Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 160 reacties

Samsung werkt naar verluidt aan een eigen cameramodule van 20 megapixels voor zijn aankomende smartphone Galaxy S6. De release van de smartphone zelf zou zijn vervroegd met twee of drie weken. De aankondiging komt waarschijnlijk tijdens Mobile World Congress.

Dat meldt het Koreaanse Electronic Times in een bericht over Samsung Electro-Mechanics, een dochterbedrijf van Samsung. SEM zou cameramodules maken van 20 megapixels die worden ingezet voor de Galaxy S6. De gebruikte cameramodule heeft volgens de geruchten optische beeldstabilisatie. Samsung liet eerder al cameramodules zien van 13 megapixel en 16 megapixel met optische beeldstabilisatie. Electronic Times stelt tevens, op basis van zijn bronnen, dat de Galaxy S6 twee tot drie weken eerder uitkomt dan aanvankelijk gepland.

Er gaan al enige tijd geruchten over de Galaxy S6, die naar verwachting tijdens het Mobile World Congress in maart wordt aangekondigd. Vorig jaar deed Samsung hetzelfde voor de aankondiging van de Galaxy S5, die vervolgens in april werd uitgebracht. Als de geruchten kloppen kan de opvolger dus al in maart uitkomen.

Volgens geruchten krijgt de Galaxy S6 een chip die het stroomverbruik voor wifi en gps met 80 procent moet terugdringen. Daarnaast zou het niet langer nodig zijn om over de homeknop te vegen voor vingerafdrukherkenning: aanraking is voldoende. Samsung zou van plan zijn om twee versies van zijn aankomende topmodel uit te brengen, waarvan eentje met een gebogen scherm. In de behuizing zou de Snapdragon 810-soc van Qualcomm zijn ingebouwd en de schermresolutie zou 2560x1440 pixels bedragen.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (160)

een chip die wifi/gps zuiniger maakt,maar wel een qhd resolutie op klein schermpje..heft elkaar misschien beetje op. HTC doet dat slimmer, gewoon bij full-hd blijven :) als htc dan ook zo'n chip zou gebruiken, heeft het een lange accuduur

[Reactie gewijzigd door SuperVeloce op 24 januari 2015 10:30]

Voordeel is wel voor een andere markt. Als het mainstream word dat deze paneel formaten zulke hoge PPI's krijgen, is dat goed nieuws voor de VR markt. Het zou best super zijn om bij de consumenten versie 2.0 van de Oculus Rift een 1440p paneel in zien te verschijnen, en waarbij de prijs hetzelfde blijft als de aanstaande consumenten versie (wat 400¤ max zal zijn).
Daar heb je een goed punt! Was het niet zo dat de Oculus momenteel gebruik maakt van de panelen en cores van een Galaxy Note 3? *misschien 4 volgende versie Oculus?
Helemaal eens! Ik heb altijd de overstap naar > fullHD schermen in telefoons als complete onzin beschouwd, totdat ik de Oculus Rift DK2 thuis had (waar een Note 3 scherm in zit). De resolutie is ontzettend ondermaats voor een echt goede ervaring. VR toepassingen zijn denk ik best een belangrijk punt; ook voor de smartphone markt. De Samsung Gear zal een stuk scherper zijn met 1440p panelen dan met 1080p panelen. Je zou zelfs kunnen overwegen om hiervoor in de toekomst misschien nóg een stap te maken.
Ik snap 1 ding niet ivm de Rift. Iedereen wil hogere resolutie in dat ding om geen pixels meer te zien. Dat snap ik perfect.

Maar als je wil gamen op de native resolutie, mag je het wel vergeten om alles op max te zetten in een game om die hogere resoluties aan te kunnen tegen deftige framerate, want ook die is belangrijk.

Het lijkt me of de hardware van huidige pc's te zwak is om de Rift tot z'n recht te brengen: +60FPS en +1440p redenderen. Je graphics dan verlagen, neemt dan weer een deel van de ervaring weg (lagere textures)
Ik denk dat de hardware het wel aan kan. Maar het probleem is dat er te veel verschillende hardware is én dat er vaak lui gepoort wordt naar de PC waardoor graphics niet tot hun recht komen.

Zo kun je om maar even een voorbeeld te noemen (omdat het een makkelijk modbaar spel is) met skyrim veel betere graphics krijgen zonder dat het afbreuk doet aan prestaties. De standaard textures zijn vrij lomp ingevuld en zelfs met de zelfde standaard texture grootte (ik geloof 256x256) kun je d.m.v. Skyrim2kHD al een veel mooier beeld krijgen zonder dat je daarvoor aan prestaties inlevert. Of wat dacht je van Dark Souls waarbij je met een wijziging in een simpel .ini bestandje én betere graphics én ook nog eens betere prestaties kreeg. Ik denk dat dat ook één van de grote problemen is met veel gameengines en games op het moment. En het kan wel goed, kijk maar naar de Source engine van Valve of de Unreal engine. Deze weten beide in de meeste games goede prestaties neer te zetten en ook nog eens prachtige graphics. Half Life 2 draaide op de meest verouderde PC nog zonder dat het er écht slecht uit zag.

Nu ben ik wel blij als de nadruk op gameplay ligt, maar met name bij games waarbij je een virtuele wereld hebt en vanuit first person kijkt vind ik graphics behoorlijk belangrijk omdat dit bijdraagt aan de immersie van een game. Bij 3d person en 2d vind ik dit van ondergeschikt belang.
Er zijn zat mensen die op 2 Full HD monitoren spelen. Die hebben 4147200 pixels aan te sturen i.p.v. 3686400 pixels bij een 1440p monitor. Hardware zal het probleem niet zijn.

In dit geval hebben we het over een telefoon. De Note 4 draait al op 1440p en die heeft geen enkel probleem qua performance op native 1440p.
Ik heb het over AAA games met oculus. Ik speel deze nu perfect op 1080p@60fps

Maar als je dan datzelfde spel met de oculus wil spelen, kan het zij dat je framerate drops krijfgt naar 40 ofzo. Dan is plots het realisme weg.

En moet je dus je settings laten zakken, of AA uitzetten of textures verlagen omdat je videokaart niet genoeg geheugen heeft voor die textures.

Daar heb ik nog nooit iemand over praten.

Dat een telefoon 1440p aankan is net zoals windows 4K aankan. Je moest niets 3d renderen. het gaat over 3d rendering op hogere resoluties dan 1080p. Als je de laatste benches ziet, trekt zelfs een GTX980 Battelfield4 op ultra niet over de 60fps streep.

Dus NEE, de hardware is er nog niet klaar voor. en games worden alleen maar zwaarder, dus het zal nog wachten worden voor de volgende generatie videokaarten in de hoop dat...
Ik weet prima waar je het over hebt, maar je hebt simpelweg niet gelijk. Een Note 4 kan prima GPU rendering doen op native 1440p. Dat framedrops niet voorkomen durf ik niet te beweren, maar zoals je hier kunt zien draaien zware GPU intensieve games prima!

https://www.youtube.com/watch?v=Ggc6GtMyvmU

Daarbij komt dat de Galaxy S6 een nieuwe CPU en GPU krijgt en dus nog beter zal presteren. Oftewel ... games vloeiend draaien op 1440P. Oftewel ... gamen met een Samsung Gear met prima resolutie! Die 60FPS ga je in veel gevallen ook gewoon wél redden. En dan heb ik het dus niet over rendering van je homescreen.

Om te stellen dat je niet met een native resolutie kunt gamen op een 4K scherm is ook simpelweg niet waar:

http://www.guru3d.com/art...-reference-review,22.html

[Reactie gewijzigd door derXen op 27 januari 2015 14:08]

Hier kun je lezen dat de resolutie verhoging qua accuduur niet zo heel veel uitmaakt.

Overigens lijkt het mij dat Samsung niet meer werkt aan deze module. Als ze die nu nog zouden ontwikkelen, zou de S6 nooit al in Maart kunnen worden gereleased.

Ik ben benieuwd, mijn handen jeuken om de note 4 te kopen, maar ik hoef niet zo heel nodig een stylus. Als de camera van de S6 op zijn minst net zo goed is als die van de Note 4, dan wil ik die misschien wel.

Ik was nooit zo pro samsung, tot ik een SIII LTE kocht, en nu wil ik eigenlijk niet meer van Samsung af... :D

[Reactie gewijzigd door benbi op 24 januari 2015 12:37]

Wat je daar kunt lezen is het volgende

S5 = 1920x1080 op een 5,1 inch scherm, 2800 mAh accu en een Snapdragon 801
Note 4= 2560x1440 op een 5,7 inch scherm, 3220 mAh accu een een Snapdragon 805

Dus de accu is groter en de SOC is zuiniger, maar wat ook belangrijk is het scherm, namelijk hoe hoger de PPI is, hoe feller de backlight moet zijn om het scherm goed helder te houden.
Ga je dus naar een kleiner scherm zal de backlight nog meer verbruiken en gezien de accu niet veel groter zal worden, zou het gewoon veel positiever zijn wanneer ze bij FullHD blijven en de zuinige onderdelen gebruiken om dan de accuduur te verbeteren (en niet weer een milimeter eraf proberen te krijgen), dan krijgen we zowaar een smartphone die bij veel gebruik gewoon makkelijk de dag haalt. Maar nee laten we obsessief de resolutie verhogen constant dunner gaan.
Ten eerste hebben we het hier over een Amoled scherm en een Amoled scherm heeft geen backlight dus je verhaal over een backlight gaat helemaal niet op !

Ten tweede kun je daar het volgende lezen:

Note 3 = 1920x1080 op een 5,7 inch scherm, 3200 mAh accu en een Snapdragon 800
Note 4 = 2560x1440 op een 5,7 inch scherm, 3220 mAh accu en een Snapdragon 805

De accu is dus nauwelijks groter en de SOC is sneller en krachtiger en het beeldscherm heeft hetzelfde formaat als de Note 3 terwijl de resolutie veel hoger is. De accuduur is iets langer bij de Note 4 dan de Note 3 en dat terwijl we maar 20 mAh = bijna nix, meer vermogen hebben.

Gezien het scherm over het algemeen zo´n 70% van je accu opslokt, kun je dus concluderen dat in het geval van Amoled, de hoogte van de resolutie niets uitmaakt.
Je hebt gelijk, dan heb je het niet over normale backlight. Echter moet je ieder pixel alsnog verlichten, meer pixels kost meer stroom. Uiteindelijk kost een hoger resolutie scherm gewoon meer stroom.

Wie vergelijkt nu weer de Note 4 met de Note 3? Dit artikel gaat over de S6, daar heeft de Note 3 echt helemaal niets mee te maken.

Je zou je verder is moeten verdiepen in de Snapdragons. Ja het beeldscherm verbruikt veel, maar de SOC ook, of heb jij nooit gemerkt dat je telefoon in no time leeg is wanneer je een spelletje doet? Dat is echt niet door het scherm.

