Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 79 reacties

De voip-functionaliteit in WhatsApp, die op Android al toegankelijk is, komt binnenkort naar de iOS-versie van de app. Dat heeft WhatsApp aangegeven. Op Android kan de functionaliteit al langer worden gebruikt, al is hij enkel toegankelijk op basis van uitnodigingen.

WhatsApp belfunctieVolgens Brian Acton, de mede-oprichter van WhatsApp, komt de voipfunctionaliteit 'binnen enkele weken' naar de iOS-versie van WhatsApp. Dat zei hij tijdens de F8-ontwikkelaarsconferentie van moederbedrijf Facebook, meldt VentureBeat.

De functionaliteit is al langer toegankelijk in de Android-versie van de app, al kunnen gebruikers de functionaliteit enkel gebruiken als ze zelf al een keer zijn gebeld via de voip-functie. Het is onbekend wanneer WhatsApp dit invite-only-systeem uitfaseert en alle gebruikers toegang geeft tot de functionaliteit.

Tijdens de ontwikkelaarsconferentie zei Acton ook dat WhatsApp geen plannen heeft om externe ontwikkelaars toegang te geven tot de app, via een api. Verschillende nieuwsorganisaties gebruiken nu WhatsApp om berichten naar gebruikers te sturen, maar daarvoor gebruiken ze hacks van derde partijen, waarmee ze de gebruikersvoorwaarden van WhatsApp overtreden.

Moederbedrijf Facebook maakte woensdag juist bekend dat het externe ontwikkelaars wel toegang gaat geven tot zijn Messenger-berichtendienst. Ook kunnen bedrijven Messenger gebruiken om met klanten te communiceren.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (79)

Op gathering of the tweakers.net is er al een actief uitnodigingstopic voor wie de functie nog niet hebben.
Whatsapp Call Invite Topic
Waar een slotje op zit omdat de nummers misbruikt werden. Ga dus ook niet hier je nummers vol op posten...

Of je moet graag door chinesen of pizzerias gebeld willen worden.

Over de functie zelf: hij werkt goed, alleen het grote nadeel is dat ze een niet instelbaar call volume gebruiken die verschilt van je normale volume. Waardoor ik steeds mijn carkit harder of zachter moet zetten als ik iemand via whatsapp gebeld heb en daarna een ander normaal bel.

Qua data gebruik: Dit ligt erg laag, wat ik persoonlijk zeer positief vind. Ik had verwacht dat de MB's er door heen zouden vliegen. Maar liggen nu ongeveer op 1MB per minuut volgens mijn gegevens verbruik. Dus dat betekent dat ik voor mijn 7GB data bundel 7000 minuten zou kunnen bellen.

Alleen whatsapp is een beetje "te laat" voor mijn gevoel. Momenteel heb ik al onbeperkt bellen en smsen bij mijn abonnement. En dit is een gegeven wat ik bij steeds meer grote abonnementen zie. Alleen voor de klein verbruiker is dit dus een "handige" functie...

Daarnaast moet er uit gekeken worden met deze functie, er zijn veel abonnement waar VOIP verboden wordt in de voorwaarden. Met de whatsapp call functie overschreid je deze voorwaarden. Wat betekent dat de meeste mensen deze functie alleen via de WIFI kunnen gebruiken.

[Reactie gewijzigd door flipkipse op 26 maart 2015 08:20]

Volgens mij mag VOIP niet meer verboden worden sinds de invoering van netneutraliteit.
Idd, VOIP kan niet verboden worden in verband met netneutraliteit.

Dat betekend dat het langzaam aan interessanter kan gaan worden om meer data te nemen en minder bel minuten. Er bestonden inmiddels wel apps die dat al konden zoals viber, maar dat heeft gewoon niet iedereen op zijn telefoon staan dat in tegenstelling tot whatsapp.

Het blijf alleen natuurlijk wel jammer dat het van facebook is, het is wederom nog meer informatie dat je hun geef. [sacasme]Maar ja je raak er gewend aan :P[/sacasme]
Je kan met de FB messenger App op iOS ook al tijden bellen via VOIP. Ik bel liever met Whatsapp (als ze ook de end-to-end encrypite van de text messing gebruiken) als de app van FB zelf
Ja, ook de telefoon gesprekken die je voert met WhatsApp zijn end-to-end versleuteld.
Heb je hier een bron voor? Ik kan zelf namelijk geen definitief bewijs vinden dat deze functie ook daadwerkelijk end-to-end is. Dit zou namelijk betekenen dat ze gebruik kunnen maken van Whispersystems RedPhone (wat ze nu ook doen met het textsecure protocol).
Geen publieke bron, nee.
Gevraagd aan WhatsApp, best simpel.

