Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 107 reacties

Google is met LG in gesprek over de mogelijke productie van een nieuwe Nexus-smartphone, zo claimt de Zuid-Koreaanse website eToday. De recentste Nexus-telefoon, de Nexus 6, kwam uit de koker van Motorola.

LG logo (75 pix)Volgens eToday hebben medewerkers van Google onlangs gesprekken gevoerd met LG in Zuid-Korea. Ze zouden hebben gesproken over een Nexus-smartphone met de codenaam 'N000'. De website noemt geen verdere details, maar speculeert wel dat het toestel misschien de naam 'Nexus 7' krijgt. Dat zou opvallend zijn, want Google heeft samen met Asus al twee tablets onder die naam uitgebracht.

Google heeft eerder samengewerkt met de Zuid-Koreaanse elektronicafabrikant. Zo hebben de twee bedrijven de Nexus 4 en de Nexus 5 op de markt gebracht. Traditioneel zoekt Google voor een volgende Nexus-telefoon steeds een nieuwe hardwarepartner.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (107)

Waarom slaan ze Sony over? :(
komt dat doordat Sony met Microsoft en Apple in rockstar zitten?

http://en.m.wikipedia.org/wiki/Rockstar_Consortium
Link toegevoegd zodat er niet verward woord met rockstar games :D

[Reactie gewijzigd door raro007 op 20 maart 2015 10:46]

Tja, ze slaan wel meer fabrikanten over; Oppo, Huawei ook om een paar voorbeelden te noemen. Sony heeft daarnaast ook wel eens wat vreemde keuzes qua bouw. Zie de barstende schermen van de Z3 (dacht ik dat het was) bijvoorbeeld.
Chinese fabrikanten zal niet zo snel gebeuren want die zitten in een land die Google diensten blokkeert.
niet alleen de Z3... de Z had hetzelfde probleem, en de Z1 was ook niet probleemloos... de meeste Z toestellen kennen bouwkwaliteitsproblemen (Niet dat ELKE telefoon een probleem heeft, maar in verhouding hebben ze wel veel problemen)
Of wellicht omdat men over het algemeen niet heel veel winst draait op het maken van een Nexus toestel. Aangezien Sony niet bepaald heel veel winst draait hebben ze waarschijnlijk geen trek om omzet van hun Xperia Z divisie af te snoepen.
Voor LG was de samenwerking met google juist heel commercieel succesvol. Marge maken op telefoons gaat vooral om de grote getallen. Door de grote oplage van de nexuslijn, en doordat men aan het broertje van de n5, de LG G2 bijna geen ontwikkelkosten had, heeft LG in eind 2013 en in de drie eerste van de vier kwartalen van 2014 winst gemaakt op haar smartphonedivisie.
De N5 werd zo'n beetje tegen kostprijs verkocht, dus het is helemaal niet zo dat voor LG nu een nieuwe Nexus direct tot winst zal leiden. Aan de andere kant kan LG de nieuwere Nexus nu voor een hogere prijs in de markt zetten, maar je kunt je afvragen of dat een succes gaat zijn; de N6 was ook een belachelijk geprijsd toestel en brak de trend van de Nexus lijn qua prijs/prestatie en doel. Kans is dan ook aanwezig dat een (opnieuw) hoog geprijsde Nexus wederom niet populair wordt.

Indirect wel; grote getallen inderdaad, maar NIET op het Nexus toestel wellicht, maar op de andere: de G2 enzo. Naamsbekendheid, imago opbouwen. LG heeft een aantal floppende toptoestellen gekend (Optimus 2x bijv) en veel gezeik rondom het updatebeleid ten tijde van Gingerbread (zelfs een rechtszaak die ze hebben verloren). Daar hebben ze duidelijk van geleerd en ik denk ook wel dat de N5 zeker voor het imago van LG goede zaken heeft gedaan. In mijn beleving iig wel, nog steeds een tevreden N5 gebruiker en zeker geen noodzaak voor een upgrade op dit moment. Het ding is nog steeds top of the line.

Persoonlijk kan ik de LG smartphones wel waarderen, heb ook een Optimus 2x gehad (destijds gratis dus de pijn van de minpuntjes was minder groot) en ook die werkt nog steeds, al is ie niet de snelste. Bouwkwaliteit zit iig zeker meer dan goed, materiaalkeuze is uitmuntend (vooral de grip van beide toestellen is geweldig).

De N5 is ook gewoon een doorontwikkelde Optimus 2x, de gelijkenissen zijn erg groot, dus dat verhaal over ontwikkelkosten kan ik niet van je kopen helaas.

Over Sony... ik heb eerder het idee dat Sony zoals altijd graag zijn eigen ding doet en daar krampachtig aan vasthoudt. Kijk naar Sonos, kijk naar de Xperia lijnen (aparte designkeuzes, looks en foutjes), en kijk naar de PS3. Dat ligt niet bij iedereen even lekker denk ik. Samsung is ordinair geld aan het scheppen nu want het gaat niet zo goed met ze; dus ook zij gaan geen scherp geprijsd toestel neerzetten in dit prijssegment.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 21 maart 2015 18:01]

De N5 werd zo'n beetje tegen kostprijs verkocht,
Waarom denk je dat? Smartphones kosten eerder tegen de ¤180 om te maken (onderdelen + montage e.d.), de marginale kostprijs. De Nexus 5 werd voor het dubbele verkocht, maar kostte waarschijnlijk substantieel minder. Je moet er natuurlijk nog wel wat ontwikkelingskosten bij optellen, maar verdeeld over miljoenen telefoons is dat ook niet veel: er zal nog prima winst op gemaakt worden. Vergeet ook niet dat zulke onderdelen na een half jaar al weer een stuk goedkoper zijn dan bij uitkomst van de telefoon. En dan grote partijen kortingen kunnen krijgen.
http://cdn.ihs.com/Techno...es/2012-09-25_iPhone5.jpg
Verder ben ik het wel met je eens.
Naast de productie van het toestel door LG is er ook nog een hele keten die een stuk van de taart pakt. Retail, distributie, marketing - ook dit is onderdeel van de totale kostprijs want een bedrijf moet dit opzetten. Die telefoons landen niet magisch in de winkels.

Het is een feit dat de N5 een bizar lage prijs heeft en had voor wat er aan componenten in zat. Natuurlijk zit er een marge op, maar LG heeft zelf duidelijk aangegeven dat het stopt met de productie vanwege de bijna niet bestaande winst op het toestel. Of anders uitgelegd: omdat ze duurdere toestellen willen verkopen uit eigen stal zoals de G2. De N5 werd ook niet 'gepusht' zoals de andere LG releases.

Doe een 1 op 1 vergelijking met een willekeurig flagship toestel van een willekeurige fabrikant met dezelfde componenten en het plaatje wordt al snel duidelijk. Dát is ook een van de redenen, naast stock Android, dat de N5 zo goed ontvangen werd.

350 dollar voor een toestel uit 2013 met een S800, (die overigens nog steeds op Android nauwelijks is ingehaald door een opvolger qua prestatie, alleen qua accuduur zijn de opvolgers een merkbaar verschil) 16GB, NFC, 4G, 8MP rear en 1.3MP front cam, en een perfect gekalibreerd IPS scherm op 1080p. Ik daag je uit een concurrent te linken die dat ook deed voor die prijs eind 2013...

[Reactie gewijzigd door Vayra op 21 maart 2015 23:10]

De prijzen van concurrenten zijn in dit geval niet relevant, omdat die gewoon extreem hoge winstmarges hebben. Dat betekent absoluut niet dat de N5 geen redelijke winstmarge heeft. Het is wat een gek ervoor geeft. Wat jij hier zegt is m.i. de kern van deze kwestie: "Of anders uitgelegd: omdat ze duurdere toestellen willen verkopen uit eigen stal zoals de G2."

Distributie en andere marginale kosten zijn heel laag voor electronica (ook via Google Play). Daarom kun je ook voor een paar euro b.v. een USB-hub kopen. Montage is ook een paar euro per telefoon.

Alleen reclame kun je inderdaad zo duur maken als je wilt, wat Samsung b.v. ook doet; maar dat is niet marginaal. Hoe meer toestellen je verkoopt, des te groter wordt je totale winst, aangezien constante kosten dan over meer toestellen uitgesmeerd kunnen worden. Het kan in theorie zijn dat LG geen winst heeft gemaakt op de N5 als geheel (al geloof ik meer in jouw hierboven geciteerde hypothese), maar ik geloof er helemaal niets van dat er per toestel geen prima marginale winst op zit.
Kun je de zaken die je hier beweert ook onderbouwen met bronnen? Over die ontwikkelkosten en die opbrengsten van LG? Is het überhaupt wel zo dat de Nexus per definitie apart ontwikkeld wordt en niet gebaseerd wordt op iets dat er al is? Verder waren de G2 en Nexus 5 wel gerelateerd, maar niet precies hetzelfde toestel. De knoppen aan de achterkant, de betere batterij, het betere scherm, de camera, en natuurlijk de ondersteunende software waren gewoon verschillen die je met de G2 kreeg. Ik had eerder de indruk dat LG de G2 had ontwikkeld, en vervolgens op basis daarvan een simpele, goedkopere versie had gemaakt wat de Nexus 5 is geworden.

De Nexus One en Desire en Optimus G en Nexus 4 waren ook zo goed als hetzelfde toestel, terwijl de Samsungs gewoon iets waren dat Samsung nog had liggen. Dat lijkt me iig veel logischer dan dat ze opeens voor een laag bedrag een telefoon gaan leveren.
Komt het niet doordat sony in een hoger prijssegment zit? LG en motorola zijn volgens mij meer prijsvechters terwijl sony meer op de luxe zit. Zeker in het begin van de nexus lijn waren de telefoons volgens mij bijzonder goeie bang for buck.
Prijsvechter? Nexus 6 kost anders zo'n 600 euro en die is door Motorola gemaakt. Niet bepaald een prijsvechter, en Sony heeft ook goedkope toestellen, in de prijsvechter segment
Wellicht is dat de reden, maar misschien wil Google het succes van de Nexus 5 herhalen. Dat apparaat is immers ook door LG gemaakt. Stick with what's works (of worked), als het ware.
Sony wil veel liever gewoon zijn eigen look and feel houden. Sony is altijd heel erg bezig met bepaalde uitstralingen, merknamen (walkman, experia, bravia) etc. Ik denk dat zo een 'algemene' nexus helemaal niet in hun straatje past.
Sneu eigenlijk,
Dat sony's patenten misbruikt werden, door hun bloedeigen partner zonder dat ze daar niets aan verdiende.

Als je kijkt hoeveel Sony nu verdient aan hun telefoons, hadden ze achteraf misschien beter voor een ander os kunnen kiezen.
Ander os gaat niks helpen want als die ander os beter is zullen alle fabrikanten volgen en zal Sony weer op het zelfde situatie zitten...
Sony probleem zit niet in het os maar mismanagement vind ik.
Welk probleem bedoel je?
Ik denk dat je bedoelt zonder dat ze daar iets aan verdiende?
Hopelijk wordt deze nieuwe Nexus niet zo graat als de 6. Dat was voor mij de ultieme rede om niet voor deze telefoon te kiezen. Groot? OK! Maar zo groot als die Nexus 6 is, is gewoon té groot imo.
Ik vond de prijs eerder het struikelblok. Eerdere Nexus telefoons waren zo scherp geprijsd dat je bijna geen nee kon zeggen. Dat gaat een stuk makkelijker als je ineens 600¤ moet lappen.
Dat is voor mij ook het grote struikelblok geweest om over te schakelen naar een nieuwe Nexus telefoon. Mijn huidige Nexus 4 heb ik destijds ¤ 299,- voor betaald en dat toestel komt nu eigenlijk ook nog prima mee qua snelheid. De enige reden voor mij om naar een volgende Nexus toestel te gaan zou een scherpe prijs moeten zijn. Ik koop de toestellen altijd los (zonder abbo) en ik ga geen ¤ 600,- + voor een toestel neer tellen. Dan maar nog een tijdje met dit toestel doen en als deze het begeeft, een overjarig model op de kop tikken ergens.
Nu wordt die markt vooral ingevuld door Chineze toestellen. Die high end hardware leveren voor een mid-end prijsje.

Maar nog wel eens komen die wel standaard zonder play-services.
Geef mij maar een A-merk dat mid-'end' hardware tegen een low-end prijsje levert. Lang leve Moto E 2015 (LTE).
De Moto E 2015 editie levert nou weer niet echt mid-end hardware, hoor.. :X
In hetzelfde prijssegment is er anders veeeeel verouderd spul te koop... ik ben behoorlijk tevreden...
Mee eens, maar de hardware van de Moto E is op het moment wel redelijk low-end. ;)
Maar het is een low-end waar ik mee kan leven (geen verouderde hardware maar een moderne processor (al is hij niet mega snel), LTE en Lollipop.

Ik vind het wel rot dat hun andere nieuwe telefoons nog met een S400 geleverd worden ipv met de modernere S410.
Klopt! Ik wilde het eigenlijk ook de "tegenwoordige" low-end noemen. De markt is nu zo verzadigd en de techniek is zo vooruit gesprongen dat je voor weinig geld relatief veel krijgt 'telefoon' krijgt. Natuurlijk erg gunstig voor de consument. En bij een merk als Motorola is het natuurlijk al helemaal meegenomen dat de support ook gewoon in orde is.

En ja, dat van die CPU verschillen is zonde. Misschien is de inkoopprijs een factor die meespeelt, ik durf het niet te zeggen!

[Reactie gewijzigd door Danny.G op 20 maart 2015 15:55]

Klopt, Nexus 6 is huge en de prijs is misschien niet te hoog maar wel tebhoog vergeleken net wat de concurrentie biedt.

Onder de 500 euro zal prima zijn, en verder ik heb beide LG Nexus 4 en 5 gehad en ze zijn top.

En alsjeblieft Google, kleiner dan 5,5"!
nexus 6 is te duur geprijsd. De nexus lijn is gewoon apparaten (tablet/mobieltjes) voor een mooie prijs met prima specs. 600 euro voor een telefoon als de vorige 2 ~300 waren is absurd. Dan mag de hardware nog zo mooi en prachtig zijn. De prijs is zwaar overdreven, voor ¤600 kun je al een game-pc bouwen of een redelijk goede 2e hands auto kopen. Dat ga je toch niet aan een telefoon uitgeven 8)7
Helemaal mee eens. Ik heb zelf de Nexus 5 en vind dat een top formaat. Ik hoop dat de volgende Nexus dus weer richting 5" gaat.
Ieder zijn voorkeur. Ik vind zo'n grote telefoon wel aantrekkelijk. Heb daarom nu ook een HTC One Max met een 5,9" scherm. Maar het zou in mijn opinie een goede zet zijn als ze gewoon twee modellen maken. Een N000 en een N000-compact. Zoiets als wat Sony doet. Dus met even krachtige hardware maar dan gewoon kleiner. Wie weet.
Van mij mogen ze de Nexus 4 opnieuw uitbrengen, ideaal formaat! En qua specs bijna helemaal van deze tijd nog (ding had zelfs al BT4 en NFC).
Ik had de N4 en heb nu da N5. Ik vond de N4 mooier qua design, meer premium dan de N5. De N5 is daarentegen weer veel vlotter...

En inderdaad, 600 euro voor een telefoon van middelmatige kwaliteit vind ik een beetje te gortig. Het is alleen jammer dat een premium toestel zoals de M9 of S6 weer geen pure Google Experience variant hebben, want dat is wat mij het meeste aanspreekt in de Nexus reeks.
Niet groter dan de Nexus 5 en géén gekromd scherm. Welke idioot dat ooit bedacht heeft.
De groote van de telefoon/tablet staat altijd in de naam, dit word een 7 inch tablet.
Nexus 7 bestaat al :) Dus ik vraag me ook af hoe ze hem gaan noemen, nexus 6.9? bij de tablet hebben ze hem de "2013" edition ofzo genoemd om het onderscheid (wat er echt wel was qua scherm!) duidelijk te maken, maar een telefoon en tablet dezelfde naam geven zal wel veel verwarring gaan geven....

Ik vermoed gewoon de nieuwe nexus 5 ofzo
Waarschijnlijk net zoals bij Apple en de iPad alleen intern een ander naampje, maar voor de consument gewoon Nexus 5 of Nexus 5 2015
Ik heb het ook over de Google Nexus lijn, niet over andere merken en hun productnamen.
De Nexus 4 vind ik tot nu toe nog steeds de beste, vooral omdat deze schermgrootte precies groot genoeg is en de hardware die er in zit goed is. LG en Google zijn goede partners.
Als ze het Nexus 4 concept houden, met daarbij wat aanpassingen aan de beeld/geluidskwaliteit + Android 5.x, dan zou het echt een top telefoon zijn (Y)
Vind je de 0.25 inch grotere Nexus 5 al te groot dan?
Dat maakt echt enorm verschil, 63mm. Kan het verschil zijn tussen met 1 hand kunnen bedienen of niet. Ik heb ze beide geprobeerd en de N5 was echt veel te groot. N4 of een Moto X 2013 vind ik nog altijd de beste, helaas is er geen recent alternatief.
Ja en ik vond de Nexus 4 al de max en als ik 0.25 inch aan toe voeg vind ik het inderdaad te veel.
Nexus 4:
133.9 x 68.7 x 9.1 mm
Nexus 5:
137.9 x 69.2 x 8.6 mm

Verschil in breedte is een halve mm, maakt dat echt het verschil voor jou?
Vergeet niet ook de ontwerp, Nexus 4 heeft meer grip aan de zijkanten dan de Nexus 5, ook dat speelt mee.
De N4 is vooral ook de mooiste* Nexus tot nu toe, de afwerking rond de speaker en de achterkant zijn nog niet geevennaard met de N5 en de N6

(* uiteraard een persoonlijke mening, net zoals het ideale formaat overigens)

de N6 vind ik overigens ook erg duur.. zelf heb ik de GN, N4, N5 en N7II, maar de N6 trekt me door de prijs totaal niet.

Persoonlijk hoop ik op een 5" toestel met FHD (niet hoger), usb3.1 en de looks van de N4 en 32GB voor 400 euro

[Reactie gewijzigd door Prulleman op 20 maart 2015 10:58]

True, ik wil hem ook gewoon nog niet weg doen.
Van de LG nexus 4 naar zijn LG opvolger, nice.
Tegen de tijd dat de volgende Nexus er is, is windows 10 waarschijnlijk ook op de markt. Ik ben benieuwd hoe dat gaat lopen.
Oeh Windows 10 flashen op de volgende Nexus. Dat zal Google leuk vinden :)
Zou mooie actie zijn als Microsoft daar mee helpt.
Ze komen nu al met een ROM voor de Xiamo MI4. Zou wel mooi zijn als ze net als bij Windows PC's gewoon "alle" hardware gaan ondersteunen. In plaats van het zeer beperkte model dat ze nu volgen met WP 8(.1).
Dat gaat dus niet op dergelijke systemen. Het zijn geen PCs, je moet het OS aanpassen voor elk individueel toesteltype.
Hoeft niet, net als dat op X86 kan, kan dat op ARM ook. NT heeft hier net als Linux geen problemen mee.
ARM platformen missen een device enumerator, die het OS verteld welke hardware er in een systeem zit. Hierdoor moet van te voren bekend zijn hoe de layout van de hardware is (tijdens de kernel boot). De manier waarop verschilt ook nog eens per merk/type soc.

Nu heeft linux wel een abstractielaag genaamd Device Tree, maar daarvoor moet de specifieke SoC nog steeds ondersteund zijn....

Dit is een totaal andere situatie dan op PCs waar voor device enumeration sinds jaar en dag een BIOS bestaat (of sinds enkele jaren EFI)

Nu heeft ARM ook door dat deze situatie voor de toekomst wellicht niet helemaal wenselijk is en bestaan er inmiddels referentieplatformen (met name voor Servers) met ARM SoCs op basis van Cortex A5x met EFI. Mocht dit doorzetten naar telefoons dan wordt het ook daarop mogelijk generieke software OSen te bouwen.
Momenteel is de verscheidenheid aan hardware in telefoons ook niet meer zo heel groot. En uiteindelijk is het voor PC's ook het geval. Daar worden ook voor alle elementen drivers geschreven. Deze zullen er dan ook moeten zijn voor de telefoons. De losse ROMs per toestel komen omdat je niet onnodige drivers wil verspreiden naar alle toestellen. In Windows voor de PC zitten al een hele berg default drivers ingebakken.
Wordt dit dan niet een nieuwe tablet? LG Nexus 7 (2015) tablet en een Huawei Nexus 5 (2015) smartphone, daar zet ik nu even mijn geld op in. Mag namelijk toch hopen dat ze na het "succes" van de Nexus 6 niet een nóg grotere telefoon gaan maken.
Nexus 9 is anders ook zo oud niet. Nexus 6 is geloof ik nogal wisselend ontvangen.
Probleem zit het vooral in het scherm. Het is een Samsung AMOLED scherm die het niet haalt bij de Note 4. Terwijl je in weze bijna hetzelfde zijn. De kleuren, de kijkhoeken, alles is er minder aan. Er schijnt ook een probleem te zijn met de eerste batch waarbij de helft van het scherm ineens op ruis ging, dus die mensen waren ook niet echt vrolijk.
Verder is de performance van 5.0 redelijk shady. Veel forced closures en hij bleef af en toe hangen. De 5.0.2 update heeft bij mijn N9 bijna alles opgelost maar die was te laat voor de reviews dus dat heeft ook niet echt geholpen.
Verder is de accuduur niet geweldig en viel de performance van het NAND wat tegen. Achteraf lijkt dat deels door de encyptie te komen. Wat betreft de accuduur en de NAND performance heeft Google ook stappen gezet door de clocks van de 805 beter te beheren en wat optimalisaties in de hardware encyptie (die blijkbaar niet aan stond) door te voeren

Maar dit alles was nadat hij door alle reviews onder handen is genomen. Conclusie is dat ik echt totaal niet weet hoe hij in de praktijk werkt want ik heb hem niet meer in handen gehad na het moment van releasen. En op basis van de reviews verwacht je niet echt veel.., Misschien dat een N6 gebruiker hier wat over zou kunnen zeggen?
Ik was in de veronderstelling dat de Nexus-naam zou gaan verdwijnen ?
Het Google Silver project is dat. Nexus blijft. Waarom zou dat stoppen? Nexus lijn zijn (imo) altijd goede producten en brengen Google en de bouwers dus voldoende geld in het laatje.
Edit: Ik kom geen berichten meer tegen die andersom zouden beweren, waar ik het dan vandaan haal, geen idee.

Wat natuurlijk wel kan: Silver als code / projectnaam en Nexus als productnaam.

[Reactie gewijzigd door CH40S op 20 maart 2015 12:09]

Ik heb echt geen idee wat er verder met dfat verhaal gebeurd is maar ik hecht er niet zo veel waarde aan. Zoals je zelf al aangeeft, er is daarna weinig over te vinden.
Ik heb juist een opo gekocht als vervolger op de n4. Die maakt eigenlijk de pijnpunten van de nexus goed (batterij en camera)
Alleen in NL althans wat beperkte 4G support. Maakt het toestel wel minder interessant voor velen.
De Nexus 7, dus dan moeten ze het scherm wel 7 inch maken, toch? :+
Aangezien Android nu ingebouwde Dual Sim ondersteuning heeft in versie 5.1, zou het volgende Nexus toestel dan ook in een dual-sim uitvoering komen?

Dat zou perfect zijn, ik heb graag de nieuwste software en dat is bij de Nexus apparaten vaak toch net wat meer gemeengoed dan bij de meeste fabrikanten die nu dual-sim toestellen maken.
Dat zou wel een keer tof zijn, met een goede vingerprint scanner aub.
Ik hoop dat LG snel met de volgende Nexus komt,

Om eerlijk te zijn stak de N6 op bijna geen enkel vlak hardwarematig boven de concurrentie uit.

Vorige LG Nexi waren ook aantrekkelijk geprijst.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True