Gamer maakt adapter om PlayStation 5-controller met één hand te gebruiken

Een gamer heeft een adapter in elkaar gezet waarmee de DualSense-controller van de PlayStation 5 met slechts één hand bestuurd kan worden. De onderdelen zijn allemaal 3d-geprint en het ontwerp is online gedeeld.

Het ontwerp dat Akaki Kuumeri heeft gemaakt, is bedoeld om bestuurd te worden met de rechterhand. Omdat de controller een symmetrisch ontwerp heeft, hoeven de onderdelen slechts gespiegeld uitgeprint te worden om de adapter geschikt te maken voor linkshandigen. Naast de printbare componenten zijn er nog een aantal extra onderdelen nodig, zoals kunststofdraad en elastiekjes, om de boel bij elkaar te houden.

Het accessoire moet voor rechtshandig gebruik geplaatst worden over de linkerstick, die vervolgens gebruikt kan worden door de hele controller te bewegen. Aan de onderkant van de adapter zit namelijk een rubberen plateau, dat tegen een oppervlak gehouden moet worden. Door de controller te bewegen, beweegt het plateau en daarmee dus ook de linkerstick. Volgens de ontwerper wordt de pols met dit accessoire niet overbelast, doordat de controller altijd op een oppervlak rust.

De L1- en L2-knoppen zijn als onderdeel van de adapter verplaatst naar de rechterkant, vlak naast de R1- en R2-knoppen. Zo wordt het mogelijk om met de wijsvinger zowel L1- als R1 in te drukken, of L2- en R2, al vergt dat wel enige behendigheid.

Als de vierpuntsdruktoets gebruikt moet worden, kan er een extra accessoire bovenop de adapter gezet worden. Dit apparaat, dat gelijkenissen vertoont met een inbussleutel, kan op het midden van de controller geklikt worden. Door aan de rechterkant een van de vier blauwgekleurde vierkante 'knoppen' naar achteren te duwen, wordt de corresponderende richting op de vierpuntsdruktoets ingedrukt. Omdat het extra accessoire de controller vrij log maakt, raadt de maker aan om dit enkel te gebruiken als het noodzakelijk is.

De maker heeft besloten om enkel plastic, en dus geen elektrische componenten, te gebruiken in zijn accessoire, om het zo toegankelijk mogelijk te maken. De creatieveling ontwierp dit accessoire als inzending voor een wedstrijd om de beste eenhandige controller te maken. Eerder maakte hij op eenzelfde soort manier al een joystickuitbreiding voor de DualShock 4.

Door Kevin Krikhaar

Redacteur

11-01-2022 • 11:54

50

Reacties (50)

50
50
29
5
1
16
Wijzig sortering
Hier zou Sony meer aandacht aan moeten geven als fabrikant zijnde. https://tweakers.net/nieu...r-voor-mindervaliden.html
3rd party controllerbouwers kunnen hier ook mee aan de bak, ze mogen en kunnen gewoon compatible controllers bouwen (zo zijn er bijv. xbox-stijl controllers voor de ps4)
De markt is vaak klein en niet interessant voor fabrikanten.Het "platform" dat Microsoft heeft gecreëerd met de Xbox Adaptive Controller is erg laagdrempeliger en toegankelijker voor hobbyisten.

Een kennis van mij heeft bijvoorbeeld een stichting met een onderdeel dat op maat gemaakte controllers voor kinderen en jongeren met een handicap maakt. Dit doet hij veelal op basis van de Xbox Adaptive Controller.

https://www.nmagaming.nl/informatieve-videos/
Goede toegankelijkheid minder validen tot overheid en bedrijven is geloof ik al vanaf 2017 een verplichting. Ik zie geen reden waarom dit niet doorgetrokken kan worden tot dit soort dingen. Kleine markt of niet, die mensen moeten ook toegang hebben tot dit onderdeel van de moderne wereld. Microsoft laat zien dat het gewoon kan, dus Sony moet het ook kunnen.
Verplichting gaat een beetje ver. Het is entertainment. Een luxe product.
En minder validen hebben geen recht op een beetje entertainment? Ik snap wel waarom je het zegt, maar we hebben het wel over een groep die rustige standaard al veel moet missen. En steeds meer gaat alleen maar online. Als dat voor gamen ook telt, dan moet online ook toegankelijk zijn.
Ik begrijp je punt, maar zelf ben ik een beetje allergisch voor het word "recht". Mensen hebben allemaal "rechten", als jij bijv een bedrijf verplicht bijv een handicap functie te hebben, gaat de overheid dan ook verplicht een bepaalde hoeveelheid afnemen voor de kosten? Het is een luxe product en niet noodzakelijk.
Het is niet dat we ze iets onthouden. Is het eerlijk? nee de wereld is niet eerlijk. Wij hebben hier over rechten tot entertainment, ergens anders zitten vrouwen en kinderen in de prostitutie. Woon je midden in Africa? heel hard roepen dat je "recht" hebt op eten. Ik sla een beetje door maar je begrijpt denk ik wel mijn punt. Ik denk dat je op een andere manier moet stimuleren tot het maken van producten. Microsoft heeft die controller gemaakt, je zou dan bijvoorbeeld, als consument, ook al ben je niet gehandicapt, voor Microsoft kunnen gaan. Of je kunt andere manieren bedenken om deze producten te promoten. Maar dat is mijn mening.
Ik snap je reactie zeker wel. Mijn persoonlijke probleem met het woord recht is dan men het woord plicht vergeet :)
Die hoort er ook bij.
Is dit het belangrijkste recht dat er is, nee natuurlijk niet. Maar deze bedrijven opereren wereldwijd en wereldwijd is het best wel een groep.
Ook hanteren we het idee van een inclusieve maatschappij. Ik denk dat we daarin normaal een beetje erg overdrijven, maar met strekking tot gehandicapten ben ik daar wel voor. Zolang die mensen geboren worden moeten ze ook mee kunnen doen. Als het nou alleen om vuurwerkhandjes ging.. maar nee, veel worden gehandicapt geboren en die horen er ook bij.

Van mij hoeft ook niet meteen microsoft het zelf te doen of sony. Maar er zou op zijn minst ondersteuning moeten zijn om dit sort input. Specificatie die fabrikanten van ondersteunend materiaal kunnen implementeren. Dus geen "DRM" in controllers bijvoorbeeld die het onmogelijk zou maken.
Ja precies, rechten en plichten. Ik denk ook dat mensen niet zo goed begrijpen wat recht is. Als je voor je verzekering betaald damn heb je ergens recht op. Als je een groenteboer betaald heb je recht op bijv een appel. Het "bestaan" geeft geen rechten. Ik denk dat het beste wat we kunnen doen is het stimuleren van de producten die met dit soort initiatieven komen. Ik denk alleen dat het "dwingen" weinig producties geeft.
offtopic wellicht, maar interessant. Bestaan geeft geen rechten, maar bestaan in een maatschappij wel. De rechten die de maatschappij bepaald dat iedereen heeft. Vaak dingen die nodig zijn voor minimum bestaan. Zoals inkomen, voedsel en onderdak.

Je kunt wel stellen dat mensen dienen te werken voor hun voedsel of zo. Maar er is nergens meer echt land over dat niet al een eigenaar heeft. In de middeleeuwen kon je wellicht nog een onafhankelijk bestaan vinden, maar die tijd is voorbij. De mens is overal.