Ze hebben echter niet bevestigd dat het ook van Open Whispersystems is. Dat ze daar gebruik van maken voor de berichten hoeft natuurlijk niet perse te betekenen dat ze het ook voor hun gesprekken gebruiken, maar idd 'het zou kunnen betekenen dat...'. Het lijkt me een nogal logische zet, mede omdat de reputatie van OWH behoorlijk goed is en ze er toch al zaken mee doen, maar zonder bevestiging van WhatsApp zou ik niet direct tot die conclusie springen; gezien er natuurlijk een aantal alternatieven zijn. :)

[Reactie gewijzigd door WhatsappHack op 30 maart 2015 06:48]

Echter kunnen de mensen die in de startpost staan aangegeven nog wel bereikt worden via DM.
Zag het nu pas dat er een slotje op zit |:(

Ik had duidelijk erbij gezet Gebruik PM en niet in het forum posten en toch begonnen mensen dit tedoen ... helaas misschien kan ik met de mod nog afspraken maken dat het topic wel weer open gaat maar het ziet er na uit dat dit niet meer gaat gebeuren...

Overigens zal ik dit bericht wel even erbij vermelden voor de iOS gebruikers ;)

@nul07 ik beoordeel al mensen hoe ze het vragen. Als ik het niet vertrouw stuur ik geen apje ;)

Overigens zijn mensen mij nu aan het vragen voor een invite.
Ik wil eerst op bericht wachten van de Mod over hoe en wat de bedoeling is!

[Reactie gewijzigd door k---evi-n op 26 maart 2015 10:17]

We hebben netneutraliteit, dus die voorwaarden zijn nietig.
Voor 5 cent per gesprek kan ik ook bellen met voipbuster (mobilevoip app op iOS).
Dat werkt met de callback functie. Jou telefoon word door de computer gebeld en daarna belt hij de andere persoon en verbind hij het gesprek. Het grote voordeel hiervan is dat het geen data kost en dat de kwaliteit in gebieden waar 3G niet zo goed is of overbezet veel hoger ligt. En natuurlijk dat je iedereen kunt bellen, niet alleen zij die de app hebben.

Momenteel vallen alle Noord-Amerikaanse nummers (tussen vast en mobiel is weinig onderscheid in Noort-Amerika waar alle buiten je dorp sowieso als longdistance gezien word) onder de freedays en wanneer je 20 dollar op laad krijg je 180 freedays.

Nederlandse en Belgische vallen ook onder de freedays. Mobiele nummers zijn 20 of 25 cent per minuut. (nog altijd 10 keer zo goedkoop dan wanneer ik met mijn Canadese mobieltje naar een Nederlands mobieltje bel)

Google-Talk is vergelijkbaar en bied momenteel gesprekken naar Nederlandse en Belgische mobieltjes aan voor 5 cent per minuut.

[Reactie gewijzigd door Kain_niaK op 26 maart 2015 15:05]

Ook ik ben over op een abo met onbeperkt bellen, maar dat neemt voor mij niet weg dat WhatsApp's bel functie een geniale toevoeging is: binnen de EU en naar Amerika bellen kost me louter wat MB'tjes, in plaats van achterlijk hoge bedragen per minuut. :)

Het is zelfs goedkoper dan gesprekken via m'n VoIP trunk (En die kost eigenlijk al geen hol; maar als je veel in een maand belt dan tikt het alsnog aan.).
Ik zie er wel toepassingen voor. :)

Maar inderdaad, als je enkel binnen NL belt en je hebt onbeperkt bellen via je mobieltje dan maakt het geen verschil meer. Toch denk ik niet dat ze "te laat" zijn. :) Er zijn niet zo heel belachelijk veel mensen met onbeperkte abo's, voor zover ik weet.


Daarnaast mag VoIP sinds netneutraliteit niet verboden worden, dus dat zit wel snor. Je mag doen met je data wat je wilt, en that's final. Er mag niet gediscrimineerd worden ten opzichte van bepaald verkeer, inclusief VoIP. Dat is het hele punt van netneutraliteit.
Abonnementen die dit van origine verboden hadden in de voorwaarden: dat gedeelte is nu ongeldig. (De rest van de voorwaarden blijft wel staan, het is niet zo dat je onder je contract uit kan oid.)
wat voor amateur (tweaker) ben je wanneer je je mobiel op publiekelijk forum post :F
Hoezo ben je dan een amateur (tweaker) ?

Alle gegevens stonden achter de MO tag. dus ze waren niet openlijk ofzo.

Je kan beter de opmerking maken: Wat voor diep triest persoon ben je, als je misbruikt maakt van de goedheid van andere
Goed gelovig, mijn nummer stond er ook op maar nooit iets mee gedaan en denk een stuk of 75 mensen geholpen.
Vind het eerder kinderachtig en zeer onvolwassen om dat soort ongein uit te halen. Wat dat betreft mis ik het oude GOT mentaliteit.
Er werden waarschijnlijk nummers misbruikt en er is besloten het topic te sluiten tot er een oplossing is verzonnen.

[ Edit: flipkipse was me voor :) ]

[Reactie gewijzigd door iRicardo op 26 maart 2015 08:16]

Dus een DM sturen naar een van de mensen in de TS mag alleen nog als je van goede trouw en goede naam bent?
Ik weet niet of dat mag, ik zie het ook nergens staan en ik heb het zelf niet gesuggereerd.
Voor zover ik begrepen heb werkt het activeren nu ook helemaal niet meer. Je kan wel mensen bellen, maar die krijgen dan niet automatisch de belfunctie meer. Wat dat betreft is het dus nutteloos.
Ik ben zojuist ook gebeld door een mede-tweaker en heb het nu ook!
Als je geroot bent, kan je het zelf makkelijk toevoegen
Even een 'gegeven paard in de bek kijken'.
Het is een leuke functie, maar de belkwaliteit laat nogal te wensen over. Ik hoor een beste ruis op de achtergrond. Ruimte voor verbetering dus, wat mij betreft.
Eindelijk, vroeg mij al af wanneer deze functionaliteit zou komen en nu nog een video chat erbij en dan stoot het Skype binnen een jaar van de markt. Wat is Skype op Android een gedrocht van een programma geworden, eet mijn accu leeg, werkt niet handig met dat achterlijke inlog system, last van reclames, ouderwetse menu's.
Ja maar andersom?

Whatsapp werkt niet fatsoenlijk op laptop/pc, waar Skype dat wel doet.

Overigens heb ik geen klachten over Skype op Andriod, hoogstens dat her iets meer data verbruikt dat whatsapp
www.bluestacks.com
Android emulator op een PC bedoeld voor de apps zoals WhatsApp. Werkt fantastisch, microfoon en webcam werkt ook. C:\ is ook benaderbaar.

Waar ik met mijn Note4 makkelijk 24 uur haal en meer. Is de Accu na 8 uur al leeg wanneer Skype op geÔnstalleerd staat.

[Reactie gewijzigd door sokolum01 op 27 maart 2015 00:37]

De kwaliteit van je gesprek is natuurlijk afhankelijk van een aantal dingen, onder anderen de snelheid van de internetverbinding van jou en de ander.. en de stabiliteit. Bij mij werkt het tot noch toe erg fijn. Kwaliteit is goed, echter zitten er nog wel wat bugs in waardoor je Whatsapp kan crashen.. niets ernstigs!
Mijn ervaringen met Whatsapp bellen ten opzichte van Skype en Viber zijn juist:
+ Minder ruis
+ Harder geluid
+ Helderder geluid
- Langzaam
- Extreme echo door langzaamheid (Ik hoor mijn eigen stem terug echoŽn na 4 seconden)

Maar het ligt dus aan heel veel omstandigheden
Het is een leuke functie, echter wel met beperkingen. Zo zit er een flinke vertraging op de lijn, en is de kwaliteit niet hoog. Daar tegenover staat dan weer wel het lage dataverbruik, officieel staat dat op 250kB / minuut, maar als je internetbundel op is, en je nog maar 64 kbit per seconde hebt, werkt het ook nog normaal.
64kbit is 8kbyte * 60 seconden in een minuut is 480kB per minuut. Niet opzienbarend dat 250kB werkt op een 64kb per seconde lijntje ;)
64 kbit is in de praktijk ongeveer 32 kbit :P
Die claim is geheel voor jouw rekening.
"officieel staat dat op 250kB / minuut"
Bron? Op de Whatsapp website staat er geen informatie over.
Heb al wel de functionaliteit zonder een invite of eerder te zijn gebeld. Werkt overigens prima en boven verwachting! Kan de belbundel naar beneden bijstellen
Kan de belbundel naar beneden bijstellen.
En je data bundel omhoog? :p
Bellen via whatsapp kost ~0,5mb per minuut, waar je geen last van hebt op wifi natuurlijk.

Alleen jammer dat door overmatig veel ruis en echo, de kwaliteit van het bellen zo slecht is volgens mensen in dit topic Whatsapp Call discussietopic

Ik blijf voorlopig wel bij bbm-bellen, iets meer data gebruik maar, door 'natural sound' een betere geluidskwaliteit dan gewoon telefoneren via hd-voice. Nadeel is wel dat niet iedereen daar gebruik van maakt.
Tijdens mijn tests absoluut geen problemen gehad met ruis.
De codec laat te wensen over, het is niet bepaald HD-Voice ofzo. Maar van ruis echt geen last.
Van Android 5.x naar Android 5.x treedt er ook geen echo op. Van 2.x naar 5.x wel, om de een of andere reden.

0.5MB per minuut is trouwens niet echt iets om last van te hebben lijkt me.
Dat is 30MB per uur. Als je normaal gesproken 300 belminuten hebt per maand, kost dat je nu 150MB per maand. ;) De meeste mensen hebben daar wel zat voor in hun internetbundel zitten lijkt me, en inderdaad: via WiFi kan het ook! Als je dus maar 100 minuten belt via WhatsApp op het mobiele netwerk, maar nog eens 350 minuten via WiFi, ben je alsnog slechts 100 * 0.5MB = 50MB kwijt.

[Reactie gewijzigd door WhatsappHack op 28 maart 2015 02:16]

Hoeveel data verbruikt voip bellen via Whatsapp eigenlijk?
Vrijwel niets. Ik kan met mijn snelheid van 64 kbit /s gewoon gebruik maken van de belfunctie van WhatsApp.
Dat klinkt weer erg aantrekkelijk dan. Jammer dat de bel functie nog alleen in invite-only mode zit. Heb zelf de bel functie nog niet, maar ik zou wel eens willen weten hoe de bel kwaliteit is. T.o.v. normaal bellen of bellen met HD voice.
Denk dat er genoeg tweakers zijn die je kunnen uitnodigen. Anders stuur je mij een pm en ik invite je 😄
Ik wil ook graag van dat aanbod gebruik maken! Ik stuur je een DM :)!
Ik ben benieuwd als het een beetje werkt op 2G (GPRS) aangezien er niet overal volledige 3G/4G dekking is, vooral op het platteland.
Skype kon dit redelijk aan in iedergeval.
Bij mij niet. Inloggen duurt ~5 minuten en bellen is niet eens meer mogelijk. Daarnaast gebruikt het zo'n 1 MB per minuut. 3G en 4G is prima.
And what about Viber? Deze topapp heeft dit toch al lang en dit werkt gewoon verbluffend goed. Inclusief de desktop app. Maar ga het toch maar eens proberen want ruis heb ik toch al door m'n oorsuizingen.
Nou daar heb ik ook slechte ervaring mee, zelfs over WIFI: slechte kwaliteit gesprek en een keer met een gesprek van NL naar Midden Amerika dat er iemand anders door het gesprek heen kwam roepen: "Is het nou eindelijk een keer afgelopen?!".
werd er ingebroken op je gespeek dan?
Heb Whatsapp belfunctie werkend op mijn iPhone 6 / jailbroken IOS 8.2 beta. Eerst laatste Whatsapp beta versie voor IOS geÔnstalleerd. Daarna mijzelf via ander toestel (Android) waarop Whatsapp call al was geactiveerd gebeld waarna functie zonder verdere aanpassingen is geactiveerd.

Belkwaliteit is redelijk maar ben het met andere tweakers eens dat Whatsapp laat is. Heb zelf ook onbeperkt bellen in mijn abo. Kan mij echter ook voorstellen dat dit voor mensen met een ander type abo of prepaid kaart thuis op de Wi-Fi interessant kan zijn. Aangezien nog weinig mensen de call functie kunnen gebruiken moet de toegevoegde waarde nog blijken.

Potentie is natuurlijk wel enorm met zoveel Whatsapp gebruikers in de wereld.
Wat dacht je van internationaal bellen? :)
Daar biedt het pas een mega voordeel. Zeker naar de states en dergelijken.
En al helemaal als je zelf in de states zit voor werk/vakantie. :')

[Reactie gewijzigd door WhatsappHack op 28 maart 2015 02:35]

'K bel al regelmatig met het Verre Oosten met 'Line'. Kost een schijntje vergeleken wat een 'normaal' gesprek kost. Kwaliteit van de verbinding is niet 'geweldig', whatsapp heeft een betere kwaliteit.
Bij Android kan je dit nu al weken lang als je goed hebt opgelet door geinvite te worden. Jammer dat dit systeem er nog niet echt is voor iOS gebruikers, geprobeerd met mijn moeder die een iPhone heeft door met mijn Android toestel haar te bellen....lukt niet. Je zou het toestel moeten jailbreaken en dan de laatste beta versie op de iPhone moeten zetten.


Jammer.
Grappige ontwikkeling. Nu SMSt al bijna niemand meer (hoewel het een beetje aan het terugkomen is door de all-in abo's), hoe lang zou het nog duren voordat bijna niemand meer belt op de traditionele manier? Ik zeg bewust bijna, omdat er, voorlopig, altijd behoefte zal blijven aan "echt" telefoneren.