Ziggo en UPC gaan hotspot-netwerken delen

Klanten van UPC kunnen binnenkort op netwerken van Ziggo, en vice versa. Dat is het gevolg van de fusie van de kabelaars. Wanneer de 'hotspotfusie' moet zijn voltooid, is op dit moment echter nog niet bekend.

ZiggoZiggo-woordvoerder Erik van Doeselaar bevestigt desgevraagd dat beide netwerken aan elkaar worden gekoppeld. "We zijn begonnen met de voorbereiding daarvan", aldus Van Doeselaar. "We hebben al een planning, maar die kan ik helaas niet delen." Klanten worden verwittigd als ze op de netwerken van de andere provider kunnen inloggen, belooft hij.

Vorig jaar kocht het moederbedrijf van UPC, Liberty Global, Ziggo van investeerders. Beide netwerken zullen worden samengevoegd onder de naam Ziggo. Dat ook de hotspotnetwerken van beide kabelaars aan elkaar zouden worden geknoopt, lag dus in de lijn der verwachtingen, maar was nog niet aangekondigd. De hotspots gebruiken modems van klanten om internet aan te bieden.

Halverwege april zal de merknaam UPC verdwijnen. Ook de klantenportals van beide kabelaars zullen dan worden samengevoegd. Hoe dat er precies uit zal zien, is nog niet bekend. UPC-gebruikers zullen hun nieuwe Mijn Ziggo-login moeten gebruiken om in te loggen op de gezamenlijke WifiSpots-functionaliteit. Overigens kunnen sommige gebruikers met hun bestaande UPC-login al inloggen op Ziggo-hotspots, maar dat is een tijdelijke situatie, benadrukt Van Doeselaar.

Door Joost Schellevis

Redacteur

19-03-2015 • 10:56

115

Reacties (115)

115
115
87
1
0
0
Wijzig sortering
Ik zou wel eens willen weten hoeveel mensen dit serieus gebruiken. De wifi routers hebben nu niet bepaald het beste bereik en moeten vaak door de betonnen muren heen om er eens gebruik van te kunnen maken. Het klinkt allemaal leuk, maar of het praktisch veel gebruikt wordt is mij even de vraag.
Ik heb het een tijdje aan gehad en gebruikt op mijn telefoon, maar moest toen regelmatig mijn wifi uitzetten omdat ik verbonden was met een Ziggo spot waar ik net één streepje bereik van had en er dus af en toe een bitje binnen kwam druppelen. Door wifi te verbreken ging de telefoon dan weer naar 3G en kon ik een stuk sneller internetten.

Wat mij betreft werkt het dus dramatisch, leuk bedacht, maar in de praktijk nutteloos.
Heb wifi van ziggo modem op 25% gezet. Nu wel steeds connectie met eigen router. Eigenlijk best slecht, mijn hotspot heeft zo weinig bereik.
Helaas werkt wifi SSID prio's instellen op Android niet echt goed. Anders was het geen issue geweest.
Zijn genoeg handige appjes voor. Ik gebruik deze. Werkt prima!
Dat had ik dus precies hetzelfde. Kwam ik thuis.. verbonden met Ziggo ipv mijn eigen router.. want doordat ik in de straat meerdere mensen met een Ziggo router heb verbindt de telefoon eerst met Ziggo en probeert dan deze connectie behouden.
Na regelmatig moeten switchen (omdat het Ziggo netwerk langzamer is dan het thuis netwerk) toch maar eraf gegooid. Werd mij iets te irritant.
Hier hetzelfde. Ik heb vaak wel een verbinding maar er komt niks doorheen. Dan de wifi maar uit en dan weer verder op 3G/4G.
Dit heeft niks met de hotspots te maken, maar met de instelling/beperking van je telefoon.