Ik denk dat mensen vaak prima begrijpen wat recht is als concept. Ze vergeten alleen dat die rechten met plichten komen of hebben geen zin in die plichten. Voorbeeld werken zolang je kan geeft "recht" o een uitkering wanneer je niet meer kan. Ze vergeten ook vaak dat gewoon omdat ze iets gewend zijn, het niet automatisch een recht word. Iemand die altijd een dikke auto rijd heeft in arme tijden geen recht op een dikke auto omdat hij deze altijd al heeft gehad. Dat laatste is wat veel mensen echt niet begrijpen.
Ja alleen is dit niet zo gemakkelijk en kost het veel tijd en geld om iets te ontwikkelen waarvan er maar een kleine doelgroep is, die maar voor een beperkt aantal mensen werkt. De kosten worden niet of nooit terugverdient, behalve als de controllers heel duur worden. Uiteindelijk zijn de bedrijven er om geld te verdienen.

Een oplossing als deze gamer laat zien is vele malen praktischer, je behoud het bestaande ontwerp en de delen zijn makkelijk te 3d printen. Daarbij kun je het ontwerp snel en eenvoudig aanpassen voor wat voor valide de persoon ook heeft. Ik vind het een heel goed idee en er zullen vast de nodige aanpassingen gemaakt worden zodat het voor veel mensen te gebruiken is.

Waar fabrikanten wel naar kunnen kijken is een hub, waar meerdere inputmogelijkheden zijn. Zodat mensen misschien ook pedalen of dergelijke kunnen gebruiken. Een voetpedaal of dergelijke is namelijk ook een goede input voor mensen die een arm of hand missen.
Waar fabrikanten wel naar kunnen kijken is een hub, waar meerdere inputmogelijkheden zijn. Zodat mensen misschien ook pedalen of dergelijke kunnen gebruiken. Een voetpedaal of dergelijke is namelijk ook een goede input voor mensen die een arm of hand missen.
Check de link van @ballie1. De Microsoft Xbox Adaptive Controller is precies dit, en de prijs valt nog wel mee voor zo'n stuk gespecialiseerd gereedschap. Er zijn ook zat (open) projecten omheen gebouwd. Een voorbeeldje.

Doordat er al zulke kits beschikbaar zijn, hoeven consolefabrikanten alleen maar ondersteuning in te bouwen. Helaas is Sony daar conservatiever is. De Adaptive Controller werkt uiteraard wel gewoon op PC en Xbox.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 22 juli 2024 18:13]

Ik doe even een aanname dat ze er aandacht aan hebben gegeven destijds. En de conclusie hebben getrokken dat het de moeite niet waard was.

Playstation VR lijkt me wel iets wat de minder valide doelgroep beter aanspreekt.

[Reactie gewijzigd door gimbal op 22 juli 2024 18:13]

Nou heb ik zelf maar 1 hand en game ik voornamelijk op pc en xbox, dus voor mij is het niet helemaal van toepassing.

Maar, mijn feedback zou dan zijn om een andere logica toe te passen op de buttons.
De onderste extensie voor de knop zou dan naar onder verwijzen, de bovenste naar boven, de 2de van onder naar links en de 3de van onder naar rechts.

Maar wel echt super dat hier steeds meer aandacht aangegeven wordt.

Het zou Sony tevens ook wel sieren om de kant van de Elite controller op te gaan van Microsoft.
De peddeltjes onderop zijn voor mij zo'n enorme uitkomst dat ik niet meer op een normale controller kan gamen.
Wel eens dit bekeken voor Xbox?
Microsoft heeft veel ingezet om gebruikers met "beperkingen" ook goed te kunnen laten gamen.

https://www.xbox.com/en-U.../xbox-adaptive-controller
Die heb ik inderdaad gezien.

niet alleen is ie ontzettend duur maar ook niet van toepassing voor mij haha.
Edit: Ik ging nog uit van de oude prijs toen deze net aangekondigd was, hij is nou een stukje goedkoper zie ik.

maar dit is wat ik bedoel, het zou Sony ontzettend sieren om hier ook meer op in te spelen.
De grootste reden dat ik nooit naar Playstation ben gegaan is vanwege de controller.

[Reactie gewijzigd door steareth op 22 juli 2024 18:13]

Nou heb ik zelf maar 1 hand en game ik voornamelijk op pc en xbox, dus voor mij is het niet helemaal van toepassing.
PS5 controller kan eventueel ook gewoon als native gamepad op PC en Mac gebruikt worden. Dus dan zou het van toepassing kunnen worden.
Heb je helemaal gelijk in, maar als ik een muis en toetsenbord heb voor de mmorpg's die ik speel, dan gaat daar toch zeker de voorkeur naartoe. ;)

Als ik een race game speel op de pc, heb ik standaard de Elite controller op de pc kast liggen voor het geval dat.

Voor mijn specifieke situatie is de aanpassing niet van toepassing, maar wel super dat er een voortgang in zit tegenwoordig.
Heb je helemaal gelijk in, maar als ik een muis en toetsenbord heb voor de mmorpg's die ik speel, dan gaat daar toch zeker de voorkeur naartoe. ;)
Daar dacht ik ook aan, maar toen dacht ik; hoe speel je met 1 hand met muis en toetsenbord... :+
Ja ja.. Ik stream heeeeeeel af en toe op Twitch waar dan te zien is hoe ik game.

De feedback is altijd wel leuk.
Kan je eens een linkje sturen? Ik ben nu wel erg nieuwsgierig ;)
Natuurlijk!
Als Tweakers dit als spam of iets ziet wat niet mag, dan verwijder ik het wel, ben er verder niet op uit om een groot publiek te krijgen.

Maar ik ben heeeeeel soms te zien op twitch.tv/steareth1989
Ben Heck maakt al langer aanpassingen aan controllers voor mensen met een beperking, en die zien er ook iets praktischer uit (lees: makkelijker in gebruiker qua ergonomie) dan deze aanpassing in dit artikel.

https://www.benheck.com/s...ontrollers-now-available/ en https://switchgaming.blog...-ben-heck-controller.html

[Reactie gewijzigd door thomasv op 22 juli 2024 18:13]

Daar refereert hij ook naar in de video.
De maker van deze controller refereert ook naar Ben Heck in de video.
De aanpak is wel heel anders: die van hem zijn hardware mods waarbij hij de controllers uit elkaar haalt en onderdelen verplaatst.
Deze mod is gewoon een klem die je op een bestaande controller zet, wat voor veel mensen ook prima zal zijn en veel makkelijker is om te doen.
want elke mens heeft de zelfde handicap en heeft dus baat bij de zelfde oplossing |:(
Omg ik denk dat ben heck net 17 dollar verdient heeft aan ads in die 20sec dat ik die link bezocht..
Gaaf dit en dit laat maar weer eens de kracht van 3d printen zijn, anders had je een bedrijf bereid moeten vinden om voor waarschijnlijk vrij weinig mensen zo'n adapter in productie te nemen.
Ik ben iemmand die graag met een draaibank en een freesbank speelt en zie voor veel mechanische doeleinden daar meer heil in dan een simpele 3D printer waar spullen uit komen die bij wijze van spreken al breken als je er naar kijkt.
En dan kunnen simpele 3D ontwerpen beoeld voor CNC frezen ook makkelijk gedeeld worden voor een veel betere mechanische kwaliteit. Maar het is hoe de gemiddelde persoon vandaag de dag nog denkt, alles in de computer en op een startknop drukken om vervolgens de machine een kant en klaar product uit te spugen, een beetje ambacht is er niet meer bij. En begrijp mij niet verkeerd, er is niets mis mee om iets getekend door een machine uit te laten spugen maar men verliest de basis en zeker bij CNC komt er meer bij kijken, zie meerdere reacties in dit topic Aluminium laten snijden met een CNC
Je gaat alleen voorbij aan heel praktisch en belangrijk argument. Het erg lastig om een draai en/of freesbank in je appartement neer te zetten.

En het klinkt nogal elitair door te stellen dat er geen ambacht meer bij zit. Beiden vereisen ambacht en beiden hebben voorkeurstoepassingen afhankelijk van je doel. En in dit specifieke voorbeeld is prototyping met een printer vele malen praktischer, efficienter en goedkoper dan met een draaibank.
Een draaibank is niet zo groot hoor, een hobby draai/frees combinatie is al zo groot als een 3D printer te vinden. Een maat van mij heeft een CNC frees, hij mag dan zijn ontwerpen tekenen maar hij programmeert zelf de CNC code omdat dat veel efficienter is. Maar ja, ik heb regelmatig de discussie met hem dat voor kleine onderdeeltjes ik handbediend sneller klaar ben dan hij met het programmeren en uitlijnen van zijn machine. En begrijp mij niet verkeerd, 3D tekenen is ook een ambacht maar als ik zo om mij heen kijk missen toch veel mensen de feeling wat er daarna nog aan werk nodig is of wat er allemaal aan mogelijkheden zijn, zeker die mensen die hun tekening uploaden en dan bij de brievenbus zitten te wachten.
Prototype met een 3D printer is prima, wordt ook veel gedaan als ook productie van delen die mechanisch niet te veel belast worden, het kost wat uren maar uiteindelijk zijn de delen uitgespuugd, productietechnisch is een 3D printer te traag. CNC gaat sneller en uiteindelijk als ook kostentechnisch kom je bij spuitgietwerk uit.
Overigens een heel leuk project met ook veel bewerkingstechnieken en weetjes over draaien en frezen is dit: https://www.youtube.com/w...CQB8uBSFsim70U9hKNhcpp7Xk Bekijk het eens.
Ik ben iemmand die graag met een draaibank en een freesbank speelt en zie voor veel mechanische doeleinden daar meer heil in dan een simpele 3D printer waar spullen uit komen die bij wijze van spreken al breken als je er naar kijkt.
Jij hebt 10 jaar geleden een keer naar een 3D printer gekeken en hebt toen de tijd stil gezet?

Je gaat toch geen onderdelen voor een plastic controller met een CNC machine maken, waar je zeer specifieke kennis voor nodig hebt? Juist het op de knop drukken en iets hebben is de kracht van 3D printen.
Want het kopen / betalen, uitzoeken hoe en ruimte hebben van een draaibank is ook net zo simpel, goedkoop en neemt net zo weining ruimte in als een 3D-printer. Dat is een interessant argument.
3d Printen kent meer vormen en ook waar je gruwelijk hard plastic en bepaalde metalen kunt uitprinten.


Het belangrijkste is dat het de drempel verlaagt om bepaalde manieren gadgets uit printen die normaal “commercieel” nooit haalbaar zijn geweest waarbij je uiteindelijk toch weer bij CNC uitkomt.


Of je gebruikt CNC om bepaalde hardere metalen/plastics te frezen, of om relatief goedkoop mallen te maken voor kleinere producties van bepaalde producten.
Er zijn zat soorten filament die super sterk zijn, daarnaast kun je vaak ook zelf nog wat bedenken om de prints te reinforcen mocht je doeleinde het niet aankunnen.

En het apparaat past tenminste op mijn dressoir in mijn apt & het blijft nog schoon ook. lijkt me met een freesmachine niet zo praktisch. ja vast minder ambachtelijk, maar who cares als je je doel maar bereikt. naast wat post-processing kan het er alsnog netjes uit zien.
Ik ben iemmand die graag met een draaibank en een freesbank speelt
Spelen met een draaibank maakt je een potentiele klant voor spelen met 1 hand ;(
Wat ontzettend leuk om te zien hoe met een paar eenvoudige, printbare delen een controller geschikt gemaakt kan worden voor bediening met één hand.
Wat een gortdroge grap op 2:05, nice
Handig als je in het gips zit en toch wil spelen om het herstel niet doodsaai te maken. Top!
Hoe vet ook, maar de knoppen combo, L1 en R2 of vice versa word lastig om uit te voeren.
Wel geniaal gedaan met die knoppen links.
handig voor me. nu nog een ps5 te koop vinden

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.