Tweede Star Wars: Ahsoka-seizoen verschijnt in 2027, bijna vier jaar na eerste

Het tweede seizoen van Star Wars: Ahsoka verschijnt in 'vroeg 2027' op Disney+. Dit is bijna vier jaar na het eerste seizoen, dat in augustus 2023 uitkwam. Disney belooft grotere gevechten voor het tweede seizoen, dat zich in dezelfde tijd afspeelt als The Mandalorian.

In het tweede seizoen zijn 'de gevechten groter en staat er meer op het spel', zegt Ahsoka Tano-actrice Rosario Dawson. Disney spreekt van 'epische ruimtegevechten en spannende lightsabergevechten'. Een concrete releasedatum is niet genoemd.

Naast Dawson keren onder meer Lars Mikkelsen en Hayden Christensen als respectievelijk Grand Admiral Thrawn en Anakin Skywalker terug. Rory McCann speelt Baylan Skoll, die in het eerste seizoen nog door de inmiddels overleden Ray Stevenson werd vertolkt.

Het personage van Ahsoka werd voor het eerst genoemd in The Clone Wars-serie als leerling van Anakin Skywalker. De serie draait vooral om het voorkomen dat Thrawn de overblijfselen van de Empire herenigt en zo aan de macht komt. Ahsoka speelt zich af in dezelfde tijd als The Mandalorian, waar deze maand een film van uitkomt.

Ahsoka

Door Hayte Hugo

Redacteur

13-05-2026 • 10:53

88

Reacties (88)

Sorteer op:

Weergave:

0 engagement. 0 interesse. Vroeger kreeg je ieder jaar wel een nieuw seizoen van een lopende serie. Tegenwoordig zitten er 2-3 jaar tussen per seizoen minimaal. Totaal vergeten waar het over ging en geen interesse meer. Zijn geen series meer waar je voor gaat zitten maar het zijn “wegwerp” series die je op de achtergrond aanzet en vervolgens gaat doomscrollen op social media. Vroeger was het echt veel beter.
Dat vind ik sowieso het probleem met de Star Wars-franchise tegenwoordig. "Vroegah" kreeg je een film elke 2-3 jaar en dat was je Star Wars-fix voor die periode, nu zijn er 8 series per jaar en is het bijna niet mogelijk voor de gewone mens om alle SW-content te nuttigen.

[Reactie gewijzigd door RVervuurt op 13 mei 2026 11:00]

Nou er zijn geen 8 series per jaar, we kunnen ook sterk overdrijven.
Tot nu toe is bijv dit jaar alleen de nieuwe Star Wars: Maul geweest volgens mij, en vorig jaar 2. laatste seizoen van Andor en Skeleton Crew.
Ja nog een kinder serie en 1 of ander vaag geanimeerde serie, maar die tel ik effe niet mee.

Dat het weer lastig is na 2 of 3 jaar om in een serie te komen, ja dat kan ik wel snappen. aangezien je er helemaal uit ben.

[Reactie gewijzigd door Carlos0_0 op 13 mei 2026 11:20]

Maul Shadowlord is op zich meer Star Wars dan het meeste dat Disney de laatste jaren uitbbracht onder de franchise.
Ja iemand die ik ken zij ook al, dat ligt vast aan jou. en dat zou ook prima kunnen.
Je kan niet alles leuk vinden, ook niet alles van 1 franchise die je leuk vind.

Deze serie kan ik gewoon niet mijn aandacht bij krijgen, goed heb het een poging gegeven.
Misschien kijk ik eens seizoen 2, maar dat moet ik nog maar bekijken als die ooit eens uit is.
Ik snap het volledig.
Als je The Clone Wars en Solo niet gezien hebt.
Is het voor de doorsnee kijker moeilijk aan te raden.

Imo gewoon de laatste afleveringen kijken voor de lightsaber fights.
The Clone Wars heb ik gezien vond ik erg leuk, en de Solo film vond ik ook wel leuk dacht ik.
Maar Maul kan ik gewoon niet mijn aandacht bij krijgen :).
ik heb hier echt van genoten, stukken beter dan de acolyte serie en veel leuker
Ja nog een kinder serie en 1 of ander vaag geanimeerde serie, maar die tel ik effe niet mee.
Kijk, 4 dingen vorig jaar dus. Dat is echt absurd veel vergeleken met pak 'm beet 15 jaar geleden.
En dan dat gat tussen The return of the Jedi en de volgende film... :+
Ja 4 waarvan 1 sowieso een kinder serie, die zullen de meeste niet kijken(Buiten de kleine kinderen om).
Dus dan blijven er nog 3 over al sowieso, waarbij geanimeerd zoals Star Wars: Visions echt je ding moet zijn. Anders ga je het ook niet kijken.
Ja dat klopt maar vroegah toen alles beter was was star wars er ook al onder regie van george lucas waren die films top alleen al omdat jij toen jonger was en nog nooit zoiets gezien had.


Sinds disney het overgekocht heeft komen toch nog nieuwere films en series uit die george liever niet deed.

En men moest lang wachten voordat de volgende film uitkwam.Maar sinds disney aan het roer is niet meer en komen er meerdere tv series van star wars uit en meerdere films per tijdsindicatie en dat vind ik wel goed.Zodat het jonger publiek er ook nog plezier aan beleeft en omdat het natuurlijk familie films zijn.

De volgenede star wars films worden verwacht komende jaren.
  1. the mandalorion and grogu. deze maand in mei.
  2. rough scquardon
  3. starfighter in 2027.
Wat tv series betrefd het volgende.
  1. deze dus.! in 2027 tenminste laat 2026 in america.
  2. Maul shadow lord. 2026
  3. animated serie.
  4. a droid story.
  5. skelleton crew.
Er komen in de toekomst misschien nog meer films en tv series van star wars uit maar dit is dit jaar en het volgende jaar.


Wat films beterfd is het kathleen kennedy wat met de skepter zwaait als director die is aangesteld star wars bij disney te gaan regiseren meer informatie over haar vind je hier .


Meer informatie vind je op de officiele website .

Meer informatie als onofficiele website vind je hier.

De officiele poster website. verschrik je niet voor de prijzen .!

Veel kijkplezier.! And may the force be with you!

[Reactie gewijzigd door rjmno1 op 14 mei 2026 02:51]

Niet alleen SW. de Lotr serie idem, house of dragon idem. Er zit totaal geen vaart en flow. Elke keer moet je minimaal 2 jaar wachten op het vervolg. Zo kan ik iig geen binding met een serie krijgen.
Als het al niet gecanceld wordt ergens in die 2-3 jaar. Vroeger maakte men 20-23 afleveringen/jaar van bv Star Trek TNG, DS9, etc. Zou nu ondenkbaar zijn.
bijvoorbeeld lost, ieder jaar een nieuw seizoen voor 6 jaar. Zo krijg je engagement en binding. Iets waar je naar uitkijkt. Zelfde voor bijvoorbeeld GoT. Nu komt er een serie van 5 afleveringen per seizoen bij wijze van en voor het vervolg moet je 3 jaar wachten. Hollywood is dood wat mij betreft.
Zelfs met 8-10 afleveringen heb je fillers omdat ze te weinig afleveringen hebben om losse verhaallijnen goed te maken. Last of Us was ook een parel in dat opzicht en Stranger Things was ik vergeten wie wie ook alweer was. Daar zat ook jaren tussen.
Klopt, al zijn de budgetten die ze tegenwoordig voor series hanteren ook wel een dusdanig absurd niveau dat het bijna niet meer mogelijk is om super lange seizoenen te draaien.
Dat klopt gewoon totaal niet.

De afgelopen 5 jaar zijn er 11 geanimeerde Star Wars seizoenen uitgebracht (de Young Jedi Adventures niet meegeteld) en 9 live-action seizoenen.

Dat zijn gemiddeld 4 seizoenen per jaar, en die seizoenen hebben bijna allemaal 15 aflevering of minder, dat lijkt mij prima te doen.
Dat bevestigd toch zijn punt? Dat is echt gigantisch veel content.

4 seizoenen van allerlei series met verschillende verhaallijnen per jaar.

[Reactie gewijzigd door FrankoNL op 13 mei 2026 12:03]

Die verhaallijnen zijn helemaal los van elkaar, als je een deel er van niet goed vindt of het interesseert je niet, hoef je niet alles te kijken. Verdeeld over 5 jaar zit er ook veel tijd tussen dus voor wie het volgt, lijkt het echt niet zo overdreven. Als iemand nu zou besloten om alles van Star Wars te bekijken, kan ik er in komen dat het veel lijkt.

Van die 10 geanimeerde seizoenen de laatste 5 jaar (weet niet waar 11 vandaan komt), zijn er 3 seizoenen Star Wars Visions, die hebben niet eens een verhaal dat je moet volgen. 3 seizoenen zijn The Bad Batch dat volledig op zichzelf staat, Maul Shadow Lord van dit jaar ook. Tales of the Jedi/Empire/Underworld zijn nog eens 3 miniseries.

De enige afhankelijkheden de laatste jaren waren Ahsoka seizoen 1 en Rebels (en dat dan weer eventueel Clone Wars maar mijn vrouw heeft dat niet gezien en kon prima mee met Rebels en Ahsoka), en The Book of Boba Fett wat best bekeken wordt voor The Mandalorian seizoen 3. Maar gezien The Mandalorian seizoen 2 eindigt met een shot van The Book of Boba Fett, lijkt het mij evident om dat te bekijken.
Jaja, dat zeggen mensen ook over Marvel films en series. Je kan ze prima los van elkaar kijken, maar je mist echt de helft van alle referenties als je niet alles gezien hebt. Dat gaat straks ook gebeuren, als dat niet al het geval is, met Star Wars en dan ben je mij echt kwijt hoor.
Ik vind het eerlijk gezegd niet zo'n ramp om niet alle referenties te hebben zolang de plot nog te volgen is. Dat loopt soms fout (zie vorige post, Mandalorian seizoen 3 en Ahsoka). Ik lees zelf de strips en boeken niet echt dus mis zo ook wel eens een referentie, tot nu toe nog niet storend bij films en tv-reeksen, wel als je dan toch een keer probeert een strip te lezen. Daar gebeurt meer overlap tussen reeksen en is het soms niet meer te volgen.
Tja dat is ook het probleem het loopt allemaal een beetje door elkaar maargoed ik ben blij dat er nu dus zo veel uitkomt van star wars.
Zelfs mijn volledig overtrokken hyperbool die ik zo uit de mouw schudde (ik weet echt wel dat er geen 8 seizoenen per jaar uitkwamen) is maar een verdubbeling van het gemiddelde van de waarheid. Dat is echt absurd veel SW-inhoud per jaar. Geen enkel universum wordt zo hard uitgemolken als Star Wars.

[Reactie gewijzigd door RVervuurt op 13 mei 2026 15:34]

maar een verdubbeling van het gemiddelde van de waarheid
Ik vind een verdubbeling anders wel een behoorlijke overdrijving.

We hebben het hier over ruim minder dan gemiddeld één aflevering per week. Dat beschouw ik echt niet als extreem veel, vooral aangezien die content nog best wel divers is.
Met dat soort rotzooi hoef je niet op mijn comments te reageren, danku.
Heb je de video gekeken?
nu zijn er 8 series per jaar en is het bijna niet mogelijk voor de gewone mens om alle SW-content te nuttigen.
Met de animated series gaat het hard ja, maar de live-action series zijn er niet meer dan 2 seizoenen per jaar geweest. Is wel vol te houden, maar over de kwaliteit van sommige series kun je idd discussieren...
Zijn geen series meer waar je voor gaat zitten maar het zijn “wegwerp” series die je op de achtergrond aanzet en vervolgens gaat doomscrollen op social media.
Of is het andersom? Omdat veel mensen gaan zitten doomscrollen word je minder in een serie gezogen en ben je minder betrokken, waardoor het de diepgang mist. Ik weet namelijk bij mezelf nog niet zo goed welke van de twee het is en ik neig eigenlijk eerder naar de tweede optie. Kan namelijk zo zijn dat ik een aantal afleveringen van een serie heb gezien terwijl ik half zit te kijken, serie voelt dan meh en niet heel interessant. Soms geef ik het een tweede kans en leg mijn mobiel bewust weg en ineens voel je jezelf wel helemaal betrokken in het verhaal.

En er zijn uiteraard ook series die minder goed geschreven zijn. Maar ook die waren er vroeger genoeg.
Andor is een prima voorbeeld hoe het ook kan. Fantastisch vertaal, geweldig geacteerd. Echt een buitencategorie voor wat Star Wars series betreft.

Hopelijk komt er meer van dat niveau.
The Mandalorian zit in mening ook op dat niveau ookal ben je geen Star Wars fan of bekend met de films, series en of achtergrond is het het een goede serie met een goed opgebouwd verhaal erachter.
meh, ik vind het niveau van Andor toch aanzienlijk hoger. The Mandalorian was leuk voor 1 seizoen, maar daarna werd het vooral hetzelfde en die focus op die baby.... duidelijk dat ze weer een nieuw merchandise product gevonden hadden.

Andor is totaal anders. Geen standaard good vs bad, maar een gelaagde serie met goed uitgewerkte karakters, waar je duidelijk ziet dat beide kanten een grijs moraal kunnen hebben. Een totaal andere toon en kwaliteit dan de rest van de SW series, als je het mij vraagt.
Andor was eigenlijk ook prima te missen. Het was een prima serie, maar niet meer dan dat.

De Obi Wan serie had wel veel potentie vondt ik zelf, maar geplaagd door stupiditeiten en continuiteitsproblemen.
Als je Rogue One hebt gezien, dan is Andor eigenlijk onmisbaar, in mijn optiek.
Rogue One is een op zichzelf staande film, die jarenlang als het best Star Wars product sinds Disney werdt gezien Dus ik kan het daar niet helemaal mee eens zijn.

Een leuke aanvulling, zeker. Maar onmisbaar vindt ik het niet.
Tja, de een vind het waardeloos dat er elk jaar een mediocre serie wordt uitgepompt, de ander vind het vervelend dat er zoveel tijd tussen zit. Een studio kan het niet snel goed doen heb ik het idee. Ikzelf heb altijd voldoende aan de recaps die tegenwoordig ook gemaakt worden.
Vroeger kon het wel gewoon, Lost, GoT, Prison Break, Heroes is wat mij snel te binnen schiet. Langlopende series met een consistent schema waar je eigenlijk maximaal binnen een jaar een vervolg kreeg. Iets waar je voor ging zitten en naar uitkeek. Je bleef engaged. Nu eindigt een serie met een dikke cliffhanger en duurt het 3 jaar voordat het vervolg komt. Maakt het niet leuk meer omdat de interesse zo afneemt.
Klopt vroeger kon het wel gewoon, elk jaar of 1,5 jaar max en dan een nieuw seizoen.
En ook te weinig afleveringen per seizoen. Zelfs met een seizoen per jaar zitten er vaak 10 maanden tussen de laatste aflevering van het vorige seizoen en de eerste van het opvolgende.

Dat was in het verleden wel anders, een serie als Star Trek: The Next Generation had gewoon 26 afleveringen per seizoen. Het was een half jaartje uit de lucht en dan begon het weer.
Ik merk dat ik het eerste seizoen van een serie prachtig vind, maar 2 jaar later kom ik er bij seizoen 2 maar niet in.
Ik denk dat ik je daarin wel geloof. Ik vind de laatste delen uit de Star Wars franchise (delen 8 en 9) ook lastig. In deel 8 werd de "Holdo-manoeuvre" uitgevoerd, die met wat nadenken de geloofwaardigheid onderuithaalt, zeker toen dit heel kort aangehaald werd in deel 9, waarbij het nog meer vraagtekens opriep. En het einde van deel 9 was niet bevredigend. De gevechten tegen de antagonisten waren te makkelijk en totaal niet episch.
Gelukkig is het niet zo kapotgemaakt als de Matrix resurrections. Ik heb veel spijt dat ik die gekocht heb.
Er zit zoveel in die laatste 3 delen wat niet strookt met het canon. Ik was er klaar mee toen Rey iemand kon genezen via de Force. Dat heeft nooit gekund en als het wel had gekund, dan hadden de oorspronkelijke 6 delen een heel ander verloop kunnen hebben.

Duade in the Force zou ik nog door de vingers kunnen zien, het is al vanaf episode 1 dat dode Jedi met elkaar kunnen blijven praten, dus dat is nog niet zo heel vergezocht, maar voorwerpen aan elkaar geven via The Force, kom op nou, dan ben je echt het canon aan het verkrachten.

Ook zijn de films onderling niet consistent. Maar wel mooie muziek en relatief goed acteerwerk.