De telefoon verbreekt niet de verbinding, zodat je overschakelt, dat je hier de hotspots de schuld van geeft, die alleen een signaal uit zend vind ik wel heel raar!
Ik maak er gebruik van, en waar het vorig jaar amper werkte, doet het Ziggo netwerk het tegenwoordig een stuk beter. Illustratie: als ik ga joggen door de stad, zet ik mijn 3G verbinding uit om accu te sparen, mijn Wifi verbinding laat ik aan. Die verbind met Ziggo terwijl ik door de straten ren redelijk vaak en degelijk genoeg. Ik krijg gewoon push messages, whatsapps, etc.
Maar ook het constant zoeken verbruikt wel het nodige.. ;)
Kan je naar mijn mening nog beter je 3G aan laten staan en je WiFi uit (ivm wat reageerder @Dattack zegt, zoeken kost stroom). Als je je synchronisatie dan goed regelt wat betreft apps dan zou dat misschien zelfs de accuduur wat moeten verlengen in tegenstelling tot het constant zoeken van een draadloos netwerk.
Zoeken valt wel mee met WiFi, vermits het het access point is dat constant broadcast, de telefoon moet enkel ontvangen, wat vrij zuinig kan.
Ook zenden en ontvangen is veel zuiniger dan 3G, dus het hangt er vanaf of regelmatig opnieuw verbinden in totaal meer stroom verbruikt dan de constante 3G-verbinding.
Het lijkt mij nog steeds wel mogelijk dat WiFi zuiniger is.
Sterker nog... alleen je 2G modem.. deze heeft in principe de meest stabiele verbinding (GSM) en blijft in tegenstelling tot 3G niet constant zoeken naar de beste verbinding. WiFi zet ik eigenlijk alleen maar aan als ik ga surfen oid.. gewoon omdat het omschakelen tussen 2G en 3G af en toe lang kan duren (verbinding gaat eerst uit en dan aan, waar 2G/3G -> WiFi gewoon een extra modem naast de huidige verbinding is.

Zie ook:
Hoe: http://www.spinfold.com/s...nd-3g-network-in-android/
Waarom: http://nexus5.wonderhowto...ur-screen-is-off-0157968/

Note: Ik heb wel een custom rom (voorheen Cyanogenmod, nu Omni) geïnstalleerd, dus ik heb gewoon een toggle en hoef niet steeds naar het menu voor dit soort features. In de Play Store staan wel genoeg widgets die een shortcut leggen naar het juiste settings menu hiervoor.

Verder heb ik alleen ervaring met Android.. maar ik mag hopen dat Microsoft, Apple en de rest hier ook wel wat op heeft verzonnen ;-)
2G laat ook gewoon data door he... 3G uitzetten is niet data uitzetten.
geen idee tegen welk tempo je loopt en waar de mensen hun AP's hangen, maar meer dan af en toe een berichtje zal je daar toch niet door krijgen.
Ik krijg hele stapels berichten er doorheen, dus daar ligt het niet aan. Daarbij kan de handshake van Whatsapp alleen maar lukken als je toch eventjes verbinding hebt. Lukt dus toch aardig.
Je woont niet in een ziggo regio zeker?

Ik heb meegedaan met de pilot ervan en toen kwam ik ook niet verder dan 2 of 3 wifispots. Maar ondertussen kan ik in woonbebouwing me kont niet keren zonder dat mijn wifi lijstje vol zit met ziggo hotspots.
al zou het 10 seconden duren om verbinding te maken met een wifi.
en de wifi heeft 25Meter berijk (dus 50M in het wifi gebied)
Dan moet je niet sneller lopen dan 18km/uur wil het werken 8)7
Ik krijg gewoon push messages, whatsapps, etc
Liever dus ff op vliegtuigmodus zetten en rustig lopen zonder dergelijke verstoringen.
Zo zorgen ze in gebieden waar veel mensen wonen vooral voor ferquentievervuiling. Neem bijv een flatgebouw waar de mensen naast links en rechts ook boven en onder buren hebben. Daar heb je veel gebruikers op de 2,4 Ghz band. Sommige mensen hebben eigen accesspoints naast de wifispots waardoor het aantal draadloze netwerken behoorlijk op loopt.

In het gebouw waar ik eerder woonde ontving ik vanuit mijn huiskamer ongeveer 50 tot 70 verschillende netwerken. Iets minder dan de helft hiervan waren de upc-hotspots. Na een dag je airodump gedraait te hebben heb ik wel geteld drie apparaten geconstateerd die verbinding zochten met een een dergelijke hotspot. Ik heb dus het idee dat deze hotsport voor onnodige vervuiling op de 2,4 Ghz band zorgen met als gevolg dat veel andere mensen problemen hebben met bereiken of de stabiliteit van hun verbinding.

En dat naast alle andere apparaten die ook storen op de 2,4 Ghz-band zoals o.a. magnetron, draadloze deurbellen, camera's, babyfones enz. enz.

