Black Myth: Wukong is meest gespeelde singleplayergame ooit op Steam

De Chinese Souls-achtige game Black Myth: Wukong heeft een nieuw record gevestigd als de singleplayergame met de meeste gelijktijdige spelers ooit op Steam. Het spel is sinds 20 augustus beschikbaar voor de pc en PlayStation 5.

Op het moment van schrijven bedraagt het aantal gelijktijdige spelers op Steam meer dan 1,7 miljoen, aldus het officieuze dataplatform SteamDB. Daarbij worden spelers op andere platforms niet meegerekend. Black Myth: Wukong overtreft daarmee het hoogtepunt van spelersaantallen van andere populaire singleplayergames als Cyberpunk 2077 en Elden Ring. De actiegame heeft daarnaast meer gelijktijdige spelers dan enkele populaire multiplayergames ooit hadden, waaronder Counter-Strike 2 en Dota 2. Daarmee is de game tot dusver het op twee na meest gespeelde spel ooit op Steam, na Palworld en PUBG.

Het spel is ontwikkeld door de Chinese studio Game Science. Het verhaal van Black Myth: Wukong is gebaseerd op de avonturen van de gelijknamige apenkoning Sun Wukong, de centrale figuur in het Chinese verhaal Reis naar het westen. De gameplay is vergelijkbaar met die van de Dark Souls-serie. Het spel wordt gezien als China's serieuste poging tot nu toe om een hoogwaardige pc- en consolegame te maken die kan concurreren met games uit het Westen. Techgigant Tencent heeft een belang van vijf procent in de ontwikkelaar. Black Myth: Wukong is beschikbaar op de pc via Steam, in China op het gelijkaardige platform WeGame, en op de PlayStation 5. De game komt in de toekomst uit voor de Xbox Series X en S.

Door Andrei Stiru

Redacteur

20-08-2024 • 14:14

144

Submitter: Xtuv

Reacties (144)

144
125
65
3
0
36
Wijzig sortering
Het is ergens jammer dat de discussie rondom DEI en woke hier ook weer terug komt. Game Science heeft een reeks (voor zover ik weet niet bewezen) beschuldigingen aan haar address ontvangen zoals seksistisch taalgebruik door oprichter(s) en een ditto cultuur in het bedrijf.

Voor wat betreft de opmerkingen van de oprichter(s) ging dit om bijzonder knullig vertaalde opmerkingen die volledig uit verband/context waren getrokken, om daar vervolgens een aantal artikelen aan op te hangen is niet zo handig. Helaas is zowel het kamp dat voor meer diversiteit pleit als het kamp dat anti-diversiteit lijkt te zijn extreem vocaal en gaan die maar wat graag het digitale gevecht met elkaar aan, alles voor wat extra kliks natuurlijk

Game Science heeft grotendeels de keuze gemaakt niet in te gaan op de beschuldigingen en is gestaag verder gegaan met ontwikkeling, op zich een valide keuze. Je hoeft tenslotte niet in te gaan op beschuldigingen, als je accepteert dat dit misschien weer wat negatieve pers oplevert. De laatste stunt van de Do's & Don'ts is niet extreem handig van ze en hadden ze beter achterwege kunnen laten, maar wellicht is een deel daarvan ook opgelegd door de regering?

Persoonlijk ben ik in principe voor diversiteit, ik heb er geen enkel bezwaar tegen dat er meer vrouwelijke vertegenwoordiging in spellen terug te zien is, mits dat goed past binnen de context. In het geval van Black Myth: Wukong zie ik vooral mythische wezens zoals mens-achtige tijgers, kikkers, apen. Ik vind het nogal moeilijk om te beoordelen of alle personages mannelijk zijn of vrouwelijk, bovendien: binnen de context van het kunnen identificeren als wat voor gender dan ook is het ook nog eens behoorlijk lastig en complex om dat voor iedereen accuraat te kunnen doen.

Ik heb nog steeds de voorzichtige hoop dat beide kampen stiekem een extreem vocale minderheid zijn en dat het merendeel van de mensen het spel wel of niet koopt op basis van of het een leuk spel lijkt.


edit: typo

[Reactie gewijzigd door Nedje op 21 augustus 2024 07:36]

Dit is gewoon een uitzonderlijk goede game weer, gebaseerd op een uizonderlijk goed verhaal. Dit zijn het soort spellen waar ik blij van wordt. Goed verhaal, goede gameplay, goede game, zonder game breaking bugs op dag 1. Helemaal top! De rest boeit me niet.

En dat is waar het hier over zou moeten gaan! Het hele "woke" gebeuren is aan beide kanten gewoon volledig doorgeslagen en zou niet het eerste moeten zijn waar aan gedacht wordt wanneer een nieuwe game uit komt. Erg jammer hoe onze media door deze extremen (van beide kanten!) verpest word. Geniet gewoon van wat je leuk vind mensen, en laat anderen lekker lullen!
Ik heb 'em zojuist ook even aangeschaft en ga me laten verassen. Ik kan altijd wel genieten van een leuke actiegame!
Geniet ervan! Als je god of war en vergelijkbare games leuk vind dan denk ik dat je hiervan gaat smullen. Het heeft een wat exotisch sausje, wat ikzelf erg kan waarderen.
God Of War is een van de betere games van de afgelopen jaren. Ik ga er inderdaad vanuit dat ik gewoon heerlijk ga genieten!
Persoonlijk ben ik in principe voor diversiteit, ik heb er geen enkel bezwaar tegen dat er meer vrouwelijke vertegenwoordiging in spellen terug te zien is, mits dat goed past binnen de context.
De wereld tussen die 2 groepen is heel zwart/wit en met deze context ben je gewoon 'anti diversiteit'.

En dat is juist hetgene waar het grootste deel van de gamers zich aan stoort, niet de beweging, maar de context waarin. Ark Evolved als voorbeeld (veel meer games hebben dit), 1 van de meest diverse charcter creation systemen die er te vinden is. Skinny, obese, klein, groot, man, vrouw, semi, stem, alle 100 shades of huidskleuren, je kan letterlijk alles maken wat er mogelijk op deze aarde rondloopt als mens. En krijgt vervolgens toch een golf van aanvallen over de 'chest slider', dat je een cup D kan maken op een petite lichaam. Zelfs dan, zelfs als ze voldoen aan het 'DEI' principe in de character designer, is het nog niet goed, nog niet correct. En ja, in die context mag je mij prima 'anti divers' noemen, ik vind het helemaal prima dat elk soort/persoon/type zijn 'eigen' character kan maken, maar waarom zou je vervolgens mijn 'wensen' gaan imperken omdat deze niet overeenkomen met jouw variant? Zeker als dan de 'maar jij hebt er toch geen last van' argumenten... Waar zijn mijn 'rechten' om gewoon 'een lekker wijf' of een 'zeer gespierde man' op het scherm te willen zijn? Waarom zou ik niet mogen zeggen 'ik koop deze niet omdat ik geen link voel met het hoofdpersonage'?

Nee, het is geen 'kuddegedrag' dan bepaalde games met de grond gelijk worden gemaakt, series gecanceled worden over de hoofdpersonage, het is per saldo de meerderheid van 'hun' doelgroep die het gewoon zat is dat hun 'voorkeuren en wensen' worden opzijgezet voor een 'agenda' van een ander. En dat is prima, doe dat gewoon, maak je eigen doelgroep, maar ga achteraf niet zeuren als er niemand (dan behalve die nieuwe doelgroep gok ik..) meer kijkt/koopt/gebruikt.

Om random voorbeeld te geven:
https://corporate.tractor...ny-Statement/default.aspx
Prima dat een bedrijf dus die route koos, maar daarmee het overgrote deel van hun huidige klantenbestand dreigte te verliezen, we praten niet over 'internet kiddos' en 'reddit/x' gebruikers, we praten over gewoon 'bedrijven'. Natuurlijk heb je dan nog 'ja.. maar dat is Amerika', juist Amerika, waar deze 'problemen' (BLM, DEI, etc) juist de grootste zaak van de dag zijn.
Zelfs dan, zelfs als ze voldoen aan het 'DEI' principe in de character designer, is het nog niet goed, nog niet correct.
Omdat deze groep schreeuwers de games zelf helemaal niet spelen. Dit zijn de lui die continue op zoek zijn naar de nieuwste outrage waar ze zich over heen kunnen laten vallen.

Alles wat niet puriteinse is, is slecht.

Behalve OnlyFans, dat is natuurlijk empowering voor vrouwen.

Hatelijk dit soort mensen.
Dat zijn dezelfde mensen die zeggen dat Ariël een fictief karakter is en de kleur niet uitmaakt maar dat Lilo niet donker genoeg is terwijl de actrice zelfs native is.
Ik denk niet dat de soep zo heet wordt gegeten. Misschien zal zullen de beide kampen mij momenteel anti diversiteit zien, realiteit is denk ik anders. Ik zie gewoon niet zo in waarom je in een game als dit überhaupt over gender zou moeten praten. Het merendeel van de karakters is een dier of variant daarop.

Overigens is dit hele geneuzel (imo) opgelost door character creators als BG3 en Ark, laat de keuze lekker aan de speler, kan iedereen zelf beslissen hoe hij of zij erbij loopt. Tegelijkertijd snap ik dat dit met een game als Black Myth gewoon niet zo lekker werkt, artistiek gezien zou het hier best raar zijn als je met een (bij wijze van) barbie door het spel zou kunnen.

Ik deel je mening dat men soms door slaat. Ik denk bijvoorbeeld aan de The Acolyte waar men dusdanig hard hun best heeft gedaan inclusief te zijn dat men enkel acteurs heeft weten te casten die in het DEI stramien passen. Dat is natuurlijk hun eigen keuze, maar ik kan goed begrijpen dat je daarmee ook een grote groep fans niet aanspreekt.
Ik zie gewoon niet zo in waarom je in een game als dit überhaupt over gender zou moeten praten.
Waarom zou dat in welke game, film, serie of wat dan ook een onderwerp moeten zijn als dat niet relevant is voor het verhaal?
Mensen geven aan dat als het toch niet relevant is, het ook niet uit zou moeten maken wat voor kleur of gender of seksualiteit een karkater heeft. Gevolgd door de populaire uitspraak 'dat die mensen er ook zijn en ook gerepresenteerd mogen worden cq een rolmodel mogen hebben'.
Daarmee gaan ze voorbij aan het feit dat dat DEI niet op zichzelf staat. Het is een krom beleid dat wordt opgedrongen door een zeer kleine minderheid in een land dat door zijn diversiteit en verleden behoorlijke problemen heeft met bepaalde bevolkingsgroepen.
Dat gestructureerde beleid is geboren uit een soort misplaatst schuldgevoel en om aan te tonen aan de buitenwereld dat je vooral niet racistisch, misogynistisch of fobisch bent en je ziet het zeker niet alleen in games, films, series e.d. maar heeft ook (soms verregaande) effecten op de maatschappij zelf.
Alleen al het feit dat de 'E' in DEI staat voor 'equity' en niet voor 'equality' zou voor ieder logisch denkend mens al reden genoeg moeten zijn om te snappen dat er een addertje onder het gras zit.
Alleen al het gegeven dat fictie gespiegeld moet worden aan werkelijke 'real world' verhoudingen is al absurd, maar er wordt ook niet zelden zwaar overdreven met de aanwezigheid en het gedrag van bijv.. feministes die geen man nodig hebben.

Zoals SynergyX zegt is het prima als de studio's er voor kiezen dat voor een bepaalde doelgroep te maken maar het zou ondertussen vrij helder moeten zijn dat die doelgroep verschrikkelijk klein is en ze alsnog 'ontstemd' zijn als de markt hun met propaganda geïnfesteerde producten niet waardeert.
Overigens is dit hele geneuzel (imo) opgelost door character creators als BG3 en Ark, laat de keuze lekker aan de speler, kan iedereen zelf beslissen hoe hij of zij erbij loopt.
Het DEI is natuurlijk niet beperkt tot het hoofdkarakter.
Er zijn legio manieren waarop het verhaal of NPC's gewijzigd kunnen worden om de vinkjes voor inclusiviteit en representatie te kunnen zetten.
Zelfs al zouden de setting en het verhaal niet geïnspireerd zijn op een bekende Chinese mythe dan zou het nog steeds niet 'nodig' (lees verplicht) moeten zijn om er politiek georiënteerde elementen in te stoppen die niets met de game van doen hebben.
ik kan goed begrijpen dat je daarmee ook een grote groep fans niet aanspreekt
Er is geen beter voorbeeld van hoe hypocriet en dom het hele beleid is dan Disney.
Als er een bedrijf is dat zich bewust zou moeten zijn van doelgroepen dan is dat het wel met decennia van kinder- en familiefilms. Met voornamelijk Star Wars en sinds kort ook Marvel lijken ze spontaan vergeten te zijn waar hun geld vandaan komt. Fans zijn opeens lastig. Witte, hetero mannen zijn dom en/of slecht. Alle oude helden moeten dood. Wanneer ze zelf nieuwe verhalen en karkaters moeten verzinnen, die om begrijpelijke redenen geen enorme nieuwe fanbase creëren, is dan de halve wereld een 'toxic fan' of een vrouwenhater of alles wat maar niet aan henzelf ligt.

De manier waarop sommige studio's en contentmakers zo'n beetje alles volproppen met slechte karakters en 'virtue signalling' heeft er toe geleid dat die groep steeds groter wordt en mensen het ook gaan zien op plaatsen waar er nog enigszins normaal mee omgesprongen wordt.
Er wordt tegenwoordig om het minste dingetje al 'woke' geroepen omdat mensen het beu zijn dat er al in het eerste stadium van de ontwikkeling van een game meer aandacht en geld besteed lijkt te worden aan de vertegenwoordiging van minderheden.
En het wordt alleen maar erger nu er (eindelijk) bewijs lijkt te zijn dat dit beleid aan contentmakers wordt opgedrongen.
Ik ben tegen diversiteit in games. Mijn entertainment is geen politiek platform voor anderen. Klip en kaar. Vooral games moeten mij uit de realiteit halen. Als ik merk dat groeperingen lopen te k*tten met dit principe, dan koop ik het niet.

Dit is waar het van binnenuit bij de meesten van ons om draait. Wanneer zijn wij dit vergeten? M.i. hebben we DEI aan onszelf te danken. Niet-gamers hebben ons wijs gemaakt dat wij ons schuldig moeten voelen over onze voorkeuren, maar wij hebben over ons laten lopen door steeds maar een stukje terrein op te geven. Doe je dat vaak genoeg en vervolgens is jouw huis van een ander. En dit is waar we nu zijn aangekomen.

Misschien zijn Chinese gaming bedrijven wel de toekomst als Westerse bedrijven zo zwak en zacht blijven voor pestgedrag van activisten.
Jouw entertainment? Vrouwen en mensen van kleur willen ook wel graag characters zien waar ze zich mee verbonden voelen. De wereld draait niet enkel om de witte man (ben ik zelf ook). Maar de diversiteit hoeft niet door te slaan.
Lekker weer mensen proberen te framen in een seksistische en racistische hoek. 👍

Je weet niets over de gene die je beschuldigd van seksisme en racisme. Stop hiermee. Dit soort framing van mensen wat jij aan het doen bent ligt aan de bodem van de puinhoop van nu, dat veel games je moeders pizza zijn geworden (alles onder de zon aan ingrediënten erop gekwakt... met als finisher een plas ketchup eroverheen, omdat bij elke pizza alles erop moet).

[Reactie gewijzigd door Z100 op 22 augustus 2024 06:07]

Rare reactie. Waar precies probeert @Zerokuni jou te framen of beschuldigen van iets? Ik ziet het het niet. Volgens is het gewoon een nette, inhoudelijke comment. Nogal opvallend dat je je direct aangevallen voelt...
Ik ben het hier erg met Z100 eens.

Games worden gemaakt voor een doelgroep. Zo zijn er ook games met gekleurde mensen als doelgroep. Dan wordt er ook niet geklaagd dat de ander zich niet verbonden kan voelen met het karakter.
Voel je je niet verbonden, dan is deze game gewoon niet voor jou en dan is er wel een andere game waarbij je bij de doelgroep hoort. Ik snap niet hoe je de opmerking kunt maken dat niet alles om de witte man draait. Het zijn tenslotte Aziatische mythologische karakters. Die opmerking slaat als een tank op een varken.

Het geforceerd willen voldoen aan diversiteit maakt veel mooie dingen kapot tegenwoordig. Iets creëren waarbij er met iedereen rekening wordt gehouden is een utopie. Men moet leren accepteren dat iets soms niet voor hen is gemaakt.
Helemaal mee eens. Tientalle jaren waren computergames iets voor saaie freaks in hun mancave. Hulks en supermans. De "badass" hype. Nu games een veel groter breder en globaler publiek hebben, en de techniek het mogelijk maakt, kun je veel meer diversiteit aanbieden.
Dat heb je trouwens al sinds eeuwig sinds de zwart-wit bioscoop (Marleen Dietrich?...) en natuurlijk in de literatuur. Iedereen komt terecht in een biblioteek. Niemand "moet" alles lezen wat uitkomt. Je hebt kauwboy- en liefdesromans, LGTBI, of LSD- of Jezusmistiek boeken, en alles ertussen....
Kan iemand mij uitleggen hoe het spel zelf of diens wereld niet divers is? De meeste karakters zijn niet eens mens. Bij sommige wezensoorten is het geslacht niet van toepassing, of ambigu. Het paard van Xuanzhang is trans: hij was als draak geboren. Sun Wukong zelf is ook trans: hij kan in 72 gedaantes veranderen, in verschillende geslachten. De vosduivel is trans: zij was als vos geboren en werd mens. Wezens zonder ouders zijn ook gerepresenteerd want Sun Wukong is uit een steen geboren. De wezens komen in verschillende kleuren. Mannen kunnen zwanger worden: zie het verhaal van de Vrouwelijke Koninkrijk.

Hoe is dit allemaal in hemelsnaam niet divers? Als je mensen toevoegt, in wat voor geslacht of kleur dan ook, dan maak je het toch juist *minder* divers omdat je je alleen focust op 1 diersoort/wezensoort?

[Reactie gewijzigd door FooBarWidget op 3 september 2024 12:09]

Ik denk dat het niet zozeer om het diersoort/wezensoort gaat maar dat er meer vrouwelijk (gevormde) karakters te zien moeten zijn.

Ik heb me overigens erg vermaakt met de game!
Maar er *zijn* ook vrouwelijke karakters? Een van de kritieken was dat er "geen" vrouwen zijn maar het blijkt dat die beginnen te verschijnen na 10 uur spelen. Dus de stelling was zelfs een leugen. Waar was het liegen voor nodig?
Blijkbaar heb ik onder een steen geleefd want ik wist niet van het bestaan af van deze game... Afgaand op de gerelateerde artikelen van Tweakers was de laatste berichtgeving hier dan ook januari 2023.
Voor spelersaantallen: 88,1% van de gebruikers uit China, 1,6% voor Hong Kong en 1% voor Japan. Het is echt een Aziatisch historisch sprookjesfiguur. Geen wonder dat je er weinig van gehoord had!
https://x.com/simoncarless/status/1825818693751779449
Het verhaal is anders in het westen ook erg bekend, o.a. via Dragonball Z, de game Enslaved: Journey to the West (uit 2010, starrin o.a. Andy Serkis), de film [The Forbidden Kingdom](Wikipedia: The Forbidden Kingdom) met Jackie Chan en Jet Li. D'r zijn nog veel meer adaptations maar niet zoveel die in het westen bekend zijn. Wel veel game crossovers in o.a. Overwatch, Fortnite, Warframe, Pokemon en Minecraft. Ik denk dat het een "je moet het maar net weten" ding is voordat je het meer ziet. Aap-achtige met een stok op een vliegende wolk is een goeie indicator.
Nou, erg bekend: ik ken al die dingen niet, en ik denk verreweg de meeste mensen niet.
Het hangt er maar net vanaf waar je aan bloot bent gesteld. Velen zullen de Noorse- en Griekse mythes tot op zeker hoogtes wel (her)kennen, zo zijn er ook veel andere mythes uit andere delen van de wereld waar veel inspiratie uit getrokken is en wordt.

Sun Wukong (Monkey King) is voor degenen die de geanimeerde serie Dragonball hebben gezien herkenbaar. De hoofdrolspeler Son Goku is naar hem vernoemd. Deze serie is weer overgewaaid vanuit Japan, net als bekende(re) series als Pokemon, Sailor Moon, Yugi-oh, en anderen.

Als je daar echter nooit aan bloot ben gesteld, direct of indirect, dan zal het inderdaad niet zoveel zeggen. En dat is prima :)
Tja, "in het Westen erg bekend"?
Niet te vergeten dat Wukong een super early Legend was in League of Legends, welke toch ook tijden van absurde populariteit heeft gekend.
Toch is er internationaal best wat aandacht voor geweest. Ook van Tweakers:
nieuws: Ontwikkelaar toont nieuwe gameplay van Dark Souls-achtige Black Myth:...

De game springt nogal in het oog met de graphics en unieke designs.
Ah die titel maakt het waarom zelfs de naam me niks zegt.
Als je het begint met Dark Souls-achtige ben ik meteen de interesse kwijt :P
Aangezien 9/10 actie games tegenwoordig gebruik maken van een souls like combat systeem zegt dat verder niets over de game natuurlijk.

Jedi Survivor heeft het bv ook.
Wat maakt het systeem van Dark Souls dan zo anders dan andere spellen? B.v. The Witcher, Kingdom Come, Skyrim? Ik heb ze allemaal niet gespeeld, dus op video ziet het er voor mij allemaal niet zo verschrikkelijk anders uit, positioneren, richten, op het juiste moment op de knopjes drukken om te slaan / speciale aanval / opzij stappen / blokkeren enz.?
Klopt! Als klein kind in Nederland heb ik de Kantonees serie van gezien van Sun Wukong. Was nog in de tijd dat je videobanden kon huren in China Town Amsterdam. Van wat ik kan herinneren was het vooral komisch, fantasie en een mix van historie inderdaad.
YouTube: Monkey (TV Series) Opening Song (Monkey Magic)

Monkey heette de serie en heb ik ook als kind gezien ,dacht de zaterdagmiddag op belgie1.
Denk dat het iets van 40 jaar terug op de teller is.
Dat zijn de reviews, niet de spelers aantallen.

Het is een van de unreal engine promo titels, since de launch van de laatste versie. Dus als dit soort dingen je hobby zijn is het inderdaad raar dat je er niet van gehoord had.
Tja, het spel is afgelopen jaar nog extra in het nieuws geweest, omdat het 'anti-woke' zou zijn. Velen anti-wokers hebben het (uit principe?) gekocht.
According to a post by the Game Science team, "Black Myth: Wukong" has faced persistent sexist attacks and slander since their first promotional video because they have consistently refused to adhere to political correctness guidance and rejected demands for millions of dollars in guidance fees from these teams. Such teams, common in Europe and America, have influenced games like "Assassin's Creed," "Dying Light 2 Stay Human," and "God of War" by pushing for politically correct female protagonists. Game Science, the team behind "Black Myth: Wukong," refused to communicate with these groups or pay their exorbitant $7 million fees, leading to attacks and slander. Criticisms often cite the team's lack of diversity or representation, which doesn't meet political correctness standards. An example mentioned is an article by an IGN writer criticizing "Hogwarts Legacy" and refusing to promote it due to its alleged lack of political correctness.
https://www.smashjt.com/p...ndered-by-dei-woke-agenda

[Reactie gewijzigd door Megalodon86 op 20 augustus 2024 14:29]

Die link is wel heel erg biased. Er is vrijwel geen bewijs voor al hun beweringen behalve youtube videos van anti-woke kanalen en Twitter berichten. Ik betwijfel ook zeer de verhaaltje over die 7 miljoen. Dat is geheel gebaseerd op een twitter bericht waarin dat zonder bewijs wordt gezegd.
Ja. Maar het geeft wel aan dat de game in opspraak is geweest en dus veel (gratis) reclame genoot. En dat is mogelijk een factor waarom hij zo populair is.

Uiteindelijk was mijn reactie op "blijkbaar heb ik onder een steen geleefd".
Ik wil mensen hier erop wijzen dat de schrijver van het "artikel" extreem bevooroordeeld is, dat kun je heel snel zijn aan zijn taalgebruik en constant refereren aan "anti-woke/DEI" online figuren zoals Grummz, en een compleet incorrect beeld geeft van de situatie. Er is geen bewijs dat over dat verhaaltje van die 7 miljoen. Dat is geheel gebaseerd op een twitter bericht waarin iemand het stelt als een feit zonder bewijs. En direct zijn de rechtste online accounts het gaan blijven herhalen.
Ben ik helemaal met je eens. Maar doet niks af aan het feit dat dit soort artikelen hebben bijgedragen aan de bekendheid van het spel, juist vanwege de rel eromheen.

Dit is een van de artikelen die viraal ging en de rel veroorzaakte:

https://screenrant.com/black-myth-wukong-review/
The lack of diversity and inclusivity resonates with the misogynistic comments reported to have been made by developers, which expressed disdain for women playing their games. Although Black Myth: Wukong does have truly enjoyable moments, the underlying feeling that women aren't welcome in this world felt present throughout my gameplay experience.

It's worth noting the game is based on the novel, Journey To The West, which does consist of a few important female characters. To not include any women or to only include a few in an adaptation meant for a modern audience is quite disconcerting.

[Reactie gewijzigd door Megalodon86 op 20 augustus 2024 15:32]

https://screenrant.com/black-myth-wukong-review/

Het wordt vervelend dat er meteen weer gezanikt wordt over mensen die tegen het zeer irritant aanwezige inclusieve geneuzel zijn.

Zie bovenstaande linkje. Games worden gewoon afgerekend als er geen lghbti of andere onzin inclusiviteit aanwezig is.

Het geeft mij een sprankje hoop dat we dit rare afwijkende gedrag langzaamaan een halt kunnen toeroepen.

Ophouden met gezeik over kleur, geaardheid etc., en gewoon het verhaal om het verhaal maken. Net zoals dat bedrijven moeten ophouden met positieve discriminatie door alleen maar vrouwen of mensen met een kleurtje aan te nemen. Pak diegene die het beste is.

En ja, soms roepen mensen wel héél snel "dit is woke", maar je wordt er ook wel mee plat gebombardeerd met ALLE shows en films. Dus ja "dan kijk je het toch niet?!"
Dan kan je dus niks meer kijken. Een Blade, Brokeback Mountain, Eddy Murphie's vroegere films. Geweldig toch.

Maar forceer het niet.
zoals alle revoluties moet je even flink drammen, want letterlijk niemand reageert op beleefde discussie. Dus het wordt je nog een paar jaar door de strot geduwd. En ja, je kunt letterlijk 10 duizenden flims zien spellen spelen waar niets met inclusiviteit doen. Nu kijken we totaal niet op van vrouwelijke hackers en actie helden, terwijl ik kom uit een tijd dat iedere vrouw in een film er alleen maar was om gered te worden. Een verademing dat dat veranderd is. De gillende chiks in bikinis zij nu alleen nog te zien in Sharknado achtige prut.Nog even en we kijken hier gewoon niet van op.
ik denk niet dat je heel goed weet wat divers en inclusief eigenlijk betekent.Lees er eens wat over zou ik zeggen, en ik weet ook niet wat je bedoelt met quote (citaat)?
Ik bedoelde quotum. Autocorrect.

Maar wat bedoelen de reviewers van Screen Rant dan dat de game niet divers en inclusief is?

Volgens mij gewoon dat er niet genoeg vrouwen/lgtbq+ personen inzitten toch?
Divers in een organisatie betekent dat je streeft naar personen met verschillende achtergronden, geaardheid, cultuur om je organisatie rijker en veerkrachtiger te maken. Voor een film of game is dat het duidelijkst als je veel etniciteiten mee laat doen want dat is lekker zichtbaar. Veel games mag je sowieso je eigen hoofdpersoon vorm geven. In veel games zie je dus meer etniciteiten en vaak ook meer sexuele variatie als het gaat om relaties die je aan kunt gaan. Het wordt vaak kunstmatig als je historisch onwaarschijnlijke dingen doet (zoals de ophef over de zwarte samurai in de AC Shadows).
Inclusief is dat iedereen dezelfde rechten, privileges, salarissen etc heeft. Het gaat over hoe je met elkaar omgaat en dat je moeite doet om niet te discrimineren. Hoe je dat in een game doet is me eigenlijk niet zo duidelijk. Je kunt dat natuurlijk wel stimuleren in je game door de hoofdpersonen zich inclusief te laten gedragen als een rolmodel. Maar dat ligt aan de game, een FPS waarin je zombie-nazis afknalt hoeft wat mij betreft geen moeite te doen om divers en inclusief te zijn.
Niet echt een betrouwbare bron overigens. Lijkt een soort van zelfgemaakte blog met als doel dit soort politieke ideeën verspreiden.
Hoezo niet? Het is een blog dat ik zo snel even vond, maar hij omschrijft precies wat er gaande was toen. Anders kan je zelf even zoeken naar wat artikelen, maar die beschrijven hetzelfde fenomeen.
Het taalgebruik en het feit dat hij alle artikelen en opinie in 1 richting brengt maakt dat de betrouwbaarheid twijfelachtig is.

Het is allemaal interpretatie en via via. Nergens duidelijke bronvermelding en controle.
Wat een raar geschreven tekst. Doet mij denken aan Geeks & Gamers anti-woke contentfarm kanalen.
Dank voor de toelichting. Lijkt me ook extreem moeilijk te navigeren in een historische oosterse setting van een sprookje, en dan vanuit Westerse belangengroeperingen influencen wat dan "politically correct female protagonists" zouden zijn in zo een verhaal. Tegelijk staat er nergens dat de game nu uiteindelijk inhoudelijk over de schreef gaat ergens mee of iets.
Staat eigenlijk vooral dat de ontwikkelaar niet met die belanggroeperingen is gaan praten, wat die belangengroeperingen en hun achterban uiteraard niet lekker zit. Maar is er nu ook naar de Westerse normen van die belangengroeperingen inhoudelijk wat mis met die game, of is het hoofdzakelijk spijkers op laag water zoeken?
Of de game niet deugt volgens de woke-agenda weet ik niet. Maar de game heeft flink meer exposure gekregen, doordat de ontwikkelaars niet wilde samen werken met die westerse belangengroeperingen. Dat werd in eerste instantie als iets negatiefs geschreven door diverse journalisten, maar had juist een positief effect voor de game doordat een grote groep gamers anti-woke of woke-moe blijkt te zijn.
Dat hele (anti) woke gedoe klinkt als allemaal onzinnige polarisatie waar mensen zich druk gaan maken over zaken die mij totaal niet interesseren.

Als je er meer dan 2 minuten over nadenkt ben je kostbare tijd van je leven aan het verspillen.

