Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 50 reacties

Het bedrijf Cyanogen claimt dat het met zijn uitgaves van Android ongeveer 50 miljoen gebruikers heeft. CyanogenMod is de populairste custom rom op basis van Googles mobiele besturingssysteem.

Cyanogen, dat de claim deed in een presentatie waarvan het een foto op Instagram plaatste, zei vorig jaar nog dat CyanogenMod tien miljoen gebruikers had. Het ligt voor de hand dat het bedrijf om tot dit cijfer te komen de gebruikers van custom rom CyanogenMod en de installaties van Cyanogen OS, dat standaard op diverse smartphones staat, bij elkaar op heeft geteld.

Het bedrijf claimt verder dat het meer gebruikers heeft dan 'Windows Mobile' en BlackBerry bij elkaar. Dat lijkt onwaarschijnlijk. Hoewel van beide platformen geen recente cijfers zijn, zouden er volgens AdDuplex begin 2014 rond 38 miljoen actieve gebruikers zijn geweest, terwijl Microsoft claimde dat het aantal begin 2015 met 50 procent was gestegen. Daarmee zou Windows Phone alleen al uitkomen boven de 50 miljoen actieve gebruikers. Daarnaast zijn de cijfers slecht vergelijkbaar: Windows Phone en BlackBerry staan standaard op toestellen, terwijl veel gebruikers CyanogenMod installeren op hun al gekochte toestel.

Hoewel CyanogenMod ooit statistieken bijhield op de eigen site, gebeurt dat nu al anderhalf jaar niet meer. CyanogenMod geldt al enige jaren als populairste custom rom op basis van Android, mede door de ondersteuning van veel toestellen en de updates voor toestellen die de fabrikant zelf niet meer ondersteunt. CyanogenMod bestaat al sinds 2009, toen de eerste Android-toestellen op de internationale markt verschenen.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (50)

cyanogen_official: "More users than Windows Mobile and Blackberry combined" - Adnan B. at Seattle Code Rush

"Windows Mobile" is toch de voorloper van "Windows Phone"... en dat zal Cyanogen wel waar maken :P
(https://en.wikipedia.org/wiki/Windows_Mobile)
Dan loop jij achter want microsoft gebruikt weer Windows mobile alleen ze zetten een 10 er tussen...

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Windows_10_Mobile

[Reactie gewijzigd door raro007 op 10 augustus 2015 11:28]

Wat raro007 zegt is correct [bron].
Windows Phone is de verzamelnaam voor telefoons met een mobiele versie van Windows. Op het moment lijkt Microsoft te naam 'Windows Mobile Insider Preview' aan te houden, gezien het product nog niet gereleaset is [bron]. Maar Microsoft gebruikt verschillende namen voor Windows 10 op mobiele telefoons in hun communicatie, hier gebruiken ze gewoon 'Windows 10'.

[Reactie gewijzigd door theunpire op 10 augustus 2015 11:59]

Windows mobile is de nieuwe versie windows phone valt 7.x en 8.x onder en PDA's maar daar praten we niet meer over
Waarom hier niet een apart besturingssysteem van maken, en onafhankelijk van Google zijn? Dat zou echt geweldig zijn, nog meer concurrentie, en wie word daar beter van? Juist ja, wij de consument :D
ja, nog meer fragmentatie. nog meer werk voor developers om apps te checken of ze compatible zijn. daar worden we echt niet beter van.
er zijn al genoeg andere die het proberen, Firefox OS, Amazon, Beidu / Alibaba.
Als blijkt dat ze voldoende marktaandeel hebben, valt een andere partij weer weg door gebrek aan. De hoeveelheid 'meer werk' zal dus ook ergens weer komen te vervallen.

Kwestie van prioriteiten stellen.
NIet als er meer concurrentie komt: dat betekent nl. dat alle leveranciers een redelijk marktaandeel hebben, zeg 25..30% in een markt met 4 gelijkwaardige concurrenten. Welke laat je dan vallen?
Dan geen enkele. Maar is dat erg dan? Dat betekend toch alleen maar meer werkgelegenheid? :)
Meer werk zonder dat er meer inkomsten zijn lijkt mij geen werkgelegenheid opleveren, de markt blijft even groot nml.