Je kunt dan stellen dat dat mensen ook gebruik kunnen maken van de 5 Ghz-band maar dit signaal is minder penetrabel in materiaal als de 2,4 Ghz waardoor je twee accesspoints nodig hebt om dezelfde dekking te krijgen als één 2,4 Ghz accesspoint.
De Wifispots zorgen niet per se voor meer verkeer/vervuiling. De radio in de wifirouter zendt gewoon n extra SSID naam uit, maar het is niet zo dat er ineens een 2e radio aan het blaten is. Daar is namelijk extra hardware voor nodig.
Bor Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod @FatalError19 maart 2015 12:10
Zodra het (extra) netwerk in gebruik is zorgt het direct voor meer verkeer / vervuiling doordat het aantal collisions sterk toeneemt. Hoe meer verkeer er over de hotspot verbinding gebruikt word hoe meer kans op collisions. Het is dus zeker niet gunstig voor je eigen prive verbindingen.
Volgens mij staat er duidelijk;

"Sommige mensen hebben eigen accesspoints naast de wifispots "

Er is dus extra hardware aanwezig, tenzij je mij natuurlijk kunt uitleggen hoe je twee verschillende mac-adressen actief kunt houden op één stuk hardware.
Als je bij UPC een eigen router aansluit, zet je de UPC router in bridge mode. Die zend dan ook geen wifi meer uit. Dus effectief blijft het aantal routers gelijk als je een eigen router gebruik (tenzij je 2,4 en 5 aanzet. UPC ondersteund er maar 1 tegelijk).
Het leuke aan deze opstelling s dat je van UPC overigens nog wel steeds van de wifispots gebruik mag maken, ook al zend je het zelf niet meer uit.
Dat is niet correct: ik gebruikte tot eind vorig jaar de UPC router en heb deze destijds omgezet naar bridge modus. Echter, de WiFi bleef gewoon broadcasten en was voor al mijn apparaten zichtbaar. Ik heb daarna opnieuw in moeten loggen op de UPC router om WiFi uit te zetten en pas toen verdween het netwerk. Conclusie: de UPC router kan ook in bridge modus nog een Wifi netwerk opzetten.
Hmm, da's apart. Bij mij ging hij uit. Heb je de horizon box of de losse upc router (die laatste heb ik).
Misschien dat het daar in zit?
Een losse UPC router met redelijke basisconfiguratie (zoveel dingen kan je nou eenmaal niet configureren op dat apparaat). Uiteindelijk heb ik WiFi volledig uitgeschakeld en toen was het netwerk verdwenen.
Een mac-adres wordt ook maar door een stukje software (vaak firmware) bepaald. Dus dat is technisch niet onmogelijk.
Volgens mij geeft een amper gebruikt WiFi netwerk slechts minimale interferentie. Daarnaast zit het op dezelfde frequentie als de hoofd SSID.

Wat ik overigens zelf wel apart vind dat onze Ziggo router op 5GH vaak een beter signaal geeft als 2.4gh. Dit terwijl er geen vervuiling is door andere accesspoints.
Volgens mij staart er duidelijk in mijn reactie:

"Sommige mensen hebben eigen accesspoints naast de wifispots "

Zelf geef je aan dat je 5 Ghz signaal beter is als het 2,4 Ghz signaal. In theorie kan dit niet gezien de mate van penetratie die een 5 ghz signaal ten opzicht van een 2,4 ghz signaal heeft... of zo er toch iets storen op je 2,4 ghz ? (Of je hebt te maken met een bijzondere vorm van reflectie van het signaal)

[Reactie gewijzigd door herbalx op 28 juli 2024 22:31]

iets storen op je 2,4 ghz.......
Heel veel draadloze apparatuur werkt op de 2.4Ghz zoals draadloze huistelefoons, babyfoons, draadloze deurbel etc etc etc.
Dus je kan gerust zeggen dat de 2.4Ghz aardig vervuilt (aan het worden) is en dat om die reden de 5Ghz een beter bereik heeft.
door de vervuiling van de 2,4 Ghz band heb je niet beter bereik door op 5 Ghz maar je hebt minder last van storingen waardoor je uiteindelijk een betere en stabielere verbinding hebt.

Wanneer je in een gebouw met het zelfde vermogen twee signalen uit zendt, één van 2,4 Ghz en één van 5 Ghz. Zal het signaal van 2,4 Ghz op 50 meter nog te ontvangen zijn terwijl het signaal op 5 Ghz nog geen 25 meter haalt. Het bereik is dus minder, maar binnen het bereik resulteert het wel in een stabielere en kwalitatief betere verbinding.

[Reactie gewijzigd door herbalx op 28 juli 2024 22:31]

Je stelling is onjuist.
De hotspot netwerken worden namelijk door dezelfde WiFi radio uitgezonden, enkel op een afwijkend SSID.
Hoe kunt u dat concluderen? heeft u mee onderzocht ?

Als ik twee accesspoint zie, met twee verschillende mac-adressen die middels drie peilingen omgeveer afkomstig zijn van dezelfde locatie trek ik de conclusie dat er twee apparaten of in elk geval twee chips actief zijn.

