Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 90 reacties

HTC heeft bevestigd dat de uitrol van Android 5.0 niet zo snel gaat als gehoopt. Door problemen met de software ontvangen niet alle gebruikers van de One en de One M8 de update binnen de beloofde deadline van 1 februari. Wanneer de uitrol voltooid moet zijn is onbekend.

De Taiwanese fabrikant maakte de vertraging zelf bekend op zijn website. Volgens HTC zijn problemen bij Google de oorzaak van de langzame uitrol van Android 5.0: er zouden eerst nog verscheidene bugs zijn gerepareerd voordat de uitrol kon worden gestart. De belofte was om binnen 90 dagen na het ontvangen van de broncode de update uit te rollen. Die deadline, die op 1 februari verstrijkt, stelt HTC niet meer te zullen halen.

Sommige gebruikers van de One en de One M8 zullen daarom de Android 5.0-update later op hun toestel binnenkrijgen. HTC kon echter niet vertellen wanneer dat dan is. Er zijn nog tests gaande met telecomproviders, die hun goedkeuring moeten geven voor de uitrol. Nederlandse gebruikers van de One M8 merkten overigens eerder deze week op dat de update op hun toestel binnenkwam. Voor de One moet de uitrol nog beginnen.

Eerder bleek al dat Google de release van de Nexus 6 moest uitstellen omdat in Android 5.0, met codenaam Lollipop, een fout zat die ervoor zorgde dat Vodafone-klanten niet meer konden sms'en. Google heeft de bug inmiddels gerepareerd met een update. Overigens klaagden gebruikers vervolgens over geheugenproblemen.

Update, maandag: HTC laat weten dat het aanbieden van de update aan Nederlandse en Belgische gebruikers volgens planning verloopt. "We hebben daarin geen vertraging opgelopen." De vertraging zou alleen zijn opgetreden in andere landen.

Android Lollipop

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (90)

Beter een week uitstellen en goed spul leveren, beter morgen dan niet zeg ik dan maar.
Alleen de versies van de M8 met specifieke provider software, zoals van Verizon of AT&T uit de USA hebben uitstel van de Lolipop update, Nederlandse gebruikers met een unbranded telefoon krijgen of hebben de update naar Lolipop al gewoon binnen.

Heb gisteravond twee HTC One M8's geüpdate via de officiële manier, niets aan het handje...
Niet alleen unbranded telefoons, ik heb een Vodafone M8 en daar kreeg ik eergisteren en een OTA update voor.
Vodafone levert gewoon de international versie, zover ik weet hebben alleen USA providers net iets aangepaste roms.
Als ik mijn HTC M8 opstart krijg ik prominent Vodafone in beeld. Daarnaast ook nog een klein beetje bloat ware van Vodafone zelf. Het lijkt er dus op dat ze wel daadwerkelijk iets gedaan hebben met Android.

Het verbaasde me juist dat ik meteen de update kreeg, aangezien het normale proces inhoud dat providers de nieuwe OS eerst nog testen voor ze toestemming geven het aan hun klanten te leveren. Dit was in het verleden altijd al het proces wat ervoor zorgde dat ik met mijn HTC One X altijd achter liep kwa versie.
Oh nee? Waarom kan ik mijn one m7 niet updaten naar 5.0 dan ?
Helemaal mee eens!
Zonder bron is jouw interpretatie niets meer dan een loze rant. Vooral omdat ook telefoon bouwers die een lichtere schil gebruiken nog niks hebben geleverd. Je 'conclusie' is slechts een ongefundeerde gok.

In tegenstelling tot de custom rom scene moet een officiële versie uitgebreid (intern) getest worden, zelfs dan gaat het wel eens mis. Maar de reputatieschade en kosten van support zijn het niet waard om er maar een paar weken af te schaven en de gok te nemen.

Daarnaast: het is niet dat je toestel ineens slechter is gaan werken sinds de release van lollipop. Blijkbaar was ie al goed genoeg om te kopen, dus dan moet wachten geen enorm drama zijn.