[Reactie gewijzigd door PhilipsFan op 14 mei 2026 13:44]

... toen Rey iemand kon genezen via de Force. Dat heeft nooit gekund en als het wel had gekund, dan hadden de oorspronkelijke 6 delen een heel ander verloop kunnen hebben.
Volgens mij kon Palpatine ook leven creëren via de Force en bliksem oproepen, dus op zich vind ik het niet ongeloofwaardig dat individuen andere dingen kunnen met de Force. Maar ik ben nu wel "verpest": er zijn een aantal duidelijk slecht verklaarbare fenomenen te zien, dus nu ben ik bevooroordeeld en ga snel op zoek. Dus ik vrees voor een "zie je wel ... daar klopt weer iets noet ... "
Dat komt omdat iedere aflevering behandeld wordt als een volwaardige film, met lange afleveringen en hoge produktie kwaliteit. Anders krijg je van die enorme bagger als CSI of NCIS. Moord, high tech lulkoek. inzoomen op tranen, stoere taal, volgende aflevering. Gaap.

Starwars vind ik dan weer niet interessant, nooit gevonden ook. Geen idee waarom want ik vind startrek wel leuk, en dat is ook niet veel beter.
Idem, ik ben momenteel eerder aan het grijpen naar oudere series, want ben het wel beu om zo lang te wachten. Er zijn momenteel veel goede series, maar vind het maar oninteressant worden als we zo lang moeten wachten op een volgende seizoen. Ik heb bv ook HBO Max, maar er worden precies maar sporadisch goede series uitgebracht.
Ligt dat niet aan jou? Om on topic te blijven, tussen de eerste drie Star Wars trilogy zaten ook jaren tussen.

En het wachten op The Phantom Menace maar niet te spreken.

Nou is het wel zo dat series een stuk sneller werden uitgepompt dan tegenwoordig, en de afleveringsduur is vaak ook een stuk lager dan vroeger (Zeker in geval van Star Wars)

Reden? Teveel focus op special effects.

[Reactie gewijzigd door Marctraider op 14 mei 2026 18:44]

Vroeger kreeg je ieder jaar wel een nieuw seizoen van een lopende serie. Tegenwoordig zitten er 2-3 jaar tussen per seizoen minimaal.
Dat is voor mij echt de doodsteek voor vele series, ik denk dat ik ondertussen 5 tot 10 series meerdere seisoenen van heb gekeken, maar nooit compleet heb afgekeken puur omdat het steeds zo lang duurt en ik het gewoon uit het oog verlies en me interesse ondertussen is verwaterd
Eindelijk... Ik wacht voorts vol smart op nieuwe seizoenen van Boba Fett, Mandalorian (wordt nu een film, tsjah) en nog meer
edit:
toch wel blij dat Hayden Christenssen terug opgepikt wordt. Die acteur was lang bij het grof vuil gezet :(

[Reactie gewijzigd door Spacecookie81 op 13 mei 2026 11:05]

ik hoop stiekem dat ze de Acolyte ook nog nieuw leven in blazen. Ik vond het verfrissend.

Maar de geldkraan is bij Disney+ volgens mij wel fors dichtgedraaid voor series. D'r werd zelfs tegen een van de showrunners gezegd dat streaming dood is. (het heeft nooit de inkomsten gegenereerd tegen de hoge kosten, omdat mensen niet eindeloos subscriptions bij streaming diensten bijven afnemen, een beetje wat veel van ons al verwacht hadden)
ik hoop stiekem dat ze de Acolyte ook nog nieuw leven in blazen. Ik vond het verfrissend.
Zie ik niet gebeuren, net als Yoda. :+

Die serie crashte echt hard. Het is jammer dat het zo fout ging, want eindelijk durfden ze eens voor een andere tijdperiode te kiezen. Die kans zal waarschijnlijk niet snel opnieuw komen.

Verder staat seizoen 2 van Maul: Edge Shadow Lord al in de steigers, had ik begrepen. Daar kijk ik naar uit. :P

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 13 mei 2026 13:32]

Nou van mij mag dat nog 4 jaar duren :P, ik moet de laatste aflevering nog zien van Mail.
Maar mijn god, ik moet echt moeite mijn aandacht erbij houden, als de serie langer had geduurd had ik afgehaakt al.

Dat zelfde had ik bij Andor, wat vond ik die slecht. heb ik lang laten liggen en ooit eens afgekeken.

[Reactie gewijzigd door Carlos0_0 op 13 mei 2026 14:12]

Andor was wel steengoed qua voorbereiding op de film... Mét Andor is de film tien keer meer waard.

De opbouw van Andor was traag, maar de 'feel' was er wel.. Spionagewerk gaat nu eenmaal traag en moet opgebouwd worden...
qua voorbereiding op welke film ?, zo goed is mijn geheugen nou ook weer niet :).
Die is 10 jaar eerder uitgezonden, of je moet op het verhaal doelen :) .
Rogue One komt uit 2016 namelijk.
Rogue One is qua verhaal het vervolg van Andor, ook al kwam Rogue One eerder uit. Net als dat Episode IV het vervolg was dat eerder uitkwam dan Episode III.

Rogue One is een film met gebreken. Andor eerst kijken geeft die film veel meer context. Het is nog steeds geen perfecte film, maar (in combinatie met de laatste aflevering van Andor) een prima afsluiter.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 13 mei 2026 23:55]

ik weet niet, met Feloni aan het roer samen met die dame van ILM, zou het wel eens interessant kunnen worden.
Boba Fett is toch klaar?
Gelukkig wel, niet raar bedoeld tegen mensen die het wél vermakelijk vonden buiten de door The Mandalorian gekaapte afleveringen (die wel redelijk goed waren).
De serie "the book of Boba Fett" is klaar, de karakters gingen verder.

Zowel de sherrif-achtige gozer(Cobb Vanth) als de blauwhuidige bountyhunter(Cad Bane). blijken aan het einde van de serie nog te leven en hun karakters zouden een rol spelen in de serie "Rangers of the new republic", die gecancelled/uitgesteld werd toen Disney Gina Corano(die Cara Dune speelde) ontsloeg.

In de tijdlijn van de Mandalorian, en de aanstaande film dus, leven beide karakters nog.
Boba Fett was de prequel voor Power Rangers. Mijn hemel wat was die slecht. De Mandolarian afleveringen die erin verweven waren, waren het hoogtepunt.

Bij The Mandalorian was het laatste seizoen ook niet de beste en het opvolgende seizoen is uiteindelijk de film geworden. Daar houdt die verhaallijn ook wel op.
De film lijkt wel aardig te zijn, de filmpjes (trailers) bekeken te hebben.
Ik vond seizoen 1 zeker wel vermakelijk, maar het schommelde wel echt in de kwaliteit. Sommige afleveringen waren fantastisch en sommige waren meh, datzelfde geldt voor de karakters.

Sommige waren gewoon perfect, sommige waren redelijk saai of compleet anders van hoe ze in animatie waren (dan heb ik het over gedrag, niet uiterlijk).

Maar 4 jaar is echt veel te veel tijd om tussen twee seizoenen van een serie te hebben. Tegen die tijd is iedereen die geen groot Star Wars fan is seizoen 1 alweer vergeten en ik vraag me af hoe geneigd die mensen zijn om het tweede seizoen dan nog te gaan kijken.

De huidige manier waarop series worden gemaakt en uitgebracht werkt gewoon echt niet voor mij.
Nou ja ik ga het wel kijken daar niet van, maar ik ga niet direct bij de start elke week kijken(Wacht wel tot hele seizoen er is).
Maar ik snap wel wat je bedoeld, er zit gewoon te lang tussen een nieuw seizoen. waardoor je alles al weer z'n beetje kwijt ben.

En om nu altijd alle series als er een nieuw seizoen komt opnieuw te kijken, of op ze minst het seizoen er voor. is ook weer niet te doen(Je wil ook eens iets anders kijken).
Series waren een beetje de nieuwe films, er komt nog maar weinig leuks in de bios. Veel series dus voor ieder wat wils.

Maar nu idd steeds 2 of 3 jaar moet wachten voor een nieuw seizoen(Of in dit geval langer nog), is ook eigenlijk niet leuk meer.

[Reactie gewijzigd door Carlos0_0 op 13 mei 2026 11:25]

ik dacht serieus dat deze serie gecancelled was :') omdat er al zolang geen nieuwe afleveringen meer waren
Haha ik was de serie zelfs al vergeten dat die er was :P.
Idem dito. Het is een grote mixed bag, maar dat geldt voor zo'n beetje alle Disney+ Star Wars series, met uitzondering van Andor. Tijdens het kijken van Ahsoka (maar ook Kenobi en Boba Fett) vond ik vooral de choreografie tijdens gevechten enorm slecht in combinatie met de editing. Bad guys die na één trap op de grond blijven liggen, compleet verdwijnen in bepaalde shots of wachten met aanvallen. Soms kijk ik de scènes opnieuw in slow motion, en dan zie je echt hoe belabberd het eindresultaat is.