Deze game ziet er awesome uit qua graphics, maar ook eindelijk, voor mij, frisse IP!
Jammer dat deze post -1 bombed wordt. Het bedrijf wat de propaganda is begonnen dat dit spel "anti woke is", is (naar alle waarschijnlijkheid) hetzelfde bedrijf dat vaker in het nieuws is gekomen voor deze "tactiek". Mensen zouden de term "Gamer Gate 2" (hier een goed reddit artikel over dit onderwerp: https://www.reddit.com/r/...oing_on_with_gamergate_2/) moeten opzoeken als ze hier graag meer informatie over willen hebben.
Je bewijst hiermee mijn punt. Je weigert kritisch te zijn en verklaart het als onzin, terwijl er bronnen genoeg zijn die het tegendeel claimen. Nu betekent dit niet automatisch dat alle geruchten zullen kloppen. Maar het feit alleen al dat je bedankt voor een tegenargument, zonder dit überhaupt eens kans te geven is in mijn nederige mening, bewijs dat mensen dit als onzin verklaren om dat ze anti "anti woke" zijn.
Idem. Ik zag het op de Steam frontpage en het zag er wel cool uit maar echt 0,0 Buzz rond gezien of gehoord.
SBI is weer het nieuwe stokpaardje om mee te slaan als een game je niet bevalt merk ik. Ik zou gewoon eens willen dat mensen zelfstandig gingen nadenken ipv blind napraten van "Ja muh woke games!!! Women ruin my games!!" etc.

Er is 0,0 bewijs over iets van invloed/weigeren van invloed bij deze game. Maar blijkbaar is het allemaal echt zo want de bron is "just trust me bro!"
oh je bedoeld de rechtse wappies die medewerkers van een bedrijf keer op keer proberen te doxxen want "hoe durven ze een vrouw in "mijn" game te stoppen!". Nee dat is echt bewijs.

Ik ben dat hele woke gezeur zat. Eerst was het gamergate en moesten vrouwen maar hun mond houden en de game industrie uit want "macho gedrag hoort erbij". Nu moeten alle games maar bestaan uit stoere mannen en zijn alle andere karakters maar zwak en zielig erbij.


Ter idee, dit is een overdreven manier op exact dezelfde manier waarop de andere kant graag denkt.

Zullen we games gewoon weer als games zien en niet als een of ander politiek spelletje omdat een influencer zegt dat het zo moet?
rechtse wappies
Om dit stuk even te beamen, aangezien mensen vaak lange tenen hebben als ze aangesproken worden op fascistische neigingen, is de hele kritiek die er op SBI is, buiten dat het natuurlijk super-racistisch and seksistisch is, ook nog eens een anti-semitische dogwhistle. In de originele thread op kiwifarms (waarschuwing, link naar kiwifarms voor hen die de website liever niet bezoeken), waar de hele kritiek op SBI is ontstaan, wordt de schuld gegeven aan CEO Kim Belair, terwijl er expliciet gemeld wordt dat zij Joods is. Daarna wordt (het dus "Joodse") SBI beschuldigd van pedofilie, wat het dus een duidelijke dog whistle maakt. Er is hier niet veel om mee te werken, maar dat is precies hoe dog whistles werken. Niet iedereen die kritiek heeft op DEI zal hier misschien uberhaupt van weten, maar dit vormt wel de basis van de hele beweging.

Verder is het natuurlijk op zich zelf al een fascistische dogwhistle, het klagen over politieke correctheid. In de jaren 20 begon de kritiek ook met het voorzichtig suggereren dat een bepaalde groep mensen te veel macht had en de cultuur aan het verloederen waren tegenover onze Christelijken Europese waarden, zonder het merendeel van plan was om uiteindelijk al deze mensen te vervolgen en in strafkampen te gooien. De geschiedenis leert ons dat we daar wel beland zijn, en wij allen zijn hier net zo vatbaar voor vandaag de dag (zie: Engeland).

[Reactie gewijzigd door 24hourpartypal op 20 augustus 2024 20:29]

Vele spellen zijn ook geflopt na een samenwerken te zijn aan gegaan met Sweet baby inc.
Ja bekende flops zoals: Assassin's Creed Valhalla; God of War: Ragnarok en Spider-man 2. Dit hele gedoe rond SBI is alleen maar gaande omdat mensen die nog steeds in gamergate zitten, 10 jaar nadat het begonnen is als haatcampagne, nog altijd proberen relevant te zijn.
Nope. Gamergate is onzin.
Ik zou het niet onzin noemen. Ik heb het volledig oneens met wat ze gedaan hebben en waar de beweging voor stond, maar helaas hebben zijn ook jarenlang mensen zitten te bedreigen met de dood, online discussie compleet zitten te frusteren met hun gedrag en veel mensen hebben geradicaliseerd richting de alt-right. Helaas is het een zeer negatieve beweging geweest gebaseerd op haat, en het onzin noemen is een onderschatting van de negatieve effecten van gamergate.
Alyssa Mercante is een racistische schrijver voor Kotaku, waarom zou je zo iemand vertrouwen om je te laten informeren?

Deze vrouw is misschien wel één van de meest biased personen die ik ooit heb gezien.

Haar hele verhaal over Helldivers 2 is ook een aanfluiting.

Maar echt, dit is toch niet een betrouwbare bron.
De link die je aanhaalt in je eerste comment is ver van neutraal, en is duidelijk onderdeel van die rechtste accounts die nog steeds gamergate relevant proberen te laten. Daarnaast maak je stellingen als dit
Een "erg controversieel bedrijf", wat vaker in het nieuws is gekomen voor het "dwingen" van bedrijven om spellen "inclusief en divers" te maken onder de noemer advies of consultancy.
Er is geen bewijs dat developers hiertoe gedwongen werden.
Vele spellen zijn ook geflopt na een samenwerken te zijn aan gegaan met Sweet baby inc.
Ze hebben ook bijgedragen aan zeer succesvolle games zoals ik al zei, daarnaast is er zeer weinig redenen om aan te nemen dat de problemen van games zoals Suicide Squad: Kill the Justice League te wijten zijn aan SBI.

En zoals ik al zei, gamergate was een haatbeweging vanaf het begin, en de prominenten van toen zijn nu ook de bezig om SBI en "gamergate 2" te pushen.
Ik heb dit spel ook in mijn 'Wishlist' staan, het zag er leuk uit en ben benieuwd hoe het verder is. Zowiezo wacht ik altijd af, want ik koop bijna nooit iets op de dag dat het uit is.

Alleen toen ik las dat het een Souls-like is, was ik minder geïnteresseerd. Ik heb altijd al begrepen dat Souls-like inhoudt dat de moeilijkheid erg hoog is, en ook inhoud dat je je je acties van te voren erg in moet plannen, en moet leren hoe de 'bosses' werken. En ik ben bang dat ik daar best slecht in ben.

Zo heb ik laatst Prince of Persia: The Lost Crown gespeeld, en ben ik erachter gekomen dat ik erg slecht ben in spellen waarin je acties vooraf moet plannen, en waarin je moet leren hoe je tegen een figuur vecht. Ik kan die acties niet onthouden, en voor mij is het dan meer een spel waarin je 'fight-sequences' moet onthouden, dan dat je getest wordt op je snelheid, accuraatheid en omgevingsperceptie.

Dus ik wacht wel af voor over een tijdje.
Volgens mij is het geen souls like.
Als het gaat over Prince of Persia: The Lost Crown: Dat lijkt inderdaad geen Souls-like te zijn. Dit spel lijkt zo te zijn als ik de reportage lees, maar ik lees bij een volledige review wel wat het voor iets is.

Ik vindt het ook moeilijk om te zeggen wat een Souls-like is, want zover ik weet heb ik die nog nooit gespeeld. Het enigste wat ik erover kan zeggen, is dat ik denk dat ik een Souls-like niet leuk ga vinden, vanwege wat ik er eerder over heb gehoord, en hoe ik weet hoe ik in elkaar zit, en wat ik kan en leuk vindt.
Wu Kong is een souls like, tenminste, volgens de meeste recensies. Alleen schijnt hij wel iets vergevender te zijn.
ik ben oud en heb die Souls games niet gespeeld. Dus die categorisering helpt mij ook niet en werkt eerder afschrikwekkend om zo'n game dan te proberen.

Geef mij maar een game waar je altijd progressie kan maken, hoe slecht ik ook ben in een game. Daarom is bijvoorbeeld een spel als Diablo leuk, omdat je altijd progressie maakt.

Mijn tijd is beperkt, dus ik wil niet vastlopen als ik eindelijk even kan gamen. In mijn ervaring start ik dat spel dan nooit meer op.
Wat ik er van gelezen heb is dat het idd een souls-like is maar van een wat gemakkelijker formaat dan de gemiddelde Fromsoft titel. Goede graphics, mooie moveset en tegenstanders, maar de level design zelf valt wat tegen.
Moeilijkheidsgraag is iets anders dan DS/ER. Heb er nu zelf ongeveer 10 uur in zitten.

Het spel heeft meer een focus om je "focus" bar the vullen en dan heavy attacks te gebruiken om de tegenstanders te staggeren. Je kan het combineren met wat spells om zo de enemy te chain staggeren en zo de fight snel te beeindigen.

In het begin had ik wat moeite om de bosses neer te krijgen omdat ik te defensief speelde, weinig focus om de "focus" bar te vullen, geen stamina control, etc.

na een paar uur, eindelijk meer begrip voor het combat system. Je wilt focussen op burst damage om zo de tegenstander te staggeren. In het begin een paar death's per boss 5-6, nu ongeveer 1-3 (komt omdat ik meestal een boss area in ga zonder volledige pots).
Het is eigenlijk je soft attack combo volledig uit te voeren ipv dat je soft, soft , hard attack uitvoerd.

Je moet echt 4 x de soft attack uitvoeren.
Eindelijk eindelijk weer eens een sublieme single player game.
Beste game zover die ik dit jaar gezien en speel op dit moment en dan die graphics..wow
Elden ring was mooi en de standaard voor mij en nu overtroffen door Wukong. Hier ga ik mooie uren aan beleven.
Als China deze kwaliteit uitbrengt dan denk ik dat de toekomst voor gamers nog niet zo goed was als deze tijd.
Dat de game records verbreekt verbaasd me niks. God of war meets Dark Souls meets Nioh.
De game is zeker niet beter dan Elden Ring. Misschien op graphics, maar graphics maken het spel niet.
Of je het wel of niet beter vind is compleet subjectief.

Ik vind de Elden Ring en overige games van FromSoftware geen ene zak, enorm outdated en de controls ontzettend irriterend.

Maar heb me wel erg vermaakt met de God of War en Jedi games van afgelopen jaren. Waar Wukong schijnbaar meer op lijkt. Dus dikke voldoende voor mij waarschijnlijk.
Ja of IK het beter vind is idd subjectief.

Maar je kan wel zeggen of iets beter is dan iets anders. Kan het altijd objectief bekijken.
En de wereld die ze gecreeerd hebben in Elden Ring is zo enorm diepgaand, zo groot en zo gedetailleerd, dat je er alleen maar respect voor kan hebben.

Outdated vergeleken met wat precies?

Hoe dan ook, denk ik dat dit spel wat enorm lineair is, objectief gezien niet perse 'beter' is dan een game die van bijna elke publicatie een 10/10 heeft gekregen.
in dat opzicht kunnen smaken verschillen natuurlijk. Voor veel mensen is de hoge moeilijkheid van Elden Ring een ding waar ze niet op zitten te wachten. Dan is Wukong een stuk laagdrempeliger voor de casual gamer. Denk dat veel mensen ook nieuwsgierig zijn naar een game die grafisch zich kan meten met AAA titels van grote publishers en een keer van een andere markt. Sowieso begint de oosterse game markt steeds meer hier door te breken. (en dan bedoel ik niet de default final fantasy maar ook de andere publishers/uitgevers)
Je kan het ook niet met elkaar vergelijken, het is een andere speelstijl. Ik zou het eerder met Nioh en gods of war vergelijken dan Dark souls met gods of war omdat de gevechten veel sneller en dynamischer zijn a la Nioh.
De game mist tot nu toe (chapter 1) de free roaming optie en is vrij linear. (Weet niet hoe het later gaat) maar het is wel een pre als je de souls/nioh dynamics door hebt want ik heb nog death gezien.
Op naar chapter 2.... de vergelijking met Elden ring in dit geval is dat ik me lange tijd niet meer zo geamuseerd heb en meegenomen ben in een game als Elden ring. Sunwuko krijgt dat voor elkaar. Er is genoeg te doen en flink wat te puzzelen en vooral genieten van al die grafische pracht die op mijn beeldscherm verschijnt.
Het is ook een geweldige game, nu nog wachten op een fysieke versie die ergens in September moet komen dan is het helemaal nobrainer :)
nu weet ik niks van deze game hoor (zal wel oud worden.), heb maar even het filmpje gekeken.

maar in september komt er dus iemand fysiek in een apen pakje met een flinke stok op je hoofd slaan.
dat klinkt zeker als een nobrainer, jep. ;)

(of te wel, waar gaat dit over?)

[Reactie gewijzigd door migjes op 20 augustus 2024 14:56]

Dat zou wat zijn hahah

Black Myth kan je op dit moment op steam kopen voor PC of in de Playstation Store voor 70 euro. Maar niet een fysiek cdtje bij bol of mediamarkt.
Wat ik tot nu meegekregen heb is dat de "fysieke" versie een doosje is met een key erin.
Er waren wel wat geluiden dat er misschien een versie zou komen met een echte disc, maar de vraag is of die ook wel echt komt :)

[Reactie gewijzigd door greyfox1987 op 20 augustus 2024 15:19]

Dat kan kloppen maar de reden waarom je nog geen CD kan kopen is omdat Game science niet ervaren is met console releases.

Logistiek is nog niet gereed maar ze zijn er wel mee bezig.

https://www.reddit.com/r/..._disc_copy_of_black_myth/
Alleen het is allemaal wel heel vrijblijvend, "exploring options"... Ik hoop voor je dat je niet voor jan met de korte achternaam aan het wachten bent in ieder geval :)
True, maarja spel kan alleen goedkoper worden hoe langer ik wacht, zie in ieder geval geen nadelen.
Gebaseerd op Sun Wukong, een Chinese mythologie. Vele series en films zijn er over hem gemaakt, maar vooral in Azië bekent.
Fysieke versie zonder disc? Waarom zou je daar op wachten
Ik koop singleplayer games nooit digitaal, omdat ik vaak na uitspelen een spel weer wil verkopen. Ik speel spellen vaak niet opnieuw.
Je kan het fysieke spel ook niet doorverkopen, aangezien het zonder disc geleverd wordt maar met een download code die je maar één keer kan gebruiken.
oow ik las jou bericht verkeerd, maar er gaat wel een CD versie komen. Nu krijgen reviewers een bakje met code erin.
Volgens mij niet hoor.

https://www.radiotimes.co...-wukong-physical-release/

[Reactie gewijzigd door James Pond op 20 augustus 2024 17:16]

Denk dat de spelers aantallen heel snel terug lopen. Ik heb het gisteren gekocht en gespeeld maar na 3 uur bezig te zijn geweest om de eerste boss te verslaan (uiteindelijk niet gelukt) toen besloten om er voorbij te rennen en vervolgens nog eens 3 uur geprobeerd die wolf te verslaan wat ook niet lukte ben ik er al wel klaar mee. Een boss zo vroeg in de game die voor mij al echt kapot moeilijk is haalt de lol er voor mij echt helemaal af... Ben iets van 300 keer dood gegaan. Ik ben wel klaar met die game hij is voor mij gewoon echt veel te moeilijk... En ik ga niet bij iedere mini boss 20 uur proberen voordat het lukt. Ze hadden voor pipos net als mij een easy mode in moeten bouwen denk ik. Ik ben bang dat er veel al snel afhaken
"Meest gespeeld" klopt natuurlijk niet helemaal.

Het is de game die het meeste aantal spelers heeft weten te bereiken op dag 1.

Het lijkt me namelijk stug dat het totaal aantal gespeelde uren na één dag al meer is dan de voormalig recordhouder.
Alle cijfers in het artikel betreffen de maximale piek van een game op Steam. Meest gespeeld wordt dus wel netjes uitgelegd in de broodtekst
Yep, ik snap de achterliggende gedachte. Ook de brondata presenteert het enigszins als dusdanig. Maar als je wat verder denkt, is het vrij logisch dat een game als Skyrim voorlopig nog wel een paar uurtjes voorsprong heeft in de ranking "meest gespeelde single player game".

Het is jammer dat die data niet beschikbaar is, het zou namelijk wel erg interessant zijn. Plus dat Steam ook de daadwerkelijke gespeelde uren vrij goed trackt.
Helemaal eens met dat laatste! In die zin is de term een beetje dubbelzinnig, dat wil ik erkennen. Maar voor de titel is dat imo voldoende. En dan geeft de rest van het artikel hopelijk duiding. Edit: Inleiding iets aangescherpt!

[Reactie gewijzigd door YannickSpinner op 20 augustus 2024 17:05]

Fantastische game, met afstand de beste singleplayer ervaring sinds Cyberpunk 2077.
Het is wel zo dat meer dan 85% van de spelers uit China komen.
Dus? Telt het niet als het Chinezen zijn?
Inmiddels zit de counter al op 2.15 mijoen. https://steamdb.info/app/2358720/charts/
Ze stijgen flink.

Ik wacht het nog wel wat daagjes af. Ben benieuwd naar de reviews die wat verder zijn dan de eerste 3 uurtjes :P
Ik ben met name benieuwd naar de performance op de PS5. Er zijn voorafgaand aan de release nog helemaal geen PS5 beelden getoond en ook na release is dat nog lastig te vinden. Vaak geen heel goed teken.
Ik kan je vertellen het is echt een fantastische game, ben nu bij chapter 3 en hij is echt goed, des ondanks wel performance issues, game is al 3 x crasht op PC.
Hier geen problemen op de pc.
Ben bij chapter 4 0 crashejes 4090
Ik heb de redactie al eerder getipt op dit:

Er is een Gratis benchmark tool voor Wukong: Black Myth op Steam:

https://store.steampowere...th_Wukong_Benchmark_Tool/

Dus dan kun je even kijken of je pc het wel aankan enzo...
Handig! Obv de digital foundry tech analyse is de conclusie dat geen enkele pc de game aan kan @max settings.

Zelfs een 4090 met 7800X3D met DLSS quality op 4K dipt al dik onder 60fps. En dat niet eens op max settings. Techniek voor nextgen hardware.
Dit klopt niet helemaal. Zonder DLSS is het idd niet te draaien, echter met DLSS quality draait hij bij mij op max settings met een 1440p scherm icm een 4080 super met 7800X3D op +-90/100fps.

Ik weet dat dat 1440p is, maar ik verwacht niet dat het met 4k opeens magischerwijze 50% minder frames eruit pompt. Dat zal zelfs met 4k rond de 60/70 liggen.
4K is wel 125% meer pixels dan 1440p, dus 50% van de framerate zou niet gek zijn.
Het heeft helemaal geen instelling DLSS=4K. Kan van 0 tot 100 (default, 50).
Hier mijn resultaten (NV4090, 4K monitor):
DLSS, 50%. Ray tracing OFF. Cinematic quality. 130 fps
DLSS, 100%, Ray tracing OFF. Cinematic quality. 70 fps
DLSS, 100%, Ray tracing ON, Max quality. Cinematic quality. 45 fps 🤫
Hier mijn resultaten (NV4090, 4K monitor):
DLSS, 100%, Ray tracing ON, Max quality. Cinematic quality. 45 fps 🤫
🥲

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.