Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 95 reacties

Google heeft losgelaten dat de veelzijdige usb type-c-aansluiting binnenkort ook op Android-smartphones geplaatst zal worden. De onlangs aangekondigde Chromebook Pixel bevat al twee van deze poorten, terwijl de MacBook van Apple er een heeft.

Met usb type-c kunnen naast data ook videosignalen door een kabel worden gestuurd, evenals de benodigde elektriciteit om een apparaat op te laden. Daarnaast heeft het symmetrische ontwerp van de connector het voordeel deze altijd past, terwijl usb type-a-connectoren op slechts één manier geplaatst kunnen worden.

In een video over de nieuwe Chromebook Pixel, waarin twee usb type-c-poorten aanwezig zijn, bespreken designers van Google de voordelen van de usb type-c-connectoren. Daarin wordt gesteld dat Google de relatief nieuwe usb-standaard breed wil gaan ondersteunen en dat verschillende komende Android-telefoons van een type-c-aansluiting worden voorzien. Concrete toestellen worden nog niet genoemd, maar het is niet ondenkbaar dat een komende Nexus-telefoon over een usb type-c-aansluiting zal beschikken.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (95)

Maar met Micro USB kan je ook al laden en data overheen sturen.
Behalve dat je 2 kanten op kan met USB - C, zijn er nog meerdere voordelen?

Sneller laden?
Sneller dataoverdracht?
Essentieel om te begrijpen is dat type C slechts een form factor is. De tablet van Nokia bvb heeft een type C connector, maar is slechts USB2, waardoor het exact dezelfde features heeft als micro USB. Het enige voordeel dan is het omkeerbaar zijn van de connector.

De mogelijkheden met type-C zijn echter groter: micro USB die je op huidige telefoons ziet, is een form factor beperkt tot USB2, want de form factor voorziet slechts 4 pinnetjes, terwijl USB3 er (edit: correctie, niet 8 ) 9 nodig heeft.

Nu hadden ze simpelweg een (omkeerbare) 9 pins connector kunnen maken en iedereen was wss tevreden geweest, maar type C gaat nog een stapje verder dan louter USB3 ondersteuning: er is een heuse upgrade van de USB standaard doorgevoerd, en type C ondersteunt USB3.1. Het klinkt als een kleine update tov USB3 (de naam suggereert dit, maar ook de snelheid: van 5 naar 10Gbps is veel vooruitgang, maar niets baanbrekends), maar vergis je niet: USB 3.1 is een grote upgrade. De kleinste upgrade is een verandering in het USB protocol zelf die voor een snellere dataoverdracht zorgt.

Maar USB 3.1 doet meer, de standaard verhoogt het aantal pinnetjes van 9 naar 12:
  • Er zijn 2 ground returns
  • Er zijn 2 lanes voor USB2, en zo is het dus backwards compatibel
  • Er zijn 4 superspeed lanes, waarop je USB3 superspeed+ snelheid kan halen (10Gbps)
  • Er zijn 2 configuration lanes, waardoor de twee aangesloten aparaten configuratie-data met elkaar kunnen uitwisselen (er is dus geen duidelijke master en slave: beide apparaten kunnen de configuratie beheren)
  • Er zijn 2 dedicated lanes om stroom aan te leveren, de spec specifieert een maximum van 100 Watt
Het essentiële hierin zijn de twee configuration lanes, deze zorgen voor leuke extra features, zonder deze lanes was dit eigenlijk gewoon een 'snellere en omkeerbare USB3 die tot 100W strokm levert' geweest.

De configuration lanes staan echter toe om een 'alternate mode' te gaan gebruiken. Hiermee kan een van de devices zeggen 'ik wil nu deze lane(s) gebruiken voor een ander protocol dan USB!'. De standaard definieert niet wat deze protocollen kunnen zijn. De logische kandidaten zijn duidelijk: DisplayPort, Ethernet, en PCI-express. Je USB kabel kan dan dus (deels) een andere kabel worden. De logische stap wordt natuurlijk dat je 1 kabel naar je scherm leidt, die het beeldsignaal, de stroom, en een USB signaal voor de ingebouwde USB hub door stuurt.

Voor je telefoon wil dit dus zeggen dat je je telefoon in een dock kan plaatsen, waarmee je een scherm en een hele rits apparaten kan aansluiten. In mijn ogen opent dit dus de mogelijkheid om over bvb 5 jaar (wanneer telefoons er écht krachtig genoeg voor zijn), je telefoon als dragbare PC te gebruiken: onderweg een telefoon, aan je bureau is het een workstation, met groot scherm, KB+mouse, en een stabiele ethernet verbinding. Oh, en je telefoon laadt ondertussen ook op natuurlijk, wat erg snel kan met 100 Watt ;)

[Reactie gewijzigd door kiang op 12 maart 2015 10:49]

Was niet een van de andere grote voordelen van USB 3.1 dat de overhead door de encoding echt significant verminderd is t.o.v. USB 3.0 (waardoor de hoeveelheid daadwerklijk getransporteerde data toeneemt)?

[Reactie gewijzigd door Aham brahmasmi op 12 maart 2015 11:42]

ja klopt, dat zorgt ervoor dat de snelheid van 5 naar 10Gbps is gestegen.

Erg mooi, maar ik vind dat saaier dan de andere vernieuwingen die de USB3.1 standaard echt wel meer maken dan 'gewoon' een snellere versie van USB3.
Ik denk niet dat dat helemaal klopt. Voor zover ik begrijp wordt de overhead bij de bandbreedte inbegrepen, waardoor USB 3.0 met zijn 8/10 encoding effectief maar 80% van zijn nominale bandbreedte, dwz 4 Gbps haalt. Bij USB 3.1 is de encoding 128/132, waardoor de overhead slechts 3 procent is. Zie: reviews: Aan de slag met usb 3.1: hoeveel sneller is de nieuwe usb-versie?
Die laatste alinea is nou net wat Canonical van plan is met hun Ubuntu op de telefoon. Je hebt een standaard telefoon met Ubuntu draaien. Steek je hem echter in een dock met oa een scherm eraan, dan krijg je ineens een volledige Ubuntu Desktop voor je neus. Met alle open "apps" als programma.

(Ubuntu phone)
Klopt, en ik ben vrij zeker dat dit ook MS hun visie is met Windows 10.
Die configuration lanes klinken als een grotere security nachtmerrie dan badusb. Weet je toevallig of er security maatregelen in het protocol zijn meegenomen, die gedrag van een device kunnen beperken?
Weet ik niets van nee, heb ik nog niets over gelezen, en ook Google kan me er niets van vertellen atm
Stevigere connector, en ook nog eens kleiner. Sneller laden en snellere dataoverdracht zijn ook van de partij :)
volgens mij was hij ietsjes groter als de micro USB stekker.

niet dat dat een probleem is.
Je hebt gelijk:
http://cdn.arstechnica.ne...oads/2015/01/IMG_0713.jpg

Hij is marginaal groter, maar dat komt deels door de plastic omhulzing. Denk dat die, net als bijvoorbeeld bij lightning, een stuk kleiner moet kunnen.

Hij is in ieder geval een stuk kleiner dan Micro USB 3.0

[Reactie gewijzigd door GreNade op 12 maart 2015 10:28]

Je kunt hem niet op de kop erin doen. Meer data overdracht. Veel meer stroom. Maar vooral. Hij kan niet op de kop. Want beide kanten werken hetzelfde.

Edit: Ik bedoel dus dat beide kanten hetzelfde zijn, dus dat je hem altijd goed erin doet bij de eerste poging.

[Reactie gewijzigd door ThomasBerends op 12 maart 2015 14:38]

Je kan hem toch juist wel op zijn kop erin doen, dat is iets wat niet past op micro-usb. Zoals je zegt werkt hij beide kanten op, dus op zijn kop erin steken en hij werkt ook. Je bedoelt waarschijnlijk dat je hem er niet meer verkeerd om in kan doen zodat hij niet past.
Precies dat inderdaad. Er is gewoon geen 'op de kop' meer. Beetje slecht beschreven inderdaad.
Direct aansluiten randapparatuur zonder verloopkabeltje lijkt mij een groot voordeel :)
Er zijn natuurlijk ook de fysieke voordelen, C past op twee manieren en de kabel is aan beide zijde gelijk.
zoals ze in het filmpje aangeven, er kan meer Watt doorheen
Technisch gezien is USB-Type-C alleen de specificatie voor de connector.
USB 3.1 is de standaard voor wat er hoe over de draadjes moet en mag gaan.

Zie:
http://en.wikipedia.org/wiki/USB#USB_3.1
http://blog.laptopmag.com/usb-type-c-faq
USB-Type-C is de toekomst. Apple verdient nu veel geld met zijn Lightning/thunderbolt ongein, maar dit is gewoon niet houdbaar/verkoopbaar aan de consument meer. USB-C kan alles, soms zelfs beter, dan bovengenoemde en is goedkoper om te produceren. Als de productiekosten minder worden, is het de afweging of dit op de lange termijn meer geld oplevert dan Lightning/Thunderbolt. Ik denk dat het een close-call zal zijn.
En gelukkig heeft Apple dat zelf ook door, de nieuwe Macbook bevat alleen nog een USB-c aansluiting. Ben benieuwd of & wanneer lightning wordt uitgefaseerd ten gunste van USB-c.
USB-C heeft alle voordelen van lightning en niet de nadelen (enkel Apple) dus ik vermoed dat dit jaar of anders volgend jaar iOS apparatuur met USB-C uitgerust zal worden.
Helemaal gezien USB-C nu de standaard is voor de nieuwe MacBook.

[Reactie gewijzigd door sanderev66 op 12 maart 2015 15:26]

Apple wisselt wel erg vaak van "standaard". Micro-USB bestaat al zeker 5 jaar en zal nog wel een tijd meegaan.
Wisselt wel erg vaak? Ze zijn voor iOS nog niet gewisseld en de voorganger van Lightning - de 30-pins dockconnector - is na ongeveer 10 jaar vervangen. Dat is echt een eeuwigheid in deze sector.

Dat USB-C de toekomst heeft en veel duidelijke voordelen heeft boven de oude implementatie van USB moge duidelijk zijn overigens.
Op de iPhone is twee jaar geleden een nieuwe connector gekomen.
In 2017 moeten alle telefoons voorzien zijn van een usb connector. De nieuwe connector op de iPhone 5 gaat dus misschien 4 jaar mee, maar mogelijk korter.

10 jaar is helemaal geen eeuwigheid. USB 2.0 bestaat al erg lang en wordt nog steeds verkocht. Interfaces als centronics, rs232, vga, at etc. hebben veel langer bestaan.
Usb-c is de toekomst maar kan niet tippen aan thunderbolt. Usb-c is 10gbps en thunderbolt is 20 bi directioneel(dus 40gbps totaal), thunderbolt heeft ook daisy chain functionaliteit. Lightning daar in tegen heeft geen voordelen tegenover usb-c. Ik verwacht dat apple deze dus ook in 2017 gaat voeren als de standaard voor hun ios apparatuur.
Thunderbolt zal ook echt wel blijven als de 'professionele' standaard. Net als dat FireWire jarenlang de 'Professionele' tegenhanger van USB is geweest.
Apple is betrokken geweest bij de ontwikkeling van USB-C. In tegenstelling tot wat vele hier beweren probeert Apple wel vaak met standaarden mee te gaan, maar ontwikkelen die zich simpelweg niet snel genoeg. Lightning is er terecht gekomen omdat USB teveel tekortkoming had. MSATA factor welke Apple gebruikt is ook door Apple ontworpen omdat er simpelweg gebrek aan een standaard was.
Soms kunnen standaarden vertragend werken.
Er is best wel een kans dat Apple meer USB-C adopteert.
Thunderbolt is overigens gewoon een standaard met voordelen. Het is niet altijd zo dat er echt maar 1 standaard is voor een bepaalde toepassing.
Thunderbolt is dan ook helemaal niet proprietary. Saillant detail is wel dat Apple alweer afgestapt is van mSATA tbv PCI-Express. Waarvan overigens evident is dat het veel sneller is dus ook dat is een perfect verdedigbare keuze.
Nee het is intel die hier goed aan verdient, die vragen hoge licentiekosten.
Naast het feit dat vanaf 2017 in de EU alle smartphones met eenzelfde universele oplader moeten kunnen werken (ofwel met usb), dus moet Apple wel over (in iedergeval in de EU)..
En aangezien USB veel breder gedragen wordt dan lightning/thunderbolt en er (behalve voor Apple) geen echte voordelen zijn, is het dus beter dat alles over gaat naar de nieuwe USB standaard..
Goeie zaak!

Ik heb micro usb nooit echt een prettige connector gevonden. Hij voelt erg goedkoop, en je hebt altijd het gevoel dat er zo iets af kan breken.
Precies, en dat is ook de reden dat ik heel erg blij ben met de lightning connector!
Lightning connector is zeker een mooie, maar ik zou liever een standaardconnector hebben. Het mooie aan een standaardconnector is dat je bij 90% van de huishoudens wel ergens een oplaadkabel kan vinden. Ook zijn standaardconnectors een stuk goedkoper te produceren.
door deze zet word er wel juist weer afgezien van de standaard.. zal er nu elke 3 jaar een nieuwe standaard komen?
dan nog liever een standaard elke 3 jaar voor alle fabrikanten/merken dan een nieuwe standaard elke 3 jaar voor elke individuele fabrikant...
Micro-usb had ik trouwens al op mijn Desire uit 2010, dus gaat al minstens 5 jaar mee ipv de door jou aangekaarte 3 jaar...
En als we het dan over individuele fabrikanten hebben: Apple heeft 10 jaar gedaan met de 30-pins dockconnector (3e generatie iPod t/m iPhone 4S / iPad 3).

Nu Apple met de nieuwe MacBook duidelijk kiest voor een pioniersrol wat USB-C betreft ben ik trouwens wel benieuwd hoe zich dit gaat verhouden tot de Lightning en Thunderbolt stekkers, die veel vergelijkbare eigenschappen hebben.
In principe is dat niet zo heel erg, innovatie moet er blijven. We moeten niet blijven steken bij een connector omdat dat de standaard is. Op dit tempo zijn we straks helemaal van fysieke connectors af, dan gaat alles draadloos.
hij is volledig pin compatible dus een simpele en goedkope converter is genoeg om van type C and A, mini, of micro te gaan. dat is bij lightning niet het geval, daar komt meer bij kijken. dus zo'n grote afwijking is het niet.

en nee er komt zeker niet elke 3 jaar een nieuwe standaard. het is de bedoeling dat type C alle andere usb plugs gaat vervangen en dat we deze blijven gebruiken tot er iets geheel anders nodig is.
Nee, er wordt niet afgezien van een standaard.
De technologie schrijdt voort en daarom is er een nieuwe standaard nodig.
Dit betekent niet dat je oude spullen ineens waardeloos zijn, alleen dat je nieuwe spullen hoogwaardigere standaarden zullen krijgen.
Er waren al heel wat initiatieven om een standaard connector op de markt te brengen. Het goede nieuws is dat hij backwards compatible is, maar het slecht is dat je een adapter nodig zal hebben.

http://en.wikipedia.org/w..._USB_Type_C_specification
Het mooie aan een standaardconnector is dat je bij 90% van de huishoudens wel ergens een oplaadkabel kan vinden.
Het mooie aan Lightning is dat dat nog steeds geldt ;)
Klopt, je kan ook als je een telefoon met Lightning aansluiting hebt, nog steeds in 90% van de huishoudens wel een MicroUSB kabel vinden, niet dat je je telefoon daar mee op kan laden.
Grapjas. Ik bedoel natuurlijk dat iPhones en iPods en iPads zodanig veel verkocht worden dat je ze nog steeds in 90% van de huishoudens (laat staan kantoren trouwens) wel kunt vinden.
Een lightning connector? Echt niet hoor, de meeste mensen die uberhaupt een iPhone hebben, hebben maar een lightning kabel, die ligt in de slaapkamer naast het bed. Ieder huishouden heeft standaard meerdere microUSB kabels liggen, daar kun je niet onderuit. Als jouw contacten allemaal apple hebben kan ik me voorstellen dat je het anders ervaart, maar zoveel mensen hebben er nou ook weer niet een iphone dat lightning kabels in overvloed in huizen liggen.

Ter vergelijking:
Manieren om aan een nieuwe lightningkabel te komen:
1. Koop een nieuwe iPhone/pad/pod
2. Koop een losse kabel voor 19,99

Manieren om aan een nieuwe MicroUSB kabel te komen:
1. Elk apparaat dat microusb heeft kopen (een stuk meer apparaten, waaronder telefoons/mp3/tablet/extHDD/muizen/toetsenborden/usbhubs/koptelefoons/bluetooth speakers/chromecast/electrische aanstekers en nog veel meer)
2. Koop een microUSB kabel vanaf 1,50.


2. Koop
Ik heb een iPhone en ik heb vier Lightning kabels: één in de slaapkamer, één in m'n tas voor als ik niet thuis ben, één in de auto voor opladen tijdens navigeren en één in de woonkamer voor als ik daar zit.

Dat argument gaat dus niet op. Wel eens met je microUSB verhaal: daar hebben we er misschien wel 20 van liggen... :-)
Dat jij er vier hebt, hoeft niet te betekenen dat iedereen er vier heeft, dat is mijn ervaring in ieder geval. Tuurlijk zijn er altijd uitzonderingen, maar de meeste mensen hebben gewoon de kabel die bij hun telefoon zat.

Meest gehoorde klacht bij applegebruikers in mijn contactenkring:
Ik wil graag een extra kabel, maar ik vind 20 euro zo belachelijk duur.
imitatie/offbrand Lightning kabels zijn anders prima te vinden voor amper meer geld dan Micro USB kabeltjes, hoewel er wel wat retailers zijn die maar niet begrijpen dat de iPhone 5 alweer 2,5 jaar geleden uitkwam en nog steeds alleen maar die 30-pins meuk hebben liggen (Hema |:()
Die offbrand kabeltjes kunnen met een software update door apple onklaar gemaakt worden, en hebben al een iPod van mijn neefje om zeep geholpen.

De offbrand kabeltjes die wel goed zijn (HEMA heeft lightning kabels) zijn nog steeds te duur (Apple certified van HEMA kost 15 euro)
Dat is GreNade's punt niet denk ik: het verzamelen van micro-usb kabels gaat bijna vanzelf. Praktisch ieder apparaat dat je tegenwoordig koopt met een usb-aansluiting, heeft een micro-usb aansluiting en ditto kabel.

Jij hebt die 3 extra lightning kabels niet van Apple bij je apparaat gekregen, maar er zelf bij mogen kopen (à 19,99 per stuk?). Het is dus niet vanzelfsprekend dat je er zoveel thuis hebt liggen, die moet je zelf bewust aanschaffen. Je zult het met me eens moeten zijn dat dat met micro-usb iets anders ligt :)
Dat ben ik compleet met jullie eens heren, ik miste het punt denk ik van GreNade.

(Overigens: ik heb twee kabeltjes uit China en twee officiële. Die onofficiële kabeltjes werken net zo goed..)
Dat is GreNade's punt niet denk ik: het verzamelen van micro-usb kabels gaat bijna vanzelf. Praktisch ieder apparaat dat je tegenwoordig koopt met een usb-aansluiting, heeft een micro-usb aansluiting en ditto kabel.
Spijt me zeer maar dat is niet waar. Ik heb thuis welgeteld nul apparaten waar Micro-USB in gaat. En dus ook geen kabeltjes.

Lightningkabels echter heb ik er een stuk of vier van. En die 30-pin dingen van vroeger ook wel drie of vier.
4 kabels van 20e per stuk?
Echt niet hoor, dan impliceer je dat 90% van de huishoudens een iDevice is wat helemaal niet het geval is.

Ja er zijn veel mensen met een iDevice maar hier in Nederland maar nog meer die het uberhaupt niet kunnen betalen. Bij mij op kantoor/afdeling heeft overigens hoogstens 10% een iPhone en is vaak genoeg geen kabeltje op de afdeling te vinden.
Het ligt er gewoon net aan waar je bent, maar feit is dat Apple producten, ook die van ná de iPhone 5, wel dusdanig wijdverspreid zijn dat er veel mensen zijn die zo'n kabeltje in huis hebben. Het zal heus geen 90% zijn, maar ik denk dat je in Nederland wel tot 30-40% van de huishoudens gaat komen.
Alleen jammer van die "breekbare" kabeltjes. Ik heb al diverse kabels gezien waarbij de mantel vlakbij de connector compleet los lag..
Of erger, kabels waar er visueel totaal niets mis mee is, die ineens niet meer werken met IOS toestellen wegens zogezegd niet officieel/gecertifieerd. En dat gaat zelfs over officiële Apple kabeltjes.
Met de eerste generatie imitatie Lightningkabels heb je inderdaad veel gezeik, maar ik heb er nu een aantal die echt al tijden prima werken.
Ik heb juist de lightning connector kapot gehad. Micro usb nog nooit.

Maar ik had sowieso een zeer slecht geproduceerde iphone. Camera, home knop, en lightning ingang zijn kapot gegaan. erg jammer, waarschijnlijk dikke pech.

Hoop dat dit de nieuwe 2017 standaard wordt, dan moet van Neelie Kroes alles hetzelfde zijn of niet?

[Reactie gewijzigd door Ruw ER op 12 maart 2015 10:08]

Die is idd heel fijn als je in een wereld met alleen Apple leeft.
Ik moet zeggen dat ik er nooit problemen mee gehad heb, maar een betere standaard is altijd fijn :) Goede zaak dus, op naar één connector voor alles.
Problemen heb ik er ook nog niet mee gehad, maar het voelt zo "flimsy". Connectors hebben veel speling, en zijn erg dun en klein.
Die nieuwe USB-C connector zal ook klein en dun zijn. Die normale connector werkt misschien veel beter dan de huidige normale stekker, maar is weer veel te dik voor een telefoon.
Het is wel mogelijk, Apple heeft met zijn Lightning connector misschien geen standaard, maar wel een connector die zowel klein èn stevig is. (De connector dan, de kabeltjes mogen wel wat steviger). Van USB-C verwacht ik dat het in ieder geval steviger zal zijn dan Micro USB, want die stekker is gewoon niet duurzaam.
Dat ze dun en klein zijn ben ik met je eens, maar veel speling kan ik toch niet zeggen, in iedergeval niet bij de devices die ik heb met deze aansluiting...
Naast het goedkoop aanvoelen wordt het ook wel eens tijd dat er snellere en complexere verbindingen mogelijk zijn via Android toestellen.

De uitwerking van Ubuntu om je telefoon te transformeren in een desktop door 'm simpelweg aan te sluiten aan een dok trekt mij nog steeds erg. Deze kabel zou een dergelijke verbinding (laden, data en beeld) eenvoudiger moeten maken.
Mee eens, al lag dat minder aan de kabel, en meer aan de connector in de apparaten. Die trek je toch iets te makkelijk krom, soms...
Ik voorspel al (en hoop ook op) een adapter die onzichtbaar in een usb 3 of 2 poort gestopt kan worden waardoor het een usb-c poort wordt.

Ohw, dat kan dan natuurlijk wel maar 1 kant op zijn, maar dan kan je voor alles wat je aan je huidige laptop wilt hangen in ieder geval dezelfde kabeltjes gebruiken.
Dit is natuurlijk geen adaptor want het is de USB poort zelf die al zo gemaakt is dat hij ook USB-C is, of maw dit is iets dat zo moet ingebouwd zijn. Wat hij wellicht bedoelt is een adaptor die nagenoeg geheel in een bestaande USB 2/3 poort schuift zodat dat die significant uitsteekt. Vraag me echter af of de sleuf in een USB poort hiervoor hoog genoeg is (al lijkt jouw link te suggereren van wel, aangezien die blijkbaar ook in het vaste deel van USB past).

Nu de 2de paragraaf lijkt echter te suggereren dat Maarten net het omgekeerde wil: een adaptor die van een USB-C terug een USB 2/3 maakt, want dat zal toch wel de belangrijkste use case zijn: je koopt een nieuwe laptop, maar je wil wel nog al je randapparaten kunnen blijven gebruiken zonder dat je een afzonderlijk kabeltje nodig hebt. Dit is overigens ook de kritiek op deze MacBook: ultra-compact, maar eigenlijk ga je toch ook vaak een rist aan adapter-kabeltjes moeten meesleuren voor HDMI, USB, etc...
Hmm, op die manier denk ik dat een USB connector wel erg zwaar wordt, dan krijg je veel stress op de binnenkant van je laptop lijkt me, de zelfde situatie als dat je een 6.3 naar 3,5mm jackplugverloop gebruikt zeg maar.

Een kabeltje lijkt me dan een betere oplossing.
Mwa, ik bedoelde inderdaar een " adaptor die nagenoeg geheel in een bestaande USB 2/3 poort schuift[ zonder ]dat die significant uitsteekt. "

Nieuwe randapperatuur, oude *huidige* laptop, dus.

Met "1 kant op" bedoelde ik bijvoorbeeld dat je daar dus nooit de stroomvoorziening van je laptop op aan gaat kunnen sluiten, want die usb 2 poort is helemaal niet gemaakt om stroom naar binnen te duwen.

Desalniettemin is de andere adapter (nieuwe laptop, oude apperatuur) natuurlijk ook heel belangrijk, en die zal zeker in het begin wel het meest gebruikt worden. Ik kan me zelfs voorstellen dat je die ook zo kan maken dat je een klein stripje hebt wat je in een usbstick propt waardoor het een usb-c aansluiting wordt, maar een kabeltje is daar wel de betere oplossing voor inderdaad
Dat ding is zeer nice, die ga ik in de gaten houden! Zou er ook een klein adaptertje komen om een "simpele" usb 2 of 3 aansluiting om te toveren tot USB type c? Dat zou erg handig zijn voor een externe HDD en verbinding naar je tablet of telefoon met type c.
Die komt er gegarandeerd, die aansluitingen zijn elektrisch compatible met elkaar dacht ik, dus een passief verloopje zal waarschijnlijk genoeg zijn.
Nee, dat is iets anders. Jij laat een USB stickje zien die zowel in een USB2/3 als in een usb3.1 poort kan. Waar MaffeMaarten (volgens mij) op doelt is een soort verloopje, waarmee je van een ouderwetse USB poort op je systeem een usb 3.1 (form factor) poort maakt.
Het ging in dit geval om de uitschuifbare usb-stekker, een verloopje komt er sowieso wel.
Ze kunnen aan de MoU voldoen (mijn inziens bypassen) door een verloop stukje te leveren. Zo komt Apple ook weg met hun alternatieve connector. Verder meen ik me te herinneren dat de afspraak specifiek over micro USB-b 5 jaar zou blijven staan. In elk geval is het niet een onbeperkte afspraak. Dus na verloop van tijd kunnen ze nieuwe afspraken maken waarin juist dit als universele connector wordt aangewezen.
Moet de eu hier ook niet weer eens een ei over leggen? Dacht dat micro USB verplicht was.
Ik dacht dat de EU besloten had dat er een standaard moest zijn en dat de telefoon fabrikanten onderling besloten hebben dat dit micro usb ging worden? Als ze allemaal over gaan op usb-C dan is er nog steeds een standaard en zou het goed moeten zijn volgens de EU.
Wat ik vooral vreemd vind is dat Apple nooit op de vingers is getikt vanwege het stug blijven gebruiken van een eigen aansluiting? Ik bedoel, wat voor nut heeft regulering als een grote speler in de markt die regels gewoon ongestraft aan de laars kan lappen?
Omdat het tegen 2017 pas verplicht is.
Apple mocht hun Lightning connector blijven gebruiken zolang ze maar een converterkabeltje meeleverden naar USB (of micro-USB, dat weet ik niet meer).
Als micro usb voor altijd verplicht zou blijven, zouden we in het verleden blijven leven. Ik had begrepen dat er niet 1 bepaalde connector verplicht was, maar dat fabrikanten een standaard af moeten spreken met elkaar.
Vanochtend het artikel gelezen, nu komt ineens het volgende in me op:

Is het ook mogelijk om dadelijk twee laptops met elkaar te verbinden middels usb-c? Dit zou natuurlijk een leuke gimmick zijn voor bijvoorbeeld klaslokalen. Dan hoeft niet usb-stickje de klas rond te gaan. Natuurlijk zijn er veel meer toepassingen te bedenken waarbij twee laptops verbinden ideaal zou zijn. Het zou helemaal perfect zijn als je één laptop middels usb-c in het stopcontact aansluit, en middels usb-c naar een volgende laptop zodat zij beide opgeladen kunnen worden. Lijkt me sterk dat dit zou kunnen. Maar het zou wel ideaal zijn. Iemand die hier meer over weet? Ik kan over deze toepassingen namelijk geen informatie vinden
usb staat tegenwoordig toe dat er word onderhandeld over wie de host en wie de client is. dus 2 laptops aan elkaar hangen zou (met de juiste software) kunnen.

het vermogen doorsluizen ZOU in theorie kunnen, maar het is waarschijnlijk dat de aansluiting op de een laptop niet in staat zijn om de volledige 100 watt over te dragen. het zal sowieso maar een beperkt aantal apparaten zijn die die 100 watt uit gaan halen vooral adapters waarschijnlijk.

de 2de laptop zou dus maar het maximale vermogen krijgen dat de poort op laptop 1 ondersteund.

[Reactie gewijzigd door Countess op 12 maart 2015 16:44]

Het video doet overkomen alsof Google het heeft uitgevonden en in de nieuwsbericht (persbericht) is dat niet verduidelijk. Google heeft dit niet ontwikkeld, daar zijn veel partijen bij betrokken met verzoek vanuit de industrie en politiek.
Ik kan dit alleen maar toejuichen!
De nieuwe connector is mooi, praktisch en klein. Het is voor de adaptatie nodig dat op korte termijn veel producten deze standaard krijgen. En als je type-c naar tpye-c kabels kunt gebruiken hoef je ook niet hele batterij kabels mee te nemen.

Het is daarmee te hopen dat telefoons (ook iPhone, Apple!), smart watches, en camera's de aansluiting krijgen. Hoe fijn zou dat zijn?
Hopelijk houdt dit dan in dat er ook ondersteuning voor USB3.1 en power over USB (voor zeer snel laden) op deze telefoons zit, anders schieten we er nog weinig mee op.
hopelijk lopen bedrijven zoals asus acer HP, lenovo niet te hard van stapel en geven de nieuwere laptops net als de laatst geintroduceerde macbook air , maar 1 usbc poort en een audio poort.

dit zal een economische ramp worden omdat je dan (supported only) convertors moet kopen (apples goedkoopste voor video, laden en data is al 80$)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True