Over die tijd tussen seizoenen gesproken... over één week verschijnt de film The Mandalorian and Grogu in de bioscoop, zo'n drie jaar na seizoen 3 van The Mandalorian. Lopen mensen hier warm voor? Hebben mensen überhaupt de serie(s) nog onthouden? Ik niet, ondanks dat ik zo'n beetje alle gerelateerde series en seizoenen heb gezien toen ze verschenen.

Ik krijg vooral een ''MCU gevoel'' van Star Wars tegenwoordig. Alles volgens dezelfde werkwijze, met dezelfde kwaliteit, dezelfde structuur... zoals gezegd vind ik Andor de uitzondering hierop.

[Reactie gewijzigd door IlIlIllII op 13 mei 2026 11:35]

Interessante opmerking van de choreografie van Ahsoka. Ik zie het in een paar comments hieronder nog terugkomen. Kan je specifiek zijn en verschillende rare dingen in de choreografie doorheen het seizoen met timestamps aangeven?

Ik vond de choreografie van Ahsoka goed. Niet uitzonderlijk. Ik kan me wel specifiek gevechten in episode 4 en 5 herinneren die ik zeer goed vond. Misschien niet zozeer vanwege spectaculaire choreografie, maar wel uitstekende cinematografie en spanningsopbouw. Net nog even episode 4 stukjes bekeken: dat gevecht in het donker, het trage rondcirkelen en opbouw van de spanning voor er echt wordt toegeslagen, het contrast van de lightsaber kleuren tov donker, dat is uitstekend gedaan. Ook interessante andere kleuren van lightsaber + manieren van vasthouden van lightsaber die een ander soort effect geven aan het gevecht. En het gevecht in episode 5 natuurlijk vanwege de betekenis (al ben ik nooit echt fan van droom-sequenties in films/series of varianten daarop).

Ik vraag me soms af welke verwachtingen mensen hebben. Op het internet komt men dan soms af met een enkel fragmentje waar je als je het herhaaldelijk in slo-mo ingezoomd afspeelt, dat iemand een saber swingt en niets kan raken. Er is ook dat fragmentje uit The Last Jedi dat eindeloos gerehashed en gedeeld werd op internet. Tja, kan gebeuren, boeit me zo niet dat er een aantal milliseconden iets fout te zien is op het scherm (idem met who shot first / Han/Greedo, ook een dwaze discussie). Vele mensen laten zich nogal beïnvloeden door de mening van de massa / internet over iets van een aantal milliseconden, en zijn niet langer in staat zelfstandig verder te denken over het geheel met enige vorm van nuance.

<uitweidende rant> Ik zag onlangs iets gelijkaardig over The Big Bang Theory. Ik weet nog zeer goed, toen het begon waren velen laaiend enthousiast. Geleidelijk aan begon het mainstream te worden ipv enkel voor nerds, en dan vinden mensen het natuurlijk hip om zich net omgekeerd te gaan afzetten. Dat gecombineerd met de natuurlijke Bell-curve dat mensen het na x aantal seizoenen begonnen beu te worden. En nu zie je x aantal jaren later een compleet gebrek aan zelfs enige nuance van de oorspronkelijke mening of oorspronkelijke seizoenen: maakt voor velen niet meer uit, er wordt gewoon op neergekeken. Mensen waarvan de mening gaandeweg vervormd is geraakt door beïnvloeding (en zelfs heel sommigen die het eigenlijk nooit hebben gezien en gewoon de anderen na-apen).</uitweidende rant>

Heeft men al eens de choreografie uit Star Wars (1977) bekeken?
edit:
Vergeten dat ik deze wou linken ook: https://www.reddit.com/r/ahsokatano/comments/175osxq/why_is_the_fight_choreography_so_bad_in_ahsoka/

Spijtig dat de oorspronkelijk topic starter tekst weg is. Maar opvallend hoe wild uiteenlopend de meningen daar zijn.

[Reactie gewijzigd door Neverwinterx op 13 mei 2026 19:57]

Ik ben het volledig eens met die laatste statement, en dan VOORAL de manier waarop grote franchises van Disney (dus de MCU en Star Wars) worden behandeld, of zou haast zeggen mismeesterd. Vroeger had je een film, en als die goed was kwam er een vervolg of twee uit, en dan misschien nog een prequel of spin-off. En je had dan een aantal langlopende series zoals James Bond of Mission Impossible waar een hoop films in waren die allemaal op zichzelf stonden.

Maar MCU en Star Wars zijn beide gewoon echte monsters van franchises geworden met tientallen films en series die allemaal met elkaar te maken hebben. de MCU is ondertussen 38 films (met nog eens 2 gepland) en evenveel series, en ze verwachten dan ook nog eens dat je die allemaal gezien hebt of gaat bezien omdat ze allemaal op elkaar bouwen en personages delen. Dat is gewoon niet vol te houden. Ik heb geen tijd om duizend uur aan content te kijken...
Ik ga je toch echt even uit de droom halen. James Bond, zeker die van de laatste jaren, en ook Mission Impossible,hebben allemaal lijntjes die doorlopen van de eerdere films. Heb je de eerdere films niet gezien, dan mis je echt wat referenties. Dus echt op zichzelf staan zijn die films nu ook weer niet.
Vind dat er sowieso erg weinig nieuw materiaal op de streamingsdiensten komt. 2 jaar tussen seizoen 1 en 2 is wel erg lang.
gigantisch genoten van de eerste serie. Ik hoop dat ze het niveau hoog weten te houden bij deze.

Asohka is natuurlijk een beetje het kindje (hoewel ie er meerdere heeft) van inmiddels super-baas Feloni, dus ik denk dat 't wel goed komt.
Ik ben groot fan van het Star wars universum, ik heb alleen geleerd mijn verwachtingen bij te stellen. Het kunnen niet altijd 10-en zijn: The book of bobba fett, the Acolyte. Maar zo nu en dan schiet er een fantastische doorheen, the mandalorion (s1 & 2) Andor en Ahsoka. Ik kijk het wel allemaal er is genoeg kwaliteit om die fix te krijgen. Deze had wel eerder aangekondigd mogen worden van mij part.
Ik vind Ashoka toch een van de mindere series in de huidige Star Wars franchise; vooral hoe Thrawn gebutchered is tov hoe hij was in EU boeken is echt een klap in het gezicht van long time fans.
Helaas is de geweldige acteur Ray Stevenson (Baylan) in 2023 gestorven; helpt ook niet mee voor S2.

Andor is voor mij nog steeds de beste SW serie, gevolgd door seizoen 1 van The Mandalorian.

Die laatste serie is overigens ook keihard afgegleden in latere seizoenen, zo'n gemiste kans met zoveel potentie.
Ik vind vier jaar tussen twee seizoenen, zeker met maar 8 afleveringen per seizoen, gewoon niet te doen. Dan ben ik iedere interesse gewoon kwijt en opnieuw kijken begin ik niet meer aan. Ik voel hier dan ook helemaal niets meer bij. En eerlijk is eerlijk, dat vind ik jammer, want ik vind Star Wars wél een hele toffe franchise.
De kwaliteit van de SW series varieert gigantisch, helaas. Zelfs binnen de seizoenen van 1 serie (looking at you The Mandalorian).

Men had met de EU (Expanded Universe) boeken zoveel passende lore kunnen gebruiken, helaas heeft Disney eigenlijk vrijwel allemaal aan de kant gegooid. Gemiste kans in mijn optiek.
Ik vond dat eerste seizoen echt zo vreselijk slecht - ik heb echt mezelf telkens weer moeten overtuigen om toch nog een aflevering te bekijken in de hoop dat die wel goed was. Het uitermate zwakke plot, afschuwelijke acteerprestaties of gebrek daaraan, ronduit debiele dialogen, voorspelbaarheid, wegwerp personages, te hoge Disney factor, ...

De enige 2 karakters die echt interessant waren waren uitgerekend de 2 Sith (zeker de leerling, vermoedelijk omdat ze amper iets zegt) en die worden op het einde in feite gewoon opzij gezet. Op zeker moment sterft er een belangrijk personage en dacht ik "nu kan het eindelijk gaan verbeteren", maar nee, ze trekken de Jezus kaart.

Ik denk dat ik seizoen 2 maar oversla. Ik wacht wel op iets meer Andor-achtig.
Heeft even mogen duren, maar ik kijk er al naar uit !

Zeker met Rory McCann als aanwinst en vervanging voor te veel te vroeg overleden Ray Stevenson.

Hij zal Ray wellicht niet (willen) overtreffen, maar gezien zijn acteerprestatie in Game of Thrones zal hij zeker een respectabele vertolking van Baylan neer zetten
de gevechten groter en staat er meer op het spel
Meer pew pew, meer flashy shit.

Gaap.
En andere actiefilms hebben dat niet?!

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn