Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 64 reacties

LG heeft een brede monitor met 21:9-beeldverhouding voor gamers aangekondigd. Het 34"-scherm van het Koreaanse bedrijf ondersteunt AMD Freesync, dat haperingen in het beeld bij games moet voorkomen.

De resolutie van de 34UM67 maakt LG nog niet bekend, maar de beelddiagonaal is 34 inch. LG demonstreert de 34UM67 tijdens de CES-beurs die begin januari in Las Vegas plaatsvindt. De LG UltraWide Gaming Monitor biedt onder andere een Black Stabilizer-optie voor het verlichten van donkere delen van het beeld en de Dynamic Action Sync-modus moet de input lag tot een minimum beperken.

De ondersteuning voor AMD Freesync zorgt ervoor dat beeldscherm en videokaart of apu met dynamische verversingssnelheid compleet synchroon werken zodat er geen tearing meer optreedt en het stotteren dat optreedt door de herhalende frames bij v-sync voorkomen wordt. Meer details over de 34UM67 geeft LG nog niet prijs. LG claimt marktleider te zijn op gebied van 21:9-schermen.

Op de CES-beurs zal de fabrikant ook de Digital Cinema 4K Monitor 31MU97 demonstreren. Dit is een scherm met resolutie van 4096 x 2160 pixels. Het scherm zou 99,5 procent van de Adobe-kleurruimte kunnen weergeven.

LG 34UM67

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (64)

Is de voet nou deels transparant? Lijkt niet echt stabiel zo, maar dat zal gezichtsbedrog zijn.

[Reactie gewijzigd door drakiesoft op 1 januari 2015 12:35]

Lijkt me een metalen voet waarbij de onderkant onderbelicht is. De voet zou je altijd nog kunnen vervangen door een VESA standaard, dus maakt mij niet zo veel uit :P

[Reactie gewijzigd door jorisderoo op 1 januari 2015 12:44]

Op zich wel grappig als het transparant zou zijn, lijkt het alsof hij zweeft, zonder beugel aan de muur, maar de kabels blijf je dan zien denk ik.
Ja, de voet is van transparant materiaal, met daaronder een metalen plaat die op tafel staat. Dit is ook het geval bij de 34UM95-P, en het is best grappig om te zien :)
Vermoedelijk dezelfde voet als de huidige 34" van lg die is transparant inderdaad.
Het is een plastic voet, zo heeft lg er wel meer.
"LG claimt marktleider te zijn op gebied van 21:9-schermen."

Dat wil ik best geloven, als je de pricewatch ook ziet. Vooral op 34", volgensmij is alleen Dell de andere met zo'n scherm op de markt nu? Hoop dat er meer volgen zodat de prijzen ook gaan zakken. Vooral met gaming geeft dit toch net wat meer immersion zonder het hele eyefinity/cf "gedoe".
34" Dell is nog niet uit, aoc heeft een 34 inch die hetzelfde paneel gebruikt als de huidige rechte 34" 3440x1440 schermen van lg.
Als je het toch over 'rechte' monitoren hebt. Zou er van de pricewatch: LG 34UC97-S ook een variant met Freesync uitkomen? Hoewel die nu al een pittig prijskaartje heeft..

Ben trouwens wel benieuwd naar de refresh-rate van dit paneel, gezien ze het 'adverteren' als een beeldscherm voor gamers. 60Hz is leuk, maar ze zouden zich echt onderscheiden wanneer ze die verdubbelen naar de 120Hz. Dan krijg je een monitor waarmee je de ASUS ROG Swift van z'n 'gaming' monitor troon kan stoten :P .
Ben ook benieuwd naar het type paneel dat gebruikt word. Aangezien de term gamer scherm vaak gelijk staat aan TN panelen. En de grote fabrikanten voor zover ik weet nog geen op de gamer gericht scherm aanbieden met een IPS paneel.
De enige reden die ik kan bedenken om niet op een IPS te gamen is input-lag.

Weet niet precies hoe groot de input-lag is van de nieuwste IPS-panelen. Maar in de pricewatch zie je ze al voorbij komen met een 'vermelde' waarde van wel 4ms. Dat is in mijn ogen laag genoeg.

De pricewatch: LG 34UM95-P Zwart heeft deze op 5ms staan, dat zou ook voldoende laag moeten zijn :) .

Nu is het natuurlijk de vraag wat de daadwerkelijke 'lag' is.

@mr.paaJ
Bedankt voor de info, daar was ik me niet direct van bewust :) . Bij de 'buren' hadden ze de LG 34UM95 getest, met een 'input-lag' van 16ms. Dat is dan wel weer aanzienlijk vergeleken bij een 'gaming' monitor waarbij het verwaarloosbaar is.

[Reactie gewijzigd door Case_C op 1 januari 2015 14:23]

reactietijd (snelheid van de kleurwisselingen) is niet hetzelfde als input-lag (vertraging van inkomend beeldsignaal)
Het scherm uit de Dell komt ook uit de fabriek van LG. Een LG. Display LM290WW1-SSA1 AH-IPS panel om precies te zijn.

http://www.tftcentral.co.uk/reviews/dell_u2913wm.htm
Dell heeft veel 21:10 schermen inplaats van 21:9
AOC heeft er ook eentje dacht ik
Op het eerste oog een zeer mooi scherm, maar ben bang dat het prijskaartje niet zo heel mooi is.
Ben zelf ook zeer benieuwd naar de prijs.
N voor maar 899!
LG,steeds verrassend altijd voordelig!


Dan koop ik toch liever voor 600 een Samsung 4K Freesync :+
Ik niet, liever een deftig (redelijk scherp) IPS monitor dan een brak TN 4K paneel. (TN is altijd brak). Deze is ook 21:9 wat toch wel prettiger is bij deze monsterformaten

[Reactie gewijzigd door dieter87 op 1 januari 2015 20:58]

Alleen is een IPS scherm niet zo snel als een TN scherm, wat toch wel erg fijn is met gaming. Schermen met technieken voor gaming (zoals Gsync en Freesync) moeten het minder hebben van kleurechtheid, maar vooral van snelheid. Refresh rate en reactie tijd blijven achter op TN, wat niet gewenst is voor gaming. En weet niet wat jij met brak bedoelt, maar liever een duurder TN scherm dan een goedkoop IPS schermpje.
Dat IPS te traag is voor gamen is al lang achterhaalt..
Enkel diehard gamers (waarvan het hunjob is) zien het mss nog als nadeel,
maar bij velen zit het in hun hoofd.

Het voordeel is dat goedkope IPS panelen vaak toch nog evengoed zijn dan zeer goede TN panelen.
Brak: kleurechtheid, kleurafwijking, kijkhoeken

Persoonlijk vind ik mooie en juiste kleuren belangrijker in een game dan een betere reactietijd die je amper/niet merkt bij schooters en al helemaal niet bij andere genres. Over het algemeen gebruik je je monitor ook nog voor vele andere zaken dan gamen, en dan is TN al helemaal niet gewenst

[Reactie gewijzigd door dieter87 op 1 januari 2015 23:00]

Probeer maar eens een IPS scherm te vinden met een reactie tijd onder de 3 ms die 144 Hz is. Die zijn er niet. En daar hoef je geen pro gamer voor te zijn, daar zijn genoeg testen voor te vinden dat het wel degelijk een verschil uitmaakt. Niks tussen het hoofd. Ik spreek overigens uit ervaring dat je het wel degelijk merkt. Ik heb zowel een TN scherm als een IPS scherm. Waar ik het TN scherm gebruik om te gamen. En het IPS scherm voor andere dingen, zoals photoshop. Ik merk het verschil aanzienlijk, Kleurechtheid (en dus afwijking) en kijkhoeken zijn ondergeschikt als je primair het scherm voor gamen gebruikt.

Jij kan misschien de juiste kleuren belangrijk vinden, maar in een game is dat niet relevant. Juist bij video/beeldbewerking wordt dat relevant. En dan heb je nog zoiets als calibratie. Sowieso is het niet per definitie zo dat elk IPS scherm de juiste kleurweergave heeft en moet je alsnog periodiek caliberen als die zo belangrijk is. Iets wat menig (pro) fotograaf ook met enige regelmaat doet.

[Reactie gewijzigd door RebelwaClue op 1 januari 2015 23:48]

Dus dan wil je zeggen dat geen enkel Wii U/Xbox/Playstation-gamer geen pro gamer is? Want die ondersteunen allemaal maar max 60FPS, vaak zelfs maar 30?
Ik zeg niet dat er geen verschil is, ik zeg dat het verschil verwaarloosbaar klein is geworden.

Ik had ook vroeger een TN panel, maar zie geen verschil met een IPS scherm.
Ik beweer ook nergens dat je een pro-gamer moet zijn om zulke apparatuur aan te schaffen, volgens mij zei je dat zelf. En het verschil met een PC en consoles, is dat consoles max 60 of 30 fps zijn en dus sowieso al weinig last hebben van tearing en inputlag.

Als ik vergelijk op mijn TN of IPS scherm, zie ik toch echt wel het verschil. TN panelen zijn natuurlijk een stuk verder dan vroeger, 120+ Hz is ook een vrij recentelijke ontwikkeling. En dat merk je zeker wel. Op het IPS scherm zie ik nog tearing (v-sync is geen optie daarin). Ik denk voor de meesten dat een goed IPS scherm ook echt wel voldoende goed is om lekker op te gamen. Maar voor sommigen (pro of niet) willen net dat beetje meer.

[Reactie gewijzigd door RebelwaClue op 2 januari 2015 09:03]

Het is en blijft een illusie wanneer de mens een gemiddelde reactietijd heeft van 300ms, een pro gamer misschien van 100ms in hl uitzonderlijke gevallen (als in bijna superhuman), dat je dan over een 5 ms gtg verschilletje zou kunnen vallen of dat dat van werkelijke invloed is op je game prestaties. Je oog zal het misschien kunnen waarnemen, maar daar blijft het toch echt bij. Als je denkt dat nodig te hebben om verschil te maken tussen winst en verlies, dan ben je gewoon niet goed genoeg.

Dus praktisch nut: nihil. Leuk voor de e-peen: zeker weten. We zien ook nog steeds mensen 2000 euro in een 1080p gaming rig stoppen, dat moeten ze zelf weten, maar het is toch echt weggegooid geld. Ongeveer net zo weggegooid als een dikke Ferrari kopen om hier in Nederland je voorbumper tegen elke drempel te rijden. Het ziet er leuk uit maar is volstrekt nutteloos.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 2 januari 2015 13:33]

De reactietijd van een beeldscherm heeft ook niks te maken met de reactietijd van de mens. Net als de hogere verversingsfrequentie of de frames niks te maken heeft met wat de mens wel of niet kan zien.
De GtG tijd is vooral om ghosting en blurring tegen te gaan en niet input lag. Overigens is het zo dat input lag je reactie (tijd) wel kan beinvloeden, het heeft vooral te maken met wat je ziet op je scherm, waar de videokaart is met berekeningen en waar de tegenstander zich ook echt bevindt . Aangezien netwerk lag en netcode ook nog meespelen, kunnen alle beetjes gewoon helpen. En natuurlijk zal een beetje gamer compenseren voor dingen als netcode, input lag, door net anders te mikken. Jij ziet misschien het nut er niet van in, menig ander persoon (zowel pro als niet progamer) ziet dat toch anders. Net als 2000 euro voor een gaming rig, waarom is dat weg gegooid geld?

[Reactie gewijzigd door RebelwaClue op 2 januari 2015 14:41]

Laten we hopen minimaal 3440x1440 zoals de huidige 34" schermen van lg. En dat die dan in prijs mogen droppen en dat dit scherm daar dan voor in de plaats komt. Dan moeten we rekenen op een prijs van +- 800 eur voor dit freesync scherm afwachten dus wat ze gaan doen.

[Reactie gewijzigd door JT888 op 1 januari 2015 12:58]

Tweakers is een beetje blind.

http://www.lgnewsroom.com/newsroom/contents/64821
World’s First Curved 34-inch 21:9 Monitor with Extensive Screen
LG’s curved 34-inch UltraWide monitor (Model 34UC97) in Quad HD resolution (3440 x 1440) makes maximum use of screen real estate.
Nee hoor tweakers is niet blind ;). Die resolutie gaat over de 34UC97 LG’s eerste gebogen 34-inch UltraWide monitor. En niet over de in dit artikel vermelde nieuwe en tevens rechte 34UM67 freesync model :+ .

[Reactie gewijzigd door JT888 op 1 januari 2015 19:37]

http://www.mobiflip.de/lg...und-freesync-vorgestellt/

Hier staat dat de monitor een resolutie heeft van 2.560 x 1.080. Komt ook nog een 34um97 deze zou een 4k resolutie hebben.
Er staat waarschijnlijk als ik dat goed vertaal dus het is ook nog speculatie.

Quote: wahrscheinlich bei 2.560 x 1.080 Pixeln

[Reactie gewijzigd door JT888 op 1 januari 2015 13:07]

Als je logisch nadenkt en kijkt naar de laatste 2 cijfers en vergelijkt met het oude model kan het wel eens kloppen. Het zou bizar zijn zou het 4k zijn. Maar ik kan altijd mis zijn :-)
Mooi om te zien dat er eindelijk schermen komen die ,door de integratie van 1.2a display port, freesync gaan ondersteunen. Dit is voor mij de reden geweest om te wachten met de aankoop van een nieuwe monitor. Nu nog hopen dat er een leuke 2560 x 1440 monitor komt 16:9 verhouding. Het liefst een IPS scherm met 60 Hz , de verversingssnelheid word minder belangrijk zodra de beelden die gerenderd worden en die op het beeld geladen worden gelijk lopen. Vroeger gingen velen fps verloren of werden maar voor de helft weer gegeven omdat het beeld al weer ververste of de kaart al weer een nieuwe beeld stuurde. Nu zul je met 60 fps een veel vloeiendere beweging waarnemen. Waardoor nu eindelijk hoge resoluties speelbaar gaan worden.

[Reactie gewijzigd door holhuizen op 1 januari 2015 14:38]

Right, nooit games gespeeld op 120 of 144 hz zeker...
Dat gelijk lopen van de frames kon je al bereiken met Vsync, bij sommige games zonder merkbaar verhoogde inputlag, maar toch merk je het verschil heel erg met 120 Hz, zeker in shooters waar je snel draait e.d.

[Reactie gewijzigd door OriginalFlyingdutchman op 2 januari 2015 09:23]

Wel gelezen wat ik probeerde uit te leggen. De rede dat 120 Hz fijner game is omdat er op die manier zo min mogelijk fps verloren gaan. ondanks dat een hoog aantal Hz helpt . Helpt het nog veel meer door de monitor en de gpu goed te synchroniseren.

hier een filmpje van Nvidia , maar het werkt beide toch het zelfde , alleen de manier om het te gebreiken verschild. Hier kun je hopelijk een beetje zien wat ik bedoel.
https://www.youtube.com/watch?v=EMsRjSOLw3M

tip speel deze vidio een eens vertraagt af , 0.25 x de normale snelheid van youtube. en kijk eens bij het begin ( freesync aan )
en kijk bij 1.40 ( freesync uit )
https://www.youtube.com/watch?v=fZthhqmhbw8

[Reactie gewijzigd door holhuizen op 2 januari 2015 12:36]

Deze monitor zou wel eens van mij kunnen worden - mits freesync goed werkt.

Ik begrijp alleen niet waarom er geen g-sync ips monitoren zijn. Alleen dan zou g-sync een optie voor me zijn ...
Misschien dat men IPS in de professional produktlijnen zet en niet de game produktlijnen.
En de 100 a 200 dollar/euro meerprijs voor custom programmerde scaler door NV.
Doelgroep, zou best kunnen inderdaad. Echter in bijna elke thread die ik op het internet zie staan reacties van mensen die graag g-sync icm ips zouden willen aanschaffen. Lijkt me dat ze daar vroeg of laat toch op zouden inspelen.

Goed we zullen het zien over een weekje, denk ik ;)
dat vroeg ik mij dus ook af... geen g-sync?
Tja altijd eerst lekker premium cashen en pas later betaalbare "normale" modelletjes. Wel balen, ben echt toe aan een monitor en wetende dat volgend jaar zeer waarschijnlijk mooie freesync monitortjes beschikbaar zijn maakt het vervelend om nu een monitor aan te schaffen.
Tjah. Ik ben toe aan een nieuwe mobiele telefoon. Ben er echt aan toe en wetende dat er mooie modelletjes beschikbaar komen is het vervelend om nu een keuze te maken.
Gekkigheid ik weet het. Maar dit kan je maandelijks herhalen.
Heb ik net de LG 34UM95 komen ze al met een nieuwe! Gelukkig kan ik toch geen gebruik maken van Freesync omdat ik Nvidia kaarten gebruik anders had ik voor deze gekozen. Het zou mij niks verbazen als ze hetzelfde paneel gebruiken als deze, alleen bouwen ze er een freesync functie in.
Is dit zo? Gingen nvidia kaarten dit ook niet gaan ondersteunen?
Erg mooi om te lezen, echter zal de volgende generatie AMD kaarten pas kunnen voldoen aan deze standaard, mijn 280X heeft vaak moeite met 1080p.

Erg jammer ook dat monitoren de consument nog verder een richting op duwen met grafische kaart voorkeur. Denk dat het nu wel tijd is om de definitieve overstap te maken.

Ben wel zeer benieuwd naar het prijskaartje.
Mobo's zijn nu meestal ook met Sli en Crossfire uitgevoerd. Zal ook wel met monitoren gebeuren.
Of twee versies met elk een andere chipset er in.