Sterker nog, als ontwikkelaar kom je voor de keuze om op basis van dezelfde inkomsten iets te moeten ontwikkelen voor 4 OS'en, of voor minder inkomsten kiezen en het dan maar op 3 OS'en aanbieden.

Zolang er geen goeie cross platform compatibility is lijkt het me niet zo heel positief voor de app kwaliteit dat er meer OS'en bijkomen.
de markt blijft even groot nml.
Dat is een aanname waarvan ik niet weet hoe valide die is. De markt –áen dan met name de wereldwijde marktá–ágroeit met de dag.
Zolang er geen goeie cross platform compatibility is lijkt het me niet zo heel positief voor de app kwaliteit dat er meer OS'en bijkomen.
En wie weet behouden ze wel enigszins cross-platform compatibiliteit, ook dat is vooruitlopen op de zaken.
Het aanbieden van CM als apart OS is echter geen aanleiding tot het groeien van de markt.
[...]

Dat is een aanname waarvan ik niet weet hoe valide die is. De markt –áen dan met name de wereldwijde marktá–ágroeit met de dag.
Klopt, maar in deze redenering is dat niet relevant. Het splitsen van het marktaandeel Android in Android en Cyanogen maakt de markt niet groter en levert geen extra inkomsten op, terwijl het wel meer werk oplevert.
[...]

En wie weet behouden ze wel enigszins cross-platform compatibiliteit, ook dat is vooruitlopen op de zaken.
'Enigszins' compatible betekent al dat je alles 2x moet testen voor elk device, 1x met stock Android (en de versies daarvan die je ondersteunt), en dan nog eens met alle Cyanogen OS's die je ondersteunt. Extra werk zonder extra inkomsten lijkt mij een slechte deal voor elke ontwikkelaar.
Dan nog, als je kijkt naar de 3 grootsten; Android, iOS en Windows, komt er hoe dan ook weer 1 bij met een significant marktaandeel, terwijl er niet 1 wegvalt. Dus ja, fragmentatie qua mobiele OS'en, jazeker. Die kleinere platformen worden vaak al los gelaten door ontwikkelaars.
Microsoft heeft toch al laten zien dat dat helemaal niet nodig is? Kwestie van recompilen en draaien maar.
Meer werk om apps te developen, betekent meer werk, betekent minder werkelozen :9
Waarom hier niet een apart besturingssysteem van maken, en onafhankelijk van Google zijn? Dat zou echt geweldig zijn, nog meer concurrentie, en wie word daar beter van? Juist ja, wij de consument :D
Dit is al beschikbaar https://cyngn.com/cyanogen-os
Uuhhmm, nee?
Cyanogen backs the largest open source Android developer community in the world.
Uit de allereerste regel van de zin die jij linkt. Het is niet gemaakt door Google, maar het draait nog steeds op 'vanille Android' met een heleboel aanpassingen. Wat er voor zorgt dat het nog altijd Android is en dat het in de basis nog steeds op software van Google gebaseerd is ;).
Met dat logica is Android niet eens een apart besturing systeem.
Vervang overal Cyanogen met Android en Android met Linux en je krijgt exact hetzelfde beredenering.
Cyanogen-OS mag dan wel de android toolset gebruiken maar is verder toch echt wel onafhankelijk in uitvoering.
Je hoeft het wiel niet telkens opnieuw uit te vinden om een ander weg in te slaan. Alles heeft zijn roots en met de opmerking "Cyanogen backs the largest open source Android developer community in the world." geven ze aan hoe belangrijk ze die roots vinden.
Android is in de basis niet van google maar aosp
AOSP is gewoon de open-source versie van android, en ook gemaakt door google zover ik weet.

Android is gekocht door google in 2005. Daarvoor (2003-2005) was het een project van:
*Andy Rubin (co-founder van Danger)
*Rich Miner (co-founder van Wildfire Communications, Inc.)
*Nick Sears (oud VP bij T-Mobile)
*Chris White (Designer bij WebTV)

Deze heren zijn android begonnen als een concurent van Symbian en Windows Phone.
Meer info: https://en.wikipedia.org/wiki/Android_%28operating_system%29
Aosp wordt beheerd door oa Google maar volgens mij is het gewoon open source en kan iedereen dus contributen.

Aosp is ook vrij van Google services afaik
Google heeft ook open-source services volgens mij....

[Reactie gewijzigd door Mopperman op 10 augustus 2015 11:28]

Je kan het al zonder Google App's gebruiken, maar het blijft android... Op mijn LG moest ik Gapps (de afkorting van Google apps) altijd los her-installeren naast de nightlies waarmee ik mijn telefoon updatete.

Kijk ook eens naar AOSP (Android Open Source Project).
Dat is omdat die bestanden zijn beschermd en eigenlijk niet mogen worden herverspreid, daarom is de rom 9 van de 10 keer los van de systeemapps van Google.
Een smartphone die in staat is een arm-kernel + basis I/O te laden van een door de gebruiker selecteerbare bron? Dat zou de hele ecosystemen-markt slopen waar Google niet op zit te wachten. En de consument heeft simpelweg niet door dat dat de sleutel is tot alles. De communitie zou in no time gehakt maken van de bestaande situatie. Smartphones zouden veel meer kunnen.
Cyanogenmod is default al google vrij betreft verbindingen leggen.
Dat zou alles behalve geweldig zijn ;)
Altijd lastig, marketingcijfers. Zijn dat 50 miljoen downloads? Of 50 miljoen actieve installaties? En als ik een nieuwe ROM download, geldt dat dan als een extra download? Hoe dan ook, mijn Cyanogen installatie wordt eigenlijk nooit gebruikt, dus als het eerste het geval is: -1. :-)
Je kan dus ook de vraag stellen of Cyanogen geen tracker heeft ingebouwd in de ROM waardoor ze inderdaad/mogelijk 50 miljoen unieke devices kunnen bijhouden ;)

Het druist wel in tegen de manier waarom een custom ROM zou moeten/mogen worden aangeboden maar je weet het maar nooit.
Je kan dus ook de vraag stellen of Cyanogen geen tracker heeft ingebouwd in de ROM waardoor ze inderdaad/mogelijk 50 miljoen unieke devices kunnen bijhouden ;)

Het druist wel in tegen de manier waarom een custom ROM zou moeten/mogen worden aangeboden maar je weet het maar nooit.
Ik denk dat er word bedoeld dat, tijdens de installatieprocedure, je een (Cyanogenmod) account moet aanmaken. Mogelijk worden aan de hand daarvan cijfers gegenereerd.
Het aanmaken van een cyanogenmod account is optioneel en zou dus geen goede cijfer-generator zijn
Ja, maar hoeveel van die accounts zijn dan van daadwerkelijke actieve gebruikers?
Hoeveel zullen hun telefoon gebricked hebben door onkunde?
En hoeveel hebben achteraf toch Android teruggezet omdat ze dat toch beter vonden?
Een account stelt an sich natuurlijk niets voor het zegt niets over dat je actief bent met de software..
Een ingebouwde "ET-Phone-Home" is daar-in-tegen zeer aannemelijk en redelijk standaard in de industrie. Het zal vast wel ergens in de kleine letters van de gebruiksovereenkomst staan dat je met het gebruik toestaat dat ze je data verzamelen voor marketing doeleinden.
Lijkt me stug dat men na succesvol installatie Cyanogenmod, weer terug gaat naar bloatware google android.
Om het simpelel feit dat originele Android bijna altijd oudere versie is dan uptodate cyanogenmod. En omdat je bij Cyanogenmod gewoon google services kan installeren, zodat je die bloatware weer hebt. (google diensten).
Guilty.

Vroeger op mijn Samsung S2 had het zin om Cyanogenmod te draaien. In die tijd was CM best snel en had je de laatste major android versie binnen een maand.

Op mijn Nexus 4 en 5 heb ik CM gehad tot aan android 5. Ik heb nog een paar weken gewacht op CM maar ze hadden nog steeds geen android 5. Dus maar terug naar stock. Toen ze later wel naar 5 overstapten heb ik het nog wel geprobeerd, maar er zaten in het begin te vaak bugs in die je niet kunt hebben als je je phone zakelijk gebruikt.

Al die samsung bloatware zit gelukkig niet op een Nexus en die paar google apps die ik niet gebruik zijn er af te halen. Het enige wat ik graag zou willen hebben is de security van CM. Voor de rest mis ik het niet en kies ik liever voor een goed getest en stabiel OS dan CM wat morgen een bugged nightly kan zijn en dus niet te gebruiken is. Als ze ooit weer terug gaan naar M versies of stable releases dan ga ik misschien weer terug.
De statistieken verzamelen ze met CMstats.

Dit staat los van wat voor account dan maar ook. Ze verzamelen:
  • Hash van het IMEI of MAC adres (om apparaten niet dubbel te tellen)
  • Type toestel
  • CM versie
  • Provider
CM stats pingt deze data om de zoveel tijd, zodat enkel actieve apparaten worden bijgehouden. na enkele maanden inactiviteit wordt een apparaat niet meer opgenomen in de statistieken, net zoals Google dat doet.

Standaard staat CMstats aan, je kan het uit zetten. Dus ja, er zit 'een tracker' in, ook al vind ik dat een domme naam omdat het iets evil, privacy-invasief achter lijkt te zitten, maar de statistieken dienen enkel om de ontwikkeling van CM gericht te laten verlopen.

[Reactie gewijzigd door kiang op 10 augustus 2015 13:15]

cyanogen verzamelt statistieken waarmee ze kunnen zien hoeveel aparaten er daadwerkelijk actief zijn, en welke hardware ze hebben. Op die manier weten ze welke toestellen daadwerkelijk populair zijn bij gebruikers, en dus meer aandacht van devs verdienen.

Er was een ENORME shitstorm hierrond toen CM deze setting (je kunt het uitzetten) default op 'aan' liet staan, en ze de gebruiker er niet meer actief om vroegen. Je kan hem tot de dag van vandaag nog altijd de setting makkelijk uit zetten. Maar ja: "Privacy!!!". het ging letterlijk om data 'die is een galaxy S3, met CM versie dit en dat', niet meer. Ik ben wel wat privacy-minded, ik ben zelfs zo een treehugger dat ik doneer aan BOF, maar dit vond ik echt een belachelijke internet outrage: neits privacy gevoelig aan de data die werd verzameld.

XDA post over CM stats: http://www.xda-developers...ts-why-you-should-opt-in/

[Reactie gewijzigd door kiang op 10 augustus 2015 13:09]

Windows Phone heeft als het goed is rond de 100 miljoen verkochte devices (cijfers van 2 weken geleden).
Microsoft has now sold over 100 million Windows Phones

Dit betekent natuurlijk niet dat er ook 100 miljoen actieve Windows Phone devices zijn, maar wel dat de opmerking van Cyanogen niet correct is of dat ze met Windows Mobile niet Windows Phone bedoelen. Beetje creatieve marketingspin in dat geval.

[Reactie gewijzigd door SidewalkSuper op 10 augustus 2015 10:33]

Windows Phone heet sinds versie 10 weer WIndows 10 Mobile. Dus die verwarring heeft Microsoft zelf mede veroorzaakt.

Jouw conclusie dat de opmerking van Cyanogen niet correct is, is ook niet te bewijzen. De opmerking is gewoon oncontroleerbaar. Mede omdat we niet alles weten, zowel welke versie van Windows bedoeld is door Cyanogen, als hoeveel actieve gebruikers voor beide platformen.

De 100 miljoen verkochte telefoons is ook geen goede graadmeter, maar marketing praat. Het is namelijk sinds 2010. Veel telefoons zullen dus al afgeschreven zijn. Bovendien de smartphones die op versie WP7.8 zijn blijven hangen, zijn ook niet meer serieus mee te tellen. Net als de Cyanogen telefoons die op Android versie 2.* draaien.

[Reactie gewijzigd door Gaming247 op 10 augustus 2015 12:33]

De 100 miljoen verkochte devices is een prima graadmeter, net zoals Apple en Google die melden hoeveel devices ze verkocht hebben. Dat is geen marketingpraat, maar dat zijn feiten.
Dat sommige devices volgens jou niet meer meetellen doet daar niets aan af.

Daarbij, als Cyanogen maar 1 versie van Windows bedoelt moeten ze dat erbij zeggen.
Meldt Google het aantal verkopen? Zo ja: is dat het verscheepte aantal (zoals Samsung) of het verkochte aantal (zoals Apple)?
Ik heb hier toch echt nog een Lumia 800 in gebruik. Valt echt waanzinnig goed mee te bellen en sms-en 😉
Denk niet dat ik de enige ben.
Dat kan ook prima met een Nokia dumbphone van 25 euro.
Ik ben van CyanogenMod afgestapt nadat ze in zee wilden gaan met Microsoft. Draai nu Dirty Unicorns; die bevalt me ook beter qua functionaliteit. Zo is er o.a. een ad-blocker aanwezig en zijn er enkele leuke tweaks beschikbaar.
Cyanogenmod en Cyanogen Inc is niet hetzelfde! Geen zorgen over Microsoft meuk met Cyanogenmod, die is vrij van alles behalve systeem apps. Zelfs Google apps worden niet meegeleverd (al installeert waarschijnlijk praktisch elke CM user die toch wel).
Google Apps mogen niet worden meegeleverd door de licentie die erbij hoort. Ze mogen wel door de individuele gebruiker worden ge´nstalleerd, maar niet worden gedistribueerd door een ROM maker.
Hele tijd gebruikt op destijds m'n HTC Desire, toen een Samsung Galaxy S2 waar ik het ook op draaide en nu, na een jaartje stock te hebben gedraaid op m'n LG Nexus 5, draai ik sinds afgelopen weekend weer Cyanogenmod. Werkt super, lekker snel!
Volgens de meest recente cijfers zijn er tussen de 70-75 miljoen Windows Phone gebruikers (komt trouwens ook van AdDuplex). En dan gaan ze alleen uit van Windows Phone 8.x-toestellen, en niet van de 15% Windows Phone 7 toestellen. Gelukkig is het niet echt zo'n waanbeeld als de mensen bij Jolla hadden, die claimde het 3de grootste besturingssysteem te hebben enkele maanden geleden.

[Reactie gewijzigd door Loller1 op 10 augustus 2015 11:20]

Of Cyanogenmod komt tot dit aantal, omdat ze het aantal devices tellen die een update uitvoeren.
Want een enkele rom download zecht niks natuurlijk.
Een Android device met Cyanogenmod die een update gaat binnenharken zecht meer.

Overigens erg fijne Android versie, die wel privacy vriendelijk en google onafhankelijk is.

[Reactie gewijzigd door 631029 op 10 augustus 2015 11:41]

Telt mijn 2 oude HTC's ook mee die ik niet meer gebruikt?
Ik heb Cyanogen mod op een Galaxy S5 een tijd gedraaid , maar ik kwam toch een hoop problemen tegen , de camera liep steeds vast en de camera app was maar een schamele versie van wat de originele Samsung Camera app kon.
Batterij verbruik liep ook vaak sneller terug door die bugs.
Voor de S5 is er niet eens een officiele release , dus van die 50 millioen hoeveel zijn er officiele long term support releases.
Je moet ook rekening houden dat een hoop apps die je gratis krijgt ineens weg zijn , dus je moet het allemaal doen met of google apps of extra betalen.
Het is allemaal een leuke hobby , maar net als vroeger toen deze custom firmwares begonnen , hoe grappig is het als de nieuwste nightly betekend dat je ineens niet meer gebeld kan worden.
Cyanogen mod kan niet alles testen en als ze alles inbouwen word het net zo goed een bloated firmware.