Nu ben ik benieuwd hoe u tot u conclusie komt dat dat de twee hotspots met verschillende mac-adressen afkomstig zouden zijn van één en dezelfde radio ? Ik hoor graag uw uitleg, omdat ik denk dat dit niet kan .....
Nee, verschillende wifispots hebben natuurlijk verschillende mac-adressen.
Maar waar een enkele modem-router voorheen enkel het 'Ziggo Wifi van Henk en Ingrid' SSID uitzond, zend het nu ook het Ziggo wifispots SSID uit. Het feit dat dit nu gebeurt geeft geen/amper extra verkeer/vervuiling.
Het gaat hier niet om het feit dat ziggo met upc samengaat, maar om het feit dat ze uberhaupt al de wifi frequenties aan het dichtplakken zijn door bij al hun klanten een wifi modem aan te zetten. Dit maakt wifi voor veel mensen een stuk slechter, met name in dichtbevolkte gebieden.
Wifi stond al aan op dat modem-router, dus daar verandert dus niks.
Dit heeft toch ook impact om elkaar. ik zal niet alle scenario's gaan uit schrijven. maar laat ik het zo zeggen, dat als ik mijn op overlappende kanalen met jouwe zet en vervolgens het vermogen van de mijn AP een paar honderd mW omhoog schroef dan lijd jou hotspot daar wel degelijk onder in snelheid maar ook in stabiliteit, in ergst gevallen ben je als client gewoon de totale verbinding met jou eigen AP kwijt ;) dat heeft niks maken met SSiD's met is gewoon het beginsel van radio signalen..... een magnetron doet het zelfde met jouw WIFI hotspot en dat noem ik vervuiling omdat het onnodige en ongebruikte vulling is van de 2,4 Ghz band.
Je vergeet dat datzelfde modem-router al wifi aan had staan op kanaal X voordat de dienst Wifispots bestond. Dat er binnen kanaal X nu 2 SSID's bekend gemaakt worden ipv 1 geeft echt verwaarloosbaar weinig/geen extra verkeer.
Hoe kunt u dat concluderen? heeft u mee onderzocht ?

Als ik twee accesspoint zie, met twee verschillende mac-adressen die middels drie peilingen omgeveer afkomstig zijn van dezelfde locatie trek ik de conclusie dat er twee apparaten of in elk geval twee chips actief zijn.

Nu ben ik benieuwd hoe u tot u conclusie komt dat dat de twee hotspots met verschillende mac-adressen afkomstig zouden zijn van één en dezelfde radio ? Ik hoor graag uw uitleg, omdat ik denk dat dit niet kan .....
De MAC adressen zijn niet meer dan een adres.
Uiteindelijk moet het apparaat weten op welk AP het moet verzenden, en ontvangen.
Dus een wifi router met een hotspot en een AP draaien op de fysieke router op één chipset, alleen de interne software maakt het onderscheid
Yep, maak er regelmatig gebruik van, namelijk als ik bij familie of kennissen ben.
Of in een café, restaurant of op een terras zit.

Dan is het handig. Alleen herken ik wel de irritatie dat hij thuis ook bij ziggo blijft en niet switcht naar m'n snellere eigen verbinding.
Maar je kan moeilijk de schuld bij ziggo leggen. Jouw mobiel apparaat moet toch echt zelf het goede netwerk kiezen.
Ik leg de schuld ook niet bij Ziggo, maar benoem alleen dat ik dat irritant vind.

Ik kan op m'n iPhone niet aangeven wat m'n preferente netwerk is, dus als hij op weg naar huis al een ziggo signaal oppikt van de buren, dan blijft hij dat vasthouden, ook als ik al thuis ben.

Mocht iemand daar een oplossing voor hebben, dan graag. Tot dit tijd zal ik regelmatig m'n wifi even moeten omzetten naar m'n eigen router.
Het is in bepaalde gevallen praktisch. Vooral als je buiten op dezelfde plek blijft zitten, dan is het wel handig. Maar als je rondloopt of fietst heb je regelmatig een nieuw wifi netwerk opgepikt wat je daarna ook meteen weer kwijt bent en dan ben je beter met 3g af.
Het is vooral handig voor ziggo om uitgebreide klantenprofielen op te bouwen inclusief bewegingspatronen, ook wanneer het voor de klant niet bruikbaar zoals in de voorbeelden die je geeft.

De klant hoeft het helemaal niet te gebruiken; ze hoeven het alleen maar geinstalleerd te hebben en wifi maar aan hebben staan.
Anoniem: 633773 @ASW119 maart 2015 12:45
En wat heeft Ziggo daar precies aan? Het bedrijf dat alleen maar standaardpakketten levert. budget plus en extra. Lijkt me een hoop werk voor niks.
Ze ween je NAW gegevens al, op die manier weten ze bijvoorbeeld ook waar je werkt, hoe je reist, in welke winkels je komt, hoe je vrijetijdsbesteding is.
Dat soort profielen zijn veel geld waard, en ja, die worden doorverkocht.
Anoniem: 633773 @ASW119 maart 2015 13:07
Volgens hun privacyvoorwaarden doen ze dat niet: https://cdn.ziggo.nl/site...leid-ziggo.mrt-2015-2.pdf

volgens de wet bescherming persoonsgegevens mag het ook niet.
..volgens de wet bescherming persoonsgegevens mag het ook niet.
Gelukkig dan maar dat er nergens gebruikersprofielen en andere gegevens verzameld worden. Want het mag niet 'volgens de wet bescherming persoonsgegevens'. :+ ;)
Anoniem: 633773 @stresstak19 maart 2015 13:40
Het doorverkopen van persoonlijke gebruikersprofielen mag niet
Klopt, ze verkopen het zonder jouw naam erbij, dan mag het wel.
Ik heb het een tijdje getest terwijl ik de hond uitliet in de buurt. Er zijn veel hotspots hier, maar het bereik van die dingen is inderdaad belabberd. Dicht bij de huizen is het enigszins bruikbaar voor toepassingen die weinig bandbreedte vereisen.

Alle huizen hier zijn recent en dus van beton, in een oud stadscentrum is het concept denk ik een stuk bruikbaarder.
Je merkt het verschil in plaatsing.
Een router in de meterkast is minder sterk, vanwege de electra en bekabeling daarin, dan een modem/router in de huiskamer ( achter de TV )
Deze heeft minder storing om zich heen, en zal dus meer 'lucht' hebben om te verbinden
Ik werk in de thuiszorg, er is tot nu toe altijd wel een ziggo hotspot in de buurt geweest, soms van de buren.

Mijn databundel is van 1350mb per maand naar 410mb gegaan.
Dus ik heb nu een goedkoper abonnement genomen.
Dus voor mij is het een leuke extra.
Voor mij werkt het prima. Ik heb vaak dat ik bij vrienden ben of ergens in de stad en altijd is er wel ergens een Ziggo hotspot te vinden. Hoef dus nooit naar het wifi-wachtwoord te vragen als ik ergens anders ben.
Het is wel handig als k mijn laptop naar bijvoorbeeld vrienden meeneem die ook ziggo hebben, scheelt weer wachtwoorden zoeken en instellen, maar met me mobiel gebruik ik het nooit
Als je bij iemand op bezoek bent met Ziggo (of met buren met Ziggo oid). Als je bij de kapper zit waar de buren Ziggo hebben. Het wil op veel plekken prima, maar het is niet van te voren te voorspellen en de performance is niet altijd even best. Ik vind het echter wel handig omdat ik op deze manier minder van m'n bundel hoef te gebruiken :) .
Ik gebruik het ook. Inderdaad, soms heb je amper bereik en moet je wifi uitzetten om nog iets te kunnen doen, maar dat is wat mij betreft een uitzondering. Ik heb zelf m'n bundel van 500MB naar 200MB kunnen zetten hierdoor.
Jazeker, en het is heel handig. Als ik de hond uitlaat heb ik bijna continu Wifibereik, en ook op (familie-)bezoek heb ik vrijwel nooit de noodzaak naar 3G over te schakelen.

Sowieso is het ruim voldoende om mail/FB/WhatsApp/.. notificaties binnen te krijgen.
Ik gebruik het serieus. Wat betreft muren heb je gelijk, maar je bent ook vaak genoeg binnen muren bij mensen die Ziggo hebben.
Ik heb het gewoon ingesteld staan als een van mijn Wifi-netwerken. Zo connect mijn telefoon met Ziggo-netwerken als ik er in de buurt ben en anders gewoon 3G. Werkt heel fijn, bijvoorbeeld als ik op bezoek ben bij mensen, hoef ik niet om hun Wifi-wachtwoord te vragen.
In principe heb ik dit altijd uit staan. Maar in bepaalde gevallen zie ik het nut wel, ik herinner mij dit bericht nog:
nieuws: UPC-klanten kunnen op termijn ook via buitenlandse hotspots gratis internetten

Ookal heb je misschien een brakke verbinding.. het is wel "gratis" internet.. ook buiten de EU (mocht die wetgeving (nieuws: 'EU-voorstel schaft extra kosten mobiele data buitenland bij beperkt gebruik af') überhaupt erdoor komen :P )
In buitenwijken met grote stukken groen heb je inderdaad geen constante verbinding.

