Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 53 reacties
Submitter: CriticalHit_NL

Developer Stephen Smith heeft een opensource tool gebouwd waarmee de databases van een aantal torrentsites lokaal geďmporteerd kunnen worden. De gebruiker kan vervolgens zoeken en bladeren in het aanbod. De tool moet zo de beschikbaarheid van torrents verbeteren.

DownloadenDe software, BitCannon geheten, kan momenteel databases importeren van KickassTorrents en Demonoid. Deze worden door BitCannon opgeslagen in een MongoDB-bestand. De gebruiker kan na het importeren de sitestructuur in de browser doorbladeren en doorzoeken. Met behulp van magnetlinks kunnen bestanden via een compatibele bittorrentclient binnengehaald worden.

Volgens developer Stephen Smith is BitCannon nuttig wanneer bijvoorbeeld een torrentsite uit de lucht is. Hij hoopt dat op den duur de tool ook gebruikers in staat zal stellen om zelf torrentsites te hosten door een mirror van bekende sites online aan te bieden.

De code van BitCannon is opensource en beschikbaar voor Windows, OS X en Linux. De software, die verkrijgbaar is op GitHub, zou volgens TorrentFreak nog wat moeite hebben met databases waarin meer dan een miljoen torrents zijn opgenomen en de ontwikkelaar wil een andere database-engine gaan gebruiken.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (53)

Zal dit dan niet gebombardeerd worden als illegaal en zo verdwijnen?
Het lijkt in iig een goede tool. Ik haal die vanavond eens binnen.

[Reactie gewijzigd door jerrixbe op 19 januari 2015 10:10]

Zolang een database met magnet-links niet illegaal is, is hier al helemaal niks illegaal aan.

Ben benieuwd wat de sites (kickass & demonoid) er zelf van vinden. Zou super ironisch zijn als ze dit niet zouden willen wegens inkomsten derving e.d. :+
Kickasstorrents geeft al een API vrij om zelf de site te downloaden, en verder zijn torrent sites over het algemeen niet uit op commercieel gewin.
IPtorrents is 1 van de bekendere private trackers, en ze zijn niet eens zo uniek in hun geldwolverij. Damn wat word je toch enorm actief gepushed om te "donaten", en dan niet een euro of 2, nee, vele tientallen.

En op elke torrent site waaronder vooral kickass en demonoid word je ook helemaal dood gegooit met advertenties en popups.
Dan is IPtorrents een stomme site. Ik ben lid van BeyondHD, HD-Torrents.org, CHDBits.org, HDBits.org, sceneaccess.eu en nog een aantal kleinere. Het enige wat op die sites een vereiste is, is dat je seed en je ratio download/upload zo hoog mogelijk houdt in het voordeel van je upload. Zo worden torrents zonder seeds vermeden en kan iedereen heel snel downloaden.

[Reactie gewijzigd door Kain_niaK op 19 januari 2015 12:13]

Dat is bij IPtorrents ook , echter kan je voor extra upload ratio doneren. In mijn ogen niks mis mee.
IPtorrents is 1 van de bekendere private trackers, en ze zijn niet eens zo uniek in hun geldwolverij. Damn wat word je toch enorm actief gepushed om te "donaten", en dan niet een euro of 2, nee, vele tientallen.
Ik heb helemaal niet het gevoel dat je gepushed wordt om te doneren. Het is niet omdat er donate link op de site staat dat je dat als geldwolverij moet beschouwen.

[Reactie gewijzigd door aval0ne op 19 januari 2015 18:00]

er wordt idd nergens gepushed voor donaties, er staat alleen een button bovenaan en die is volledig optioneel

enkel uiteraard je ratio onder controle houden , wat volgens mij op elke private tracker het geval is
Mijn ratio is nu 1.1, was jaar terug nog 1.6 en daarvoor altijd rond de 2.0
This message is to notify you that you have been issued a warning for having 52 active hit and runs.
:)
Maar daar heb je dan ook wel "het" voorbeeld te pakken. Er zijn er veel meer die een stuk normaler omgaan met hun userbase.
IPTorrents is echt wel de ergste van het clubje. De eigenaar heeft nog een paar trackers die hij op dezelfde manier exploiteert.

http://www.reddit.com/r/t...ust_keep_on_coming_the_3/
http://www.reddit.com/r/t...e_behind_the_recent_ddos/
http://www.reddit.com/r/t...to_attacking_ptp_and_btn/
http://www.reddit.com/r/t...tack_by_iptorrents_staff/
https://www.reddit.com/r/...nts_has_had_his_personal/
http://www.reddit.com/r/t...ust_keep_on_coming_the_3/