Je punt dat het weinig uitmaakt, is simpelweg niet waar, ik heb ook nooit gezegd dat het alles uitmaakt, maar een lagere resolutie scherm is gewoon veel zuiniger.
Het artikel gaat over de 20 mp camera module die (waarschijnlijk) in de S6 gebruikt gaat worden.

Mijn reactie ging over of het wel of niet uitmaakt dat een resolutie van een scherm hoger is ja of nee. Ik vergelijk dus een note 3 met een note 4 omdat dit vergelijkbare toestellen zijn met een vergelijkbare accu grootte en dezelfde schermafmeting, lijkt me vrij logisch.

Nee, ik heb nog nooit gemerkt dat mijn batterij van mijn telefoon in no time leeg is bij het spelen van een spelletje want ik speel nooit spelletjes op mijn telefoon.

Waarom zou ik me moeten verdiepen in Snapdragons? Het is niet meer dan logisch dat als je een telefoon zwaarder belast, dat dan de processor procentueel meer van je batterij opslokt, maar daar gaat het hier helemaal niet over.

Ik denk dat het aantal pixels niet zo zeer uitmaakt hoeveel stroom een scherm gebruikt (bij Amoled) maar meer de oppervlakte. Er moet een hoeveelheid licht afgegeven worden en dat licht afgeven kost stroom. Of dit licht dan onderverdeelt is in 1920 * 1080 of meer pixels maakt dan niet zoveel uit. Het is uitgedrukt in cd/m2 en niet cd/pixel. (bij LCD is dit anders omdat je dan inderdaad een sterkere backlight nodig hebt bij een hogere resolutie)

Als je in de link kijkt die ik eerder gaf, dan zie je duidelijk dat bij browsen en bij video kijken, het batterijverbruik bij de note 4 gunstiger is dan bij de note 3 met een lagere resolutie. Ik snap dan ook niet waarom je beweert dat mijn punt dat resolutie weinig uitmaakt voor de batterijduur niet waar is. Je ziet de cijfers toch?

Mogelijk dat het bij het spelen van grafisch intensieve spelletjes wel uitmaakt omdat er meer pixels gerenderd moeten worden, maar het kan ook heel goed zijn dat de efficientere SOC dit compenseert. Als ik echter kijk naar dit artikel dan lijkt het verschil in batterij verbruik bij een hogere resolutie ook bij benchmark nihil te zijn.

Ik blijf er dus bij dat een hogere resolutie (in combinatie met nieuwere soc die deze hogere resolutie ook aan kan sturen) in de praktijk weinig verschil uit maakt.
Hoe het zit met de benchmarks weet ik niet, maar als ik kijk naar de manier van beeldverwerking, zou ik aannemen dat de conversie naar het uiteindelijke bestand, en het formaat van de foto wel degelijk van invloed is op de batterijduur. Een RAW-formaat wegschrijven duurt sowieso al wat langer dan een .jpg, simpelweg omdat het bestand grofweg 6 maal kleiner is. Meer data wegschrijven zou dan meer energiekosten. Omrekenen naar het gewenste formaat (on-the-fly, tijdens het maken van een foto bedoel ik) lijkt mij een algoritme wat ook energie kost.

Daarnaast moet ik altijd weer denken aan de 'Megapixel Myth', de typische 'meer is beter'-gedachte die na een bepaald aantal pixels niet meer opgaat. Als ik naar mijn eigen Galaxy Note toestel kijk, maak ik de foto's, en bij het gebruik ervan verklein ik ze tot 1/3 of een kwart van het oorspronkelijke resolutie... Ma's toestel staat standaard op een lagere resolutie omdat ze anders te lang bezig is met verzenden via internet (en niet weet hoe te verkleinen...). Mijn oude Fuji s5100 is 4MP, resolutie 2272x1704, maakt foto's van ongeveer 1MB. Prima formaat, uitstekende foto's en redelijke bestandsgrootte.

Ik zie liever een verbetering van techniek dan meer pixels op die piepkleine chip eigenlijk.
Dan hebben we het over camera resolutie, das heel wat anders dan scherm resolutie. Maar vergeet niet dat telefoons tegenwoordig vaak een speciale chip hebben voor beeldverwerking. Deze chips worden ook steeds krachtiger en efficiënter. Maar inderdaad, hoe meer data er is te verwerken, hoe meer rekenkracht het vereist. Ik weet niet hoe de verhoudingen zijn in relatie tot batterij duur, maar gezien het feit dat je met interpolatie algoritmes van een 20 mp foto een betere 10 mp foto kunt maken, en gezien je beter kunt inzoomen op een foto met een hogere resolutie, neem ik daarvoor wat accu duur verlies graag voor lief.
Wat mij dan meer stoort is dat bij een Lumia met 40 mp het opslag geheugen niet kan worden uitgebreid :D
Je vergelijkt 2 telefoons met verschillende hardware, maar omdat het scherm even groot is en de accu bijna net zo groot, beweer je dat het niet veel uitmaakt. Je conclusie klopt niet, want feitelijk gezien verbruikt de hardware in de Note 4 minder, dat is iets wat algemeen bekend is.

Waarom moet jij je niet verdiepen in de SOC? De nieuwere SOC is zuiniger, daarom moet jij je er in verdiepen. Je kan niet zeggen dat het scherm niet of weinig uitmaakt, zonder dat je naar de rest van de hardware kijkt, de SoC is daar een belangrijke van.

Het feit dat de accuduur van de Note 4 voordeliger is dan de 3, is het bewijs dat de hardware zuiniger is. Tevens is dat niet alleen de SoC, die zuiniger is (wat die wel is), maar ook het scherm http://www.oled-info.com/...d-was-new-emitter-adopted

Je denkt dat bij meer pixels het niet meer kost? http://www.geek.com/andro...er-amoled-or-lcd-1602670/

Hoe je het ook wilt bekijken kost een hoger resolutie scherm meer energie, het feit dat de Note 4 voordeliger is dan de Note 3, komt niet omdat de resolutie niet of weinig uitmaakt, het is omdat het scherm zuiniger is, de SoC zuiniger is, en waarschijnlijk nog andere hardware onderdelen.
Jemig Benjamin, je hebt gelijk! Want dat is wat je blijkbaar moet horen!

Bij gelijkblijvende hardware en technologie is het zo dat een hogere resolutie meer stroom verbruikt dan een lagere resolutie. Nu tevreden?

Het goede nieuws is, als jij de technologie gelijk wilt houden, dus de zelfde soc (want ik mag van jou de voordelen van nieuwere hardware niet gebruiken in mijn standpunt) en dezelfde schermtechnologie, en dezelfde resolutie... Dan hoef je geen nieuwe telefoon te kopen want dat heb je immers al!

Of je geeft nog een keer flink wat geld uit om exact dezelfde hardware te kopen die net zo langzaam is als je oude telefoon.als jij dat leuk vindt.

Prima, ik geef dan liever mijn geld uit aan snellere hardware met een hogere resolutie (zeker vergeleken met mijn S3LTE) waarbij ik kan genieten van de vernieuwing! Het is dan nog even afwachten of het de Note 4 wordt, de S6 of de S6 edge :D
Wat een kinderachtige reactie met complete onzin terwijl je niet hebt gelezen wat ik zei.

Ik zei nergens dat ze niet sneller moeten worden, ik zei dat de resolutie hetzelfde moest blijven, zodat we een keer een accuduur hebben van ruim een dag bij veel gebruik. Dat jij jouw 'langzame' telefoon zo weinig gebruik dat die een dag meegaat, dat is fijn, maar veel van ons zouden graag een telefoon zien die lang meegaat en leveren daar graag die onnodig hoge resolutie voor in.

Erg jammer dat het zo respectloos moet.
Als fabrikanten overgaan op QHD, denk je dat de anderen nog achter gaan blijven ?
Het is een verkooptruuk, maar als het niet word verkocht ben je als fabrikant de pineut.
De LTE-A versie van de S5 heeft ook een QHD scherm, daar waar de reguliere S5 het met een 1080P scherm doet. Toch hebben beide een vergelijkbare accuduur.
Jup en weinig verkopen :) Samsung ia al jaren HTC te slim af ongeacht of ze aan jouw wensen voldoen of niet...

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 24 januari 2015 12:20]

Op heel veel punten is het toch echt andersom.....
Samsung heeft een marketingbudget van een miljard, vooral daarom dus.
Er veel geld tegenaan gooien heeft wat mij betreft niet heel veel met slim zijn te maken wat mij betreft.
Waar heeft het dan mee te maken, als Samsung qua verkoop HTC jaren geleden al heeft ingehaald?

Het doel van een onderneming is niet om jou wensen te bevredigen, maar om zo veel mogelijk winst maken. Als dat met een groot marketingbudget lukt, dan is dat juist heel erg slim.
Op korte termijn is dat inderdaad slim, maar we kunnen aan de recente resultaten van Samsung zien dat die truc een beetje uitgewerkt raakt.
Het is makkelijk om dit vanaf de zijlijn te roepen.
Ik kan echter nog legio andere redenen noemen waarom de verkoop van Samsung tegengevallen is:
- voor een marktleider is het het lastigst om verkoop hoog te houden. Het kan immers maar 1 kant op met de verkoop.
- toegenomen Chinese concurrentie
- matige ontwerpen en Touchwiz
- Samsung moeheid: je wilt eens wat anders

Voorlopig heeft Samsung, afgezien van een kleine dip, nog steeds het gelijk aan zijn zijde. Het is in relatief korte tijd dominant geworden op de smartphonemarkt.
Ze hebben het geld, omdat ze slimme verkoop strategie gebruiken. ;)
De echte innovatie? Is er dan ook onechte innovatie?

Je moet wel ziende blind zijn want Samsung is een van de grootste technologische innoveerders ter wereld. Samsung speelt een leidende rol bij o.a. smartphones en ssd's. Die behoren tot de wereldtop. Samsung ontwikkelt zuinige en snelle processoren en chipsets. Hun Amoled schermen zijn onovertroffen. De tv's van Samsung zijn zeer zuinig, hebben de beste smart-functionaliteit, beste kleurweergave en hebben een smartgedeelte wat je kunt updaten. En ook op cameragebied behoren ze tot de top.
Niet voor niets blijft reus en aartsvijand Apple bij Samsung de boodschapjes doen. Er is simpelweg niets beters.

Dus je moet niet gemakzuchtig anderen napraten, maar zelf nadenken.
Samsung zal zeker eens wat gejat hebben. Dat doen andere fabrikanten ook.
Maar Samsung innoveert ook, zoals ik hierboven aantoon.
Ja maar HTC gebruikt deze chip waarschijnlijk niet. Verschil moet er zijn ;-)
Mocht de Samsung Galaxy s6 echt vernieuwend zijn en premium aanvoelen en een goede batterij hebben, wil ik nog eens overwegen om over te stappen van mij iphone. Ik verwacht ook eigenlijk veel van de Sony Xperia Z4. Nog 5 weken en we weten alles.
Voor mij geldt het zelfde. Ben best bereid van de iphone af te stappen.
Met de vernieuwde versie van android vind ik het al een stuk volwassener ogen.
Alleen de telefoons zelf, spreken mij op die van sony na niet echt aan.

Zou leuk zijn als samsung bv echt eens radicaal zijn eeuwig saaie design omgooit en met iets premiums en moois aankomt. En daarnaast echt dat uberlelijke touchwiz schilletje direct laat zinken en vergeet! want zoiets lelijks zou alcatel nog niet eens maken.

Andere merken mogen ook verrassen.
We delen de zelfde mening. Sony maakt inderdaad erg mooie toestellen. Ik denk dat ik mijn iphone eerder omruil voor Sony dan voor Samsung. In mijn ogen is Sony een veel mooier bedrijf met betere producten. Gun Sony daarom meer mijn geld in deze moeilijke tijden voor hun.
Pfff, ik heb laatst ook sinds jaren weer eens een Sony product gekocht (een TV), maar niet omdat het een "mooi" bedrijf is. Ik ben erg tevreden over de TV, maar Sony zelf valt bij mij toch echt in de categorie "evil bedrijven".
- Een helpdesk waar de incompetentie vanaf spettert
- Een website met dubbelzinnige en ontbrekende informatie
- Een verwarrend modellenaanbod
- Beroerde after-sales
- Hoge herstelkosten

En dan heb ik het nog niet over de Rootkit-affaire, de weigering om CD-spelers te leveren die gebrande CD's af kunnen spelen, de gebrekkige kwaliteitscontrole op CCD's en Lithium-batterijen etc.

Samsung heeft bij mij toch een veel betere naam.
Ik ben al jaren Sony gebruiker (via mijn werk) maar als ik het privé zou moeten kopen denkt ik nog wel een paar keer na. Update zijn zeldzaam, dus een nieuw toestel kan al snel outdated zijn. Privé zou ik wat betreft eerder een iPhone kopen. Daar is de mogelijkheid tot upgraden vooral beperkt door of je kunt leven met mindere prestaties omdat iOS meer vraagt, maar je krijgt in ieder geval wel de mogelijkheid om te upgraden.
Ik had hetzelfde idee (over Android dan) en schafte mij de laatste Nexus aan. Het heeft me welgeteld één week geduurd en dan had ik terug m'n iPhone vast. Het is duidelijk moeilijk af te stappen van het iOS ecosysteem als je er zo lang in zit.
Precies een ervaring andersom:
- Miste de back knop
- Miste de eenvoud om er files op te zetten.
- En dat baby screen size van de 4S

Vindt iphone wel veel meer solide overkomen. Maar prijs/kwaliteit/gebruikersgemak is toch ver te zoeken bij Apple. En met gemak bedoel ik buiten Apple producten om communiceren.
Volledig mee eens. Ik had mijn oude iPhone aan mijn moeder gegeven en zelf een S3 gekocht. Hoewel het niet enorm veel beter is zijn die paar dingetjes die wel beter zijn echt cruciaal. De iPhone had softwarematig een veel beter design en een stuk betere appstore, maar die voordelen vallen in het niet bij de nadelen.

Inderdaad de back knop, file manager en rooten (stuk eenvoudiger dan jailbreaken) maakten de overstap voor mij dubbel en dwars waard. En groter scherm inderdaad, wat is dat 3.5 inch schermpje toch verdomd klein achteraf haha.

[Reactie gewijzigd door Snow Veil op 24 januari 2015 19:43]

Voor die baby screen size van een 4S is natuurlijk wel een oplossing. Beetje mottig puntje. ;) Die back-knop kan ik begrijpen. Wanneer ik de nexus vast had reikte ik altijd gewoon naar de vorige toets, en vergat steeds dat die daar onderaan stond. Ik kon er ook gewoon niet echt aan wennen. Eenvoud om files op te zetten kan ik in volgen, al valt dat op zich wel mee.

Waar ik me dan bij Android aan stoorde is de mix van 1000 iconen op je homescreen (wat uniform is bij Apple) en de tig aantal opties, sliderkes, balken, widgets enzovoort die je kan draaien. Allemaal "brol" die ik niet nodig heb.

Specifiek Nexus vind ik de aan/uit knop gewoon belachelijk slecht. Die kwam out-of-the-box gewoon los en wikkelend te zitten. Het werkt nu nog, maar betwijfel of dat nog het geval zal zijn in de toekomst. Algehele bouwkwaliteit is soms erg bagger.
"Kan" draaien.
Voor de iconen had je natuurlijk gewoon een icon pack kunnen downloaden.

Widgets kun je eraf halen.
En als je niet kunt wennen aan de plaatsing van een enkele toets... Hoe ga je ooit wennen aan de ggrotere iPhones dan? Want daar werkt je muscle memory ook niet meer...
Jep dat kan ik inderdaad, maar waarom zou ik vanalles proberen te tweaken aan een andere phone terwijl ik het gewoon heb op die ene - out of the box.

Het lijkt erop als je me nu probeert te overtuigen om m'n Nexus zo iPhonish mogelijk te maken. Voel je toch niet zo aangevallen. Men spreekt dan vaak van Apple Fanboys.
"Ik kon er gewoon echt niet aan wennen."

Dat soort statements vallen bij mij niet zo goed. Vooral als je minpunten binnen een kwartier allemaal opgelost hadden kunnen zijn.

Maar dat is natuurlijk weer te moeilijk, en dus is Android "een rommeltje" of "ingewikkeld".
Jezus, zitten we allemaal nog op de kleuterschool ofzo?!

Ik hoef niet te proberen om je te overtuigen van je Nexus een iPhone te maken. Dat zou namelijk een debiele keuze zijn, en dat soort achteruitgang in functionaliteit wil ik niet op mijn geweten hebben.
Ik kan je wel redelijk volgen dat een apple een mooiere uitstraling heeft dan menig android toestel.
Maar er zitten wel wat parels tussen hoor.
HTC One m7/m8 (de iphone 6 is eigenlijk een kopie van de M7/M8)
Moto X (en dan vooral de mooie achterkanten van bijv. bamboe of teak)
Nexus 6 (heel mooi, maar fokking te groot)
Een OpO ziet er ook goed uit, maar ook zo ziek groot
Welke Samsung heb jij het over dan? Touchwiz is sinds de S5 al lang niet meer zoals jij het schetst
Mensen doen altijd lelijk over touchwiz, maar het eerste dat ik altijd doe is Nova Launcher er op zetten (dat is nu eenmaal het voordeel van Android). Die kun je helemaal aanpassen aan hoe je het wilt.

Het enige dat je dan nog aan touchwiz ziet, zijn enkele instellingen die je in het dagelijks gebruik nauwelijks nodig hebt. Ik snap dan ook niet zo goed waarom men altijd zo zeurt over deze schil.

Ik heb het idee dat er 3 jaar terug ooit een slechte reputatie is opgebouwd voor touchwiz en dat men nu maar altijd meteen roept dat het slecht is. Net zoiets als dat sommige mensen tegenwoordig nog steeds roepen dat Apple computers grafisch beter zijn dan windows computers. Iets dat al decennia lang niet meer waar is.
Maar dat is vaak ook meteen de zwakte, je moet er wel iets anders opzetten want out of the box is het minder werkbaar. Ik zie dat liever andersom.
Touchwiz schijnt stukken beter te zijn tegenwoordig, en zal op de S6 naar verluid nog beter worden.
Maar op mijn Samsung Galaxy S3 was Touchwiz gewoon een draak qua snelheid. Met CM11 werkt de S3 véél smoother.
Met de extra functionaliteit had ik ook geen problemen.

Ook de tablets van Samsung hebben mij nooit kunnen overtuigen: een stotterende en bevriezende interface is niet meer van deze tijd.

Ik ben dus wel erg benieuwd naar de S6. Qua hardware en functionaliteit vind ik Samsung de top.
Ik heb met twijfel een Galaxy Tab S 10.5 gekocht, en was toch vaak bezig met het ontwijken van Samsung meuk.
Apps die niet uit te schakelen zijn, ik niet gebruik, maar wél elke dag een update voor is.
Draait nu sinds 24 december CM11, alle gezeur in een keer opgelost. Wat een verademing, kan de hardware (het fantastische scherm) ook meer waarderen sindsdien.
Interface is wel enigszins op de schop genomen, maar nog steeds zo log als het maar kan. het is niet voor niets dat zelfs met de nieuwste hardware de interface nog steeds niet optimaal loopt. Dat is bij Sony, HTC of Apple toch een stuk beter geregeld.
Ja Touchwiz mogen ze wel eens goed aanpakken, vooral met Android L zit het er al helemaal lelijk uit: heel veel witte kleuren.
Superdom van Samsung om ineens met zoveel wit te gaan werken want dat gaat alleen maar ten koste van de batterijduur met die AMOLED schermen.
Over het design van Samsung heb ik niet veel te klagen, ik hoop alleen dat ze net als bij de Note 4 ook kiezen voor een metalen rand bij de S6.
Daarnaast hoop ik ook dat ze nu maar eens voor 32 GB als standaard geheugen gaan bij de S6, al helemaal voor het feit dat die 20 MP camera's idioot grote fotobestand zal produceren.
Dus de batterij is de enige reden dat je bij iphone blijft? Waarom klagen al mijn vrienden met een iphone dan dat ze dagelijks moeten herladen bij intensief gebruik? Een ervan is overgestapt op one plus one en klaagt hier nu niet meer over... ook verschillende naar huawei en is nu ook beter.
Iphone na 1 keer vallen scherm kapot, huawei ascend mate na 20 keer vallen enkel verf af... ik snap je niet zo goed... enkel voor de batterij vind ik maar vreemd...
Elke moderne (highend) smartphone zit met heavy use op minder dan 50% als je naar bed gaat (en dan moet je dus laden).

Mensen zien zichzelf vaak (graag) als groot gebruiker maar zijn dat vaak helemaal niet als ze meerdere dagen uit een charge halen.

[Reactie gewijzigd door Donstil op 24 januari 2015 15:03]

Dat neemt niet weg dat er hele grote verschillen zijn in accuduur.
Ik heb nergens beweerd dat ik bij de iphone blijf voor de goede batterij. Ik zeg alleen als de galaxy s6 ook een goede accu krijgt naast het premium gevoel dat ik dan de overstap overweeg. Dus hier mee wil ik juist zeggen dat ik niet alleen voor het premium gevoel overstap op samsung. Want iphone voelt al premium aan. Als de accu slecht is van de galaxy s6 is houdt het voor mij al gelijk op.
Premium aanvoelen interesseert mij niet (meer). Ik heb liever hoogwaardig kunststof. Stevig, licht en moeilijk kapot te krijgen. Bovendien is de batterij zeer makkelijk te vervangen. Het materiaal van de HTC one X zou mijn voorkeur hebben
Plastic kan inderdaad hoogwaardig aanvoelen. Ik denk dan aan de Lumia serie, iphone 5c en HTC desire 816. Op basis van foto's ziet de one x er ook aardig uit. Samsung plastic daarentegen vind ik helemaal niks, met dat nep leer en imitatiechroom. Het voelt ook heel dun aan.
Dat het dun aanvoelt is omdat het heel dun laagje plastic is. Wat er om heen zit. ik heb een Samsung Galaxy tab pro tablet. Werkt prima en design is wel aardig. Maar de software uiterlijk en gevoel vind ik toch niet zo prettig. Plus dat het update belijd van Android nog steeds bagger is. En dat ligt zeker niet aan de fabrikanten maar aan de manier hoe Google de updates doorvoert. Al is dat bij versie 5 al weer wat verbeterd.
Dat ligt vooralsnog 100% bij de fabrikanten, ze hebben bij lollipop al weken voor de release toegang tot de nieuwste versie en de enige reden voor de vertraging is de schil die ze er zelf overheen leggen.
Moto was er van wel snel mee (zelfs sneller dan google was voor sommige nexus toestellen), de rest neemt er de tijd voor.
Maar dat is de keuze van de fabrikant.
Google neemt nu wel stappen om cruciale updates via de google play service door te voeren, maar ook dat levert weer kritiek op.
Niet helemaal correct, google legt het probleem bij de fabrikant. En dat komt deels door hun update strategie.je ka. Android alleen update door een nieuwe versie uit te rollen. Patches uitrollen lukt niet. Google ziet dit probleem ook wel en heeft dit deels opgelost in versie 5. Versie update van android is geen patch maar een nieuw besturingsysteem met soms extra en vernieuwde functies, dat iets anders dan een patch
Is het gevoel van zo'n goede kunststof zoals inderdaad de One X (ben ik volledig met je eens namelijk) dan niet premium?
Je bedoelt denk ik dat je niet veel geeft om een metalen behuizing. En ook dat ben ik met je eens, ik heb een One M8 nu, maar persoonlijk had ik ook liever een zelfde materiaal gezien als de One X (die ik daarvoor had). Goed plastic kan ook heel luxe zijn, ligt lekker in de hand (wordt ook niet zo koud) en is veel minder krasgevoelig. Die One X voelde nog steeds veel meer 'premium' dan het flimsy shiny plastic van de galaxy S III die er toen tegenover stond.

edit: Overigens, een losse bedenking... Dezelfde eigenschap van metaal die er voor zorgt dat het toestel zo koud kan voelen kan er wellicht ook voor zorgen dat hitte van de SOC bij veeleisende apps zoals 3D games beter verdeeld wordt over het toestel. De One X werd plaatselijk echt erg heet. Nou kwam dat ook doordat de Tegra 3 een heethoofd was, maar ik weet dus niet in hoeverre het metaal van de M8 meehelpt om dat probleem hier te verhelpen. Dat toestel wordt ook wel warm, maar nergens echt heet. Dus wie weet is dat ook een overweging voor een toestelfabrikant...

[Reactie gewijzigd door Finraziel op 24 januari 2015 11:29]

ja, maar de kwaliteit van die inelkaar gegooide telefoon (one x) liet te wensen over. Voor mij geen Htc of sony meer in iedergeval. Doe mij maar goedkopere china phones met gelijkwaardige hardware voor de helft van het geld.

Samsung heb ik ook nog nooit interesant gevonden en krijg ik altijd een nare bijsmaak van die producten (had een beeldscherm van samsung waarvan na een jaar de backlight er al mee ophield..)

Leuk zo'n galaxy S6 met goede interne hardware maar als dit ook weer zo'n wegwerp gebruiksvoorwerp is wat ik van samsung gewend ben loop ik er met een grote boog omheen.
Als de achterkant van glas zou zijn, dan zou de accu niet makkelijk kunnen worden vervangen
Het zal meer voor de waterdichtheid zijn, net als de Z-serie van Sony.
Eigen camera, eigen processor... Ben benieuwd hoe het allemaal presteert tegenover de concurrentie.
In het verleden deden de Samsung processoren het heel aardig t.o.v. de Qualcom.
Samsung is zelf net als Sony cameraproducent.
Ik heb er wel vertrouwen in.

Voorwaarde voor een S6 is dat Samsung de behoefte voor een alternatieve ROM weet weg te nemen. Immers, het zal moeilijker worden zo'n ROM te ontwikkelen als Samsung eigen hardware toepast waarvan de specs niet wordt vrijgegeven.
Oftewel, als je een S6 koopt zit je mogelijk vast aan Samsung stock ROM.
Mag hopen dat die sensor beter, sneller en de module met software ook veel nauwkeuriger en sneller is dan van de s5. I mijn oude s4 maakt mooiere foto's dab mijn s5. Kleuren (witbalans) van de de s4 is veel nauwkeuriger. S5 gebruikt te veel post processing op de scherpte (voor personen met weinig verstand van fotografie denken dat het meer details bevat) en de nacht sfeer stand van de s4 kon je zelf activeren en gaf mooie resultaten voor zo een kleine sensor, bij de s5 gaat dat op zijn best via auto mode en al pakt hij de nachtstand dan nog is de kwaliteit veel minder dan van de s4 met Sony sensor.
Al stoppen ze er een 100 megapixel sensor in dan nog zijn de foto's minder dan van een simpele 10 megapixel spiegelreflex met een fatsoenlijk lensje. Sensor grootte + fatsoenlijke lens is de sleutel tot betere kwaliteit.

[Reactie gewijzigd door mxcreep op 24 januari 2015 16:53]

Die 10MP sensor is dan ook kwalitatief een stuk beter (en groter) die veel minder lichtinval nodig heeft.
La-Asusidia's eigen ervaringen met het toestel!

Ik ben het er niet mee eens dat S4 camera goed is.
Heb zelf een Galaxy S4 en S3 en mijn S3, Mijn S3 is sneller qua focussen en schiet betere kwaliteit foto's.
Daarbij komt dat ik mijn S4 als strijkijzer kan gebruiken.
Mijn Galaxy S4 is toch wel verschrikkelijk qua software. (Heb alleen maar Samsung Smartphones/Mobieltjes gehad.)
Ik ga binnenkort mijn Galaxy S4 terug flashen naar Android 4.3.

[Reactie gewijzigd door La-Asusidia op 24 januari 2015 18:12]

Voor mij mogen ze 100mpx met 10inch schermen telefoons gaan maken het boeit niet meer.
×Android heeft nog steeds kut file, app, opslag probleem... en waar zijn 128GB telefoons?
×Wat heb je aan een telefoon die kun je niet in je broekzak stoppen.
×smartphones zijn nog steeds niet bruikbaar voor mensen die met handen werken; bouwvakkers etc.
×batterijduur
iOS en WP hebben geen file manager/mass storage mode. Android wel. 128GB telefoons heb je al als je er een SD kaartje in gooit. Heb je niet bij iOS. En als je een telefoon als de note 3 niet in je broekzak kunt stoppen ben je een zeldzaam geval. 99% van de jeans/broeken die in kledingwinkels wordt verkocht past die prima in. En er bestaan al een tijd speciale telefoons voor bouwvakkers met bescherming en al. Gewoon wat verder zoeken dan de algemene modellen. Als je specifieke eisen hebt moet ook wat meer moeite doen om iets geschikts te vinden.

[Reactie gewijzigd door Snow Veil op 24 januari 2015 19:51]

Je kunt er inderdaad een SD kaartje in stoppen maar dat lost niet alle problemen op. Het management van intern- en extern (SD) geheugen is nog altijd niet optimaal en erg afhankelijk van de app. Zo heeft de Spotify app voor Android de eigenaardige gewoonte om bij installatie te bepalen of de gedownloade muziek in het interne geheugen wordt opgeslagen of op de SD kaart. Dit kan je later niet meer wijzigen (bij installatie kijkt de app waar ruimte beschikbaar is; als je op een nieuwe telefoon Spotify als eerste installeert kiest deze het interne geheugen).
WP heeft wel een file manager en als je met mass storage mode bedoelt dat je je apps en meuk op een SD kaartje kwijt kan, ook dat kan met WP.

[Reactie gewijzigd door batjes op 25 januari 2015 16:03]

Dit is de enigste telefoon waar ik naar uit kijk, omdat ik benieuwd ben wat ze met het design gaan doen.

Andere toestellen zijn zover ik de geruchten moet geloven meer een voortborduren op het oude zoals de m9 en z4
Ik denk dat de s6 het meeste weg gaat hebben van de galaxy alpha met als grootste verschil het formaat scherm en mogelijk een glazen achterkant...
Die aluminium zijkant zal door sommigen heel premium aanvullen, maar ik vind het ontwerp saai. Het ziet er bijna hetzelfde uit als elke andere Samsung Galaxy.

Ik hoop op een meer gedurfd ontwerp.

http://archiengineering.c...axy-S6-Design-Concept.jpg
Voor mij geldt: staal > aluminium.
En camera's maken die een grotere lichtopbrengst hebben, ik bedoel die een stuk minder last hebben van blokjes en zo als je binnen of met minder licht foto's en filmpjes maak, is dat niet een veel betere idee dan hogere megapixels?

Spelfouten gefixed.

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 25 januari 2015 23:48]

Oef ik hoef het niet. Het ziet er strak uit... totdat er vingerafdrukken op zitten en hij overal vanaf glijdt. Om maaar te zwijgen over krassen en breken.Geef mij maar mooi plastic. Dan kijk ik uit naar deze versie. Mooie upgrade na een Galaxy S3 :).
Liever niet.. geef mij maar gewoon plastic. Glas is alleen maar kwetsbaar en je krijgt snel lelijke vingerafdrukken. Het ziet er dan wat minder luxe uit, maar so what. Ik vind specs en stevigheid een stuk belangrijker.
Maak me wel erg nieuwsgierig zeg
Geen snapdragon 810
Geen sony camera
Geen plastic

Word heel ander toestel...
S5 dat niets beter dan Z3 en M8 of G3
Bij gebrek aan nieuwe features doen ze dan maar een hardware upgrade, Sony heeft al een aardige tijd 20MP camera. Zowel in de S4 of de S5 absoluut niks gezien waarom ik mijn S3 er uit zou moeten gooien, als ze de prijs redelijk houden misschien dan een S6.
Bij gebrek aan nieuwe features doen ze dan maar een hardware upgrade, Sony heeft al een aardige tijd 20MP camera.
Dat is leuk voor ze maar en reviews zijn ze niet het beste qua camera. En het gekke is dat de concurrentie die mooiere foto's maakt wel gebruik maakt van Sony-sensoren.

Anyway hoop dat Samsung de note 4 (welke een sony-sensor heeft) kan verbeteren, als ze dat niet lukt kunnen ze beter bij de sony-sensorren blijven!

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True