Gerucht: Samsung Galaxy Note 5 heeft usb-c-poort

Samsung zou de Galaxy Note 5 als de eerste van zijn smartphones willen uitrusten met een usb-c-poort. Dat meldt een doorgaans betrouwbare Chinese site. Het zou niet voor het eerst zijn dat Samsung experimenteert met een nieuwe usb-poort op een Galaxy Note.

De usb-c-poort zou onder andere kortere laadtijden mogelijk moeten maken, schrijft het Chinese Zol. Samsung zou als een van de eerste smartphonemakers een usb-c-poort op zijn telefoon zetten. De stap zou geen verrassing zijn, omdat Google eerder al zei dat usb-c naar Android-smartphones zou komen. De Android-tablet Nokia N1 is al voorzien van de nieuwe usb-aansluiting.

Naast dat de aansluiting voor sneller laden zorgt, is usb-c ook omkeerbaar, waardoor gebruikers in tegenstelling tot micro-usb de kabel niet op de verkeerde manier kunnen proberen in te pluggen. Apple gebruikt sinds enige jaren de eveneens omkeerbare Lightning-aansluiting op zijn iPhones. Of de aansluiting ook voor hogere datadoorvoersnelheden zorgt is niet bekend: er is een generatie 1 van usb 3.1 met dezelfde 5Gbit/s-snelheid als usb 3.0 en er is een generatie 2 met 10Gbit/s.

Het zou niet voor het eerst zijn dat Samsung experimenteert met een nieuwe usb-aansluiting op een Note-smartphone. De Note 3 heeft een usb 3.0-aansluiting. Dat experiment zette Samsung niet door. De Note 4 heeft die niet meer.

De Galaxy Note 5 zou een toestel worden met 4100mAh-accu, Exynos 7422-soc met acht processorkernen en een optionele keyboard-cover. Samsung presenteerde zijn Galaxy Note-smartphones steevast op elektronicabeurs IFA. Dit jaar vinden de presentaties voorafgaand aan IFA vermoedelijk plaats op woensdag 2 september.

Render van hoe de Galaxy Note 5 er wellicht uit zou kunnen zien. Dit is geen gelekte afbeelding van het toestel zelf.

Door Arnoud Wokke

Redacteur Tweakers

11-06-2015 • 13:41

109

Reacties (109)

109
104
66
1
0
1
Wijzig sortering
Als je naar alle voordelen t.o.v. usb 2/3 kijkt, leek dit me al vrij logisch dat alle fabrikanten dit zouden implementeren. Ze zullen wel moeten?


Usb-c, weer een stap dichterbij 1 type oplader? Ik hoop het.
Is het eigenlijk niet al jaren zo dat vrijwel iedere smartphone en tablet muv Apple op met micro USB werken? Bij ons thuis worden HTC, Samsung en LG laders zonder problemen uitgewisseld - net wat er het dichtst bij ligt.
Ik doelde eigenlijk ook op Bijv. Apple, die blijven doen wat ze zelf willen, niet echt denkend aan de consument imo.

Als reactie op @Joostlek, hier had ik inderdaad nog helemaal niet aan gedacht, daar zit je dan ook nog mee inderdaad.
Anoniem: 420148 @Ixbitz11 juni 2015 14:05
Maar Apple heeft al jaren een betere connector dan de oude USB. Vanaf iPhone 5 hadden zij al een oplader die klein en bovendien op beide manier aangesloten kon worden. Waarom mogen zij niet innoveren en voortgang boeken? Omdat de Android markt op microUSB wil blijven hangen?
Omdat Apple haar Lightning standaard niet vrij wil geven voor andere merken? En omdat de standaard te traag is om met hoge snelheid op te laden en te weinig bandbreedte heeft om bijvoorbeeld 1080p te versturen.
wat een onzin, er liggen hele andere redenen ten grondslag aan de beslissing van Apple om een andere adapter te maken:

1. Keerbaarheid van de aansluiting
2. Mogelijkheid om devices te voorzien van power/control via de lightning poort
3. Micro usb kan maximaal 1,8A afgeven, wat te weinig is om tablets te laden.
4. Controle om te bepalen welke accessoires 'Apple certified' zijn.

Kijk ook even in dit artikel.

http://www.pocketables.co...s-microusb-connector.html
De 1) keerbaarheid is mooi, maar voor 2) control zijn genoeg andere mogelijkheden, zoals blu-tooth, voor zover dat al nodig is, want de meeste bezitters gebruiken die functies nooit.

3) Apples en peren: Tablets staan hier buiten. Zelfs als tablets er wel mee zouden kunnen laden, zou je kunnen zeggen dat laptops er niet mee kunnen laden. Tablets hebben sowieso een zwaardere lader nodig dan je bij je iPhone krijgt. Bovendien is het niet optimaal om je iPhone met een zwaardere iPad-lader te laden, omdat langzaam laden een beter resultaat geeft.

4) Dit is waar het écht om gaat: Apple wil dat je verplicht bij hen kabeltjes van € 15 en ladertjes van € 25 komt kopen. Ik heb zelf een iPhone, prima ding, maar belachelijk dat Apple zo kinderachtig doet als je al € 500 tot € 1000 voor een iPhone betaalt, al dan niet via een abonnement.
Je krijgt een kabel gewoon bij de iPhone, dat is al vanaf de 1e generatie zo. Dus je hoeft geen extra kabeltje te kopen.
Eh… ja, dat weet ik, ik heb een iPhone.

Het gaat er om of je een nieuwe, of gewoon extra lader (met kabeltje) kunt kopen / gebruiken van een willekeurig merk. Anders moet je die originele overal mee naar toe nemen, niet echt handig.
Ja en zo heb ik hier ook een aantal externe schijven met dat idee. Maar de praktijk is dat het niet werkt want ze passen nog steeds niet.

En hoe snel gaat nou zo'n kabel stuk? 1x in de 5 jaar?
Eh.. externe schijven? Daar zit toch altijd een platte USB stekker aan? Je bedoelt dat sommige externe harde schijven een eigen voeding nodig hebben, en dat die dan weer niet-universeel is?

De 'brede' stekker iPhone/iPad kabeltjes zijn door hun vorm sneller stuk. Nu heb ik de 5 zo'n 2,5 jaar en alles is nog heel.

Lightning kabeltje: Als hij een keer tussen de deur zit of zo, heb je goed kans dat hij meteen stuk is. Bij mijn eerste iPhone ging de originele lader al kapot na 1,5 jaar. En dan plug ik tussendoor nog uit.

Maar vooral: Een ladertje thuis beneden, eentje op je slaapkamer en eentje op je werk. Een extra kabeltje in de auto voor als je je foon als navigatie gebruikt: Dat werkt namelijk prima alleen verstookt hij dan nogal veel. Een extra kabeltje bij je computer voor data-overdracht.

Kortom dan zit je zo aan minstens twee of drie extra ladertjes / kabeltjes. Maar doe je dat allemaal met Apple spul dan ben je zo € 100 verder. Beetje onzin voor hardware die een paar euro aan productie kost.
Ook typisch dat de Galaxy Note 5 een cpu krijgt met 8 cores terwijl laptops en normale desktop-pc's nog steeds slechts 2 of 4 cores heeft.
Enkel een desktop i7 heeft 4 cores en met hyperthreading 8 threads maar dan zit je al aan high-end, is geen normale desktop-pc meer.
Dat is geen goede vergelijking omdat een smart phone CPU onder heel andere omstandigheden zijn werk moet doen qua ruimte, beschikbare energie, warmte/koeling etc.

Een aantal cores aan/uitzetten is dan bijvoorbeeld effectiever qua rekenkracht verder opvoeren en zo lang mogelijk met een batterijlading doen, In vergelijking met andere methoden, zoals GHz verder opvoeren.

Voor meer details: zoek eens naar The Runtime Exploitation of Concurrency.

[Reactie gewijzigd door laptopleon op 25 juli 2024 13:27]

Wedden dat Apple binnen twee jaar overstapt op usb-c of thunderbolt 3 voor de tablers en iphones? Goede connector, en eindelijk universeel.
Dat zou zomaar kunnen....waarom niet?

Lightning werd al in 2012 ontwikkeld en Apple heeft een grote vinger in de pap gehad bij de ontwikkeling van USB-C.

Apple is een early adopter van de nieuwe standaard, en alle nadelen van micro USB zijn eindelijk opgelost door USB-C.

Daarnaast zullen ze ook vol door blijven gaan met Thunderbolt 3.

[Reactie gewijzigd door Isheara op 25 juli 2024 13:27]

Ben op zich blij met vooruitgang op USB, maar de toekomst zal alles draadloos zijn, sommige androids kunnen al draadloos opladen maar over een aantal jaar neem ik aan dat dat gewoon de standaard word voor elke telefoon en tablet.
Niet per s:
- Draadloos opladen haalt een efficiëntie van max 80%, en dat is onder ideale omstandigheden.
- Draadloos opladen geeft je minder flexibiliteit, een telefoon aan een draad kan je nog oppakken en gebruiken, draadloze oplading vereist dat de telefoon op een vaste plek ligt, anders worden de verliezen te groot (again)
Draadloos data versturen geraakt snel verzadigd als alle aparaten het doen en is per definitie trager dan over een draad.
- Een draad inpluggen laat je toe een uhd scherm aan te sturen, gigabit netwerk verbinding te ontvangen, je muis en andere accessoires (externe schijf, extra grafische kaart,...) aan te sturen... Allemaal tegelijk.

Draadloos heeft zijn nut en voordelen. Een draad echter ook. Deze connector is een zegen voor alle consumenten.
Wifi is een mooi voorbeeld, een utp kabel zal altijd veiliger, sneller en stabieler zijn.
Omdat lightning te weinig stroom levert is en vele malen langzamer is dan USB 3.0, laat staan USB-C.
Lightning is een connector, geen standaard over hoeveelheid stroom of datasnelheid. Het idee is nou juist dat Lightning flexibel is zodat het later uitgebreid kan worden met dingen waar nu nog niemand aan heeft gedacht of standaarden die nog niet bestaan. Apple heeft namelijk geen zin om weer door zo'n transitie zoals die van 30-pin naar Lightning te moeten.

Kortom, er zou op termijn prima USB 3.1 door Lightning gestuurd kunnen worden tegen de tijd dat dat nuttig zou zijn. Voorlopig is het geheugen van smartphones te langzaam om daar profijt van te hebben.

[Reactie gewijzigd door Maurits van Baerle op 25 juli 2024 13:27]

Daar is de connector niet voor ontworpen. Als je meer dan 1.8A door de connector heen jaagt ga je over de spec heen en kan die potentieel kapot gaan, smelten of brand veroorzaken. Deze connectors zijn erg specifiek gemaakt en zullen dus niet makkelijk op een andere manier gebruikt kunnen worden.
Daarnaast zal USB 3.0 NIET over de lighting connector kunnen aangezien die al 1 pin tekort komt (LC:8pin - USB3.0:9pin).
Er is een reden dat de USB-B poort voor USB 3.0 zo'n Frankenstein is vergeleken met die van USB 2.0.
Dat die USB-B connector negen pinnen heeft is omdat hij niet kan schakelen. Er moeten dus zowel pinnen voor SuperSpeed als voor USB2 fysiek aanwezig zijn omdat hij zowel met de meest recente standaard als een oudere moet kunnen werken.

Voor Superspeed heb je vier datakanalen nodig en dat past makkelijk over een Lightning connector. De pinbezetting van Lightning is erg flexibel. Er kan USB overheen maar ook digitale audio of HDMI bijvoorbeeld, dat is afhankelijk van wat de apparaten afspreken dat ze over die pinnen gaan sturen.

Voor USB data geldt dat als hij moet terugvallen naar een lagere standaard omdat hij in een oudere computer wordt gestopt de Lightning chip dan gewoon het signaal op een paar pinnen vervangt door het compatible signaal. Terug van vier naar twee.

Het is niet voor niets dat men verwacht dat USB 3 over Lightning een kwestie van tijd is.

[Reactie gewijzigd door Maurits van Baerle op 25 juli 2024 13:27]

Dan zal er te veel moeten veranderen aan de zijde van het apparaat met de LC plug. Die beperkte pinnen kan echt meer uit maken dan je denkt.
De mensen die denken dat USB3.0 over lightning maar een kwestie van tijd is, zijn misschien te optimistisch. Ik weet niet wat Apple ervoor in gedachten heeft, maar ik denk dat ze USB-C gaan adopteren met USB 3.1 of Thunderbolt 3, of ik hoop het 8)7
Er zitten zowel in het device als in de kabel een chipje die met elkaar overleggen welk signaal ze op welke pin zetten. Dat is verbazend flexibel en zo kon er bijvoorbeeld in iOS7 een audio out toegevoegd worden aan de Lightning connector (ook op oudere devices) zonder dat er een hardware ingreep nodig was.

Uiteraard zal dat ook z’n grenzen kennen. Een iPhone 5 zal natuurlijk niet ineens USB3 gaan ondersteunen. Maar, er is geen reden waarom de iPhone 7 niet USB3 zou gaan ondersteunen (mits dat zin zal hebben) zonder dat er iets aan het design van de Lighting connector hoeft te veranderen.

Ik denk overigens niet dat Apple de Lightning connector zal vervangen door een Type-C. Daarvoor heeft LC teveel voordelen.
Alhoewel LC geen voordelen heeft over USB 3.1 type C (zover ik weet tenminste) denk ik ook niet dat ze in telefoons over zullen gaan op Type-C. Maar ik denk dat een volgende Macbook Pro met Thunderbolt 3 uit zal komen en dat is over een USB-C connector en de volgende iPhone krijgt misschien een USB-C naar LC ipv USB-A naar LC.
We zullen zien. Ik ben beniewd in waar Apple in zal proberen te innoveren. Zij waren de eerste die met USB aan kwamen pappen en 32 bit van het ene op het andere moment lieten vallen als een baksteen om 64 bit standaard te maken, in mijn opinie voor de consumenten hun eigen bestwil.
Lightning gaat puur over de connector en voor data overdacht gebruik ik het uberhaupt nooit (want wifi overdracht werkt beter). Maar met een paar aanpassingen aan het geheel kan usb 3.0/1 prima werken.
Dat zou ik juist toejuichen, maar als fabrikanten het niet omarmen, of al "afgesproken" hebben om een andere standaard te gebruiken, dan schieten wij er nog niks mee op.

Wat @mavamaarten ook al zei, Apple wil alleen maar verdienen met hun extra kabeltjes, connectoren en dergelijke. Hoewel hier opzich niks mis mee is, maak je het de consument het wel heel lastig.

Zover ik weet, heeft Apple nooit geprobeerd om haar aansluting als standaard te laten gelden, maar daar heb ik nooit research naar gedaan.
Apple heeft dit wel degelijk geprobeerd. Sterker nog de huidige type C connector is in alle opzichten een kopie van Apples connector qua features en exact het tegen over gestelde qua aansluiting (female socket zit op de kabel en male in het apparaat).
Er zijn inderdaad overeenkomsten in design tussen Lightning en Type-C. Dat is overigens niet zo vreemd, volgens de documentatie heeft Apple 18 engineers geleverd die mee hebben gewerkt aan de Type-C standaard.
Klinkt leuk van 9to5Mac, maar in het originele document (zip/55MB !) gaat die lijst 2,5 pagina door en zie je dat bijvoorbeeld Intel, JAE en TE al meer developers hebben geleverd dan Apple. Microsoft en Foxconn zitten ook op vergelijkbare aantallen.

En het zijn ook niet eens echt allemaal personen die daadwerkelijk hebben ontwikkeld aan de USB type C standaard, maar de "Specification Work Group Contributors". Oftewel: bijgedragen aan de specificatie. Dat kan simpelweg een kwestie zijn van "doe hem 0,1 mm groter/kleiner/dikker".

Laten we wel wezen: Apple heeft zeker een relevante bijdrage geleverd, maar zoals jij het nu uit zijn verband rukt lijkt het alsof Apple de lead heeft genomen. Dat is zeker niet het geval als je al kijkt naar de editors/authors.
Wat een rare gevolgtrekkingen doe jij. Ik zeg nergens dat Apple de lead heeft genomen. Ik zeg alleen dat ze 18 engineers hebben geleverd en dat het dus niet vreemd is als er overeenkomsten zijn. Je kunt, zonder bij de Working Group aanwezig te zijn geweest, niet uit dat document afleiden wie wat heeft gedaan en welke inbreng de meeste invloed had.
Wat is dan de meerwaarde van je post?
Kun je net zo goed zeggen dat het raar is dat er zo is afgeweken van Type A en B want er hebben zoveel mensen van de USB 3.0 Promoter company aan meegewerkt. :?

Lightning en USB type C zijn gewoon 2 verschillende dingen. Er zijn overeenkomsten, maar daar is ook alles mee gezegd. Ze zijn zeer zeker niet uitwisselbaar.
Ah kijk, dat wist ik niet. Bedankt voor de info!
Betekend het doorzetten van ontwikkeling in 1 technolgie met een aantal uitgangspunten (laden, data overdracht) niet dat steeds meer overeenkomsten tussen verschillende producten ontstaan? Ik zie persoonlijk weinig echte uit het oog springende nieuwe ontwikkelingen in de huidige gebruikte producten (voor data overdracht van mobiele apparaten).

Logisch gevolg dus, dat die verschillende producten steeds meer op elkaar gaan lijken.
Nee, omdat micro USB een internationaal vastgelegde standaard is.
Dat het een standaard is betekent niet dat je je daar aan moet houden. Dat het een standaard is betekent dat je je als fabrikant moet houden aan de standaard op het moment dat je het gebruikt. Zo moet je de juiste protocollen die als vereiste zijn vastgelegd ondersteunen als je een micro usb aansluiting gebruikt.

Dat de EU dan weer verplicht micro usb wil om wat meer milieuwbewust te zijn is dan een tweede (niet dat we er ook maar iets van merken hoor). Vroeger had iedere fabrikant een eigen oplader en dat kon per budget range ook weer verschillen.
Eén lader voor elke telefoon zou handig kunnen zijn, maar gek genoeg weten fabrikanten het toch weer te verprutsen.
Mijn Samsung Galaxy S3 is bijvoorbeeld uitermate kieskeurig betreffende de kwaliteit van de lader. Alleen met de juiste (Samsung) laders wordt met 1 A geladen. Met andere laders gaat het op 700mA of zelfs 300 mA. Dan schiet het niet op dat er één aansluiting komt.
Jij bedoelt de USB adapter, niet het laadsnoer.

Van de Apple adapters (de iPad adapters) is bekend dat ze over het algemeen sneller laden dan de gemiddelde USB lader.

Bovendien vind ik het verwisselen van de verschillende stekkers een groot voordeel.

Met name met de USA plug is de adapter van de iPad ideaal, want de pinnetjes kunnen ingeklapt worden en je hebt alleen een vierkant blokje....ideaal.

Het nadeel van micro USB is dat het niet hoger kan dan 1.8A, terwijl de tablets meestal 2A nodig hebben.

De lightning aansluiting van Apple kan wel hogere Amperage aan.

Bron:
http://www.pocketables.co...s-microusb-connector.html
http://www.idownloadblog....why-no-micro-usb-for-you/

[Reactie gewijzigd door Isheara op 25 juli 2024 13:27]

Maar ook als het plugje hetzelfde is, en er staat "1A" op de lader, is deze niet in staat om mijn S3 met 1A op te laden.
Ook niet als de lader van een merk als HTC is.
Het heeft meen ik iets met ingebouwde intelligentie in de lader te maken... Sabotage noem ik het.
Jij bedoelt de USB adapter, niet het laadsnoer.

Van de Apple adapters (de iPad adapters) is bekend dat ze over het algemeen sneller laden dan de gemiddelde USB lader.
Dat heeft niks te maken met het feit dat het Apple-adapters zijn, maar dat het tablet-adapters zijn. Mijn Nexus 10 werd ook geleverd met een 2.1A lader en die laadt sneller op dan de standaard 1A-laders die je bij praktisch iedere smartphone of ander micro-usb apparaat krijgt. Tablets hebben nu eenmaal vrij forse accu's en als je die met 1A gaat opladen ben je > 1dag bezig :X
Dat klopt wel, maar micro USB kan in theorie op een veilige manier niet meer aan dan 1,8A, dus daarom hebben tablets ook vaak een andere aansluiting.

Zie ook de link in mijn post:

http://www.pocketables.co...s-microusb-connector.html
Dat had niets te maken met "willen blijven hangen op oude techniek". Het is Europese regelgeving waar Apple nu eindelijk ook in mee gaat.
Anoniem: 420148 @Tjolk11 juni 2015 17:21
Er staat hier nergens dat iedereen op microUSB over moet, maar dezelfde standaard moet gebruiken. Technisch gezien hadden Samsung e.d. dus ook op een Lightning-esque iets over gekunt.
Dat had gekund voor een licence fee aan Apple. USB is wat dat betreft wel wat goedkoper en zou Apple geen monopolie geven, wat geen enkel bedrijf in competitie met Apple zou willen.
Klopt, maar we snappen allemaal dat Samsung niet Apple's zakken gaat vullen door consumenten te dwingen dure laderkabels te kopen (30 euro als ik mijn Apple-gebruikende collega moet geloven :X) waarvan een aanzienlijk deel de licentie fee voor Apple is.

Maar het is toch volkomen logisch dat usb-c de opvolger wordt? En als Samsung daar als een van de eersten op overstapt, kunnen de gebruikers daarvan over een jaar of 2 zeggen "mijn 2 jaar oude Samsung Note 5 had al usb-c", wat Samsung in hun ogen een vooruitstrevend merk maakt :)
Ik doelde eigenlijk ook op Bijv. Apple, die blijven doen wat ze zelf willen, niet echt denkend aan de consument imo.
In de digitale oudheid waren er geen standaards in aansluitingen, en had elke nieuwe generatie Nokia en Samsung telefoon een nieuwe lader. In die periode had Apple maar één type aansluiting voor alles, en dat is de beroemde brede 30-polige aansluiting.

Vervolgens ging iedereen over op micro-USB, waarbij het aansluiten mij altijd 3 pogingen kost: past niet, omdraaien en nog een keer proberen, past toch niet want de eerste keer was-ie toch goed dus weer omdraaien.

Gelukkig maar dat Apple eigenwijs was en de omkeerbare Lightning aansluiting heeft bedacht, want dat was voor het USB consortium de trigger om ook een omkeerbare aansluiting te bedenken. Zonder Apple was die er niet geweest.
Je weet niet zeker of het USB consortium niet ook tot een omkeerbare aansluiting zou zijn gekomen. Immers, de hele wereld kent het probleem.
Commissies hebben vaak een duwtje nodig, en Apple heeft dat duwtje gegeven.

USB bestaat zo'n 20 jaar, en pas nu Apple 2,5 jaar een omkeerbaar stekkertje op de markt heeft, komt het USB consortium er mee op de proppen. Want als ze het zelf hadden bedacht, dan hadden ze het 5 jaar geleden met USB 3 wel geïntroduceerd.

Ik ben niet bij het overleg van het consortium geweest, maar je hoeft geen genie te zijn om te bedenken dat het wel heel erg waarschijnlijk is dat USB het idee van Apple heeft.
Het gerucht doet ronde dat het USB-C idee van Apple kwam:
According to noted Apple pundit John Gruber of Daring Fireball, Apple was the singular driver behind the USB-C standard. Gruber said this on the latest episode of his podcast, The Talk Show:

“I have heard, I can’t say who but lets call them informed little birdies, that USB-C is an Apple invention and that they gave it to the standards bodies … and that the politics of such is that they can’t really say that. They’re not going to come out in public and say that but that they did. It is an Apple invention and they want it to become a standard.

“What I’ve heard is that it’s an Apple invention that was sort of developed alongside Lightning and that they donated, they gave to the standards bodies because they want the industry standard to be thin enough for their devices and they want it to be reversible.”
Bron: http://www.cultofmac.com/...out-apple-invented-usb-c/
Ik had het gerucht al eens gehoord, maar kon geen bron meer vinden. Bedankt!
Het is ook maar steeds één en dezelfde bron die steeds aangehaald wordt. En dat is iemand die wat roept zonder het verder te staven. Zelfs Apple zelf gaat er niet serieus op in.
Ach, officiële quote of niet, het is eigenlijk zo simpel als 1+1=2.
Hier net zo. Wat betreft het gemak van al die uitwisselbare laders met USB naar microUSB
zullen we even moeten wennen. Het is wel een logische stap dat USB-C nu naar de telefoons komt. Het is een mooie en platte aansluiting met een hoge snelheid voor het versturen van data en het opladen.
Ik hoop dat de omschakeling snel gaat.
Voor wie stopcontacten met een USB aansluiting heeft geïnstalleerd is het wel zuur. Via een verloop plugje kan je deze nog steeds gebruiken, maar dan valt het voordeel van een korte laad-tijd weg.
We waren nochtans enorm dicht in de buurt. Elke nieuwe mobiele telefoon heeft micro-USB, behalve wat dumbphones en Apple die maar al te graag wat extra verdient op hun lightning kabeltjes.
Ik ben niet zo'n fan van het hele USB-C verhaal. Net nu alles met micro-usb aangesloten wordt komt er weer een andere connector die de zogezegde problemen oplost. Mij is het nog nooit gelukt om zo'n micro-usb-kabel er verkeerd om in te stoppen.
Menig xperia Z eigenaren met de USB OTG aansluiting (de rechthoekige micro-usb) zijn het er dus niet mee eens. Er zijn een hoop toestellen defect geraakt door dat de connector met een beetje kracht ook andersom "past".
Ben je ook niet echt slim bezig dat als het niet past je kracht gaat zetten imo

ik stopte ook altijd de kabel er verkeerd om in (na een tijdje weet je echt wel hoe om dat ding moet) maar het is me nog nooit overkomen dat ik de ingang heb gesloopt
Joh. Helaas werkt het niet zo die pinnen zijn vrij fragiel dus er is niet veel méér kracht nodig om ze te breken. Heb het vaak zat voorbij zien komen.
Kan jij zonder te kijken een apparaat op micro USB aansluiten? Je kan hem er niet verkeerd om aansluiten, nee dat lukt niet, maar aansluiten moet met beleid. Neem een lightning connector en je snapt waarom Apple daar mee is gekomen. Het maakt de aansluiting tevens veel geschikter voor aansluiten van accessoires zonder te forceren of ergernis.
Micro-usb is wat dat betreft een draak van een aansluiting, dat is opgelost met Lightning en USB-C. Daarnaast houdt de oude USB aansluiting nogal wat beperkingen.
Het alleen maar verdienen aan lightning kabeltjes is iets te makkelijk gezegd en niet de hoofdreden waarom Apple met die aansluiting is gekomen, al jaren hebben ze een gebruiksvriendelijkere aansluiting.

Men zal een keer de stap moeten zetten op het USB front en dus de oude aansluitingen overboord gooien. Even doorbijten met zo' n nieuwe standaard, maar daar heeft iedereen straks profijt van.
Andersom past het inderdaad niet, maar het kan wel frustraties opwekken dat het niet in 1x past...
Ja en nee. Ja omdat alles de zelfde aansluiting heeft en Nee omdat Apple volgens mij zijn eigen aansluiting blijft gebruiken en Nee omdat er 5 profielen zijn. Je kan je usb-c laptop niet opladen met je smartphone stekker. Omgekeerd weet ik het nog niet.

Maar het duurt nog wel even een paar jaar tot dit een vereiste van mensen is om te hebben. Dit staat, qua bekendheid in de kinderschoenen.
Een stap dichterbij?... Ze zijn hetzelfde of ze zijn het niet. Het helpt niks als ze alleen op elkaar lijken.

En trouwens; Ze waren toch bezig met een of andere draadloze oplader met electro-straling of wat dan ook?... Wat is daar mee gebeurd?
Vergroot de kans op infecties ook meteen (bron: http://www.apparata.nl/ni...aarder-voor-malware-11988). Maarja, dat blijf je vaak houden met nieuwe technologieën. Gelukkig is daar al een tijdje een oplossing voor: http://syncstop.com/.

Overigens wel een mooie technologie :).

Mag ik vragen waarom deze reactie word gezien als "ongewenst"? Ik trol toch niemand of ik zeg toch niks wat beledigd overkomt? Ik geef enkel aan wat in het artikel staat van apparata.nl

[Reactie gewijzigd door Anonymoussaurus op 25 juli 2024 13:27]

Voor zover ik weet ontstaat het risico door het gebruiken van USB om een toestel op te laden. Voor laptops is dat nieuw, bij telefoons was dat ook al het geval met micro-usb.
Telefoons en tablets worden al een lange tijd opgeladen via een USB poort dus waarom een USB-C poort nu ineens voor die markt meer problemen gaat geven zie ik even niet, het gevaar was er al. Met laptops kan ik me het een beetje voorstellen maar dan nog, fabrikanten proberen het ook steeds veiliger te maken.
Het is waarschijnlijk ongewenst omdat je een artikel noemt wat over laptops gaat. Bij telefoons is dit echter al jarenlang het geval, enige wat er nu zou veranderen is dat er een omkeerbaar stekkertje voor in de plaats komt.
Idd, maar het artikel dat je linkt zijn wel veel 'if's' zonder echt concrete cases te noemen. "Het zou mogelijk zijn dat..." tja zo kan je alles kwetsbaar noemen.
Daar heb je gelijk in. Het is natuurlijk nog geen bewering. Het is eerder een voorspelling inderdaad.
Het belangrijkste lijkt me te zorgen dat autorun niet aanstaat. Misschien is het ook een goed idee om automatisch mounten uit te schakelen bij nieuwe usb-apparaten.
De Note serie houd ik al langer in de gate,prachtige toestellen, maar android weerhoudt me een beetje om de volgende generatie te kopen... Een note 5 met Windows 10 er op zou voor mij het ideale toestel zijn. Dan met de USB-C poort een docking station er bij zoals hier, en je hebt een desktop, tablet en smartphone in één. Ik hoop dan ook dat er 2 versies komen (of nog beter, een dual-boot?) met ofwel windows 10 ofwel Android 5.x Zeker met het pennetje icm OneNote... De Surface Pro 3 heeft bewezen dat dit erg mooi werkt op Windows

@ Dazzyreil
Ik heb zelf ook een S4, met Een lollipop rom (GPEdition + extra features), en ik ben het volledig met je akkoord, maar tegenover windows schiet Android voor mij op te veel vlakken nog tekort :(Ik gebruik wel niet zo veel verschillende apps, ik doel echt op OS functionaliteit)

[Reactie gewijzigd door musback op 25 juli 2024 13:27]

De geruchten melden dat de nieuwe Note geen pen meer krijgt..
Daarnaast zie ik Windows nog niet snel gebeuren dus ben ik bang dat het een teleurstelling voor je zal worden.

Lees nieuws: Gerucht: Samsung komt met afneembare toetsenbordaccessoire voor Note 5 over het mogelijk uitblijven van de S Pen
Zonder S Pen is het toch geen Note meer? Dan is het gewoon een phablet zoals elk ander.
Ik dacht dat ze juist met automatisch uitspringende stylus bezig waren.
Het lijkt me wat sterk.

JUIST bij de aankondiging van de Note 4 werd er veel op het pennetje gewezen, want je kon er zo veel mee en het had zo veel functionaliteit volgens Samsung.

Als ze die weghalen halen ze eigenlijk iets van het imago weg.

Iets anders, die gigantische accu is wel erg verleidelijk. Volgens mij wil Samsung een groter onderscheid maken tussen de S6 en de Note 5.
Ik heb vorige week een Note 4 gekocht en ik moet zeggen dat Android en flink op vooruit is gegaan de laatste tijd. Het is echt een wereld van verschil in vergelijking met m'n oude galasy S4
S4 kan je tegenwoordig ook gewoon upgraden naar Lollipop hoor
Anoniem: 344663 @Dazzyreil11 juni 2015 16:58
Denk dat je touchwiz bedoelt en niet android.
Dan moet er wel een Intel chip in.
Omdat?

In elke (of de meeste) windows phone zit ook gewoon een ARM processor.
Ook mijn Nokia 635 en die draait momenteel op Windows 10.
Ik vermoed toch dat musback doelt op een volledige Windows 10 versie, die dus ook gewoon executables kan draaien, ik zie namelijk niet in wat Windows Phone meer bied t.o.v. Android (behalve de te discussiëren experience natuurlijk).
Bekijk deze video en je ziet wat Microsoft in petto heeft voor Windows phone.
Als je mobiel wil dokken en serieus als dekstop wil gaan gebruiken
Windows gaat niet zo snel gebeuren, omdat Microsoft zelf de updates aanleverd, waardoor niet alle socs ondersteunt worden. Dan zouden ze speciaal voor een type telefoonet die exynoss processor telkens aparte updates uitbrengen.
Wat mis je dan als ik vragen mag?
Goh, afhankelijk van gebruik tegenover een Windows 8 (ph)(t)ablet (die je ook als desktop kunt gebruiken) is win > Android wel vanzelfsprekend me dunkt, ik doel echt als een 3-in-1 apparaat. Vandaag een Note als desktopreplacement gebruiken lijkt me niet erg wensbaar, niet? Maar om al enkele zaken op te sommen:

- Uitgebreidere muis en toetsenbordondersteuning met drag & drop toestanden binnen explorervensters en applicaties
- Multi-tasking zoals explorer, maar ook in Windows 8.1 met de metro-apps werkt het wel soepeler dan op een Note/android. (klik op een link in linker app, opent video in rechter-app... snel switchen tussen apps door van links naar rechts te bewegen
- Efficiënte updates die meer dan een jaar of 2 ondersteund worden
- Windows Explorer (oké, toegegeven, solid explorer etc komen wel al in de buurt qua functionaliteit)
- betere controle over achtergrondprocessen (zeker bij Samsung ongelooflijk veel bloatware)
- eenvoudiger om NAS/Cloudservice bestanden aan te spreken alsof ze echt op toestel staan
- tools als dxf of audio sandbox om hem als mediacenter te gebruiken... (toegegeven in Cyanogenmod heb je wel audiofx die over gans OS gaan)
- geen geklungel met mails, bijlagen, mensen in cc zetten, ...
- compatibiliteit met alle (netwerk)printers op kantoor en thuis, e-id-cardreaders, etc

en uiteraard echt computerwerk... :D
zou toch zalig zijn gewoon altijd je pc in je zak, ergens docken en je kan aan de slag, Soort thin client, maar dan ook zonder internet in de buurt...

@Dattac dat zal ik ook eens bekijken... Ik denk wel dat we binnen korte tijd op 1 device to rule them all tikken, ondersteund met cloudseurvices. dat overal in te docken valt, van TV tot laptopbehuizing

[Reactie gewijzigd door musback op 25 juli 2024 13:27]

Ah, ik dacht even Windows Phone vs Android. Ex medewerkers van Google hebben bijna iets zoals jij beschrijft, dan wel op een tablet (surface-like) en zonder die dock-functie die wel gaat komen voor Windows Phone, mits Ik dat goed gelezen heb. Het is een mix van Android, 5.0 inmiddels om precies te zijn, gecombineerd met elementen uit Windows. Ook aparte vensters, een taakbalk etc.

Leuk initiatief en tevens alternatief. Zou het dolgraag willen testen.
Anoniem: 661359 11 juni 2015 14:48
hmmm.. ik heb wel samsung producten in apple devices gezien maar nog geen apple producten in Samsung devices.. that's a first!

P.S. Voordat de hele apple afbrand discussie weer op gang komt: http://www.techtimes.com/...ber-is-to-be-believed.htm
hmmm.. ik heb wel samsung producten in apple devices gezien maar nog geen apple producten in Samsung devices.. that's a first!
Niet helemaal hetzelfde, Samsung levert echt fysieke producten, en Apple een standaard/idee....

Dus nee wat je zegt gaat nog steeds niet helemaal op, en ideeen van Apple zijn al wel vaker overgenomen bij Samsung dus ook geen first ;)


Anyway, ben erg benieuwd naar de Note 5, hoop stiekem dat ie wel een sd/batterij heeft die je kan vervangen, maar heb nu de S6 en heb ontdekt dat ik zonder kan leven...

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 25 juli 2024 13:27]

Grappig dat je al weet dat je met je antwoord zulke gevoelens oproept bij mensen....
Ik zit al vanaf het prille begin op tweakers en klopt.. het is niet meer als vroeger.. mensen gaan te ver in het verdedigen van hun "Gelijk" dat je daarvan compleet anders gaat reageren.. wat vroeger bij alle tweakers "common sense" was is helaas verleden tijd....
Mooi om te zien dat diverse fabrikanten langzaamaan dezelfde standaard gaan hanteren. Scheelt veel kabels en adapters in huis en maakt het gemakkelijker om bijvoorbeeld op vakantie elkaars oplader te gebruiken.
Het wordt denk ik bijna tijd om je huidige laad kabel te vervangen voor USB-C nu dat er steeds meer producten daarmee uitkomen :).
De Note 5 zou een killer worden
als het een vervangbare accu en een sdcard slotje had

Ik denk dat de accu niet verwisselbaar wordt zal wel hetzelfde design hebben als de S6 kleine aanpassingen maar wel een met een sdcard slotje...

Opschroeven naar 4GB Ram en android M misschien tot die tijd
Anoniem: 344663 @dogan201011 juni 2015 16:55
Denk dat de Note ook geen SD kaart zal hebben dit ivm met veiligheid die in android zit gebakken en niet echt werkt op sd kaartjes.
Nou, samsung en Google zijn best dikke maatjes. Je hebt kans dat het er juist wel in zit dit omdat Android M zeer veel ondersteuning gaat krijgen voor SD kaarten

Bron: http://www.sammobile.com/...rt-at-a-very-ironic-time/
Dit vergroot ook de kans dat de Note 5 geen SD kaart aansluiting zou gaan hebben.
Onbegrijpelijk, zeker omdat de Note 4 al een 4k scherm heeft en de beschikbare media best groot is.
Windows 10 komt dit jaar ook uit, ik hoop dat dit USB-C ook een zet zal geven. Want nieuw OS = nieuwe devices, als die nieuwe devices USB-C hebben zal het echt een goeie start krijgen. Mijn volgende PC wordt sowieso eentje met een USB-C poort!
Gerucht: Elke zichzelf respecterende fabrikant van electronica heeft straks producten met USB-C

Los daarvan, USB-C is natuurlijk een geweldige ontwikkeling.
Laten we hopen dat dit nu echt eens DE universele standaard gaat worden waar we al zo lang op wachten met z'n allen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.