Wel is het jammer dat ze deze mededeling zo laat doen. Het zou ze sieren om eerder inzicht in de vorderingen te geven en de datum te corrigeren.
Het zou ze sieren om eerder inzicht in de vorderingen te geven en de datum te corrigeren.
De bazen hebben zo'n datum vantevoren ingepland. Natuurlijk kan je als onderdaan (zoals een programmeur roepen) dat dat moeilijk haalbaar is. Maar waarom zou je? Dan ben jij diegene die ze als zwartkijker of als niet-harde-werker zien. Voor jou 10 anderen.
Gevolg: pas op 't laatste moment blijkt dat de deadline niet gehaald kan worden. Pas als je bijna bij die datum bent. Onderdanen steken niet zomaar hun nek uit om het slechte nieuws door te geven aan de leiding. Zulks gaat vaak niet mondeling, maar is door 't management te zien aan werkelijke voortgang. En inhoudelijk heeft 't management natuurlijk weer wat minder kaas gegeten van hoe 't werkelijk zit met de voortgang. Dan moet je vantevoren meetpunten kunnen opstellen. En dat is moeilijk.
De Nexus 6 heeft geen Sense en toch flinke vertraging met de uitrol van versie 5.zit eerder iets goed fout met Lollipop dan met Sense.
Dat er iets fout zit klopt wel. Mijn Nexus 9 is minder snappie dan de intel Quad core 8" Acer (even de naam kwijt) van mijn vriendin. Hij werkt zeker fijn maar je merkt dat 5.0 een hele stap is, ook voor Google.
Dit schijnt te maken te hebben met het gegeven dat encryptie standaard aan wordt gezet.
Dat moet bij het opstarten inderdaad merkbaar zijn maar nauwelijks impact hebben in gebruik. Maar goed, het zal wel goed komen.
Op mijn Nexus4 staat encryptie standaard dus niet aan na de upgrade naar 5.0.1.
Ik weet niet wat de reden hiervan is, maar het lijkt me dat de performance van deze telefoon hierdoor dermate minder werd dat ze besloten hebben om het standaard niet aan te zetten?
De nexus6 werd gewoon direct geleverd met android5.0.
Maar was ondanks een dikkere cpu, art en android 5, was hij door de niet uit te schakelen encryptie wel trager dan de nexus5 en samsung s5 met touchwizz.

Maar je hebt gelijk, er gaat iets een klein beetje fout met android 5.0. Want die encryptievertraging zit niet in IOS of WP.
Zo moeilijk moet het niet zijn om Sense te porteren. Custom ROMs hebben al Android 5.0.2 met Sense. Kijk maar eens op XDA developers, Android Revolution 91.0 draait 5.0.2 + Sense. Daarnaast werkt het ook nog sneller dan de HTC versie, stabieler, biedt keuze uit welke troep je erbij wilt installeren (Google+, Dropbox, etc.) en is al een tijdje beschikbaar.
Even een correctie omdat dit antwoord erg omhoog gemod wordt: Deze Custom ROM is alleen maar beschikbaar omdat een systeemdump (7.15.401.1) voor de HTC One is uitgekomen. Dit is een 'officiele' HTC One ROM en kan dus door iedereen met wat handigheid geflashed worden. Als dit niet was gelekt, was het no-way iemand gelukt om zelf Sense in Android 5.0 te duwen, dat zit er gewoon te veel in verweven en daar mis je héél wat source code voor die je mee moet compilen.

[Reactie gewijzigd door redah op 31 januari 2015 11:17]

Valt mee, HTC heeft zijn ding wel voor elkaar, problemen zitten specifiek in de M8's met provider software. Deze lijken niet goed getest. Heb je een M8 in de Nederlandse winkel gekocht, zonder provider bloatware dan krijg of heb je de update naar Android 5.0 gewoon binnen.

edit; zelfs de Nederlandse Vodafone versie van de M8 krijgt of heeft update al gewoon binnen. Het uitstel lijkt dus echt een niet Europees toestel probleem.

[Reactie gewijzigd door Bullet NL op 31 januari 2015 10:38]

Als deze dingen niet goed getest zijn, vind ik niet dat ze het goed voor elkaar hebben. Verder gaat het om zaken als optie-schermen die niet goed vertaald zijn of helemaal niet, of bepaalde opties die wegvallen in verschillende schermen (in de app switcher in mijn geval bijv.).

Ze hadden dus beter de update kunnen uitstellen tot ze alles daadwerkelijk goed voor elkaar hadden.
Ik ben het niet met je eens. Vorige updates kwamen ze wel gewoon de 90 dagen na. Verder is het algemeen bekent dat zelfs Google in eerste instantie Lollipop niet uitrolde na broncode vrijgave.

Mijn uitleg is dat Google de broncode te vroeg heeft vrijgegeven, waardoor het bugfixen daarvan al te veel tijd in beslag nam.

Eerlijkheidshalve wacht ik liever een maandje langer op de update van mijn M7, immers er is nu niets wat ik nu niet kan met mijn telefoon op 4.4 als op 5. Bellen, SMS-en Appen, Mailen, Internetten, etc. het doet het gewoon.
Dat idee heb ik ook :)
Aangezien er wel mensen zijn die 5.0 gewoon al uitgerold gekregen hebben is jouw interpretatie overduidelijk grote onzin. Ze hoeven niet per toestel apart Sense aan te passen hoor, als je dat één keer gedaan hebt dan ben je klaar. Voor zover ik weet heeft HTC ook geen grote verschillen in hardware versies waar het in zou zitten.
Mijn HTC One M8 is anders al aan het begin van deze week geupdate
Waarom heb ik dan gewoon Android 5 met sense? Jouw verhaal bevat geen enkel steekhoudend argument.
Ik zou Sense geen "troep" noemen. Het is naar mijn mening de beste skin die er is voor andriod. Maar als je clean andriod wil hebben moet je een Nexus of Motorola apparaat nemen. En deze hebben zelfs vertraging, wat er op wijst dat er toch iets aan de hand is bij Google.
Ik heb 5.0.2 al op mijn Nexus 7, op de Nexus 4 nog niet. k denk dat google sowieso problemen had met 5. Het is dus niet gek dat HTC ook vertraging heeft
Wat een verrassing zeg! Zo gaat het de laatste jaren met de updates van HTC, als ze uberhaupt al komen. Erg jammer dat ze hun zaakjes niet op orde hebben, zelfs LG doet het nu beter!

Tuurlijk, zet maar op off topic. Helaas is het gewoon de waarheid bij veel fabrikanten en zeker in het geval van HTC. Beloftes worden gemaakt, en vervolgens veel te laat of helemaal niet waargemaakt.

[Reactie gewijzigd door Kaalus op 31 januari 2015 09:36]

Volgens HTC zijn problemen bij Google de oorzaak van de langzame uitrol van Android 5.0: er zouden eerst nog verscheidene bugs zijn gerepareerd voordat de uitrol kon worden gestart.
Dus wat heb je liever, bugs of iets langer wachten? Overigens ben ik erg tevreden over de updates van HTC voor mijn M7.

[Reactie gewijzigd door tweaker2010 op 31 januari 2015 09:27]

Ik heb nog steeds bugs in de M8 lollipop die HTC heeft uitgerold...
Welke dan? Op mijn M8 werkt alles perfect. Batterij was al goed (36 uur bij gewoon gebruik) gaat nu richting 42 uur bijvoorbeeld.
Nou dan heb je geluk. Ik gooi mijn HTC one M8 liever tegen de muur momenteel. Eergisteren de update binnen gekregen Vodafone branded.

Als ik ga bellen of gebeld wordt gaat de luidspreker vanzelf aan en uit. Internet paginas verversen 5 keer.
Als ik aan het typen ben verdwijnt mijn toetsenbord. Auto modus gaat vanzelf aan. Scherm gaat vanzelf aan . Kan nog wel even door blijven gaan ben momenteel echt niet tevreden.

Vanavond ga ik mijn toestel opnieuw installeren.

Edit: typo

[Reactie gewijzigd door Kisters op 31 januari 2015 14:46]

Die reset nog geholpen? Bij mij had het nul effect. Kamp met precies dezelfde problemen.
Net het toestel opnieuw geïnstalleerd lijkt nu beter te gaan. Kan fatsoenlijk typen, gaat niet vanzelf aan, etc.

Enige waar ik nu tegen aanloop is de GPS die niet werkt.....
Overigens zou ik even aanzetten dat car modus niet automatisch opstart wanneer er een dock verbinding gevonden is. Dat scheelt enorm. Te vinden in de instellingen van car modus.
De optie om het oude multitask-overzicht terug te zetten ontbreekt bijvoorbeeld bij sommige gebruikers (incl. mijzelf). Face unlock doet het niet meer.
Fix: Google now aanzetten. Rebooten. Vervolgens kun je wel de oude interface aanzetten. Het is ook geen probleem om vervolgens Google now weer uit te zetten.
Dat werkt niet bij mij. En al zou je het op deze manier kunnen oplossen, het blijft een bug in de update. En ik zit met een lichtgrijze brij ipv een overzicht van apps...
hij heeft het er niet over of ze wel of niet updaten en hoe lang dat duurt, maar het gaat erom hoe HTC de updates aankondigd. Altijd zijn ze al te laat geweest om hun eerste deadline te halen, die ze dan verzetten, vaak tot 2/3 maal toe. Zo hebben ze zelfs een update aankondiging volledig terug ingetrokken (ONE V indertijd)

[Reactie gewijzigd door efari op 31 januari 2015 10:01]

De One V is geen high-end toestel, de meeste aandacht gaat voor fabrikanten uit naar hun high-end toestellen die de nieuwste Android versies ook nog soepel kunnen draaien qua hardware, en terecht.
jaaa, maar indertijd hadden ze ook gezegd dat de One V ook een update zou krijgen (was dat 4.2 ofzo? weet ik niet meer) maar die hebben ze nooit doorgevoerd. Daar doelde ik op
Als ze überhaupt al komen?? HTC is juist goed bezig met updates, mijn m7 van 1,5 jaar oud krijgt nu ook Lollipop, best netjes volgens mij. Wat kun je nog meer verwachten?
Een toestel van anderhalf jaar oud nog een update geven zou niet best netjes moeten zijn, maar vanzelfsprekend. Helaas is dat nog niet zo met bijna alle merken.
De One is uit Maart 2013, dat is bijna 2 jaar. Maar ik heb vertrouwen, met de m7 al erg veel updates gehad. HTC geeft aan dat het probleem bij Google ligt, dus ze kunnen er zelf weinig aan doen.
Ik val HTC niet aan. Als ik al iemand aanval zijn het de tweakers die het gewoon vinden als je geen update krijgt en bijzonder als het wel gebeurd.
Tja, Android is gewoon vrij gefragmenteerd, het is moeilijk om updates voor elk toestel uit te brengen. Vind het prima van HTC dat ze in ieder geval elk (high end) toestel 2 jaar ondersteunen. Dat is tot nu toe bij mij ook gebeurt met de One X, en ik draai nu gewoon 5.0 op mijn M8.

Vind het echt niet zo'n probleem dat die updates wat later komen trouwens, qua functionaliteit verandert er nagenoeg niks dat voor een normale consument van belang is, dus ik vind het altijd aardig overdreven om te doen alsof je die updates écht nodig hebt.
En lollipop is van februari? Lollipop is inmiddels ook al 4 maanden oud
Ik snap even niet wat dat met mijn reactie te maken heeft.
Inderdaad, ze moeten beter naar Google luisteren. :+
De M8 van mijn vriendin heeft hem ook binnen; geen problemen dus.

[Reactie gewijzigd door EquiNox op 31 januari 2015 11:48]

HTC doet het anders prima de laatste jaren, onvoorziene bugs in Google's aangeleverde broncode kan je moeilijk HTC aanreken nietwaar?

Ik ben sinds de eerste One serie best tevereden over het update beleid. Zeker de M7 en M8 hebben steeds tijdig updates gekregen en dat zal nu niet anders zijn ondanks nu dan enige vertraging bij (schijnbaar) de carrier branded toestellen.
Heb je wel opgelet? Juist de laatste jaren doet HTC het veel beter met updates. De One M7 is al bijna twee jaar op de markt en nog krijg je een update ervoor. Dat vind ik gewoon erg netjes. Dat deze toevallig ff uitgesteld wordt is natuurlijk jammer, maar dat kan gewoon gebeuren.
Motorola heeft ook wat vertraging in Nederland. Een maandje of 2..?
Die vertraging komt doordat er te veel bugs worden ontdekt. Liever een wat latere release met geen/weinig bugs, dan een snelle release met veel bugs, toch :) ?
Wat een belachelijke reden. De keus is niet tussen een snelle release met bugs of langer wachten, maar een beloofde release die degelijk is. HTC had dit eerder moeten opmerken dat die 90 dagen het niet gingen worden. Als de problemen puur komen door derden hadden ze dit uit ervaring met vorige releases ook kunnen weten. Wat zijn deadlines tegenwoordig nog waard? Fabrikanten stellen ze en gaan er even makkelijk overheen.
HTC heeft in principe gewoon voldaan. De update is klaar en veel mensen hebben hem al. Het is de brakke software en traagheid van providers die roet in t eten gooien, en een probleem aan Google's zijde.

Kan je HTC de schuld niet van geven, die waren netjes binnen 90 dagen klaar. Ik draai sinds afgelopen week ook netjes de Android 5.0.1 update, prima binnen de 90 dagen dus.

Hulde aan HTC! Zeer betrouwbaar bedrijf met goede service.
Dus nu gaat Google die bugs ook openbaar maken? De 90 dagen zijn immers verstreken.
Ha. Ha. Ha. Bijdehand.
1) Bugs zijn altijd publiek zichtbaar, zie de bugtracker...
2) Geen veiligheid bug.
Vertraging? M'n pa heeft de motorola x (2014) en die heeft in december al android 5.0 gekregen. Ik met m'n s5 zou het in december krijgen alleen tot nu nog geen update gezien.

Edit: s5 haalt op dit moment een update van 950mb op, zal dus ook wel android 5.0 zijn

[Reactie gewijzigd door Expendable op 31 januari 2015 10:46]

Moto G gebruikers hebben nog niet per se de update gehad.
Bij HTC weet je het nooit.
Ze hadden voor de HTC Desire HD ook een update moeten doen en hebben de klanten laten stikken.
Een compensatie aktie was schandalig.
Daarmee is het vertrouwen veel eens en altijd weg.
Die update was technisch niet redelijk over OTA mogelijk, HTC heeft prima gehandeld in die tijd. Zelfde als met de One S die een andere cpu variant had.

Sinds de One M7 hebben ze alles super goed voor elkaar, en de kwaliteit van de toestellen en de service is van een niveau dat je bij geen enkele andere Android fabrikant kan vinden.
Waarom compenseren?
Werkt je telefoon dan zo slecht met android 4?
Volgens mij doet alles het.

We reageren als een stelletje verwende kinderen. Alles moet sneller, beter en nieuwer. Heb gewoon eens geduld.
Daarnaast is geen enkele fabrikant wettelijk verplicht een goed werkend apparaat te voorzien van andere firmware. Het voldoet namelijk aan de verwachtingen op het moment van koop.
Dat ze het wel doen, is mooi meegenomen .

Kent iemand nog de gezegde "don't fix it if it aint broken"?
En toch hebben ze bij HTC de zaken goed op orde de laatste jaren.

Mijn One M7 heeft met regelmaat updates ontvangen; ik heb derhalve niets te klagen. Ook de M8 van mijn vriendin; precies hetzelfde verhaal.

Ook de garantieafhandeling (M7 had last van paarse gloed in camera) was perfect; toestel gehaald en gebracht, binnen 5 werkdagen terug en geen moeilijkdoenerij van hun kant.

Daarmee hebben ze bij mij het vertrouwen toch weer (gedeeltelijk) terug.
Je kunt wel continue de Desire HD aanhalen, maar sinds de HTC One X is het beleid merkbaar anders geworden.

Daarnaast is de bouwkwaliteit onovertroffen tov andere Android toestellen.
Ik heb hem binnen op de M8 sinds woensdag. Of is hij teruggehaald?
Klopt, wanneer je een unbranded telefoon hebt krijg je hm ook gewoon, het probleem zit hem volgens mij in de versies met provider versies.
De mijne heeft een locked bootloader. Maar geen operator bloatware; als ik handmatig update krijg ik altijd de optie of ik gebruik wil maken van een Vodafone personalisatie update. Nee dank u.
Dan heb jij een "Vodafone model" welke op de markt is gekomen voor dat HTC/Vodafone de rom met bloatware klaar hadden. Op basis van je toestel ID proberen ze je nu dus de Vodafone Bloatware door te drukken. Ik vraag me af als jij alle nieuwe updates ook geïnstalleerd krijgt wanneer je niet met de Vodafone personalisatie update akkoord gaat.
Ja en dan volgens mij ook nog eens de US provider locked toestellen.

http://www.phonedog.com/2...d-50-within-90-day-window

[Reactie gewijzigd door Golf2vr6 op 31 januari 2015 11:12]

Goh typisch, ik heb hem van de week binnen gekregen terwijl ik een vodafone branded M8 heb (al is de branding wel heel beperkt dus wellicht hoeft de rom dus niet veel aangepast te worden).
Ik had gedacht dat de niet branded versies hem wel een tijdje geleden al gehad zouden hebben.
Het probleem met de updates zit hem alleen in de USA versies van de telefoon, bijvoorbeeld met een HTC One met Verizon aanpassingen. Laat je dus niet misleiden door de topictitel.
Hmm, inderdaad als je de press release leest krijg je een heel ander idee van wat er aan de hand is dan als je het artikel van T.net leest... Erg slecht weer jongens, dat gebeurt echt veel te vaak! Als je heel letterlijk gaat kijken staat er wel iets over dat providers moeten testen, maar dat lijkt meer een soort nevenopmerking in plaats van de kern van de zaak te zijn.
Tweakers heeft er een handje in gekregen om informatie een beetje tot extreem te verdraaien de afgelopen tijd. Zijn zelfs artikelen geplaatst die op geen enkel feit berusten maar puur op de fantasie van de schrijver. Liever clickbait met neppe/ongeverifieerde informatie dan journalistiek goed inhoudelijke en feitelijk onderbouwde berichten... It's all about the money, I guess.

Dit bericht valt dan nog mee, maar ook weer onvolledig.
Wat een negativiteit zeg, ik heb de update enkele dagen geleden gewoon ontvangen zonder problemen.
Ik snap echt niet dat mensen geen geduld meer hebben, ok ik heb al lollipop vanaf woensdag binnen maar ik was echt niet ontevreden met kitkat dat draaide probleemloos, dus al had Ik nog een maand moeten wachten had ik niet erg gevonden.

HTC M8 via Hi/kpn
Ik heb nu een week of twee lollipop op mijn Moto G 2014, en ben er zeer te spreken over.
Het lijkt mij de grootste stap die Android heeft gemaakt, ik ben sinds 2.0 en elke stap ging geleidelijk. Dit is echt een grote sprong die gemaakt moest worden. Eindelijk is, voelt en ziet Android er compleet uit, iets dat iOS al van het begin af aan al is/was. Waarmee ik niet wil zeggen dat Android gaar of een zooitje was, en iOS zo goed.
Echt als ik weer iets moet veranderen bij mijn vaders iphone, moeders ipad of zus haar i-ding verbaas ik mij over de missende basisdingen die er dus niet inzitten. Ik kan nu niet echt aangeven wat het is, en als iOS gebruiker zal je het ook niet missen.

Oftewel, het is niet zo vreemd dat lollipop wat bugs en uitstelingen heeft (maar wel jammer)