Maar zelfs als ik in de bus zit heb ik in de stad (Nijmegen) non-stop een goede verbinding met de UPC hotspots.
Sindsdien stream ik wat af.
Anoniem: 382732 @Hann1BaL19 maart 2015 12:20
Het is mij nog nooit gelukt om dit succesvol te gebruiken. Ik zou door de voortuinen van UPC/Ziggo gebruikers moeten lopen om een beetje bereik te hebben. Bij mij in de wijk lukt het niet op de trottoirs. En de meeste voortuinen zijn maar zo'n 5 meter diep.

En als ik in de binnenstad loop werkt het weer niet omdat de meeste UPC klanten niet op de begane grond wonen maar in appartementen of boven de winkels. Dus ook vrijwel geen bereik.

Ik blijf wel bij LTE. Dat werkt gewoon altijd op de plekken waar ik vaak ben.
Het is vooral handig als je een lagere databundel hebt. Vriendin heeft een 500MB bundel "onbeperkt". Als ze daarboven zit gaat enkel de snelheid omlaag. Voor onderweg (waar ze enkel whatsappt) is dat prima. Maar voor thuis of bij vrienden is wifi dan wel handig. En dat maakt het gebruik toch wel erg makkelijk. Ook op terrasjes en dergelijke is het best handig.
Ik gebruik het met regelmaat.
Meeste plaatsen waar ik kom, is Ziggo aanwezig, en 9/10 keer ook een hotspot.
Dit merk ik vooral in mijn databundel.

Enige wat vervelend is, mijn SSID begint met een ‘J’, en een Ziggo hotspot met een ‘Z’, en toch gebeurt het me erg veel dat mijn telefoon de hotspot als eerste pakt, waarschijnlijk omdat er veel overlap is tussen hotspots in mijn woonwijk.
Gebruik het regelmatig, in mijn flatgebouw kan ik tot aan mijn auto lopen (4 verdiepingen omlaag, paar 100 meter "horizontaal") zonder ergens zonder WifiSpot te zitten. Moet wel gezegd worden dat "mijn" gebouw veroordeeld is tot kabel, aangezien we niet aangesloten zitten op het glasvezelnet (en ADSL is tegenwoordig geen reëel alternatief meer...)
Ik moet je eerlijk zeggen dat er toch genoeg punten zijn waar ik er gebruik van maak..
Voor experimenten met computers en internet vind ik het heel handig om over twee extra internetverbindingen met een eigen IP te kunnen beschikken. Buitenshuis heeft het voor mij geen nut, ik sleep niet de hele dag mijn tablet mee en een smartphone heb ik niet. Je weet ook niet waar zo'n Ziggo modem staat dus je moet zoeken. Overigens, de meeste supermarkten bieden al Wifi aan dus in geval van nood zoek je een super op en kun je ook even internetten.

edit: in de wachtkamer van de tandarts is het wel leuk om even internet te hebben via het WifiSpot.

[Reactie gewijzigd door Obelink op 28 juli 2024 22:31]

Mijn Ziggo router staat in Bridge mode omdat ik er een betere eigen router achter heb staan.
Gevolg is dat ik dus uitgesloten ben van Wifi Hotspot gebruik.
Eerlijk gezegd vind ik dat prima, zal het toch niet gebruiken om bij andere hotspots aan te loggen.
3G doet het prima voor die dataconnectie die ik onderweg zou willen hebben, en om nu dicht bij de woning van zo'n hotspot te moeten bivakkeren zie ik ook niet zo zitten.
Anoniem: 457607 @Hann1BaL19 maart 2015 20:07
Ik kan het niet eens gebruiken. Kreeg onlangs het nieuwe Ziggo modem met ingebouwde router maar deze is zo gaar dat ik Wifi heb moeten uitzetten (telefonisch) en het doorsluizen naar mijn eigen router. Het gevolg is dat hotspots niet meer gebruikt kunnen worden.

Ik ben er niet rouwig om, maar toch is het krom, aangezien ik in feite geen keus had.
ik vond vind het voor al makkelijk als je bij iemand op bezoek gaat dan hoef nooit nooit om de wifi code te vragen ./ bedelen .

en anders de 3g daarbuiten .
ik vind het nog best redelijk werken, heb t een paar keer gebruikt in areas waar ik verder geen internet had
Heb ze meestal uitstaan, maar bijvoorbeeld in binnensteden pik je toch vaak al zo'n netwerk mee op een terrasje o.i.d., vanwege mensen die op de eerste etage wonen. Dan pak ik toch liever Ziggo dan de vaak aangeboden openbare van het restaurant/kroeg zelf.

Verder werkt het alleen maar storend, omdat zelfs fietsen nét te hard gaat waardoor hij zo vaak moet switchen dat je effectief geen verbinding hebt. Maar sta je stil of zit je ergens: perfect.

Edit: In huis vond ik het énorm storend omdat hij standaard met Ziggo ging verbinden (=traag). Na wat zoeken een app gevonden om prioriteit te geven aan bepaalde netwerken in Android en sindsdien is het goed.

[Reactie gewijzigd door Tralapo op 28 juli 2024 22:31]

Anoniem: 372172 @Hann1BaL19 maart 2015 11:18
Ik heb het standaard uitstaan ( UPC) zie het nut er niet van in namelijk.
Ik gebruik het niet.
De Ziggo modem hier heeft niet eens een WiFi functie, dus anderen kunnen er hier ook geen gebruik van maken.

[Reactie gewijzigd door Dweebus op 28 juli 2024 22:31]

Het zijn niet alleen modems bij mensen thuis waarmee de hotspots 'gevoed' worden. Ook de straat-kastjes van ziggo zijn veelal van een wifi-AP voorzien
Daar was ik niet van op de hoogte, maar ik heb, gezien de reacties sowieso onderschat hoeveel mensen het toch wel gebruiken. Aangezien ik weinig data verstook met mijn telefoon (stream vrijwel nooit audio en video) is 4G toch zo snel en heeft degelijk bereik dat het geen zin heeft om het verder te proberen en testen. Ik merk alleen wel dat men bij ons buiten al direct niet meer gebruik kan maken van onze hotspot.
Ik gebruik het continu eigenlijk ipv data verbranden van mijn abo.
Heel mijn familie heeft Ziggo, dus op familiefeesjes altijd wifi zonder gedoe.
Inderdaad UPC is Ziggo gaan overnemen ook op Infra gebied.
Dat is te merken, waar ik eerst nog mail kon ontvangen op poort 25 kan dit sinds kort niet meer.
Het zelfde voor uitgaande mail, dat kan nu uitsluitend door via de UPC mailserver verzenden,
en dat is in dit geval uiterst ongewenst in verband met afzender herkenning voor een paar klanten.
AL het verkeer op port 25 wordt geblokkeerd.

Kortom tijd voor een nieuwe provider. Lijnen zijn besteld, gelukkig is er sinds kort VDSL in de buurt.
Ik draai hier al jaren een Linux server achter een UPC aansluiting en een dynamische DNS adres. Nooit poort poort problemen gehad.
Wel een Cisco EPC3000 modem Zonder WiFi uit de oude UPC tijd. Wellicht dat dat uitmaakt?
3 weken geleden is het nog gebruikt als uitwijk verbinding toen een andere verbinding.
En afgelopen week werkte het niet meer. Een belletje naar de Helpdesk leverde een zeer niet hulpvaardige afdeling, die alleen maar kon melden dat er uitlsuitend mail verzonden mocht worden via de mail gateway van UPC/Ziggo op poort 587.

Poort 25 wordt inderdaad actief geblokeerd. We hebben de afgelopen tijd ook wat vreemde storingen gehad op tunnel verbindingen, waarbij zonder wijzigingen aan onze zijde de transfer rate(uplink) van ~16Mbps piek/ gem 12Mbps terug is gegaan naar 12Mbps piek en gem 6Mbps.
Net via http://en.dnstools.ch/port-scan.html getest: ik heb mazzel, want bij mij werkt het nog. Jammer dat het bij anderen soms niet meer werkt.

Nog een reden om UPC er binnenkort uit te knikkeren (behalve dat ze al een paar jaar zijn vergeten om mij minder te rekenen voor het 120mbit abonnement).

Nu 2x glas liggen, en dat gaat een stuk beter (:
Krijgen we de ziggo snelheid of de UPC snelheid van de hotspots volgens mij zat hier ook verschil in.
Volgens de website van Ziggo is de maximale snelheid per gebruiker 5Mbit: https://www.ziggo.nl/klan...uiken/wifispots-technisch
Dan is dat recentelijk ook verhoogd
Anoniem: 601896 19 maart 2015 11:00
Netjes dat de klanten nu ook echt de vruchten gaan plukken van de fusie.
Dit lijkt mij vooral handig voor bijvoorbeeld studenten, die zelf in hun ouderlijk huis hebben in een Ziggo gebied, maar in een UPC gebied studeren of andersom.

Dan heb je ook gewoon gratis wifi, als je op de kamer een van je studiegenoten op bezoek bent. mits dat studentenhuis, of het studentenhuis van de buren internet heeft via de kabel.
Dit is inderdaad het scenario waarin ik het wel eens gebruikte toen ik studeerde: bij anderen in huis direct op wifi zonder wachtwoord te vragen. Alleen in mijn ervaring ging ik toch wel heel snel gewoon het wifi wachtwoord vragen, dat werkt toch echt een stuk lekkerder.
Mijn ervaring is dat het vooral een leuk marketingverhaaltje is zon hotspot. Ik ontwijk ze meer dan dat ik er actief iets op doe. Internet is traag, werkt de helft van de tijd niet en zelfs als je stil zit is het drama. Streamen is bv niet te doen.

Jammer maar helaas.

[Reactie gewijzigd door MPC60 op 28 juli 2024 22:31]

Jammer voor je, maar dat ligt toch aan je eigen configuratie. Ik heb er goede ervaringen mee. Op meerdere plekken blij verrast door het oppikken van een Ziggo netwerk, waarbij internet vaak sneller gaat (3g is er in de praktijk ook niet overal). Je moet even opletten dat het signaal niet te zwak wordt, maar als je daar alert op bent werkt dit heel goed. Een heel goede ontwikkeling dus, wat mij betreft.
Ik log in met een iPad air, wat zou ik dan fout doen met mijnconfiguratie dat de ziggo tv app niet eens wil opstarten?
De Ziggo TV app werkt nooit op een ziggo hotspot, dat bericht is bekend, je moet daarvoor inloggen op een Ziggo netwerk, geen hotspot. (Dat geeft Ziggo ook vantevoren ook netjes aan)
Zelf zou ik het graag hebben; met een beperkt telefoonabonnement qua internet zou ik graag tijdens het wandelen of bij bijv. mijn ouders (die geen internet hebben) gebruik willen maken van de hotspots die daar wel beschikbaar zijn van de buren. Maar ik kan er geen gebruik van maken omdat ik een zakelijk ziggo abonnement heb waarbij de hotspots niet aangeboden worden (Internet Plus). Het argument van vervuiling van de 2.4GHz band ben ik het gedeeltelijk mee eens; het zou een hoop schelen wanneer Ziggo het gebruik van de hotspots zou beperken tot enkele kanalen.
Het argument van vervuiling van de 2.4GHz band ben ik het gedeeltelijk mee eens; het zou een hoop schelen wanneer Ziggo het gebruik van de hotspots zou beperken tot enkele kanalen.
Welke vervuiling? De hotspot is een extra ESSID op dezelfde radio/frequentie waar het normale AP op zit. Indien er geen gebruik van wordt gemaakt zijn het slechts wat extra beacons die (elke +/- 100ms) de ether worden ingeschoten. Als er wel gebruik van wordt gemaakt is de "overlast" gelijk aan elke willekeurige ander AP met deze data.
Het probleem is dat 2,4GHz ook maar een paar kanalen heeft in principe zijn er 11 kanalen, maar eigenlijk zijn er maar max 3 kanalen (1, 6 en 11) die niet deels met elkaar overlappen.
Ik heb mijn modem al jaren in bridge mode staan (waar ik zeer tevreden over ben) maar hierdoor mag je geen gebruik meer maken van de hotspot functionaliteit van Ziggo.

Ik zelf broadcast een eigen Public SSID voor mensen in de buurt van waar ik woon en als ik zelf ergens anders ben val ik terug op 4G.

Tegenwoordig kost een beetje data verkeer op je mobiel niets meer in vergelijking met vroeger. Ik heb een bundel van 7GB voor 32,50 per maand (onbeperkt bellen en SMS) en zou niet weten wat ik moet doen om deze op te maken. Zelfs met geregeld een laptop eraan gekoppeld via tethering kom ik nog steeds niet boven de 3 a 4GB per maand.

Dus hotspots, ja geinig, maar voor de meeste mensen met een mobiele databundel denk ik niet heel nuttig.
Bij UPC is het juist zo dat als je een eigen router hebt en de upc router gebridged hebt, je nog steeds gebruik kan maken van de WIFIspots. Niet helemaal eerlijk tov andere gebruikers, maar het werkt wel.
Anoniem: 445817 @Quindor19 maart 2015 12:32
Hangt van je gebruik af. Een beetje Youtube fan of iemand die met de huidige Meerkat gekte meedoet is er waarschijnlijk zo doorheen.
Goed bezig.

Nu ook aan de andere kant van Nederland gebruik maken van Ziggo hotspot.
Goede ontwikkelingen!

Zo krijg je een redelijk goed dekkend netwerk door geheel Nederland. En het bereik is best wel goed. Komt zo door een huis heen.
www.ziggo.nl/welkom
Voor meer info op al uw fusie vragen...

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.