De meeste goede trackers zijn vrij conservatief in het vragen om donaties:
HDBits: de donatie knop staat standaard uit als ze genoeg hebben. Als ze wat nodig hebben gaat de knop aan en dan doneren leden in een paar uur zo veel dat ze weer genoeg hebben.
What.CD: er staat wel wat op de voorpagina, maar je krijgt nooit persoonlijke berichten, doneren is niet pay2leech, en er worden geen banners of felle kleuren gebruikt.
PTP, BTN: zelfde als What.CD.
Niet uit op commercieel gewin? yeah right, genoeg mensen die een site opzetten in de hoop zo inkomsten te vergaren via reclames, en vergis je niet hoor, dat kan behoorlijk interessant zijn...
Ik denk dat je tweede statement, met alle respect trouwens, een naief beeld schets van de werkelijkheid. Sites als de thepiratebay hadden miljoenen aan reclame-inkomsten. Deze sites bestaan overal het algemeen niet uit liefdadigheid, maar omdat het voor de beheerders gewoon een serieuze bron van inkomsten is waar ze zelfs aardig wat risico voor durven lopen.

Waarmee ik verder geen waardeoordeel uitspreek over het bestaan en gebruiken van deze sites. Dat mag ieder voor zich bepalen.
Kickasstorrents geeft al een API vrij om zelf de site te downloaden, en verder zijn torrent sites over het algemeen niet uit op commercieel gewin.
Doe niet zo naďef. Een torrentsite opstarten doe je niet uit liefdadigheid.
Want liefde voor de 'scene' is ouderwets? Er zijn genoeg mensen die de scene een warm hart toedragen en zullen er meer voor doen dan dat het hun oplevert. Neem een sitebouwer die er veel onbetaalde uren insteekt, voor hetzelfde geld had hij kunnen werken bij een aannemer en meer kunnen verdienen.
De scene opereert niet via torrentsites, sterker nog de scene is tegen torrentsites omdat hun werk dan te bekend wordt.
Soms wel. Een aantal private trackers opereren echt uit liefdadigheid. ;)
Is het dan ook niet illegaal een tool te ontwerpen waardoor je toegang biedt voor illegale content af te halen?
Deze tool kun je naar mijn idee zien als een Tomtom met een adressenlijst van de Quote 500. Met beide is niets mis. Zelfs als je ze combineert om eens te gaan kijken hoe de 500 rijkste Nederlanders wonen doe je niets verkeerd. Mocht je die mensen nu gaan stalken, vermoorden, afpersen of diefstal plegen dan doe je pas iets wat niet mag volgens de regels.

Overigens mag het ook een andere adressenlijst zijn. :+

edit: toevoeging

[Reactie gewijzigd door Blue_Airplane op 19 januari 2015 10:29]

Ik vind dat je gelijk hebt met je voorbeeld/vergelijking, maar denk ook aan het verbod op flitspaal locaties in je navigatie.. dat mag in een aantal landen ook niet (terwijl niemand je volgens mij kan verbieden om een kruisje op een kaart te zetten, wat in mijn ogen hetzelfde is, maar voor de wet dus niet)
(terwijl niemand je volgens mij kan verbieden om een kruisje op een kaart te zetten, wat in mijn ogen hetzelfde is, maar voor de wet dus niet)
Ik denk dat het juist het zetten van het kruisje, dat dáár de vraag gesteld wordt "wie zet het kruisje, en uit welke bron "
Als jij vrolijk rondrijdt en kruisjes zet, OF de automatische verwerking één voor velen

Dat zou zomaar het probleem kunnen zijn
vrouwelijke computerstem;
"Kruisjesalert.....kruisje over 500 meter."

Dat zal de oplossing zijn. :+

[Reactie gewijzigd door Teijgetje op 19 januari 2015 13:18]

En dat ook nog eens voor alle mobiele 'kruis'punten :D

OT: Sinds TPB uit de lucht is is het wel handig om een tool te hebben van waaruit je toegang hebt tot meerdere aanbieders van torrents, dat maakt het zoeken vele malen makkelijker.
Ik denk eerder dat het niks anders is dan een (web)spider, die de volledige content download.
Dus ik denk niet dat ze er blij mee zullen zijn.

Er zijn zat off-line content tools te vinden op het Internet.
Moet je dan geen account hebben bij demonoid?
Nee je kan gewoon er naar toe gaan en torrents downloaden
We lijken altijd terug te komen op diezelfde crux. Het feit is gewoon dat zowel de tool als de torrent website (we gaan even uit van TPB, want dat is toch wel de meest bekende) geen illegale content host. Op een torrent website krijg je alleen informatie betreft de locatie van bestanden - die wellicht illegaal zijn of met copyright beschermd zijn - dus de servers van de website zelf.. hebben geen illegale content.

De tool maakt alleen een statische uitdraai (back-up, as you will) van de torrent website en download dus geen illegaal materiaal. Dus ook de tool is legaal.

Overigens vraag ik me wel af hoe nuttig de tool is. Leechers en seeders (uploaders en downloaders) zijn volgens mij erg dynamisch en veranderen met het uur. Dat is voor populaire torrents met duizenden seeders minder erg dan voor torrents met maar een seeders. Wellicht is de tool handig als de eigenaren van een torrent website aankondigen dat de website tijdelijk offline gaat (rechtzaken, bugs, meer rechtszaken, invallen, meer invallen), zodat grote gebruikers nog hun torrents kunnen downloaden.

Persoonlijk hoop ik dat de tool P2P ondersteunt met bijv. een hash string, dat zou downtime van de website minder vervelend maken voor de gebruikers.

[Reactie gewijzigd door MrEddy op 19 januari 2015 10:25]

Persoonlijk hoop ik dat de tool P2P ondersteunt met bijv. een hash string, dat zou downtime van de website minder vervelend maken voor de gebruikers.
Dat is precies wat een Magnet link doet/is.
Volgens het artikel wordt dit dus inderdaad ondersteund.
Illegaal? Ik zie de ironie er wel van... illegaal downloaden van illegaal materiaal :)
Volgens torrentfreak zou het vrij snel zijn
BitCannon is certainly fast. While tests with a 24 hour dump of KickassTorrents were impressive, Stephen says searches on a database of 6 million torrents can be completed in about 10ms, plenty quick enough for most users
Vraag me af hoe groot deze bestanden zijn, het zijn dan wel allemaal magnetlinks maar als er x miljoen torrents zijn...
55 byte per magnet link uitgegaan van: https://torrentfreak.com/...ay-its-only-90-mb-120209/ dat is dan met compressie.

90000000 (90mb)/1643194 (aantal torrents)=54.77 (byte/torrent)

zonder compressie zou het 94 byte/magnet link worden

[Reactie gewijzigd door mauritso op 19 januari 2015 11:36]

Dus dát is die compressie techniek waar Jan Sloot het over had. Een complete film gecomprimeerd tot 55 bytes ;)
Nee in dat geval zouden die 55 bytes het nummer van de film zijn, maar niet de film zelf.
Bedankt voor de interessante link. Alleen de wiki leest al weg als een spannend boek. Ben benieuwd naar de film, mocht die ooit nog komen. :)
Zeg een paar honderd byte per torrent/magnetlink... keer 6 miljoen... paar gigabyte.
Maar database engines zijn heel snelle en goed geoptimaliseerde stukken software. De smerige trucerij die daar in zit, daar kom je zelf niet zo 1-2-3 op.
Nu nog een versie die je op de NAS of tv kan draaien als een app. Magnetlinks zijn wat lastig door te sturen en deze database zal je waarschijnlijk niet op je telefoon of tablet willen draaien.
Nu nog een versie die je op de NAS of tv kan draaien als een app. Magnetlinks zijn wat lastig door te sturen en deze database zal je waarschijnlijk niet op je telefoon of tablet willen draaien.
Er zal vanzelf wel een front-end (API) komen voor BitCannon, zodat je het headless op een server kan draaien. Op een NAS (Linux bak) zou het sowieso geen probleem moeten zijn.

Uit de tekst:
Deze worden door BitCannon opgeslagen in een MongoDB-bestand.

(...)

De software (...) zou (...) nog wat moeite hebben met databases waarin meer dan een miljoen torrents zijn opgenomen en de ontwikkelaar wil een andere database-engine gaan gebruiken.
In de toekomst aan iets als MySQL/MarieDB koppelen, een paar goede stored procedures definiëren en je hebt al iets waar je in een netwerkmodel al redelijk makkelijk gebruik van kan maken. Natuurlijk kan het ook een client-server model hanteren, waarbij BitCannon als serversoftware dient (in de stijl van bijvoorbeeld SpotWeb).

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 19 januari 2015 10:39]

Tuurlijk is het hier gericht op bepaalde sites met bepaalde content. Ik weet echter dat er ook verschillende sites met legale content bezig zijn met hun video-archief om te zetten naar torrents en dat daar vergelijkbare projecten runnen om clients te ontwikkelen die deze torrents kunnen binnen harken. Dat is dan wel weer nuttig.
Wordt het niet eens tijd dat een dergelijke database zelf ook P2P wordt gedistribueerd?

Het oude eDonkey deed dat destijds ook zo. Werkte op zich prima, totdat het aanbod niet meer vergelijkbaar was met dat van torrents.
Eigenlijk een beetje hoe Spotnet/lite werkt. Je haalt een database op met reacties en spots. Erg prima werken, mocht de provider down gaan of een takedown krijgen kan je deze nog via andere nieuwsgroepen binnenhalen.
Probleem is alleen om het centraal en toch up to date te houden, dat is waar de uitdaging ligt. Een enmalige kopie is natuurlijk makkelijk te maken. Gaat echter de API weg dan valt ook de rest weg.
Ben benieuwd naar de ontwikkeling van dit programma.
Interessante opmerking, waarmee de ontwikkelaar meteen een hoop geloofwaardigheid bij mij verliest:
"De software, die verkrijgbaar is op GitHub, zou volgens TorrentFreak nog wat moeite hebben met databases waarin meer dan een miljoen torrents zijn opgenomen en de ontwikkelaar wil een andere database-engine gaan gebruiken."

MongoDB is juist een van de meest schaalbare DB's die je hiervoor neer kan zetten. Alleen dan wel horizontaal schalen (shards) en niet zonder meer in de default standalone installatie plempen.

Edit: wel leuk om eens een projectje in Go te zien. Alleen al daarom is het de moeite er wat verder in te duiken, en omdat hier qua zoeken een hoop in te winnen is in juist indexeren.

[Reactie gewijzigd door SndBastard op 19 januari 2015 15:56]

Tenzij je sporadisch oud materiaal zoekt zie ik het nut niet echt in van deze tool. Ik gebruik torrents vrijwel exclusief voor TV shows en dat vereist dus een database die up to date is.

Dit geldt ook voor mensen die films, spelletjes en software downloaden.
Voor muziek daarentegen kan dit wel een nuttige tool zijn.
Ah, dat is natuurlijk perfect voor dit: http://openbay.isohunt.to/

Hier wordt door de beheerders van isohunt opgeroepen om je eigen torrentsite te draaien en ze bieden daar een source, script & torrent db aan.

1 gaat er neer honderden kunnen er weer opstaan en met dit soort tooltjes zal het met het versplinteren van community wel meevallen (hoop ik)

Hail Hydra! Immortal Hydra! We shall never be destroyed! Cut off one limb and two more shall take its place! We serve the Supreme Hydra, as the world shall soon serve us!
Met het verschil dat er schaarste heerst op supermarktproducten, en op de films niet. Die kunnen eindeloos worden gekopieerd zonder iemand anders hier tot last mee te zijn. Negen van de tien keer halen ze de kosten driedubbel en dwars in de bioscopen, en je kunt niet spreken over gemiste inkomsten omdat je niet zeker kunt weten alsof dezelfde mensen het ook zouden kopen - als de optie om het te downloaden er niet is.
Nee, wat Dead Pixel aangeeft:

1.) Voedsel in een supermarkt is beperkt bereidbaar, dit omdat de grondstoffen niet oneindig zijn
2.) Films die digitaal zijn kan je (bijna) oneindig kopiëren zonder problemen

Dat is het verschil.
maar met elke copie wat er gemaakt wordt is inkomsten misgelopen voor de maker van het product.
tenzij mensen eerst willen downloaden om te bepalen of ze de film leuk vinden ;)
Dat doen ook heel veel mensen, eerst downloaden, dan kopen... O-)
BULLSHIT !

Er is al vaker aangetoond dat een download niet gelijk staat aan een aankoop en het is gewoon teleurstellend dat er nog tweakers zijn die niet dat kritische denkvermogen hebben om dat in te zien.

Iemand kan ondanks z'n lege portemonnee toch terrabytes aan data binnenharken maar zou logischerwijs nog geen cd kunnen aanschaffen en daarintegen zijn er ook mensen die op die manier juist nieuwe content vinden welke ze vervolgens aanschaffen en sinds dat legale alternatieven (spotify etc.) steeds beter worden en met hetzelfde gemak als de piraterij de content kan aanleveren gaat daar ook miljoenen in om.

De laatste keer dat ik een spel kocht mocht ik voor maar 60,- bughunten voor EA games want geld terug geven doen ze niet.
Als ik vervolgens het spel download en test dan moet je als bedrijf niet in de slachtoffer rol gaan zitten want je kan het ook omdraaien: