Modder maakt minuscule Nintendo Switch-kerstboomversiering met werkend scherm

Je pc volhangen met rgb-verlichting is echt iets voor tweakers, maar hele volksstammen doen dat met hun kerstboom. Om als tweaker echt de blits te maken met je boom, moet je iets beters verzinnen. Zo maakte ontwikkelaar scottbez1 een mini-Switch-kerstversiering.

De 'kerstboomversie' van de Switch is gemaakt op basis van een 1,14"-lcd met een resolutie van 240x135 pixels. Scottbez1 ontwierp daar met Fusion 360 een 3d-geprinte behuizing voor die op de Nintendo Switch lijkt, met een schaal van ongeveer 1:5. Ook maakte hij met KiCad een eigen printplaat, waar hij een ESP32-controller op soldeerde, die hij vervolgens programmeerde om gifjes af te kunnen spelen. Hij toont het hele proces op YouTube en heeft de code op GitHub gezet.

Gamen op de mini-Switch is dus niet mogelijk, maar door er bewegende plaatjes van Switch-games op te tonen, is de suggestie wel te wekken. Uiteraard kunnen er ook andere plaatjes getoond worden op het scherm en scottbez1 programmeerde zijn kerstversiering zo dat die afbeeldingen aangepast kunnen worden aan de hand van de datum en tijd.

Het mini-apparaatje bevat ook een microSD-kaartlezer en de thumbsticks zijn werkende knoppen, die gebruikt kunnen worden om van afbeelding te wisselen. Een accu ontbreekt, dus de kleine Switch moet wel aangesloten worden op een voeding. Scottbez1 loste dat op door de dunne stroomkabel direct op het pcb te solderen en die ook te gebruiken om de kerstversiering mee in de boom te hangen. De kabel is verbonden aan een Micro-USB-adapter die verborgen is in de boom.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

20-12-2021 • 16:02

55 Linkedin

Reacties (55)

Wijzig sortering
Zoveel werk er aan, alles helemaal strak. Om er vervolgens met een dikke kwast er overheen te gaan.
Zo jammer dat de goede man niet even een spuitbus heeft gebruikt voor de afwerking.
Als je goede verf hebt, vloeit het na het strijken netjes strak uit, maar dat is hier blijkbaar niet gebeurd.
Ik heb het idee dat het meer aan de ondergrond ligt dan aan de verfkwaliteiten. Als je bijvoorbeeld kijkt naar het filmpje op 5:45 dan is het niet geschilderde deel niet mooi effen.
Ach ja, typical Front-end vs Back-end situation ;). Ik vind het erg knap hoe hij gewerkt heeft, dat frontje kan hij zo vervangen als hij niet tevreden is. Had hem ook nog even lichtjes geschuurd zodat je de 3D Print texture niet zo ziet en het mooi effen is.
Voor al wie interesse heeft in de 3D print bedrijf: https://jlcpcb.com/3d-printing .

JLCPCB is trouwens ook een van de grootste PCB bedrijven in de wereld voor DIY en middelgrote volumes. (PCB-way is vergelijkbaar.)

Ze zijn gevestigd in China en Hong-Kong. Heel goedkoop (vanaf 1euro) maar reken wel nog 21% BTW en 2.5% invoerrechten bovenop de verzending.

Ze printen met SLA (wit, gebruikt in dit project,) of met HP’s multijet. Heel sterke stukken, glad oppervlakte, full colour mogelijk. Zijn printers van +€100k!

Maar ook PA12-HP Nylon kan. Heel sterk, donkergrijs, ook redelijk fijne lagen.
En wat is het praktische nut hiervan? Niets natuurlijk, maar wel tof!

Toevoeging: is natuurlijk een referentie naar Kabouter Wesley ("praktische nut hiervan?") en absoluut leuk project. Gewoon omdat het kan!

[Reactie gewijzigd door xMuchux op 20 december 2021 18:51]

Praktisch nut van een kerstboom 8)7
De kennis die je opdoet terwijl je zoiets bouwt?
Ongelooflijk knap en ver boven mijn petje maar mijn vrouw zou alleen de ontbrekende achterkant zien als ik zoiets zou proberen :+
Je moet dan ook de WAF meenemen in de requirements.

https://en.wikipedia.org/wiki/Wife_acceptance_factor
:-D Grappig dat er zelfs een Wiki van is! Gelukkig geeft mijn vriendin niet om WAF en heb lekkere grote Infinity speakers in de huiskamer staan.
Hannes, je hebt hier toch best zuurpruimige reacties. "Mij vrouw geeft niet om WAF" betekent overduidelijk dat zijn vrouw niet het cliché van designverliefde vrouwen vervult, maar ook minder sjieke dingen acceptabel of mooi vindt.

Hoe kom je in godsnaam van iemand die zegt dat zijn vrouw aangenaam om mee te leven is tot "Jouw vrouw kent geen grenzen in wat ze acceptabel vindt?"

Het lijkt me er nogal op dat je je persé je op je tenen getrapt wilt voelen.... Waarom? Boven zit je je ook al kunstmatig boos te maken op een best goede grap. Is het leuk altijd boos te zijn? Is een maatschappij waar niemand meer grapjes durft te maken een mooie maatschappij?
"Mij vrouw geeft niet om WAF" betekent overduidelijk dat zijn vrouw niet het cliché van designverliefde vrouwen vervult, maar ook minder sjieke dingen acceptabel of mooi vindt.
Sorry, maar dat vind ik een onnodig sexistische opmerking. Ik zal je zeggen, waarom het me dwars zit: ik ken vrouwen in de techniek en die krijgen voortdurend dit soort clichés over zich heen gestort. Daar kan ik me oprecht boos om maken. Net als @_Pussycat_ heb ik een vrouw die liever een mooie kabel door het huis heeft liggen dan een roze tapijt en de suggestie dat ze daarom geen echte vrouw zou zijn vind ik absoluut niet grappig.Jij?
Waar komt de suggestie dat ze geen echte vrouw zou zijn nu weer vandaan? Precies dat bedoel ik met lange tenen.... Je bedenkt er allemaal gemene dingen bij die niemand heeft gezegd. Omdat je graag beledigd wil zijn, neem ik aan (kan fout zijn). Ik snap alleen niet waar dat verlangen vandaan komt.
Dan begreep ik je helemaal verkeerd toen je zei:
"Mij vrouw geeft niet om WAF" betekent overduidelijk dat zijn vrouw niet het cliché van designverliefde vrouwen vervult,
Ik snap dat clichés leuk kunnen zijn hoor, maar volgens mij alleen voor derden.
Ik noem een voorbeeld. Toen ik elektrotechniek studeerde organiseerde de opleiding een vrouwendag waarop meisjes zelf een robot mochten maken. Leuk bedacht natuurlijk, maar de robots waren roze. De faculteit beweert dat het toeval was, maar ik kan me niet voorstellen dat ze voor jongens voor zo'n zoete kleur waren gegaan. Vrouwen in de techniek voldoen nou eenmaal niet altijd aan het cliché-beeld en ik denk dat het loslaten van dat cliché kan helpen vrouwen zich meer thuis te laten voelen in de technische wereld.

[Reactie gewijzigd door 84hannes op 21 december 2021 15:18]

Als je tijd hebt voor dit soort projecten dan is de kans aanwezig dat er geen vrouw in het spel is :P
A. Het gaat er niet om dat hier veel tijd besteed wordt aan electronica. Daar kun je een willekeurige andere tijdrovende hobby voor invullen
B. Je kunt in plaats van vrouw uiteraard ook man of andere typering voor een mens invullen
C. Ben heel benieuwd wat voor inclusieve humor dan wel aan jou is besteed. Op deze manier kun je aan elke grap wel aanstoot nemen
inclusieve humor:

Een jood, een moslim, een Duitser, een Belg, een paard, een konijn, een blondje, een Chinees, een neger, een rabbi, een dakdekker en een boer lopen een bar binnen. Zegt de barman 'WTF is dit nou weer voor een mop?'
Je bent dus tegen stereotypering maar past die vervolgens wel toe op @wisselwerking ..
Offtopic: Dergelijke discussies mis ik op het internet. Niet alleen hier op Tweakers, maar internet in het algemeen; incluis alternatieve platformen zoals Matrix/Element, etc. Dus serieus bravo @84hannes.

Ontopic:
Het is jammer dat je je geen humor kunt voorstellen zonder dit soort elementen.
De humor/comedy zit vooral in het feit dat dergelijke ervaringen gedeeld zijn en daarmee in een kern juist zijn. Dus niet om de ander zwart te maken, maar om juist samen mét die 'ander' achteraf er over te lachen, etc.

[Reactie gewijzigd door 86ul op 21 december 2021 09:45]

Dat is dus een aanname die jij dus maakt. Jij gaat er bij voorbaat al vanuit dat ik die afweging niet heb gemaakt. Daarnaast stel je ook direct dat het mannennetwerk liever een traditioneel rollenpatroon ziet. En dat op basis van een korte zin.

Overigens vind ik het omlaag modden niet nodig. Discussie, mits met respect voor het standpunt van de ander, moet gevoerd kunnen worden. Helaas is het pitchen van het eigen standpunt vaak belangrijker dan het luisteren naar de ander.
C'est le ton qui fait la musique.

De reden dat je omlaag wordt gemod heeft meer te maken met de manier waarop je het verwoord (nogal agressief) dan de daadwerkelijke inhoud van je posts.
Mensen zijn nu eenmaal blind voor hun eigen fouten. Help me alsjeblieft, welke stereotypering pas ik toe?
Hier ook proef ik weer die denigrerende toon.
Wellicht is het niet zo bedoeld maar in combinatie met je eerdere berichten komt het zo wel over.

Je concludeert dat Wisselwerking, en later zelfs "het hele mannennetwerk" liever een traditioneler rollen patroon zien maar hoe komt je daarbij?
Geen enkele reactie hier doet dat ook maar vermoeden.
De stereotypering die jij in dit geval toepast is dus de aanname dat wij "sexistische mannen" zijn omdat we het niet eens zijn met wat je zegt. Zonder dat daar enige basis voor is.

Hier bijvoorbeeld ook weer:
Want vrouwen kunnen electronica niet waarderen?
dat zegt toch helemaal niemand? alleen jij.
Want alle vrouwen vinden het erg als hun man een hobby heeft? Is dat misschien omdat vrouwen willen dat je alleen maar aandacht voor hen hebt? Ik ben blij dat ik een ander beeld van vrouwen heb dan jij
Weer een aanname, Wisselwerking geeft in zijn reactie geen enkele blijk zo te denken.
Jij hebt in je hoofd blijkbaar al een heel beeld geschetst van zijn karakter op basis van 2 korte reacties die op geen enkele manier aanvallend zijn tegenover jou of wie dan ook. eerder neutraliserend.

Je moet niet vergeten dat wisselwerking niet degene is die jou omlaag mod dat zijn anderen.
Uit die moderatie kun je echter wel opmaken hoe de discussie over komt op de rest van de bezoekers.

Een aanval zonder goede aanleiding valt nooit goed, los van of de reden daarachter positief of negatief is, en of mensen het er mee eens zijn of niet.

Dus nog even ter verduidelijking, ik ben tegen seksistische opmerkingen, ik ben voor meer vrouwen binnen onze hobby en juich het zelfs toe.
Maar ik vind de grap die wisselwerking maakte simpelweg niet seksistisch..
Het is gewoon een feit dat als je heel veel tijd steekt in een hobby dit ten koste gaat van je relatie, los van of die relatie dan met een man of een vrouw is.

In dit geval reageerde Wisselwerking op een reactie van Horla die aangeeft dat zijn vrouw de missende achterkant niet zou accepteren, dit is dus de reden dat de grap die wisselwerking maakt over vrouwen gaat.. als Horla een vrouw was geweest dan was de grap natuurlijk over mannen gegaan.
Het is gewoon een feit dat als je heel veel tijd steekt in een hobby dit ten koste gaat van je relatie, los van of die relatie dan met een man of een vrouw is.
Je hebt helemaal gelijk dat ik de discussie onnodig agressief in ga, daarvoor mijn excuses.

Dan terzake. Ik lees nergens dat deze hobby meer dan twee uur per week hoeft te kosten. De switch bestaat al ruim twee jaar, zou dit meer dan 100 uur hebben gekost? De suggestie die ik lees is dat ofwel iemand die zoiets moois maakt geen vrouw kan krijgen, ofwel geen tijd voor andere dingen kan hebben maken. Een derde mogelijkheid zie ik niet, maar dat is wellicht mijn blinde vlek. We zijn immers blond voor onze eigen fouten (hoe kan ik voorkomen dat je zo'n poging tot zelfreflectie als agressief interpreteert?)

[Reactie gewijzigd door 84hannes op 21 december 2021 14:47]

Ik interpreteer dat toch anders.
In mijn ogen is het meer uit bewondering voor het mooie stukje werk dat deze modder heeft geleverd, en de aanname dat omdat het er zo goed uit ziet er waarschijnlijk aardig wat tijd in is gestopt.

Hoeveel uur dat dan precies is doet voor zijn grap toch niet heel erg ter zake?

Overigens zegt niemand dat iemand die zoiets moois kan maken geen vrouw kan krijgen,
alleen dat als je een relatie hebt je waarschijnlijk geen tijd zou hebben of willen maken voor een dergelijk project. (omdat je die dan liever met je geliefde zou spenderen).
Of dat ook echt zo is zal van relatie tot relatie verschillen, maar ik kan me er iig wel in vinden.
Ik heb in het verleden redelijk wat gedaan aan case modding en dat was eigenlijk altijd in tijden dat ik geen relatie had. Anders had ik mijn vrije tijd liever aan haar besteed.
Dat dit werk veel tijd heeft gekost staat buiten kijf. Maar dat kost het trainen voor een marathon ook. Of wat dacht je van het runnen van een succesvol YouTube-kanaal. Toch hoor ik van marathonlopers of Youtubers nooit dit soort opmerkingen voorbij komen. Daar trek ik voorzichtig een conclusie uit. Helaas ben ik gedurende de discussie steeds agressiever geworden omdat ik op een muur van onbegrip stuit. Dat werkt averechts, dat weet ik en daar heb je me op gewezen; het is een zwakte.

Maar leg eens uit, als iemand een marathon heeft gelopen, meer dan 40km aan een stuk, waarom hoor ik dan volgens jou nooit 'diegene heeft vast geen vriendin'? Waarom kan je met een sport die tijd kost wel een vrouw krijgen maar met een electronica-hobby niet?
Ik kan natuurlijk niet voor anderen spreken, maar ik zou dezelfde conclusie ook trekken bij jouw voorbeeld van de marathon loper.
En ook van bijvoorbeeld youtubers zijn genoeg voorbeelden te vinden van stuk gelopen relaties doordat de persoon in kwestie veel of zelfs al zijn of haar tijd aan youtube besteed.

Hoe meer tijd je spendeert aan welke hobby dan ook hoe minder tijd er overblijft voor andere dingen.
Dit heeft dan ook meer te maken met prioriteiten, en die liggen voor iedere persoon anders.

Er zullen vast mensen zijn hoor die zoals jij omschrijft op deze manier kijken naar computers, gamen en elektronica als hobby in het algemeen en vrouwen binnen die hobby specifiek, maar ik denk dat de meeste daarvan niet op tweakers te vinden zijn.

Sterker nog ik denk dat de grote meerderheid een relatie met iemand met dezelfde hobby zien als een pre. Ik in ieder geval wel.
Het midden. (...) de waarheid ligt waarschijnlijk in het midden en zonder discussie komen we daar niet.
Dat noemt Aristoteles een deugd, zie ook de zoek resultaten van "True, truth, perspective" op elk zoekmachine.
Of je moet het niet te serieus nemen. @wisselwerking maakte gewoon een grap. En een grap kan je smaak zijn of niet. Waar de ene persoon bijvoorbeeld Hans Teeuwen geweldig vind, vind de ander hem verschrikkelijk.

Daarnaast hoeft een grap van een persoon niet de opvatting of de mening van die persoon te zijn. Daar is niet een hele betoog voor nodig om andere mensen te overtuigen van jou gelijk.
Bij nieuwe computerspellen wordt er nooit gesmaald dat mannen die daar tijd voor hebben waarschijnlijk geen vriendin hebben. Vanwaar die minachting voor deze hobby?
Er zijn genoeg momenten geweest in mijn leven waar ik gepest werd/niet compleet geaccepteerd voelde omdat ik games speelde en dan ben ik een man. Toen was gaming blijkbaar niet geaccepteerd nog. Later werd het toch steeds meer geaccepteerd maar hadden de vrouwen nog problemen. Vrouwen konden gewoon de "geweldige" games niet aan want ze zijn te gevoelig. Het was dus een echte mannen hobby. Toen werden er zeker wel grappen gemaakt over vrouwen en gamen. We zitten gewoon in een tijd dat gamen en vrouwen wel geaccepteerd is en is dus grappen maken hierover niet meer leuk om te doen.

Sommige dingen voelen gewoon nog te veel als gebonden aan man/vrouw of andere dingen als bepaalde leeftijd, leeftstijl, sexuele voorkeuren, ect. Stel dat je mij bijvoorbeeld Teletubbies zou zien kijken en nadoen. De kans is groot dat je me zou uitlachen (als ik het niet zie). Stel nou dat ik compleet in her roze gekleed zou gaan. Ik denk dat de meeste mensen me wel zouden zien als een homo. En hetzelfde geldt voor dit ook. Op dit moment wordt een wordt een hobby zoals dit en bijvoorbeeld klussen gezien als iets voor mannen. En bijvoorbeeld naaien, borduren, breien voor vrouwen. Zou je bijvoorbeeld iets als dit https://creacrafts.com/bl...avdal-EltonFamilien-1.jpg zien op tv (met grappen van de andere acteurs erbij) zal je er misschien wel om kunnen lachen dat eigenlijk een man belachelijk wordt gemaakt omdat die een vrouwelijke hobby doet. Ja dit is dan nep maar wel een grap over wat eigenlijk een discriminerende situatie is. En zo zit de wereld gewoon vol van niet specifiek discriminerende situaties op tv en in het echt. Mannen lezen een krant en vrouwen tijdschriften of boeken. Diegene die betrapt worden op porno kijken zijn eigenlijk altijd mannen. Mannen doen de klusjes zoals loodgieter spelen. Vrouwen zijn weer goed in relatie adviezen, ect.

Dus persoonlijk vind ik de grap op zich kunnen zolang het echt een grap was en niet als discriminatie
Die krijgt gezeik met Nintendo..
Denk het niet, het wordt niet verkocht. Er wordt dus geen geld verdiend direct met verkoop van deze "verlichting".

Ja het design, daar zouden ze nog over kunnen vallen. Echter denk ik ook dat dit wel positieve reclame is voor de switch.. Daarnaast laat Nintendo ook netjes derde stickers en skins voor de switch maken evenals doosjes, hoesjes en andere assesoiress.

Als nintendo zelf met zulke verlichting was gekomen. Ja dan zou er een probleem zijn.
Ik zou alleen nu niet zien in welke vorm Nintendo hier aanstoot zou kunnen geven.
Het staat op Youtube dus er wordt geld mee verdiend.
Op YouTube staan is niet per definitie geld verdienen. Ook kan je zelf aangeven of je wilt dat je video monetized is.

Met 6K abbonees kom je daar volgens mij niet voor in aanmerking. Dus de enige die verdient is YT zelf, daar kan deze modder niks aan doen. Hij verdient zelf niks met het product en/of video.
Op YouTube staan is niet per definitie geld verdienen. Ook kan je zelf aangeven of je wilt dat je video monetized is.
Correctie: op Youtube staan is niet per definitie *door de content creator* geld verdienen. Het gaat niet alleen om of de content creator er geld aan verdient, maar dat de IP gebruikt gaat worden binnen een systeem van een commercieel bedrijf wat er wel aan verdient (ook al gaat het om fracties van fracties van centen).

Ik had ook ooit een discussie met een bedrijf wat speelkaarten bedrukt. Ik maakte gebruik van copyrighted materiaal. Ik zag er ook geen probleem mee aangezien het alleen voor eigen gebruik was, dus er zou geen geld mee verdiend worden. Maar zij konden de opdracht niet aannemen omdat zij geld zouden verdienen aan het drukken van copyrighted trademarked (thanks xenn99) materiaal, en dat mag dus niet. Dat valt ook onder "commercieel gebruik".

[Reactie gewijzigd door RefriedNoodle op 21 december 2021 08:41]

Dit heeft toch helemaal niets te maken met copyright?
Het ontwerp is hoogstwaarschijnlijk vastgelegd, maar dat valt dan onder trademark of patent.
Hij kan daarvoor wel aangeklaagd worden maar niet via youtube, dat moet dan echt via de rechter.

Youtube werkt mee aan de DMCA, maar die is niet van toepassing op trademarks, dat gaat enkel over copyright.
Vandaar dat er bijvoorbeeld ook genoeg reviews op staan van namaak artikelen.
In principe zijn die video's niet illegaal, ondanks dat de objecten die je er in ziet dat mogelijk wel zijn.

[Reactie gewijzigd door xenn99 op 21 december 2021 06:10]

Ondertussen heeft Nintendo weleens kleinere kanalen aangepakt, dus het is een beetje "flip a coin" geval hier.
Vanaf 1k abonnees kan je op yt geld verdienen
Er was een tijd waarin dit een grapje was....
alleen als hij het verkoopt
Dat is nogal een switch van kerstversiering vergeleken met een normale kerstboom.
Gaaf!

M'n glow in the dark sneeuwvlokjes vallen hierbij toch wel een beetje in het niet :+
Ik heb er alleen een slinger in, de ballen waren al te veel werk.
Leuk projectje, ook vanwege de tools en technieken hij gebruikte - zo anders dan wat ik tig jaar terug deed in mijn elektro-/computertechniek jaren.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Kies score Let op: Beoordeel reacties objectief. De kwaliteit van de argumentatie is leidend voor de beoordeling van een reactie, niet of een mening overeenkomt met die van jou.

Een uitgebreider overzicht van de werking van het moderatiesysteem vind je in de Moderatie FAQ.

Rapporteer misbruik van moderaties in Frontpagemoderatie.




Google Pixel 7 Sony WH-1000XM5 Apple iPhone 14 Samsung Galaxy Watch5, 44mm Sonic Frontiers Samsung Galaxy Z Fold4 Insta360 X3 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee