, instellingen, verenigingen gesloten, Door de weeks zou een storing als deze funest zijn voor vele bedrijven.

Het merendeel van bedrijven (deurwaarderskantoren, incassobureaus, woningbouwverenigingen) etc. zullen overigens echt wel begrijpen dat je niet kon bellen omdat er een storing was. Het duurde even maar ook in de media werd geregeld gesproken over de storing en uiteraard de informatie op de website. Hoewel die hooguit zullen zeggen.... "meneer/mevrouw, u heeft x-weken de kans gehad en belt nu wel erg laat zo net in de laatste dagen dat u iets had kunnen regelen".

[Reactie gewijzigd door DarkForce op 17 augustus 2015 11:35]

Ligt eraan of je een zakelijk abo hebt of niet natuurlijk. Ik neen aan dat zakelijk klanten een wat ruimere vergoeding krijgen dan consumenten. En mocht je met een particulier abo je zaken regelen dan heb je mijn inziens gewoon pech, die zakelijke abos zijn er immers niet voor niets.
Die zijn er vooral om meer geld los te kloppen, 9/10 keer zijn ze duurder, maar bieden ze behalve die extra compensatie, niets extra's. At best heb je betere facturaties/specificaties, makkelijkere bundels voor als je meerdere werknemers hebt etc. etc.
Tsjah als je op de zaak zo afhankelijk bent van een telefoon is het misschien sowieso goed om ten alle tijden een back-up klaar te hebben liggen... storingen kunnen altijd gebeuren.
Amen, ik dacht precies hetzelfde.
Ik ben voor mijn werk heel erg zwaar afhankelijk van het internet, daar wordt dan ook niet op bezuinigd.

Ik heb hier dan ook:
- Ziggo vast (Al weet ik niet hoe lang ik die nog hou... Zodra er glas is ben ik weg.)
- KPN 4G (primair, 2 connecties)
- Vodafone 4G (secundair, 1 connectie)

Mochten dus zelfs 2 van de 3 providers geheel wegvallen, dan heb ik altijd nog een verbinding over om m'n belangrijkste taken uit te kunnen voeren. En mocht 1 van m'n KPN simkaartjes opeens de brui eraan geven, dan heb ik ook nog een 2e verbinding op dat netwerk. :P
Sommige mensen vinden het overkill, ik vind het noodzakelijk... Het is me een keer overkomen tijdens 's nachts werken dat het modem van Ziggo verrot ging en KPN toevallig onderhoud aan het doen was op de antennes hier waardoor er een paar uur enkel 2G beschikbaar zou zijn. Dan ben je wel blij dat je ook nog een Vodafone sim hebt liggen. :')
Hoe vaak komt het voor? Vast niet vaak. Maar liever een paar euro teveel, dan te weinig en een mega probleem hebben. (en ik niet alleen, maar ook klanten.)

Ik snap het niet zo dat mensen roepen dat ze ergens super zwaar van afhankelijk zijn, maar vervolgens zelf blijkbaar nog nooit van redundantie hebben gehoord.
Dat is hetzelfde als "ik ben super afhankelijk van de data op m'n PC", en dan gewoon nooit een back-upje maken (op een externe locatie)... :X

[Reactie gewijzigd door WhatsappHack op 18 augustus 2015 01:38]

Juist, en dat komt bij alle providers voor, soms in grote mate, soms in kleine mate..
je kunt niet mensen bereiken via wifi ? of bellen via een snel aangeschaft skype tegoedje?
Voor skype heb je wel een datalink nodig.
Dan loop je naar de winkel en koop je een simkaart van een andere provider. Dan kan je in ieder geval verder.

Je kan ook zelf verantwoordelijkheid nemen!
om er dan achter te komen dat die andere provider ook gebruik maakt van t-mobile's netwerk.. LOL..
Vaak wordt op de site van een MVNO vermeld van welk netwerk ze gebruik maken, soms komt het voor dat dit niet vermeld wordt. Maar ook dan nog zijn er ongelofelijk veel sites op internet die een overzicht en telecompaper (bijvoorbeeld) bieden van welk netwerk een specifieke MVNO/MVNE gebruik maakt.

Het nadeel is echter in de huidige maatschappij dat de consument verwacht dat men alle informatie voorgeschoteld wilt hebben zonder zelf ook maar één (1) seconde iets hoeft op te zoeken "tenzij het gaat om een lager bedrag dat men zou betalen".

Ik denk echter dat menigeen die een aansluiting (prepaid of postpaid) heeft bij of via een T-Mobile partner, in zijn handjes mag wrijven. Er zijn partijen die het helemaal niet zo nauw lijken te nemen met bereikbaarheid en er gerust een week over doen om iets op te lossen zonder ook maar enige communicatie naar klanten toe en een dergelijke omvang qua storing afdoen met een compensatie van ¤ 10,00 beltegoed waarbij men dan wel eerst zelf moet opwaarderen alvorens men aanspraak kan en mag maken op de compensatie (Vectone & Delight Mobile).
tja, want het is zinvol om op dat moment dus een onderzoek te gaan doen om te kijken of een andere provider geen gebruik maakt van hetzelfde netwerk, terwijl jouw provider het probleem misschien wel binnen enkele minuten/uren heeft opgelost..
Nee dat doe je dus van te voren als je zo afhankelijk bent van je telefoon...

[Reactie gewijzigd door scartissue op 17 augustus 2015 14:12]

Dan loop je naar de winkel en koop je een simkaart van een andere provider. Dan kan je in ieder geval verder.

Je kan ook zelf verantwoordelijkheid nemen!
Ik lees enkel: Je kan ook jezelf op kosten jagen.

Als t-mobile die simkaart en gemaakte kosten vergoed is er geen probleem, in alle andere gevallen betaal ik voor een dienst waar zij in gebreke blijven, en dan moet ik ook nog extra gaan betalen omdat ze in gebreke blijven 8)7
Daar kom je later dan wel uit...

Als jouw bedrijf en belangrijke afspraken hiermee gemoeid zijn dan wegen die 10 euro en belkosten daar niet tegen op hoor. Het gaat om je prioriteiten stellen, niet om je vasthouden aan een standpunt.

Het mag zo zijn dat het de verantwoordelijkheid is van T-mobile, maar op zo'n moment trek ik mijn eigen conclusies en neem ik mijn eigen verantwoordelijkheid.
Wat jij noemt (gemiste afspraken, etc) is gevolgschade. Dat is in elke overeenkomst uitgesloten van vergoeding. Eigenlijk is dit vooral je eigen fout en keuze geweest. JIj kiest er voor om volledig afhankelijk van T-Mobile (of een andere operator) te zijn. Dat heeft dan risico's. Infrastructuur heeft soms storing.

Als je mobiele Internet zo belangrijk is dan moet je daar wat voor verzinnen. Misschien een backup sim kaart mee, reserve telefoon, bij een bewoner vragen of je even wifi mag lenen, etc. Misschien Ziggo Hotspot gebruiken?
Sommige mensen reageren alsof ze slachtoffer zijn geweest van een terreur aanslag. Het is gewoon je telefoon die een weekend dan niet werkt. Had er ook last van. Heerlijk rustig. :)
Had er ook last van. Heerlijk rustig.
Jij gebruikt wellicht je vaste telefoonlijn nog, of woont nog thuis en hebben je ouders die nog gewoon in gebruik. In menig huishouden ontbreekt de vaste telefoon en heeft de mobiele telefoon de vaste telefoon verdrongen.

Nu... stel je voor dat een familielid of je beste vriend(in) plots iets overkomt. Dan zou je dit maar wat graag willen weten zodat je snel naar die persoon kunt gaan. Of een (groot)ouder die op het sterfbed beland waar je nog even snel afscheid van wilt nemen. Vergeet niet, iemand die op sterven ligt gaat niet wachten tot jij weer mobiele netwerkdekking hebt zodat jij even snel op de hoogte gebracht kan worden en als nog afscheid kunt nemen.

Een mooi voorbeeld die wel voor menigeen keiharde werkelijkheid zijn met dit soort storingen. Vandaag de dag is het nauwelijks meer denkbaar dat die mobiele telefoon op de kast ligt zonder ook maar een bitje aan data te versturen door een storing. Klanten betalen ervoor en deze luxe is anno 2015 zo standaard geworden dat de hoeveelheid mensen die er zo makkelijk als jou overdenken wel erg minimaal is.
[...]

Nu... stel je voor dat een familielid of je beste vriend(in) plots iets overkomt. Dan zou je dit maar wat graag willen weten zodat je snel naar die persoon kunt gaan. Of een (groot)ouder die op het sterfbed beland waar je nog even snel afscheid van wilt nemen. Vergeet niet, iemand die op sterven ligt gaat niet wachten tot jij weer mobiele netwerkdekking hebt zodat jij even snel op de hoogte gebracht kan worden en als nog afscheid kunt nemen.
Stel je voor dat je accu leeg is en je zonder stroom zit de komende 6 uur omdat je op 150km afstand van huis aan het shoppen bent. Stel je voor.

Altijd maar weer bereikbaar willen zijn omdat er iets *kan* gebeuren kan nooit goed zijn voor het plezier in je leven.
[...]


Stel je voor dat je accu leeg is en je zonder stroom zit de komende 6 uur omdat je op 150km afstand van huis aan het shoppen bent. Stel je voor.

Altijd maar weer bereikbaar willen zijn omdat er iets *kan* gebeuren kan nooit goed zijn voor het plezier in je leven.
Powerbank?

Smartphones zijn notoir om hun belabberde batterij vermogen, to deal with that issue koop je een powerbank zodat
je iig 24 rond kan zonder at any poitn zonder juice te zitten lijkt mij?

Ofc, dan heb je die 150km nog nt overbrugd, maar een lege batterij is iets waar allang een simpele oplossing voor is. Dit in tegenstelling tot netwerk problemen die eens in de x jaar voorkomen, kun je op een lege batteij makkelijk anticiperen.
Bijna iedereen heeft tegenwoordig wel een powerbank die dingen kosten tegenwoordig bijna niets meer en krijg je soms zelfs gratis vandaag de dag. Menigeen heeft een auto voor de deur en kan zelfs een smartphone even opladen in de auto dus ook dat is niet zo'n ramp.

Het plezier in je leven wordt trouwens minder groot als je plots wordt geconfronteerd met iets wat je zelf voor het grootste deel had kunnen voorkomen.
Anno 2015 heb je tig andere manieren om mensen te bereiken, denk aan Whatsapp en Social Media. Je kan aannemen dat tegenwoordig iedereen thuis WiFi heeft waardoor belangrijk nieuws jou snel zal bereiken dankzij het internet.
Anno 2015 heb je tig andere manieren om mensen te bereiken, denk aan Whatsapp en Social Media.
Anno 2015 gaan teveel mensen ervan uit dat de mede mens gebruik maakt van die andere manieren. En diezelfde mensen ervan uit dat het makkelijk is om even via whatsapp emotionele zaken mede te delen maar helaas zul je het zelf eerst moeten ervaren alvorens je daar daadwerkelijk bij stil zult staan.

Het is net zoals dat men er blindelings vanuit gaat dat iedereen overal wifi heeft. Ik kom vaak zat bij vrienden en kenissen die niet willen hebben dat ik op hun draadloze netwerk ga omdat ze bang zijn dat ik bij de bestanden die ze onderling over het eigen netwerk delen kom iets waarop ik ze nota bene zelf geattendeerd heb n.a.v. bijvoorbeeld het hebben draaien van een niet beveiligd draadloos netwerk omdat het wel erg omslachtig is om steeds een wachtwoord in te stellen.

Het er klakkeloos vanuit gaan dat mensen bereikbaar zijn via whatsapp en social media is net zo extreem als dat mensen zich enorm afhankelijk opstellen van die mobiele telefoon en er blindelings vanuitgaan dat het altijd 24/7 storingsvrij zal werken en daarom hun vaste telefoonverbinding niet meer gebruiken.

Kleine note;
Dat het steeds vaker voor komt dat je verkering vraagt of het uit maakt via social media, whatsapp etc. etc. houdt niet in dat mensen het emotioneel makkelijk vinden om even mede te delen dat opa met een hartinfarct in het ziekenhuis is beland, of dat manlief met z'n vrachtwagen is verongelukt en in zwaar kritieke toestand in het ziekenhuis terecht gekomen is. Maar om er nu blindelings vanuit te gaan dat het mobielenetwerk altijd beschikbaar is en je daarom je vaste telefoonlijn eruit moet gooien.... vind ik toch best kwalijk. De consument zou hier in principe toch een heel stuk beter in geïnformeerd moeten worden dat mobiel zekers geen 100% goede vervanger is voor vaste telefonie.

[Reactie gewijzigd door DarkForce op 17 augustus 2015 13:08]

[...]
Kleine note;
Dat het steeds vaker voor komt dat je verkering vraagt of het uit maakt via social media, whatsapp etc. etc. houdt niet in dat mensen het emotioneel makkelijk vinden om even mede te delen dat opa met een hartinfarct in het ziekenhuis is beland, of dat manlief met z'n vrachtwagen is verongelukt en in zwaar kritieke toestand in het ziekenhuis terecht gekomen is. Maar om er nu blindelings vanuit te gaan dat het mobielenetwerk altijd beschikbaar is en je daarom je vaste telefoonlijn eruit moet gooien.... vind ik toch best kwalijk. De consument zou hier in principe toch een heel stuk beter in geïnformeerd moeten worden dat mobiel zekers geen 100% goede vervanger is voor vaste telefonie.
Yes it is?
Ik bedoel, wat de frack heb je aan een vaste lijn als je buitenhuis nog steeds niet bellen kan?

Immers, thuis heb ik wifi, dus kon ik afgelopen weekend ik thuis ook gwn bellen, whatsappen en mailen, maar juist daar waar je 't nodig hebt: buitenshuis had ik geen mobiel bereik. Had ik een vaste aansluiting gehad, dan nog had dit geen enkel probleem opgelost.
Daarom ben ik in principe ook blij met m'n CheapConnect VoIP accountje. Thuis bereikbaar op een lokaal nummer, onderweg bereikbaar. Ligt T-Mobile eruit, pak ik via Tethering Wifi van Vodafone. Ben ik in de buurt van een KPN Hotspot, Fon Hotspot of Ziggo Hotspot kan ik eveneens via WiFi bellen.

"Tenzij" CheapConnect eruit ligt, iets dat soms wel eens gebeurt maar op zich acceptabel genoeg is.

Maar dan nog .... zelfs al zou er geen storing zijn, dan nog gaat de consument er teveel van uit dat het altijd en overal werkt en de dekking goed is terwijl we hier praten over iets dat werkt via een al zeer vervuilde ether.
Nou ik woon op mezelf. Ben in de 40. Er is niets maar dan ook niets wat je mist als je geen telefoon hebt. Heb een mobiel en daar zit alles op maar als die uit staat zoals op vakantie en ik kom terug dan heb ik echt niets gemist. Als iemand mij dringend nodig heeft dan kan het vast wachten.
Voorbeelden die jij aanhaalt kunnen makkelijk opgelost worden door familie die dan even langs komt om het te melden. Als je echt ver weg woont van alles en iedereen dan kan het misschien wel een issue zijn.
En ik begrijp dat sommige mensen echt afhankelijk zijn van hun telefoon maar het is maar hoe je zelf je leven in richt denk ik. Ik kan makkelijk zonder.
" Als iemand mij dringend nodig heeft dan kan het vast wachten. " Dit klinkt apart, sorry.
Als iemand jou dringend wat wil mededelen over je werk of familie dan zou je denken dat dit niet kan wachten.
Bij mij ligt ie 's nachts in vliegtuigmode op de kast en soms vergeet ik m overdag ook. Ik zit er niet mee, zoals anderen ook zeiden: Lekker rustig. En ja, ik zit de hele dag op de weg en heb alleen de telefoon van het bedrijf waarmee ik naar de zaak kan bellen voor het geval van nood. Zij hebben het nummer van m'n vriendin en mijn vriendin dat van de zaak. Geen punt.
Grappig genoeg is de signaalsterkte bij mij in de regio en de hele route die ik met de trein reis aanmerkelijk toegenomen. Waar het vorige week en daarvoor nog net aan signaal was en haperend internet, is het nu bijna vol signaal en 40Mbps+ downstream. Ieder nadeel heeft waarschijnlijk zo zijn voordeel. :D
Inderdaad als er minder gebruikers op een UMTS netwerk zitten dan neemt de beschikbare power die aan de gebruikers kan worden toegewezen toe waardoor een beter ontvangen kan worden ervaren.

Zoek maar even op "Cell Breading UMST" waarschijnlijk zal je dan wel wat dingen vinden die dit fenomeen verklaren.
Als ie het over 40Mbps+ downstream heeft, dan gok ik dat hij op het 4G netwerk zat...
Waar deze snelheid heel normaal zou moeten zijn.
Grappig genoeg is de signaalsterkte bij mij in de regio en de hele route die ik met de trein reis aanmerkelijk toegenomen. Waar het vorige week en daarvoor nog net aan signaal was en haperend internet, is het nu bijna vol signaal en 40Mbps+ downstream. Ieder nadeel heeft waarschijnlijk zo zijn voordeel. :D
tis hier nu net andersom, had eindelijk 4G hier in de Achterhoek( sinds een maand of 3), nu moet ik het behelpen met GPRS.... Op de 3e verdieping tenminste, begane grond is nog steeds 'geen signaal voor mobiele netwerken gevonden'.
Forse storing bij T-Mobile van twee volle dagen! Daar verliezen ze al 0,6% aan uptime mee over een heel jaar. Geen idee wat hun garantie is, maar als dat 99,9% zou zijn, zitten ze daar al minimaal 0,5% onder.

Ik vind het zelf altijd moeilijk om te beoordelen of ik dit soort situaties nu "vind kunnen" of niet. Voor mij is dat een stuk informatiegebrek over waarom zo'n storing optreedt. Zelf ben ik geen klant bij T-Mobile en kan daardoor hun communicatie ook niet beoordelen. In de reacties zie ik daar ook verschillende meningen over. In de basis vind ik: zolang er maar goed gecommuniceerd wordt, dan is het niet minder vervelend, maar kan ik het wel accepteren.

Kunnen we technisch verwachten dat er nooit iets fout gaat? Kijk bijvoorbeeld eens naar internetbankieren. Daar gaat ook geregeld iets mis. Hordes mensen vallen daar dan over en beginnen hele klaagpartijen de wereld in te sturen.
Waar ligt toch die grens dat we het "OK" vinden dat er af en toe wat misgaat en wanneer het "teveel" is?
Maar gelukkig waren die 2 volle dagen niet voor alle klanten. Het gros was zaterdagochtend vroeg alweer up and running. De storing heeft voor mij persoonlijk net geen 12 uur geduurd, best lekker rustig :)
Uptime garanties gaan meestal per maand als we het over SLA's hebben.
Dan zitten ze deze maand rond zo'n 94% als ik ff snel reken.

Je zou imho knettergek zijn als provider om het op jaarbasis te doen.
Ben benieuwd hoe de mensen die een (tijdelijke) buitenlandbundel hadden gecompenseerd gaan worden. Storing was (in mijn geval) overigens "slechts" een uur of 18. Dus geen 2 volle dagen.

Mensen via sms melden dat er een storing is gaat lastig. Dus sociale media. Maar als je internet ook weg is.... Zal je andere manieren moeten gebruiken als (sociale) media. En ja, als je merkt dat je weer service hebt ben je blijkbaar weer aangesloten. Mjoet je dan ook nog een sms krijgen dat je weer aangesloten bent of kan je dat zelf al weer zien? :?

[Reactie gewijzigd door fezoj op 17 augustus 2015 09:53]

Voorbij? Bij mij werkt er nog steeds niets, terwijl ik tot vrijdag 13:42 geen enkel probleem had.

De klantenservice weet het intussen ook niet meer, dus nu gaan ze me een nieuwe SIMkaart opsturen. Dat kan nog wel eens tot 3 dagen duren ("maar hopelijk hebt u hem morgen al in huis").

Ik hoop maar dat't het dan weer doet...
Bij elke provider gaat het wel eens fout.
Je kan alles redundant uitrollen en beveiligen, maar ook dat faalt een keer.
Ik ben er van overtuigd dat elke provider met man en macht werkt om bij problemen, dit zo snel mogelijk op te lossen.
KPN beheerd het Tetra datanetwerk in Nederland waar de hulpdiensten gebruik van maken. Dit zogenaamde C2000 systeem bestaat ondertussen al een aantal jaar maar werkt ook niet naar behoren omdat de druk hierop soms ongelooflijk hoog is dat het systeem faalt om de verbindingen op te bouwen of in stand te houden. Je zou verwachten dat KPN dit ondertussen wel al had opgelost maar communicatie en de systemen die dit moeten verzorgen blijft toch een complex ding.
Kijk maar naar mensen. Communicatie faalt bij iedereen wel eens en zo werkt het met apparatuur ook.
Het belangrijkste is dat het wordt opgelost.
Gaan ze alleen hun eigen klanten compenseren? En die van de virtuele providers?
T-Mobile heeft geen contracten met klanten van Virtuele Providers. Als jij storing gehad hebt, zul jij je moeten wenden tot de Virtuele Provider.


De Virtuele Provider wordt gecompenseerd door T-Mobile, dus zul jij worden gecompenseerd door de Virtuele Provider.